De Europese staatssteunregels stellen paal en perk aan de mogelijkheden voor lidstaten om ondernemingen financieel te steunen. Bij de handhaving van die regels komt een belangrijke taak toe aan de... Show moreDe Europese staatssteunregels stellen paal en perk aan de mogelijkheden voor lidstaten om ondernemingen financieel te steunen. Bij de handhaving van die regels komt een belangrijke taak toe aan de Europese Commissie en aan de nationale rechters. Deze rechters moeten de naleving van de besluiten van de Europese Commissie waarborgen, maar waar nodig ook zelf gevolgen verbinden aan een schending van de staatssteunregels. De Nederlandse rechter heeft zodoende bij de handhaving van de staatssteunregels op zijn minst op papier een belangrijke – en steeds belangrijker wordende – rol te vervullen. Daarbij moet hij niet alleen rekening houden met de relevante Europese regels, maar ook met de nationale (procedurele) context waarin hij opereert. Die kan nogal verschillen: zowel de burgerlijke rechter als de bestuurs- en belastingrechter kunnen namelijk met staatssteungeschillen worden geconfronteerd. In dit proefschrift wordt op basis van ruim tien jaar Nederlandse staatssteunrechtspraak geanalyseerd hoe deze rechters de hen toegewezen rol daadwerkelijk vervullen. Expliciete aandacht gaat uit naar de eisen die zij stellen aan het belang van de partijen, hoe zij beoordelen of van staatssteun sprake is, de gevolgen die zij daadwerkelijk aan schendingen van de staatssteunregels verbinden en de onderlinge verhouding tussen de Nederlandse rechter en de Europese Commissie. Show less
In pursuit of solutions to China’s inter-regional cross-border insolvency cooperation, the doctoral dissertation provides 10 original recommendations accompanied with comments, which are entitled ... Show moreIn pursuit of solutions to China’s inter-regional cross-border insolvency cooperation, the doctoral dissertation provides 10 original recommendations accompanied with comments, which are entitled “CICIA”. Show less
The state of our environment is a global concern. Despite an increasing awareness, setting internationally binding commitments has proven to be a challenging process. In the absence of a... Show more The state of our environment is a global concern. Despite an increasing awareness, setting internationally binding commitments has proven to be a challenging process. In the absence of a stringent international framework, states seek alternatives to promote environmental protection. Can states unilaterally impose trade measures targeting foreign production processes in order to protect transboundary environmental resources? Does WTO law allow for these ‘extraterritorial’ trade measures? This thesis examines extraterritoriality in the trade-environment debate. The WTO legal texts are silent on their jurisdictional scope and the case law has been scarce and incoherent. Part I discusses the relevant legal provisions and dispute settlement reports dealing with jurisdictional issues. Part II adopts a comparative perspective on extraterritoriality in different legal fields. Part III builds upon the lessons learned in Part II, proposing an extraterritoriality decision tree to assess the acceptability of trade measures targeting production within the framework of Article XX GATT. This decision tree is tested through case-studies: the WTO case US-Shrimp is revisited, in addition to EU environmental measures (fishing, emission trading, timber). This research demonstrates that the WTO legal regime does not constitute an impediment to global environmental action. Current WTO law leaves more room than is often thought. Show less