Creating an optimal start during the first 1,000 days of children is an important focus for researchers and policy makers. Parents can positively influence child development through sensitive... Show moreCreating an optimal start during the first 1,000 days of children is an important focus for researchers and policy makers. Parents can positively influence child development through sensitive parenting, which is the ability to understand and promptly and adequately respond to a child’s signals. This thesis provides insight in the development of sensitive parenting from infancy to toddlerhood in primiparous mothers and fathers through longitudinal data from the Netherlands, United Kingdom, and United States. The results demonstrate that fathers and mothers respond more sensitively to their baby in more ecologically valid contexts, i.e. during situations more representative of their daily reality, than in less ecologically valid contexts. Therefore, we recommend to take context into account when parenting skills are studied and evaluated. Next, we made a first step towards clarity on the way parents reflect on the parent-child relationship during the transition to parenthood and in relation to parental sensitivity. We found weak evidence for the theorized link between this reflection and parental sensitivity. Finally, we found that mothers and fathers are equally sensitive across the first two years, and sensitivity levels during this period increase in both parents, indicating that mothers and fathers actually do become better in sensitive parenting. Show less
Because aggressive behavior during early childhood has been related to negative developmental outcomes, a further understanding of the underlying mechanisms of aggression during the first years of... Show moreBecause aggressive behavior during early childhood has been related to negative developmental outcomes, a further understanding of the underlying mechanisms of aggression during the first years of life is essential. Although the factors prenatal risk, parenting behavior, temperament and cognitive functions have consistently been related to externalizing behavior during preschool and school age, research focusing on their interplay in relation to aggressive behavior earlier in life is scarce. The aim of the current dissertation was to gain more insight into these associations during infancy and toddlerhood. Our studies indicated that impairments in children’s early cognitive regulation abilities play a role in the development of aggressive behavior. It can also be concluded that both adverse pre- and postnatal environmental influences have an impact on child aggression: higher prenatal risk and adverse parenting behavior were directly or indirectly (via poor cognitive functioning) related to higher levels of aggression. In addition, it was found that poor cognitive skills increased the risk of aggression in case of high prenatal risk or a highly reactive temperament during early development. These results suggest that early intervention programs to prevent aggression should focus on prenatal risk, parenting behavior and cognitive development during the first years of life. Show less
Kinderen die op jonge leeftijd een hoge mate van agressief gedrag laten zien hebben een verhoogd risico op problemen later in de ontwikkeling. Blootstelling aan risicofactoren tijdens de prenatale... Show moreKinderen die op jonge leeftijd een hoge mate van agressief gedrag laten zien hebben een verhoogd risico op problemen later in de ontwikkeling. Blootstelling aan risicofactoren tijdens de prenatale periode is in verband gebracht met de ontwikkeling van agressief gedrag. Echter, de mate waarin deze risicofactoren de ontwikkeling van het kind beïnvloeden hangt deels af van de eigenschappen van het individuele kind, waaronder het vermogen tot zelfregulatie. In dit proefschrift is onderzocht hoe zelfregulatie, gemeten op fysiologisch, emotioneel en cognitief niveau, en prenatale risicofactoren de kwetsbaarheid voor agressief gedrag in de vroege kinderleeftijd vergroten en in hoeverre prenatale risicofactoren samenhangen met vroege zelfregulatie. Geconcludeerd kan worden dat 1) kinderen in de voorschoolse leeftijd met een verhoogde mate van agressief gedrag gekenmerkt worden door een specifieke combinatie van tekorten in zelfregulatie op emotioneel en cognitief niveau, 2) de impact van prenatale risicofactoren op de ontwikkeling van fysieke agressie in de peuterleeftijd afhankelijk is van fysiologische zelfregulatie in de babytijd, en 3) blootstelling aan prenatale risicofactoren voorspellend is voor fysiologische zelfregulatie in de babytijd. Deze bevindingen suggereren dat (preventieve) interventieprogramma’s ter voorkoming van agressief gedrag zich moeten richten op zowel beïnvloeden van prenatale omstandigheden als zelfregulatie in de vroege kindertijd. Show less
Het terugdringen van agressie is in de afgelopen jaren in toenemende mate een maatschappelijke prioriteit geworden. Agressie in de vroege kindertijd vergroot de kans op latere agressieproblemen en... Show moreHet terugdringen van agressie is in de afgelopen jaren in toenemende mate een maatschappelijke prioriteit geworden. Agressie in de vroege kindertijd vergroot de kans op latere agressieproblemen en antisociaal gedrag. In de peutertijd is er al een groep hoog-agressieve kinderen te identificeren die later in de ontwikkeling meer persistente, ernstigere vormen van agressie laat zien. Belangrijk is om veranderbare factoren te identificeren die samenhangen met het ontstaan en/of de instandhouding van het probleemgedrag. Het ouderlijk reflectief functioneren (RF) is in dat kader een interessant concept, aangezien deze vaardigheid te trainen is. In dit proefschrift is de invloed van het RF-vermogen van moeder op de ontwikkeling van (voorlopers van) gedragsproblemen in de vroege kindertijd, in het bijzonder fysieke agressie, bekeken. Geconcludeerd kan worden dat het RF-vermogen van de moeder een belangrijke rol speelt bij het ontwikkelen van (voorlopers van) gedragsproblemen. Over het algemeen genomen lijkt een beter prenataal RF-vermogen van de moeder samen te hangen met een kleinere kans op het ontwikkelen van vroege fysieke agressie. De bevindingen suggereren dat het bij de preventie en aanpak van vroege gedragsproblemen belangrijk is om te investeren in het verbeteren van het ouderlijk RF, bij voorkeur al tijdens de zwangerschap. Show less
By using innovative paradigms, the present thesis provides convincing evidence that action-effect learning, and sensorimotor processes in general play a crucial role in the development of action-... Show moreBy using innovative paradigms, the present thesis provides convincing evidence that action-effect learning, and sensorimotor processes in general play a crucial role in the development of action- perception and production in infancy. This finding was further generalized to sequential action. Furthermore the thesis suggests that means-selection-, ends-selection information, and action-effect knowledge together feed into a unitary concept of goal. Both these findings have the potential to generate interesting new research question Show less