Met het Wilders II-arrest heeft de Hoge Raad een verdere invulling gegeven aan het in het Felter-arrest geïntroduceerde onverdraagzaamheidscriterium. Helder is nu dat dit criterium geactiveerd... Show moreMet het Wilders II-arrest heeft de Hoge Raad een verdere invulling gegeven aan het in het Felter-arrest geïntroduceerde onverdraagzaamheidscriterium. Helder is nu dat dit criterium geactiveerd wordt wanneer er sprake is van beledigende uitlatingen specifiek gericht tegen een minderheidsgroep. Dergelijke uitlatingen, in de specifieke wijze waarop deze gedaan werden in Wilders II, dienen binnen het toetsingskader van artikel 137c (en d) Sr als ‘onnodig grievend’ te worden beoordeeld. Een politicus verliest daarmee de bescherming die de disculperende context van het maatschappelijke debat hem of haar normaal gesproken kan bieden. In diezelfde beweging heeft de Hoge Raad de artikelen 137c en 137d Sr nu nog duidelijker in de sfeer van de weerbare democratie getrokken, dat wil zeggen: als bepalingen (mede) ter verdediging van de democratische rechtsstaat. Show less
This article aims to analyze the political inequality between Dutch subjects in the Dutch East-Indies and the Netherlands based on developments in nineteenth century national citizenship debates... Show moreThis article aims to analyze the political inequality between Dutch subjects in the Dutch East-Indies and the Netherlands based on developments in nineteenth century national citizenship debates and legislation. It argues that the juridization of the idea of political citizenship by J.R. Thorbecke in the 1840s and 1850s, led to the exclusion of the indigenous colonial population on the basis of descent (ius sanguinis). A close inspection of this principle shows how it was legitimized and implemented for the colonial territories on the basis of a ‘Dutch and European civilization criterion’ under which a series of other criteria – such as religion, skin color, education – could be used for political, cultural and economic exclusion. The ‘colonial differences’ that were gradually enshrined in legislation surrounding political citizenship in the nineteenth century would create a new layer of colonial hierarchy in the Dutch East-Indies. Show less
Voor veel mensen met een lichamelijke of mentale functiebeperking is de wereld nog (gedeeltelijk) ontoegankelijk. De theorievorming over (on)toegankelijkheid helpt ons de vooruitgang van de... Show moreVoor veel mensen met een lichamelijke of mentale functiebeperking is de wereld nog (gedeeltelijk) ontoegankelijk. De theorievorming over (on)toegankelijkheid helpt ons de vooruitgang van de afgelopen jaren te verklaren, laat ons de vinger leggen op gebieden waar het nog schort aan toegankelijkheid en biedt oplossingen richting een maatschappij die voor iedereen te navigeren is. Deze oplossingen zullen net zo vaak te maken hebben met de fysieke wereld an sich, zoals de openbare ruimte, als met de prioriteiten en handelswijzen van de maatschappelijke instituties die de besluiten nemen over de fysieke wereld. Theorieën zoals kwetsbaarheidstheorie en de mogelijkhedenaanpak geven ons hiermee een blauwdruk om de verplichtingen uit het Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap gestand te doen – in het bijzonder de wenken betreffende de toegankelijkheid van de fysieke wereld en de instituties die hierover beslissen. Show less
Hoe kan de overheid zich in situaties van gefaciliteerde schade het beste opstellen? Op basis van een breed literatuuronderzoek over het bevorderen van vertrouwen in de overheid alsmede over de... Show moreHoe kan de overheid zich in situaties van gefaciliteerde schade het beste opstellen? Op basis van een breed literatuuronderzoek over het bevorderen van vertrouwen in de overheid alsmede over de behoeften van gedupeerden tijdens een proces van schadeafhandeling, is de auteur in haar proefschrift gekomen tot een theoretisch kader van vertrouwenwekkend schadebeleid. In dit artikel staat zij stil bij de daaruit als relevant naar voren gekomen principes en beleidsinstrumenten aan de hand van voorbeelden uit het onderzoek.De doelstelling is om lezers, met name juristen en beleidsmakers die betrokken zijn bij het opstellen en uitvoeren van schadevergoedingen en schaderegelingen van overheidswege in brede zin, kennis te laten nemen van dit kader, dat beoogd is als handvat voor de praktijk. Show less
Als gevolg van internationale ontwikkelingen op het terrein van compliancegestuurd toezicht en in de praktijk gerezen knelpunten, is de Belastingdienst in 2018 gestart met de doorontwikkeling van... Show moreAls gevolg van internationale ontwikkelingen op het terrein van compliancegestuurd toezicht en in de praktijk gerezen knelpunten, is de Belastingdienst in 2018 gestart met de doorontwikkeling van het in 2005 geïntroduceerde horizontaal toezicht. Eind december 2020 is de Essaybundel Tax governance, maatschappelijke verantwoordelijkheid en ethiek. Tijd voor een code? gepubliceerd, waarin betrokkenen uit de belastingadviespraktijk, het bedrijfsleven en de wetenschap hun licht laten schijnen op de wenselijkheid van een tax governance code. De auteur gaat nader in op de vraag of het ‘doorontwikkelde’ horizontaal toezicht de wenselijkheid van een tax governance code voor daaraan onderworpen ondernemingen overbodig maakt en beantwoordt deze vraag in beginsel bevestigend. Show less