In late 2019, the Dutch Expert Centre Worldview and Religion in Secondary Education (Expertisecentrum Levensbeschouwing en Religie in het Voortgezet Onderwijs; LERVO) tasked a group of teachers and... Show moreIn late 2019, the Dutch Expert Centre Worldview and Religion in Secondary Education (Expertisecentrum Levensbeschouwing en Religie in het Voortgezet Onderwijs; LERVO) tasked a group of teachers and teacher trainers to work out a national curriculum for the subject area ‘worldview and religion’ (levensbeschouwing en religie). In this article, I outline the progress made so far. In the first section of the article, I discuss the general educational vision of LERVO that we have developed in dialogue with Gert Biesta’s theoretical pedagogy, Wolfgang Klafki’s theory of Bildung, and Fred Janssen’s ‘perspectives approach’ (perspectiefgerichte benadering). The second part of the article presents a new framework for the national curriculum, consisting of nine perspectives on worldview and religion (e.g., the meaning-making and phenomenological perspectives), and three additional learning lines focused, respectively, on dimensions of worldviews and religions, important traditions, and societal challenges. Show less
The article discusses Hans Jørgen Lundager Jensen’s view of the relationship between the study of religion as an academic discipline and religious education in Danish high schools. For Hans Jørgen,... Show moreThe article discusses Hans Jørgen Lundager Jensen’s view of the relationship between the study of religion as an academic discipline and religious education in Danish high schools. For Hans Jørgen, the societal relevance of our discipline lies in the education of high school teachers who can communicate solid knowledge of the world’s religions and challenge stereotypes and prejudices. Hans Jørgen’s ideas on the study of religion as academic teacher training were formed during his own studies in the 1970s of what was then called the Study of Christianity (kristendomskundskab), but they are equally relevant today. His views have inspired the author of the present article in his work on improving religious education in the Netherlands. Show less
Bollemaat, J.H.; Davidsen, M.A.; Dijk, J. van; Meer, M.N. van der 2021
De Vlaamse theoloog en publicist Jonas Slaats publiceerde vorig jaar het boek Religie herzien. Voorbij het wij-zij denken van seculier versus religieus. Met een rijkdom aan voorbeelden ontmaskert... Show moreDe Vlaamse theoloog en publicist Jonas Slaats publiceerde vorig jaar het boek Religie herzien. Voorbij het wij-zij denken van seculier versus religieus. Met een rijkdom aan voorbeelden ontmaskert hij in zijn boek zeven mythen over religie. Hij laat onder ander zien dat religie niet altijd dogmatisch, hiërarchisch, gewelddadig en met de wetenschap onverenigbaar is, zoals vaak wordt verondersteld. In zijn artikel in dit nummer van Narthex bespreekt Slaats hoe we de mythen over religie kunnen aanpakken in het onderwijs. Ten eerste kunnen we de diversiteit binnen religieuze tradities meer laten zien. Ten tweede kunnen we bijdragen aan de spirituele verdieping van leerlingen door ze te introduceren tot een vorm van religie die gericht is op ervaring en mystiek. In dit artikel neem ik Slaats’ ideeën kritisch onder de loep. Ik stel voor dat we in het onderwijs geen bepaalde visie op religie proberen op te leggen aan de leerlingen, maar dat we vertrekken vanuit open vragen. Leerlingen kunnen hierdoor levensbeschouwing en religie vanuit verschillende perspectieven leren bekijken, en ze kunnen worden uitgedaagd zich onderzoekend tot de stof te verhouden. Show less
This chapter contains an interview with Jan G. Platvoet, a retired Associate Professor from Leiden University, about the rise and fall of the phenomenology of religion (PoR) in the Netherlands (c... Show moreThis chapter contains an interview with Jan G. Platvoet, a retired Associate Professor from Leiden University, about the rise and fall of the phenomenology of religion (PoR) in the Netherlands (c.1877–1973). Reviewing the complex history from Tiele and Chantepie de la Saussaye through Van der Leeuw to Bleeker and Waardenburg, Platvoet points out several overlooked facts of crucial importance for the history of the study of religion. As a corrective to Anglophone scholarship Platvoet stresses that Dutch PoR developed independently of and prior to Husserl’s philosophical phenomenology, and he points out that Van der Leeuw only reluctantly accepted the title Phänomenologie der Religion for the German translation of his first introduction to the history of religion. More surprising, perhaps, is the fact that there was very little interaction among the Dutch phenomenologists of religion, and that both Van der Leeuw and Waardenburg, despite their international fame, were academically isolated figures in the Netherlands where they had little influence and no academic heirs. The absence of a “Dutch school” made possible the rapid collapse of Dutch PoR during the 1970s. Platvoet never practised PoR himself, but joined the anthropologically inspired assault on this approach that was launched by Theo van Baaren and others in the 1950s, 1960s and 1970s. Within his own generation, Platvoet has been the one to most passionately promote a new, strictly secular and methodologically agnostic comparative science of religion(s) in the Netherlands. The interview took place in English in Jan Platvoet’s home in Bunnik on 20 June 2018. Show less
Volgens Expertisecentrum Lervo is er dringend behoefte aan een leerplan voor het vak levensbeschouwing en religie op middelbare scholen. ‘De school moet kinderen klaarmaken voor de superdiverse... Show moreVolgens Expertisecentrum Lervo is er dringend behoefte aan een leerplan voor het vak levensbeschouwing en religie op middelbare scholen. ‘De school moet kinderen klaarmaken voor de superdiverse samenleving.’ Show less
In december 2020 organiseerde het Expertisecentrum Levensbeschouwing en Religie in het Voortgezet Onderwijs (LERVO) zes focusgesprekken met docenten, opleiders en methodemakers over het concept... Show moreIn december 2020 organiseerde het Expertisecentrum Levensbeschouwing en Religie in het Voortgezet Onderwijs (LERVO) zes focusgesprekken met docenten, opleiders en methodemakers over het concept-basiscurriculum levensbeschouwing en religie (zie Narthex december 2020). Het waren gepassioneerde gesprekken waarin de betrokkenheid bij de ontwikkeling van ons vak duidelijk voelbaar was. In deze LERVO-update doen we verslag van de focusgesprekken en beschrijven we hoe we de aanbevelingen van het veld hebben vertaald naar concrete vervolgstappen. Show less
Het expertisecentrum Levensbeschouwing en Religie in het Voortgezet Onderwijs (LERVO) verenigt partners uit het hele onderwijsveld onder het motto “Goede levensbeschouwelijke educatie voor iedere... Show moreHet expertisecentrum Levensbeschouwing en Religie in het Voortgezet Onderwijs (LERVO) verenigt partners uit het hele onderwijsveld onder het motto “Goede levensbeschouwelijke educatie voor iedere leerling in het voortgezet onderwijs”. Om aan het motto handen en voeten te geven, werkt een projectteam van docenten en opleiders sinds december 2019 aan een basiscurriculum Levensbeschouwing en Religie. Met het basiscurriculum willen we de belangrijkste inhouden, vaardigheden en vakdidactische principes voor het vakgebied levensbeschouwing en religie identificeren en beschrijven. Zodoende willen we scholen en docenten helpen ontwikkelingen in de samenleving en inzichten uit de wetenschap te verwerken in hun vakleerplannen. Dit artikel presenteert het voorlopige concept-basiscurriculum dat in december 2020 is voorgelegd aan focusgroepen van docenten en opleiders voor feedback. We beschrijven ook hoe het basiscurriculum in de komende jaren nader zal worden uitgewerkt en hoe het op verschillende manieren een plek kan vinden op de scholen. Show less
In this reply I engage with the response articles by Kocku von Stuckrad, Katja Rakow, Eric Venbrux, Arjan Sterken, and Kees de Groot. Noting where we agree, disagree, and seem to talk past each... Show moreIn this reply I engage with the response articles by Kocku von Stuckrad, Katja Rakow, Eric Venbrux, Arjan Sterken, and Kees de Groot. Noting where we agree, disagree, and seem to talk past each other, I clarify what I consider to be the subject matter and the fundamental problems and methods in the systematic study of religion. Show less
This article revisits Theo van Baaren’s (1912-1989) call for a ‘systematic science of religion’. With this call Van Baaren urged Dutch scholars of religion to do away with the religionist biases of... Show moreThis article revisits Theo van Baaren’s (1912-1989) call for a ‘systematic science of religion’. With this call Van Baaren urged Dutch scholars of religion to do away with the religionist biases of the phenomenology of religion, while retaining comparison as a cornerstone of the discipline. Unfortunately, Van Baaren’s programme was never realized in the Netherlands, and Dutch study of religion became dominated instead by a particularist paradigm that, while producing eminent studies of individual religions, lacked an interest in theorizing religion in general. Deprived of a common object and aim, Dutch scholarship on religion has become fragmented, and Dutch scholars of religion have been in no good position to fend for themselves in face of institutional restructurings, budget cuts, and general hostility towards the humanities. With an eye to the Nordic countries I propose a reorientation towards a systematic science of religion à la Van Baaren as a way out of the academic and institutional crisis. Show less
Religie speelt een grote rol in de wereld. Haar invloed is overal merkbaar, van de individuele vraag naar zingeving tot geopolitieke kwesties, van kleine gemeenschappen tot wereldwijde instituten.... Show moreReligie speelt een grote rol in de wereld. Haar invloed is overal merkbaar, van de individuele vraag naar zingeving tot geopolitieke kwesties, van kleine gemeenschappen tot wereldwijde instituten. We vinden het belangrijk dat mensen de rol van religie in de wereld (hún wereld) kunnen begrijpen. Kennis van religie en de ontwikkeling van een persoonlijke levensvisie zijn noodzakelijk om bekwaam om te gaan met de vragen die mensen in het leven tegenkomen en met de verschillen tussen religies, levensbeschouwingen en culturen. Om deze visie gestalte te geven, starten we aan de Universiteit Leiden in de zomer van 2020 de nieuwe, tweejarige educatieve masteropleiding Religie en Levensbeschouwing. Show less