Persistent URL of this record https://hdl.handle.net/1887/3486899
In Collections
This item can be found in the following collections:
Wegwijzers voor interventies bij schoolweigering, vanuit de visie van betrokkenen
hulpverleners, soms in samenwerking met onderwijsprofessionals. Uit empirisch onderzoek blijkt dat deze interventies bijdragen aan schoolaanwezigheid, maar niet voor alle jongeren. Er is meer kennis nodig over wat effectief is bij de aanpak van schoolweigering. In het onderzoeksproject Weten Wat Werkt werd aan 76 professionals, 39 jongeren en 86 ouders gevraagd welke elementen van 21 interventies bij schoolweigering in Nederland volgens hen belangrijk en nuttig waren. Deze interventies vonden merendeels plaats in het regulier of speciaal onderwijs. Op basis van de onderzoeksresultaten zijn ‘wegwijzers’ opgesteld ter ondersteuning van de ontwikkeling en uitvoering van interventies bij schoolweigering. In dit artikel worden de 14 wegwijzers toegelicht. De wegwijzers beschrijven...Show moreSchoolweigering brengt de ontwikkeling van een jongere in gevaar en is vaak een bron van zorg voor de ouders. De in de literatuur beschreven interventies bij schoolweigering worden meestal uitgevoerd door
hulpverleners, soms in samenwerking met onderwijsprofessionals. Uit empirisch onderzoek blijkt dat deze interventies bijdragen aan schoolaanwezigheid, maar niet voor alle jongeren. Er is meer kennis nodig over wat effectief is bij de aanpak van schoolweigering. In het onderzoeksproject Weten Wat Werkt werd aan 76 professionals, 39 jongeren en 86 ouders gevraagd welke elementen van 21 interventies bij schoolweigering in Nederland volgens hen belangrijk en nuttig waren. Deze interventies vonden merendeels plaats in het regulier of speciaal onderwijs. Op basis van de onderzoeksresultaten zijn ‘wegwijzers’ opgesteld ter ondersteuning van de ontwikkeling en uitvoering van interventies bij schoolweigering. In dit artikel worden de 14 wegwijzers toegelicht. De wegwijzers beschrijven belangrijke voorwaarden voor effectieve interventies bij schoolweigering. Tot besluit van het artikel worden suggesties gedaan voor het gebruik van de wegwijzers.
Show less
- All authors
- Heyne, D.A.; Brouwer-Borghuis, M.
- Date
- 2022
- Volume
- 49
- Pages
- 140 - 166