Interest groups are perceived as vehicles that can enhance the legitimacy of public institutions at the national and supranational level. However, the potential of these organizations to enhance... Show moreInterest groups are perceived as vehicles that can enhance the legitimacy of public institutions at the national and supranational level. However, the potential of these organizations to enhance democratic representation is often questioned and has rarely been systematically analysed. In this article, we examine the under-researched area of interest group accountability, a key component for groups to realize their democratic potential. To do this, we take an organization-centric and top-down perspective and develop a tailored analytical framework including three key dimensions—information, discussion and consequences. Drawing on data from a large-scale survey of interest groups active at the EU level, we find considerable variation in the extent to which groups demonstrate practices related to these three accountability dimensions. Furthermore, while receiving funding from EU institutions does not have any significant effect on interest group accountability, we find that organizations representing businesses interests more frequently develop accountability practices related to the dimensions of discussion and consequences, whereas citizen groups are more focused on the information dimension. Show less
De vraag of lobbyregulering zinnig en effectief is, is niet gemakkelijk te beantwoorden. Enerzijds is belangenvertegenwoordiging een cruciale levensader voor elk democratisch politiek systeem,... Show moreDe vraag of lobbyregulering zinnig en effectief is, is niet gemakkelijk te beantwoorden. Enerzijds is belangenvertegenwoordiging een cruciale levensader voor elk democratisch politiek systeem, anderzijds leidt het regelmatig tot uitwassen die juist indruisen tegen de principes van een representatieve democratie. Een antwoord op de vraag of regulering van het lobbyproces zinnig is, moet dus zowel rekening houden met de essentie van het proces voor democratische besluitvorming als de onmiskenbaar negatieve externaliteiten. In dit stuk ontwikkelen wij een evaluatiekader gericht op drie belangrijke potentiële neveneffecten van belangenvertegenwoordiging: een ongelijk speelveld, ontoegankelijke en ondoorzichtige besluitvorming, en beleidsuitkomsten die belangenverstrengeling impliceren. In dit artikel nemen we de voorgestelde maatregelen in de initiatiefnota Lobby in Daglicht, alsook de daaropvolgende kabinetsreactie en genomen maatregelen nader onder de loep. We werpen hierbij de vraag op of dit pakket aan maatregelen en regelgeving een gepast antwoord vormt op de geïdentificeerde problemen, en meer fundamenteel of door de sterke focus op meer transparantie een aantal andere belangrijke aspecten van belangenvertegenwoordiging over het hoofd worden gezien. Onze belangrijkste conclusie is dat de huidige set aan maatregelen een blinde vlek heeft voor het meest fundamentele probleem met betrekking tot belangenvertegenwoordiging dat op alle vlakken doorwerkt, namelijk een ongelijk speelveld tussen verschillende maatschappelijke groepen. Show less