In deze bijdrage zal worden stilgestaan bij de problemen die zich kunnen voordoen in gevallen van meervoudige causaliteit in het nadeelcompensatie- en planschadetegemoetkomingsrecht. Hoe dient het... Show moreIn deze bijdrage zal worden stilgestaan bij de problemen die zich kunnen voordoen in gevallen van meervoudige causaliteit in het nadeelcompensatie- en planschadetegemoetkomingsrecht. Hoe dient het causaal verband te worden vastgesteld op het moment dat meer dan één rechtmatige overheidshandeling (mogelijkerwijs) heeft bijgedragen aan het ontstaan van de schade? Om deze vraag te beantwoorden zal eerst worden stilgestaan bij de civielrechtelijke causaliteitsleer en zullen drie hoofdcategorieën van meervoudige causaliteit worden onderscheiden. Vervolgens zal aan de hand van jurisprudentie (en literatuur) worden overgegaan tot de formulering van tien vuistregels om de praktijk meer houvast te bieden bij de vaststelling van het causaal verband in gevallen van meervoudige causaliteit. Ten slotte worden enkele aanbevelingen aan wetgever, bestuur en rechter gedaan waarvan de opvolging naar onze verwachting zal bijdragen aan een verhoogd inzicht in de invulling van het causaal verband in het nadeelcompensatie- en planschadetegemoetkomingsrecht. Show less
In het Unierecht is een 'transparantiebeginsel' tot ontwikkeling gekomen. Dit beginsel is in het bijzonder van belang bij de verdeling van schaarse vergunningen. Dit artikel beschrijft de... Show moreIn het Unierecht is een 'transparantiebeginsel' tot ontwikkeling gekomen. Dit beginsel is in het bijzonder van belang bij de verdeling van schaarse vergunningen. Dit artikel beschrijft de jurisprudentie van het Hof van Justitie van de Europese Unie over het transparantiebeginsel en van de nationale bestuursrechter bij twee soorten schaarse vergunningstelsels, namelijk winkeltijdenwetontheffingen en schaarse vergunningstelsels in APV's. Op basis daarvan wordt bezien in hoeverre de transparantie bij de verdeling van schaarse vergunningen voldoende is geborgd. Show less