Sinds decennia verschijnt de hervorming van het gerechtop de politieke agenda maar nu is het eindelijk zover. Het samenbrengen van de principes ‘kostenbewust zijn’,‘efficiëntie’, ‘effectiviteit’... Show moreSinds decennia verschijnt de hervorming van het gerechtop de politieke agenda maar nu is het eindelijk zover. Het samenbrengen van de principes ‘kostenbewust zijn’,‘efficiëntie’, ‘effectiviteit’ en ‘verantwoording’met de principes van de ‘onafhankelijkheid van de rechter’ en ‘de rechten van verdediging’ is niet vanzelfsprekend.Ook de fragmentering van het gerechtelijk landschap met (nu nog) 327 entiteiten en tal van advies- en beheerorganen, bemoeilijkt strategievorming en introductie van moderne beheermethoden.Toch is de opmars van het hedendaagse managementdenken niet meer te stuiten, zeker nu de overheidsfinanciën onder druk staan. Anders dan bij het openbaar ministerie is de rechtsprekende magistratuur (de‘zetel’ genoemd) nog weinig vertrouwd met het managementjargon van het New Public Management. Show less
De rechterlijke orde en vooral de hoven en rechtbankenstaan voor een ingrijpende hervorming na decenniavan voorbereiding. Dit themanummer is er volledigaan gewijd. Toch volstaat één nummer nog... Show moreDe rechterlijke orde en vooral de hoven en rechtbankenstaan voor een ingrijpende hervorming na decenniavan voorbereiding. Dit themanummer is er volledigaan gewijd. Toch volstaat één nummer nog nietom het thema te behandelen in al zijn uitdagingen,controverses en consequenties. We laten zeven auteurs vanuit verschillende invalshoeken reflecteren of getuigen over de implicaties en de succesvoorwaardenvan het geheel van hervormingen in het gerechtelijkeinstituut. Sommigen onder hen denken alweer verder in de toekomst en bieden perspectieven aan die in de huidige hervormingen nog niet vervat zijn. Show less