Beleid dat een patiëntenorganisatie geen instellingssubsidie kan ontvangen als een andere vergelijkbare organisatie al subsidie ontvangt, is niet in strijd met het motiverings- en... Show moreBeleid dat een patiëntenorganisatie geen instellingssubsidie kan ontvangen als een andere vergelijkbare organisatie al subsidie ontvangt, is niet in strijd met het motiverings- en zorgvuldigheidsbeginsel. Show less
De subsidieverlening is ingetrokken omdat niet is komen vast te staan of sprake was van een samenwerkingsverband. Er is niet voldaan aan de subsidievoorwaarden.
Artikel 1.6, derde lid, Wko biedt geen ruimte om uitzonderingen te maken op de daarin gestelde voorwaarden. Geen bijzondere omstandigheden die aan terugvordering in de weg staan.
Bankoverschrijvingen naar het kindercentrum zonder doelomschrijving is onvoldoende voor het oordeel dat deze overschrijvingen niet zijn gedaan om de kosten van de afgenomen kinderopvang te betalen.
Belastingdienst/toeslagen is bereid om een op de feitelijke situatie afgestemde betalingsregeling te treffen die afwijkt van het wettelijk kader, gelet op de maatschappelijke en politieke commotie... Show moreBelastingdienst/toeslagen is bereid om een op de feitelijke situatie afgestemde betalingsregeling te treffen die afwijkt van het wettelijk kader, gelet op de maatschappelijke en politieke commotie over het wettelijke systeem en de uitvoering inzake het stelsel van toeslagen. Show less
Artikel 4:51 Awb verzet zich niet op principiële wijze tegen de toekenning van nadeelcompensatieop grond van het égalitébeginsel bij beëindiging van een subsidierelatie.
Op 24 juni 2020 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de Afdeling) twee vergelijkbare uitspraken gedaan. Beide uitspraken zijn een signalering waard, omdat zij zien... Show moreOp 24 juni 2020 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de Afdeling) twee vergelijkbare uitspraken gedaan. Beide uitspraken zijn een signalering waard, omdat zij zien op de toepassing van het belanghebbendebegrip bij de verdeling van schaarse vergunningen. Meer in algemene zin dringt zich bij het lezen van de uitspraak de vraag op wanneer sprake is van effectieve rechtsbescherming bij de verlening van schaarse vergunningen. Show less
Ouders die zorg voor hun kinderen en arbeid combineren, zijn toeslaggerechtigde in de zin van art. 1.6 Wko en kunnen kinderopvangtoeslag van B/T ontvangen. Er kunnen echter ook andere... Show moreOuders die zorg voor hun kinderen en arbeid combineren, zijn toeslaggerechtigde in de zin van art. 1.6 Wko en kunnen kinderopvangtoeslag van B/T ontvangen. Er kunnen echter ook andere omstandigheden zijn die kinderopvang noodzakelijk maken en een tegemoetkoming in de kosten kunnen rechtvaardigen zoals bijvoorbeeld chronische medische klachten. Deze kinderopvang wordt ‘kinderopvang op sociaal-medische indicatie’ genoemd en is een gemeentelijke tegemoetkoming. De Afdeling legt in onderhavige uitspraak (ook) voor de gemeentelijke tegemoetkoming de regelgeving in het voordeel van de ouders uit. Show less
Herberekening kinderopvangtoeslag 2014 conform Verzamelbesluit toeslagen. Afdruk uit computersysteem in plaats van kopie verrekeningsbericht. Ten eerste komt in deze uitspraak het Verzamelbesluit...Show moreHerberekening kinderopvangtoeslag 2014 conform Verzamelbesluit toeslagen. Afdruk uit computersysteem in plaats van kopie verrekeningsbericht. Ten eerste komt in deze uitspraak het Verzamelbesluit Toeslagen aan de orde. Dit besluit is vastgesteld naar aanleiding van de uitspraken van de Afdeling van 23 oktober 2019 en gaat over het proportioneel toekennen van KOT. Mede door dit Verzamelbesluit kan de Afdeling het geschil definitief beslechten. Ten tweede gaat het om geautomatiseerde besluitvorming. Uit de uitspraak blijkt dat berichten over verrekening niet zichtbaar zijn in het digitale systeem van ‘mijn toeslagen’ én niet (nogmaals) kunnen worden afgedrukt. De Afdeling acht echter een afdruk uit het computersysteem afdoende om aan te tonen dat sprake is van verrekening. Show less
Een presentatie die in het kader van een aanvraag om een schaarse vergunning is verstrekt, bevat vertrouwelijke bedrijfsgegevens. Concurrerende aanvrager die Wob-verzoek indient, maakt geen... Show moreEen presentatie die in het kader van een aanvraag om een schaarse vergunning is verstrekt, bevat vertrouwelijke bedrijfsgegevens. Concurrerende aanvrager die Wob-verzoek indient, maakt geen misbruik van recht. Show less
De samenleving en overheid digitaliseren. Daarmee digitaliseert ook de communicatie tussen burger en bestuur. Het elektronische identificatiemiddel DigiD is voorlopig vereist om in te loggen bij... Show moreDe samenleving en overheid digitaliseren. Daarmee digitaliseert ook de communicatie tussen burger en bestuur. Het elektronische identificatiemiddel DigiD is voorlopig vereist om in te loggen bij elektronische diensten van overheidsinstanties. Voorlopig, want als het wetsvoorstel Wet digitale overheid (Wdo) wordt aangenomen, zal DigiD worden vervangen door een nieuwe elektronische identiteit (eID). Publieke en private actoren mogen dan een eID ontwikkelen waarmee burgers kunnen inloggen bij elektronische diensten van overheidsinstanties. Dat is nu een stap dichterbij aangezien dit wetsvoorstel inmiddels bij de Eerste Kamer ligt. De hier gepubliceerde uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: Afdeling) behandelt de vraag of een Belgische grensarbeider ook recht heeft op een DigiD. Ook beantwoordt de Afdeling in een interessante obiter dictum de vraag wat de rol van de bestuursrechter is bij het beschermen van ‘digitaal burgerschap’. In het licht van de digitalisering in het algemeen en de naderende Wdo in het bijzonder, zijn deze vragen hoogst actueel. In deze annotatie gaan we in op de overweging van de Afdeling over de toegang tot de bestuursrechter en het besluitbegrip. Ook gaan we in op de eIDAS-Verordening en het discriminatieverbod uit het VWEU en Verordening (EU) 492/2011, waarbij ook wordt ingegaan op de rol die in de uitspraak is weggelegd voor een guidance document en het evenredigheidsbeginsel. Show less
Dit is de tweede uitspraak van 23 oktober 2019 over de kinderopvangtoeslag (KOT). In deze uitspraak komt de Afdeling terug van haar vaste jurisprudentie over de vraag in hoeverre de Belastingdienst... Show moreDit is de tweede uitspraak van 23 oktober 2019 over de kinderopvangtoeslag (KOT). In deze uitspraak komt de Afdeling terug van haar vaste jurisprudentie over de vraag in hoeverre de Belastingdienst/Toeslagen (B/T) gehouden is om altijd het volledige bedrag aan onverschuldigd betaalde KOT terug te vorderen. Zoals wij in de andere annotatie hebben toegelicht komen beide uitspraken er in de kern op neer dat het wettelijk stelsel werd uitgelegd als een “alles of niets”-systeem, maar is de Afdeling nu van oordeel dat de Wet kinderopvang (Wko) en de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir) niet aan de toepassing van het evenredigheidsbeginsel in de weg staan en B/T dus maatwerk moet bieden bij KOT-besluiten. Twee uitspraken die naar ver- wachting verstrekkende gevolgen zullen hebben voor de toeslagenpraktijk. Show less
Gastouders en vraagouders maken om elkaar te vinden vaak gebruik van bemiddeling door een gastouderbureau. De hier opgenomen uitspraak gaat over het opleggen van een aanwijzing aan een dergelijk... Show moreGastouders en vraagouders maken om elkaar te vinden vaak gebruik van bemiddeling door een gastouderbureau. De hier opgenomen uitspraak gaat over het opleggen van een aanwijzing aan een dergelijk gastouderbureau. Deze annotatie is daarmee bedoeld om een completer beeld te geven van de regelgeving rondom kinderopvang. De laatste maanden heeft met name de besluitvorming door B/T (terecht) veel aandacht gekregen. Uit deze uitspraak blijkt dat ook de GGD en het college van burgemeester en wethouders (het college) een taak hebben in kinderopvangland. Show less