In dit vierde rapport in de reeks worden ontwikkelingen besproken ten aanzien van het beleid met betrekking tot personen die terugkeren uit jihadistische strijdgebieden, zogeheten ‘terugkeerders’,... Show moreIn dit vierde rapport in de reeks worden ontwikkelingen besproken ten aanzien van het beleid met betrekking tot personen die terugkeren uit jihadistische strijdgebieden, zogeheten ‘terugkeerders’, voor de periode januari 2017 tot medio december 2018. Bijzondere aandacht wordt geschonken aan de rol van overheden van de zeven landen bij de repatriëring van uitreizigers en de manier waarop zij omgaan met de uitreizigers op het moment van terugkeer. Hierbij wordt specifiek gekeken naar het beleid ten aanzien van vrouwen en kinderen. Show less
From the time when the problem of people travelling to areas of conflict in Syria and Iraq became a topical issue at the end of 2012, many European countries as well as the United States have taken... Show moreFrom the time when the problem of people travelling to areas of conflict in Syria and Iraq became a topical issue at the end of 2012, many European countries as well as the United States have taken measures to prevent actual or would-be travellers and to prosecute and/or monitor returnees. This report provides an overview of measures taken, and the instances in which they are being taken, focusing on "person-specific measures". The report shows that the reviewed countries generally take similar initiatives. Nonetheless, there are significant differences in terms of political organisation, powers and legal culture. In a broader sense, this report attempts to shed light on the changing toolbox states have at their disposal as they try to face up to potentially violent, internationally operating non-state actors. Show less
Wittendorp, S.; Bont, R. de; Roy van Zuijdewijn, J.H. de; Bakker, E. 2017
This report offers an understanding of counter-terrorism and counter-radicalisation policies in the Netherlands, Belgium, Denmark, Germany, France, the United Kingdom, and the United States. Its... Show moreThis report offers an understanding of counter-terrorism and counter-radicalisation policies in the Netherlands, Belgium, Denmark, Germany, France, the United Kingdom, and the United States. Its emphasis is on developments following the 11 September 2001 attacks, and addresses the phenomenon referred to as jihadism. The report identifies three developments: 1) the development of counterterrorism and counterradicalisation as actual policy domains, 2) increased coordination of policy and initiatives for information-sharing, 3) unclear demarcation of the policy domain. Show less
Wittendorp, S.; Bont, R. de; Roy van Zuijdewijn, J.H. de; Bakker, E. 2017
Deze studie brengt in kaart wat in Nederland, België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten wordt gegaan tegen ‘jihadisme’. Er is vooral gekeken naar hoe... Show moreDeze studie brengt in kaart wat in Nederland, België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten wordt gegaan tegen ‘jihadisme’. Er is vooral gekeken naar hoe terrorismebestrijding en de aanpak van radicalisering in de bovengenoemde landen is opgezet. Hierbij is enerzijds gekeken naar beleidsplannen en strategieën en anderzijds naar welke actoren actief zijn op het gebied van terrorismebestrijding en het tegengaan van radicalisering. Alle landen ondernemen activiteiten op deze twee gebieden, hoewel er tussen de landen onderling wel verschillen zijn. Coördinatie van beleid en informatiedeling worden in toenemende mate belangrijk vanwege de inzet op een brede aanpak. Daarnaast kent de aanpak van ‘jihadisme’, vooral waar het de aanpak van radicalisering betreft, geen heldere grenzen door de toetreding van niet-traditionele veiligheidspartners en niet-overheidspartners. Show less
Wittendorp, S.; Bont, R. de; Bakker, E.; Roy van Zuijdewijn, J. de 2017
Sinds eind 2012 staat de uitreis naar en terugkeer uit Syrië en Irak hoog op de agenda in veel Westerse landen en zijn er maatregelen genomen om te proberen grip te krijgen op de problematiek. In... Show moreSinds eind 2012 staat de uitreis naar en terugkeer uit Syrië en Irak hoog op de agenda in veel Westerse landen en zijn er maatregelen genomen om te proberen grip te krijgen op de problematiek. In dit rapport is er op basis van publiekelijk beschikbare informatie gekeken naar zogenoemde persoonsgerichte maatregelen waar onder strafrechtelijke vervolgingen, beperkende maatregelen zoals het afnemen van reisdocumenten en sociale interventies. Maatregelen die betrekking hebben op bijvoorbeeld het vergroten van de maatschappelijke weerstand of organisatieverboden zijn niet meegenomen.Dit rapport kijkt naar het palet aan maatregelen dat in verschillende fases wordt ingezet. Show less
Weggemans, D.; Peters, R.; Bakker, E.; Bont, R. de 2016
In this essay, which was commissioned by the NCTV to mark the occasion of the conference “Threat Barometer. Ten years of Terrorist Threat Assessments for the Netherlands 2005-2015”, we address... Show moreIn this essay, which was commissioned by the NCTV to mark the occasion of the conference “Threat Barometer. Ten years of Terrorist Threat Assessments for the Netherlands 2005-2015”, we address this and other aspects of the DTN and consider how this instrument has developed over the past decade. We also analyse the threat assessment itself: what were the key issues and trends in the area of terrorism? We then turn to the context in which the DTN is published. In the conclusions we set out the nature, form and content of the DTN. We also reflect on the future of the DTN. However this essay begins with an answer to the question of why we actually have a DTN and how this threat assessment came about. Show less