De samenleving en overheid digitaliseren. Daarmee digitaliseert ook de communicatie tussen burger en bestuur. Het elektronische identificatiemiddel DigiD is voorlopig vereist om in te loggen bij... Show moreDe samenleving en overheid digitaliseren. Daarmee digitaliseert ook de communicatie tussen burger en bestuur. Het elektronische identificatiemiddel DigiD is voorlopig vereist om in te loggen bij elektronische diensten van overheidsinstanties. Voorlopig, want als het wetsvoorstel Wet digitale overheid (Wdo) wordt aangenomen, zal DigiD worden vervangen door een nieuwe elektronische identiteit (eID). Publieke en private actoren mogen dan een eID ontwikkelen waarmee burgers kunnen inloggen bij elektronische diensten van overheidsinstanties. Dat is nu een stap dichterbij aangezien dit wetsvoorstel inmiddels bij de Eerste Kamer ligt. De hier gepubliceerde uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: Afdeling) behandelt de vraag of een Belgische grensarbeider ook recht heeft op een DigiD. Ook beantwoordt de Afdeling in een interessante obiter dictum de vraag wat de rol van de bestuursrechter is bij het beschermen van ‘digitaal burgerschap’. In het licht van de digitalisering in het algemeen en de naderende Wdo in het bijzonder, zijn deze vragen hoogst actueel. In deze annotatie gaan we in op de overweging van de Afdeling over de toegang tot de bestuursrechter en het besluitbegrip. Ook gaan we in op de eIDAS-Verordening en het discriminatieverbod uit het VWEU en Verordening (EU) 492/2011, waarbij ook wordt ingegaan op de rol die in de uitspraak is weggelegd voor een guidance document en het evenredigheidsbeginsel. Show less
Çapkurt, F.; Heusden, L. van; Ippel, M.; Marseille, B.; Sande, S. van de; Wever, M. 2020