Al meer dan twintig jaar wordt het debat over moslims en islam beheerst door onderwerpen als integratie, normen en waarden, inburgering en de rechtsstaat. Inmiddels zijn we bijna twee generaties... Show moreAl meer dan twintig jaar wordt het debat over moslims en islam beheerst door onderwerpen als integratie, normen en waarden, inburgering en de rechtsstaat. Inmiddels zijn we bijna twee generaties verder, onderging de samenleving drastische ontwikkelingen, maar hoe Nederland met moslims en de islam omgaat lijkt onveranderd. In '2004. Islam in Nederland' legt Maurits Berger uit hoe dat zo is gekomen. Hij laat zien dat het jaar 2004 hierin een cruciale rol speelt. De opvattingen die toen zijn ontstaan, zijn nog steeds bepalend voor vandaag. Twee daarvan zijn dominant: de fixatie op veiligheid en de beschouwing van de islam als een uitzonderlijke godsdienst. Berger wijst op de risico’s van deze ideeën en doet suggesties hoe daaruit te komen. Show less
Dit artikel betoogt dat de term sektarisme een vertekenend beeld oplevert van de situatie in het Midden-Oosten. Deze conclusie wordt bereikt aan de hand van drie discussies. De eerste discussie is... Show moreDit artikel betoogt dat de term sektarisme een vertekenend beeld oplevert van de situatie in het Midden-Oosten. Deze conclusie wordt bereikt aan de hand van drie discussies. De eerste discussie is een hermeneutische analyse van het concept sektarisme, waaruit blijkt dat de term in haar huidige gebruik onvoldoende theoretische gronding heeft en uitgaat van vooronderstellingen. De tweede discussie is van praktische aard en gaat in op de veelvoorkomende aanname dat islam een belangrijke bron zou zijn van sektarische conflicten. Aan de hand van een historisch-comparatieve analyse zal blijken dat deze aanname niet juist is. Weliswaar speelt religie een belangrijke rol in de diverse spanningen en conflicten in het Midden-Oosten, maar – zo zal blijken uit de derde discussie – dat zegt meer over de sociaal-politieke dynamiek van deze tijd dan over de aard van religie zelf, en die van islam in het bijzonder. Show less
slamic higher education finds itself at the cross-roads of a variety of developments: it oscillates between the ‘teaching into’ approach of Theology and the ‘teaching about’ approach of Religious... Show moreslamic higher education finds itself at the cross-roads of a variety of developments: it oscillates between the ‘teaching into’ approach of Theology and the ‘teaching about’ approach of Religious Studies, between the security-driven need for a ‘European Islam’ and a European Muslim-driven need for a high-quality education in ‘Islam in Europe’, between traditional one-way knowledge dissemination and innovative two-way knowledge sharing, and between Islam as defined and discussed by scholars and Islam as defined and discussed by the public. This myriad of dynamics is challenging and a source of tensions among all parties involved, in particular between lecturers and students. In this article, a qualitative self-study research based on personal experiences with various Islamic higher education programs at Leiden University will be used to reflect on the broader developments in Islamic higher education programs in Europe. It argues that thinking about Islamic higher education is not a process of finding solutions to problems but is a process of educational opportunities and innovation. Show less
In dit artikel onderneem ik de poging om een samenvattend model te ontwikkelen van het begrip ‘sharia in het Westen’. Dit model is opgebouwd uit drie onderdelen. Het eerste onderdeel betreft de... Show moreIn dit artikel onderneem ik de poging om een samenvattend model te ontwikkelen van het begrip ‘sharia in het Westen’. Dit model is opgebouwd uit drie onderdelen. Het eerste onderdeel betreft de vraag ‘wat is sharia?’ en bespreekt de manieren waarop sharia wordt toegepast door Westerse moslims en de domeinen waarin ze dit doen. Dit onderdeel is vorig jaar in nummer3 van dit tijdschrift besproken. Het tweede onderdeel van het model betreft de vraag ‘wat is het Westen?’ en bespreekt de Westerse omgeving waarin de ‘sharia’ actief is en de Westerse reacties op deze sharia. Het eerste en tweede deel van het model kunnen we beschouwen als actie en reactie, en het derde deel vormt de synthese daarvan: wat is de respons van de mos‐ lims? Het tweede deel (‘Het Westen’) en het derde deel (‘Reacties van moslims’) zijn het onderwerp van het onderhavige artikel. Show less