This dissertation focused on the neural and behavioral mechanisms underlying adolescent learning and mental health in the context of peers and friends. The neuroimaging findings revealed that... Show moreThis dissertation focused on the neural and behavioral mechanisms underlying adolescent learning and mental health in the context of peers and friends. The neuroimaging findings revealed that reward processing for self and peers rely on common reward-related brain regions, whereas a social brain region (TPJ) showed social specificity to observed outcomes for unfamiliar peers compared to friends. Moreover, typically developing adolescents and adolescents with ADHD show neural sensitivity in reward and salience brain regions towards rewards for themselves, friends and peers compared to losses. There were no group differences in neural processing of (vicarious) outcomes between adolescents with and without ADHD, yet a symptom-level approach showed more neural sensitivity for own compared to friends’ losses in individuals with more inattention symptoms. The behavioral findings indicated that adolescents’ learning performance benefitted from observing the choices and outcomes of peers irrespective of the relationship with this peer. The results did not show effects of friendship (quality) and social status on observational and academic learning, but there was a protective effect of friendship quality on internalizing problems. Taken together, these findings highlight adolescence as a period of observational learning opportunities from different types of peers. Adolescence can also serve as a window of opportunity to improve mental health by fostering high-quality friendships. Show less
In dit proefschrift worden drie verschillende studies beschreven naar de socialisatie en selectie van leeftijdsgenoten. Hierbij is onderzocht op basis van welke kenmerken leerlingen elkaar... Show moreIn dit proefschrift worden drie verschillende studies beschreven naar de socialisatie en selectie van leeftijdsgenoten. Hierbij is onderzocht op basis van welke kenmerken leerlingen elkaar selecteren als vrienden of groepsgenoten, en op welke kenmerken ze elkaar socialiseren. Voor het onderzoek hebben we sociale netwerk technieken (ERGM en SIENA) gebruikt. Uit de resultaten van de eerste studie (bij 296 basisschoolleerlingen uit groep 8) bleek dat etnische achtergrond van leerlingen een rol speelt bij de selectie van zowel vrienden als 'sociale interactie partners', die niet per sé tot de vrienden horen. Uit de andere twee studies (bij 542 middelbare schoolleerlingen uit 2e klassen ) bleek dat leerlingen elkaar niet selecteren als vrienden op basis van schoolprestaties. Ze bleken elkaar daarentegen wel te beïnvloeden, als het gaat om prestaties op de vakken Engels en Nederlands, en niet als het gaat om prestaties voor wiskunde. Vrienden werden tevens niet geselecteerd op basis van internaliserend probleemgedrag, maar wel op basis van externaliserend probleemgedrag: leerlingen met vergelijkbaar probleemgedrag zochten elkaar op als vrienden. Leerlingen trokken zich niet terug en werden niet vermeden op basis van hun probleemgedrag, en socialiserden elkaar niet m.b.t. internaliserend probleemgedrag. Wel bleken vrienden elkaar te socialiseren in termen van externaliserend probleemgedrag. Show less