My thesis provides a comparative analysis of early cilivilisations through archaeological sources. The two selected cases are Mycenaean Greece and the Late Preclassic lowland Maya. Specifically the... Show moreMy thesis provides a comparative analysis of early cilivilisations through archaeological sources. The two selected cases are Mycenaean Greece and the Late Preclassic lowland Maya. Specifically the study focuses on art and its role in social life of the two cases. Major methodological reflections are included. Show less
In onze moderne tijd wordt aan het goed functioneren van infrastructuur grote aandacht besteed. In het hier gepresenteerde onderzoek heb ik getracht aan te tonen dat ook in de Grieks-Romeinse... Show moreIn onze moderne tijd wordt aan het goed functioneren van infrastructuur grote aandacht besteed. In het hier gepresenteerde onderzoek heb ik getracht aan te tonen dat ook in de Grieks-Romeinse wereld de doorstroming als een cruciaal punt werd beschouwd. Niet alleen de infrastructuur zelf, ook datgene wat via de infrastructuur wordt getransporteerd moet aan hoge kwaliteitseisen voldoen om de (Grieks-Romeinse) stad leefbaar te houden. Evenals tegenwoordig werd ook in de Grieks-Romeinse wereld het functioneren van een stad of gebied soms vergeleken met een menselijk lichaam. In beide gevallen is sprake van voedsel- en drinkwatervoorziening, uitscheiding van afvalproducten en een interne infrastructuur die de producten naar en van hun plaats moet brengen en als zodanig de stad c.q. het lichaam in stand moet houden. Wanneer de infrastructuur echter niet meer kan functioneren __ te weinig capaciteit, een onderbreking of een verkeerde inhoud __ komt de doorstroming in gevaar en lopen lichaam en stad de kans ziek te worden met uiteindelijk de dood als gevolg. De infrastructuur m__t in bedrijf zijn en blijven. Stadsbesturen zagen in dat iedereen baat had bij een goed functionerende stad en troffen voorzieningen om de leefbaarheid van een stad te optimaliseren. Show less
In Westerblokker even buiten Hoorn werd in 1475 een vrouwenklooster met de naam Bethlehem opgericht. De grote stichtingsgolf van kloosters, die eind 14de eeuw begon, was al enige tijd over zijn... Show moreIn Westerblokker even buiten Hoorn werd in 1475 een vrouwenklooster met de naam Bethlehem opgericht. De grote stichtingsgolf van kloosters, die eind 14de eeuw begon, was al enige tijd over zijn hoogtepunt heen. In het proefschrift wordt onderzocht waarom aan het einde van de 15de eeuw nog een nieuwe kloostergemeenschap tot stand kwam en wat zegt dit over de vitaliteit van het kloosterleven in de tweede helft van de 15de eeuw en vroege 16de eeuw. Deze nieuwe stichting op het platteland volgde een geheel eigen formule: het nam de regel van Augustinus aan en schaarde zich onder de Orde van het Heilig Kruis. Aanvankelijk hadden de kruisbroeders alleen het toezicht over het vrouwenklooster en in 1530 namen ze ook het biechtvaderschap op zich. Dankzij het statutenboek krijgen we een goed beeld van het religieuze leven in het klooster en de wijze waarop de kruisbroeders vorm gaven aan een vrouwenklooster onder hun hoede. Tussen 2003 en 2008 is klooster Bethlehem voor een groot gedeelte opgegraven. De kloosterplattegrond en de inrichting van het kloosterterrein kunnen deels worden gereconstrueerd. De opgravingen hebben tevens grote hoeveelheden vondstmateriaal opgeleverd, waaronder veel devotionalia van pijpaarde en terracotta, die een beeld geven van het kloosterleven. Show less
As part of the VIDI 'Cultural innovation in a globalising society: Egypt in the Roman world', this research explores manifestations of Egypt in the material culture of Augustan Rome. This period... Show moreAs part of the VIDI 'Cultural innovation in a globalising society: Egypt in the Roman world', this research explores manifestations of Egypt in the material culture of Augustan Rome. This period was a crucial turning point for the urban landscape of Rome, which was characterised by cultural diversity. Previous studies focus primarily on Greek influences on the development of Augustan material culture, while Egypt remains neglected or simply categorised as exoticism or Egyptomania. This research, in contrast, set out to investigate whether or not __Egypt__ constituted an integral part of Augustan material culture during this period. By comprising for the first time a comprehensive and interpretative overview of manifestations of Egypt in Augustan Rome __including public monuments, paintings, and architectural elements as well as pottery, gems, and jewellery from private contexts__ a wide variety of case studies could be conducted, among which object reappraisals as well as new finds and contextual analyses were featured. By focusing on the archaeological data, this study demonstrates that Egypt was not an exotic Outsider in Rome, but constituted a remarkably diverse part of Roman material culture and the Augustan urban landscape, and was integrally part of the inherently flexible Augustan material culture repertoire. Show less
En la historiografía y la arqueología dominicana la trascendencia de la región norte ha estado tradicionalmente ligada a su condición de escenario de importantes acontecimientos vinculados con los... Show moreEn la historiografía y la arqueología dominicana la trascendencia de la región norte ha estado tradicionalmente ligada a su condición de escenario de importantes acontecimientos vinculados con los inicios de la colonización europea (Arranz Marquez 1991; Cassa 1992; Deagan y Cruxent 2002; Guerrero y Veloz Maggiolo 1988; Ortega 1988; Wilson 1992). Al margen de los aportes que esa visión ha generado, la misma ha contribuido a trazar esquemas importantes en los estudios arqueológicos, sobre todo, al incidir en la prioridad de ciertos temas; la forma en que estos han sido abordados, así como los escenarios propicios para su investigación. En este artículo revisamos algunas de estas nociones y proporcionamos evidencias para entender la conquista del norte, principalmente desde la perspectiva indígena. Show less
The existence of communities and peoples develops over time, in a diachronic line of heritage and cultural memory as well as in a synchronous coexistence with the cosmos, marked by a cyclically... Show moreThe existence of communities and peoples develops over time, in a diachronic line of heritage and cultural memory as well as in a synchronous coexistence with the cosmos, marked by a cyclically returning rituals. Under the pressure of “clock time” (“time is money”) these organic “other times” of identity are eroding rapidly. In these respects, modernity has come to be characterised by a deep, dramatic and often violent conflict between traditional values of societies that have their own cultures and the processes of colonisation, urbanisation and and industrialisation, which usually presented as “progress”. This volume brings together complementary reflections of archaeologists, historians, anthropologists, sociologists and social activists on this issue. Central to their work is the perception and representation of time, its different symbolic aspects and its social impact. Espousing a comparatist methodology, the case studies focus on Mexico and Guatemala and on southern Italy. Show less