Op beleidsmakers rust een belangrijke taak: het opstellen van passend beleid welke de behoeftes van de burgers en de samenleving representeren en beschermen, en dat is niet altijd even makkelijk.... Show moreOp beleidsmakers rust een belangrijke taak: het opstellen van passend beleid welke de behoeftes van de burgers en de samenleving representeren en beschermen, en dat is niet altijd even makkelijk. In dit artikel verkennen we relatief onbekende (beleids)onderwerpen die in de Nederlandse samenleving spelen: genderidentiteit, polyamorie en meerouderschap. Op basis van interviews en onderzoek bekijken wij de mate waarin ons huidige beleid voldoende tegemoetkomt aan behoeftes van de burger, en de rol die wij als bestuurskundigen spelen in het opstellen van representatief en functioneel beleid. Wij spreken hierover Isabeau Jensen, bekend van ‘De Polyam Podcast’, senior projectleider bij de Nationale Jeugdraad en betrokken bij diverse LHBTQIA+ initiatieven; Margot Kersing, oud-werkgroepdocent van Bestuurskunde aan Universiteit Leiden en nu werkzaam als promovendus aan de Erasmus Universiteit, wie zich identificeert als genderqueer transgender; en dr. Andrei Poama, universitair docent Filosofie bij Bestuurskunde aan Universiteit Leiden en vader in een meeroudergezin. Daarnaast ook dank aan Sara Coster van Meer dan Gewenst, een platform voor LHBTI+ personen met een kinderwens, voor haar hulp en advies bij het bronnenonderzoek. Show less
Na een 15-jaar lange ervaring als Tweede Kamerlid voor de Socialistische Partij, verruilt Ronald van Raak het parlement voor een zoektocht in de academische gangen van het filosofische instituut... Show moreNa een 15-jaar lange ervaring als Tweede Kamerlid voor de Socialistische Partij, verruilt Ronald van Raak het parlement voor een zoektocht in de academische gangen van het filosofische instituut van de Erasmus Universiteit. Het verlaten van het ambt was niet makkelijk. “Als je debatten in de Kamer bekijkt als oudKamerlid voelt dat toch anders dan wanneer je er zelf zit.” stelt Van Raak tijdens het interview, terwijl het debat over de ministerraadsnotulen over de kinderopvangtoeslagaffaire gaande is (29 april jl.). “Een beetje alsof je als voetballer anders naar een wedstrijd kijkt dan een toeschouwer op de tribune. Je kan je dan meer focussen op de inhoud.” Over dit debat weet Van Raak al snel te concluderen: “natuurlijk weet het kabinet dat ze de Kamer hebben bedonderd en ze moeten nu met de billen bloot”. De inmiddels enthousiaste politieke toeschouwer vertelt over zijn Kamerwerk, de cultuurshift tussen kabinet en Kamer en de onzinnigheid van lobbyisten Show less
“Internationale organisaties worden betaald door de Amerikanen, ondergraven door de Indiërs en geleid door de Nederlanders.” Dit is wat Amerikanen volgens voormalig kroonlid van de SER Dik Wolfson... Show more“Internationale organisaties worden betaald door de Amerikanen, ondergraven door de Indiërs en geleid door de Nederlanders.” Dit is wat Amerikanen volgens voormalig kroonlid van de SER Dik Wolfson in de jaren zestig over internationale organisaties zeiden. Met name in de vorige eeuw zijn er genoeg voorbeelden te noemen van Nederlanders die internationale topfuncties hebben weten te bemachtigen. Dirk Stikker en Joseph Luns werden secretaris-generaal van de NAVO, Johan Witteveen reisde af naar Washington om daar managing director van het IMF te worden, Sicco Mansholt was een krappe tien maanden voorzitter van de Europese Commissie en Max van der Stoel werd de eerste Hoge Commissaris voor de Minderheden van de OVSE. In 2019 waren er echter pijnlijke momenten rondom benoemingen die lieten zien dat de uitspraak van Amerikanen over internationale organisaties en de rol die Nederland daarin volgens de Amerikanen vervult, wellicht aan herziening toe is. Show less
Een van de grootste clichés in het openbaar bestuur is dat men voor daadkrachtig en innovatief beleid het beste kan zoeken in de private sector. Uit de bestuurskundige wetenschap blijkt dan ook dat... Show moreEen van de grootste clichés in het openbaar bestuur is dat men voor daadkrachtig en innovatief beleid het beste kan zoeken in de private sector. Uit de bestuurskundige wetenschap blijkt dan ook dat innovatie in de publieke sector minder vaak voorkomt en grotere barrières ondervindt. Zo bestaan er bepaalde factoren die ervoor zorgen dat organisaties in de publieke sector vaak inderdaad blijven hangen in oude gewoonten. De stand van zaken wordt dus vaak gehandhaafd in overheidsorganisaties. Maar hoe gebeurt dit nou precies, en wat zijn deze hinderende factoren? Dit wordt beschouwd in het eerste deel van het artikel. Zijn er wellicht ook blinde vlekken? En hoe kan de bestuurskunde als wetenschap hiermee vooruit? Hier zal het tweede deel van het artikel op ingaan. Show less
Bouwen, bouwen, bouwen om uit de wooncrisis te komen. De nieuwe politieke partij JA21 pleitte in haar verkiezingsprogramma voor de verkiezingen van 2021 voor het bouwen van een heel nieuwe stad om... Show moreBouwen, bouwen, bouwen om uit de wooncrisis te komen. De nieuwe politieke partij JA21 pleitte in haar verkiezingsprogramma voor de verkiezingen van 2021 voor het bouwen van een heel nieuwe stad om aan de groeiende vraag van woningen te voorzien. “Veel groen, mooie grondgebonden laagbouw, fraaie natuur, goede voorzieningen en een gezellig stadscentrum” (p.32).1 Dat klinkt mooi, maar voor nu staat met name inbreiding (bouwen binnen de bestaande stadsgrenzen) op de agenda. Er zal in ieder geval flink gebouwd moet worden de komende jaren om de stijgende vraag naar woningen het hoofd te bieden, zo ook in Den Haag. De Gemeente Den Haag heeft dan ook veel plannen op tafel liggen voor bouwprojecten. In dit artikel neem ik de gemeentelijke bouwplannen onder de loep: tientallen woontorens en een verdubbeling van het aantal inwoners in het centrum. Wat betekent dit voor de leefbaarheid en veiligheid in de stad? Show less
In 1984 ging de opleiding Bestuurskunde – een samenwerking van Universiteit Leiden en Erasmus Universiteit Rotterdam – van start. In het glorieuze jaar daarop werd de Bestuurskundige... Show moreIn 1984 ging de opleiding Bestuurskunde – een samenwerking van Universiteit Leiden en Erasmus Universiteit Rotterdam – van start. In het glorieuze jaar daarop werd de Bestuurskundige Interfacultaire Vereniging Leiden opgericht. Al snel ontstond het idee dat de vereniging ook een eigen tijdschrift moest hebben. Het bestuur van de studievereniging en een nieuw opgerichte commissie destijds hebben daarvoor gezorgd: in mei 1986 kwam de eerste ‘Bestuurskundige Berichten’ uit. Dat betekent dat het tijdschrift dit jaar zijn zevende lustrum viert. Hoog tijd om eens terug te blikken met drie oud-redactieleden van het eerste uur: Sandra Hogenbirk, Taco Vingerhoed en Harry Leeuw. Show less
Hij werd vorig jaar dé man die in de Haagse politiek orde op zaken moest stellen: Jan van Zanen. De geboren Purmerender begon zijn politieke loopbaan bij de jongerentak van de VVD. In 1990 wordt... Show moreHij werd vorig jaar dé man die in de Haagse politiek orde op zaken moest stellen: Jan van Zanen. De geboren Purmerender begon zijn politieke loopbaan bij de jongerentak van de VVD. In 1990 wordt hij gekozen voor de Utrechtse gemeenteraad, waar hij later ook wethouder wordt. Vervolgens is Van Zanen achtereenvolgens burgemeester in Amstelveen en Utrecht. Eind mei 2020 werd hij door de vertrouwenscommissie voorgedragen als nieuwe burgervader van de hofstad. Daarnaast is hij voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Show less
Slechts een zeer kleine groep kan worden gerekend tot de ‘inner circle’ van minister-president Mark Rutte. Zijn voormalig campagnestrateeg Jan Driessen kan zich tot deze exclusieve club rekenen.... Show moreSlechts een zeer kleine groep kan worden gerekend tot de ‘inner circle’ van minister-president Mark Rutte. Zijn voormalig campagnestrateeg Jan Driessen kan zich tot deze exclusieve club rekenen. Hoewel hij al enkele jaren niet actief vrijwilliger is van de VVD, oefent hij als “schaduwcampagneleider van een premier in problemen” meer invloed uit dan de gemiddelde verkozen volksvertegenwoordiger. Wij gingen met hem in gesprek over de stand van zaken wat betreft communicatie en beleid. Aan bod kwamen onder andere populisme, wat hij heeft geleerd van Cicero over de kunst van campagnevoeren, zijn tijd als journalist en welke tips hij Rutte gaf als campagnestrateeg. Show less
Het is inmiddels breed geaccepteerd dat veel besluitvormingsprocessen plaatsvinden binnen complexe processen en relaties tussen publieke, private en maatschappelijke actoren (Scharpf, 1978). Deze... Show moreHet is inmiddels breed geaccepteerd dat veel besluitvormingsprocessen plaatsvinden binnen complexe processen en relaties tussen publieke, private en maatschappelijke actoren (Scharpf, 1978). Deze actoren zijn van elkaar afhankelijk om complexe vraagstukken waar verschillende waarden en belangen spelen op te kunnen lossen (Koppenjan en Klijn, 2004). De afstemming van verschillende waarden en belangen, zoals gezondheid en economie bij het oplossen van pandemieën, of milieu en economie bij voorbereiding en uitvoering van infrastructurele projecten, vereist dat actoren intensieve en duurzame interacties en samenwerking creëren (Edelenbos en van Meerkerk, 2016). Show less