Evidence for problems in executive functioning (EF) in children with oppositional defiant disorder/conduct disorder (ODD/CD) is mixed and the impact stress may have on EF is understudied. Working... Show moreEvidence for problems in executive functioning (EF) in children with oppositional defiant disorder/conduct disorder (ODD/CD) is mixed and the impact stress may have on EF is understudied. Working memory, sustained attention, inhibition and cognitive flexibility of boys with ODD/CD (n = 65) and non-clinical controls (n = 32) were examined under typical and stressful test conditions. Boys with ODD/CD showed impaired working memory under typical testing conditions, and impairments in working memory and sustained attention under stressful conditions. In contrast to controls, performance on sustained attention, cognitive flexibility and inhibition was less influenced by stress in boys with ODD/CD. These results suggest that boys with ODD/CD show impairments in adaptation to the environment whereas typically developing boys show adaptive changes in EF. Show less
Kinderen met een oppositioneel opstandige gedragsstoornis (ODD) of antisociale gedragsstoornis (CD) hebben een verhoogd risico op toekomstig probleemgedrag zoals delinquentie, werkeloosheid en... Show moreKinderen met een oppositioneel opstandige gedragsstoornis (ODD) of antisociale gedragsstoornis (CD) hebben een verhoogd risico op toekomstig probleemgedrag zoals delinquentie, werkeloosheid en psychiatrische problemen. Om beter te begrijpen waarom kinderen agressief en antisociaal gedrag vertonen en dit gedrag positief te kunnen beïnvloeden is het nuttig om naar de onderliggende cognitieve en neurobiologische processen te kijken, welke onderliggend zijn aan (probleem)gedrag. Eén van die mechanismen is zelfregulatie: het vermogen om controle uit te kunnen oefenen over onze gedachten, emoties en gedrag. In dit onderzoek hebben we zelfregulatie onderzocht door vier aspecten van zelfregulatie te onderzoeken: neurobiologie (ANS, HPA-as), emotieregulatie; executieve functies en gedrag. We onderzochten 65 jongens met ODD/CD en 38 normaal ontwikkelende controle jongens in de leeftijd van 8-12 jaar in rust en in een stressvolle situatie. We ontdekten dat jongens met ODD/CD een heterogene groep vormen zowel op gedragsniveau als neurobiologisch niveau. Daarnaast zagen we dat er specifieke relaties zijn tussen neurobiologische factoren en verschillende gedragsproblemen en dat de neurobiologie voorspellend is voor het verloop van agressie over een jaar tijd. Deze informatie is belangrijk omdat het laat zien dat interventies moeten aansluiten op het individu, passend bij het mechanisme dat onderliggend is aan het probleemgedrag en verstoord is. Show less
Schoorl, J.; Rijn, S. van; De Wied, M.; Goozen, S.H.M. van; Swaab, J.T. 2016