The studies described in this thesis aimed to investigate how affect and motivation impact cognitive control, in terms of both behavior and brain activation. Six out of the eight empirical studies... Show moreThe studies described in this thesis aimed to investigate how affect and motivation impact cognitive control, in terms of both behavior and brain activation. Six out of the eight empirical studies found support for indirect effects on cognitive control, as measured with sequential trial-to-trial adaptations in cognitive control tasks. Only two studies resulted in evidence for a direct modulation of cognitive control (Chapter 4 and 9). Indirect effects occurred on trial-to-trial adaptation in cognitive control tasks involving a random presentation of compatible and incompatible trials. We found that conflict adaptation, the transient improvement of behavioral control after incompatible in comparison to compatible trials, was subject to affective regulation. In particular, we found that after incompatible trials, positive emotional states reduced and negative emotional states increased adaptation. These effects occurred for both short-term (Chapters 2 and 3) and long-term affect manipulations (Chapters 5, 6, and 7). Motivation and task difficulty also interacted with conflict adaptation (Chapter 8). The neuroimaging studies described in Chapter 3 and 6 demonstrate the role of fronto-striatal interactions in this affective regulation of cognitive control. Taken together, this thesis demonstrates the role that positive and negative emotions play in the adaptation of behavior and mental effort. Show less
In het digitale tijdperk gaan multimedia een steeds belangrijkere rol spelen en de Universiteit Leiden onderzoekt de toegevoegde waarde van multimediale materialen in voorbereidend leesonderwijs.... Show moreIn het digitale tijdperk gaan multimedia een steeds belangrijkere rol spelen en de Universiteit Leiden onderzoekt de toegevoegde waarde van multimediale materialen in voorbereidend leesonderwijs. In dit dissertatieonderzoek lag het accent op multimediale toevoegingen aan prentenboeken . Naast of in plaats van gedrukte tekst is er gesproken tekst waardoor kleuters de boeken “zelfstandig” kunnen lezen. Voorts zijn de statische prenten vervangen door filmbeelden en aangevuld met welgekozen geluiden en muziek. Traditionele prentenboeken zijn een belangrijke voorbereiding op het latere lezen van teksten. Boeken met multimediale toevoegingen zouden deze functie wellicht in mindere mate vervullen. Filmbeelden die bijna voor zichzelf spreken zouden de motivatie verminderen om goed naar tekst te luisteren, vooral als kinderen veel hiaten hebben in verhaalbegrip zoals de Marokkaanse en Turkse kleuters in dit onderzoek. Voor deze veronderstelling is echter weinig empirische evidentie gevonden. Integendeel, prentenboeken met multimediale toevoegingen zijn zowel voor verhaalbegrip als voor woordenschat een extra stimulans. Dit onderzoek toont aan dat de verklaring moet worden gezocht in de match van beelden met taal. In vergelijking met traditionele prentenboeken maken prentenboeken met multimedia de kans op een goede match groter door met diverse technieken de aandacht te trekken naar details die op dat moment in de tekst genoemd worden. Show less