Bertus Haverkort groeide op in een boerengezin in Slagharen. Hij genoot van modernisering op de boerderij van zijn jeugd, omdat dit het werk verlichte en de opbrengsten verbeterde. Met in zijn... Show moreBertus Haverkort groeide op in een boerengezin in Slagharen. Hij genoot van modernisering op de boerderij van zijn jeugd, omdat dit het werk verlichte en de opbrengsten verbeterde. Met in zijn bagage een dosis moderne landbouwkennis uit Wageningen, werkte hij aan programma’s in de tropen waarbij overdracht van westerse kennis het doel was. De aanpak blijkt niet te werken. Hij plaatst vraagtekens bij de toepasbaarheid van de westerse kennis in situaties waar de ecologie, economie en cultuur zoveel verschillen. In samenwerking met lokale deskundigen uit India, Bolivia en Ghana wordt onderzocht hoe lokale wereldbeelden, waarden en kennis een rol spelen. Daarvoor wordt gewerkt aan een onderwijsmethode voor endogene ontwikkeling en aan een benadering voor co-creatie van wetenschappen uit verschillende tradities en wereldstreken. De internationale ervaringen worden in verband gebracht met de huidige crisis in de landbouw in Nederland en monden uit een pleidooi voor klimaat- en natuurvriendelijke landbouw. Show less
Common Threads explores the ties that bind India and Africa through the material medium of cloth, from antiquity to the present. Cloth made in India has been sold across African markets for... Show moreCommon Threads explores the ties that bind India and Africa through the material medium of cloth, from antiquity to the present. Cloth made in India has been sold across African markets for millennia, by Indian, African, and European traders. The history of this trade offers perspectives into the rich stories of bi-directorial migrations of peoples, across the Indian Ocean, the exchange of visual aesthetics, and the co-production of cultures in the two geographies. Common Threads uses photographs to tell the story of the creation of these textiles in India, which today is concentrated in the small town of Jetpur in the Rajkot district of Gujarat. It sheds light on the artists and the agencies in India that are involved in the design, production, and logistics of this enterprise. Most significantly, it highlights the role of African consumers in defining the evolution of these genres of fabric, and the centrality of people-to-people connections in sustaining the continued cosmopolitanism of these transoceanic connectivities Show less