Universiteit

w4 Leiden
The Netherlands

News in a glasshouse: media, publics, and senses

of belonging in the Dutch Caribbean
Rotmeijer, S.H.

Citation

Rotmeijer, S. H. (2023, May 23). News in a glasshouse: media,
publics, and senses of belonging in the Dutch Caribbean.
Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/3618456

Version: Publisher's Version

Licence agreement concerning inclusion of
License: doctoral thesis in the Institutional
Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/3618456

Note: To cite this publication please use the final published
version (if applicable).


https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/3618456




\/
Ky

2 | an history of 'the news'
contested by news

Emerging publics in the
public sphere on Curacao
and Sint Maarten



In this chapter, | follow historical traces of ‘the news’ contested by news on
Curacao and Sint Maarten. Rather than a comprehensive historical overview, my
aim in this chapter is to explore how public life on Curagao and Sint Maarten was
shaped by multiple emerging publics, and how this process unfolded differently
on each island.

Building on the introductory chapter in which | described how the islands
came under Dutch colonial rule, my starting point for this chapter is the
introduction of ‘the news’ on the islands in the mid-19™ century. This was a
period of ongoing economic recession in the Dutch Caribbean. The islands, and
particularly Curagao as a logistical trade hub, had lost their central position in the
Dutch Atlantic economy. With the formal abolition of slavery in the Kingdom of
the Netherlands on July 1, 1863, the social order had to be reinvented on the
islands. Together with the colonial government, religious institutions played an
important role in this endeavor: they introduced ‘the news’ on the islands as a
means to ‘civilize’ formerly enslaved Curagaoans and Sint Maarteners.

By then, news and information had circulated widely through overlapping
(legal and illicit) trade networks in the (Dutch) Caribbean. People of all ranks in
the islands’ societies had engaged with popular news practices for centuries. This
was not the case for institutional news practices such as formal correspondence
and official regulations sent from the Dutch mainland. These had been the
exclusive domain of the islands’ elites. Yet, in order to get news fast, the latter
too had to lean on informal, and cross-imperial, news networks — a dynamic that
had been perpetuated by the ongoing economic recession in Dutch Caribbean
and the related neglect of the islands by Dutch rulers oversee.

The involvement of Dutch colonial governance in the Dutch Caribbean
increased in relation to a general shift in European imperial and colonial policies
in the course of the 18™ century — a shift that was informed by an ideal ‘bourgeois
public sphere’ in a Habermasian sense. This process began in the British
territories, where printers and independent newspapers had already emerged in
the course of the 18™ century. ‘Print capitalism’ had flourished early on in the
Dutch Republic. However, Dutch elites had long deemed it too costly, generally
inappropriate and a potentially undermining influence to introduce ‘the news’ in
the colonies. Enslaved people and free ‘black’ people were seen as being unable
to engage in critical-rational deliberation and to form a public opinion. They were
illiterate and ‘uneducated’, not least of all because Dutch colonial policy had
aimed at keeping them ignorant in order to maintain the social order in the

52



colonies. In keeping with this policy, Dutch rulers long ignored and silenced
debates on the abolition of slavery. Only when the system of slavery became
untenable in the colonies would the Dutch formally abolish slavery in 1863. This
abolition was at least in part due to slave revolts on the islands and in the
Caribbean region, as well as the fact that slavery had de facto been abolished on
Sint Maarten because of the French abolition of slavery in 1848. It was also the
result of international (particularly British) pressure. This did not mean that the
notion of (now all) formerly enslaved people as being subordinate was gone, nor
that their deplorable living conditions would change for the better. It was an
incentive though for the introduction of ‘the news’ in the public domain, first on
Curacao and then on Sint Maarten in the late 19t century. Only later, norms of
journalism came to inform ‘the news’ on both islands. This was in the course of
the 20 century, spurred by a new round — and intensification — of global
capitalism.

By following several historical traces of news and ‘the news’, | show that,
similar to the export of ‘the news’ to other colonies of European empires, on the
islands “metropolitan news practices were appropriated by local elites to modify
the local news system for conscious political reasons” (Nerone, 2013, p. 451).
This process, however, was neither linear nor one-dimensional. Not only were
there multiple elites at different scales operating on the islands, institutional
news practices never fully modified, let alone replaced, popular news practices.
Rather, the latter — articulating the concerns of working classes in the popular
public — continuously interacted with ‘the news’ in the institutional public. How
‘the news’ contested by news has shaped and been shaped by public life on each
island is what this chapter is about. | start with Curacao where newspapers
appeared first.

2.1. BETWEEN MISSION AND TRANSMISSION: THE
TRANSFORMATION OF CURAGAQ’S PUBLIC SPHERE

“THE NEWS’ ON A MISSION

Under the second British occupation (1807-1815), an Englishman who fled from
the revolutionary unrest in Venezuela established Curagao’s first newspaper, The
Curagao Gazette & Commercial Advertiser, or (later) De Curacaosche Courant

53



(Coomans-Eustatia, 2001, p. 370). This was in 1812, a year that is often referred
to as ‘the beginning of journalism’ in the Dutch Caribbean (Lent, 1971, p. 54, see
also Hartog, 1944; Hendrikse, 1977; Oltheten, 1978). The paper did not yet
operate according to liberal-democratic principles of journalism. These
principles, as | argue later, came to inform a part of Curagao’s institutional news
practices more than a century after the establishment of the first newspaper. De
Curagaose Courant served local elites with information on business, commerce,
and colonial regulations. It was only after the formal Dutch abolition of slavery on
July 1, 1863, that ‘the news’ was introduced to the island’s public domain, based
on the notion that “a whole new people had to be civilized” (Rutgers, 1994, p.
338). Formerly enslaved Curagaoans — including the significant group of earlier
freed ‘black’ Curagaoans — had been deliberately excluded from education, the
Protestant faith, and the institutional public more generally (R6mer-Kenepa,
2013, p. 35). Here, Catholic missionaries had stepped in to fill the gaps.

In the early 19t century, Spanish missionaries who had long been going back
and forth between the South American mainland and Curagao, were replaced by
representatives of the Dutch Catholic Church, who had their Mission formalized
by the Dutch King in 1824. The colonial government and economic elites on the
island soon realized the value of the Mission for preserving the social order
(Oostindie & Klinkers, 2001, pp. 9-16). As a result, Curacao’s underclasses were
Catholic (Groenewoud, 2017, p. 19).

Anticipating the formal abolition of slavery and the increasing number of
manumissions that took place in the mid-19% century, the Dutch missionaries
convinced the colonial government of the importance of educating the
“uncivilized” Curacaoans (Allen, 2007, p. 93). Throughout the 19 century, the
‘civilizing’ Mission took shape on the island. The Church set up several small
schools to ‘uplift’ (formerly) enslaved Curacaoans in line with the Christian
doctrine. With the same purpose, the missionaries published booklets and
catechisms at the modest printing press of the Roman Catholic Church on the
island. Among missionaries there were discussions about the language of
communication. Those arguing that the Mission could only succeed by ‘lowering’
oneself to the ‘underdeveloped’, including communicating in ‘their’ creole
language, Papiamentu, won out. Establishing a Papiamentu newspaper was soon
seen as an additional instrument of the Mission on the island. But the Catholic
Church was not the only one with a mission.

54



The first Papiamentu newspaper was founded by the Freemasons, who
were among the most fervent rivals of the Church. Aptly named Civilisadd®
(1871-1875), this short-lived newspaper aimed at elevating the island’s
underprivileged in line with Enlightenment principles, such as critical and rational
thinking (Rutgers, 1994, p. 98). With strong roots in the British, Spanish, and
French Caribbean, the Freemasons played a central role in the revolutions against
European imperial colonial rule. Freemasonry gained ground among Curagao’s
upper strata during the second period of British rule (1807-16), particularly
when, in 1811, the famous revolutionary Freemason, Simoén Bolivar, fled to
Curacgao during the South American wars of liberation against Spanish rule. Ever
since then, Curagao had seen the establishment of Masonic Lodges with
members drawn from across the (upper) middle classes and elites on the islands,
including Protestants, Jews, and (dissenting) Catholics. Together they formed a
liberal counterforce from within Curagao’s institutional public.

With Civilisadd, the Freemasons criticized the colonial government and its
policies by which, they argued, “the general interests of the Curacaoan people
were being sacrificed to serve the interests of a few merchants” (Abraham-Van
der Mark, 2001, p. 630). They also turned against the Church and its Mission,
particularly its Christian indoctrination and Papiamentu-language instruction.
They ascertained that these were for keeping the island’s underclasses in check
instead of providing them with opportunities to climb the social ladder. Social
mobility was an incentive for Civilisadd’s founders to open up a school for poor
boys, where Dutch was the primary language of instruction.

In an attempt to minimize the damage the Freemasons could do to the
Mission, the missionaries established their own newspaper, Amigoe di Curagao,
in 1883. The “apostolate of the press” (Rutgers 1994, pp. 101-102) was soon
expanded. Amigoe eventually appeared in Dutch and Papiamentu. This was
considered a ‘mistake” as the Dutch articles did not (and were not supposed to)
reach the underclass Curacaoans (Hartog, 1944, pp. 167-68). In order to maintain
its position in the institutional public while continuing its civilizing Mission, the
Church decided to continue Amigoe as a 'higher level’ newspaper in Dutch and
to start the ‘popular’ Papiamentu newspaper, La Cruz, in 1900 (Hartog, 1944, p.
38). Amigoe contained more diverse and longer news items and was less

B Translates as “he who has been civilized” (Roe, 2016, p. 91).

55



patronizing than La Cruz, which featured articles that were highly didactic and
moralistic-religious in tone, style, and message (Rutgers, 1994, p. 147).

The introduction of ‘the news’ went hand in hand with a class-based school
system (Donk, 2013, 2019). Education was divided into three multiscalar
compartments: public (governmental) schools, denominational institutional
(Catholic) schools, and a variety of denominational private schools. Each segment
had free, low-level armenscholen [schools for the poor] and fee-paying, mid-level
burgerscholen [civic schools], which, in turn, were split into single-sex boys’ and
girls’ schools. Language of instruction was an additional, yet crucial,
differentiating factor: Dutch in public schools, Papiamentu in Catholic schools,
and both plus Spanish (and other languages) in private schools.

The establishment of La Cruz went hand in hand with a process of
convergence in the differentiated school system, resulting in a demarcation
between Dutch-language public schools and Papiamentu-language Catholic
schools by 1913.2° The majority of the Curagaoans went to one of the latter, if
only, because there was no other option in the poor rural areas outside
Willemstad.

While many pupils worked their way through this school system and some
of them were able to climb the social ladder, the demarcation between Dutch-
language and Papiamentu-language education limited social mobility among the
lower classes. Whereas Papiamentu had been spoken by all layers within
Curacaoan society since the 18™ century (Eckkrammer, 2003, pp. 99-100), Dutch-
language instruction still was primarily preserved for the upper classes. In order
to gain access to the institutional public one had to speak and read Dutch, the
official language of the institutional order and its communication infrastructures
(e.g., official documents, political reports, and administration). As Roe (2016)
argued, “Papiamentu thus bridged the racial divide while also maintaining it” (p.
78). The language of Papiamentu did of course not lead in and of itself to
racialization (as a politics of ascribing ‘racial’ essences to people based on skin
tones), but rather perpetuated an unequal racialized class-based social order.

20|n 1913, there were three public, and 18 Catholic schools on the island. There were no private
schools registered at the time (Donk, 2013, n.p.). See Donk (2019) for a detailed historical
overview of this process, which resembled and strengthened social class divisions in Curagao’s
society.

56



TRANSMISSIONS OF NEWS

In addition to using Papiamentu to reach the Curacaoan poor, the missionaries
who edited La Cruz built on popular news practices and oral storytelling traditions
(Rutgers, 1994, p. 62). Among these practices of storytelling were the folktales of
Kompa Nanzi, the spider-man trickster, in-between good and bad, human and
animal, men and God, who was greedy and lazy, yet always smart and inventive
in fooling its superiors. Enslaved people had carried Nanzi tales from West Africa
to the Caribbean, including Curacao where they had been transmitted from
generation to generation to become part of daily social life (Allen, 2007, 2012;
Clemencia, 2001).

La Cruz started to collect konte kuenta [folktales] such as of Kompa Nanzi
and modified these in line with a Christian doctrine (Broek, 2001a, p. 380). These
tales used to be read out aloud at home or else publicly by the editors of La Cruz.
In a similar way, La Cruz published and transmitted these popular kombersashon
[conversations] and Papiamentu proverbs, which were provided by the audience,
as long as they ‘nicely corroborated — or at least did not defy — particular Roman
Catholic moral principles’ (Broek, 2001b, p. 178). The popularity of the stories
that were published and orated by La Cruz strengthened the role and impact of
the Catholic Church in the lives of Curacao’s poor just as the provision of formal
education and church services had done.

Yet, this did not mean that those among Curagao’s underclasses simply
‘took in’ the Catholic doctrine. As Allen (2007) argued, Afro-Curagaoan social life
(1863-1917) unfolded “through the creative re-appropriation of Catholic values,
norms and practices and their reinterpretation according to local traditional
practices and values” (p. 262). These had been developed by enslaved
Curagaoans as a means of physical and existential survival. The transmission of
oral traditions had enabled them to preserve their being and senses of belonging
amidst severe oppression and dehumanization. While open and direct resistance
against the system of enslavement had certainly existed; for instance, by the
Tula-led slave revolt in 1795, enslaved Curacgaoans had also found all kinds of
creative ways to merely survive day by day.

Among the descendants of enslaved Curacgaoans, daily life continued to be
deplorable even after the formal abolition of slavery. They faced severe poverty
and were at the bottom of the island’s society. Storytelling traditions kept on
being transmitted and therefore persisted. Examples of these traditions were

57



“the persistence of the Guene language, which allowed people to conceal their
criticisms of those with power” and the (covert) “interplay of Catholic saints with
good and bad spirits” (Allen, 2007, pp. 252-53). The popularity of Nanzi as the
trickster archetype able “to weave new opportunities out of disruption,
discontinuity and defeat” (De Souza, 2003, p. 345) resembled how (formerly)
enslaved Curagaoans had turned their daily lives into stories. These stories, in
turn, had been transmitted and were re-articulated in terms of how poor dark-
skinned Curagaoans navigated daily life around 1900.

While the Church attempted to rewrite —and eradicate — long time popular
practices of newsmaking, storytelling and transmission had never been a one-
way street. Rather than a practice of orating to an audience, it was a joint
performance wherein all were agents, yet not equally so. It was for this reason
that the Christian doctrine and behavioral “codes imposed by the Church were at
once formally accepted but in actual practice challenged” (Allen, 2007, p. 263) by
the poor. This was how those at the bottom of the island society creatively
employed popular news practices in conversation with, while also contesting,
‘the news’.

PUBLIC TRANSFORMATIONS

Among Curacgaoans it is popularly said that together with the handful of old elite
families, the Church and Shell have long governed the island. After the Anglo-
Dutch multinational Royal Dutch Shell (Shell) established the N.V. Curacaosche
Petroleum Maatschappij (CPM) on Curagao in 1918, social and economic changes
followed rapidly. By 1938 the Is/a refinery was Shell’s biggest and the third largest
refinery worldwide (Van Beurden & Jonker, 2021, p. 71). In 40 vyears, the
population of the island grew from just over 33,000 in 1915 to almost 120,000 in
1955. In addition to the Isla oil refinery, built on the land where enslaved Africans
had been traded?, Shell established a “sales company, an oil storage/
transshipment company, and a shipping company on the island” (Ten Kate, 2011,
p. 45). The oil company employed a significant part of the local (and regional)
labor force, yet upper management positions were occupied by educated
personnel from The Netherlands along with a few members of the historically

21 Called Asiento after the Spanish-Dutch (WIC) slave trade contract (1662—-1713), which turned
Curacao into a central Caribbean ‘slave entrepot’.

58



established local ‘white” elites. Professionals hailing from Suriname, Venezuela,
and other Latin American countries, for the most part with a lighter brown skin
color, formed a mid-level cadre of employees both at Shell and in the island’s
society, as a whole. The same was true for incoming “Eastern European and
Ashkenazi Jews, Lebanese, Chinese, and East Indians [who] entered the retail
trades” (Anderson & Dynes, 1975, p. 35).

With the influx of migrant workers, the composition of Curagao’s society
changed significantly. At the same time, the Shell, “supported by the Dutch
colonial state through laws, favorable tax regulations, and other facilities (...)
maintained a policy of segregation (...) [that] manifested itself in terms of race,
ethnicity, class, and gender” (Allen, 2013, p. 20). The Shell built upon the years of
continuous Dutch colonial rule and further exacerbated the already segregation
of the island’s racialized class-based order. Dutch white-collar employees were
provided housing in newly built gated communities. Blue-collar migrant workers
were accommodated in separate compounds on the basis of ethnicity, language
and land of origin. The lower-class Afro-Curagaoans, particularly those living in
the countryside, continued to have a subordinate position. The mixed darker and
lighter brown skinned working classes living in Willemstad benefitted relatively
more from the growing employment opportunities and overall economic
prosperity that came with the oil refinery than did those living in the countryside.
Among these beneficiaries was a group with a lighter brown skin tone who were
able to act on the new chances for upward social mobility. Together with the
aforementioned mid-level cadres of newcomers, they formed a new middle class
in the island society. Then there was a group of ‘lower’ Dutch Protestants (and
other Europeans with a light skin tone). Of course, not all ‘white” people on the
island were as privileged and wealthy as those representing the colonial
authorities and the sectors affiliated with the government and Shell. Since the
colonial heyday, soldiers, sailors, and tradespeople had come to the island. Their
position was significantly less privileged than that of the ‘higher’ Dutch
Protestants, although certainly not comparable to the continual oppression the
‘black’ lower-class Curacaoans faced. In the newly emerging social order, these
lower Dutch Protestants also came to form a mid-level cadre in the (lower)
middle classes.

In response to the rapid industrialization, the Church launched a second
weekly, La Union, in 1922, “for the developed Curagaoan” (Groenewoud, 2017,
p. 72), who, according to the Church, belonged to the urban Afro-Curagaoan

59



working classes. As an organ of the R.K. Volksbond [Roman Catholic People’s
Union] established in 1919 (Broek, 1992, p. 120), La Union aimed to inform its
members of union activities and encourage them to read ‘appropriate news’ in
their own vernacular of Papiamentu (Hartog, 1944, p. 52). Together with the
weekly La Cruz, which came to primarily focus on the rural ‘black’ lower-class
Curacaoans, La Union tried to keep the working classes in check by propagating
Catholic values and behavioral norms of respectability (Broek, 1992, pp. 121-22;
Roe, 2016, p. 92), which continued to play an important role in the institutional
public on the island. Consequently, they were contested by news practices in the
popular public as described above. As Rémer (1979) argued, “this ‘R.K.
Volksbond’ was in fact not a union, but rather a middle-class social organization
which tried to promote the cultural, including the religious, interests of the
people” (p. 141). Yet, ‘the people’ were not unaware of this. Rather they utilized
the opportunities this social organization provided to attain a level of security and
stability amidst rapid social transformation. And so, rather than an interest in the
Catholic doctrine, it was because of the services (such as life and health
insurance) provided by the Church that a membership of the R.K. Volksbond
appealed to Curacaoan laborers (Broek, 1992, p. 126).

Meanwhile, the Freemasons on the island continued to rival the Church for
using Papiamentu to reach the masses. Their concern was not about Papiamentu,
as a language, but rather, that the Church was using it to indoctrinate Curagaoans
(Broek, 2001a, p. 378). In 1928, members of the Freemasons established La
Prensa, a Spanish-language (later Papiamentu) daily that regularly published
critical pieces, for example, by former La Union writer and orator, W. Kroon, who
increasingly turned against the Church and the Mission (Broek, 1992, pp. 128—
30). With La Prensa, these Freemasons opposed the missionaries who, in turn,
used the Amigoe to challenge them. This ongoing polemical back and forth
between the Freemasons and the missionaries (see Hartog, 1944, pp. 198-99)
had long agitated the institutional public. But the rapid process of modern
industrialization would stir the institutional public still some more.

With the arrival of Royal Dutch Shell on the island came modern media
technologies and liberal-democratic standards of what ‘the news’ should be and
do in the (bourgeois) public sphere. Shell employees started experimenting with
radio on the island, which led to the establishment of the Curacaose Radio
Vereniging [Curagao Broadcasting Association] in 1933, followed by the first radio
station on the island, Radio Curom, in 1937. Curom was government subsidized

60



(Lent, 1971, p. 58). Emmabode (1929) was a newspaper exclusively for Dutch
expatriates. It was followed by the Dutch-language newspaper Beurs- en
Nieuwsberichten* (De Beurs) established in 1935 by a Shell employee from
London. The paper was soon embraced by the business sector on the island.
There were now two Dutch-language newspapers in the institutional public: the
Amigoe, owned by the Church and De Beurs, owned by Shell. Whereas these
represented Catholic and liberal-Protestant principles, respectively, their
differences were increasingly pushed to the background by shared commercial
and political interests and a common focus on professionalizing ‘the news’
through the implementation of journalism norms (i.e., accuracy, objectivity,
neutrality, and public accountability). As Hartog (1944), a former Dutch-
Curacgaoan journalist, recalled: “the first ‘professional’ journalist was flown over
from The Netherlands to become the editor of De Beurs” (p. 276). This was an
example soon followed by Amigoe. The appointment of Hartog as its chief editor
in 1940 was accompanied by a process of modernization. With the establishment
of the Paulus Drukkerij N.V. [printing office], the weekly turned into a daily.

What the above should have made clear is that on Curagao, the Dutch
colonial presence remained tangible, first indirectly, via the Church and the
colonial government, and then more directly starting in the early-20™ century
with the arrival of Royal Dutch Shell. This colonial presence was articulated
through and implemented by institutional news practices, which, in close relation
to education and language policies promoting differentiation, contributed to
maintaining the social order. The Dutch institutional presence and the
intensification thereof with the influx of professional journalists and journalism
norms into ‘the news’, reinforced the status quo. It did so by breaking up the
institutional public via ‘the news’. On Curacao, the institutional public split into a
bourgeois public sphere (representing ‘Dutch’ liberal-democratic ideals
articulated through the Dutch language) and, what | will refer to as the cultural
public sphere (representing ‘Curacaoan’ culture articulated through the
Papiamentu language). Newspapers such as La Cruz and La Union laid the basis
for this Papiamentu language sphere, which would take full shape in the decades
to come. | further elaborate on the characteristics and implications of Curagao’s
split institutional public in Section 2.4. Let me now first turn to how news
interacted with — and often shaped — ‘the news’ on Sint Maarten.

22Translated from Dutch: “news from the stock exchange”.

61



2.2. RUNNING YOUR OWN AFFAIRS ON SINT MAARTEN:
NEWS IN A PUBLIC SPHERE THAT IS PRIVATE

ROAMING NEWS ACROSS THE REGION

With the seat of colonial power located on Curagao, Sint Maarten was what
Badejo (1990, p. 121) termed, a ‘privately leased colony” under Dutch colonial
rule. After the Dutch had conquered the southern part of the island, political
jurisdiction had been outsourced to private settlers. The same was true for the
neighboring Dutch islands, Saba and Sint Eustatius, as well as the English, Danish,
Swedish, and French controlled islands known — together with the Dutch
Windwards?® — as the Leeward island group that were part of the larger Lesser
Antilles chain. Sharing the northeastern waters of the Caribbean Sea, the
Leewards were intimately connected through a shared language, the circulation
of people, informal trade, and information networks. They shared the spoken
language of creole English (known as St. Martiners’ English on Sint Maarten)
which enabled the establishment of information networks and streams of news
to flow across the Leeward archipelago. In the island societies, “news spread
quickly, and the frequent and intensive connections between people on the
Leeward islands facilitated this transmission of information”, as Roitman (2016)
noted:

Slaves served as sailors on the vessels that plied the routes between the islands
and would have passed on information in each port they entered. Moreover,
the population of the islands who were already free formed, in the words of one
inhabitant of the colonies, a ‘zwervende bevolking’ —a roaming group. (p. 380)

Similar trade and information networks had long existed in Curacao and its
surrounding waters. Here too, news travelled quickly from port to port, such as
between Curagao and Coro on the Venezuelan coast — a route well-known to
(enslaved or free) sailors, missionaries, and merchants alike (see Rupert, 2009,
2011, 2012). What differed though on Sint Maarten was a less tangible Dutch
colonial presence. This was true for other islands that are part of the Leeward

23Sint Maarten, Saba, and Sint Eustatius are referred to as the Windward islands in Dutch. Yet
internationally they are referred to as being part of the Leeward islands.

62



archipelago too as “most had relatively weak administrative and military
infrastructures” (Roitman, 2016, p. 378). Across the Leewards, informal news
circulation was paramount, not only as a primary intelligence source for private
colonial authorities, but also as streams of news “that crisscrossed and often
subverted official authority” (ibid).

This lack of a strong official (colonial) presence played a central role in the
(relatively) early emancipation of enslaved Sint Maarteners. When the Dutch
formally abolished slavery on July 1, 1863, slavery on Sint Maarten de facto
already belonged to the past (Paula, 1993). Here, the tides had started to shift
with the English abolition of slavery in 1833, which not only led to a significant
‘roaming group’ of free people across the Leewards, but also to an increase in
the number of enslaved people who managed to escape to British-ruled islands
where they were declared free as soon as they set ashore. When rumor had it
that the French abolition of slavery was imminent, Dutch slave owners and
authorities on Sint Maarten became increasingly concerned that emancipation
on the French-ruled side of the island would lead to a slave uprising on the Dutch
side. After all, “if information was easily transmitted across the sea, albeit over
short distances, it was that much more easily passed between people on the
same island on which there were no real borders” (Roitman, 2016, p. 381).

With the French abolition of slavery on 27 April 1848, the slavery system
could no longer be maintained on Sint Maarten. This did not mean that the Dutch
government formally acknowledged this situation. Rather, it was in the absence
of Dutch colonial governance —in terms of both military presence and direct lines
of communication — that the early abolition of slavery became a reality in this
‘privately leased colony’. This was illustrated by a letter from the Governor of Sint
Maarten to the Captain of the ship “Arend” (likely en route to Curagao or
Suriname) earlier that month, on 10 April 1848. He wrote that, “he [the Captain]
will doubtless have heard of the events in France [abolition; declaration of a
Republic] from the European newspapers” (Archives of Sint Maarten, 1848).2* In
the letter, the Governor urgently asked for more information. He had no idea
what the Dutch stand on the matter was and complained that he had to ask the
French notary about the ongoing events to get any information. Direct lines of

24| thank my colleague, Jessica Roitman, for providing me with this information, based upon her
archival research on Sint Maarten. For more information about the communication between Sint
Maarten and the Dutch colonial government in the lead up to the French abolition of slavery,
see Roitman (2016).

63



formal communication with the Dutch mainland and the colonial government in
Curacao were chronically slow and, as a result, rather weak.

To get ‘the news’ fast, Sint Maarten’s administrators had to consult their
‘colleagues’ on the northern side of the island and on neighboring islands. Also,
they read European and regionally published newspapers that circulated from
island to island and across imperial borders. The oldest newspaper under Dutch
colonial rule was established on Statia with the name The St. Eustatius Gazette
(1790-1794). In one of the remaining editions of the bi-lingual (English, Dutch)
weekly, there were clear references to Sint Maarten (e.g., advertisements,
reports of enslaved ‘run-a-ways’), which shows that this newspaper was
distributed on Sint Maarten (see Hartog, 1948). In addition, and more
substantially, was ‘the news’ coming from St. Kitts, a nearby island that long
served as the ‘Mother Colony’ for not only the British West Indies, but also the
neighboring Dutch Windward islands (Johnson, 2021a). On St. Kitts, a free ‘black’
family with roots in Antigua established The St. Christopher Advertiser and Weekly
Intelligencer in 1782 (ibid).?> This paper, which would be published until 1909,
circulated among, and reported on, neighboring islands. Saba had its own small
column in the St. Kitts newspaper. The St. Kitts newspaper was sent to the
colonial government in Curacao. This was how news and ‘the news’ travelled
through the region and across the Dutch Caribbean.

PRIVATE GATEKEEPERS AND REGULATING ‘“THE NEWS’

The de facto end of slavery on Sint Maarten came during a period of economic
hardship on the island that affected slave owners and enslaved people alike.
Enslaved people who had managed to flee to the northern side of the island after
the French abolition of slavery could hardly provide for themselves. Faced with
severe poverty, scarcity, and hunger, many decided to return to the Dutch side
of the island and to take up their work in the salt pans and cultivation of sugar,
tobacco and cotton (i.e., Haviser, 2015; Milton, 2016). Even before the French
abolition in 1848, starting in the early 19t century when economic recession set

2 Johnson (2021a) notes that the paper was established by members of the Cable family, who
“like so many of their class owned domestic slaves in their printing office but were themselves
subject to the injustices of the racial hierarchy of the British West Indies”. The ownership of
enslaved people by free dark-skinned families was not unique in (Dutch) Caribbean island
societies, including Curagao (see Klooster, 1994).

64



in, many among Sint Maarten’s elites had decided to leave the island. The
attempt to sell their enslaved chattel, land, and estates was often in vain. Many
settlers simply abandoned their properties, which, in turn, created an
opportunity for others to step in.

It was a young merchant from a wealthy Amsterdam family, Van Romondt,
who would seize this opportunity. He was able “to acquire both property and
political power rapidly” (Roitman & Veenendaal, 2016, p. 76), by buying up
deserted plantations and estates, while marrying into the governing planter elite.
In the decades after Van Romondt’s arrival the island’s population was cut in half,
from 5,500 in 1790 to 2,100 in 1858, and decreased still further to a paltry 1,484
in 1950, a century later (ibid, pp. 76—78). The remaining elite came to form a close
network of kin that consolidated its power over generations. While the family
name, Van Romondt, would not last on Sint Maarten, the infrastructures through
which power and property could be attained were there to stay either by blood,
by marriage or —and this is why wealthy newcomers were always again welcome
to ‘the friendly island’ — by buying oneself into the private-public enterprise that
Sint Maarten was.

It is important to highlight here that while there was less overt ‘Dutch
presence’ on Sint Maarten than there was on Curagao, Dutch infrastructural
power played an important role in how the social order took shape on this island.
In contrast to Curagao “where they had a regime of civil servants” that served the
Dutch colonial government seated on this island, the institutional order of Sint
Maarten (and Sint Eustatius and Saba) became “completely modeled after the
situation in Holland, whereby an oligarchy of the elite developed that helped
each other in the saddle and kept them there” (Johnson, 2021a, n.p.). Similar to
how Dutch elites maintained control over the Dutch private-public enterprise,
power and property were passed on for generations among a handful of families
on Sint Maarten. These were Sint Maarten’s “gatekeeping families”, who
“controlled access to positions of power and regulated the flow of information
and political influence” (Roitman & Veenendaal, 2016, p. 83).

In the late 19t century, the colonial government on Curacao started to
stretch its administrative arm to the Windward islands. Better communication
and transport infrastructures were key to this attempt. Together with the
establishment of a post office on Sint Maarten in 1882 (and by 1884 also on Saba
and Sint Eustatius), the colonial government in Curagao started to contract
privately owned schooners in the Windwards to ensure regular inter-island mail

65



services (Johnson, 2021b). Whether contracted or not, private shippers
continued to play a vital role at the turn of the century, not least for shipping mail
to and from St. Kitts and St. Thomas, the routes via which the mail services with
the Dutch colonial headquarters ran.

That Sint Maarten was a juncture of regional and international news flows
was acknowledged by Father R. J. C. Wahlen, the chief-editor of the Amigoe
(1901-1918), who had boarded a contracted mail boat from Curagao to the
Dutch Windwards and visited the island in early 1916. As part of a series
“Bovenwindsche Stemmen” [Windward Voices], Father Wahlen wrote about his
experiences with the worldly connectedness of ‘the news’ on Sint Maarten in
comparison to ‘the news’ on Curagao at the time [see Figure 5].

Around the time Father Wahlen visited Sint Maarten, a few newspapers
started to emerge on the island. As was the case on Curacao, the publishing of
newspapers on the island was closely related to the work of missionaries and the
development of the educational system. Several Christian denominations were
present on Sint Maarten by that time, including the Roman Catholic and Dutch
Protestant Church. Yet, “large parts of the inhabitants became members of the
Methodist church, which was active in the adjoining British Islands” (Milton,
2016, p. 30). The Methodists had been a presence on Sint Maarten since the
1800s. In contrast to Curacao, where Church membership was regulated along
class-based, racialized, and linguistic social lines, on Sint Maarten the majority of
people — whether among the higher or lower rankings of society — were
Methodists (Johnson, 2014a).

In the early 20™ century, members of Sint Maarten’s elite started issuing
several irregular and short-lived newspapers (Lent, 1971, p. 60). The first local
weekly, St. Martin Day by Day (1911-1920), was followed by the bi-monthly
paper Bovenwindsche Stemmen (1933-1942). The establishment of the latter
was the result of committee initiated by a Dutch teacher on Sint Maarten in order
to establish a newspaper that would “give St. Maarten and by extension St.
Eustatius and Saba a voice which could resonate in the colony” (Johnson, 2016a,
n.p.). While the paper was written entirely in English, its Dutch title referred to
Wabhlen'’s series of columns in the Amigoe, which in turn built on a longer tradition
of news bulletins under the header “Bovenwindsche Stemmen” in the Amigoe.
Since 1912, these news bulletins had been sent in by Catholic missionaries
located on Saba, Statia, and Sint Maarten.

66



BOVENWINDSCHE  STEMMEN,

p. 9

St Martin ligé lang oo afgezon.
derd niet, als men wel gou denken.
Men behoeft zich heuscli niet te gaan
verbeelden van de uverige beschaafde
wereld te zijn afgesneden ; men leeft
er midden io.

Vooreerst heeft men dagelijks ver
keer met het Franeche gedeelte, dat
wederom in verbinding staat met
St. Barths en Guadeloupe. Dan is
er lgleregeld vaart op St. Kitts en
de Hollandsche eilanden. De Euro-
peesche en Amerikaansche mail wor-
den meermalen op 8t. Martin eerder
ontvangen dan op Curagao.

Dank zij de vriendelijke welwillend.
heid van den HoogEdelGestr. Heer
Gezaghebber A. J. C, Brouwer, kwa.
men we al heel spoedig volledig op
tle_! hoogte van het oorlogsnieuws.
Bijna dagelijks ontvingen we inzage
van The 8t Kitts-Nevis Daily Bulletn,
We vonden den Engelschen Kabel

heel wat meer mededeelzaam dan
sijn Franschen collega op Curacao,
en ook meer zakelijk. Meer feiten
en _minder beschouwingen.

BOVENWINDSCHE STEMMEN
X.

St. Martin is nowhere near as isolated as
one might think. One should really not get
the illusion of being cut off from the rest of
the civilized world: one lives right in the
middle of it.

First of all, there is daily traffic with the
French part, which in turn holds close
connections to St. Barths and Guadeloupe.
Then, there is regular sailing to St. Kitts
and the Dutch islands. The European and
American mail is often received faster on
St. Martin than on Curagao.

Thanks to the friendly benevolence of
His Honour Lt. Governor [of Sint Maarten]
A.J.C. Brouwer we quickly were fully
updated on the news of the war [WW I].
Almost daily we had insight into ‘The St.
Kitts-Nevis Daily Bulletin’. We found the
English  Cable to be much more
informative than its French colleague on
Curacao®®, and more businesslike too.
More facts and less speculation.

Figure 5: Excerpt of the 10™ edition of a series “Bovenwindsche Stemmen” [Windward Voices]
that was written and published by chief-editor Father Wahlen on the front page of the Amigoe
in the course of 1916 (Wahlen, 1916, p. 1).

Following up on this practice, news bulletins from the Sint Maarten newspaper
Bovenwindsche Stemmen, regularly appeared under the same name in Amigoe,
of which small numbers were distributed on the Windward Islands. The exchange
of ‘the news’ between the Amigoe and Bovenwindsche Stemmen was another
example of strengthened communication infrastructures between elites on both
islands. Bovenwindsche Stemmen avoided any tendentious issues around inter-
island and colonial politics. Its rival, De Slag om Slag [Blow for Blow] (1934-1939),

% |n 1887, Curacao was connected to the international telecommunication network via the
French cable. Wahlen’s reference to the English cable versus the French cable was an analogy
for the different infrastructures — and interrelated cultures — of ‘the news’ on both islands:
Anglo-Caribbean and North-American-related practices of ‘the news’ on Sint Maarten versus
European (mainland) and Latin-American-connected news practices on Curagao.

67



however, did not shun controversy. Also, this paper was written entirely in
English, despite its Dutch title. The Dutch title may have been chosen to speak to
a similar audience as Bovenwindsche Stemmen did: the colonial government on
Curacao and elites throughout the Dutch colony. Despite the paper’s editor being
the son of the Governor of Sint Maarten (A. C. J. Brouwer) and married to a Van
Romondt —just like the editor of Bovenwindsche Stemmen —, the editor of De Slag
om Slag was jailed for publicly criticizing those in power on the island and
beyond.?’” On Curacao, different political, economic, and religious elites
ideologically contested each other via newspapers despite the fact that they
often (also) shared political-economic interests. On Sint Maarten, in contrast,
these political and economic interests were clear to all. In order to successfully
run the public-private enterprise that was Sint Maarten, elites avoided any sort
of lack of harmony going public — not only to protect business, but also family,
property, assets, and capital. It would take another two decades after De Slag om
Slag was shut down in 1939 before a newspaper would be established again on
the island. This re-establishment of a newspaper coincided with the dawn of the
island’s rapid social-economic transformation.

Life on Sint Maarten would be completely transformed in only two decades
starting in the 1960s when its tourism market took off. Until then, “during the old
storytime”, as Daniela Jeffry (2003) recalled, “the dissemination of news and
information, whether it was personal, familiar, professional, trade or official was
not only passed on to successive generations of the small population” (p. 10), but
also played a vital role in daily island life. In 1932, 75% of the population of Sint
Maarten was illiterate (Albus, 2001, p. 447). And while this changed in the
decades following World War I, news continued to be a private endeavor and
primarily a matter of oral transmission. Looking back on his arrival on Sint
Maarten from Saba in 1955, journalist and politician Will Johnson (1989)
remembered the “numerous hawkers, vendors and peddlers who (...) passed
along the houses in the early morning hours selling their wares, passing on the
news of the day and, in some cases, carrying your news further down the street”
(p. 19, emphasis in original). News traveled fast from person to person along with

27When the editor was about to be sent to jail (on Curagao) a second time for defaming a friendly
Head of State, he took his life in 1939 (Johnson, 2016a). The Head of State he had criticized in
his newspaper was Adolph Hitler.

68



commercial exchange on the island and informal trade networks that had long
existed across the region (Roitman, 2016, pp. 3-7).

Sint Maarten and Curacao experienced a different run-up to the changes both
islands came to face in the second half of the 20" century. This difference
stemmed from different forms of governance and communication infrastructures
that had developed on each island under Dutch colonial rule. While both islands
were neglected by Dutch authorities during the 19" century, on Curacao the
Dutch colonial presence remained tangible and was strengthened with the arrival
of Shell on the island. This presence was articulated through and implemented
by institutional news practices (Church-, Shell-owned newspapers) that
contributed to maintaining the social order, based on a split institutional public.

Sint Maarten continued to exemplify a ‘privately leased colony’. Here an
oligarchic system unfolded with closely connected private gatekeepers
controlling the island’s administration and economy. News spread fast by word
of mouth on the island and across the region via private (family) ties across the
region. The same was true for institutional news practices. Sint Maarten’s
gatekeepers leaned on ‘the news’ which came and went alongside commerce
and trade networks. While the first newspapers on this island emerged in close
relation — whether cooperative or antagonistic — with ‘the news’ on Curacao,
there was no development of a Dutch(-backed) press apparatus on Sint Maarten.
It would take until the late 1950s before ‘the news’ started to play a more
significant role in public island life on Sint Maarten, particularly as a tool of
pushing popular concerns into the institutional public. This was also the case on
Curacao during the same period, albeit in a different way as | will explore in the
following section.

69



2.3. ENCOUNTERS BETWEEN THE POPULAR AND THE
INSTITUTIONAL PUBLIC ON CURAGCAO AND SINT MAARTEN

SOCIAL INEQUALITY ARTICULATED THROUGH NEWS AND ‘THE
NEWS’: A LABOR REVOLT ON CURACAO

In 1957, La Prensa ended up in the hands of the Democratische Partij [Democratic
Party], at the time the leading political party on Curacao. De Beurs was acquired
by the party in 1958 (Hendrikse, 1977, p. 158). Despite attempts to purchase
Amigoe (Lent, 1971, p. 62), the Church held a firm grip over this newspaper, as it
did with La Cruz and La Union. In 1971, media researcher Lent concluded that
“the ownership of influential newspapers is bothersome” and that “editors
admit, with a defeated shrug of the shoulder, that they run everything that the
government or church stipulates” (p. 62).

An opportunity to mobilize Curacaoan working classes emerged when
unemployment rates climbed rapidly due to automation and the subsequent
cutbacks by Shell in the late 1950s and 1960s. After migrant workers had been
laid off, many Curacaoan laborers lost their jobs. Unlike the elites, these workers
did not have access to the growing financial offshore sector, which “remained an
island on the island with no discernible effect on the stubbornly high
unemployment rate of 15-20 percent” (Van Beurden & Jonker, 2021, p. 80).
Those who sought social change joined efforts made by the weekly Vité (1966—
1971), and the movement that came to carry the same name. Under chief editor
and teacher, Stanley Brown, the newspaper was critical of the situation and
addressed poverty, racial, and social inequalities. Brown and the paper held the
island’s elites, and the influential newspapers owned by them, responsible for
maintaining the inequalities inherent in the status quo. In addition to criticizing
the press organs of the Catholic Church, the Brown and his paper also took aim
at the government-owned newspapers. As Van Meyeren (2017) noted in her
study of the weekly, “Vitd attributes cases of censorship and misinformation to
three different networks of influence: (1) political interests (2) capital and (3)
family ties” (p. 27). This was the case when Vité wrote about La Prensa’s
ownership and management in 1967 [see Figure 6].

70



LA PRENSA II

Voor de vrije democraten binnen de
Democratische partij, moet het toch
wel bezwaarlijk zijn, dat de partij-
dagbladen, La Prensa en Beurs, even-
als de drukkerij, in handen zijn van
een ,blanke protestante” minderheid,
| .xertegepwoordigd door. A ..D. Jonok-
heer (van de schadevergoeding siga-
rettenfabriek, ‘'van de accijnzen-rum,
enz,, enz,)
Achterdochtige Curagaoenaars fron-
sen de wenkbrauwen, wanneer zij ho-
ren dat A. D. Jonckheer, feitelijke
—eigenddr van de-La Prensa, het blad
in handen geeft aan A, A, Jonckheer,
.S Jrausopin  (Diree.
teur), H. Irausquin (adv.-adq.). Alle-
maal familie onder mekaar, die dan
nog over E. Jonckheer gaan schrijven;
NIEUWS!
Het moge dan een historisch toeval
zijn dat de familie bij elkaar woont,
wij kunnen de indruk niet van ons
afzetten, dat wij met een familie-
bolwerk te maken hebben, waar veel
kapitaal achter zit.

LA PRENSA I

the
Democratic party, it must be somewhat
problematic that the party sheets, La

For the free democrats within

Prensa and Beurs, just as the printer, are in
the hands of a “white protestant” minority,
represented by A.D. Jonckheer (from the
compensations tobacco industry, from the
taxed-rum, etc., etc.).

Suspicious Curagaoans frown when they
hear that A.D. Jonckheer, factual owner of
hands the paper to AA.
Jonckheer  (Chief-editor), R.
(Director) and H. Irausquin (Advertisement

La Prensa,
Irausquin

dep.). All family amongst themselves, who
then even will write about E. Jonckheer:
NEWS!

It may be a historical coincidence that the
family is living together, yet we cannot
shake the impression that we are dealing
with a family-stronghold with a lot of
capital behind it.

Figure 6: Opinion piece about family ownership La Prensa in Vitd, 1967 (Zielinski & Antersijn,
1967).28

In this opinion piece, Vité not only pointed to the families in charge of La Prensa,
but also to the extent of their power. By pointing to the family ties as possibly
having been an “historical coincidence”, Vitd addressed how a “white Protestant
minority” had come to power beginning with Dutch colonialism and were able to
maintain this social position, and its associated wealth, in a capitalist system. This
was reflected by their ownership over the means of news (media) production. In
addition to these two influential newspapers, the (extended) family also owned
Drukkerij De Stad N.V., which became the biggest printer on the island and has

28 As part of her study, Van Meyeren uploaded a digital collection of Vit editions. (Available at:
https://emmavanmeyeren.cargo.site/Trinta-di-Mei).

71



been responsible for printing all newspapers (plus supplements, folders,
magazines), except for Amigoe, ever since.

Vité challenged the establishment so it had to be printed via the “alternative
circuit” (Rutgers, 1994, p. 211). Stanley Brown, who came from a mixed middle-
class family but had a light skin tone himself, received financial help from obvious
and less obvious sources, sometimes to support the cause, but often from those
hoping for some sort of personal gain (e.g., sponsors representing opposition
parties). Yet Brown’s aim with Vité was not to support oppositional voices in the
institutional public, but to mobilize Curacao’s lower classes. Here, | recall that
Curacgao’s institutional public was split. Critical pieces in written Dutch, such as
Figure 6, spoke to the Dutch-speaking and reading establishment which were part
of the bourgeois public sphere and, by extension, the institutional public. To
reach the masses on the island, Vitd had to shift to Papiamentu, the language of
the popular public, by which La Cruz and La Union had long catered the lower
classes. As soon as the paper started publishing in Papiamentu in 1967, it rapidly
infiltrated the working class barios [neighborhoods] of Willemstad (Verton, 1977,
pp. 80-82). In addition to its distribution (in the streets) and language choice
(Papiamentu), which reflected how news was produced and circulated in the
popular public, Vité spoke to Curagao’s working classes by politically articulating
their daily concerns into the institutional public. As an alternative outlet that was
part of ‘the news’, the paper’s founders were able to find support from labor
union leaders. In cooperation with these leaders, the paper became an important
instrument in mobilizing the labor force on the island.

What started as a labor strike against one of Shell’s contractors on the
morning of 30 May 1969 evolved into the revolt known as Trinta di Mei [30 May].
With the slogan, “Pan i rekonosomentu!” [Bread and recognition!] around 4,000
laborers poured out on the streets of Willemstad. The strike escalated quickly
and two people were shot and killed by the police. Many shops in the
neighborhoods of Punda and Otrobanda were plundered and looted. Parts of the
city center of Willemstad burned down. When government authorities could no
longer control the protestors, they turned to The Hague. Dutch military troops
intervened and forcefully suppressed the uprising (i.e., Anderson & Dynes, 1975;
Oostindie, 1999, 2014; Romer, 1999).

Trinta di Mei caused a compositional shift in Curagao’s institutional public.
The institutional public changed in terms of outlook, yet remained the same in
terms of its structural dynamics and power relations. In the immediate aftermath

72



of the labor revolt, politicians with a dark(er)-toned skin color attained prominent
positions in Parliament and in the administrative apparatus on the island. Among
these where “black leaders from two parties, the Worker’s Liberation Front
(Frente Obrero de Liberacion, FOL), formed by labor leaders, and the New
Antillean Movement (Movimento de Antiyas Nobo, MAN), formed by socialist-
oriented intellectuals” (Garcia Mufiiz, 2011, p. 548).%° In 1970, the first ‘black’
Governor of the Netherlands Antilles was appointed, following the first ‘black’
Prime Minister of the Netherlands Antilles in December 1969. The latter was a
member of the Democratic Party, representing the ‘white’” Dutch Protestants,
while the first represented the Catholic National People’s Party. Both parties had
been in power since the political constellation of the Netherlands Antilles had
been formalized with the 1954 Kingdom Charter. Culturally speaking, nationalist
discourses and a policy of what came to be known as ‘Antilleanization” became
dominant in the institutional public (e.g., Roe, 2016; Verton, 1977). The concept
of the Yu di Korsou [child of Curacao], which had been used by the Church to
promote national belonging among the mass since the 1920s (Allen, 2014, p. 16),
became an important national identity marker. The scholarly interest in Afro-
Caribbean culture, oral traditions, and creole languages increased, building upon
the earlier work of Catholic priests and (religious) intellectuals in the 1950s—60s.

‘The news’ reflected this process of a wider investment in maintaining the
social order. In the aftermath of Trinta di Mei local entrepreneurs and labor union
leaders joined forces with wealthy investors on the island to found Papiamentu-
language news outlets (Rémer, 1979, p. 150). Among the first and still extant
newspapers were the daily Nobo and the morning paper Extra, established in
1974 and 1976, respectively. Produced and overseen by elites firmly anchored in
the institutional public, the Papiamentu newspaper industry was specifically
designed to cater to the working classes. Like the missionaries, they combined
popular news practices and oral traditions to provide (religious) education and
entertainment. And they did so with a modern twist. Instead of opposing a
modern-industrialist lifestyle, as the Church had done, these emerging
newspapers embraced it. They capitalized on oral news practices by integrating
them into a successful business model. Unlike door-to-door delivery based on
subscriptions as practiced by the Dutch-language Amigoe and De Beurs, as well

2The FOL was established by three key persons involved in the Trinta di mei revolt: two union
leaders, Wilson ‘Papa’ Godett and Amador Nita, and Vitd's editor, Stanley Brown.

73



as Papiamentu-language La Prensa, most of the rest of the Papiamentu dailies
that emerged after Trinta di Mei were sold by street vendors at busy traffic
junctions, on the road, at street corners, and other public sites. With street-
selling came an added mode of storytelling: namely through images. To draw
attention from passers-by, the front page of a paper sold on the street had to tell
a story in a blink of an eye. The emerging Papiamentu newspaper industry soon
realized that ‘sensation sells’.

With a business model that incorporated popular news practices and oral
storytelling, the Papiamentu news industry catered to the island’s working classes
in a modern capitalist world. These newspapers were intended to speak to their
dreams and concerns in a non-political way. Their articulation of the popular
public was thus significantly different than that of Vitd. This articulation was in a
cultural rather than an explicitly political register. As such, the emerging
Papiamentu-language news market reproduced how La Cruz and La Union had
long catered to working class Curagaoans, yet they transformed these
institutional news practices to modern capitalist times. The result was that on
Curacao, the popular public ‘news’ came to be articulated into ‘the news’ through
an affective register — a register downplayed in the bourgeois public sphere, but
central to, what McGuigan (2002, 2005) called, the “cultural public sphere”. A
characteristic of this public sphere is that it is mass popular culture that appeals
to its public emotionally, focusing on the quotidian and extraordinary, straying
away from explicit deep analyses of oppressive political and economic structures.
As such, Curagao’s institutional public came to consist of both the bourgeois
public sphere and the cultural public sphere. In Chapter Four, | will explore the
institutionalization of the popular public ‘news’ in the cultural public sphere
through what | will refer to as ‘popular news media’. Let me now turn to how
news and ‘the news’ came to meet on a more equitable, and thereby political,
footing on Sint Maarten.

74



PUSHING POPULAR CONCERNS INTO THE INSTITUTIONAL PUBLIC ON
SINT MAARTEN

Between the 1920s and 1950s, many young Sint Maarteners left the island for
work in the US and in the emerging oil industry on Curagao and, particularly,
Aruba, where the Lago refinery of American Standard Oil (now Exxon) attracted
English-speaking workers throughout the Caribbean (Roitman & Veenendaal,
2016, p. 83). The cutbacks following the automation at the Lago refinery during
the 1950s and 1960s forced Sint Maarteners to return home. Meanwhile, those
who had stayed on the island — often because there had been no pressing
economic need for them to leave — had strengthened their position on the island.
Among these were the Wathey family who gradually took over from the Van
Romondt family in the first half of the 20™ century. Together with other
prominent families, they had started to promote Sint Maarten as a Caribbean
tourist hub and destination. With the returning labor force the tourism market
could take off.

Those who returned were not only manual laborers, but also (higher-
)Jeducated middle classes. They brought back their experiences with the labor
movements in Aruba (and Curacao) in the 1950s—60s, together with inspiration
drawn from black nationalist movements across the Anglophone Caribbean and
the US. Of particular importance to these movements was the work and black
nationalist ideology of Jamaican-born Marcus Garvey (1887-1940), a US civil
rights activist and political leader of the Pan-African Universal Negro
Improvement Association and African Communities League (UNIA). In 1933, a
branch of the UNIA was established on Sint Maarten. Like other ‘Garveyists’,
those returning to Sint Maarten viewed the labor struggle “through a prism of
racial solidarity and Pan-African mobilization” (Ewing, 2017, p. 188). Moreover,
as they “were not invested in the personalistic structures of politics on the
island”, they became fierce opponents of the establishment and particularly
critical of “what they perceived to be the Wathey administration’s corruption”
(Roitman & Veenendaal, 2016, p. 83).

Among the most prominent intellectuals at the time was journalist and

7

politician Joseph Husurell Lake, Sr. In 1959, he established the Windward Islands

75



Opinion (Opinion).?° Born in the Dominican Republic to a mother from Sint
Maarten, Lake Sr. grew up in Middle Region, Sint Maarten. During his years on
Aruba, Lake Sr. had been active in the Lago employee council as an editor of its
periodical (Sekou, 1996, pp. 75-76). In his late teens, he had already been a
member of the international UNIA and its Sint Maarten branch, which explained
“he strongly advocated for civil rights for African descendants and espoused Afro-
centric views” (Haviser, 2015, p. 252). Lake Sr. established the People’s Printery
and the Opinion. He needed the revenues of this printing office to finance the
Opinion, which was boycotted by local businesses and thus lacked advertising
revenues. The publication of critical pieces had placed Lake, Sr., “in immediate
conflict with the establishment on both sides of the island” (Sekou, 1996, p. 70).
Based on the memories of his contemporaries, Lasana M. Sekou, one of Lake’s
sons, wrote in 1996:

St. Martiners hid in the alleys or steegjes [backstreets] of Great Bay to buy the
Opinion. Some hid it in a brown paper bag, in their shirt or blouse, and hurried
away. It was an unwritten political offense to be caught reading what was then
the island’s only newspaper. (pp. 71-72)31

Like Vito, the Opinion aimed at challenging the status quo and those families with
capital and political power who had a keen interest in maintaining it. It did so too
by building on popular news practices (i.e., street selling, word-of-mouth
circulation) to articulate popular concerns to the institutional public. Unlike its
Curacgaoan counterpart, the Opinion did not face an established press apparatus
that was firmly embedded in an institutional public separated from a popular
public. As a result, the popular and the institutional public, and respective
practices of news and ‘the news’, met on a more equitable footing on this island.
Lake’s newspaper blended practices of both news and ‘the news’ to articulate

30Up until 1983, the Windward Islands (Sint Maarten, Sint Eustatius, and Saba) formed one island
territory. As such, many names of media outlets, but also political parties, of that time carried
the name of ‘Windward Islands’ instead of Sint Maarten (or St. Martin).

31In a conversation with one of Lake Sr.’s sons, | learned that those drawing on Lake’s legacy use
the notion of St. Martiner (versus Sint Maartener) to counter the colonial and national
(French/Dutch) division of the island. Instead of a French versus a Dutch side, they spoke about
a northern and southern part, respectively. Many of the old families have members living on
both sides of the island. Newcomers too have affiliations on both sides of what continues to be
one island with open borders (see also Rotmeijer, 2018, where | spoke about the Sint Maarten
border).

76



the concerns of ‘black’ Sint Maarten laborers into the public sphere through an
explicitly political register — turning it in an immediate political force in both the
popular and the institutional public [see Figure 7].3

Being caught reading the Opinion was an ‘unwritten political offence’ not
only because it was the only newspaper, but also because Lake Sr. became “a
high-profile politician of his time” (Haviser, 2015, p. 252). In 1963, he was listed
as a candidate of the National People’s Party (NVP, Sint Maarten) to oppose
Wathey and the Democratic Party (DP, Sint Maarten).3® By then, the DP-
controlled government had consolidated their position of power for the
transformations to come. In 1951, for example, Wathey had launched a tourism
commission tasked with permitting lease and sale contracts of government-
owned estate, including “some of the best land on the island, such as the
Lowlands, Point Blanche, and Little Bay Point” (Roitman & Veenendaal, 2016, p.
79). Wathey and his cohorts held seats on the commission, thereby ensuring their
control over public space and the implementation of the infrastructure necessary
for tourism. In 1959, the revolution in Cuba — until than a popular US holiday
destination — had provided Wathey’s administration a chance to market Sint
Maarten as an alternative to US investors, hoteliers, and tour operators. The
number of tourists visiting the island increased from around 30,000 in 1964 to
200,000 in 1974. After the return of laborers from Sint Maarten, the island would
see thousands of Caribbean migrant workers arriving on the island. In 10 years’
time the official population went up from 3,868 in 1964 to 10,310 in 1974 (Lake,
2004, p. 66). In 1984 this number would double to more than 20,000 people.
Incoming migrant workers often had no other choice than to accept deplorable
working conditions and very low wages. Those who considered themselves as
‘native Sint Maarteners’ soon were a minority, causing deep feelings of anxiety
about the cheap incoming labor force. Unlike poor Sint Maarteners who, along

32 A few remarks about the symbols displayed. Apart from obvious references: Christianity (three
circles —holy trinity); Enlightenment (reading, candle); justice (scale); labor and black nationalism
(Sint Maarten landmarks and national symbols, ‘black’ people) — the symbolic geometry (even
more pronounced in early editions, including the display of working tools) and the motto of the
paper (which changed from ‘labor omnia vincit’ to ‘Love & labour conquer all things’) seem to
refer to Freemasonry. Although | could not find any public information of him being member of
a Masonic lodge, Lake Sr. was among the charter members of the Rotary Club of Sint Maarten,
which has historical links and shares principles with Freemasonry.

33Since the Netherlands Antilles had come into being with the Dutch Kingdom Charter in 1954,
political parties on both Curagao and Sint Maarten alligned.

77



78

of 7
neeville Flopsge ™

%nrﬁﬁ Speclaliny

| B 'ﬂan BT MEOR ANKIA VIKCIT

¢

i

Vol, 3 = 'xa'. 30 i i ) Price Flsi 0425

g

To TH{ WO/?KERS 6F SF Mﬁf?/?TEN

‘I VISH THROUGH: 'EHIB MEDIUM 0 EKZE'EESB MY APPRECIATION, GRA-
TITUDE, RESFECT AND ADMIRATION FOR THE WCREERS OF 5T, I-SAARTEH
FOR THE DIGNIFIED AND DECENT MANNER IN WHICH YOU HAVE CONDUCT-

ED YOURSELVES IN THIS POLITICAL CAMPAIGN UP TO THE PRESENT.
= I7-1S VERY GRATIFYING TO NOTE: THE GREAT EFFORTS WHICH YOU ARE

“ MAKING TO-GAIN. SELFRESPECT, BY ‘NOT ALLOWING CLAUDE WATHEY AND
HIS GANG TO usz, MISUSE AND ABUSE YOU, AB WAS SO0 COMMONLY DONE IN
THE PAST.

I KNOW THAT YOUR T&SK IS'A MOST DIFFIOULT ONE, BUT T IS MY
HONEST. PRAYER, THAT GOD WILL GIVE YOU CONTINUED STRENGTH TO GARRY
ON THE SmUGGIE_: FOR FREEDOM AND JUSTICE, :

WE ARE NOW GOING THROUGH 4 FUNDAMENTAL REVOLUTION WHICH CANNOT
BE/STOPPED, AND YOUR ETERMINATION TO STARD UP AS MEN AND WOMEN,
IS OLEAR PROOF OF THE FACT THAT YOU TQO FEEL THE NZED FCR A
CHANGE -& FOR A BETTER S5T. MAARTEN ;. WITHIN. YOUR INN““RMOSE‘ SOUL

MI DEAR GOQD PEQPLE CF ST. W\A.RTEN:

"FEAR GOD AND BAVE ‘NO OTHER FEART .

GUNTINUE -TO EEEP YOUR GRIP, AND ON “JUNE “4th, VOIE FOR mHE W. I.P.P.
o Lowe LIVE THE PEOPLE 11
YGUR DEVCCI‘ED BERVANT -~

Figure 7: The front page of 30th edition of the Windward Island’s Opinion in 1962.
The editorial, titled “To The Workers of St. Maarten” and signed by José Lake Sr.,
advocates for laborers to vote against “Claude Wathey and his gang”. The WIPP
refers to the Windward Islands People’s Party. Ideological differences were minimal
between political parties (see Roitman & Veenendaal, 2016, pp. 81-82).



with anxiety felt relief at the relative economic prosperity after decades of
economic hardship, the returning intellectuals saw the influx of newcomers as a
threat to ‘the real Sint Maarteners’” and considered Wathey’s stranglehold on
power to be responsible for this economic and existential threat.

Resentment against the ‘old’ establishment united Sint Maarten’s petit
bourgeoisie, among whom were returning educated black nationalists as well as
‘petit blancs’. They joined forces and decided that ‘if one can’t beat them, join
them’. Lake Sr. was a case in point as he strategically joined the DP after three
years in an opposition party. As a candidate on Wathey’s list, he obtained a seat
on the island council in 1967 and on the Legislative Council in 1969 (Haviser,
2015, p. 252; Roitman & Veenendaal, 2016, p. 83). According to Will Johnson
(20164, n.p.), who was another case in point, it took only a week after Lake Sr.
shifted parties before the Opinion got an advertisement from Royal Dutch Shell,
“whose agent at the time was Claude [Wathey]” (n.p.). Johnson was a light-
skinned Saba-born teacher, politician, and writer, who had started his career
working at Sint Maarten’s post office in 1960. A year later, Lake Sr. had asked him
to write for the Opinion, which he continued to do even though he soon joined
the DP. When Sint Maarten saw the establishment of its first trade union in 1966,
Johnson became the editor of its news organ, The Labor Spokesman. Between
1965-68, he also reported ‘the news’ on PJD-2, Sint Maarten’s oldest radio
station, established by a Dutchman in 1959. While “these were activities highly
suspect to Claude and Clem [Labega, DP co-founder]”, as Johnson (2016a, n.p.)
recalled, it was Wathey’s brother and leading businessman, Chester Wathey, who
took over PJD-2 in the early 1960s (Jeffry, 2003, p. 64). The Wathey family was
not the only one with members gatekeeping ‘the news’. Sint Maarten’s
Lieutenant Governor Van Delden (1968-1975) happened to have a brother, Henk
van Delden, who was the then chief editor of the DP-owned Curacaoan
newspaper, De Beurs (Lake, 2004, p. 12).

Language and inter-island constitutional dynamics make a difference in
understanding the Sint Maarten situation in contrast to that of Curagao. On Sint
Maarten, English —in its creole variety — is the language of both the popular and
institutional public. Banter and serious news practices take place in one idiom.
This was quite different on Curacao where, for the most part, up until the labor

79



revolt of 1969 and even up to this day for many, ‘the news’ is Dutch. While Vito
politically addressed the concerns of Curagao’s laborers in the institutional public,
it had to shift to Papiamentu in order to reach the working classes. In doing so,
Vitd entered the ‘cultural public sphere” as part of the institutional public. In the
aftermath of Trinta di Mei, ‘popular news media’ came to act in the cultural public
sphere next to ‘formal-institutional news media’ in the bourgeois public sphere.
Now turning to inter-island dynamics: it is vital to recognize that while there were
class differences on Sint Maarten that corresponded, more or less, to skin tone,
there was also ‘big brother’ Curacao as the citadel of power in the Netherlands
Antilles — the constitutional entity that came to institutionally bind the Dutch
Caribbean islands after 1954. In the decades prior to the Dutch Kingdom Charter
(1954), the development of transport and communication infrastructures
between Sint Maarten and Curacao had already led to more interaction between
the island’s elites. With the flux of migrant laborers from the Dutch Windwards
to the oil refineries on Aruba and Curagao, inter-island connections had become
more intimate through all levels of the island societies. The 1954 Charter formally
recognized these inter-island ties with the formation of the entity known as the
Netherlands Antilles. Now, Sint Maarten — once a privately leased colony —
became subjected to a central government seated on Curacao. Of course, Sint
Maarten’s institutional order was represented in this government too. Yet
whether or not Curagao actually had the last say over the other islands, this was
certainly how Curagao was represented by Sint Maarten’s elites. The focus on an
outside suppressing power brought people on Sint Maarten together.

What these two factors —language and inter-island constitutional dynamics
— entailed is that through the shared language of (St. Martiners’) English,
concerns in the popular public could be mediatized in the institutional public
through an explicitly political register. Thus, the response of the petit bourgeoisie
on Sint Maarten in the 1960s and 1970s was to translate the anxiety so deeply
felt among the working classes into an advocacy for genuine inclusion into the
formal structures of membership, on the basis of black nationalism. In Chapter
Three, | explore the legacies of this advocacy in practices of news and ‘the news’
today. Let me now turn to how both islands underwent far-reaching social-
economic transformations that shaped and were shaped by processes of change
in the production, circulation, and consumption of news and ‘the news’.

80



2.4. GOING ON AIR AND UNDERGROUND: NEWS AND ‘THE
NEWS’ IN A NEOLIBERAL CAPITALIST WORLD

In the 1980s, Curacao and Sint Maarten entered a new phase of accelerated
global capitalism. The enforcement of global neoliberal programs, and the
development of (first electronic then digital) media technologies, deeply affected
news practices on both islands. Sint Maarten’s tourism market exploded, and the
island saw an influx not only of migrant workers and tourists, but also of wealthy
investors and suppliers from the US, Europe, India, and later, China. Curagao, in
contrast, faced economic crises beginning in the mid-1980s. In 1985, Royal Dutch
Shell sold its refinery for a symbolic price to the Antillean government that,
subsequently, leased it to the Venezuelan state-owned company, Petrdleos de
Venezuela S.A. (PdVSA). The severe currency and debt crises in Venezuela
affected Curacgao’s tourism industry, while the worldwide economic recession of
the early 1980s disturbed the island’s international (trans)shipment industry. In
the constitutional realm, the Dutch government came to accept “that the
decolonisation process would not be completed in the classical sense of a
transfer of sovereignty” (Oostindie & Klinkers, 2003, p. 120). Anticipating the
ongoing ties with its (former) colonies, the Dutch government decided to
increasingly — and more intensively — interfere in political and economic island
affairs. In the 1990s, the Dutch involved the International Monetary Fund (IMF)
as an intermediary, thereby ensuring that “future aid became contingent upon
structural adjustment of Antillean economic policies” (Oostindie & Klinkers, 2003,
p. 149).

Caribbean “new media and ICT infrastructure has developed (...) through
foreign investment of global capital” (Pertierra & Horst, 2009, p. 103). New
policies and tax laws were developed to stimulate e-commerce. Curagao’s
offshore-industry ‘Free zones’ were transformed into ICT-attractive ‘E-zones’.
Meanwhile, consortiums of international telecommunication companies
facilitated the necessary digital infrastructures for e-commerce and online
gaming throughout the Caribbean. They constructed a network of submarine
optic-fiber cables that turned Curacgao and Sint Maarten into crossroads of major
intercontinental cable networks.

81



MAKE SOME NOISE: RADIO AND TV BROADCASTING ON CURACAO
AND SINT MAARTEN

Against the background of these processes, by which Curacao and Sint Maarten
became (once again) logistical nodes of global capitalism, the media landscapes
of Curacao and Sint Maarten changed significantly. Reflecting the regional rise of
electronic media and (cable) television since the 1980s (Rabess, 1998) and mobile
phones, internet, and social media starting in the 2000s, the islands saw a
proliferation and diversification of radio and television broadcasting. In Curacao,
the cultural aftermath of Trinta di Mei and governmental policies towards
‘Antilleanization’, created new opportunities not only for a variety of actors, but
also for different content and formats of news production. In addition to
“dissatisfaction with the content of mainstream media” (Rabess, 1998, p. 433),
which had so far mainly represented and been owned by the ‘white’ elites, “the
reduction of costs of the technology of production and transmission” and “policy
shifts by (...) governments, such as liberalization, deregulation, privatization”
(ibid, p. 434), created opportunities for local entrepreneurs and (semi-)skilled
workers to enter the broadcasting business. Deregulation led to increased
competition as the number of registered radio stations grew from four in 1976
to 13 in 1996 (Reinders, 1996) and to 28 in 2016 (Pin et al., 2016).

Most of these radio stations broadcasted in Papiamentu, following the
practice of popular newspapers established a decade before. Together these
news outlets operated as ‘popular news media’ in the ‘cultural public sphere’ as
part of Curagao’s institutional public. More so than their print media
counterparts, however, radio broadcasting mediated popular news practices
directly into the public sphere. This was particularly so for daily call-in talk shows
that went on air after a legislative reform in the 1980s (Lent, 1990). As radio
broadcasters were no longer “required to pre-record and submit broadcasts for
government approval” (Rémer, 2017, p. 119), they could experiment with new
broadcasting formats blending ‘the news’ with entertainment and commentary.
Live call-in talk radio became a highly successful format for providing Curagcaoans
a space to turn events into stories. Romer (2017) explained:

[M]embers of the working classes— or middle classes who upon being
downsized out of their jobs experienced downward mobility and a decline in
their livelihoods—turned to radio not only as the last available niche for social

82



advancement but also to register their grievances at the politicians and policies
that failed them. (p. 121)

The same was true on Sint Maarten where radio became “the most influential
local media on the island” (Guadeloupe, 2005, p. 171), with around 10 different
stations in 2021 (BTP St. Maarten, 2021). The rapid socio-economic development
on the island from the 1980s, in combination with the growing accessibility of
electronic media, had provided an opportunity for those seeking upward social
mobility — and also for those who sought to maintain the social order. Even up
until today, gatekeeping families regulated the flow of information on the island.
This was illustrated by two siblings, one owning four highly popular radio
channels, one directing the bureau for telecommunications that is in charge of
issuing licenses for using radio frequencies. As owner-managers of the main
broadcaster on the island, their news practices played a significant role in
reflecting and shaping the island’s public realm. And they, like their employees
and listeners, knew all too well that this realm was, in essence, a private one.

This understanding could be seen in the manager’s daily show, “Good
Morning, Mr. Governor”, which was broadcasted on all four radio channels.
Starting (and ending) with an address to the governor, the manager usually read
out a short statement on the importance of the island’s economy, while pointing
out the (lack of) responsibility shown by political authorities in effectively
supporting it. In episodes, such as “We must spend money in order to make
money” (2016) or “Can government ever operate like business?” (2016), the
private sector was spoken of as ‘we, community’. A press release that was sent
out for a 2014 election debate broadcasted by the company’s main channel,
Laser 101, was another example of this understanding:

[W]e at [X] broadcasting network, as a corporate citizen of St. Maarten, feel that
[it] is our responsibility to our listeners to assist them in providing as much
information as possible regarding the position of the different political parties
on the issues regarding business and the St. Maarten economy. At the end of
the day it is the private sector that is the motor that drives our country (...). (SMN
news, 2014, n.p.)

Beyond stressing the importance of the private sector for Sint Maarten, it was
the position from which was spoken here —namely that the broadcasting network

83



Wwas seen as a corporate citizen —that spoke to this notion of Sint Maarten’s public
sphere being private. As the popular and the institutional public on Sint Maarten
shared this understanding, it was through radio that these publics met. | further
elaborate on the central role of radio, and Laser 101 specifically, in Chapter Five.

The lasting impact of the Dutch colonial presence on Curagao was shown by
an ongoing influx of Dutch ‘media professionals’” and ‘experts’. During my
fieldwork in 2015, for example, | met a Dutch consultant with a significant already
established career in Dutch news media who was hired by TeleCuragao to guide
its transformation into an interactive ‘local TV platform” and to help with the
development of an editorial charter. The charter was necessary, as the Dutch
media consultant told me, to prevent politicians from enforcing airtime — a
common practice on the island, particularly around elections. For politicians (and
other prominent figures) it was a relatively cheap yet effective campaigning tool.
For broadcasters it provided welcome revenue in the highly competitive news
business.

While electronic technologies opened up the island’s media landscapes to a
variety of new actors, the elites maintained a firm grip on the ownership and
regulation of broadcasting. This was most clearly illustrated by the infrastructural
power of the Bureau Telecommunicatie en Post (BTP) as the telecommunications
regulator was called on each island. To go on air one needed a license provided
by the BTP that, in turn, needed the approval of a Minister in charge of licensing.
On Curacao, this was the Minister of Traffic, Transport and Urban Planning, who,
until recently, also represented the government as the main stakeholder of the
telecom company UTS, the parent company of the public broadcaster, and one
of the biggest television and radio license holders, TeleCurac¢ao (see Pin et al.,
2016, p. 98).3* On Sint Maarten, the BTP director was subject to a criminal
investigation of the Dutch-initiated Anti-Corruption Taskforce (TBO) on the
suspicion of real estate fraud at the BTP in 2019. Sint Maarten’s BTP’s director
was a main stakeholder in various ventures on the island. His business partner, a
politician and former Member of Parliament, was sentenced for tax fraud and
taking bribes in 2020. Cases of nepotism and corruption in relation to ownership
and regulation of ‘the news’ were closely related to capitalist interests on both
islands — interests that, in turn, exceeded way beyond the borders of the island

34The sale of UTS in March 2019 did not change this situation as TeleCuragao became a state-
owned enterprise.

84



territories. In his memoirs of Sint Maarten’s long-time political leader, Claude
Wathey, Will Johnson (2016b) wrote: “Capital which has its own life when coming
in to St. Maarten became a factor which could no longer be controlled” (n.p.).
The Dutch government became increasingly aware of this. After The Netherlands
Attorney General's office had started an investigation, Wathey was charged with
corruption, fraud, and participating in a criminal organization. In 1994, he was
convicted of perjury and got 18 months in prison. More recently, the Anti-
Corruption Taskforce started an investigation into Wathey’s grandson, Theo
Heyliger, former leader of the DP (later the United People’s Party). In 2020,
Heyliger was found guilty of taking bribes and wide-scale money laundering and
was sentenced to five years in prison.

Since the 1990s, the Dutch government increasingly intervened in the
institutional affairs of these islands with the aim of reclaiming control over
capital’s proliferation on both Curagao and Sint Maarten. Meanwhile, the
development of digital media technologies led to the emergence of unforeseen
practices of news and ‘the news’.

BREAKING (THE) NEWS: CURAGAOAN AND SINT MAARTEN NEWS
PRACTICES IN THE ONLINE WORLD

While the press was among the first to launch news websites as additions to their
core print business, the rise of digital media technologies opened up ‘the news’
to actors, voices, and flows of information beyond the established news media
on the islands. Online infrastructures were implemented and acted upon by a
wide variety of infrastructural powers — from global political and economic elites
to media and telecommunication multinationals. As Curagao and Sint Maarten
became important regional data and information hubs, the island societies
gained access to accumulated news flows via news websites, Facebook pages,
mobile phones, and WhatsApp groups. Digital technologies also gave way to new
(next to older) news practices and producers, among whom were also many
without — or having less direct — access to the (bourgeois) public sphere. Social
media, in particular, provided venues for popular news practices to be articulated
directly next to, while diffusing, institutional news practices.

During my first week of fieldwork on Curacgao, | was introduced to this
diffuse news media landscape. On the annual Dia di Prensa [Press Day] on
September 1, 2015, | was invited to an informal get-together of freelance

85



journalists, bloggers, and broadcasters among whom was one of the three most
prominent, what an interlocutor termed, “lone wolves” on the island. These were
hugely popular freelance reporters who were always on top of ‘the news’. They
not only brought the news to the public first, but also brought it out in a critical
— and, at times — controversial fashion. Facebook was their main platform and
many on and from Curacao told me that checking their pages was the first thing
they did when they woke up in the morning. One of these lone wolves was a
Dutch freelance journalist working for a variety print and broadcasting news
media on Curacao and in The Netherlands; one was a Curagaoan radio
broadcaster and newspaper reporter, who posted on Facebook with his own
name; and one, arguably the most popular, who was a Curagaoan radio and TV
news reporter, who had made Facebook reporting his core business. Together,
these lone wolves performed news and ‘the news’ on the edges of Curagao’s two-
fold institutional public: in-between the cultural and the bourgeois public sphere.

In addition to the lone wolves, since the 2000s a variety of news websites
and cross-media platforms had emerged on both Curacao and Sint Maarten.
These were often initiatives of (former) radio DJs, TV broadcasters, newspaper
managers, and editors as well as PR and communication experts. The latter were
not new to ‘the news’ on the islands. Considering the overall small staff and high
workload, which had increased to keep up with around-the-clock online news
circulation, the press relied at least in part on incoming press releases to make
‘the news’. Many journalists and editors considered it a necessary evil to fill the
newspaper with (translated and, at times, adjusted) press releases. Radio and TV
stations, in turn, based their news broadcasting on what was published in the
newspapers. Communication and politicians’ PR spokespersons, political parties,
and businesses in charge of writing and spreading press releases thus played a
significant role in determining ‘the news’. Moreover, they used this position of
power in and over ‘the news’ in the digital era to their advantage. It was therefore
not surprising that a government PR and communication official ran a news
website on the side (as was the case on Sint Maarten) or that one of Curagao’s
main news websites was launched by a former government communication
specialist. At the same time, (former) journalists also decided to shift careers and
move into PR. This was frowned upon by colleagues — certainly those working for
or with formal-institutional news media underpinned by bourgeois norms of
journalism. Yet, in reality, and certainly in the daily island reality, wearing multiple

86



hats was not only common, it was also necessary to make a living. Journalists too
were bounded by the capitalist glasshouse order.

While some among the established news media managed to adapt to the
digital reality of ‘the news’ —e.g., by embracing a cross-media business model or
by online transitions — others strove to retain control over the flow of
information. They did this, for example, by erecting (full or partial) payment walls
on their news sites or by suing online news actors for copy right violations
(justified or not). For these media businesses, the internet not only posed a
threat, but also offered new infrastructures to enforce control. The management
of the Amigoe, for example, found a way to use (the services of) Facebook against
those sharing ‘the news’ on Facebook itself. Whenever a screenshot or a picture
of an Amigoe news item was shared on Facebook, the newspaper filed complaints
of copy right violations with Facebook, which, in turn, immediately blocked the
account(s) of the news actors who had shared the screenshots until further
notice. Among those affected by these measures were not only (freelance)
reporters, but also others involved in ‘the news’, amongst others, a Curacaoan
media researcher (in 2017).

For activists and social action groups, emerging online infrastructures also
provided a channel for spreading information about their cause and for exposing
abuses in the institutional public. Their critical weblogs formed a threat not only
to media owners, but also to wider elite networks on the islands and beyond.
There were several cases of activist bloggers who, like critical reporters online,
faced regular lawsuits (based on claims of, among other things, slander,
discrimination, and copyright violation), as well as cyber-attacks, intimidation,
and threats. On Sint Maarten, a blogger with numerous weblogs aimed at
exposing corrupt politicians and business people on the island was arrested for
alleged slander in 2017. | also spoke to a Dutch-Curagaoan blogger who sought
to expose the connections between illegal gambling and online gaming in the
Dutch Caribbean in relation to the Kingdom-wide financial offshore. She had been
forced to operate underground after receiving death threats.

These and other attempts to control the flow of information were
devastating to those directly affected, yet only temporarily hindered news
practices online. The islands’ elites had long held a firm grip on flows of
information in the institutional public, particularly via the press. While
newspapers were still important on the islands, they no longer held a monopoly

87



on ‘the news’. A Curacaoan journalist with years of experience in both print and
broadcasting media on the island told me:

Now, everyone who is concerned with the media is part of those bringing the
news and many people take this news as equally truthful [as the news of
established news media]. The role of media has completely changed: it’s only
about the game of the news. (Interview Steve, October 13, 2015)

The game of news, as my interlocutor called it, was now played by the rules of
digital media, among which were instantaneity, velocity, multiplicity, and
proliferation. This was a game that required being first and fast, breaking the
news, getting likes, and going viral. For established news media in the
institutional public (with its formal procedures, professionalism, and bourgeois
conventions), it was hard to adjust to this emerging news reality on the islands.
Yet, in the popular public (with its informal communication networks and
tradition of word-of-mouth and oral transmission) digital media technologies
spoke to how news had long been practiced in Caribbean island societies. This
was particularly the case for social media platforms, among which Facebook was
the most popular among Curagaoans and Sint Maarteners and certainly among
young(er) generations (CBS Curagao, 2018). Referring to these, the above-
mentioned journalist told me: “They [youngsters] will tell you that they have the
news from Facebook or that they’ve heard it from their aunt. To them it doesn’t
matter at all who has said it or why, for news is news!” (Interview Steve, October
13, 2015). Indeed, this was how news circulated and became meaningful in the
popular public, and certainly not only among the youth. | still vividly remember
the answer of a close friend and co-researcher from Curagao in response to my
question about how she got the news from the island: “my mom”.

Facebook had attained a central role in daily island life. It provided not only
the latest news (also for those working in and providing ‘the news’), but also
smoothed access to one’s social and professional network. In addition to face-to-
face contact, Facebook Messenger was the primary communication tool to get in
touch with family members, to check in with friends, to plan office meetings, and
to do business. The reason for the popularity of social media among islanders was
aptly described by a Sint Maarten telecommunication expert when he said in an
interview:

88



Well, to tell you the truth, St. Martin is Internet savvy from a social networking
point of view (...). Because of our oral culture, word-of-mouth has remained the
main part of what caused the [online] social network to explode. (Cited in Sekou,
2011, n.p.)

Popular news practices flourished in interactive (open and enclosed) Facebook
groups (e.g., “WiVoice” on Sint Maarten) and lively comment sections on
Facebook pages from both established popular news media (e.g., Vigilante on
Curacao) and public figures — from politicians to rappers, bloggers, and popular
news reporters. To (Dutch) Caribbean people, who had always been moving and
now lived across the world, social media provided a popular realm to turn events
on and beyond the islands into shared stories. Like oral storytelling, online news
practices held “the propensity (..) to make the story dramatic to keep the
audience’s attention” (Storr, 2016, p. 115). On Curagao, this skill in oral
information transfer, the stories it produced, and the social affects it triggered
and steered, was commonly referred to as bomboshi [literally: drama]. The logic
of social media was one of ‘bomboshi’ too. Whether posting controversial,
shocking, cute, or personal content, as long one steered affect, action, and
reaction, there was a chance of going viral. Rather than replacing word-of-mouth
circulation and informal communication networks, digital media technologies
were thus a vehicle for popular news practices to thrive, intensify and expand —
or, as in the above quote, “to explode” — on and beyond the islands across the
world. | elaborate further on this dynamic in Chapter Five.

The widespread use of social media among Curagaoans and Sint Maarteners
did not mean that access to online news was freely or equally distributed in the
island societies. In 2021, the internet penetration (internet users as a percentage
of the total population) was said to be 68,1% on Curacao and 68,6% on Sint
Maarten (DataReportal, 2021a, 2021b). There were many explanations for why
arguably one-third of the island societies did not use the internet, among which
were ageing populations (mostly, on Curagao) and that many who lived on the
islands were not officially registered. With respect to internet access, many
lower-class Curagaoan and Sint Maarten households could not afford a
computer, let alone a monthly internet subscription (see, for Curagao, CBS
Curacao, 2018). And while some of them could go online elsewhere (e.g., at work
or via family), Internet access was generally not free. Thus, the World Wide Web

89



by no means led to the transcendence of longstanding inequities in the access to
information on the islands.

Yet amidst these continuing inequalities, people on the islands found
creative ways to engage with emerging digital media technologies. From the
lower to the higher social levels, most islanders did have a mobile (smart) phone
or, whenever they could, bought a pre-paid sim card to go online.?* | experienced
this as | regularly spent an afternoon at an office of Chippie, TelCell, Digicel or
one of the other mobile network providers along with many others in line to
purchase a sim card. In search of free Wi-Fi across the islands, | could tell when |
had found a likely spot because of all the youngsters on their cell phones hanging
around certain bars and coffee shops. Moreover, having multiple ways of
accessing the internet was a way to deal with unforeseen network failures,
whether caused by regular electric power outages (generally due to
malfunctioning public utilities on the islands) or a lack of telecom investments in
keeping the online infrastructures up to date. Such failures were not new to
islanders though. They had found creative ways to pragmatically deal with these
as they knew (too) that in the glasshouse they lived, having access to information
was necessary to make a living.

With the rise of digital media technologies, capitalism — with its primary
need for news (media) — accelerated on a global scale. News from throughout
the world now flew in 24/7 to the island societies, which, in turn, contributed to
the global network that news had become. Online news infrastructures made
information from and about global powers, such as The Netherlands, the UK, and
the US, available in an instant. The accessibility to online news and information
affected islanders’ image of the world, their place in it, and their senses of
belonging to it.

2.5. COMPARISON AND CONTRAST

What this chapter attempted to make clear is how public life on Curagao and St.
Maarten took shape by multiple emerging publics, and how this process unfolded
differently on each island through interacting practices of news and ‘the news’.

35There was a wide-spread use of pre-paid sim cards versus post-paid subscriptions, which came
with monthly payment obligations and a risk of debt.

90



| have argued that Curacao has always known a Dutch presence as an extra
layer of ruling power on the island. This power was outsourced on Sint Maarten
to private individuals. Now, why is this important to practices of (the) news on
both islands in relation to senses of belonging? On Sint Maarten the public sphere
is (and always has been since Dutch colonialism) private. Differently said, what
connects Sint Maarteners is what anthropologist Francio Guadeloupe (2008)
called, quoting his interlocutors, the “money tie system”:

Perhaps these small islanders had come to know one of the barest truths in our
capitalist world: to assert our existence, we are all socialized to seek economic
and status gains. This is what binds all the peoples of the globe. This is the truth
they termed the money tie system, and no interaction is free of this truth. No
society is outside the sphere of capitalism. (p. 211)

This truth of the ‘money tie system’ is clear to all Sint Maarteners, whether one
belongs to the lower or higher levels of society. Speaking the same language
(literally and figuratively) also means that the popular and institutional public —
and related, news and ‘the news’ — meet on more equal terms. This encounter is
political as defined by Collins, “Political means relating to the way power is
achieved and used in a country or society” (Collins Dictionary, 2021).

On Curacao, such shared understandings of what is basically a system of
inequality (a class-based social order based on capitalist production relations) is
‘disturbed’. Here, the Dutch presence and active institutional involvement has
led to a situation in which the institutional public split into a bourgeois public
sphere (representing ‘Dutch’ liberal-democratic ideals) and a cultural public
sphere (representing ‘Curagaoan’ culture which takes shapes in opposition to the
Dutch presence in the institutional public and popular news media). The popular
public does not meet on equal terms with the split institutional public on this
island.

My point here is that on Curagao too capitalist production relations prevail.
Those who do have access to the island’s institutional realm know this. Here, the
split institutional public hides the fact that it is actually a “money tie system”. On
Curacao, the popular public has been ‘trapped’ in a cultural public sphere where
popular news media effectively articulate the hopes and concerns of those who
do not have access to that other part of the institutional public, the bourgeois
public sphere. In this bourgeois public sphere, liberal-democratic norms —

91



including those of journalism — inform interactions between institutional actors.
They do this idealistically to monitor and control the proliferation of capital and
those in power profiting from this. At the same time, the bourgeois public sphere
has also contributed to the maintenance of a class-based order. It regulates
access to the institutional public by prioritizing rational-liberal deliberation,
education, and professional expertise. This is somewhat ‘known’ on Sint Maarten,
and is less well-known on Curagao.

The introduction of ‘the news’ on both islands was part of a Dutch
infrastructural investment in maintaining the social order. Institutional news
practices, in turn, were used by other powers (from local to global such as the
US) on their own terms and differently through time. Infrastructural power and
logistics management was thus never a one-way endeavor. Like the export of ‘the
news’ to other colonies, on the islands “metropolitan news practices were
appropriated by local elites to modify the local news system for conscious
political reasons” (Nerone, 2013, p. 451). Yet, while those in power on both sides
of the ocean (and increasingly across the world) engaged with emerging media
infrastructures, so did those among the lower levels of society. In this chapter, |
have argued that ‘the news’ has always been contested by news. This process of
continuous interaction between practices of newsmaking in the institutional and
the popular public shapes public island life.

In the chapters that follow, | build on recent social-economic
transformations that came with processes of change in the production,
circulation, and consumption of news and ‘the news’; the proliferation of radio
stations and TV broadcasters in the 1980s; and the rise of online news and social
media since the 2000s. With the rise of digital media technologies, global
capitalism — with its primary need for news (media) — accelerated once more.
Today, news from throughout the world flows 24/7 through the island societies,
where news practices in turn affect the global network news and ‘the news’ have
become.

As a result, practices of news and ‘the news’ came to unfold through the
demands of global capitalism. They did this by and while generating a plethora of
different outlooks in and on the world — outlooks that open up to and also reduce
the world (people, production, produce). The way this, in turn, has affected how
institutional and popular practices of newsmaking in the public sphere in Curacao
and Sint Maarten —understood as a social process of turning events into collective
stories — generate common, contested and at times also cathartic senses of

92



belonging, is what | aim to answer in the chapters that follow. | start by exploring
the legacies of black nationalist politics of belonging through practices of news
and ‘the news’ in today’s Sint Maarten.

93



