Dit boek gaat over de relatie tussen de Marokkaanse overheid en Marokkaanse Nederlanders. Het perspectief van Marokkaanse Nederlanders staat hierin centraal. Wat zijn hun percepties over,... Show moreDit boek gaat over de relatie tussen de Marokkaanse overheid en Marokkaanse Nederlanders. Het perspectief van Marokkaanse Nederlanders staat hierin centraal. Wat zijn hun percepties over, ervaringen met en reacties op de zogenaamde ‘lange arm’ van Marokko?De Marokkaanse overheid voert actief beleid om banden te onderhouden met Marokkaanse Nederlanders; er is een Marokkaans ministerie van Marokkanen in het Buitenland, Stichting Hassan II organiseert zomerreizen naar Marokko en de overheid heeft programma’s om investeerders met een Marokkaanse achtergrond te begeleiden bij ondernemingen in Marokko. Deze relatie is in Nederland onderwerp van discussie, omdat ze als problematisch wordt ervaren. Er bestaat maatschappelijke en politieke onrust over dubbele nationaliteiten en het contact tussen burgers en een vreemde overheid.De Nederlandse discussie richt zich voornamelijk op het optreden van de Marokkaanse overheid. Er is opvallend weinig aandacht voor wat de Marokkaanse Nederlanders hiervan merken en wat zij hiermee doen. Marokkaanse Nederlanders blijven uit beeld of worden voorgesteld als enigszins weerloze ontvangers van de boodschappen en belangen die de Marokkaanse overheid over ze uitspreidt. Dit boek laat zien dat dit beeld onvolledig is: voor de daadwerkelijke uitvoering van het Marokkaanse overheidsbeleid vervullen Marokkaanse Nederlanders zelf een cruciale rol Show less
This study discusses the question of how refugee women in the Netherlands, as indi-viduals and as members of a family and a group, act in response to their experiences of sexual violence, and why... Show moreThis study discusses the question of how refugee women in the Netherlands, as indi-viduals and as members of a family and a group, act in response to their experiences of sexual violence, and why they regard silence as the best coping strategy. The women who participated in the research have different backgrounds: cultural, social, geographi-cal, and religious, as well as with respect to the kind of political conflict they fled from. But in spite of this, this research shows that all the women considered remaining silent about their experiences the best coping strategy. The emphasis in this study is on the subjective experiences of the women, and it shows that the way the women deal with their experiences is embedded in very complex and dynamic interactions occurring in and between different important contexts for them, such as the family, the social group, their culture of origin, and the Netherlands. In all this, the intra-psychic condition of the women is also of great impor-tance. Although the women suffer from their experiences, they do not talk about the cause of their suffering, because they think that if their secret became public it would de-stroy the connectedness with loved ones. Show less