In a critical overview of the anthropology of law in the Netherlands in the 1970s (NNR, 4 (1983), 2, p.132/140) Griffiths levels a very specific and violent attack on research and research policy... Show moreIn a critical overview of the anthropology of law in the Netherlands in the 1970s (NNR, 4 (1983), 2, p.132/140) Griffiths levels a very specific and violent attack on research and research policy at the African Studies Centre, Leiden. This article is a reply to what he says about the Centre. In his turn, Griffiths comments on Van Binsbergen's remarks, p. 208/210 Show less
Deze bundel, een weerslag van een tweedaagse workshop over staat en maatschappij in Afrika, gehouden medio december 1981 te Leiden, bevat naast een inleidend hoofdstuk van beide redacteurs, acht... Show moreDeze bundel, een weerslag van een tweedaagse workshop over staat en maatschappij in Afrika, gehouden medio december 1981 te Leiden, bevat naast een inleidend hoofdstuk van beide redacteurs, acht theoretisch-vergelijkende studies en elf case-studies. Gezamenlijk geven ze een beeld van recent Nederlands en Belgisch onderzoek op het gebied van staat en maatschappij in Afrika. De auteurs, in alfabetische volgorde: A.N. Achterstraat, H.K. Asmeron, W. van Binsbergen, R. Buijtenhuijs, H.J.M. Claessen, M.R. Doornbos, P. Doornbos, P. Geschiere, J. Goldschmidt, J.P. Heijke, G. Hesseling, L. Kapteijns, P. Konings, P. Nauwelaerts, H.L.M. Obdeijn, F. Reyntjens, H. Schoenmakers, A.A. Trouwborst. Show less
Case study of the position and religious activities of Manjak labour migrants from the administrative divisions of Calequisse and Cai¢ in the Cacheu region, who spend a substantial portion of... Show moreCase study of the position and religious activities of Manjak labour migrants from the administrative divisions of Calequisse and Cai¢ in the Cacheu region, who spend a substantial portion of their lives in urban centers in Senegal and France while maintaining close ritual and therapeutic ties with their area of origin. These ties involve a spectacular expenditure of time and foreign-earned money and bring out clearly the exploitative nature of local gerontocratic power, suggesting that these ritual ties have somehow become crucial in the articulation between capitalism and the local pre-capitalist modes of production. The central question tackled in this article is that of what exactly is being reproduced if the migrants' rituals are considered as cases of ideological reproduction. Show less