In de loop van de eerste vier decennia van de twintigste eeuw dringt de poëzie vanaf 1880 door in bloemlezingen voor de hoogste klassen van gymnasium en h.b.s. In deze studie worden de overwegingen... Show moreIn de loop van de eerste vier decennia van de twintigste eeuw dringt de poëzie vanaf 1880 door in bloemlezingen voor de hoogste klassen van gymnasium en h.b.s. In deze studie worden de overwegingen om poëzie te bloemlezen en de keuzes die daaruit voortkomen van een vijftal bloemlezers (allen leraren) beschreven. Elk van hen propageert een methodiek om poëzie in de literatuurles te verwerken, van een open, globale kennismaking tot een intensieve analyse van een gedicht. Soms wordt een gedicht van een context voorzien maar doorgaans wordt een gedicht als zelfstandige tekst aangeboden. Naast deze bloemlezers brengt voordrachtskunstenaar Paul Huf ter ondersteuning van het onderwijs op een veertiental grammofoonplaten zijn gesproken bloemlezing. Zijn voordracht kan als voorbeeld dienen. Verder inventariseert deze studie de inhoud van 85 schoolbloemlezingen uit de periode 1898–1941 met in totaal 6758 gedichten van 254 dichters. Uit deze inventarisatie blijkt naast de voorkeur voor dichters uit de eerste jaren vanaf 1880 de vrij snelle popularisatie van anderen in de loop van de jaren 1920, 1930. Bloemlezers volgen op literair-historische gronden keuzes van voorgangers, daarnaast tonen zij een brede persoonlijke keuze. Schoolbloemlezingen representeren de voortgang van de contemporaine poëzieproductie en representeren het belang dat docenten voor de literatuurles hechten aan poëzie. Show less
In dit proefschrift legt Wiersma uit hoe Plato's idee van de democratische mens nog steeds herkenbaar is als probleem voor onze eigen tijd. Hij schetst aan de hand van klassieke en christelijke... Show moreIn dit proefschrift legt Wiersma uit hoe Plato's idee van de democratische mens nog steeds herkenbaar is als probleem voor onze eigen tijd. Hij schetst aan de hand van klassieke en christelijke denkers een alternatief: de aristocratische mens. Voorts laat hij zien hoe de onderwijsfilosofie van de traditionele artes liberales een belangrijke rol kunnen spelen in de transitie van democratisch mens naar aristocratisch mens. Hierin is niet alleen het curriculum van groot belang maar vooral ook de rol van de docent. Show less
Most European Roma and Sinti achieve such low levels of education that they have basically no chance of moving up the social ladder. This study compares the educational positions of Roma and Sinti... Show moreMost European Roma and Sinti achieve such low levels of education that they have basically no chance of moving up the social ladder. This study compares the educational positions of Roma and Sinti in the Netherlands and the Czech Republic, based on more than fifty biographical interviews with Roma and Sinti.Compared to the Netherlands, the poverty and social segregation among Czech Roma is more severe. Discrimination and racism against Czech Roma are virulent and ubiquitous. Yet, Roma and Sinti in the Netherlands have developed a similar suspicion of people outside their own circle and a similar negative attitude towards education, in response to their common history of deprivation, expulsion and even twice a genocide, in the eighteenth century and in the Second World War.Those Roma and Sinti who did receive an education were no longer seen as Roma or Sinti. This is why the highly educated did not function as role models until recently. Yet, this study shows there is a cautious turnaround. In both countries, the Roma and Sinti parents of the young generation of highly educated people, often low-educated themselves, had come to regard better education as the only way towards a better life. Show less
This dissertation presents the results of the importance of creativity for ICT-students of Dutch universities of applied sciences (in Dutch: hogescholen), and the functioning of training courses... Show moreThis dissertation presents the results of the importance of creativity for ICT-students of Dutch universities of applied sciences (in Dutch: hogescholen), and the functioning of training courses that aim to promote creative abilities is highlighted. The ability to generate new and potentially useful ideas and problem-solving skills as a result of creative thinking is an important driver of human evolution. According to many, creativity is a very valued and sought-after accomplishment for today's society and for the future. In addition, computers, and everything related to them, have become an integral part of society. The ‘computer’ is one of the most important innovations in the history of mankind. Computers have radically changed our lives. It is even hardly conceivable to innovate without ICT. It is therefore logical that ICT-professionals play an extremely prominent role in innovation. This applies in particular to students taking a Bachelor of ICT-course in a Dutch University of Applied Sciences, because they are trained as leading IT-specialists.These phenomena led to two interrelated research questions: (i) ”Is creativity training important for ICT-students at Dutch hogescholen?”; and (ii): “Does creativity training work, as it is integrated in the curriculum of these ICT-students?” Show less
External PhD candidate Annette Jenowein investigated how women have changed the meaning of gender by claiming their place in traditionally male-dominated domains. Her research focuses on the life... Show moreExternal PhD candidate Annette Jenowein investigated how women have changed the meaning of gender by claiming their place in traditionally male-dominated domains. Her research focuses on the life of Charlotte Jacobs: the first woman to establish herself as an independent pharmacist in the Dutch East Indies, a profession that was then regarded as a male profession. Since 1866, when girls were allowed to take the apprentice pharmacist's exam, a woman in the pharmacy was no longer a peculiarity. But when the first woman graduated as a pharmacist in 1881, (male) colleagues openly questioned whether a woman could also manage a busy pharmacy and establish business contacts just as well as a man could. Charlotte Jacobs, sister of Aletta Jacobs (1854-1929) - who was seven years younger and was a doctor and advocate for women's suffrage - managed to run her pharmacy in Batavia for nearly thirty years, all of which she managed exclusively with female assistants. Jenoweins research shows that the entry of women into male domains, such as science and higher professional work, has not only changed the meaning of gender, but has also radically changed the meaning of these institutions. After her death, Charlotte Jacobs earmarked a large part of her assets for a study fund for women and girls who wanted to study at a university but could not pay the costs themselves. This Charlotte Jacobs Study Fund still exists and flourishes and annually supports an average of thirty women and girls who want to study at a Dutch university. Show less
The objective of this socio-historical study is to contribute to a better and fuller insight in the development of Curaçao society in the twentieth century. The question that lies at the heart of... Show moreThe objective of this socio-historical study is to contribute to a better and fuller insight in the development of Curaçao society in the twentieth century. The question that lies at the heart of this study was: What was the influence of the Catholic Church in the development of Curaçao society in the period in which this society was strongly in the process of industrialization and modernization and that subsequently made the transition to democracy, self-government and therewith to citizenship? A considerable part of this study is based on literature and archival research, conducted in both Curaçao and the Netherlands, supplemented with the analysis of existing oral history material and the execution of targeted additional interviews. These additional interviews were conducted for greater knowledge and to illustrate, substantiate or clarify a specific situation. The study focuses on the development of society and therein specifically on the position of the Catholic, predominantly Afro-Curaçaoan, population. Show less
De afbeeldingen op het omslag: een heilige, een kerk en een priester, staan symbool voor de drie centrale thema__s van deze studie. De heilige verwijst naar de virtuele eigenaar van de kerk. De... Show moreDe afbeeldingen op het omslag: een heilige, een kerk en een priester, staan symbool voor de drie centrale thema__s van deze studie. De heilige verwijst naar de virtuele eigenaar van de kerk. De kerkafbeelding staat voor het onderzoek naar de relatie tussen parochiekerken en kloosters. Het derde thema is dat van de priester in Friesland en zijn (formele) positie. In vijf hoofdstukken komt in Heiligen en Heren aan de orde hoe de wijdingsprocedure in Utrecht in de praktijk liep, hoe de zogenoemde institutie of opdracht tot zielzorg door de aartsdiaken of een ander werd verleend, hoe de landsheer zich met het recht op benoeming of presentatie bemoeide, en in welke mate de centrale overheid het gedrag van priesters echt controleerde. Verder is onderzocht uit welke geledingen van de maatschappij de priesters afkomstig waren en hoeveel van hen een academische opleiding hadden gevolgd. Met dit alles levert dit boek basismateriaal aan voor het bepalen van het sterk lokale karakter van de middeleeuwse kerk in het Noorden van Nederland. Show less
De Leidse hoogleraar theoretische fysica Paul Ehrenfest (1880-1933) was goed bevriend met Niels Bohr en Albert Einstein. In tegenstelling tot zijn beroemde tijdgenoten lag zijn kracht niet bij het... Show moreDe Leidse hoogleraar theoretische fysica Paul Ehrenfest (1880-1933) was goed bevriend met Niels Bohr en Albert Einstein. In tegenstelling tot zijn beroemde tijdgenoten lag zijn kracht niet bij het doen van grote ontdekkingen. Wel had hij een uitzonderlijk talent voor het verhelderen van complexe vraagstukken in de fysica. Het leven en werk van Ehrenfest biedt een intrigerend perspectief op de manier waarop wetenschappers uit dat tijdsgewricht hun weg probeerden te vinden in een periode van roerige wetenschappelijke, maatschappelijke en politieke ontwikkelingen. Behalve dat Ehrenfest een bloeiende onderzoeksschool opbouwde droeg hij ook bij aan de ontwikkeling en internationalisering van de Nederlandse natuurkunde, het universitaire onderwijs, en het ontstaan van een nieuw vakgebied __ de econometrie. Hij stimuleerde de ontwikkeling van de Russische en Amerikaanse theoretische fysica en versterkte de band tussen universiteit en industrie. Zijn tijdgenoten kenden Ehrenfest als een invloedrijk persoon die veel had bereikt. Tragisch is dat iedereen, behalve hij zelf, dat zag. Show less