Bij een subsidietafel zitten diverse partijen – overheden, bedrijven, organisaties – met elkaar aan tafel en bespreken zij hoe ze het geld dat beschikbaar wordt gesteld voor een bepaald doel (de... Show moreBij een subsidietafel zitten diverse partijen – overheden, bedrijven, organisaties – met elkaar aan tafel en bespreken zij hoe ze het geld dat beschikbaar wordt gesteld voor een bepaald doel (de subsidiepot) willen verdelen. Het netwerk zit dus samen aan tafel! Past deze financieringsvorm binnen het wettelijk kader van (onder andere titel 4.2 van) de Awb? Show less
Concerns about democratic decline and deficit have recently led to repeated calls for institutional changes that could enhance civil participation and direct voter participation in public decision... Show moreConcerns about democratic decline and deficit have recently led to repeated calls for institutional changes that could enhance civil participation and direct voter participation in public decision-making (forms of direct democracy). An evergreen among the instruments proposed is the referendum, and in particular the constitutionally embedded referendum. This would grant a constitutional right to trigger a referendum and is something that is currently under consideration in the Netherlands. It is often assumed that constitutionally embedded referendums can correct systemic flaws in a representative democratic system, thus enhancing the overall democratic score of a country. This contribution considers these premises. By means of an empirical study, it examines whether the democracy index score of a country is related to constitutionally ratified rights to direct legislative influence of citizens, such as referendums and legislative initiatives by citizens. The initial results indicate that codifying referendum procedures as a constitutional right does indeed positively relate to the democratic scores of countries worldwide. This effect, however, does not hold true for the sample of EU countries studied. Show less
In subsidieland zijn er in toenemende mate meerdere partijen aan de subsidieverstrekkende en/of subsidieontvangende kant betrokken bij de subsidiëring van maatschappelijke projecten. Dit artikel... Show moreIn subsidieland zijn er in toenemende mate meerdere partijen aan de subsidieverstrekkende en/of subsidieontvangende kant betrokken bij de subsidiëring van maatschappelijke projecten. Dit artikel richt zich op meerdere partijen aan de subsidieverstrekkende kant. In dit tweede deel van het artikel worden praktijkvoorbeelden besproken en daarbij wordt onderzocht of subsidieverstrekking via de Wet gemeenschappelijke regelingen naar tevredenheid functioneert. Show less
In subsidieland zijn er in toenemende mate meerdere partijen aan de subsidieverstrekkende en/of subsidieontvangende kant betrokken bij de subsidiëring van maatschappelijke projecten. Dit artikel... Show moreIn subsidieland zijn er in toenemende mate meerdere partijen aan de subsidieverstrekkende en/of subsidieontvangende kant betrokken bij de subsidiëring van maatschappelijke projecten. Dit artikel richt zich op meerdere partijen aan de subsidieverstrekkende kant. Centraal staat de vraag in hoeverre bestuursorganen op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen als samenwerkingsverband kunnen subsidiëren. Show less
De figuur van de penvoerder in netwerksubsidies wint aan populariteit in subsidieland. Uit de jurisprudentie blijkt dat de verplichting tot het aanstellen van een penvoerder serieuze gevolgen kan... Show moreDe figuur van de penvoerder in netwerksubsidies wint aan populariteit in subsidieland. Uit de jurisprudentie blijkt dat de verplichting tot het aanstellen van een penvoerder serieuze gevolgen kan hebben voor subsidieontvangers. In deze bijdrage wordt onderzocht hoe de figuur van de penvoerder zich verhoudt tot de uitgangspunten van het algemene subsidierecht van titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Daartoe is een inventarisatie uitgevoerd van de geldende regelgeving, is de jurisprudentie geanalyseerd en zijn er interviews met praktijkjuristen gehouden. Show less
Burgerparticipatie staat in gemeenten hoog op de agenda. Wijkbudgetten lijken een goed instrument om die participatie vorm te geven. Vanuit juridisch perspectief vallen er echter ook kanttekeningen... Show moreBurgerparticipatie staat in gemeenten hoog op de agenda. Wijkbudgetten lijken een goed instrument om die participatie vorm te geven. Vanuit juridisch perspectief vallen er echter ook kanttekeningen te plaatsen bij het wijkbudget. In sommige gemeenten blijkt er geen bestuursrechtelijke rechtsbescherming open te staan tegen besluiten over de verdeling van het wijkbudget. In deze bijdrage bespreken de auteurs de rechtsbescherming bij deze vorm van burgerparticipatie. Zij gaan daarbij in op de inrichting en uitvoering van wijkbudgetten en op de manier waarop de rechtsbescherming is vormgegeven. De auteurs illustreren dit vervolgens aan de hand van drie voorbeelden uit de gemeenten ’s-Hertogenbosch, Haarlem en Gouda. Show less