Het Europese non-foodproductveiligheidsrecht bevat productnormen die veelal als publiekrechtelijk worden bestempeld. Bij de harmonisatie gebruikt de Europese wetgever verschillende soorten... Show moreHet Europese non-foodproductveiligheidsrecht bevat productnormen die veelal als publiekrechtelijk worden bestempeld. Bij de harmonisatie gebruikt de Europese wetgever verschillende soorten productnormen, namelijk bindende eisen in richtlijnen en verordeningen en niet-bindende Europese normalisatienormen. De literatuur neemt aan dat Europese productnormen ook invloed kunnen hebben op de privaatrechtelijke normen die gelden in rechtsverhoudingen tussen bijvoorbeeld de eindgebruiker van het product en andere partijen in de handelsketen, alsmede tussen concurrenten. Dit onderzoek beantwoordt de vraag wat de exacte betekenis is van Europese productnormen voor privaatrechtelijke normstelling. Wanneer is een productnorm slechts een van de relevante omstandigheden van het geval bij de formulering van een privaatrechtelijke norm? Wanneer vult een productnorm een privaatrechtelijke norm grotendeels in, in de zin dat de productnorm het uitgangspunt vormt? Van welke omstandigheden en factoren is deze betekenis afhankelijk?Het onderzoek biedt de lezer een nadere introductie in het wat onderbelichte Europese productveiligheidsrecht en beantwoordt de hoofdvraag aan de hand van een Europeesrechtelijk, institutioneel en privaatrechtelijk perspectief. De privaatrechtelijke analyse ziet op de belangrijkste Nederlandse rechtsgronden voor doorwerking van productnormen en bevat rechtsvergelijking met het Engelse en Duitse recht. Bovendien vindt een uitvoerige analyse van Nederlandse feitenrechtspraak plaats om te zien hoe feitenrechters in de praktijk met productnormen bij de invulling van privaatrechtelijke normen omgaan. Het onderzoek besluit met een overzicht van gezichtspunten die behulpzaam kunnen zijn bij het beoordelen van de betekenis van productnormen voor privaatrechtelijke normstelling in concrete gevallen. Show less
The main purpose of this thesis is to explore the hypothesis that although Islamic law has its independent principles of liability, Islamic States can adopt international air carrier’s liability in... Show moreThe main purpose of this thesis is to explore the hypothesis that although Islamic law has its independent principles of liability, Islamic States can adopt international air carrier’s liability in international flights and allow the two systems to coexist in domestic flights In so doing, the work focuses mainly on the legal system of Iran.To verify the hypothesis, the author provides five chapters. Chapter 2 discusses the prevailing legal systems that are the common law and civil law that have affected the Warsaw system. A close study of the principles underlying legal liability in these two systems would in turn be very useful in gaining a better understanding of air carrier’s liability in private international law.Chapter 3 investigates the legal liability under the Shariah and Iranian law. The most important issue is the determination of liability limits for death and bodily injury, which is in contradiction with the limited liability and unlimited liability for death and bodily injury in the Warsaw-Hague regime. Chapter 4 deals with the general principles of liability that govern air carrier’s liability in international instruments. There, the author analyses these principles and compares them with the Shariah principles. The Chapter 4 argues and demonstrates that the principles of air carrier’s liability in international treaties are dynamic that continuously evolves. Therefore, States with diverse legal systems can adapt themselves to the principles of the international system. Chapter 5 concludes by highlighting that the Shariah is indeed consistent and able to co-exist with the liability principles of the Warsaw-Montreal regime. Show less