Interest is key to learning. Video is a promising tool for interest development in education, but professionals in education are in need of more theory-grounded guidance for production, selection,... Show moreInterest is key to learning. Video is a promising tool for interest development in education, but professionals in education are in need of more theory-grounded guidance for production, selection, and use of videos. In previous studies, we developed and validated a model on film’s interest raising mechanisms in educational contexts, called the FIRM model. In the qualitative study reported here, we used the model to explain how pupils’ appraisals of video characteristics relate to their interest in the video. We evaluated the use of five videos in seven 12th-grade science and mathematics classrooms (177 pupils). We measured interest at scene level and grouped pupils on general interest. We performed video analyses, case studies (N = 5), and a cross-case analysis. Our findings resulted in three relationships between appraisals and interest, regarding the video’s complexity level and the pupils’ knowledge level, pupils’ recognition of video categories, and pupils’ expectations of videos. Show less
De zomers worden warmer, die van 2023 brak records. Maar niet elke zomer is warmer dan die van het jaar ervoor. Hoe laat je dat zien in een overzichtelijke grafiek? In de grafiek die NU.nl... Show moreDe zomers worden warmer, die van 2023 brak records. Maar niet elke zomer is warmer dan die van het jaar ervoor. Hoe laat je dat zien in een overzichtelijke grafiek? In de grafiek die NU.nl gebruikte, staan de jaren niet in chronologische volgorde. Er is een helderder alternatief: de ‘klimaatstreepjescode’. Show less
Grafieken zijn heel geschikt om veel en complexe informatie weer te geven: ze bieden in één oogopslag overzicht en duidelijkheid. Bovendien hebben ze een objectieve uitstraling waardoor ze het vaak... Show moreGrafieken zijn heel geschikt om veel en complexe informatie weer te geven: ze bieden in één oogopslag overzicht en duidelijkheid. Bovendien hebben ze een objectieve uitstraling waardoor ze het vaak goed doen als argument bij een bewering: “de cijfers liegen niet.” Behalve als ze dat wel doen, en dat komt helaas maar al te vaak voor. Daarom hier een lesje in het doorprikken van nepnieuws met misleidende grafieken. Show less
Er zijn veel grafieksoorten om uit te kiezen voor een datavisualisatie. Alleen wordt er soms gekozen voor een grafiek die net niet helemaal doet waar deze voor bedoeld is. Zoals een treemap over... Show moreEr zijn veel grafieksoorten om uit te kiezen voor een datavisualisatie. Alleen wordt er soms gekozen voor een grafiek die net niet helemaal doet waar deze voor bedoeld is. Zoals een treemap over migratie in de Volkskrant. Show less
Hoe snel groeit een kind? Welke leeftijdsgroep krijgt het vaakst de griep? En welk land heeft gemiddeld de langste mannen? Vaak wordt het antwoord op dit soort vragen gepresenteerd in een grafiek.... Show moreHoe snel groeit een kind? Welke leeftijdsgroep krijgt het vaakst de griep? En welk land heeft gemiddeld de langste mannen? Vaak wordt het antwoord op dit soort vragen gepresenteerd in een grafiek. Een grafiek geeft je in één oogopslag een beeld van hoe iets in elkaar steekt. Toch? ,,Niet altijd”, vertelt Winnifred Wijnker. ,,Dat de ene staaf veel hoger is dan de andere, betekent niet altijd dat de verschillen ook heel groot zijn.” Show less
Datavisualisatie kan cijfers in één oogopslag inzichtelijk maken, maar deze top-16 van wapenexporterende landen in NRC Handelsblad is eerder verwarrend dan verhelderend, en ook niet helemaal correct.
Om het online gedrag van ouderen weer te geven gebruikt het CBS in plaats van een staafdiagram een weergave in de vorm van concentrische cirkels. Dat oogt speels en decoratief, maar de grafiek... Show moreOm het online gedrag van ouderen weer te geven gebruikt het CBS in plaats van een staafdiagram een weergave in de vorm van concentrische cirkels. Dat oogt speels en decoratief, maar de grafiek verliest aan duidelijkheid: de lengte van de staven staat namelijk niet meer in verhouding tot de waarde die zij weergeven. Show less
Een lijngrafiek van de NOS geeft een overdreven beeld weer van de toename in het aantal doden na politiegeweld in de VS. De toename is er, maar niet zo extreem als de grafiek suggereert.
In een misleidende infographic over de gemiddelde lengte van volwassen mannen zijn Nederlanders reuzen en Indonesiërs dwergen. We laten in een paar stappen zien wat er fout ging en hoe je dat kunt... Show moreIn een misleidende infographic over de gemiddelde lengte van volwassen mannen zijn Nederlanders reuzen en Indonesiërs dwergen. We laten in een paar stappen zien wat er fout ging en hoe je dat kunt corrigeren. Show less
Een infographic van Rijkswaterstaat gaf een overdreven rooskleurig beeld van de natuurcompensatie bij de werkzaamheden aan de A27/A12 bij Utrecht. Rijkswaterstaat heeft na vragen van Nieuwscheckers... Show moreEen infographic van Rijkswaterstaat gaf een overdreven rooskleurig beeld van de natuurcompensatie bij de werkzaamheden aan de A27/A12 bij Utrecht. Rijkswaterstaat heeft na vragen van Nieuwscheckers de grafiek aangepast. Show less
Het afsnijden van y-assen, het gebruiken van 3D-effecten en slechts een deel van de beschikbare data laten zien: het zijn allemaal tactieken om mensen te misleiden met grafieken. Maar je hoeft... Show moreHet afsnijden van y-assen, het gebruiken van 3D-effecten en slechts een deel van de beschikbare data laten zien: het zijn allemaal tactieken om mensen te misleiden met grafieken. Maar je hoeft niet altijd misleid te blijven, blijkt uit onderzoek. Show less
Smeets, I.; Willems, S.J.W.; Burger, J.P.; Wijnker, W. 2022
Grafieken kunnen verduidelijken, maar ze kunnen ook misleiden. Er zijn verschillende manieren om misleidende grafieken effectief te debunken, blijkt uit ons onderzoek dat zojuist verscheen in het ...Show moreGrafieken kunnen verduidelijken, maar ze kunnen ook misleiden. Er zijn verschillende manieren om misleidende grafieken effectief te debunken, blijkt uit ons onderzoek dat zojuist verscheen in het Journal of Science Communication. Nieuwscheckers geeft zelf het goede voorbeeld met de nieuwe rubriek Grafiekpolitie. Show less
Desinforrmatie over vaccins, klimaat of corona: weinig tegen te doen, was lang de gedachte. Een groeiende groep wetenschappers denkt toch een methode op het spoor te zijn. De sleutel: zie de... Show moreDesinforrmatie over vaccins, klimaat of corona: weinig tegen te doen, was lang de gedachte. Een groeiende groep wetenschappers denkt toch een methode op het spoor te zijn. De sleutel: zie de misleidende informatie zélf als een virus. Show less
Grafieken zijn uitermate geschikt om veel en complexe data weer te geven: ze bieden in één oogopslag overzicht en duidelijkheid. En ze hebben een objectieve uitstraling waardoor ze het vaak goed... Show moreGrafieken zijn uitermate geschikt om veel en complexe data weer te geven: ze bieden in één oogopslag overzicht en duidelijkheid. En ze hebben een objectieve uitstraling waardoor ze het vaak goed doen als argument bij een statement: “De cijfers liegen niet.” Behalve als ze dat wel doen, en dat komt helaas maar al te vaak voor. Daarom hier een lesje nepnieuws doorprikken in grafieken. Show less
Wijnker, W.; Bakker, A.; Schukajlow, S.; Drijvers, P. 2021
The forced online education during the COVID pandemic in 2020 and 2021 showed many teachers how valuable video can be as a teaching tool. Videos have the potential to raise pupils' interest in... Show moreThe forced online education during the COVID pandemic in 2020 and 2021 showed many teachers how valuable video can be as a teaching tool. Videos have the potential to raise pupils' interest in educational content. The mechanisms of raising interest, however, have hardly been studied in actual materials used in actual classrooms. This study aims to validate the core components of a dynamic model (Film's Interest-Raising Mechanisms [FIRM] model) that describes how pupils' interest in a video and the educational content is the result of their appraisals of video characteristics. The five appraisals in the model represent characteristics of learning materials and activities, of films and videos, and of games that have been found to potentially raise interest: Novelty and complexity, comprehensibility, complex developments, rewarding closure, and absorption. We empirically tested the use of four videos in six 12th-grade science and mathematics classrooms (151 pupils) using pre- and post-tests, and path-modeling. All five appraisals in the FIRM model were found to be significant predictors for the pupils' interest in the video and for their development of interest in the educational content. Show less
Film has been used for education ever since educators recognized its powerful potential for learning. But its educational application has been criticized throughout the decades for underuse of the... Show moreFilm has been used for education ever since educators recognized its powerful potential for learning. But its educational application has been criticized throughout the decades for underuse of the distinctive potential of film: to raise interest. To understand more fully film's potential for learning, we propose a dynamic model of viewer interest and its underlying cognitive and emotional mechanisms (film's interest raising mechanisms or FIRM model). In addition, we present an analysis method for assessing the interestingness of films in learning contexts. Our model marries interest theories from cognitive film theory and educational psychology and captures the dynamics of interestingness across a film as depending on a balance between challenge posed and coping potential provided. Show less
Wijnker, W.; Bakker, A.; Gog, T. van; Drijvers, P. 2018
Teachers are increasingly using video in their lessons, with various aims (eg, to raise students' levels of conceptual knowledge or interest). Videos that can be used for educational purposes are... Show moreTeachers are increasingly using video in their lessons, with various aims (eg, to raise students' levels of conceptual knowledge or interest). Videos that can be used for educational purposes are numerous, ranging from instruction videos to fiction films. Such videos have different characteristics, for example regarding the amount and structure of information, and the audio-visual presentation. However, guidelines on which video characteristics can help to achieve specific teacher aims are lacking. As a first step towards composing such guidelines, we added a film theory perspective to educational research on videos. The study included seven science teachers, 13 videos, and 233 students (aged 13-18 years). We used teacher interviews, video analyses, student questionnaires and a cross-case analysis connecting all the data. Data analysis followed a grounded theory approach, including open and axial coding to structure the data, and the constant comparative method to interconnect them. The results showed that videos that posed questions were associated with an increase in students' interest, and that highly informative videos with authoritative speakers were associated with an increase in students self-reported conceptual knowledge gains. Moreover, teachers often did not have explicit aims for using a particular video, and they selected and used videos in their lessons intuitively. Stimulating teachers to use videos in a more aim oriented way may make video usage more effective. From these findings, we developed a framework to assist teachers in selecting or making videos that match their aims, and a model of possible connections between teacher aims and film types as a first step towards guidelines for teachers using educational videos. Show less
De docenten van U-Talent externe link gebruiken steeds vaker video’s in hun onderwijs, en wilden daarom weten hoe je video’s effectief in kunt zetten in de klas. Zij hebben dit samen met... Show moreDe docenten van U-Talent externe link gebruiken steeds vaker video’s in hun onderwijs, en wilden daarom weten hoe je video’s effectief in kunt zetten in de klas. Zij hebben dit samen met onderzoeker Winnifred Wijnker van het Freudenthal Instituut onderzocht, in een door de NRO gefinancierd project. Show less