De overheid moet buiten de schooldeur blijven, zo dachten en denken velen in het Nederlandse onderwijs. Het gevolg daarvan is de overheid nauwelijks grip heeft op de scholen en de problemen niet... Show moreDe overheid moet buiten de schooldeur blijven, zo dachten en denken velen in het Nederlandse onderwijs. Het gevolg daarvan is de overheid nauwelijks grip heeft op de scholen en de problemen niet kan aanpakken. Onderwijshistoricus Pieter Slaman legt uit hoe het zover is kunnen komen – en waarom dat volgens hem een kwalijke zaak is. Show less
De mogelijke vernieuwingen bij de vreemde talen kunnen resulteren in meer aandacht voor inhoud op het gebied van taal en cultuur. Hoe kun je deze onderdelen geïntegreerd toetsen met taalvaardigheid... Show moreDe mogelijke vernieuwingen bij de vreemde talen kunnen resulteren in meer aandacht voor inhoud op het gebied van taal en cultuur. Hoe kun je deze onderdelen geïntegreerd toetsen met taalvaardigheid? Nivja de Jong, Janine Berns en Tessa Mearns maken in ‘Toetsing als vertrekpunt voor vernieuwing’ creatief gebruik van de bekende driehoek van Biggs (1996) met leerdoelen, toetsing en feedback en leeractiviteiten. Eigenlijk staan de leerdoelen bovenaan, maar als je begint bij de toetsing heb je een veel concreter uitgangspunt. En als het goed is zijn de toetsen valide operationaliseringen van de leerdoelen. De Jong, Berns en Mearns anticiperen op de nieuwe examenprogramma’s voor de moderne vreemde talen en schetsen de voordelen als de leesteksten niet meer over alle mogelijke vakvreemde onderwerpen gaan waar de docenten geen verstand van hebben en die er in feite niet toe doen, maar over taal en cultuur, het vakgebied van de vreemdetaaldocent. De inhoud wordt dan net zo belangrijk als de taal, zoals bij tweetalig onderwijs (CLIL). Daar moet het leerproces, dus ook de feedback en de beoordeling door de docent, zich richten op inhoud én op de taal. Van de CLIL-ervaringen kunnen de vernieuwde talenvakken leren. Show less
Wijsman, J.; Roij, J. van; Schiffelers, F.; Kuijpers, A. 2023
For the past decades, global migratory pressures havesteadily increased and provided both the Global North andSouth with several new challenges. Using the concept of regimecomplexity as a...Show moreFor the past decades, global migratory pressures havesteadily increased and provided both the Global North andSouth with several new challenges. Using the concept of regimecomplexity as a theoretical framework, this article examineshow states of the Global North and South have dealtwith these challenges. On the basis of an in-depth study ofthe 2015 European migration crisis, this article argues thatthe European Union (EU) has drastically restricted accessto asylum for refugees by addressing the crisis throughthe travel regime instead of through the refugee regime. Itfurther contends that this has had an important impact onthe mandate of the United Nations High Commissioner forRefugees (UNHCR), the main body governing the refugeeregime. Further research should investigate whether otherstates of the Global North have reacted similarly to growingmigratory pressures and investigate what impact this hashad on the institutions at the heart of the refugee regime.Show less
Correction to: Nature Communicationshttps://doi.org/10.1038/s41467-020-18279-x, published online 7 September 2020.The original version of this Article contained errors in Fig. 1. The label ‘a’ was... Show moreCorrection to: Nature Communicationshttps://doi.org/10.1038/s41467-020-18279-x, published online 7 September 2020.The original version of this Article contained errors in Fig. 1. The label ‘a’ was omitted for the left panel and the label ‘b’ was omitted for the right panel. In Fig. 1b, the right parenthesis was incorrectly positioned indicating a 4-carbon linker, rather than the correct 6-carbon linker. These errors have been corrected in both the PDF and HTML versions of the Article. Show less
Op basis van de tot nog toe bekende afvalkuilen van glazeniers is een beeld gecreëerd van het ambacht van de glazenier en het afval dat dit ambacht met zich meebrengt. In het artikel staan met name... Show moreOp basis van de tot nog toe bekende afvalkuilen van glazeniers is een beeld gecreëerd van het ambacht van de glazenier en het afval dat dit ambacht met zich meebrengt. In het artikel staan met name de kenmerken van dit afval en van afvalkuilen centraal zodat dergelijk afval en afvalkuilen sneller herkend kunnen worden als vondstcomplex. Het artikel eindigt met een oproep om glazeniersafval en -afvalkuilen te melden. Show less