This paper sets out why land expropriation is a hidden danger of the response to climate change; a danger that is not adequately captured in legislation and that risks disproportionately affecting... Show moreThis paper sets out why land expropriation is a hidden danger of the response to climate change; a danger that is not adequately captured in legislation and that risks disproportionately affecting the poor. Measures to mitigate the risks and impacts of climate change are often dependent on states’ access to land. The legal mechanism through which states can obtain rights over land is expropriation, but a fair expropriation process depends on a number of structural conditions that are (partly or completely) lacking in many countries: effective recognition of people’s land rights; a legally detailed expropriation process and adequate administrative capacity to implement it; and respect for the rule of law and access to justice for the affected populations. Climate change exacerbates the problems that many states have with their expropriation processes: it brings new and more complex questions about the limits of expropriation; provokes more urgent expropriations; and disproportionately impacts the poorest people. Based on legal analysis and empirical research, this paper looks into the case of Mozambique in the aftermath of Cyclone Idai to show how issues related with expropriation are a hidden danger for many Mozambicans, but also for citizens of other countries in similar situations. Show less
Joodse burgers die de kampen overleefd hadden of na de bevrijding hun onderduik konden verlaten, keerden vaak terug naar hun vroegere woonplaats. Bij terugkeer moesten zij of, in veel meer gevallen... Show moreJoodse burgers die de kampen overleefd hadden of na de bevrijding hun onderduik konden verlaten, keerden vaak terug naar hun vroegere woonplaats. Bij terugkeer moesten zij of, in veel meer gevallen, hun overlevende familieleden en nabestaanden, vaststellen dat het niet vanzelfsprekend was dat ze hun onteigende vastgoed terugkregen. Veel panden waren door de bezetter doorverkocht of hadden in ieder geval nieuwe bewoners. In veel gevallen was het een moeizaam en langdurig proces om aan de vereisten van het rechtsherstel te voldoen, of met de nieuwe eigenaar tot een ‘minnelijke schikking’ te komen. Dit rapport reconstrueert de rol van de gemeente Zutphen bij zowel de onteigening als bij de moeizame gang naar rechtsherstel. Show less
Joodse burgers die de kampen overleefd hadden of na de bevrijding hun onderduik konden verlaten, keerden vaak terug naar hun vroegere woonplaats. Bij terugkeer moesten zij of, in veel meer gevallen... Show moreJoodse burgers die de kampen overleefd hadden of na de bevrijding hun onderduik konden verlaten, keerden vaak terug naar hun vroegere woonplaats. Bij terugkeer moesten zij of, in veel meer gevallen, hun overlevende familieleden en nabestaanden, vaststellen dat het niet vanzelfsprekend was dat ze hun onteigende vastgoed terugkregen. Veel panden waren door de bezetter doorverkocht of hadden in ieder geval nieuwe bewoners. In veel gevallen was het een moeizaam en langdurig proces om aan de vereisten van het rechtsherstel te voldoen, of met de nieuwe eigenaar tot een ‘minnelijke schikking’ te komen. Dit rapport reconstrueert de rol van de gemeente Apeldoorn bij zowel de onteigening als bij de moeizame gang naar rechtsherstel. Show less