'Bewegend lezen' stelt een cinematografische leeshouding voor en doet dit via Thomas Rosenbooms roman 'Gewassen vlees'(1994), door velen beschouwd als historische roman. Dit proefschrift verkent... Show more'Bewegend lezen' stelt een cinematografische leeshouding voor en doet dit via Thomas Rosenbooms roman 'Gewassen vlees'(1994), door velen beschouwd als historische roman. Dit proefschrift verkent wat het kan betekenen wanneer analytische instrumenten uit de narratologie en de filmanalyse gezamenlijk worden ingezet. Zo laat het zien dat de roman juist deze leeshouding uitlokt wat leidt tot verbindingen met filmgenres en specifieke filmfragmenten. Via analyses van diverse fragmenten wordt helder op welke wijze de roman omgaat met 'het verleden', namelijk: ambigue. Enerzijds speelt de roman in op een dominante fictie en gaat daarbij pornografisch om met ons verleden: het verleden is een lustobject. Anderzijds verstoort de roman ook, evenzo pornografisch, de dominante fictie van de historische roman, bijvoorbeeld door het introduceren van een beeldtaal die nauw aansluit bij animatie-, slapstick- en griezelaspecten. de inzichten die deze dissertatie biedt door deze cinematografische leeshouding aan te nemen hebben consequenties voor onze visie op en omgang met het verleden, onze leeservaring en ons literatuuronderwijs. Show less