Een van de grootste clichés in het openbaar bestuur is dat men voor daadkrachtig en innovatief beleid het beste kan zoeken in de private sector. Uit de bestuurskundige wetenschap blijkt dan ook dat... Show moreEen van de grootste clichés in het openbaar bestuur is dat men voor daadkrachtig en innovatief beleid het beste kan zoeken in de private sector. Uit de bestuurskundige wetenschap blijkt dan ook dat innovatie in de publieke sector minder vaak voorkomt en grotere barrières ondervindt. Zo bestaan er bepaalde factoren die ervoor zorgen dat organisaties in de publieke sector vaak inderdaad blijven hangen in oude gewoonten. De stand van zaken wordt dus vaak gehandhaafd in overheidsorganisaties. Maar hoe gebeurt dit nou precies, en wat zijn deze hinderende factoren? Dit wordt beschouwd in het eerste deel van het artikel. Zijn er wellicht ook blinde vlekken? En hoe kan de bestuurskunde als wetenschap hiermee vooruit? Hier zal het tweede deel van het artikel op ingaan. Show less
Hoe kan men een staat intern ten val brengen? Dit was één van de taken waar de KGB, de belangrijkste geheime dienst van de Sovjet-Unie, zich mee bezighield. Bij de rol van de KGB in de tijd van de... Show moreHoe kan men een staat intern ten val brengen? Dit was één van de taken waar de KGB, de belangrijkste geheime dienst van de Sovjet-Unie, zich mee bezighield. Bij de rol van de KGB in de tijd van de Koude Oorlog doet men al snel denken aan spionage. Hoewel er aan spionage werd gedaan, lag het zwaartepunt van de KGB hier niet. Geschat wordt dat slechts 15% van de KGB haar tijd, geld en mankracht besteedde aan spionage. De overige 85% werd besteed aan een langzaam proces dat ideologische ondermijning wordt genoemd.1 Show less