We studied the corrosion of Roman copper alloy coins that experienced alternations or progressive changes in their burial environment. We used coins that were still embedded in soil or in a... Show moreWe studied the corrosion of Roman copper alloy coins that experienced alternations or progressive changes in their burial environment. We used coins that were still embedded in soil or in a concretion selected from three professional excataved sites - Berlicum and Krommenie in the Netherlands and Kempraten in Switserland. mCT scanning and neutron scanning were used to record the 3-D properties of these coins prior to (destructive) analyses. It proved possible to tentatively identify the coins. Microscope observations and SEM-EDX analyses revealed complex corrosion processes, related to changing burial environments. In soil horizon with fluctuating groundwater levels in a region with upwelling reducing, iron-rich groundwater, the copper in a gunmetal coin is essentially replaced by iron oxides while tin remains and forms tin-oxide bands. Fluctuating redox conditions in marine-influenced environments was shown to transform a copper-alloy coin into strongly laminated copper sulphides with embedded gypsum crystals, with an outer surface of copper and copper-iron sulphides. Burial of bronze in a charcoal rich layer probably caused temporary highly alkaline soil conditions. This caused most of the copper to leach from this coin, leaving behind a laminated tin-dominated mass, with only a limited amount of (malachite) corrosion products remaining in the surrounding groundmass. In all three cases, corrosion processes tend to be anisotropic, probably because of cold-hammering of the coins during their manufacture. Such corrosion processes on massive copper alloy coins may produce features that may lead to their incorrect classification as subferrati, i.e. copper alloy coins with an iron core. Our results may help in future to distinguish strongly corroded massive coins from subferrati. Show less
The supervision on the coin production in the Republic of the Seven United Provinces and the supply of the smallest denominations (copper duits and silver 1 stuiver) in the province of Holland and... Show moreThe supervision on the coin production in the Republic of the Seven United Provinces and the supply of the smallest denominations (copper duits and silver 1 stuiver) in the province of Holland and West-Friesland in the 18th Century. With information on all the functions involved, illustrated by the official instructions issued by the States-General Show less
Against the background of a regional crisis caused by dynastic change in China and the closure of Japan in the middle of the seventeenth century, the Vietnamese kingdom of Tonkin rose to the fore... Show moreAgainst the background of a regional crisis caused by dynastic change in China and the closure of Japan in the middle of the seventeenth century, the Vietnamese kingdom of Tonkin rose to the fore as the major silk producing and exporting region in East Asia.Based on a wealth of so far unused primary sources from the Dutch East India Company (VOC) archives, this monograph explains how Dutch maritime traders played a critical role in Tonkin’s dramatic emergence as a trading power. The author examines the vicissitudes in political relations, the varying trends in the VOC-Tonkin import and export trade, and the Dutch influence on the seventeenth-century Vietnamese feudal society. Show less
Het proefschrift behandelt middeleeuwse voorstellingen van het Hemelse Jeruzalem en Salomo’s tempel, architectonische pendanten (koninklijk versus priesterlijk, tempel versus kerk, hemel versus hel... Show moreHet proefschrift behandelt middeleeuwse voorstellingen van het Hemelse Jeruzalem en Salomo’s tempel, architectonische pendanten (koninklijk versus priesterlijk, tempel versus kerk, hemel versus hel), ruimtelijke architectonische baldakijnen in de vroeg-Gotische beeldhouwkunst, stichtermodellen en architectuuruitbeeldingen op zegels. Centraal staat de vraag hoe hun verschijningsvorm tot stand kwam en welke boodschap daarin besloten lag. Beeldtradities blijken bepalend voor de koppeling van een specifieke betekenis aan een bepaald beeldschema. Enerzijds wordt de oorsprong van deze beeldtradities in de christelijke kunst onderzocht, omdat de eerste visualisering van een betekenis belangrijke aanknopingspunten biedt om licht te werpen op de achterliggende ideeën. Anderzijds wordt nagegaan hoe beeldtradities in verschillende (kunst)historische contexten hun boodschap overbrachten. Wezenlijk voor hun verbreiding blijkt de navolging van kunstwerken die door aanzienlijke machthebbers waren opgedragen. Door de wijze van weergeven konden architectuuruitbeeldingen de symboliek of de functie van een gebouw onderstrepen, theologisch gedachtegoed overbrengen of steun aan een heerser betuigen. Zij legden bestaande of voorgewende familiebanden vast en legitimeerden zo de positie van een opdrachtgever. Ook dienden zij meermaals als wapen in een concurrentiestrijd of - ondersteund door hun portretmatigheid - als 'visuele' oorkonde. In het laatste geval benadrukten zij de rechtmatigheid en rechtsgeldigheid van geschonken bezittingen, rechten en privileges. Show less
Verhoogt, A.M.F.W.; Hoogendijk, F.A.J.; Brinker, A.A. den; Donker Van Heel, K.; Jansen, J.M.L.; Kruit, N.; Linden-Geluk, M.J. van 2000