Oratie uitgesproken door Prof.dr.mr. Armin Cuyvers bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleraar Europees Recht aan de Universiteit Leiden op vrijdag 9 december 2022
Grosfeld, E.; Scheepers, D.T.; Cuyvers, A.; Ellemers, N. 2022
Previous research suggests that social identity influences public attitudes about the European Union, but little is known about the role of social identity for perceived legitimacy of the EU. This... Show morePrevious research suggests that social identity influences public attitudes about the European Union, but little is known about the role of social identity for perceived legitimacy of the EU. This article explores the relation between different forms of identification (national, EU, dual) and EU legitimacy perceptions, and the moderation of this relationship by experienced threat to national power and sociocultural identity. A survey was conducted in six countries (N = 1136). A factor analysis of legitimacy items resulted in two subscales (institutional trust and duty to obey). Separate regression analyses were therefore run on these subscales. All forms of identification were positively related to perceived EU legitimacy, while threat was a strong and universal negative predictor. However, the results suggest that national identification only positively predicted legitimacy when participants experienced no threat to their nation by the EU, while dual identification positively predicted legitimacy even when participants experienced threat. Overall, respect for national identities and their values may offer opportunities to safeguard and improve the perceived legitimacy of the EU. Findings are discussed in terms of the literature on the ingroup projection model and the common ingroup model. Show less
The present study aims to extend research on the role of values for the perceived legitimacy of legal authorities by focusing on (1) supranational legal authorities and (2) a broad range of values.... Show moreThe present study aims to extend research on the role of values for the perceived legitimacy of legal authorities by focusing on (1) supranational legal authorities and (2) a broad range of values. We examine how (alignment between) people’s personal values and their perception of the values of the European Union (EU) are related to perceived legitimacy of the Court of Justice of the EU (CJEU) and the EU more broadly. Inspired by moral foundations theory, we distinguish between individualizing (i.e., “democracy”, “liberty”, and “fairness”) and binding values (i.e., “rule of law”, “respect for national authority”, and “respect for tradition”). An online survey was conducted in six EU member states (N = 1,136). A factor analysis confirmed a two-factor model (individualizing vs. binding values) for both personal values and perceived EU values. Four regression models were run for each of the value factors, including personal values, perceived EU values, and their interaction, on each of the outcomes (i.e., perceived CJEU and EU legitimacy). Perceived endorsement by the EU of both individualizing and binding values predicted higher legitimacy perceptions of the CJEU and EU. Furthermore, personal binding values had a negative effect on perceived EU legitimacy when participants perceived the EU to weakly support binding values, but a positive effect when the EU was perceived to strongly support binding values. The results suggest that value alignment plays an important role in perceived legitimacy of the CJEU and EU, and that better representing binding values might be a strategy to improve perceived EU legitimacy. Show less
Taakdifferentiatie bij de brandweer lijkt een specialistisch en technisch probleem. Maar de achtergrond en dynamiek ervan zijn fundamenteel en principieel. Het is een voorbeeld van een onnodig... Show moreTaakdifferentiatie bij de brandweer lijkt een specialistisch en technisch probleem. Maar de achtergrond en dynamiek ervan zijn fundamenteel en principieel. Het is een voorbeeld van een onnodig uitdijende Europees-rechtelijke logica tot op een niveau waarop praktisch iedereen er ongelukkig van wordt. Wie alleen naar het EU-arbeidsrecht kijkt en wil uitsluiten dat Nederland onder die regels in de problemen komt, moet inderdaad ofwel de brandweervrijwilligers in dienst nemen of hen beter onderscheiden van de beroepskrachten. Wordt echter met bredere Europees-rechtelijke expertise naar deze kwestie gekeken dan ontstaat een ander beeld en komen serieuze argumenten in beeld om, waar nodig voor het HvJ EU, te betogen dat het EU-recht niet eist dat alle brandweervrijwilligers in dienst komen of gelijke arbeidsvoorwaarden krijgen. Show less
De EU moet oppassen het brexitfalen alshet eigen gelijk van de Unie te zien. Doordat de brexit maar niet tot standkomt, draagt hij bij aan de gedachte dat het onmogelijk is de EU te verlaten.Om dit... Show moreDe EU moet oppassen het brexitfalen alshet eigen gelijk van de Unie te zien. Doordat de brexit maar niet tot standkomt, draagt hij bij aan de gedachte dat het onmogelijk is de EU te verlaten.Om dit tegen te gaan moet niet alleen de eigen aard van de brexit wordenerkend, maar moeten ook alternatieven worden ontwikkeld voor het volleEU-lidmaatschap. Bovendien moet, nu een EU-federatie verder weg is dan ooit, dedemocratische verankering van de EU in de lidstaten worden vergroot. Show less
Deze bijdrage poogt achtergrond en duiding te geven bij de recente ontwikkelingen rondom Brexit, identificeert de belangrijkste knelpunten, en bespreekt de resterende mogelijke uitkomsten: welke... Show moreDeze bijdrage poogt achtergrond en duiding te geven bij de recente ontwikkelingen rondom Brexit, identificeert de belangrijkste knelpunten, en bespreekt de resterende mogelijke uitkomsten: welke routes uit de loopgraven liggen nog open? Ook reflecteert deze bijdrage kort op de lessen die wel en niet uit het Brexit proces getrokken kunnen worden, onder andere inzake de effectiviteit van het recht op terugtrekking en de toekomstige ontwikkeling van de EU zelf. In het eindspel van Brexit zijn immers ook de eerste barsten in het pantser van de eenheid van de Unie zichtbaar geworden. Show less
Wat is een ‘goede wet’ voor de Nederlandse rechter vanuit het EU-recht en het EVRM bezien? Een ‘goede wet’ – daaronder mede begrepen de toelichting bij de wet – stelt de rechter afdoende in staat... Show moreWat is een ‘goede wet’ voor de Nederlandse rechter vanuit het EU-recht en het EVRM bezien? Een ‘goede wet’ – daaronder mede begrepen de toelichting bij de wet – stelt de rechter afdoende in staat om (1) de verenigbaarheid van een wet met het EU-recht of het EVRM te beoordelen en (2) potentiële conflicten met het EU-recht of het EVRM constructief op te lossen zonder te hoeven grijpen naar ‘zware’ opties. Maar hoe, en tot op welke hoogte, kan of moet de wetgever rekening houden met de Europese taak en habitat van de Nederlandse rechter, zowel qua inhoud als qua motivering van wetgeving? En welke wetgevende kreukelzone mag de rechter onder Europees recht en het EVRM aan de wetgever laten alvorens in te grijpen? Ter beantwoording van deze vragen gaat deze bijdrage in op de verschillende vereisten die het EU-recht en het EVRM stellen aan goede wetgeving, waarbij mede wordt ingegaan op de structuur van de stapsgewijze toetsing door de Europese Hoven van nationale wetgeving. Show less
The European Commission’s chief Brexit negotiator Barnier recently stated that the ‘Comprehensive Economic and Trade Agreement’ (CETA) between the EU and Canada is the only feasible model left for... Show moreThe European Commission’s chief Brexit negotiator Barnier recently stated that the ‘Comprehensive Economic and Trade Agreement’ (CETA) between the EU and Canada is the only feasible model left for Brexit. If this is so, it is bad news. Inevitably, a CETA-Brexit will be much closer to a hard Brexit than to the glorious bespoken deal promised by May.This contribution first sets out the problems a CETA-Brexit is supposed to fix, and then outlines several legal reasons why CETA cannot do so. Show less
This chapter describes the nature of EU law as well as the ways in which several unique characteristics of EU law were vital for effective EU integration. This supports a comparative analysis of... Show moreThis chapter describes the nature of EU law as well as the ways in which several unique characteristics of EU law were vital for effective EU integration. This supports a comparative analysis of EAC law, and discusses the question if other forms of regional integration need similar doctrines to be effective. Show less
This chapter discusses the external dimension of the EU, including its gradual evolution over time and the legal doctrinese developed by the CJEU to gradually develop a more extensive external... Show moreThis chapter discusses the external dimension of the EU, including its gradual evolution over time and the legal doctrinese developed by the CJEU to gradually develop a more extensive external competence Show less