Sinds 1815 besloot de regering met strakke hand over benoemingen, voorzieningen en huisvesting aan de universiteiten. Dat bleef ze doen toen het hoger onderwijs na de Tweede Wereldoorlog... Show moreSinds 1815 besloot de regering met strakke hand over benoemingen, voorzieningen en huisvesting aan de universiteiten. Dat bleef ze doen toen het hoger onderwijs na de Tweede Wereldoorlog duizelingwekkend ging groeien, en het hoger beroepsonderwijs opkwam en groeide. Het leverde veel problemen op: de overheid kon haar bestuurstaken niet aan, de uitgaven groeiden te snel en de overheid moest vaker ingrijpen in de academische vrijheid. In de jaren tachtig kwam een nieuw idee op: instellingen gingen zichzelf besturen, maar werden door de overheid betaald op basis van 'output' of geleverde aantallen diploma's, promoties en onderzoekspublicaties. Competitie en werkdruk werden hoog opgevoerd en veroorzaken inmiddels schade. Show less
'Edele wijse discrete lieve besundere,’ zo luidde de aanvang van de brief die Willem van Oranje op 28 december 1574 vanuit Middelburg aan de Staten van Holland en Zeeland schreef. Hij deed er het... Show more'Edele wijse discrete lieve besundere,’ zo luidde de aanvang van de brief die Willem van Oranje op 28 december 1574 vanuit Middelburg aan de Staten van Holland en Zeeland schreef. Hij deed er het voorstel in om een universiteit op te richten. Het zou het eerste archiefstuk worden van de Leidse universiteit. Aan die brief ontleende Willem Otterspeer de titel voor deze beknopte geschiedenis. Het is het verhaal van vier eeuwen, waarin de universiteit van Leiden de lotgevallen van Nederland deelde en representatief was voor de belangrijkste ontwikkelingen in de wetenschap. Het is tegelijk ook een beetje een liefdesverklaring aan een van de mooiste instellingen op aarde. Show less