Burgerparticipatie staat in gemeenten hoog op de agenda. Wijkbudgetten lijken een goed instrument om die participatie vorm te geven. Vanuit juridisch perspectief vallen er echter ook kanttekeningen... Show moreBurgerparticipatie staat in gemeenten hoog op de agenda. Wijkbudgetten lijken een goed instrument om die participatie vorm te geven. Vanuit juridisch perspectief vallen er echter ook kanttekeningen te plaatsen bij het wijkbudget. In sommige gemeenten blijkt er geen bestuursrechtelijke rechtsbescherming open te staan tegen besluiten over de verdeling van het wijkbudget. In deze bijdrage bespreken de auteurs de rechtsbescherming bij deze vorm van burgerparticipatie. Zij gaan daarbij in op de inrichting en uitvoering van wijkbudgetten en op de manier waarop de rechtsbescherming is vormgegeven. De auteurs illustreren dit vervolgens aan de hand van drie voorbeelden uit de gemeenten ’s-Hertogenbosch, Haarlem en Gouda. Show less
Politiek gezien leek een regeling van het uitdaagrecht wat in Den Haag ‘laaghangend fruit’ wordt genoemd.Iedereen is vóór, het moet alleen nog even worden geregeld. En dat kon evenmin veel moeite... Show morePolitiek gezien leek een regeling van het uitdaagrecht wat in Den Haag ‘laaghangend fruit’ wordt genoemd.Iedereen is vóór, het moet alleen nog even worden geregeld. En dat kon evenmin veel moeite kosten, was degedachte. Dat bleek tegen te vallen. Uitvoering van deze politieke afspraak uit het regeerakkoord bleek nogeen hele puzzel. Aan het oplossen van deze puzzel hebben de auteurs van dit artikel een bijdrage geleverddoor een mogelijke inhoud van een algemene regeling van het Right to Challenge vanuit juridisch perspectiefverder te onderzoeken. De kern van hun conclusie is dat de in het coalitieakkoord overeengekomen regelingeen onbegaanbaar pad vormt. In dit artikel reflecteren de onderzoekers op deze ontnuchterende valorisatieervaring, om het onderzoek op een abstracter niveau voort te zetten. Show less
De wetgever moet vooraf nadenken en zich uitspreken over de regels die moeten gelden bij de bestedingvan € 2,5 miljard publiek geld door Invest-NL en niet de rechter achteraf opzadelen met de keuze... Show moreDe wetgever moet vooraf nadenken en zich uitspreken over de regels die moeten gelden bij de bestedingvan € 2,5 miljard publiek geld door Invest-NL en niet de rechter achteraf opzadelen met de keuze voor publiek- rechtelijke c.q. privaatrechtelijke normering en rechtsbescherming. Als de wetgever meent dat Invest-NL niet moet worden gehouden aan de publiekrechtelijke normen, waaronder de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, de Wet openbaarheid van bestuur en de Wet normering topinkomens en dat tegen het handelen van Invest-NL geen bestuursrechtelijke rechtsbescherming open hoeft te staan, dan dient dat in de wet zelf te worden geregeld. Show less