As the field of peace history awakens to its provincializing moment, scholars are increasingly demonstrating how activists and networks from across the global South opposed war and violence... Show moreAs the field of peace history awakens to its provincializing moment, scholars are increasingly demonstrating how activists and networks from across the global South opposed war and violence throughout the latter half of the 20th century. Arguably, historians are moving beyond expressions of peace from postcolonial nations, like the idea of ‘moral violence’ by Indonesian President Sukarno at the 1955 Bandung Conference. This paper assesses the work of historians seeking to overcome Eurocentric models and chronologies of peace activism and peace movements. It has three aims. First, it briefly sketches the broader historiography of peace history by demonstrating how Eurocentric perspectives slowly give way to more global ones. I then touch upon three key aspects that global peace history historians grapple with: scale, definitions, and fault lines. Finally, I assess the potential of global peace history for the fields of global history and peace studies. I argue that peace activism in the decolonizing world cannot simply be added to ‘canons’ of peace history, nor can concepts from peace studies be bluntly applied to global peace history. Instead, definitions of and engagements with peace must be historicized and localized worldwide to build new approaches that take the global South as a starting point. Show less
Geïnspireerd op de in die tijd scandaleuze romans Rubber (1931) en Koelie (1932) van Madelon Székely-Lulofs, een schrijfster die haar tijd ver vooruit was, duikt Gelukzoekers op Sumatra in een vaak... Show moreGeïnspireerd op de in die tijd scandaleuze romans Rubber (1931) en Koelie (1932) van Madelon Székely-Lulofs, een schrijfster die haar tijd ver vooruit was, duikt Gelukzoekers op Sumatra in een vaak geromantiseerd verleden. Show less
Onze Revolutie is de nieuwste loot aan de stam van onderzoeksprogramma ‘Onafhankelijkheid, Dekolonisatie, Geweld en Oorlog in Indonesië 1945-1950’. De bloemlezing over de Indonesische revolutie ... Show moreOnze Revolutie is de nieuwste loot aan de stam van onderzoeksprogramma ‘Onafhankelijkheid, Dekolonisatie, Geweld en Oorlog in Indonesië 1945-1950’. De bloemlezing over de Indonesische revolutie (1945-1949) is exclusief van de hand van historici uit Indonesië. En juist daarin is het een eerste stap richting verdere dekolonisatie van het Nederlandse debat over ‘de koloniale oorlog’ in Indonesië: het expliciet laten klinken van Indonesische stemmen. Show less
Het Nederlands kolonialisme en slavernijverleden staan hoog op de maatschappelijke agenda. Toch dreigt één onderwerp qua aandacht achter te blijven: ons antikoloniale verleden. Daar moet... Show moreHet Nederlands kolonialisme en slavernijverleden staan hoog op de maatschappelijke agenda. Toch dreigt één onderwerp qua aandacht achter te blijven: ons antikoloniale verleden. Daar moet verandering in komen, betoogt historicus Sander van der Horst. Show less
Vanaf het begin van de vorige eeuw tot aan de Tweede Wereldoorlog vormde Den Haag het decor van verzet tegen het Nederlandse kolonialisme. Cafés in de stad waren bij antikoloniale activisten een... Show moreVanaf het begin van de vorige eeuw tot aan de Tweede Wereldoorlog vormde Den Haag het decor van verzet tegen het Nederlandse kolonialisme. Cafés in de stad waren bij antikoloniale activisten een gewilde plek voor het smeden van plannen, terwijl de Indische Tentoonstelling in het Westbroekpark de aanleiding vormde voor een antikoloniale protestactie. Politieke instituten als het Vredespaleis en de Tweede Kamer waren daarnaast belangrijke podia voor kritiek. Den Haag bood activisten de kans voor het ontwikkelen van politieke ideeën, het opdoen van praktische ervaring en het opbouwen van een netwerk. Tegelijkertijd lieten de Nederlandse autoriteiten zich gelden met spionage, arrestaties of gevangenisstraffen, en was de verhouding tussen activisten onderling en die met Nederlandse politieke partijen gecompliceerd. Show less
Tijdens de jaren dertig keerden Nederlandse activisten zich tegen het imperialisme en organiseerden samen met de Sovjet-Unie het Wereldstrijdcongres tegen den Imperialistischen Oorlog. Samen met... Show moreTijdens de jaren dertig keerden Nederlandse activisten zich tegen het imperialisme en organiseerden samen met de Sovjet-Unie het Wereldstrijdcongres tegen den Imperialistischen Oorlog. Samen met gelijkgestemden uit de Nederlandse koloniën maakten zij deel uit van een internationaal vertakt netwerk waarin nationale, koloniale en mondiale verhoudingen elkaar kruisten, in een poging een vuist te maken tegen oorlogen imperialisme. Show less
Recentelijk verscheen Discours sur le colonialisme van de Martinikaanse denker Aimé Césaire in een mooie Nederlandse vertaling van Grâce Ndjako. Waarom is dit boek zo belangrijk geweest voor de... Show moreRecentelijk verscheen Discours sur le colonialisme van de Martinikaanse denker Aimé Césaire in een mooie Nederlandse vertaling van Grâce Ndjako. Waarom is dit boek zo belangrijk geweest voor de antikoloniale strijd in de 20e eeuw? En wat kan het betekenen voor het Nederlandse debat over het koloniale verleden? Show less
Negentig jaar geleden was Amsterdam even het centrum van het internationale communisme. De Sovjet-Unie organiseerde toen een groot congres in de stad. Het evenement moest een vuist maken tegen... Show moreNegentig jaar geleden was Amsterdam even het centrum van het internationale communisme. De Sovjet-Unie organiseerde toen een groot congres in de stad. Het evenement moest een vuist maken tegen oorlog en imperialisme, maar niet iedereen volgde de agenda van Moskou. Show less
Meer dan veertig jaar deed historicus Gert Oostindie onderzoek naar het koloniale verleden van Nederland. Was het eerst een onderwerp waar vrijwel niemand interesse in had, nu staat met name het... Show moreMeer dan veertig jaar deed historicus Gert Oostindie onderzoek naar het koloniale verleden van Nederland. Was het eerst een onderwerp waar vrijwel niemand interesse in had, nu staat met name het slavernijverleden in het brandpunt van de belangstelling. Show less
Precies 73 jaar geleden erkende Nederland in het Paleis op de Dam de onafhankelijkheid van Indonesië. Het was een van de vele momenten in de antikoloniale geschiedenis van Amsterdam. Aan de... Show morePrecies 73 jaar geleden erkende Nederland in het Paleis op de Dam de onafhankelijkheid van Indonesië. Het was een van de vele momenten in de antikoloniale geschiedenis van Amsterdam. Aan de vooravond van het herdenkingsjaar voor de slavernij, pleit historicus Sander van der Horst ervoor ook dít verleden van de stad te herdenken. Show less
In een Limburgs dorpje aan de rand van Nederland bevindt zich het Missiemuseum Steyl. Ooit stond het museum in het kloppende hart van de katholieke missie in Europa. Wat is verhaal achter dit... Show moreIn een Limburgs dorpje aan de rand van Nederland bevindt zich het Missiemuseum Steyl. Ooit stond het museum in het kloppende hart van de katholieke missie in Europa. Wat is verhaal achter dit vergeten museum en waarom is het vandaag de dag nog steeds relevant? Show less
Caused by growing concerns over the legacies of the Dutch colonial past as well as the global rise in support for the Black Lives Matter movement, the imperial history of the Netherlands has come... Show moreCaused by growing concerns over the legacies of the Dutch colonial past as well as the global rise in support for the Black Lives Matter movement, the imperial history of the Netherlands has come under growing public scrutiny. One of the results of this renewed critical stance towards Dutch colonialism is the attention being devoted to the resistance and revolt once undertaken by colonized peoples in the Dutch colonial and postcolonial world.Part of this renewed focus lies on modern anticolonial and antiracist figures, of which the Surinamese writer and activist Anton de Kom (1898-1945) is one of the most prominent examples. Within the span of a year, De Kom has not only been added to the national historical canon of the Netherlands but the Dutch government also promised to make amends concerning the maltreatment of the De Kom by colonial authorities. Additionally, grassroots organization are now pushing for a second statue of De Kom – after another one has already been erected in Amsterdam – in The Hague, the place where De Kom lived and worked.This paper makes use of the framework of Michael Rothberg’s multidirectional memory. It thereby focusses on different ‘mnemonic communities’ surrounding Dutch colonial history and their focus (or lack thereof) on modern anticolonial figureheads. It argues that the inclusion of South East Asian anticolonial history within a postcolonial memory culture of the Netherlands is vital in coming to terms with the Dutch imperial history as a whole. Show less
Het Paleis op de Dam gaat zijn eigen koloniale verleden uit de weg. Een gotspe, vindt Sander van der Horst. ‘Hoog tijd dat het paleis het hele verhaal gaat vertellen.’
De expositie over Batavia in het Westfries Museum vertelt met digitale middelen een ouderwets koloniaal overwinnaarsverhaal, zeggen twee kritische studenten. Of toont het museum een veelzijdig... Show moreDe expositie over Batavia in het Westfries Museum vertelt met digitale middelen een ouderwets koloniaal overwinnaarsverhaal, zeggen twee kritische studenten. Of toont het museum een veelzijdig beeld zonder te oordelen, zoals museumdirecteur Ad Geerdink betoogt? Show less