Caspar Coolhaes was a controversial, tolerant, Spiritualist, Reformed preacher in Leiden in the late sixteenth-century. He has been called "the forerunner of Arminius and the Remonstrants."... Show moreCaspar Coolhaes was a controversial, tolerant, Spiritualist, Reformed preacher in Leiden in the late sixteenth-century. He has been called "the forerunner of Arminius and the Remonstrants." Coolhaes criticised the stricter Calvinist clergy of his day and, in, fact, found all confessions wanting. This dissertation presents an updated biographical sketch, which expands and collates what is known of Coolhaes' life. Then, it defines his ecclesiology from a detailed study of his own works, asking the question: "If Coolhaes could have designed a church for the new Dutch Republic, what would it have looked like?" Specifically, areas which concerned Coolhaes the most are laid out: his views of the relationship between secular and ecclesiastical government, his requirements for good preachers, and his concepts of diversity and Christian freedom in both the visible and invisible church. Show less
De Remonstrantse Broederschap staat bekend als een moderne en vrijzinnige kerk, ontstaan in de strijd tussen rekkelijken en preciezen aan het begin van de zeventiende eeuw. Dit boek beschrijft de... Show moreDe Remonstrantse Broederschap staat bekend als een moderne en vrijzinnige kerk, ontstaan in de strijd tussen rekkelijken en preciezen aan het begin van de zeventiende eeuw. Dit boek beschrijft de geschiedenis van dit kleine kerkgenootschap tussen 1850 en 1940. Juist in deze periode heeft de Remonstrantse Broederschap zich ontwikkeld tot wat zij nu is, maar wat zij zeker niet altijd was: modern, vrijzinnig en kritisch ten opzichte van bijbel, dogma’s en kerkelijke vormen. Centraal staat in dit onderzoek de vraag naar de kerkopvatting van remonstranten. Hoe heeft zij zich zo kunnen ontwikkelen? - Rond 1850 een ‘verstoten kind’ dat zich onderdeel acht van de Hervormde Kerk - Vanaf 1880 een zeer vrijzinnig genootschap, dat kerkelijke gebruiken als doop, avondmaal en diaconie onbelangrijk lijkt te vinden en soms ook afschaft. - Vanaf de twintiger jaren tot een belijdende kerk die aansluiting zoekt bij de Wereldraad van Kerken in 1948. Aan de hand van vergaderverslagen, preken en toespraken, maar ook persoonlijke correspondenties wordt de geschiedenis van het kerkgenootschap verteld. Show less