De overheid mag kinderen onder voorwaarden van hun vrijheid beroven met als doel ze op te voeden en te beschermen. In de Nederlandse context wordt deze vorm van vrijheidsberoving ‘gesloten... Show moreDe overheid mag kinderen onder voorwaarden van hun vrijheid beroven met als doel ze op te voeden en te beschermen. In de Nederlandse context wordt deze vorm van vrijheidsberoving ‘gesloten jeugdhulp’ genoemd, geregeld in de Jeugdwet. Met dit onderzoek is beoogd om een kinder- en mensenrechtentoetsingskader op te stellen, waaraan de Nederlandse wet en de toepassing getoetst wordt. Tevens biedt het onderzoek inzicht in 200 jaar historie.Verder zijn 586 rechterlijke uitspraken over een periode van 10 jaar (2008-2017) geanalyseerd. Hieruit blijkt dat een plaatsing vaak gebaseerd is op het inzetten van acute hulp in een situatie waar in niets anders mogelijk lijkt te zijn. Doorgaans wordt daarbij onvoldoende gekeken naar het doel van deze plaatsing en de vrijheidsbeperkingen die dit met zich meebrengt.In dit onderzoek komen ten slotte 23 kinderen aan het woord die te maken kregen met een gesloten uithuisplaatsing. Uit het onderzoek blijkt dat de legitimiteit van het op grote schaal toepassen van deze maatregel onder druk staat, met name omdat het nogal eens ontbreekt aan passende zorg. Verschillende aanbevelingen worden gedaan om de legitimiteit te verbeteren, onder meer door middel van verdieping van het juridische toetsingskader, verkorting van de maximale duur van een plaatsing. Show less
To an increasingly greater degree, incidents and crises are dominating daily life. In this context, mayors are seen as the guardian of local society. As commander-in-chief of the municipal... Show more To an increasingly greater degree, incidents and crises are dominating daily life. In this context, mayors are seen as the guardian of local society. As commander-in-chief of the municipal crisis authority, with increasing frequency they are confronted with the extremely difficult task to manage crises effectively. Mayors are expected by many to display more leadership during crises than during normal day-to-day practice. This thesis describes research into antecedents, moderators, outcomes and contingencies of effective leadership behaviour during times of crisis, paying particular attention to the performance of mayors, as heads of local authority, in the Netherlands in their role of crisis manager. What determines the success of the leadership of mayors during crises; their personality, the leadership context (its possible variations), or both? It was demonstrated that agreeableness differs in relevance for autocratic and participative leadership behaviour of the mayor. The extent to which the leadership behaviour in question is effective, was shown to also be determined by the situation. Where an autocratic line of action is sometimes inevitable—when there is high time pressure, the effectiveness of participative leadership behaviour can be connected to different team processes, especially when the crisis situation is characterised by a high level of ambiguity. Show less
Consistentie in de straftoemeting bekeken vanuit een analyse van de constitutionele en institutionele context waarbinnen de strafbeslissing wordt genomen, alsmede een systenatische analyse van het... Show moreConsistentie in de straftoemeting bekeken vanuit een analyse van de constitutionele en institutionele context waarbinnen de strafbeslissing wordt genomen, alsmede een systenatische analyse van het wettelijk kader van de straftoemeting. In dat verband wordt een visie geboden op het straftoemetingsrecht en de wijze waarop die beslissing totstandkomt: de strafvorming. Show less