De wetgever moet vooraf nadenken en zich uitspreken over de regels die moeten gelden bij de bestedingvan € 2,5 miljard publiek geld door Invest-NL en niet de rechter achteraf opzadelen met de keuze... Show moreDe wetgever moet vooraf nadenken en zich uitspreken over de regels die moeten gelden bij de bestedingvan € 2,5 miljard publiek geld door Invest-NL en niet de rechter achteraf opzadelen met de keuze voor publiek- rechtelijke c.q. privaatrechtelijke normering en rechtsbescherming. Als de wetgever meent dat Invest-NL niet moet worden gehouden aan de publiekrechtelijke normen, waaronder de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, de Wet openbaarheid van bestuur en de Wet normering topinkomens en dat tegen het handelen van Invest-NL geen bestuursrechtelijke rechtsbescherming open hoeft te staan, dan dient dat in de wet zelf te worden geregeld. Show less
Bij het korten van een subsidie komt verweerder beleidsvrijheid toe. Gegeven de beleidsvrij-heid bij het verlenen van subsidies, bestaatgeen grond voor het oordeel dat verweerdergelet op de... Show moreBij het korten van een subsidie komt verweerder beleidsvrijheid toe. Gegeven de beleidsvrij-heid bij het verlenen van subsidies, bestaatgeen grond voor het oordeel dat verweerdergelet op de financiële beperkingen, bij afweging van de betrokken belangen, niet in redelijkheid heeft kunnen komen tot wijziging vanhet subsidiebeleid. Verweerder heeft voldoen-de gemotiveerd dat onderhavige subsidiever-mindering onderdeel is van brede kortingendie het gehele ministerie treffen. Niet is vereistdat sprake is van een bezuiniging waarbij opalle uitgaven een relatief even grote vermindering wordt toegepast (de kaasschaafmethode). Show less
Het college heeft bij de toepassing van de bevoegdheid een subsidieverlening ten nadele van de subsidieontvanger te wijzigen beleidsruimte. Verder komt het college bij de vraag of veranderde... Show moreHet college heeft bij de toepassing van de bevoegdheid een subsidieverlening ten nadele van de subsidieontvanger te wijzigen beleidsruimte. Verder komt het college bij de vraag of veranderde omstandigheden of gewijzigde inzichten zich in overwegende mate tegen voortzetting of ongewijzigde voortzetting van de subsidie verzetten beoordelingsruimte toe. Het college hoeft voor het toepassen van de be- voegdheid van art. 4:50 lid 1 aanhef en onder b Awb geen beleidsregels vast te stellen. Wel dient deugdelijk te worden gemotiveerd waar- om veranderde omstandigheden of gewijzigde inzichten zich in overwegende mate tegen on- gewijzigde voortzetting van de subsidie verzet- ten en dient de uitkomst van de belangenafweging niet onevenredig te zijn. Show less
Een fout van de Oostenrijkse autoriteiten bij de uitvoering van een Unierechtelijke subsidieregeling wordt ontdekt en leidt tot de intrekkingen terugvordering van een toegekende EU-subsidie aan een... Show moreEen fout van de Oostenrijkse autoriteiten bij de uitvoering van een Unierechtelijke subsidieregeling wordt ontdekt en leidt tot de intrekkingen terugvordering van een toegekende EU-subsidie aan een producentenorganisatie voor deaankoop van een spinazieverwerkingslijn. Uitleg Unierechtelijk vertrouwensbeginsel. Betekenis nationale rechtszekerheidsbeginsel. Show less