This dissertation is an attempt at interrogating the relationship between world empire and universal ideology in Late Antiquity. It argues that universalism is a recurring, and almost inevitable,... Show moreThis dissertation is an attempt at interrogating the relationship between world empire and universal ideology in Late Antiquity. It argues that universalism is a recurring, and almost inevitable, condition of any aspiration for global domination, a pattern that emerged in early Christianity and still animates political ideologies of today such as liberal democracy and socialism. It also argues that the nature of such global ambitions requires the universal ideology they espouse to be supersessionist, which invariably results in an ideological, and occasionally physical, clash with other systems of thought. Furthermore, it posits that such beliefs most commonly manifest themselves in eschatological and apocalyptic thinking, for the obvious reason that in commenting about the end of the world and the fate of humanity, it is impossible to avoid talking about the other. As its case-studies, it deals with nascent Islam, its emergence as a non-supersessionist movement and its transition to supersessionism as an imperial religion, as well as apocalyptic Judaism and Zoroastrianism. Show less
Het uitbreken van de Franse Revolutie ging in West-Europa en Noord-Amerika gepaard met een krachtige herleving van de bijbelse eindtijdverwachting (eschatologie). Sommigen zagen de heilsorde die... Show moreHet uitbreken van de Franse Revolutie ging in West-Europa en Noord-Amerika gepaard met een krachtige herleving van de bijbelse eindtijdverwachting (eschatologie). Sommigen zagen de heilsorde die volgens de profetieën in het verschiet lag vol optimisme tegemoet, anderen raakten in de greep van cultuurpessimisme en ondergangsdenken. Dit proefschrift richt zich op de eschatologische revival in Nederland, waarover vooralsnog weinig bekend was. Deze ideeën vonden breed weerklank, niet alleen bij eenvoudige gelovigen als de eindtijdpublicist Hendrik Hentzepeter (portier in het Mauritshuis) en de Zwijndrechtse Nieuwlichters, maar ook bij de hoger opgeleiden van de orthodox-protestantse Réveil-beweging, die zich lieten inspireren door Willem Bilderdijk en Isäac da Costa. In hun toekomstvisioenen domineerde de vrees voor een Antichrist die zich als politieke onderdrukker zou manifesteren, en was weinig plaats voor vooruitgangsoptimisme. Rond 1850 werd door de Christelijke Vrienden, voortgekomen uit het Réveil, een geloofsoffensief gelanceerd, waarbij door middel van evangelisatieverenigingen werd geprobeerd de voortgaande secularisering van de samenleving terug te draaien. Daarbij werden het opkomende socialisme en de moderne bijbelkritiek als antichristelijk afgeschilderd, een boodschap die bij de arbeiders- en middenklasse in vruchtbare aarde viel. Dat heeft een vertragend effect gehad op het moderniseringsproces dat zich gedurende de negentiende eeuw in Nederland voltrok. Show less
The Testaments of the Twelve Patriarchs are an early Christian work. The argumentation in this work finds its foundation in the struggle between good and evil. In the Testaments this struggle is... Show moreThe Testaments of the Twelve Patriarchs are an early Christian work. The argumentation in this work finds its foundation in the struggle between good and evil. In the Testaments this struggle is applied individually, which is a theme found only in Christian works. Show less