
International broadcasting during times of conflict: a comparison of China’s
and Russia's communication strategies
Zhang, C.; Zhang, D.; Blanchard, P.

Citation
Zhang, C., Zhang, D., & Blanchard, P. (2022). International broadcasting during times of conflict:
a comparison of China’s and Russia's communication strategies. Journalism Practice, 1-28.
doi:10.1080/17512786.2022.2140445
 
Version: Publisher's Version
License: Licensed under Article 25fa Copyright Act/Law (Amendment Taverne)
Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/3492036
 
Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

https://hdl.handle.net/1887/license:4
https://hdl.handle.net/1887/3492036


Full Terms & Conditions of access and use can be found at
https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=rjop20

Journalism Practice

ISSN: (Print) (Online) Journal homepage: https://www.tandfonline.com/loi/rjop20

International Broadcasting During Times of
Conflict: A Comparison of China’s and Russia's
Communication Strategies

Chang Zhang, Dechun Zhang & Philippe Blanchard

To cite this article: Chang Zhang, Dechun Zhang & Philippe Blanchard (2022): International
Broadcasting During Times of Conflict: A Comparison of China’s and Russia's Communication
Strategies, Journalism Practice, DOI: 10.1080/17512786.2022.2140445

To link to this article:  https://doi.org/10.1080/17512786.2022.2140445

Published online: 17 Nov 2022.

Submit your article to this journal 

View related articles 

View Crossmark data

https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=rjop20
https://www.tandfonline.com/loi/rjop20
https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/17512786.2022.2140445
https://doi.org/10.1080/17512786.2022.2140445
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=rjop20&show=instructions
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=rjop20&show=instructions
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/17512786.2022.2140445
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/17512786.2022.2140445
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/17512786.2022.2140445&domain=pdf&date_stamp=2022-11-17
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/17512786.2022.2140445&domain=pdf&date_stamp=2022-11-17


RESEARCH ARTICLE

International Broadcasting During Times of Conflict: A
Comparison of China’s and Russia’s Communication
Strategies
Chang Zhang a, Dechun Zhang b and Philippe Blanchard c

aSchool of Government and Public Affairs, Communication University of China, Beijing, People’s Republic of
China; bLeiden Institute for Area Studies, Faculty of Humanities, Leiden University, Leiden, Netherlands;
cDepartment of Politics and International Studies, University of Warwick, Coventry, UK

ABSTRACT
The vital role of international broadcasting during times of
international conflict has gained increasing attention; however,
national variations in terms of communication strategies have
rarely been explored in depth. This study fills this research gap by
providing a comparative analysis of the communication strategies
of Chinese and Russian state-sponsored international
broadcasters. By examining CGTN’s coverage of the South China
Sea arbitration and RT’s coverage of the Ukraine crisis in 2014, we
find that the Chinese international broadcaster preferred official
Chinese sources and a peace frame during a time of conflict,
whereas its Russian counterpart tended to engage with Western
countercultural speakers and present conflict frames. We further
interpret the two media’s different usage of sources and frames
in the light of the media’s organizational culture and the
sponsoring states’ national identities. The research advances the
scholarship on the increasingly intensive information war
between the East and the West through the way international
broadcasters cover international conflicts. It enriches our
understanding of the cultural and national dynamics
underpinning the non-Western emerging countries’ approaches
of international communication.

KEYWORDS
International broadcasting;
public diplomacy;
international conflicts; South
China Sea arbitration;
Ukraine crisis; Chinese
foreign policy; Russian
foreign policy

Introduction

China and Russia are increasingly engaged in disseminating discourses and narratives to a
broad range of audiences beyond their borders. Although the United States has thus far
retained the role of an international hegemon by shaping the perceptions of international
politics through news media and popular culture (Löfflmann 2013), this country is redu-
cing its funding for public diplomacy (Nelson 2013; Zakaria 2017). Proliferating infor-
mation technologies have enabled direct interactions between the public and news
media, and facilitated the development of public diplomacy initiatives by non-Western
countries (Bjola, Cassidy, and Manor 2019). Thus, China and Russia, in turn, are intensively
investing in externally oriented communication projects in order to expand their

© 2022 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group

CONTACT Chang Zhang changzhang@cuc.edu.cn
Supplemental data for this article can be accessed online at https://doi.org/10.1080/17512786.2022.2140445.

JOURNALISM PRACTICE
https://doi.org/10.1080/17512786.2022.2140445

http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/17512786.2022.2140445&domain=pdf&date_stamp=2022-11-17
http://orcid.org/0000-0002-3130-8601
http://orcid.org/0000-0002-2284-2378
http://orcid.org/0000-0002-4620-7619
mailto:changzhang@cuc.edu.cn
https://doi.org/10.1080/17512786.2022.2140445
http://www.tandfonline.com


international reach (Rawnsley 2015). During challenging circumstances as well as in more
routine times, such nations depend on international broadcasting to engage in what
Sheafer and Gabay named as public diplomacy (2009), externally oriented communication
(Xie and Boyd-Barrett 2015), or ourward facing propaganda (Carter and Carter 2021). For
Price (2003), international broadcasting plays a vital role in both international and dom-
estic politics, determining the future of a nation’s development and reform. Considerable
academic attention has been focused in this respect on China and Russia, which are
among the largest powerful countries in the world, yet in need to counter the West’s
vast soft power resources (Atlantic Council 2020; Bērziņš et al. 2015; Roman, Wanta,
and Buniak 2017). However, research on China’s and Russia’s international broadcasting
has two main limitations. First, instead of exploring how precisely Russia and China
narrate world politics, studies have often examined the two countries’ communication
efforts through a Western-centric securitized lens. Terms such as “charm offensive” and
“sharp power” are some related examples (Kurlantzick 2007; Walker et al. 2017). The ten-
dency to “look for enemies” (Suzuki 2009, 789) and the fear of a “propaganda threat”
(Chernobrov and Briant 2020, 12–13) emanating from authoritarian countries that can
adversely affect Western values, norms and models, generates blind spots in the
precise analysis and understanding of authoritarian broadcasting styles and strategies.
Second, although single-case studies on China’s and Russia’s outreach actions have flour-
ished (Avgerinos 2009; Brady 2015; Velikaya and Simons 2020), variations in the content
and style between the two major authoritarian players in international broadcasting are
yet to be studied in a systematic manner (Rawnsley 2015). Some explorative studies have
brought light on the common counter-hegemonic visions and divergent communication
styles of the two broadcasters (Rawnsley 2015; Wilson 2015; Xie and Boyd-Barrett 2015).
However, systematic comparisons of Chinese and Russian international media’s coverage
of international conflicts, both closely connected to their national interests, are scant.
Single-case studies, though delineated the contours of CGTN’s and RT’s communication
styles, cannot be substituted to a comparison of how these channels communicate inter-
national conflicts that have similar geopolitical importance to their sponsoring states.

Against this background, the paper aims to explore the distinctive approaches that
CGTN and RT adopt to counter Western media’s representation of world politics.
Responding to Rawnsley’s (2015) appeal to look into the communication styles of
Chinese and Russian international broadcasters and contextualize these specifics in the
organizational and media-state textures, we propose a systematic comparative content
analysis of CGTN’s and RT’s coverage of the South China Sea arbitration and the
Ukraine crisis. The South China Sea arbitration and the Ukraine crisis mark China’s and
Russia’s clashes with the West over the global geopolitical order at the two ends of Eur-
asian continent. An examination of the twomedia’s coverage of the respective cases seeks
to map out CGTN’s and RT’s use of sources and frames in their coverage of international
conflicts. Further, we analyze the cultural and institutional contexts that made these com-
municative features to emerge. Such a comparison is essential as it allows an examination
of commonalities and divergences of non-Western emerging powers’ international com-
munication strategies within similar political systems, media genres and natures of events.
The research intends to advance our understanding of emerging powers’ discursive con-
testation of the West in a broader sense, as well as open the discussion on the impact of

2 C. ZHANG ET AL.



national and institutional-cultural factors on the communication strategies of authoritar-
ian states sponsored international broadcasters.

The paper begins with an overview of previous studies’ discussion of China’s and
Russia’s approaches to international broadcasting and implications for CGTN’s and RT’s
communication styles. Subsequently, the article introduces the analytical framework,
data, and methods employed to reveal the similarities and differences between the
two channels’ communication strategies. The article then presents the empirical
findings of the comparative content analysis of CGTN’s coverage of the South China
Sea Arbitration and RT’s coverage of the Ukraine crisis. The findings are discussed from
the viewpoint of the two channels’ organizational culture and the sponsoring countries’
national identities.

Literature Review

International Broadcasting: A Contested Battlefield

International broadcasting as an “elegant term for the use of electronic media by one
society to shape the opinion of the people and leaders of another” (Price 2003), has
been widely used in the time of international conflicts and war since the twentieth
century. During the two World Wars and in the interval, the communicative practices
that intend to “manage collective attitudes by the manipulation of significant symbols”
are conceptualized as “propaganda” (Lasswell 1927, 627). “Propaganda” remained a
neutral term until WWII, when it started to gain unpleasant connotations for its increasing
interlink with authoritarian regimes (Lasswell 1951; Klemperer 2013). Emerging in the
mid-1960s, “public diplomacy” became a predominant terminology to capture the com-
munication practice the international actors draw upon to shape the public opinion of
another country in order to achieve foreign policy goals (Cull 2008). The real differences
between “propaganda” and “public diplomacy” are contested. Some have defined “public
diplomacy” away from “propaganda” for its stickness to facticity, objectivity and mutuality
(Brown 2008). Others perceive the dichotomy a contingent policy for the US to “reserve
the term propaganda for the works of enemy and to embrace a new benign term for
its own democratic practice” (Cull 2013, 143). They thus propose to use public diplomacy
for its less value-laden and ideological nature (Szostek 2020). Another term that is usually
interlinked with international broadcasting is journalism. The proximity of international
broadcasting to journalism is due to its structural adherence to the news genre, which
means the culture of journalism will both influence and contradict with international
broadcasting (Cull 2008). In practice, international broadcasting may straddle between
the two categories as the state-sponsored broadcaster. For example, the US-sponsored
Al Hurra, which vows to advance objective journalism, de facto advocates the US policy
line, owing to financial and administrative constraints (Seib 2009). Our research does
not aim to delve into the theoretical debates on the nature of China’s and Russia’s inter-
national broadcasters, as the conceptual differentiation between public diplomacy and
propaganda regarding China and Russia is more often than not blurry (Rawnsley 2013).
Rather, it seeks to figure out the different sources and frames Chinese and Russian inter-
national broadcasters employ to construct favorable discourses about international
conflicts and to counter western narratives.

JOURNALISM PRACTICE 3



Different International Communication Approaches: Image Fever and the
Cynical Attacker

A comparison of China’s and Russia’s international communication strategies is beneficial
not only because the two national media systems fall into the category of the authoritar-
ian model under Hallin and Mancini’s (2004, 2011) typology, but also because Wilson
(2015, 295) indicates that the two countries are “authoritarian regimes that have been
deeply imprinted with the values and attitudes of their Marxist–Leninist heritage,
which constitutes an important element of their national identity.” In the twenty-first
century, the international communication strategies of China and Russia have diverged
after a long period of joint development. The primary driving force for the two countries’
investment in international broadcasting was their desire to reshape their national images
during the early 2000s. With China’s accession to the World Trade Organization and
Russia’s integration into the international energy market, the two governments aimed
to create a favorable environment for their economic outreach and foreign policy endea-
vors (Wilson 2015). Under the flags of peaceful development and a harmonious world,
China, through its image campaign, strived to present itself as a stable, reliable, and
responsible economic partner in order to mitigate “China threat” suspicions and optimize
opinions in the international environment (d’Hooghe 2015; Zhao 2015). To leverage
energy reserves and return to the great power bloc, Russia endeavored to present itself
as a reliable business partner that embraces an open market and abides by democratic
values (Kiseleva 2015). International broadcasting is a crucial tool for rebuking long-
held negative views that were considered to be induced by the distorted and demonized
representations in Western media (Brady 2015; Simons 2011). At that stage (2000–2007),
China’s and Russia’s international communication gravitated toward self-image pro-
motion, which was conceptualized as a “charm offensive” (Kurlantzick 2007; Pan,
Isakhan, and Nwokora 2019) and rarely involved discursive offensives against others.

The divergence between Chinese and Russian international communication strategies
began to emerge around 2008, when China continued signaling the benevolence of its
rise, and Russia adopted a confrontational approach to pull Western countries down. In
2009, China upgraded its financial and policy commitment to the “Media going out”
project (SCMP 2009), which aims to present “a true, multidimensional, and panoramic
view of China,” instead of overcriticizing Western societies (Li and Wu 2018). Against
this background, China’s externally oriented news media CCTV International was
revamped as CCTV News and expanded its foreign language news portfolio. In the
same year, the Russian flagship international broadcaster RT launched the campaign
“Question more” to transform from a Russian public relations promoter to an offensive
journalistic underdog, shedding light on the dark side of Western societies (Herpen
2015; Richter 2017). According to Rawnsley (2015, 275), this differentiation from a joint
starting point can be attributed to Russia’s new communication policy line. Although
Chinese international communication practitioners kept holding the belief that “to
know us is to love us,” Russians developed a “ne opravdivatsya” strategy (“do not
explain”) (Rawnsley 2015), re-orientating its international communication towards expos-
ing the credibility gap between US words and deeds, and revealing the bias inherent to
Western media (Headley 2015). CCTV’s China-centered approach continued and was even
intensified in Xi’s era. Responding to Xi Jinping’s appeal to “tell China’s story well” in the

4 C. ZHANG ET AL.



time of media convergence, the channel relaunched itself as CGTN (China Global Televi-
sion Network) on 31 December 2016. Under the new slogan “See the difference”, it aims to
deliver “different coverage for the same world”, and to include “different perspectives for
the same coverage” (Li and Wu 2018). The core concern driving the present study will be:
to what extent do the coverages of international crises by CGTN and RT reflect the
respective, distinctive geopolitical strategies of their sponsoring states?

Chinese and Russian International Broadcasting During Times of International
Conflict

In the complex matrix of Chinese and Russian international media, CGTN and RT deserve
particular attention for their political importance and comparable televisual genre. CGTN
received political endorsements from Chinese President Xi who urged the media to “tell
China stories well” upon its establishment (CCTV English 2016). Under Xi’s leadership, the
external media flagship assumed a central place in China’s “Great Overseas Outreach” (Da
wai xuan) project (Diamond and Schell 2019), which aims to not only promote China’s
national image but also win overseas consensus regarding China’s global vision (Gagliar-
done 2013; Gagliardone and Pál 2017). Vowing to move away from old-fashioned propa-
ganda, CGTN fully embraced digital platforms, such as Twitter, Facebook, Instagram,
YouTube, Weibo, and WeChat, into its portfolio (Li and Wu 2018), and attempted to
provide global audiences with accurate and timely news coverage and rich audiovisual
resources (CGTN 2020). Similarly, RT plays a vital role in Russia’s external communication
project. As President Putin claims, RT is built to “not only provide an unbiased coverage of
events in Russia but also break the Anglo–Saxon monopoly on global information
streams” (Kremlin.ru 2013). Incubated by the Russian state-owned media company RIA
Novosti, RT is fully funded by the Russian state Duma and has its editor-in-chief, Margarita
Simonyan, appointed as editor-in-chief of the media conglomerate Rossiya Segodnya
(“Russia Today” in Russian, the parenting agency overseeing RT channel), which incorpor-
ated RIA Novosti, Sputnik, and Voice of Russia in 2013 (CSIS 2014). RT prioritizes audiovi-
sual newscasts because Simonyan (2016, 53) believes that TV news outperforms other
news formats (newspapers, radio, and social media) and provides the most “professional,
comprehensive, and visual” media representation. RT’s digital engagement strategy is
more successful than that of CGTN, with its channel the first to hit 10 billion viewership
on YouTube (RT 2020). In fact, its suspension from the European market during the
2022 Russo-Ukrainian War for its pro-Russian coverage was also due to its digital
success and growing influence on European public opinions (The Washington Post 2022).

Chinese and Russian external communication styles are in part directly reflected by
CGTN and RT. Empirical studies have suggested that CGTN tends to adopt official
sources (Fearon and Rodrigues 2019; Gabore 2020) and have confirmed Yang’s (2017,
86) observation that CGTN vows to “push Chinese perspectives and voices into the inter-
national arena in order to contest the discursive power of the West.”Moreover, increasing
evidence indicates that CGTN is employing a new strategy of “borrowing mouths,” which
refers to the use of pro-China sources to legitimize the Chinese policy line (Alpermann
2020). The use of such sources significantly shapes CGTN’s tones and frames (Fearon and
Rodrigues 2019; Gabore 2020). CGTN not only tends to frame China as a promoter of
global order and harmony (Madrid-Morales 2017; Marsh 2017; Zhu 2022) but also

JOURNALISM PRACTICE 5



represents China’s inclination to portray developing countries in a positive light, with the
aim of both breaking the stereotypical presentation of Western media and paving the way
for China’s diplomatic offensives (Matingwina 2016). In otherwords, CGTNpositions itself in
the paradigm of “positive reporting”, or “constructive journalism” (Zhang and Matingwina
2016). By sharing CGTN’s rationale to present different perspectives from Western main-
streammedia, RT has engaged with a wider range of opinion holders in Western societies.
In a move to minimize its Russian profile, RT managed to incorporate Larry King (a distin-
guished host formerly worked in CNN), Ed Schultz (a former talk show host on MSNBC),
and Chris Hedges(a former reporter for NPR and the New York Times) into its news pro-
duction team and include high-profile politicians, such as Jeremy Corbyn (UK), Nigel
Farage (UK), and Bernie Sanders (USA) into its interviewee pool (Richter 2017). By reaching
out todissidents inWestern society, RT revives the Soviet propaganda strategyof “agents of
influence” or “useful idiots” and attempts to legitimize Russian foreign policy among
Western audiences by using credible sources (Abrams 2016).

Compared to CGTN’s positive approach, RT appears tobe featuredwith amore aggressive
communication style. Despite a short PR period (promoting Russia’s national image), RT
shifted to critical journalism under the “question more” campaign in 2009 (Richter 2017).
The target of the question was usually the West, especially the US government (Yablokov
2015; Zhu and Jiang 2018). RT’s anti-Westernism taps into narratives such as the decline of
Europe, liberal interventionism, the hypocrisy of Western societies, and the corruption of
liberal democracies (Kluver, Cooley, and Hinck 2019; Richter 2017). Negative narratives
regarding theWest serve toneutralizeWestern criticismsofRussia andnaturalize Russia’spol-
itical system and foreign policy line (Hutchings and Szostek 2015). Moreover, RT uses popu-
lism and anti-elitist discourses to mobilize an imagined global community of “the people”
against the dangerous “others.” The “others” in the context of Russia generally refer to the
US government or other Western countries (Tolz 2001; Yablokov 2015).

Populist discourse, as used by RT, refers to “a mode of identification available to any
actor operating in a discursive field in which the notion of the sovereignty of the
people and its inevitable corollary, the conflict between the powerful and the powerless,
are core elements of its political imaginary” (Panizza 2005). Controversial events, such as
Occupy Wall Street movement, the Guantanamo Bay scandal, and the 2010 WikiLeaks
scandal, evoked populist dissatisfaction against economic inequality and global fury
against the US’s violation of human rights (Richter 2017). These conspiratorial narratives
have reframed the Russia–US relationships. By portraying the United States as a “puppet
master” that interfered in the politics of Libya and Afghanistan through the manipulation
of overseas NGOs, RT subtly justified the Kremlin’s crackdown on NGOs in Russia (Yablo-
kov 2015). The magnification of the grievances of the marginalized and the vocalization of
populism and antielitism further aim to confirm Russia’s equal status with or superiority to
Western democracies (Yablokov 2015).

Data and Method

Case Selection

To determine differences in communication strategies between China’s and Russia’s Inter-
national broadcasters, this study adopts the most similar system design approach to

6 C. ZHANG ET AL.



identify variations in key variables among similar cases (Przeworski and Teune 1970). First,
China and Russia are selected to focus on authoritarian powers shaped by an intertwined
communist legacy. Second, the inclusion of CGTN and RT ensures that variables such as
the nature (state sponsorship), genre (televised news), and modality (multimodal and
multiplatform) of media are held constant, enabling the emergence of meaningful diver-
gences in communication styles. Third, the selected media events represent international
conflicts featuring similar event characteristics and international significance: both the
South China Sea arbitration (Philippines vs. China) and the Ukraine crisis (with Russia’s
annexation of Crimea as its summit) are international conflicts with global implications.
Moreover, as suggested by Simons (2015) in his comparative public diplomacy study,
they are crucial moments for China and Russia to contest territorial boundaries, renegoti-
ate international norms, and expand their geopolitical clout on both discursive and phys-
ical battlefields. However, these cases bear limitations. Arbitration is largely a juridical
action accompanied only occasionally by military exercise, whereas the Ukraine crisis
involves military confrontations, which may compromise the results of a comparative
framing analysis. To compensate for this slight asymmetry, we add discursive disagree-
ment to the criteria of conflict framing, which reduces the impact of the characteristics
of an event on the accuracy of measurement, enabling the detection of conflict frames
in both international lawsuits and physical confrontations.

The South China Sea arbitration is chosen for three reasons. First, the initiation of
arbitration by the Philippines marks the first time that the United Nations Convention
on the Law of the Sea was applied to disputes in the South China Sea; it sets a legal
precedence for territorial dispute management in contested waters (Bernard 2019;
Rabena 2018). Second, China’s objection to the arbitration and persistent claim of
the nine-dash line demonstrates the state’s determination to seek great power status
in the West Pacific (Curtis 2016; Varrall 2015; Zhao 2018). Third, the arbitration
fosters an intensive discursive investment by China in promoting the legitimacy of
Chinese foreign policy as well as the legality of its jurisdiction (Bensa and Wijaya
2017; Strating 2020). Considering these three factors, we believe that the South
China Sea arbitration is a valuable case for evaluating China’s international communi-
cation style during times of crisis.

Resembling the South China Sea conflict, the Ukraine crisis highlights the chronical
contestation of the European security order by Russia since the 1990s. While the South
China Sea arbitration is a clash between the emerging powers of China and the West,
the 2014 Ukraine crisis reflects the contradictions between Russia and the West. Going
beyond litigation, the Ukraine crisis is the largest de facto territorial change in Europe
since the end of the Cold War (Mankoff 2014), with an accompanying normative con-
testation over sovereignty and self-determination. The aggressive territorial revision at
stake shows Russia’s goal of asserting its status as a great power by resetting the Euro-
pean security order (Larson and Shevchenko 2014; Pezard et al. 2017; Pifer 2019). More-
over, the Ukraine crisis blended a discursive offensive and a military attack. Longitudinal
tracking has shown the augmentation of Russia-sponsored information actions by
media, thinktanks, and activists during the Ukraine crisis (Biersack and O’Lear 2014).
Many studies have also confirmed how Russia’s information warfare has confused
the European public and delayed the EU’s response (Hutchings and Szostek 2015;
Riga 2015).

JOURNALISM PRACTICE 7



Sampling

We collected the news video clips from CGTN’s and RT’s official YouTube accounts,
respectively tagged “South China Sea” and “Ukraine unrest”. The sampling approach
has operationality and directionality because the data could be easily accessed and
they appropriately encapsulated the core message that the channels intended to
convey to global audiences; the data were selected, edited, and uploaded by the
media organizations. We consulted the channel’s original websites to verify the validity
of the YouTube sample and did not identify any major discrepancy. The systematic
viewing of the clips from the sample (see below) reveals that we were close to saturation,
that is, the last additional clips that we view bring less and less novelty regarding our
research question. However unfortunately in the absence of random sampling from the
exhaustive corpus of original programs, we are not able to fully certify the sample’s
exhaustiveness and inclusivity. On these grounds, we cautiously claim that our research
findings are an accurate and generalizable account of RT and CGTN’s coverage of the
two crises.

The folders originally contained 388 video clips. After having screened out raw CCTV
footage, aerial photographies and talk show programs, and deleted duplicate videos,
only core materials (news bulletins) were retained as our sample: 177 CGTN clips and
76 RT clips. Although the number of CGTN videos exceeds the number of RT videos,
the length of RT videos (11 h 9 m in total, 8 m 49s per clip on average) exceeds CGTN’s
(4 h 17 m in total, 1 m 28s per clip). The balance between the number of videos and
video length ensures data comparability. The videos were transcribed for content
analysis.1

Content Analysis

To compare and contrast the communication strategies of Chinese and Russian inter-
national broadcasters, two indicators are targeted in the content analysis: source and
frame. The analysis of sources is crucial because media reproduce and legitimize power
hierarchies through the selective inclusion or exclusion of different voices (Cook 1998,
5; Couldry 2010; Ginneken 2009, 91; Tuchman 1980, 95). Our main goal was to evaluate
the extent to which CGTN and RT reproduce the sourcing patterns of Western mainstream
media, and to compare the two channels. Sources were coded in two dimensions: nation-
ality and social status. (1) Following Atwater and Green’s (1988) and Wittebols’s (1996)
coding scheme, we distinguished five categories of nationalities: host country (China
vs. Russia), country of dispute (the Philippines vs. Ukraine), the West (including the
United States, the United Kingdom, and the European Union), controversial region
(Crimea), and other (countries that are not directly involved in conflict). (2) Inspired by
prior research, we designated the status of the source as governmental official, expert, lay-
person, military personnel, entrepreneur, police, journalist, and activist (Galtung and Ruge
1981; Lasorsa and Reese 1990; Webb, Schirato, and Danaher 2002). The coding scheme of
the sources is displayed in Appendix 1 and 2.

Framing is the second focus of our content analysis. Framing refers to a journalistic
practice of selectively highlighting certain features of an actor or event in a news
report, at the expense of other possible features (Pan and Kosicki 1993; Tankard 1991).

8 C. ZHANG ET AL.



In the context of international broadcasting, framing constitutes a strategic action to
advance an interpretation that favors sponsoring states (Kim and Jahng 2016). According
to Entman (1993), framing is a complex that embeds problem definition, causal interpret-
ation, moral evaluation, and treatment recommendation for the concerning news event.
In this study, we mainly focused on the generic frames marking conflict versus peace (de
Vreese, Peter, and Semetko 2001), which are among the most frequently used frames in
mass communication research (Semetko and Valkenburg 2000). To consider the different
characteristics of events, we identified conflict framing as news reports that emphasize
conflict between individuals, groups, or institutions on verbal or physical levels (Bartho-
lomé, Lecheler, and de Vreese 2018, 1690; Semetko and Valkenburg 2000, 95).

Although conflict frames are widely known for their capacity to attract public attention
by dramatizing violence and casualties, they have been criticized for sowing division and
exacerbating confrontation (Galtung 1986; Lee 2010). By contrast, peace frames promote
mutual trust and enhance the prospect of peace (McGoldrick and Lynch 2000). Drawing
on the literature on peace journalism, we defined peace frames as those that emphasize
“peace initiatives, tone down ethnic and religious differences, prevent further conflict,
focus on the structure of society, and promote conflict resolution, reconstruction, and
reconciliation” (Lee 2010, 362). A peace frame is identified when the content involves
agreement finding, solution seeking, peace building, or reconstruction. An examination
of a peace/conflict frame can reveal schemes through which CGTN and RT cover inter-
national conflicts of geopolitical significance. The coding scheme of peace/conflict
frames is displayed in Appendix 3.

Findings

Alternative Voices? Megaphone of the pro-China Developing World Versus the
Alternative West

Confirming counter-hegemonic premises, Chinese and Russian international broadcasters
vocalize voices marginalized by Western mainstream media. In this context, CGTN prior-
itizes Chinese official sources, whereas RT prioritizes anti-establishment Western experts.
CGTN’s sourcing strategy is twofold. First, official Chinese sources are given substantial
attention by CGTN. As presented in Figure 1, more than half (57%) of CGTN’s videos
feature at least one Chinese source. The majority of Chinese sources are affiliated with
the Chinese Foreign Ministry or Defense Ministry, including Wang Yi, Lu Kang, and
Yang Yujun. This is in agreement with the report by Liao and Ma (2014) that officials
and spokespersons affiliated with the Chinese foreign and defense ministries constitute
the main information sources of official Chinese media. The concentration of the
official sources of China markedly differs from that of the Philippines (3%). This finding
indicates that CGTN disseminates Chinese voices, perspectives, and interpretations of
the South China Sea arbitration at the expense of those from the Philippines, a key stake-
holder in international arbitration and territorial conflicts. This asymmetry reveals a
deviance from the norm of balance in representing news events where Chinese national
interests are at stake (Bennett 1996).

This prioritization of Chinese official sources is indicative of CGTN’s organizational
culture. For CGTN, recycling Chinese official voices is both an administrative requirement

JOURNALISM PRACTICE 9



and an ideological safety measure. As part of the China Media Group, a ministry-level
media conglomerate under the direct supervision of the Central Propaganda Department
of the Chinese Communist Party, CGTN vows its loyalty to the party’s leadership (Burns
1989; Shambaugh 2017). In practice, this loyalty is evaluated by the congruence
between their news selection and framing and the will of those in power. According to
Palmer (2018), “Incidents that RT could shrug off, such as the political scientist Yascha
Mounk slamming the Russian President Vladimir Putin live on air or James Kirchick
damning the station as propaganda for a bigoted state, would kill careers at CGTN.”
Thus, regardless of risk aversion or active promotion seeking, reproducing the voices of
leaders and representatives of key ministries is a safe strategy.

Another pattern of CGTN’s sourcing is to highlight the voices of the developing world.
The second most cited sources are from countries that were not directly involved in the
relevant dispute; these sources appear in 22% of the clips. A closer examination reveals
that these sources tend to be from developing countries that have friendly diplomatic
relationships with China, including Iran, Tanzania, and Pakistan2 (See Figure 2). This
finding suggests that CGTN is employing a “borrow-mouth” strategy to defend
Chinese foreign policy by using testimonies from China sympathizers. Second, the fact
that CGTN is widely engaged with sources from developing countries highlights
China’s counter-hegemonic agenda of supporting and unifying the voice of the develop-
ing world against the hegemonic media representation of a few developed countries
(Benabdallah 2017, 508). Thus, CGTN fulfills its promise to empower alternative voices,
although only those of countries who have good diplomatic relationships with China.

CGTN’s preference for highlighting the voices of developing countries can be traced to
China’s identity as a developing country. Since the era of Deng Xiaoping, China’s national
identity as a developing country has been driven by China’s foreign policy of both repre-
senting the developing world against Western hegemony and strengthening South–
South cooperations (Deng 1974; Pu 2017; Zhou 2021). CGTN fulfills its promise to not
only speak for the developing world but also construct a supportive international
society for China’s foreign policy.

Unlike CGTN, RT generally avoids using official Russian sources (9%); instead, it pro-
vides exposure to Western (22%) and Ukrainian (31%) sources. A closer examination
reveals that citizens of the Ukrainian mainland and Crimea were mainly employed to

Figure 1. Distribution of source nationality per channel. Notes: Number of clips (containing source
with corresponding nationality)/ reported to total number of clips (%).

10 C. ZHANG ET AL.



express grievances against protestors and voluntarily express support for Crimean inde-
pendence (RT 2014g; RT 2013d). Unlike CGTN, which intentionally mutes anti-Chinese
voices from Western politicians, RT exposes such voices for the purpose of inoculation.
Originating from medical science, inoculation in a communication context refers to
building an attitudinal immunity against certain perspectives by exposing the audience
to weakened arguments accompanied with pre-emptive refutations, which stimulate
voluntary resistance against additional attitudinal attacks (McGuire 1961, 1964). In
this context, RT invites Western mainstream politicians, such as the Bulgarian
Member of European Parliament (MEP) Marusya Lyubcheva and the German MEP Alex-
andra Thein, to serve as targets of Russia’s discursive counterattack. As a guest speaker,
the Bulgarian MEP champions the prosperous prospect for Ukraine to collaborate with
the EU by using the example of Bulgaria. The Serbian–American scholar Srdja Trifkovic
responds by opining that integration with the EU has brought Bulgaria misfortune and
backwardness:

I’m amazed that a Bulgarian politician can talk in glowing terms about the European Union
when Bulgaria is now a basket case… it’s importing tomatoes from Turkey for goodness sake,
and Bulgaria used to supply all of Eastern and Central Europe with vegetables only 20 years
ago.From the clip

If Trifkovic’s speech dissuades the swaying Ukraine from joining the EU’s Eastern partner-
ship program, the British Eurosceptic Robert Oulds speaks of the EU as a rich country club.
To add to Trifkovic’s sarcasm, Robert Oulds weighs in, indicating that Bulgaria’s success
was due to it being “within the pay wall of the European Union” (RT 2013c). The narrative
works to dissuade the Western European audience from supporting the EU’s addition of
Ukraine. This case suggests that RT’s inclusion of anti-Russian Western government
officials creates an impression of a proforma balance, but it de facto exposes the audience
to weakened criticisms towards Russia and more importantly compels the formation of
arguments against those (Borchers 2011).

Figure 2. Distribution of the nationality of CGTN’s sources. Notes: Number of clips containing sources
with corresponding non-Chinese nationality.

JOURNALISM PRACTICE 11



Compared with CGTN’s vocalization of developing nations, RT partly reproduces and
exploits Western hegemony. We make this argument because Caucasian experts
remain the essential reference group for the channel to turn to. Among 50 sources that
were attributed to experts in RT’s video clips, 49 included Caucasian men, which repro-
duces and even reinforces the conventional racial and gender order of Western media.
Many of the Caucasian guest speakers have an Eastern European/Russo–American back-
ground, such as Srdja Trifkovic, a Serbian American scholar, and Mark Sleboda, an Amer-
ican-born and raised, Russian sympathizer based in Moscow. This sourcing strategy partly
consolidates the racial and gender hierarchy of knowledge production in Western media,
instead of challenging it; middle-aged Caucasian male authorities are widely used to inter-
pret international news (Lee 1998, 356). The inclusion of Western mainstream politicians
helps boost RT’s accessibility among Western audiences. Morales (2020) indicates that
RT’s visual and aural similarity with Western media effectively increases its attractiveness
within the pan-Western market. RT’s usage of counter-establishment Caucasian experts
can be perceived as the revival of the “useful idiots” strategy. The goal of this strategy
is to legitimize the Russian foreign policy line by using credible dissident insiders
within Western society and “lend RT a veneer of legitimacy that allows it to mask its pro-
pagandistic intentions and instead portray itself as a serious, reliable newscaster” (Richter
2017, 26).

As much as for CGTN, RT’s unusual practice of magnifying Western sources instead of
Russian ones is connected to RT’s organizational culture. Self-positioned as a counter-
hegemonic media, RT is provided with adequate institutional leeway by the Kremlin to
undermine Western positions by using various tools. Different from his Chinese counter-
part, Putin does not seem to demand that the channel tells the Russian story well; instead,
he emphasizes that the media’s priority should be to “break(ing) the Anglo–Saxon mon-
opoly on the global information streams” instead of becoming “any kind of apologist for
the Russian political line, whether domestic or foreign” (Putin 2013). RT’s strategic distan-
cing from Russia is also echoed by its editor-in-Chief Margarita Simonyan, who justifies the
“de-Russification” strategy of the channel with the question “Who is interested in watch-
ing news from Russia all day long?” (Von Twickel 2010).

This confirms that RT pursues its counter-hegemonic agenda to suspend Western
media’s dominance in representing and interpreting reality, not by magnifying Russian
voices but by relying on a wider range of sources. The finding also verifies Richter’s
(2017) and Abrams’s (2016) conviction that RT is reviving the Soviet propaganda tech-
nique of using “useful idiots” that exploit the insider’s influence and the patriotic dissident
position to undermine the legitimacy of target governments.

Covering International Conflicts with Different Frames

Apart from sourcing patterns, we compare CGTN’s and RT’s framing patterns. The
conflict frame is both visible in CGTN and RT coverage, although a higher presence
ratio was noted in RT (71%) compared with CGTN (38%) (See Figure 3). CGTN mainly
frames international conflicts using a peaceful schema. Although this schema points
to the inevitability of a conflict, it admits the attainability of peace through the endea-
vors of stakeholders to negotiate and coordinate. By contrast, RT demonstrates a more
explicit preference for conflict.

12 C. ZHANG ET AL.



The peace frame within CGTN emphasizes that disputes between the Philippines and
China should be resolved through negotiation (the term “negotiation” appears in 37 out
of 90 clips with a peace frame). This confidence and belief in the possibility of resolving
problems through consultation and negotiation instead of military threats appears to
indicate China’s reluctance to use force, at least discursively. As Feng (2007: 25) summar-
izes, “under security threats, diplomatic means and negotiations are preferred and pro-
posed as the first preference” for China, and even if “force is employed under the
condition that all other means turn out to be unsuccessful, the Chinese will still pursue
opportunities to go back to the negotiation table for a peaceful settlement.” The constant
emphasis on the need to resolve the China–Philippines conflict through peaceful talks
(CGTN 2016a, 2016d), dialogue and negotiations (CGTN 2016f), and consultation and
negotiation (CGTN 2016b, 2016c) demonstrates China’s official appeal to solve the
South China Sea deadlock through diplomatic measures instead of the use of force.

CGTN’s preference for a peace frame is the most prominently observed in scenes where
potential military conflicts are involved. In other words, even when reporting on military
exchanges between China and its largest geopolitical competitor, the United States, CGTN
frames them in a peaceful manner. In clip (CGTN 2016e) a US military visit is covered and
visually represented as an example of peaceful cooperation. Instead of showing a series of
military drills conducted by both China and the United States, CGTN presents a military
visit paid by the United States to China (Figure 4) by means of an amicable scene of US
military visitors being greeted by welcoming Chinese children. This showcases the pro-
spect of a peaceful resolution of the South China Sea conflict by the United States and
China. The voiceover announces that the US army harbored a cautious yet open attitude
toward forming a new balance between China and the United States after the divisive
arbitration. This entangled visual and verbal message downplays the military pressure

Figure 3. Peace and conflict frames in CGTN and RT. Notes: Share of news bulletins containing the
frame.

JOURNALISM PRACTICE 13



that the US navy poses to China to push it to accept the arbitration. CGTN instead empha-
sizes that US forces attempt to restore their relationship with their Chinese counterparts
after the arbitration event. The voiceover relays the commander’s words:

Fleet Commander Justin Hart spoke briefly to the media and said the visit was aimed at build-
ing relationships with his counterparts from the Chinese Navy. From the clip(CGTN 2016e)

The Chinese traditional national culture plays a role in shaping CGTN’s communication
style, especially its peaceful framing preference (d’Hooghe 2015). The traditional
culture that might play a role in mediating CGTN’s communication style might direct to
the philosophy of Zhong Yong (中庸), alias the doctrine of the mean. In CGTN’s
context, Zhong Yong’s thinking triggers the whole organization to employ discourses
that promote peaceful negotiation as a method of conflict management (Ji, Lee, and
Guo 2010). Also, Zhong Yong’s thinking restrains journalists from CGTN from deviating
from the peace-oriented official discourse. In other words, this philosophy permeates
the organization and influences its frame selection.

Compared with the peace frames that dominated CGTN, RT has a preference for adopt-
ing conflict frames in its coverage of the Ukraine crisis. The main components of the
conflict frame within RT were confrontations between the police and protestors and
the asymmetric visualization of casualties on the police side. First, most of RT’s conflict
frames were substantiated with physical confrontations between the police and protes-
tors, with protestors being portrayed as the imposers of violence. Taking Figure 5 as an
example: the protestors on the left have been portrayed as initiating violence against
the police who are squeezed into the right corner, adopting defensive postures. The hori-
zontal composition divides the photograph into an equal dichotomy between left and

Figure 4. CGTN’s footage of the US Army at Qingdao. Notes: The screenshot is obtained from the clip
CGTN (2016e).

14 C. ZHANG ET AL.



right, which also creates a contrast between protestors (the attacker) and the police (the
victims). This visual composition, together with the contrast in body language, portrays
protestors as a security threat to the social order and national stability of Ukrainian
society because the police are considered the safeguards of order and stability (RT 2013a).

RT is found to asymmetrically present casualties in favor of the police, which corre-
sponds to the practice of war journalism. For example, after a skirmish between the
police and protestors, the anchor only disclosed that “70 policemen were injured, and
20 protesters arrested” without revealing the casualties on the protestor side (RT
2014a). This partial representation of police casualties exaggerates the violence of protes-
tors and excludes protestor casualties due to police violence. Furthermore, RT interviews
an injured policeman to reveal the protestors’ brutality. The interviewed policeman says,
“They covered my head and bound my arms and legs with masking tape and taped up my
eyes as well” (RT 2014c). This description of the attack allowed the police to provide their
side of the “truth” regarding the conflict to the audience, whereas voices from the protes-
tor side were largely downplayed. Thus, the police were in a better position to shape the
audience’s understanding of the conflict, making the audience more likely to empathize
with the police and the pro-Russia Yanukovych government that they defend.

This biased representation is further intensified by a visual representation of police
casualties. For example Figures 6 and 7 showcase the outcomes of physical attacks
against the police. The faces or bodies of policemen, positioned in the center of the
photograph, intend to create a powerful emotional response. According to visual
studies, the human face is the object that is most likely to arouse affective reactions,
such as compassion (Smith and Rossit 2018). By allowing the audience to directly gaze
at the face of a wounded policeman, RT attempted to mobilize the politics of compassion
to construct a shared “we” identity between the police and the audience; RT thus invited
the audience to reevaluate the Ukraine crisis without hard persuasion. RT highlights

Figure 5. A burning excavator pushed by protestors toward the police. Notes: The screenshot is
obtained from the clip RT (2013c).

JOURNALISM PRACTICE 15



physical confrontations between police and protestors and mobilizes the audience’s
emotive reactions such that they would sympathize with the Ukrainian police.

We postulate that RT’s preference for conflict frames primarily has its roots in the Soviet
propaganda system. Soviet propaganda featured a recurrent conflict frame during the
entire Cold War era (Barghoorn 2015; Shultz and Godson 1984). Influenced by a Leninist
dialectical view of history driven by class struggles, Soviet propagandists heldthat political
interactions and historical evolution weredriven by constant power struggles ranging
from diplomacy, as institutionalized conflict, and war, as a form of violent continuation

Figure 6. An injured Ukrainian policeman. Notes: The screenshot is obtained from the clip RT (2014b).

Figure 7. A Ukrainian policeman on fire. Notes: The screenshot is obtained from the clip RT (2014b).

16 C. ZHANG ET AL.



of political clashes (Shultz and Godson 1984). Reflected in the foreign propaganda realm,
Cold War confrontations between capitalist states and the socialist bloc and those
between colonial and imperialist groups are normally structured in conflict frames (Bar-
ghoorn 2015, 41). Even during the period of détente, “conflict” constituted the main
mediated frame for Russian propaganda because Soviet propagandists held the belief
that peace could only be achieved through struggle (Barghoorn 2015). With the impact
of this historical legacy, RT frames the Ukraine crisis as a conflict between Ukrainian pro-
testors and the police, the West and Russia, with portrayed as an upholder of regional
peace and order.

A more fundamental factor that accounts for RT’s preference for a conflict frame is
Russia’s political culture. Different from China’s advocacy of harmony and peace,
Russia’s political culture is established on the martial principle of Kto-Kovo (“who domi-
nates whom”) (Ermarth 2009). The principle does not encourage conflicts to be resolved
by “negotiations, bargaining, voting, or legal adjudication” but through struggle, intrigue,
and force (Ermarth 2009, 87). The Marxist–Leninist ideology, such as Marx’s remark that
the destruction of the regime of feudalism and capitalism must “be offensive and exe-
cuted quickly, pre-emptively if possible” further underlines the significance of offensive-
ness (Klein 1989). Some commentators believe that Russia’s relative weakness compared
with the United States would invite an external attack instead of peaceful détente. There-
fore, during the Cold War era, Soviet leaders refused to accept the cooperative mutual
reassurance that the United States proposed; rather, they stressed unilateral damage
control, namely harnessing the capacity to initiate an aggressive first strike to ensure
security (Snyder 1977). RT’s discursive attack against the West is a mirror image of the
Russian worldview, which is based on the strategic inferiority of Russia. Drawing on an
underdog mentality, RT implies that Russia holds a discursively disadvantaged position,
susceptible to Western geopolitical and geocultural attacks. The impression of Russia’s
discursive vulnerability, once established, is mobilized to rationalize the channel’s pre-
emptive discursive counteroffensive.

Conclusion

Our research provides a nuanced, contextualized, and historicized comparison of Chinese
and Russian international broadcasters. It extends comparative studies of China’s and
Russia’s international communication approaches (Rawnsley 2015; Xie and Boyd-Barrett
2015). Contradicting Hallin and Mancini’s (2004, 2011) simplified categorization of politi-
cal communication that is either within the confine of liberal democracy or on a West/
non-West dichotomy, we dig into the characteristics of the content and national and insti-
tutional cultures among non-Western international political communication.

Our comparative study confirms some of the features of communication of CGTN and
RT observed in prior studies (As summarized in Table 1). CGTN has a stronger tendency to
quote the official sources of the host country (Fearon and Rodrigues 2019; Gabore 2020).
Following China’s claim to be a developing country, CGTN increases the visibility of devel-
oping sources in its coverage. This echoes an interview with CGTN’s controller Liu Cong, in
which he states that CGTN not only envisions to empower “a variety of voices… not just
voice of China but also voices of other Asian countries, of African countries and of Latin
American nations” (Li and Wu 2018, 41). Although previous studies have attributed

JOURNALISM PRACTICE 17



CGTN’s sourcing patterns, such as prioritizing official sources, to Confucian culture (Fearon
and Rodrigues 2019) and attributed the vocalization of developing countries to China’s
strategy of maintaining diplomatic relationships (Gabore 2020), we consider these strat-
egies to be the implementation of China’s developing country identity.

In order to avoid appearing as a megaphone for the Kremlin, RT provides airtime to
Western experts and Ukrainian citizens. This implies that the media delicately aligns
itself with the disruptive dimension of Russia’s foreign policy line of undermining
Western moral, cultural, and political supremacy to justify that Russia inherits the Euro-
pean civilization and its ensuing great power status (Neumann 2016; Yablokov 2015).
This institutional flexibility to accommodate marginalized opinion holders in Western
societies, including some anti-Russian ones, not only leads to a widened viewership in
Western societies (Orttung and Nelson 2019) but also proves to be effective in fanning
US isolationism among US audiences (Carter and Carter 2021). RT’s tolerant, dynamic
working environment and democratic organizational structure stimulates reporters to
reveal the disfunction and corruption of Western political institutions, adroitly playing
into the paradigm of watchdog journalism3 and anti-establishment populism (Jagers
and Walgrave 2007).

Framing is the other angle from which we scrutinized the communication styles of
the two media sources and cultural contexts. CGTN holds a preference for peace
frames, whereas RT favors conflict frames. We link CGTN’s emphasis on negotiation
as a mechanism to seek peaceful settlement of regional conflicts and peaceful
cooperation with the United States to China’s initiative to build the image of a peace-
ful rising power (Chang and Lin 2014; Li and Worm 2011). Such peaceful discourse is
both strategically geared toward dispelling international suspicions of the “China
threat” (Li 2008) and legitimizing China’s assertive actions with peaceful discourse
(Šimalčík 2020). RT’s highlighting of physical confrontations between protestors and
police during the Euromaidan protests confirms the content analysis findings related
to Russia’s external-oriented media (Gaufman 2015; Miazhevich 2018; Riga 2015). Its
overrepresentation of police casualties at the expense of protestors casualties may
fuel public aversion toward the violence of protestors and thus legitimize Russia’s inter-
ference in Eastern Ukraine. RT’s confrontational framing style is a revival of a Soviet
propaganda style that used to emphasize the inevitability of violence and clashes
among countries or domestic forces, and justifie Russia’s interventions (Barghoorn
2015).

In terms of journalistic culture, CGTN and RT fall into different categories. CGTN’s
advocacy of consultation and negotiation as a regional dispute resolution mechanism
can be viewed as peaceful and constructive journalism, that provides solutions and
positive prospects (Zhang 2014). However, its capacity to convince is likely to be

Table 1. Comparison between CGTN’s and RT’s communication styles.
CGTN RT

Source Nationality China
Other countries

Ukraine, The West

Social
position

Governments of developing
countries,
Chinese experts

Western marginalized experts, western/Ukraine officials,
Crimean laypersons

Frame Peace frame dominated Conflict frame dominated

18 C. ZHANG ET AL.



undermined when proactive measures are being implemented in the South China Sea
area (Kuok 2019). By contrast, RT follows the style of war journalism that dichotomizes
conflicting forces, dramatizes confrontational scenes, and exaggerates casualties in a
one-sided manner (Lichtenstein et al. 2018). Contextualizing our content analysis in
the prior literature, we argue that the Zhong Yong philosophy of Confucius culture
and the aggressive martial culture of Russia influence CGTN’s and RT’s framing prefer-
ences. This analysis is an attempt to link political culture with the communication style
of international broadcasters and lays a foundation for more comprehensive theoretical
endeavors.

A comparison using the same grid indicates that the diverging sourcing and framing
strategies employed by CGTN and RT require an understanding of national and organiz-
ational cultures as well as international identity. As such, this study not only provides
insights into the production and mediation processes of CGTN and RT but also opens
the space for this culturalist approach for other non-Western international broadcasters,
such as in Iran, Egypt, and Turkey. It may also help journalists from outside Russia and
China make sense of the programs produced in these States, improve their own under-
standing of international communication strategies, and develop their own investigations
into authoritarian politics.

This study has some limitations. First, the comparative study of South China Sea arbi-
tration and the Ukraine crisis cannot claim to represent the whole of CGTN and RT’s
communication styles, even less the overall communication strategies of these two
countries. Future researches could perform longitudinal content analysis in order to
assess the stability of the highlighted features, or on the contrary some possible inflec-
tion points. Second, future studies could explore CGTN’s and RT’s digital strategies in a
multimodal approach, especially considering social media platforms, which are impor-
tant for China and Russia’s international diplomacy (Huang and Wang 2021; Tsvetkova
2020; Zhang and Ong’ong’a 2021). Third, an audience-related study would bring
crucial light on the impact of the said strategies. Although some pioneering studies
have validated RT’s popularity among certain global audiences (Orttung and Nelson
2019) and its effectiveness in fanning US isolationism among US audiences (Carter
and Carter 2021), more comparative audience studies on non-Western international
broadcasters (e.g., Morales 2020) are warranted to illustrate an ever-shifting global
media consumption landscape.

Notes

1. Full coding of the corpus is available from the corresponding author upon request.
2. The countries range from Asia (Cambodia, Sri Lanka, Lebanon), Africa (Rwanda, Tanzania),

Latin America (Brazil, Chile), and Oceania (Vanuatu, Papua New Guinea).
3. As per watchdog journalism, news media is perceived as an independent monitor of state

power that holds the public sector accountable for civil society (Norris 2014); however,
foreign news media organizations may interfere in the internal affairs of sovereign states.

Disclosure Statement

No potential conflict of interest was reported by the author(s).

JOURNALISM PRACTICE 19



Funding

The research was funded by China Postdoctoral Science Foundation [Grant number: 2022M712941];
Asia Media Research Center, Communication University of China [Grant number: AMRC2022-12].

ORCID

Chang Zhang http://orcid.org/0000-0002-3130-8601
Dechun Zhang http://orcid.org/0000-0002-2284-2378
Philippe Blanchard http://orcid.org/0000-0002-4620-7619

REFERENCES

Abrams, S. 2016. “Beyond Propaganda: Soviet Active Measures in Putin’s Russia.” Connections: The
Quarterly Journal 15 (1): 5–31. doi:10.11610/Connections.15.1.01.

Alpermann, B. 2020. “‘In other news’: China’s International Media Strategy on Xinjiang –CGTN and
Xinhua on YouTube.” Paper presented at the Association for Social Science Research on China
(ASC) Annual, Ludwigshafen, October.

Atlantic Council. 2020. “Chinese Discourse Power: China’s Use of Information Manipulation in
Regional and Global Competition.” Atlantic Council.

Atwater, T., and N. F. Green. 1988. “News Sources in Network Coverage of International Terrorism.”
Journalism Quarterly 65 (4): 967–971.

Avgerinos, K. P. 2009. “Russia’s Public Diplomacy Effort: What the Kremlin is Doing and Why It’s Not
Working.” Journal of Public and International Affairs 20: 115–132.

Barghoorn, F. C. 2015. Soviet Foreign Propaganda. Princeton: Princeton University Press.
Bartholomé, G., S. Lecheler, and C. de Vreese. 2018. “Towards A Typology of Conflict Frames:

Substantiveness and Interventionism in Political Conflict News.” Journalism Studies 19 (12):
1689–1711. doi:10.1080/1461670X.2017.1299033.

Benabdallah, L. 2017. “Explaining Attractiveness: Knowledge Production and Power Projection in
China’s Policy for Africa.” Journal of International Relations and Development 22: 495–514.
doi:10.1057/s41268-017-0109-x.

Bennett, W. L. 1996. “An Introduction to Journalism Norms and Representations of Politics.” Political
Communication 13 (4): 373–384.

Bensa, C. P., and L. Wijaya. 2017. “Media Propaganda Techniques in the South China Sea Dispute.”
Jurnal Komunikasi Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia 2: 1–5. doi:10.25008/jkiski.v2i1.93.

Bernard, L. 2019. “The Legal Impact of the South China Sea Arbitration Award on Indonesia.”
Australian Institute of International Affairs. http://www.internationalaffairs.org.au/australianou
tlook/the-legal-impact-of-the-south-china-sea-arbitration-award-on-indonesia/.

Bērziņš, J., A. Jaeski, M. Laity, N. Maliukevicius, A. Navys, G. Osborne, and S. Tatham. 2015. “Analysis of
Russia’s information campaign against Ukraine.” NATO StratCom Report.

Biersack, J., and S. O’Lear. 2014. “The Geopolitics of Russia’s Annexation of Crimea: Narratives,
Identity, Silences, and Energy.” Eurasian Geography and Economics 55 (3): 247–269. doi:10.
1080/15387216.2014.985241.

Bjola, C., J. Cassidy, and I. Manor. 2019. “Public Diplomacy in the Digital Age.” The Hague Journal of
Diplomacy 14 (1–2): 83–101. doi:10.1163/1871191X-14011032.

Brady, A.-M. 2015. “China’s Foreign Propaganda Machine.” Journal of Democracy 26 (4): 51–59.
doi:10.1353/jod.2015.0056.

Brown, J. 2008. “Public Diplomacy & Propaganda: Their Differences [WWW Document].” Am. Dipl.
https://americandiplomacy.web.unc.edu/2008/09/public-diplomacy-propaganda-their-differenc
es/. Accessed 9.3.22.

Borchers, N. S. 2011. “‘Do You Really Think Russia Should Pay Up for That?’: How the Russia-Based TV
Channel RT Constructs Russian-Baltic Relations. ” Javnost - The Public 18 (4): 89–106. doi:10.1080/
13183222.2011.11009069

20 C. ZHANG ET AL.

http://orcid.org/0000-0002-3130-8601
http://orcid.org/0000-0002-2284-2378
http://orcid.org/0000-0002-4620-7619
https://doi.org/10.11610/Connections.15.1.01
https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1299033
https://doi.org/10.1057/s41268-017-0109-x
https://doi.org/10.25008/jkiski.v2i1.93
http://www.internationalaffairs.org.au/australianoutlook/the-legal-impact-of-the-south-china-sea-arbitration-award-on-indonesia/
http://www.internationalaffairs.org.au/australianoutlook/the-legal-impact-of-the-south-china-sea-arbitration-award-on-indonesia/
https://doi.org/10.1080/15387216.2014.985241
https://doi.org/10.1080/15387216.2014.985241
https://doi.org/10.1163/1871191X-14011032
https://doi.org/10.1353/jod.2015.0056
http://WWW%20Document
https://americandiplomacy.web.unc.edu/2008/09/public-diplomacy-propaganda-their-differences/
https://americandiplomacy.web.unc.edu/2008/09/public-diplomacy-propaganda-their-differences/
https://doi.org/10.1080/13183222.2011.11009069
https://doi.org/10.1080/13183222.2011.11009069


Burns, J. P. 1989. The Chinese Communist Party’s Nomenklatura System. 1st ed. New York: Routledge.
Carter, E. B., and B. L. Carter. 2021. “Questioning More: Rt, Outward-Facing Propaganda, and the

Post-West World Order.” Security Studies 30 (1): 49–78. doi:10.1080/09636412.2021.1885730.
CCTV English. 2016. “President Xi Urges New Media Outlet to ‘Tell China Stories Well’.” CCTV.Com,

December 31. http://english.cctv.com/2016/12/31/ARTIdbvXHYpQnQ35nWBGttZg161231.shtml.
CGTN. 2016a. “Cambodia: Carter wrong about South China Sea, June 4.” https://www.youtube.com/

watch?v=WauC6zypAoE.
CGTN. 2016b. “Chinese FM insists on settling South China Sea disputes via bilateral negotiation,

June 7.” https://www.youtube.com/watch?v=dlfdWx1FVH4.
CGTN. 2016c. “China will never accept nor recognize whatever ruling the South China Sea arbitral

tribunal produces, July 6.” https://www.youtube.com/watch?v=p3sTUQfUUjI.
CGTN. 2016d. “African media voice support for China’s stance on South China Sea, July 10.” https://

www.youtube.com/watch?v=jIrZ9UEcoO0.
CGTN. 2016e. “US naval ship visits Qingdao after disputed South China Sea ruling, August 9.” https://

www.youtube.com/watch?v=wkOwZwuDOyg.
CGTN. 2016f. “China calls ASEAN members to safeguard stability in South China Sea, August 16.”

https://www.youtube.com/watch?v=XzbSZzHDE_Y.
CGTN. 2016g. "Chinese envoy: South China Sea Arbitration will intensify conflict, July 13." https://

www.youtube.com/watch?v=1WuVO4fcZ0I
CGTN. 2016h. "Eco-protection in South China Sea: Sansha City gets creative for eco-friendly islands,

July 10." https://www.youtube.com/watch?v=FAFI9jF6oqs
CGTN. 2016i. “Philippine expert: Aquino gambled with national sovereignty, July 13”, https://www.

youtube.com/watch?v=aq3h8UMSpXY
CGTN. 2016j. "South China Sea: China Defense Ministry refutes US ‘isolation’ remarks, June 30."

https://www.youtube.com/watch?v=6p170v6VjAA
CGTN. 2016k. "South China Sea dispute: Historical documents back China’s claims, June 26." https://

www.youtube.com/watch?v=6XmnXHIqmsk&t=6s
CGTN. 2016l. "South China Sea: Chinese in Zimbabwe support Beijing’s stance. 2016, July 5." https://

www.youtube.com/watch?v=oL_0VZhTt8c
CGTN. 2020. “About us—China Global Television Network.” https://www.cgtn.com/about-us,

Retrieved at September 3rd 2022.
Chang, T.-K., and F. Lin. 2014. “From Propaganda to Public Diplomacy: Assessing China’s

International Practice and its Image, 1950–2009.” Public Relations Review 40 (3): 450–458.
doi:10.1016/j.pubrev.2014.04.008.

Chernobrov, D., and E. L. Briant. 2020. “Competing Propagandas: How the United States and Russia
Represent Mutual Propaganda Activities.” Politics: 393–409. doi:10.1177/0263395720966171.

Cook, T. E. 1998. Governing with the News: The News Media as a Political Institution. Chicago:
University of Chicago Press.

Couldry, N. 2010. Why Voice Matters: Culture and Politics After Neoliberalism. Los Angeles: Sage.
CSIS. 2014. “Rossiya Segodnya: The National Champion of News.” Center for Strategic and

International Studies. https://www.csis.org/blogs/post-soviet-post/rossiya-segodnya-national-
champion-news.

Cull, N. J. 2008. “Public Diplomacy: Taxonomies and Histories.” The Annals of the American Academy
of Political and Social Science 616: 31–54.

Cull, N. J. 2013. “Roof for a House Divided: How U.S. Propaganda Evolved Into Public Diplomacy.” In
The Oxford Handbook of Propaganda Studies, edited by J. Auerbach and R. Castronovo, 131–146.
Oxford, UK: Oxford University Press.

Curtis, H. 2016. “Constructing Cooperation: Chinese Ontological Security Seeking in the South China
Sea Dispute.” Journal of Borderlands Studies 31 (4): 537–549. doi:10.1080/08865655.2015.1066698.

Deng, X. 1974. “Speech to the Special Session of the UN General Assembly, 10 April 1974.” Peking
Review, Supplement To 15: 1–5.

de Vreese, C. H., J. Peter, and H. A. Semetko. 2001. “Framing Politics at the Launch of the Euro: A
Cross-National Comparative Study of Frames in the News.” Political Communication 18 (2):
107–122.

JOURNALISM PRACTICE 21

https://doi.org/10.1080/09636412.2021.1885730
http://english.cctv.com/2016/12/31/ARTIdbvXHYpQnQ35nWBGttZg161231.shtml
https://www.youtube.com/watch?v=WauC6zypAoE
https://www.youtube.com/watch?v=WauC6zypAoE
https://www.youtube.com/watch?v=dlfdWx1FVH4
https://www.youtube.com/watch?v=p3sTUQfUUjI
https://www.youtube.com/watch?v=jIrZ9UEcoO0
https://www.youtube.com/watch?v=jIrZ9UEcoO0
https://www.youtube.com/watch?v=wkOwZwuDOyg
https://www.youtube.com/watch?v=wkOwZwuDOyg
https://www.youtube.com/watch?v=XzbSZzHDE_Y
https://www.youtube.com/watch?v=1WuVO4fcZ0I
https://www.youtube.com/watch?v=1WuVO4fcZ0I
https://www.youtube.com/watch?v=FAFI9jF6oqs
https://www.youtube.com/watch?v=aq3h8UMSpXY
https://www.youtube.com/watch?v=aq3h8UMSpXY
https://www.youtube.com/watch?v=6p170v6VjAA
https://www.youtube.com/watch?v=6XmnXHIqmsk%26t=6s
https://www.youtube.com/watch?v=6XmnXHIqmsk%26t=6s
https://www.youtube.com/watch?v=oL_0VZhTt8c
https://www.youtube.com/watch?v=oL_0VZhTt8c
https://www.cgtn.com/about-us
https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2014.04.008
https://doi.org/10.1177/0263395720966171
https://www.csis.org/blogs/post-soviet-post/rossiya-segodnya-national-champion-news
https://www.csis.org/blogs/post-soviet-post/rossiya-segodnya-national-champion-news
https://doi.org/10.1080/08865655.2015.1066698


d’Hooghe, I. 2015. China’s Public Diplomacy. Leiden: Brill. https://brill.com/view/title/24897
Diamond, L., and O. Schell. 2019. “Media.” In China’s Influence and American Interests: Promoting

Constructive Vigilance, edited by Larry Diamond and Orville Schell, 99–122. Stanford: Hoover
Press.

Entman, R. M. 1993. “Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm.” Journal of
Communication 43 (4): 51–58. doi:10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x.

Ermarth, F. W. 2009. “Russian Strategic Culture in Flux: Back to the Future?” In Strategic Culture and
Weapons of Mass Destruction: Culturally Based Insights Into Comparative National Security
Policymaking, edited by J. L. Johnson, K. M. Kartchner, and J. A. Larsen, 85–96. New York:
Palgrave Macmillan US. doi:10.1057/9780230618305_6

Fearon, T., and U. M. Rodrigues. 2019. “The Dichotomy of China Global Television Network’s News
Coverage.” Pacific Journalism Review : Te Koakoa 25 (1 & 2): 102–121. doi:10.24135/pjr.v25i1.404

Feng, H. 2007. Chinese Strategic Culture and Foreign Policy Decision-Making: Confucianism, Leadership
and War. Routledge.

Gabore, S. M. 2020. “Western and Chinese Media Representation of Africa in COVID-19 News
Coverage.” Asian Journal of Communication 30 (5): 299–316. doi:10.1080/01292986.2020.
1801781.

Gagliardone, I. 2013. “China as a Persuader: CCTV Africa’s First Steps in the African Mediasphere.”
Ecquid Novi: African Journalism Studies 34 (3): 25–40. doi:10.1080/02560054.2013.834835.

Gagliardone, I., and N. Pál. 2017. “Freer but not Free Enough? Chinese Journalists Finding Their Feet
in Africa.” Journalism: Theory, Practice & Criticism 18 (8): 1049–1063. doi:10.1177/
1464884916636171

Galtung, J. 1986. “On the Role of the Media in Worldwide Security and Peace.” In Peace and
Communication, edited by T. Varis, 249–266. San Jose, Costa Rica: Universidad para La Paz.

Galtung, J., and M. Ruge. 1981. “Structuring and Selecting News.” In The Manufacture Of News N/E:
Deviance, Social Problems and the Mass Media (2nd Revised Edition), edited by J. Young, and S.
Cohen, 52–63. London: Constable.

Gaufman, E. 2015. “Memory, Media, and Securitization: Russian Media Framing of the Ukrainian
Crisis.” Journal of Soviet and Post-Soviet Politics and Society 1 (1): 141–175.

Ginneken, J. 2009. “Who Gets to Speak in the World News?” In Understanding Global News: A Critical
Introduction, edited by Jaap van Ginneken, 85–108. New York: SAGE Publications Ltd. doi:10.4135/
9781446217955

Hallin, D. C., and P. Mancini. 2004. Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics.
Cambridge: Cambridge University Press.

Hallin, D. C., and P. Mancini. 2011. Comparing Media Systems Beyond the Western World. Cambridge:
Cambridge University Press.

Headley, J. 2015. “Challenging the EU’s Claim to Moral Authority: Russian Talk of ‘Double
Standards’.” Asia Europe Journal 13 (3): 297–307. doi:10.1007/s10308-015-0417-y.

Herpen, M. H. V. 2015. Putin’s Propaganda Machine: Soft Power and Russian Foreign Policy. Lanham:
Rowman & Littlefield.

Huang, Z. A., and R. Wang. 2021. “Exploring China’s Digitalization of Public Diplomacy on Weibo
and Twitter: A Case Study of the U.S.–China Trade War.” International Journal of
Communication 15 (0): 28.

Hutchings, S., and J. Szostek. 2015. “Dominant Narratives in Russian Political and Media Discourse
During the Ukraine Crisis.” In Ukraine and Russia: People, Politics, Propaganda and Perspectives,
edited by Agnieszka Pikulicka-Wilczewska, and Richard Sakwa, 183–196. E-International Relations.

Jagers, J., and S. Walgrave. 2007. “Populism as Political Communication Style: An Empirical Study of
Political Parties’ Discourse in Belgium.” European Journal of Political Research 46 (3): 319–345.
doi:10.1111/j.1475-6765.2006.00690.x.

Ji, L.-J., A. Lee, and T. Guo. 2010. The Thinking Styles of Chinese People. Oxford: Oxford University
Press. doi:10.1093/oxfordhb/9780199541850.013.0012

Kim, Y., and M. R. Jahng. 2016. “Who Frames Nuclear Testing? Understanding Frames and News
Sources in the US and South Korean News Coverage of North Korean Nuclear Testing.” The
Journal of International Communication 22 (1): 126–142. doi:10.1080/13216597.2015.1076732.

22 C. ZHANG ET AL.

https://brill.com/view/title/24897
https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x
https://doi.org/10.1057/9780230618305_6
https://doi.org/10.24135/pjr.v25i1.404
https://doi.org/10.1080/01292986.2020.1801781
https://doi.org/10.1080/01292986.2020.1801781
https://doi.org/10.1080/02560054.2013.834835
https://doi.org/10.1177/1464884916636171
https://doi.org/10.1177/1464884916636171
https://doi.org/10.4135/9781446217955
https://doi.org/10.4135/9781446217955
https://doi.org/10.1007/s10308-015-0417-y
https://doi.org/10.1111/j.1475-6765.2006.00690.x
https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199541850.013.0012
https://doi.org/10.1080/13216597.2015.1076732


Kiseleva, Y. 2015. “Russia’s Soft Power Discourse: Identity, Status and the Attraction of Power.”
Politics 35 (3–4): 316–329. doi:10.1111/1467-9256.12100.

Klein, Y. 1989. “The Sources of Soviet Strategic Culture.” The Journal of Soviet Military Studies 2 (4):
453–490. doi:10.1080/13518048908429961.

Klemperer, V. 2013. Language of the Third Reich: LTI: Lingua Tertii Imperii (01 edition). Bloomsbury
Academic.

Kluver, R., S. Cooley, and R. Hinck. 2019. “Contesting Strategic Narratives in a Global Context: The
World Watches the 2016 U.S. Election.” The International Journal of Press/Politics 24 (1): 92–114.
doi:10.1177/1940161218786426.

Kremlin.ru. 2013. “Visit to Russia Today Television Channel.” President of Russia, June 11. http://en.
kremlin.ru/events/president/news/18319.

Kuok, L. 2019. “How China’s Actions in the South China Sea Undermine the Rule of Law.” Global
China, November.

Kurlantzick, J. 2007. Charm Offensive: How China’s Soft Power is Transforming the World. 需New
Haven, CT: Yale University Press.

Lasswell, H. D. 1951. The Strategy of Soviet Propaganda." Proceedings of the Academy of Political
Science 24 (2): 66–78. https://doi.org/10.2307/1173235.

Larson, D. W., and A. Shevchenko. 2014. “Russia Says no: Power, Status, and Emotions in Foreign
Policy.” Communist and Post-Communist Studies 47 (3): 269–279. doi:10.1016/j.postcomstud.
2014.09.003.

Lasorsa, D. L., and S. D. Reese. 1990. “News Source Use in the Crash of 1987: A Study of Four National
Media.” Journalism Quarterly 67 (1): 60–71. doi:10.1177/107769909006700110.

Lasswell, H. D. 1927. Propaganda Technique in the World war. Cambridge, MA: MIT press.
Lee, M. A. 1998. Unreliable Sources: A Guide to Detecting Bias in News Media. Reprint Edition. New York:

Kensington Publishing Corp.
Lee, S. T. 2010. “Peace Journalism: Principles and Structural Limitations in the News Coverage of

Three Conflicts.” Mass Communication and Society 13 (4): 361–384. doi:10.1080/
15205430903348829.

Li, M. 2008. “China Debates Soft Power.” The Chinese Journal of International Politics 2 (2): 287–308.
doi:10.1093/cjip/pon011.

Li, X., and V. Worm. 2011. “Building China’s Soft Power for a Peaceful Rise.” Journal of Chinese Political
Science 16 (1): 69–89. doi:10.1007/s11366-010-9130-2.

Li, A., and M. Wu. 2018. “‘See the Difference’: What Difference? The New Missions of Chinese
International Communication.” Westminster Papers in Communication and Culture 13 (1): 41–47.
doi:10.16997/wpcc.275.

Liao, L., and M. Ma. 2014. “The Role and Influence of China’s Mainstream Media in South China Sea
Disputes ? An Analysis from the Perspective of Signaling.” In China and the International Society:
Vol. Volume 1, edited by Jinjun Zhao and Zhirui Chen, 169–201. New Jersey: World Century
Publishing Corporation. doi:10.1142/9781938134517_0007.

Lichtenstein, D., K. Esau, L. Pavlova, D. Osipov, and N. Argylov. 2018. “Framing the Ukraine Crisis: A
Comparison Between Talk Show Debates in Russian and German Television.” International
Communication Gazette 81 (1): 66–88. doi:10.1177/1748048518755209.

Löfflmann, G. 2013. “Hollywood, the Pentagon, and the Cinematic Production of National Security.”
Critical Studies on Security 1 (3): 280–294. doi:10.1080/21624887.2013.820015.

Madrid-Morales, D. 2017. “The Internationalization of Chinese Media: A Production Study of CGTN
Africa.” Communication Papers 6 (11): 51–69.

Mankoff, J. 2014. “Russia’s Latest Land Grab.” https://www.foreignaffairs.com/articles/ukraine/2014-
04-17/russias-latest-land-grab.

Marsh, V. 2017. “Tiangao or Tianxia? The Ambiguities of CCTV’s English-Language News for Africa.”
In China’s Media Go Global, edited by D. K. Thussu, H. de Burgh, and A. Shi, 117–135. London:
Routledge.

Matingwina, S. 2016. “China’s Public Diplomacy in Zimbabwe: Perceptions, Opportunities and
Challenges.” African East-Asian Affairs 4: 96–125.

JOURNALISM PRACTICE 23

https://doi.org/10.1111/1467-9256.12100
https://doi.org/10.1080/13518048908429961
https://doi.org/10.1177/1940161218786426
http://en.kremlin.ru/events/president/news/18319
http://en.kremlin.ru/events/president/news/18319
https://doi.org/10.2307/1173235
https://doi.org/10.1016/j.postcomstud.2014.09.003
https://doi.org/10.1016/j.postcomstud.2014.09.003
https://doi.org/10.1177/107769909006700110
https://doi.org/10.1080/15205430903348829
https://doi.org/10.1080/15205430903348829
https://doi.org/10.1093/cjip/pon011
https://doi.org/10.1007/s11366-010-9130-2
https://doi.org/10.16997/wpcc.275
https://doi.org/10.1142/9781938134517_0007
https://doi.org/10.1177/1748048518755209
https://doi.org/10.1080/21624887.2013.820015
https://www.foreignaffairs.com/articles/ukraine/2014-04-17/russias-latest-land-grab
https://www.foreignaffairs.com/articles/ukraine/2014-04-17/russias-latest-land-grab


McGoldrick, A., and J. Lynch. 2000. “Peace journalism.” https://www.transcend.org/tri/downloads/
McGoldrick_Lynch_Peace-Journalism.pdf.

McGuire, W. J. 1961. “Resistance to Persuasion Conferred by Active and Passive Prior Refutation of
the Same and Alternative Counterarguments.” The Journal of Abnormal and Social Psychology 63
(2): 326.

McGuire, W. J. 1964. “Inducing Resistance to Persuasion. Some Contemporary Approaches.” https://
opus4.kobv.de/opus4-Fromm/frontdoor/index/index/docId/16094.

Miazhevich, G. 2018. “Nation Branding in the Post-Broadcast Era: The Case of RT.” European Journal
of Cultural Studies 21 (5): 575–593. doi:10.1177/1367549417751228.

Morales, P. 2020. “Mind the (Cultural) Gap: International News Channels and the Challenge of
Attracting Latin American Audiences.” Media Culture & Society 43 (4): 648–663. doi:10.1177/
0163443720972307.

Nelson, A. 2013. “CCTV’s international expansion: China’s grand strategy for media?[Report to the
Center for International Media Assistance].” National Endowment for Democracy.

Neumann, I. B. 2016. “Russia’s Europe, 1991-2016: Inferiority to Superiority.” International Affairs 92
(6): 1381–1399. doi:10.1111/1468-2346.12752.

Norris, P. 2014. “Watchdog Journalism.” In The Oxford Handbook of Public Accountability, edited by
M. Bovens, R. E. Goodin, and T. Schillemans, 525–541. Oxford: Oxford University Press. doi:10.
1093/oxfordhb/9780199641253.013.0015

Orttung, R. W., and E. Nelson. 2019. “Russia Today’s Strategy and Effectiveness on YouTube.” Post-
Soviet Affairs 35 (2): 77–92. doi:10.1080/1060586X.2018.1531650.

Palmer, J. 2018. “China’s Global Propaganda Is Aimed at Bosses, Not Foreigners.” Foreign Policy,
October 1. https://foreignpolicy.com/2018/10/01/chinas-global-propaganda-is-aimed-at-bosses-
not-foreigners/.

Pan, C., B. Isakhan, and Z. Nwokora. 2019. “Othering as Soft-Power Discursive Practice: China Daily’s
Construction of Trump’s America in the 2016 Presidential Election.” Politics 40 (1): 54–69. doi:10.
1177/0263395719843219.

Pan, Z., and G. M. Kosicki. 1993. “Framing Analysis: An Approach to News Discourse.” Political
Communication 10 (1): 55–75.

Panizza, F. 2005. “Introduction: Populism and the Mirror of Democracy.” In Populism and the Mirror of
Democracy, edited by F. Panizza, 1–31. New York: Verso.

Pezard, S., A. Radin, T. Szayna, and F. Larrabee. 2017. “European Relations with Russia: Threat
Perceptions, Responses, and Strategies in the Wake of the Ukrainian Crisis.” RAND Corporation.
doi:10.7249/RR1579.

Pifer, S. 2019. “Five years after Crimea’s illegal annexation, the issue is no closer to resolution.”
Brookings, March 18. https://www.brookings.edu/blog/order-from-chaos/2019/03/18/five-years-
after-crimeas-illegal-annexation-the-issue-is-no-closer-to-resolution/.

Price, M. 2003. “Public Diplomacy and the Transformation of International Broadcasting.” Cardozo
Arts and Entertainment Law Journal 21 (1): 51–85.

Przeworski, A., and H. Teune. 1970. The Logic of Comparative Social Inquiry. Hoboken: Wiley-
Interscience. doi:10.2307/1958372

Pu, X. 2017. “Controversial Identity of a Rising China.” The Chinese Journal of International Politics 10
(2): 131–149. doi:10.1093/cjip/pox004.

Putin, V. 2013. “Visit to Russia Today television channel.” President of Russia. http://en.kremlin.ru/
events/president/news/18319.

Rabena, A. 2018. “Understanding the Philippines’ South China Sea Policy.” The Maritime Executive,
https://www.maritime-executive.com/editorials/understanding-the-philippines-south-china-sea-
policy.

Rawnsley, G. D. 2013. ““Thought-Work” and Propaganda: Chinese Public Diplomacy and Public
Relations After Tiananmen Square.” In Oxford Handbook of Propaganda Studies, edited by J.
Auerbach, and R. Castronovo, 147–162. Oxford: Oxford University Press.

Rawnsley, G. D. 2015. “To Know Us is to Love Us: Public Diplomacy and International Broadcasting in
Contemporary Russia and China.” Politics 35 (3–4): 273–286. doi:10.1111/1467-9256.12104.

24 C. ZHANG ET AL.

https://www.transcend.org/tri/downloads/McGoldrick_Lynch_Peace-Journalism.pdf
https://www.transcend.org/tri/downloads/McGoldrick_Lynch_Peace-Journalism.pdf
https://opus4.kobv.de/opus4-Fromm/frontdoor/index/index/docId/16094
https://opus4.kobv.de/opus4-Fromm/frontdoor/index/index/docId/16094
https://doi.org/10.1177/1367549417751228
https://doi.org/10.1177/0163443720972307
https://doi.org/10.1177/0163443720972307
https://doi.org/10.1111/1468-2346.12752
https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199641253.013.0015
https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199641253.013.0015
https://doi.org/10.1080/1060586X.2018.1531650
https://foreignpolicy.com/2018/10/01/chinas-global-propaganda-is-aimed-at-bosses-not-foreigners/
https://foreignpolicy.com/2018/10/01/chinas-global-propaganda-is-aimed-at-bosses-not-foreigners/
https://doi.org/10.1177/0263395719843219
https://doi.org/10.1177/0263395719843219
https://doi.org/10.7249/RR1579
https://www.brookings.edu/blog/order-from-chaos/2019/03/18/five-years-after-crimeas-illegal-annexation-the-issue-is-no-closer-to-resolution/
https://www.brookings.edu/blog/order-from-chaos/2019/03/18/five-years-after-crimeas-illegal-annexation-the-issue-is-no-closer-to-resolution/
https://doi.org/10.2307/1958372
https://doi.org/10.1093/cjip/pox004
http://en.kremlin.ru/events/president/news/18319
http://en.kremlin.ru/events/president/news/18319
https://www.maritime-executive.com/editorials/understanding-the-philippines-south-china-sea-policy
https://www.maritime-executive.com/editorials/understanding-the-philippines-south-china-sea-policy
https://doi.org/10.1111/1467-9256.12104


Richter, M. L. 2017. “What We Know about RT (Russia Today).” European Values Think Tank, Prague,
Czech Republic. https://www.europeanvalues.net/wp-content/uploads/2017/09/What-We-
Know-about-RT-Russia-Today-1.pdf.

Riga. 2015. “Analysis of Russia’s Information Campaign against Ukraine.” NATO Strategic
Communications Centre of Excellence. https://www.stratcomcoe.org/analysis-russias-
information-campaign-against-ukraine.

Roman, N., W. Wanta, and I. Buniak. 2017. “Information Wars: Eastern Ukraine Military Conflict
Coverage in the Russian, Ukrainian and U.S. Newscasts.” International Communication Gazette
79 (4): 357–378. doi:10.1177/1748048516682138.

RT. 2013a. "Chaos for Europe if millions of Ukrainians flood there for better life, December 8". https://
www.youtube.com/watch?v=SZtAGZXYses

RT. 2013b. “Putin: Ukraine unrest looks like planned action, not revolution, December 2.” https://
www.youtube.com/watch?v=EAcIlTaR7W4.

RT. 2013c. “Ukraine: Era of Deep Division?, December 9”. https://www.youtube.com/watch?v=
vIYJbDnhBAA.

RT. 2013d. “Protest Mode: Where to go and what to see in revolutionary Kiev, December 14.” https://
www.youtube.com/watch?v=-0eMBb1lFEs.

RT. 2014a. “Angry Riots: Ukrainians set up catapult to fire at police, January 20.” https://www.
youtube.com/watch?v=vH5sDDh71WE.

RT. 2014b. “Kiev Face-Off: Ukraine opposition urges snap elections, refuses president’s offer, January
25.” https://www.youtube.com/watch?v=5cle7EXjV8Y.

RT. 2014c. “‘We can’t help now!’: Europeans question Brussels’ plan to bail out Ukraine, February 25.”
https://www.youtube.com/watch?v=p201JFRrFuI.

RT. 2014d. "Neo-Nazi Takeover? Ultra-nationalists take center stage amid political chaos in Ukraine,
March 5." https://www.youtube.com/watch?v=0pN9u7zur2I

RT. 2014e. "Ukraine president offers opposition leader PM post, agrees to change Constitution,
January 25." https://www.youtube.com/watch?v=QS0dWHUZt4A

RT. 2014f. "Ukraine Turmoil: Far-right radicals on the rise amid violence in Kiev, January 24" https://
www.youtube.com/watch?v=-0ad7RQz6OQ

RT. 2014g, February 25. ‘We can’t help now!’: Europeans question Brussels’ plan to bail out Ukraine.
https://www.youtube.com/watch?v=p201JFRrFuI

RT. 2020. “The first TV news network in the world to hit 10 bln views on Youtube RT.” RT
International, January 29. https://www.rt.com/about-us/press-releases/rt-youtube-10-billion-
views/.

SCMP. 2009. “Beijing in 45b yuan Global Media Drive.” South China Morning Post, January 13, 2009.
https://www.scmp.com/article/666847/beijing-45b-yuan-global-media-drive.

Seib, P. 2009. “Public Diplomacy and Journalism: Parallels, Ethical Issues, and Practical Concerns.”
American Behavioral Scientist 52: 772–786.

Semetko, H., and P. Valkenburg. 2000. “Framing European Politics: A Content Analysis of Press and
Television News.” Journal of Communication 50 (2): 93–109.

Shambaugh, D. 2017. “China’s Propaganda System: Institutions, Processes and Efficacy.” In Critical
Readings on Communist Party of China, edited by K. E. Brodsgaard, 713–751. Leiden: BRILL.

Sheafer, T., and I. Gabay. 2009. “Mediated Public Diplomacy: A Strategic Contest Over International
Agenda Building and Frame Building.” Political Communication 26 (4): 447–467. doi:10.1080/
10584600903297240.

Shultz, R. H., and R. Godson. 1984. Dezinformatsia: Active Measures in Soviet Strategy. 1st ed. Oxford:
Pergamon-Brassey’s.

Šimalčík, M. 2020. “China and the South China Sea Conflict: A Case for Confucian Strategic Culture?”
The Journal of Indian and Asian Studies 1 (1): 1–33. doi:10.1142/S2717541320500023.

Simons, G. 2011. “Attempting to Re-Brand the Branded: Russia’s International Image in the 21st
Century.” Russian Journal of Communication 4 (3–4): 322–350. doi:10.1080/19409419.2011.
10756816.

Simons, G. 2015. “Taking the New Public Diplomacy Online: Russia and China.” Place Branding and
Public Diplomacy 11 (2): 111–124. doi:10.1057/pb.2014.22.

JOURNALISM PRACTICE 25

https://www.europeanvalues.net/wp-content/uploads/2017/09/What-We-Know-about-RT-Russia-Today-1.pdf
https://www.europeanvalues.net/wp-content/uploads/2017/09/What-We-Know-about-RT-Russia-Today-1.pdf
https://www.stratcomcoe.org/analysis-russias-information-campaign-against-ukraine
https://www.stratcomcoe.org/analysis-russias-information-campaign-against-ukraine
https://doi.org/10.1177/1748048516682138
https://www.youtube.com/watch?v=SZtAGZXYses
https://www.youtube.com/watch?v=SZtAGZXYses
https://www.youtube.com/watch?v=EAcIlTaR7W4
https://www.youtube.com/watch?v=EAcIlTaR7W4
https://www.youtube.com/watch?v=vIYJbDnhBAA
https://www.youtube.com/watch?v=vIYJbDnhBAA
https://www.youtube.com/watch?v=-0eMBb1lFEs
https://www.youtube.com/watch?v=-0eMBb1lFEs
https://www.youtube.com/watch?v=vH5sDDh71WE
https://www.youtube.com/watch?v=vH5sDDh71WE
https://www.youtube.com/watch?v=5cle7EXjV8Y
https://www.youtube.com/watch?v=p201JFRrFuI
https://www.youtube.com/watch?v=0pN9u7zur2I
https://www.youtube.com/watch?v=QS0dWHUZt4A
https://www.youtube.com/watch?v=-0ad7RQz6OQ
https://www.youtube.com/watch?v=-0ad7RQz6OQ
https://www.youtube.com/watch?v=p201JFRrFuI
https://www.rt.com/about-us/press-releases/rt-youtube-10-billion-views/
https://www.rt.com/about-us/press-releases/rt-youtube-10-billion-views/
https://www.scmp.com/article/666847/beijing-45b-yuan-global-media-drive
https://doi.org/10.1080/10584600903297240
https://doi.org/10.1080/10584600903297240
https://doi.org/10.1142/S2717541320500023
https://doi.org/10.1080/19409419.2011.10756816
https://doi.org/10.1080/19409419.2011.10756816
https://doi.org/10.1057/pb.2014.22


Simonyan, M. 2016. “The View from Russia: ‘Your News Channel’ Is Here to Stay.” In The Future of 24-
Hour News New Directions, New Challenges, edited by S. Cushion, and R. Sambrook, 49–62.
New York: Peter Lang. https://www.peterlang.com/view/9781433136948/14_Chapter04.xhtml.

Smith, F. W., and S. Rossit. 2018. “Identifying and Detecting Facial Expressions of Emotion in
Peripheral Vision.” PLOS ONE 13 (5): e0197160. doi:10.1371/journal.pone.0197160.

Snyder, J. L. 1977. “The Soviet Strategic Culture: Implications for Limited Nuclear Operations.”
[Product Page]. https://www.rand.org/pubs/reports/R2154.html.

Strating, R. 2020. “Norm Contestation, Statecraft and the South China Sea: Defending
Maritime Order.” The Pacific Review 35 (1): 1–31. doi:10.1080/09512748.2020.1804990.

Suzuki, S. 2009. “Chinese Soft Power, Insecurity Studies, Myopia and Fantasy.” Third World Quarterly
30 (4): 779–793. https://www.jstor.org/stable/40388149.

Szostek, J. 2020. “What Happens to Public Diplomacy During Information war? Critical Reflections on
the Conceptual Framing of International Communication.” International Journal of
Communication 14: 2728–2748.

Tankard, J. W. 1991. “Media frames: Approaches to conceptualization and measurement. Paper pre-
sented to the “Communication Theory and Methodology Division, Association for Education in
Journalism and Mass Communication Convention, Boston.” Massachusetts.

Tolz, V. 2001. Inventing the Nation: Russia. London: Arnold.
Tsvetkova, N. 2020. “Russian Digital Diplomacy: A Rising Cyber Soft Power?” In Russia’s Public

Diplomacy: Evolution and Practice, edited by A. A. Velikaya, and G. Simons, 103–117. Cham,
Switzerland: Springer International Publishing. doi:10.1007/978-3-030-12874-6_6

Tuchman, G. C. 1980. Making News: A Study in the Construction of Reality. New York: Free Press.
Varrall, M. 2015. Chinese Worldviews and China’s Foreign Policy. Lowy Institute.
Velikaya, A. A., and G. Simons. 2020. Russia’s Public Diplomacy: Evolution and Practice. Cham,

Switzerland: Springer International Publishing. doi:10.1007/978-3-030-12874-6
Von Twickel, N. 2010. “Russia Today Courts Viewers With Controversy.” The Moscow Times, March

23. http://www.themoscowtimes.com/sitemap/free/2010/3/article/russia-today-courts-viewers-
with-controversy/401888.html.

The Washington Post. 2022. “Social Platforms’ Bans Muffle Russian State Media Propaganda.”
Washington Post, March 16. https://www.washingtonpost.com/technology/2022/03/16/
facebook-youtube-russian-bans/.

Walker, C., J. Ludwig, J. Cardenal, J. Kucharczyk, G. Mesežnikov, and G. Pleschová. 2017. Sharp Power:
Rising Authoritarian Influence. Washington, DC: National Endowment for Democracy.

Webb, J., T. Schirato, and G. Danaher. 2002. Understanding Bourdieu. Crows Nest, New South Wales:
Allen & Unwin.

Wilson, J. L. 2015. “Russia and China Respond to Soft Power: Interpretation and Readaptation of a
Western Construct.” Politics 35 (3–4): 287–300. doi:10.1111/1467-9256.12095.

Wittebols, J. H. 1996. “News from the Noninstitutional World: US and Canadian Television News
Coverage of Social Protest.” Political Communication 13 (3): 345–361.

Xie, S., and O. Boyd-Barrett. 2015. “External-National TV News Networks’ Way to America: Is the
United States Losing the Global ‘Information War’?” International Journal of Communication 9:
66–83.

Yang, S. X. 2017. "Soft Power and the Strategic Context for China’s ‘Media Going Global’ Policy. In
China’s Media Go Global, 79–100. Routledge.

Yablokov, I. 2015. “Conspiracy Theories as a Russian Public Diplomacy Tool: The Case of Russia Today
(RT).” Politics 35 (3–4): 301–315. doi:10.1111/1467-9256.12097.

Zakaria, F. 2017. “The Decline of U.S. Influence is the Great Global Story of our Age.” Washington
Post, December 28. https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/the-decline-of-
us-influence-is-the-great-global-story-of-our-times/2017/12/28/bfe48262-ebf6-11e7-9f92-10a22
03f6c8d_story.html.

Zhang, Y. 2014. “Understand China’s Media in Africa from the perspective of Constructive
Journalism.” Paper presented at the international conference: China and Africa Media,
Communications and Public Diplomacy.

26 C. ZHANG ET AL.

https://www.peterlang.com/view/9781433136948/14_Chapter04.xhtml
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0197160
https://www.rand.org/pubs/reports/R2154.html
https://doi.org/10.1080/09512748.2020.1804990
https://www.jstor.org/stable/40388149
https://doi.org/10.1007/978-3-030-12874-6_6
https://doi.org/10.1007/978-3-030-12874-6
http://www.themoscowtimes.com/sitemap/free/2010/3/article/russia-today-courts-viewers-with-controversy/401888.html
http://www.themoscowtimes.com/sitemap/free/2010/3/article/russia-today-courts-viewers-with-controversy/401888.html
https://www.washingtonpost.com/technology/2022/03/16/facebook-youtube-russian-bans/
https://www.washingtonpost.com/technology/2022/03/16/facebook-youtube-russian-bans/
https://doi.org/10.1111/1467-9256.12095
https://doi.org/10.1111/1467-9256.12097
https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/the-decline-of-us-influence-is-the-great-global-story-of-our-times/2017/12/28/bfe48262-ebf6-11e7-9f92-10a2203f6c8d_story.html
https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/the-decline-of-us-influence-is-the-great-global-story-of-our-times/2017/12/28/bfe48262-ebf6-11e7-9f92-10a2203f6c8d_story.html
https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/the-decline-of-us-influence-is-the-great-global-story-of-our-times/2017/12/28/bfe48262-ebf6-11e7-9f92-10a2203f6c8d_story.html


Zhang, Y., and S. Matingwina. 2016. “A New Representation of Africa? The Use of Constructive
Journalism in the Narration of Ebola by China Daily and the BBC.” African Journalism Studies 37
(3): 19–40. doi:10.1080/23743670.2016.1209224.

Zhang, Y., and D. O. Ong’ong’a. 2021. “Unveiling China’s Digital Diplomacy: A Comparative Analysis
of CGTN Africa and BBC News Africa on Facebook.” Asian Journal of Comparative Politics 7 (3):
661–683. doi:10.1177/20578911211068217.

Zhao, K. 2015. “The Motivation Behind China’s Public Diplomacy.” The Chinese Journal of
International Politics 8 (2): 167–196. doi:10.1093/cjip/pov005.

Zhao, S. 2018. “China and the South China Sea Arbitration: Geopolitics Versus International Law.”
Journal of Contemporary China 27 (109): 1–15. doi:10.1080/10670564.2017.1363012.

Zhou, J. 2021. “Xi emphasizes South-South cooperation.” China Daily, July 9. https://www.chinadaily.
com.cn/a/202107/09/WS60e6957ca310efa1bd66094e.html.

Zhu, Y. 2022. “China’s ‘New Cultural Diplomacy’ in International Broadcasting: Branding the Nation
Through CGTN Documentary.” International Journal of Cultural Policy 28 (6): 671–683. doi:10.
1080/10286632.2021.2022651.

Zhu, Z., and Y. Jiang. 2018. “Russia Today’s Strategy for YouTube Reports and Its Enlightenment(今
日俄罗斯 YouTube 报道策略及启示).” Chinese Journalist(中国记者) 4: 118–121.

Appendices

Appendix 1: Codebook of the Nationality of the Sources

Code Definition CGTN RT
1. Host Country The country that hosts the news media China Russia
2. Country of
dispute

The country that is directly involved in the
dispute

The Philippines Ukraine

3. West Western countries that include the Anglo-
European community

US, UK, Canada, Australia, New Zealand, members
of European Union

4. Controversial
region

Region that has its sovereign status
contested

Crimea (Ukraine-
Russia)

5. Other Political actors that originate from countries
not listed above

E.g. South Africa, Laos,
South Korea

E.g. Argentina,
Belarus, Iraq

Appendix 2: Codebook of the Social Positions of the Sources

Code Definition Examples: CGTN Examples: RT
Government
official

Elective Politicians, Administrative officials,
speaks persons of government
institutions, movement leaders

Hong Lei
Spokesperson of Chinese
foreign ministry
(CGTN 2016d)

Victor Yanukovych
President of
Ukraine
(RT 2013b)

Expert Academic scholars, researchers of a think
tank or governmental institutions or
experts in a certain area

Wu Shicun
President of National Institute
for South China Sea studies
(CGTN 2016k)

Robert Oulds
Chairman, Bruges
Group Think Tank
(RT 2013c)

Common
people

Regular citizens unaffiliated with a
particular organization or social position

Chen Yihu
Fisherman, Sansha
(CGTN 2016h)

Grigory Sitenko
Kiev Resident
(RT 2013c)

Army Military force, including the governmental
army, self-defense forces, militia

Admiral Sun Jianguo, Deputy
PLA (People’s liberation
Army) Chief
(CGTN 2016f)

Vasily Lobov
Head, Air Force
Veterans
Association
(RT 2014d)

Entrepreneur

(Continued )

JOURNALISM PRACTICE 27

https://doi.org/10.1080/23743670.2016.1209224
https://doi.org/10.1177/20578911211068217
https://doi.org/10.1093/cjip/pov005
https://doi.org/10.1080/10670564.2017.1363012
https://www.chinadaily.com.cn/a/202107/09/WS60e6957ca310efa1bd66094e.html
https://www.chinadaily.com.cn/a/202107/09/WS60e6957ca310efa1bd66094e.html
https://doi.org/10.1080/10286632.2021.2022651
https://doi.org/10.1080/10286632.2021.2022651


Continued.
Code Definition Examples: CGTN Examples: RT

People are identified as representing,
owning, or working for a large
corporation or a small business

Li Manjuan
Zimbabwe Chinese business
association (CGTN 2016l)

Alexey Miller
Gazprom CEO
(RT 2014b)

Police Police officers and maritime law enforcers Captain Xiang Guoxiang
From No.1 Law Enforcement
Vessel
(CGTN 2016c)

Police beaten by
masked rioters
(RT 2014c)

Journalist Journalists, reporters, or correspondents of
media institutions other than CGTN and
RT

Rod Kapunan
Columnist, The Standard
(CGTN 2016i)

Graham Phillips
Ukraine-based
Journalist

Activist The people who advocate or practice
activism

Anonymous
protestor
(RT 2014f)

Appendix 3: Codebook of the Modes of Representation of Sources

Code Definition
Public speech Formal statement at press conference, at congress or diplomatic meeting, etc.
Pre-recorded
interview

Pre-recorded interview collected in formal setting: in the office, studio or in the scenes that are
edited before broadcast.

Live interview Synchronous interview of the guest speakers in the studio and through virtual video/audio call.
Leaked conversation Leak phone calls, overheard speeches.
Ad hoc street
interview

Street interview with passers-by, witnesses or common citizens without pre-arrangement.

Appendix 4: Codebook of Generic Frames: Peace and Conflict Frames

Category Criteria Examples: CGTN Examples: RT
Peace
frame

(a) Does it talk about negotiation
and agreement?
(b) Does it talk about solution
seeking and cooperation?
(c) Does it talk about the
ceasefire and disarmament?
(d) Does it talk about
reconstruction, rehabilitation?

“China adheres to an
independent foreign policy
of peace and a good
neighborhood policy”
(CGTN 2016j)

“In Ukraine, where the country’s
president Victor Yanukovych has
invited the leader of the
opposition to become the prime
minister in a bit to quell anti-
government unrest.” (RT 2014e)

Conflict
frame

(a) Does the news story reflect
verbal disagreement among
actors?
(b) Does the news story reflect
one party/individual/group/
country’s reproach of another?
(c) Does the news story reflect
any political contestation among
different actors?
(d) Does the news story reflect
the physical confrontation and/
or injury and casualty among
actors?

“China has no alternative but
to oppose to it and reject it”
(CGTN 2016g)

“There is still ongoing clashes
between riot police and rioter,
fires still burning, over to my
head.”
(RT 2013a)

28 C. ZHANG ET AL.


	Abstract
	Introduction
	Literature Review
	International Broadcasting: A Contested Battlefield
	Different International Communication Approaches: Image Fever and the Cynical Attacker
	Chinese and Russian International Broadcasting During Times of International Conflict

	Data and Method
	Case Selection
	Sampling
	Content Analysis

	Findings
	Alternative Voices? Megaphone of the pro-China Developing World Versus the Alternative West
	Covering International Conflicts with Different Frames

	Conclusion
	Notes
	Disclosure Statement
	ORCID
	REFERENCES
	Appendices
	Appendix 1: Codebook of the Nationality of the Sources
	Appendix 2: Codebook of the Social Positions of the Sources
	Appendix 3: Codebook of the Modes of Representation of Sources
	Appendix 4: Codebook of Generic Frames: Peace and Conflict Frames



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles false
  /AutoRotatePages /PageByPage
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile ()
  /CalRGBProfile (Adobe RGB \0501998\051)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.3
  /CompressObjects /Off
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages false
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.1000
  /ColorConversionStrategy /sRGB
  /DoThumbnails true
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 524288
  /LockDistillerParams true
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments false
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo false
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings false
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Remove
  /UCRandBGInfo /Remove
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 150
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages false
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.90
    /HSamples [2 1 1 2] /VSamples [2 1 1 2]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.40
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 150
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages false
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.90
    /HSamples [2 1 1 2] /VSamples [2 1 1 2]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.40
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Average
  /MonoImageResolution 300
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects true
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile (None)
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /Description <<
    /ENU ()
  >>
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [600 600]
  /PageSize [595.245 841.846]
>> setpagedevice


