De bachelor- en masterscriptie die nu het sluitstuk vormen van de geschiedenisstudie, zijn in hun vorm de afgeleiden van het proefschrift. De wortels daarvan gaan terug tot in de Middeleeuwen.... Show moreDe bachelor- en masterscriptie die nu het sluitstuk vormen van de geschiedenisstudie, zijn in hun vorm de afgeleiden van het proefschrift. De wortels daarvan gaan terug tot in de Middeleeuwen. Hetzelfde geldt voor de praktijk van de verdediging ervan in de vorm van een publieke gedachtewisseling of discussie. Bij de massificatie van het onderwijs in de twintigste eeuw ontstond de behoefte om de meerderheid van de studenten met een bul te laten vertrekken zonder kostbaar en langdurig promotietraject. Daartoe werd een miniproefschrift in het leven geroepen, waaraan in wezen dezelfde eisen worden gesteld als aan zijn grote en veel oudere broer. Het is een ideale examenvorm, die toetst of de student in staat is tot zelfstandig onderzoek en een oorspronkelijke bijdrage aan het wetenschappelijk debat. Show less
De overheid moet buiten de schooldeur blijven, zo dachten en denken velen in het Nederlandse onderwijs. Het gevolg daarvan is de overheid nauwelijks grip heeft op de scholen en de problemen niet... Show moreDe overheid moet buiten de schooldeur blijven, zo dachten en denken velen in het Nederlandse onderwijs. Het gevolg daarvan is de overheid nauwelijks grip heeft op de scholen en de problemen niet kan aanpakken. Onderwijshistoricus Pieter Slaman legt uit hoe het zover is kunnen komen – en waarom dat volgens hem een kwalijke zaak is. Show less
Academische vrijheid heeft nauwelijks een wettelijke verankering. Academici werken in het kader van het arbeidsrecht. Dat maakt dat zij met een beroep op een verstoorde arbeidsrelatie onder druk... Show moreAcademische vrijheid heeft nauwelijks een wettelijke verankering. Academici werken in het kader van het arbeidsrecht. Dat maakt dat zij met een beroep op een verstoorde arbeidsrelatie onder druk gezet kunnen worden. Show less
Libertatis Ergo Holding is de plek waar activiteiten van de Leidse universiteit samenkomen, die niet uit overheidsgeld betaald kunnen worden, die gescheiden moeten blijven van de publieke... Show moreLibertatis Ergo Holding is de plek waar activiteiten van de Leidse universiteit samenkomen, die niet uit overheidsgeld betaald kunnen worden, die gescheiden moeten blijven van de publieke financiering, en die soms extra geld voor de universiteit kunnen opleveren. Er zitten hele bedrijven in en stukjes eigendom over bedrijven; er zitten mogelijkheden in om leningen en hulp te geven aan startende bedrijfjes; er zitten octrooien in die zorgen dat buitenstaanders niet met ideeën van de universiteit en haar medewerkers aan de haal kunnen gaan. Ook zitten er licenties in, afspraken met bedrijven die geld willen verdienen met Leidse ideeën. Kortom: Libertatis Ergo Holding is een plek waar de wetenschap en de commerciële wereld in elkaar grijpen, een plek waar de universiteit geld in de markt stopt en er ook uit haalt. Voor de universiteit is het een hulpmiddel om te bevorderen dat haar kennis de weg naar de samenleving weet te vinden in de vorm van producten en diensten. Show less
Joodse burgers die de kampen overleefd hadden of na de bevrijding hun onderduik konden verlaten, keerden vaak terug naar hun vroegere woonplaats. Bij terugkeer moesten zij of, in veel meer gevallen... Show moreJoodse burgers die de kampen overleefd hadden of na de bevrijding hun onderduik konden verlaten, keerden vaak terug naar hun vroegere woonplaats. Bij terugkeer moesten zij of, in veel meer gevallen, hun overlevende familieleden en nabestaanden, vaststellen dat het niet vanzelfsprekend was dat ze hun onteigende vastgoed terugkregen. Veel panden waren door de bezetter doorverkocht of hadden in ieder geval nieuwe bewoners. In veel gevallen was het een moeizaam en langdurig proces om aan de vereisten van het rechtsherstel te voldoen, of met de nieuwe eigenaar tot een ‘minnelijke schikking’ te komen. Dit rapport reconstrueert de rol van de gemeente Apeldoorn bij zowel de onteigening als bij de moeizame gang naar rechtsherstel. Show less
Sinds 1815 besloot de regering met strakke hand over benoemingen, voorzieningen en huisvesting aan de universiteiten. Dat bleef ze doen toen het hoger onderwijs na de Tweede Wereldoorlog... Show moreSinds 1815 besloot de regering met strakke hand over benoemingen, voorzieningen en huisvesting aan de universiteiten. Dat bleef ze doen toen het hoger onderwijs na de Tweede Wereldoorlog duizelingwekkend ging groeien, en het hoger beroepsonderwijs opkwam en groeide. Het leverde veel problemen op: de overheid kon haar bestuurstaken niet aan, de uitgaven groeiden te snel en de overheid moest vaker ingrijpen in de academische vrijheid. In de jaren tachtig kwam een nieuw idee op: instellingen gingen zichzelf besturen, maar werden door de overheid betaald op basis van 'output' of geleverde aantallen diploma's, promoties en onderzoekspublicaties. Competitie en werkdruk werden hoog opgevoerd en veroorzaken inmiddels schade. Show less
This dissertation contains a history of public financial student support policies in the Kingdom of the Netherlands, from their establishment in 1815 until today. It focuses especially on the... Show moreThis dissertation contains a history of public financial student support policies in the Kingdom of the Netherlands, from their establishment in 1815 until today. It focuses especially on the political and administrative decisions that led to actual policies. This history is divided in seven episodes during which policies had different goals and took different shapes. This way, the episodes reflect the changing role of the national government in Dutch society. Policy makers used financial student support as an instrument in their efforts to influence the course of social developments, with varying success. They tried to influence supply on the job market, to stimulate the development of individual talents and to advance social justice. Larger objectives were state formation, economic and cultural development and the emancipation of particular groups in society. Ever since the introduction of child benefits in the system in 1953, it has been impossible to tell whether student support is a form of education policy, income policy or social support. It has had close links with all three of them, causing reforms in one of these aspects to have unacceptable effects in the other. Public student support policy has become a complex administrative knot, still struggled with today. Show less