1887/26094 Chile has embarked on a road that must lead to the reduction of inequality gaps for the population. A public policy called Chile Growths With You has focused on an increase in the... Show more1887/26094 Chile has embarked on a road that must lead to the reduction of inequality gaps for the population. A public policy called Chile Growths With You has focused on an increase in the breadth of coverage of non-maternal care through childcare centers to provide equal opportunities in early childhood and onwards. This dissertation focuses on the quality of the early childcare environment in Chile and the role of ethnicity and socio-economic inequality. Ninety-five mother-child dyads were followed in their first year of life to examine changes in the attachment relationship and quality of the home environment, dependent on type of care (maternal care versus center daycare) and ethnicity (Mapuche versus non-Mapuche). Our results show that differences in quality of the home environment between the two ethnic groups are very small and that Mapuche families are distinguished from the majority group by lower income and lower maternal education. Fulltime daycare has no negative consequences for the attachment relationship and the quality of the home environment. Moreover, a positive change in attachment security was found but only for Mapuche children who attended daycare. Show less
Hoe hangt kindermishandeling met gehechtheid samen, en wat zijn de risicofactoren die de kans op kindermishandeling vergroten? Het proefschrift van Eveline Euser geeft antwoord op deze vragen, en... Show moreHoe hangt kindermishandeling met gehechtheid samen, en wat zijn de risicofactoren die de kans op kindermishandeling vergroten? Het proefschrift van Eveline Euser geeft antwoord op deze vragen, en presenteert de laatste stand van zaken met betrekking tot preventie van mishandeling. Kindermishandeling en gehechtheid Alle mishandelde kinderen zijn gehecht aan hun ouders, zelfs als die ouders de daders zijn. De meta-analyse in dit proefschrift laat echter zien dat mishandelde kinderen vaker onveilig en gedesorganiseerd gehecht zijn, in vergelijking tot kinderen die opgroeien in risicogezinnen (bv. in armoede of met een drugsverslaafde ouder) maar niet mishandeld worden. Kinderen met meer dan vier risicofactoren lopen echter wel evenveel gevaar gedesorganiseerde gehechtheid te ontwikkelen. Verrassend is dus dat de opeenstapeling van sociaal-economische risico’s en kindermishandeling beide een negatieve invloed hebben op de kwaliteit van de gehechtheidsrelatie. Preventie en interventie op het gebied van kindermishandeling. In Nederland zijn momenteel geen wetenschappelijk onderbouwde interventies beschikbaar die specifiek tot doel hebben om kindermishandeling te bestrijden. Evidence-based programma's zullen daarom ontwikkeld moeten worden en getoetst in gecontroleerde experimenten. De huidige praktijk in ons land is dat preventieve opvoedingsprogramma’s die eigenlijk ontworpen zijn voor andere problematiek of in andere landen zijn beproefd (bijv. Triple P, een programma gericht op gedragsproblemen) worden ingezet bij Nederlandse gezinnen met een hoog risico op mishandeling. Uit onderzoek zal nog moeten blijken of deze preventieprogramma’s ook effectief zijn in het voorkomen van kindermishandeling. Nu worden opvoedingsprogramma’s soms overhaast breed uitgerold zonder dat er grondige experimentele evaluaties van eigen bodem voorhanden zijn. De preventie van kindermishandeling is te belangrijk om aan het toeval te worden overgelaten. Show less
How do social peer interactions (i.e. verbal helping behavior) during a cooperative learning (CL) curriculum in math affect the mathematical, linguistic, and social skills of 10-12 year old pupils... Show moreHow do social peer interactions (i.e. verbal helping behavior) during a cooperative learning (CL) curriculum in math affect the mathematical, linguistic, and social skills of 10-12 year old pupils from multiethnic classrooms? We developed a CL math curriculum in this thesis to investigate this question, consisting of: (a) a CL training (two lessons), (b) a CL math curriculum (nine lessons), and (c) an individual math exam. During the CL math curriculum, pupils were either stimulated to use verbal helping behavior in their peer interactions (experimental condition), or not stimulated (control condition). Being in the experimental condition proved beneficial for national pupils__ math scores, pupils__ linguistic proficiency -especially that of immigrant pupils - and pupils__ verbal helping behavior. Irrespective of condition, immigrant pupils displayed less helping behavior than national pupils. Mathematically high-achieving immigrant pupils were more motivated to cooperate in the control condition than in the experimental condition. Furthermore, the CL experience increased team members__ cooperativeness and popularity, and decreased the difference in cooperativeness and popularity between immigrant and national team members. Popularity and cooperativeness only increased within ethnically heterogeneous teams, extending the notion that enduring interethnic contact is fruitful for interethnic friendships. The implications of these results are discussed. Show less