Universiteit

4 Leiden
The Netherlands

Between fear and power : Kompas, Indonesia's most influential daily

newspaper, 1965-2010
Wijayanto, W.

Citation
Wijayanto, W. (2019, January 17). Between fear and power : Kompas, Indonesia's most
influential daily newspaper, 1965-2010. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/68274

Version: Not Applicable (or Unknown)

Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the
Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/68274

License:

Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).


https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/68274

Cover Page

The handle http://hdl.handle.net/1887/68274 holds various files of this Leiden University
dissertation.

Author: Wijayanto, W.

Title: Between fear and power : Kompas, Indonesia's most influential daily newspaper,
1965-2010
Issue Date: 2019-01-17


https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1
http://hdl.handle.net/1887/68274
https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1�

Part Il

Kompas: The Minority
with Power



Chapter 7

Chapter 7

An Influential Minority

“As President, | made Kompas one of my main references to
oversee what is going on in society, to understand what the
strategic issues of public concern are, to monitor the impact of our
policies as well as many other aspects. Data and news have
become an integral part of the information that we gather in order
to decide the next strategy and steps to take, so that our policies
can benefit the entire society.”

~President Joko Widodo, Kompas, June 28, 2015

This chapter discusses the political influence of Kompas - that is, its power, as
opposed to its fear that has been the keynote of the foregoing chapters. This
power can be said to take two forms. The first and perhaps most obvious is the
influence the newspaper has exercised, after 1998, on the electorate and its
voting choices, both directly and via leaders and shapers of public opinion
among Kompas readers. | have already discussed Kompas' position during the
presidential election of 2014, which may have swayed voters to support Jokowi,
and thereby played a role in his victory. A second and more unusual form of
power exercised by Kompas, however, is that from time to time it appears to
have exerted pressure directly on political decision-makers themselves.

Page | 239



Chapter 7

In the previous chapters | highlighted the considerable caution that Kompas
takes when reporting, particularly when their reports consider the interests of
the elites. | argued that this caution is an inheritance of the New Order, when
Kompas faced sanctions at several moments of its history. | showed how during
the election campaigns, the newspaper aimed to maintain a balance in its
reporting in an attempt to avoid alienating either Jokowi or Prabowo. In short,
a recurring theme of this research so far has been a particular form of self-
censorship that resulted from the perceived need of Kompas to maintain good
relations with those in power.

In this chapter | want to refine that conclusion somewhat. | want to illustrate
how sometimes, Kompas does talk ‘truth to power’, in the sense that the
newspaper sometimes does express criticism of power holders. And when it
does, Kompas is often quite influential, as politicians and policy makers are not
only avid readers of Kompas, but also quite mindful of the opinions expressed
in its pages. | will illustrate this in two particular cases, by discussing the way
Kompas pushed Suharto to step down in 1998, and how the newspaper
campaigned for upholding direct elections of Indonesian local heads at the
city/regency level, as well as provincial level in 2014.

While | provide these examples to expound on the earlier conclusions that
Kompas places great value on maintaining good relations with elites, the
examples in this chapter also indicate that Kompas only expresses such
criticisms in specific circumstances. The two cases to be analyzed were not
controversial, in the sense that they did not pit large parts of the population
against the other. Therefore, in articulating its position, Kompas was in touch
with the general mood and desires of Indonesian society at large, and thus
avoided adopting a position that could be disliked by a sizable group of its
readers. Furthermore, these issues involved presidents who were nearing the
end of their term in power. | will take this observation up in the conclusion of
this chapter, when | argue that sometimes, Kompas does indeed criticize power
holders, but only when the risk of negative repercussions are minimal.

Page | 240



Chapter 7

7.1 The Media of the Indonesian Elite

Kompas: Profile of its Readers

What groups or sections of the Indonesian society are most susceptible to
being influenced by Kompas’ reporting? One of the ways to answer this
guestion is by looking at the profile of its readers. Based on the data from the
Kompas’ research division released in 2014%, the newspaper had 507.000
circulations and is circulated in 33 provinces across the Indonesian archipelago.
This makes the newspaper the most read newspaper, not only in Indonesia, but
also in Asia (Lim, 2011). Therefore, it is safe to say that the paper is read by
more than half a million readers. From this amount of readers, it can be seen
that in terms of education, Kompas’ readers make up a highly educated part of
Indonesian society, as can be seen in the following pie chart:

Education

15% 1% 18%

! [ junior high school

il Senior High School
Academy (1,2 or 3

s 10% years)

_ 39 - Bachelor without
degree (4 years)
Bachelor Degree
Master/Doctorate

53%

Figure 1: Kompas Readers in terms of Education (Kompas Media Kit, 2014)

%7 tried to find other sources on Kompas’ readership, as well as the profile of its readers;
however, no other institution has this data. In Indonesia, figures of newspaper circulation are
something of a secret as every media outlet wants to hide this data from the public. One of the
reasons for this is because the amount of circulation determines the price of advertisement on
its pages. However, it has been agreed by media scholars like Hill (1994) and Lim (2011) that
Kompas is the largest newspaper in Indonesia, with a circulation reaching more than 500.000
copies per day. This figure, however, is believed to be declining recently. In this regards,
Kompas has also been believed as the most influential newspaper in Indonesia (Anderson,
1994; Hill, 1994; Lim, 2011).

Page | 241



Chapter 7

From figure 1, it can be seen that most Kompas readers are university
graduates, making up more than half of its total readership (53%). The second
biggest group of readers are those who have finished senior high school (18%).
In third position are postgraduates, namely those who have obtained master or
doctorate degrees (15%), and fourth are those who have finished academy
degrees (10%). In Indonesia, this academy degree is taken after a person has
finished senior high school and its length can be one, two or three years. In fifth
rank are those who have the qualification of bachelor studies without a degree,
which is a lighter version of a bachelor’s and in Indonesia lasts for four years
(3%). The smallest number of readers are those who only finished junior high
school (1%). Therefore, if we define highly educated people as those who take
additional studies after senior high school, then 81% of Kompas readers are
highly educated. It is noteworthy that there are no readers who have only
completed elementary school, or less than that.

In parallel with its educational level, Kompas readers are also those who occupy
a high economic status in Indonesian society. This can be seen from the figure
of Kompas’ monthly expenditure as follows:

Monthly Expenditure
3%5%8%
L/
-
W <=700.000
700.001-1000000
399 . 1.000.001-1.500.000
13% i 1.501.000-2.000.000
2.000.001-3.000.000
18%
14% 3.000.001-4.000.000
W >4.000.000

Figure 2: Kompas’Readers in Terms Expenditure (Kompas Media Kit, 2014)

Page | 242



Chapter 7

From figure 2, it can be seen that most Kompas readers’ expenditure is more
than 4 million rupiahs per month (39%). This is more than 10 times higher than
those living on the poverty line in Indonesia (which is 26.853 rupiahs a month),
according to the Indonesian Statistic Bureau (Badan Pusat Statistik, 2014).
The second biggest group of readers are those spending between 2 million to 3
million rupiahs a month (18%), followed by those who spend between 3 million
to 4 million rupiahs a month (14%). In the fourth position are those who spend
between 1.5 million to 2 million rupiahs a month (13%), and fifth are those who
spend between 1 million to 1.5 million rupiahs a month (8%). In sixth rank are
those who spend between 700,000 rupiahs to 1 million rupiahs a month (5%),
and the smallest group of readers spend less or equal to 700, 000 rupiah a
month (3%). This means that 97% of Kompas readers live significantly above the
poverty line.

In summary, from the data above, it can be concluded that Kompas is the most
widely read newspaper in Indonesia, and that its typical readers are highly
educated and enjoy a good living standard. This also means that Kompas is
mostly read by those who occupy a high social class. Related to this, the next
section will demonstrate that Kompas is also the most read newspaper by the
Indonesian power holders in the legislative and executive bodies.

The Most Read Newspaper Among Indonesian Power Holders

Kompas is also the most read newspaper by Indonesian power holders. In
addition to the figures above, | conducted a small survey of 53 power holders,
consisting of 38 people working as Indonesian parliamentary members®® and 15

*% These 38 parliamentary members consisted of both the members of the house of
representative (DPR) and the house of regional representative (DPD) who were chosen through
a simple random sampling method. | visited the meeting room of the Indonesian parliamentary
members as they were gathering, then | interviewed them during their break. In this regard, |
surveyed only those who were willing to make time to answer my questions.

Page | 243



Chapter 7
people working in the Indonesian executive body*’. Most respondents read
Kompas daily, as can be seen in table 1:

Table 1
The Most Read Newspaper

Name of Newspaper Percentage
Kompas 68,6%
Media Indonesia 11,7%
Republika 7,8%
Bisnis Indonesia 3,9%
Koran Tempo 1,9%
Jawa Pos 1,9%

Koran Sindo -

Rakyat Merdeka -
Others 3,9%
Total 100%

* These 15 people were first of all, 2 (two) Special Staff members in the president’s office, with
the level equal to Ministers. The special staff functions as the daily ‘whisperer’ for the
president, advising him closely. This team is like that of the west wing in the United States.
They play a very important role in influencing the policy making processes of President Jokowi.
Secondly, there were 5 (five) government officers in the Ministry of Economic Affairs, who hold
positions as assistant deputy, or two levels under the Minister. With this role, they are in the
strategic position to implement the policy of their ministry. Finally, there were 8 (eight)
government officials from two institutions for elections in Indonesia, namely KPU (General
Election Commission) and DKPP (The Election Organization Ethic Council). The first institution
has the power to conduct general elections in Indonesia, while the second holds the power to
supervise the work of the members of KPU at every level. There were 6 (six) KPU members
who were surveyed and 2 (two) members from DKPP.

Page | 244



Chapter 7

From table 1 above, it can be seen that Kompas is the first choice of most of the
power holders, with nearly 70%. This number is dramatically higher than any
other newspaper, including Media Indonesia which is second and was only
chosen by 11.7% respondents. In third, fourth and fifth rank are Republika
(7.8%), Bisnis Indonesia (3.9%), Koran Tempo (1.9%) and Jawa Pos (1.9%). It is
interesting to note that in many interviews, respondents often immediately
mentioned Kompas when asked about which newspapers they read. They often
answered with this response before I, or my other surveyors, could provide
them with the list of newspapers to choose from. This statistic also confirms my
personal observation, where | often see editions of Kompas on display for
perusal when entering an office of a legislative member or an executive officer.

The question then is: when did those power holders start reading Kompas?
They were not asked for the exact year when they started to read it, but rather,
were only asked to recall in which political regime they started reading Kompas.
The results are as follows:

Table 2
Period Starting Reading Kompas

Political Regimes Number
Suharto 33
Habibie 1

Abdurrahman Wahid -

Megawati Soekarnoputri -

Susilo Bambang Yudhoyono 3

Joko Widodo -

From table 2, it can be seen that most power holders have been reading
Kompas since the time of President Suharto’s regime, and are therefore not

Page | 245



Chapter 7

new readers of the newspaper. Furthermore, the fact that Suharto’s regime
ended almost two decades ago reflects how Kompas has endured as their main
source of information over a long period of time. The newspaper has informed
and influenced Indonesian elites for decades.

From the findings of the survey, the following things can be surmised. First of
all, Kompas is the most read and therefore the most influential newspaper for
Indonesian power holders. Secondly, Kompas has held sway on current
Indonesian power holders for decades, since the time when Indonesia was still
in the authoritarian era under Suharto. In fact, as will be demonstrated in the
following section, Kompas has had direct influence on presidents across
different political regimes, from President Suharto during the authoritarian
period to President Yudhoyono in the current Reformation era.

7.2  The Direct Influence of Kompas on Two Indonesian Presidents

Pressurizing Suharto to Resign

As explained in chapter 2 on the history of Kompas, Sukarno’s presidency
ended when he passed his power to General Suharto on March 11, 1966,
through a controversial letter: the “Letter of Instruction on 11" of March”
(Supersemar). 1t is considered controversial because the original letter
mysteriously disappeared and has never been found. As is clear from the
course of history, however, this letter provided the basis of legitimation for
Suharto to seize power. It suggested that Sukarno give Suharto full power to
take control of national security, including that of domestic affairs. While
Suharto claimed that this letter was aimed to establish security after the killing
of military generals on the night of September 30, 1965, it was generally seen
as a forced transfer of power.

However, despite the political controversy surrounding this letter, Kompas
declared its support for General Suharto soon after he was granted power by
the President to stabilize the situation in the country. This was done through an
editorial entitled “Salus Populi Suprema Lex”:

Page | 246



Chapter 7

Salus Populi Suprema Lex. The safety of the people is the highest law.
Bung Karno as President has officially instructed the military
commander Lieutenant General Suharto to act on his behalf to save
the people, to prevent a revolution and to secure the safety of the
president himself... As a consequence we have to obey whatever
decisions are taken by him, and whoever disobeys him is against the
legitimate holder of power, and therefore, against most of the
Indonesian people. (Kompas, March 14, 1966)

As shown in the editorial above, Kompas was among the first to give legitimacy
and political support to Suharto, marking the first attempt of the newspaper to
build a good relationship with him.

Nevertheless, as explained in chapter 2, having made a political investment
through supporting Suharto did not mean that Kompas was free to write. The
newspaper was compelled to establish and maintain a close relationship with
the regime in various ways: first of all, by signing a contract that they would not
cover certain issues deemed sensitive by the regime. This was done after
Kompas was closed down by on January 21, 1978. In addition, it strove to only
ever criticize the regime in an indirect way. One of these was by writing two
editorials everyday: the first editorial was about domestic affairs and the
second one about foreign affairs. The editorial on foreign affairs was the way in
which Kompas criticized the government, for instance, by admonishing the
practice of corruption in Indonesia by reporting on the practice of corruption
elsewhere in other countries. Kompas also regularly provided a platform for the
regime. In a personal interview with a Kompas journalist, | was told: “It was
easy. In the time of Suharto, as long as we frequently provided a stage for the
president by covering him on the front page of the newspaper, everything
would be alright.” (Kompas journalist, personal interview, March 17, 2014).
Thus, it can be seen that Kompas played a symbolic role in establishing the
basis of legitimacy for the new president.

Page | 247



Chapter 7

Finally, the newspaper also regularly employed people who were close to
power holders. When | was in the newsroom, two journalists told me that there
was a minister's daughter who worked there, and that once this woman
handed in her notice for family reasons, as she felt that being a journalist took
up too much of her time and she was not able to fulfil her roles as wife and
mother. Jakob Oetama personally asked her to stay, and as an incentive, she
was transferred to the Sunday desk, which focused on the Sunday issue and
therefore only required two days a week. According to these reporters, this was
Jakob's strategy to retain the minister's daughter and keep her network close
(Personal interviews with Wisudho, June 12, 2014 and Laluna, April 15, 2014).

As elaborated by Dhakidae (1991), besides creating Kompas, the Catholic
movement also created the Center for Strategic and International Studies (CSIS),
which was to become Suharto's main think tank. CSIS has remained very close
to Kompas, and there are several CSIS people who were also the founders of
Bentara Foundation, the founding parent company of Kompas. Until now the
good relationship between CSIS and Kompas has flourished. | illustrate this in
chapter 4, in the incident involving Harry Tjan, who received special treatment
by Kompas through his proximity to Jakob. When he complained about an
article published by the newspaper, Jakob responded immediately; Tjan is one
of the founders of CSIS. Therefore, having CSIS as Suharto’s think tank is
another strategy of Kompas to stay close to power.

However, despite all these strategies to ensure proximity to the power holders,
once there were signs of the Suharto presidency breaking down, Kompas began
to withdraw its support. An interview with Bambang Wisudo, a retired Kompas
journalist who witnessed the fall of Suharto, show this:

In that period, | was a journalist for the education desk. This gave me
a chance to look closely at the dynamics of student activism in Jakarta.
Prior to 1998, | wrote about the student protests against the president
in Jakarta. However, none of the protesters were from Universitas

Page | 248



Chapter 7

Indonesia (Ul). Then | came to Ul and | pinned the clipping of my
article on their wall of magazines (majalah dinding). My intention was
to kindle their desire to join the protest. As if | was saying: “hey,
students from other universities have already staged protests. Why
are you still silent?” In my view, it was very important that students
from Ul also joined the protest, so we could really break the regime
down. (Wisudo, personal communication, June 12, 2014)

It can be seen here that Kompas actively contributed to creating the conditions
for the fall of Suharto.

The statement of Wisudo above was in line with Jimmmy Laluna, who explained

as follows:

We tried to trigger Suharto to make a statement that he would be
willing to step down, and this happened on his journey from Cairo to
Jakarta. We actually know that he did not intentionally say that he
would step down. But we asked: “What if the people do not want you
anymore?” He responded that if the people did not want him anymore,
he would give up his power. This is different from him intentionally
choosing to step down. So, we created a situation where he was
obliged to consider stepping down. (Laluna, personal communication,
April 15, 2014).

By saying this, Laluna is referring to an article printed in Kompas dated May 14,
1998, entitled: “If The People Don’t Want Him Anymore: Suharto is Ready to
Resign”. In the article, Kompas wrote as follows:

President Suharto said, if the people no longer want him to be
president, he is ready to resign. He will not keep his chair with a gun.
He will resign and dedicate himself to God, his family, children and
grandchildren. However, the president highlighted that all this would
have to be done in a constitutional way. “If there are people who want

Page | 249



Chapter 7

to do it unconstitutionally, this would mean betraying Pancasila and
the 1945 constitution”, said Suharto in a meeting with Indonesians
living in Egypt.” (Kompas, May 14, 1998)

By writing the lines above, Kompas was aware that Suharto actually did not
intend to resign soon, but was rather referring to the possibility of losing power
through a democratic election. However, by writing such an article, Kompas
sought to imply to its readers that Suharto was ready to resign soon. They
wanted to create the impression that Suharto was responding to the student
protests pressurizing him to step down.

This fact, however, was not mentioned by Suharto and he clarified this
statement through his minister, which became the headline the next day, in an

article entitled: “President Declared that He Never Said ‘Ready to Resign’.
Kompas wrote as follows:

President Suharto clarified that he never said that he was ready to
resign. What he said, however, was that he was fine if the people no
longer trusted him to be in power....therefore he will not maintain the
mandate of the people with gun. This statement was made by the
Information Minister (menteri penerangan,) Alwi Dahlan in his house
in Jakarta. (Kompas, May 16, 1998)

This revision, however, did not erase the initial impression given to the readers
as a result of the previous article.

The attempt of the newspaper to push the president to step down was made
again through another headline, entitled: “Welcome to the New Government,
11 Ministers Resigned from Office”. Luhulima explained that when the article
was written, they was a rumor that the president would step down very soon,
possibly on May 21, 1998. However, in order not to trail behind other news
outlets, Kompas wrote a piece welcoming the new government in order to give
the impression to its readers that they were in full possession of the facts and

Page | 250



Chapter 7

already knew the president would resign. In the case that Suharto did not step
down, the newspaper anticipated covering itself by claiming that they had been
referring to the 11 ministers who had resigned from office. Luhulima explained
further: “This means that there would be new ministers appointed, and since a
lot of new ministers would come, we could say that it’s like having a new
government.” (Luhulima, 2001: xii)

On the same day, Kompas also wrote other articles to pressurize the president
to resign by giving space to Suharto’s political rivals. In an article entitled:
“Megawati Supported the Students”, the paper wrote:

The chairman of the struggling Indonesian Democratic Party (PDIP),
Megawati Soekarnoputri, was consistent in his support of the ongoing
student protests. This is because reformation, the eradication of
corruption and pressure on Suharto to step down are all also the goals
of PDIP.” (Kompas, May 21, 1998).

On the very same day, on page 10 of the daily, an article entitled “Artists
Support Pak Harto to Step Down” was published. In line with this, an article on
page 12 entitled: “The Foreign Minister of the United States Suggested Suharto
to Resign” was published. All these articles helped apply subtle pressure for the
resignation of Suharto.

Suharto stepped down from power on May 21, 1998, passing the presidency
onto Habibie. Kompas immediately threw their support behind Habibie, as
shown by this article, entitled: “BJ Habibie Wants the People to Support Him”:

In his first speech in the Merdeka Palace, President BJ Habibie hopes
for the full support of the Indonesian people in his new position as the
third president of Indonesia. “I am hoping for support from all of the
people so that we can get out of this political crisis, which might
destroy the entire nation.” Habibie became President of the

Page | 251



Chapter 7

Indonesian Republic early on the day that Suharto stepped down.”
(Kompas, May 22, 1998).

This support from Kompas was evidenced by the placement of the article on
the front page, with pictures as follows:

Harga Eceran di P Jawa Rp 1.100

e HARIAN UNTUK UMUM s it b e oy
frorir i ey

o i b

ey T [ T

b g e e P o s

e H;'u“mmw:mv‘", LT

LI e v b S btts 110 £ 1020 Dt

e vt o T 4 s v i R A T T L S

et it A P 48, ML i ik e pemrarg ik

e e seci s it e G 4

et T T PR 2 st e omen

— ._,,"", —— e o s i e ek O ot 500
! ooty ety

o A e e ot o T8 e e a0 003 1 P, 75—
= ST A e orei e e R e

e 2 AMANAT MATINURANI RAKYAT A 0t 54 S
JUMAT, 22 MEI 1998 HARIAN PAGI TERBIT 12 HALAMAN NO. 317 TAHUN KE33

s ke BJ Habibie Minta Dukungan Rakyat

residen tanspak Foglavk  kesonangao,bogita ml.m pidato pertamanya di Istana Merdeka, Kan

dulo hnyadadt séh
Ext bt jalankan tugas sebagai T e
ndrisa. “Baya acoghatopian s

prapiny rakyat Indonesia untuk bannu-uma

i wargs talix begits  Seiriog berkumandanguya a-
i s Wbangaan pa ¥
Dl s psjur dota, sus- psreka endeea Mo e
‘Walai b an bangsa," katanya.
Ubaw, b lseas Kencurasn - 8 st tlng pemu. Jaket e
o i, speri i st yaog berwasia-warsi Habibio jod: Presiden Kl sote- i yusg Wbih ccesbuet paliang
Kompes di 1 Jeod Sudivinan, T lopasicae, e Lah pugh harisyn Sosbarto - berusaia seara add “Saya te-
aar TIKwEang, T1Krs-  anggapen batme ayatakan borhenti dart jabatan 1uh Ughap aspirasi akyaL;
mat Raya, 21 Salomba, 5 Gajah U pesta rakyat B s di ltana Merdaka. abibie Katatya.
Mo, 3 Guning lcan, st wncukfa-  Habibie Juga bechnmitien
Saturi, 1 Jatinogara T 31 o
Otita, 1 Dewt Sartika, 3 Kali- g conesbisian dir ko b i brpendutuk kevespat terba- fabap dun oesttusioeal di
bata, ! Pasar Minggu, kawiasn, Lo ale v
Masipang Prapatan. Beberapa pian Gedung DPRATFR. lae, kekuasasn yung Kan ebidupan
wargs @ " seraeg bersajarah fiu berlangaiag 10 eingkkan kehidugan paltk
ploggi jalan, sctarn lain i 71 Gion Sesial dan Tl Politik et il umeicratis, segi] it
g Sabie, tetapi @S, i mata - Morddc, Jakarta, Kaiis (21/5) 2aman dan gecersaioya, dan
i mendengar bectta_ o B
‘aru, Mervka banya sacang me-  durnya Soubarca. “Saya ahagia
gy anglusan P ‘singhat sambl s Xataeya,
‘orueuitan massa yong bes- s cara Ad, cing puea condokiawan, takal sk sogera disssin katioet
onyanbist pongis mahasawa Fakaultas Matena- nawicawan, 5 atan 2a-
Guran diri Pressden s dan " dan Dbt runals tanggh di oian, aspiras, dan kehendak
Jostra nany tihat il Gedung Al (MIPA) Usiversias Indo- borpen-  rakyat, yaitu Kabinat yaeg peo-
o ‘sekitaruye, Para bosia Ak 202 uta s al. e
mabasiwa yang mengerini ‘Soutal Habibie memgucsplan wrta intogitas gyl
posinwat tebevis @ lobt Lokaws  (Bersambung ke b 5 Lol 5-9) cupal, Meetort Pertabanan el kablnat i, Ja-
Koatnanan/Panglina Anghatan tasyi, iiyiaphan proscs eloe

KURS IATA LANG Tt Date 45 a0 Senderal TN Wicasto actara 1ain degae

g
tap meejaga Noelamatan dan Lin rangha M meeinghatka:
eeratandat Py

e
Lo —\ .mm L

Mw— 0 vn‘ mu»- A e
o

Coeryve

Pasar Uang Grogl
PENGGANTIAN presiden ditanggapi pasar uang
secara berhatishati. Umumnys masih tetap skeptis
menanggapi "berita besar” pengunduran diri Soehare.
to, Kamis (21/5). Kurs mata uang regional terhadap

Kompas, May 22, 1998

e

From the picture above, Kompas wanted to convey the message that another
transformation of power had occurred, and that the newspaper had played a
significant role in this.

Page | 252



Chapter 7

In summary, this section has demonstrated that Kompas managed to build a
close relationship with President Suharto and, in doing so, the newspaper was
well positioned to influence him to step down from power. However, this
attempt to persuade him to step down from power was made indirectly and
politely, a strategy that will be elaborated on further in this chapter. But before
that, in the section that follows, | will provide another example of how Kompas
exerted influence on power holders, in this case on President Yudhoyono in the
Reformation era.

Convincing Yudhoyono to Annul the Law on Local Elections

After the fall of Suharto in 1998, Indonesian politics was transformed from an
authoritarian into a democratic political system. A series of amendments to the
1945 constitution was conducted to provide the basis for this process. One of
its initial consequences was the implementation of democratic processes at
every level of government, where citizens would vote directly for their
president, governor, city mayor and city regent. While the direct presidential
election had already been regulated in article 22 E of the 1945 constitution, the
election of local leaders came to be regulated in law number 32/2004. Thus,
while the direct presidential election was conducted for the first time in July
2004, the election of local heads was held for the first time in June 2005.
However, this was short-lived, as parliament went on to change this system of
local election by passing Law number 22/2014, which eliminated the direct
election of governors, city mayors and regents by the people, and instead, they
would be appointed by local elected legislatures.

This change in democratic process was initiated in 2012, when the Home
Minister, Gamawan Fauzi, suggested that only city mayors or regents would
continue to be directly elected by the people, while governors should be
elected by Provincial Parliamentary members (DPRD) instead (Kompas, June 7,
2012; Tempo.co, September 11, 2014). Governors, he argued, were a
representation of the central government and should act as coordinators of
cities or regencies in the region. This notion then became one of the main

Page | 253



Chapter 7

points in the bill for local elections proposed by the government to be
discussed in Parliament (DPR). One of the main reasons for this suggestion was
to avoid the practice of vote buying during direct elections. Fauzi argued that
the practice of direct local election by the people had generated the massive
practice of vote buying during the governor election, and consequently, the
cost of the local election was extremely high for every candidate. This, in turn,
made the successful candidate susceptible to practices of corruption after
being elected, in order to retrieve the money spent. He believed this high-cost
politics could be prevented if governors were elected by the local legislative
members instead, and it would be easier to monitor the behavior of tens of
parliamentary members than millions of voters in a direct election (Kompas,
July 21, 2012).

This idea from the Home Minister appeared three times in Kompas’ coverage in
2012. The three articles were as follows:

Table 3
Kompas’ Coverage on the Local Election Bill in 2012
Num | Date | Page Headline Title Type Tone
(1) (2) (3) (4) (5) (6)
1 7 June 4 Pilkada: Government Proposed SN Neutral

Governors Should be Elected by Local
Legislatures (DPRD)

2 21 4 Vulnerable for Political Cartel, SN Unfavorable
July Governor Election by Local
Legislatures Close the Chance for
Individual Candidates

3 18 2 Ignoring Participation, the Elimination SN Unfavorable
Sept of Direct Election Doesn’t Effectively
Erase Vote Buying

SN = straight news article

Page | 254




Chapter 7

From the table above, it can be seen that the issue of the Bill of Local Elections
appeared in Kompas for the first time on June 7, 2012, with a neutral tone. This
means that the newspaper did not adopt a position of either supporting or
opposing the idea, and it was formulated as follows:

The government has proposed that governors should be elected by
local legislatures... This idea was raised by the Home Minister,
Gamawan Fauzi, as he was reading the government’s note on the Bill
of Local Election (RUU Pilkada) in front of Commission Il of DPR and
DPD in Jakarta... The chairman of Commission Il, Agun Gunanjar, said
9 factions in DPR will respond to the government’s bill on 13 June
2012.” (Kompas, June 7, 2012)

In this article, Kompas simply wrote that the idea was raised by the Home
Minister and reported on the schedule as to when the legislative members
would respond.

However, this first neutral article was then followed by two unfavorable articles,
which opposed the bill for local elections. On July 21, 2012 for instance,
Kompas wrote that the indirect election would give a chance for the political
cartel to flourish. Furthermore, it would also limit the chance for individual
candidates to run for election. In an article entitled “Vulnerable for Political
Cartel, Governor Election by Local Legislatures Close the Chance for Individual
Candidates”, Kompas wrote:

The bill for local elections proposed by the government would create
the chance for political cartels to evolve and thrive. With the
requirement that political parties must have some seats to be able to
propose a candidate, it would also limit the number of political parties
joining the competition. Besides this, it would restrict chances for
individual candidates. Political parties would rule National Parliament

Page | 255



Chapter 7

(DPR), Provincial Legislatures (DPRD Provinsi) and City/Regency
Legislatures (DPRD Kabupaten/Kota). This was said by a member of
the Election Supervisory Board, Endang Wihdatiningtyas, on Friday in
Jakarta” (Kompas, July 21, 2012)

From the quotation above, it can be seen that the tone of the coverage
opposes the idea of indirect elections, and Kompas quoted a source who argues
about the dangers of returning to indirect elections..

In line with this position, the last article published by the newspaper covering
the bill was also against the idea of indirect elections by DPRD. In the article
dated September 18, 2012, entitled “Ignoring Participation, the Elimination of
Direct Election Doesn’t Effectively Erase Vote Buying”, Kompas covered the
opinion of various political actors who opposed the idea. Firstly, it quoted pro-
democracy activist, Ahmad Fauzi Ray Rangkuti, who said that those who
oppose direct elections ignore the importance of political participation.
Secondly, it also quoted the statement of national legislative member, Nurul
Arifin, who believed that indirect elections would not be able to erase the
practice of vote buying. Lastly, Kompas also cited another legislator, Arif
Wibowo, who argued that vote buying could be prevented without necessarily
changing the system of the election.

Therefore, in 2012 Kompas covered the issue by adopting an overall
oppositional tone. This tone is continuously seen in their coverage of the issue
throughout 2013. In this year, there were 15 (fifteen) articles written by the
newspaper, as illustrated in the following table:

Page | 256



Chapter 7

Table 4
Kompas’ Coverage on Local Election Bill in 2013
Num Date Page Title Type | Tone
(1) (2) (3) (4) (5) (6)
1 15/2 5 The Representative System Was Under SN U
Question, Government Proposed
Gubernatorial Election by DPRD
2 16/2 6 The Wave of Democracy in Reverse E U
3 19/2 15 Direct Election versus DPRD’s Election (0] U
4 8/3 6 Bill on Election and Progressive Solution 0] U
5 22/3 5 Bill on Election: Government Change the SN N
Proposal on Election Mechanism
6 25/3 6 Electing the Governor 0] U
7 15/4 6 Questioning the Local Election Mechanism 0] U
8 24/6 6 Local Head Must Be Elected 0 u
9 6/7 6 The Charm of Direct Election 0 u
10 9/7 5 Deadlock on the Discussion on the Bill of SN N
Local Election, Lobby Would be Conducted
11 18/7 4 Bill on Local Election, Election of City Mayor SN N
and Regent Still Being Discussed
12 30/7 4 Governor Would be Elected by The People, SN N
Regent by DPRD
13 28/9 4 Bill on Local Election: Government and SN N
Parliament Still Disagree
14 12/10 2 Direct Local Election Brings More Damage SN
15 11/2 4 Bill on Local Election: Debate on the SN N
Election Mechanism

SN = straight news article
E = editorial
0 = opinion column

Page | 257




Chapter 7

Column 6 of the table portrays the tone of each article, where it can be seen
that out of a total of 15 articles, there were 8 unfavorable (U) ones (53,33%),
indicating that more than half of the coverage was against the idea of direct
elections by DPRD. Meanwhile, there were 5 articles (33,33%) which were
neutral in tone, neither supporting nor opposing the idea of indirect elections.
Lastly, there were only 2 articles (13,33%), which supported the bill. Therefore,
the overall message of Kompas in 2013 was one that opposed the bill for local
elections.

An example of such an unfavorable article was entitled “The Wave of
Democracy in Reverse”. This article, which takes the form of an editorial,
strongly opposed the idea of election by DPRD in the gubernatorial elections,
stating:

The concerns over the expensive cost of democracy need not be
addressed by taking away the rights of the people to vote. What
needs to be found is a way to reduce costs. The idea to conduct a
series of local elections in many regions at the same time would be
one such method. In the end, it would also minimize the tendency of
corruption by the elected officer. Taking back the rights of the people
would be a reverse of the wave of our democracy. (Kompas, February
16, 2013)

The article above scrutinized the government’s argument, which claimed that
local elections created high cost politics. The editor argues that there is another
way to reduce the cost of local elections, such as holding multiple elections.
The article further argues that changing the election mechanism would
threaten the ongoing democratization process.

As can be seen in table 4, this article was followed by two more articles which
adopt a similar tone. The first article is dated February 19, only three days later,
and is entitled “Direct Election versus DPRD’s Election”. This article is an opinion
column written by a political analyst from the Center for Strategic and

Page | 258



Chapter 7

International Studies (CSIS), J. Kristiadi. In this column, Kristiadi criticized the
idea of gubernatorial election by DPRD as follows:

This would potentially bring political instability as the City Mayor or
Regent would have more power and legitimacy than the Governor.
Some of these Mayors or Regents might feel that they have more
support from the people and would disobey the Governor. Problems
would worsen when political parties suffer a crisis of trust from the
people, like what is occurring nowadays.” (Kompas, February 19,
2013)

Therefore, we can see the escalation of Kompas’ coverage on the issue, and the
consistently negative tone.

Kompas did not stop there. One month later, there was another opinion
column that forcefully scrutinized the proposal. The column was written by
Laode Ida, a member of Regional Representative Council (DPD), who opposed
the bill, claiming that distinguishing the mechanism for election of the regional
head at the provincial level from those at the city or regency level would be a
practice of discrimination. Therefore, he suggested that both have to be
elected in the same way. Secondly, he argued that democracy meant that the
individual right to participate in politics, and therefore the most democratic
mechanism for electing regional heads, would be direct election by the people.
Thirdly, he stressed that if the government really minded the high costs of
elections, the elimination of direct elections should be directed towards the city
mayor or regent elections (Kompas, March 8, 2013).

These three articles above, to varying degrees, reflected Kompas’ position on
the proposal. It is clear that the first article reflected Kompas’ position as it took
the form of an editorial, which are written by a member of the editorial board,
and quite often by the Chief Editor himself. Meanwhile, the opinion column
also reflected the newspaper’s position, as opinion columns were tightly edited
by a team of special editors, usually the senior ones, and are considered to be

Page | 259



Chapter 7

one of the most popular sections of the newspaper. Every day, hundreds of
articles written by many experts come to the desk of editors at “Opini”. The
editors have full power to decide which article should appear in the column,
and one of their main considerations is whether the article supports Kompas’
ideology. This is why quite often, Kompas invites certain experts whom they
know support their position to write on a specific issue. Thus, it is clear that
Kompas strongly opposed the proposal to eliminate direct gubernatorial
elections.

As if in response to these articles described above, the government changed
the proposal. This is illustrated in a news article dated March 22, entitled; “Bill
on Election: Government Change the Proposal on Election Mechanism”. This
article wrote:

The government changed the proposal on the mechanism for regional
heads in the bill of elections for local heads. The governor is going to
be elected by the people, while city mayor/regents would be elected
by DPRD. This idea was raised and agreed on in a closed meeting
between the government and commission Il of the DPRD.” (Kompas,
March 22, 2013)

From the article above, a parallel can be observed between the article of Laode
in Kompas, on March 8, and the subsequent change in policy taken by the
government. Did Kompas’ articles, then, influence this change in government
policy? As will be illustrated later in the chapter, the articles of Kompas did
indeed influence the government policy from having indirect gubernatorial
elections into indirect regent/mayor elections. However, prior to this, in the
next section, Kompas’ coverage of the issue in 2014 will be examined, as the
resulting change in policy to have city mayors and regents elected indirectly did
not meet the expectations of Kompas’ editorial board. What Kompas had
advocated was that there be no elimination of direct elections at any level,

Page | 260



Chapter 7

both at city or regency levels, as well as at the provincial level. Therefore,
Kompas remained doggedly focused on this issue in 2014.

2014 was a crucial moment in Indonesian politics. In this year, the 2014 general
election would be held to elect new legislative members at every level to serve
in office until 2019, so it was the last year in office for the current serving
legislative members. Therefore, the discussion for the bill within the parliament
was very much intensified, and was also manifest in Kompas’ coverage that
year. While there were only three articles on the issue which appeared in 2012
and 15 articles in 2013, there were 80 articles that appeared from January until
October 2, 2014.% The details of the coverage is as follows*":

Table 5
Kompas’ Coverage on Local Election Bill
1 January — 2 October 2014

Page Type Tone

Head | Non | Straight | Editorial | Opinion | Unfavorable | Neutral | Favorable
Line HL News

30 50 59 5 16 78 2 -

From the table above, it can be seen that from January until 2 October 2014,
there were 30 articles (37.5%) which appeared as front page headline news,
indicating that Kompas considered this issue to be very important. Secondly,
most of the tone of the coverage was unfavorable towards the prospect of
eliminating direct elections (78 articles), and therefore 97.5% of articles were
framed to support direct elections. It can also be seen that most of the articles

©tis important to note here, that this research limits its investigation on Kompas’ coverage until
October 2, which was the time when President SBY officially annulled the law on Indirect Local
Elections, passed by the parliament by issuing regulations in lieu of law (Perppu) about Direct
Election for Regional Head.

*I For the title of every article, please see appendix.

Page | 261




Chapter 7

appeared in the form of straight news (59 articles, or 73.75%), showing how the
newspaper tightly monitored the progress of the issue. Sixteen of the articles
(20%) appeared in the form of opinion columns, where Kompas used the view
of the experts to support their position for refusing the elimination of indirect
elections. Finally, Kompas expressed its concern on the proposal by writing five
editorials, both to emphasize the importance of the issue and also to explicitly
express the position of the newspaper.

The next important feature to note is that the most intensive part of Kompas’
coverage on the bill occurred after 4 September 2014. As can be seen in the
appendix, from January until 4 September 2014 (8 months), there were only 12
articles discussing the bill on Pilkada (Indonesian name for local elections).
However, from 5 September until 2 October 2014, in the space of less than a
month, there were 68 articles covering this issue. This reflects the political
context surrounding the discussion in the parliament, where the notion for the
elimination of direct elections proposed by the government was initially
rejected. In 2012, as mentioned earlier, this rejection of the DPR was
represented in Kompas’ coverage through citing the response of two legislators:
Nurul Arifin as well as Ari Wibowo (Kompas, September 18, 2012). In 2013, the
parliament still disagreed with the government, and a rejection of the proposal
can be seen in an article dated September 28, 2013, entitled: “Bill on Local
Election: Government and Parliament Still Disagree”. In this article, it was
reported as follows:

The discussion of the bill for the election of regional heads which
started in 2012, is still far from finished. The government and the
parliament still have differing opinions, especially in terms of the
mechanism for electing regent and city mayors. The government
proposed that elections for regent and city mayors be conducted
by local legislators (DPRD). It was supported by the Faction of the
Unity of Development Party, the Faction of Democratic Party and
Regional Representative Council (DPD), but seven other factions

Page | 262



Chapter 7

in the parliament rejected the proposal and want to maintain the
ongoing direct election system.” (Kompas, September 28, 2013)

Thus, at this stage, in September 2013, most members of the Indonesian
parliament disagreed with the government’s proposal, and refused changing
the system to allow elections by DPRD.

This refusal of most of the political parties in the parliament was maintained
until May 2014. However, a very crucial event occurred in Indonesian politics in
the middle of 2014 that instantly changed the political constellation in the
parliament and their position towards the government’s proposal. It was the
direct presidential election, held on July 9, 2014. There were two candidates
running for president, supported by various political parties. The first candidate,
Prabowo, who paired with Hatta Rajasa as his vice presidential candidate, was
supported by five political parties: Gerindra, PAN, Golar, PPP and PKS. The
second candidate, Joko Widodo, who paired with Jusuf Kalla as his vice
president, was supported by three political parties in the parliament: PDIP,
Nasdem and PKB. As explained earlier in chapter 6, the political rivalry was so
sharp that it divided the Indonesian parliament, and arguably, has polarized
Indonesian society until today.

The political rivalry in the presidential election translated into shifting attitudes
towards the bill in parliament, as the parties who supported Prabowo were now in
favor of the bill, while those who supported Jokowi refused the bill. In an article
dated September 4, 2014, entitled “5 Factions in DPR Changed Their Position,
Political Constellation Impacts the Bill on Local Elections”, Kompas wrote:

Five out of six factions in the People Representative Council (DPR)
were united in the Red-White Coalition, and suddenly changed their
position towards the mechanism of the election of local heads. If
previously they were in favor of direct election for governors, regents
and city mayors, now they propose an election by local legislative
council (DPRD). Those five factions are: Democratic Party, Golkar

Page | 263



Chapter 7

Party, National Mandate Party, Unity of Development Party and Great
Indonesia Movement. One of the members of the Red-White Coalition,
however, the Prosperity and Justice Party, still seeks to maintain direct
elections.” (Kompas, September 4, 2014).

Thus, there was now increasing support for the bill.

The article was accompanied by a diagram as follows:

Diagram 1
Changes of Parties Political Position
on the Regional Head Elections

POSISI FRAKSI-FRAKSI DI DPR TERKAIT MEKANISME PEMILIHAN KEPALA DAERAH

N L

»-..-.---QQQ',‘, ‘ Y=

Pemihan gubemur Tidak ada fraksl yang mau
oleh DPRD

i @ O BLH @
e 3 B -.Q.nﬂm

S Ponbahasan RUL P aml han Koooky Dacrah PO AP, AR

Source: Kompas, September 4, 2014
Diagram 1 illustrates the sharp contrast in the position of the political parties
before and after the presidential election on July 9. The underlying reason
behind this political change was that those who supported Prabowo wanted to
secure their choice of regional heads among their own coalition. They believed
that if the power to choose regional heads was in the hands of the local
legislators, they could secure the position of governor, city mayor and regent
among their own coalition. With the fact that those six parties were united in
the Red-White Coalition and therefore dominated most of the seats at most

Page | 264



Chapter 7

regional levels, they would easily gain victory in most of the regions. Thus, they
were determined to pass the bill on having elections by DPRD.

As the political constellation had dramatically changed and the discussion on
the bill was coming to an end, the meetings in the parliament were intensified,
with the Red-White Coalition determined to pass the bill. At the same time, a
wave of protest came from outside the parliament, with Kompas newspaper
playing two roles. Firstly, it played the role of political actor by pressuring the
parliament as well as the government to annul the law, and secondly, it
provided a platform for those who insisted on maintaining direct elections.
These vital roles were played out through its coverage on the bill, which sharply
increased to unprecedented levels. In total, 68 articles appeared in the paper
opposing the proposal.

A day after the change of the political constellation in the parliament, Kompas
covered the protests from various civil society activists. In an article dated
September 5, 2014, entitled: “Bill on Election of Local Head: Refuse the Election
by DPRD’, the newspaper reports as follows:

The refusal of local head elections by DPRD is widespread and
persistent. The change in the election mechanism is seen as a setback
for the democratization process at the local level, and has betrayed
the message of our reformasi as it eradicates civil rights to participate
in the government.... Deputy director for the Union for Election and
Democracy, Veru Junaedi, believes that the reason proposed by the
government, namely the high costs of elections, does not make any
sense. The high cost of elections could be minimized by limiting the
campaigning budget of every candidate... Director Executive of the
Center for Political Studies, at the Faculty of Social and Political
Science at Indonesian University, Sri Budi Eka Wardani, has argued
that election by DPRD will not prevent high cost politics. It will only
move the practice of vote buying from the people into the council....

Page | 265



Chapter 7

Executive Director of Local Autonomy Monitoring Committee, Endi
Jaweng, believes that if local heads are elected by DPRD, they will
accommodate the political interest of the council over the people in
their every policy.” (Kompas, September 5, 2014)

The article above was headline news, appearing on page 1 of the paper, and
shows how the media prioritized the protests and became a medium for the
people to articulate their discontent.

The next day, Kompas went further to emphasize the protests by writing an
editorial that clearly stated the position of the media. The editorial had a bold,
provocative title: “Hijacking Democracy”, and said:

As the representation of the people, DPR should listen to the people
whose rights are being taken. Polling conducted by our research
division shows that 87.6% of the people still want to stay with direct
elections. We hope that our legislators do not hijack our democracy
by taking away the rights to vote from the people. Please refer to our
constitution!” (Kompas, September 6, 2014)

By writing this editorial, Kompas acted as a political actor and put pressure on
the government. As | will explain later, this pressure articulated through its
editorial was also accompanied by an offline lobby.

But before going there, | will examine how Kompas functioned itself as the
medium for the intellectual elite to articulate their protest. This function was
done by providing these intellectual elites with a space to write in Kompas’
opinion columns. One of them is an expert on the constitution from Andalas
University, Sladi Isra, who wrote an article entitled “Robbing People
Sovereignty”. In this article, he argued:

If we carefully read article number 56 law number 32/2004, it uses the
phrase “to be elected in a democratic way.” The most concrete

Page | 266



Chapter 7

manifestation of the word “democratic” is direct vote by the people.
Election by the council would mean people lose their sovereignty.
Based on previous experiences, it is clear that the representative
system often violates the people’s mandate. This is exactly the reason
why we amended the 1945 constitution. Therefore, eliminating the
people’s right to vote would be a serious violation of the constitution
itself.” (Kompas, September 9, 2014)

In the article above, Kompas used the authoritative power of an expert to pile
on more pressure on the legislators in the parliament. However, it seems that
the council did not seem to take Kompas’ position very seriously. The legislators
who were united in the Red-White Coalition were determined to pass the law
that served their interest the most.

Realizing that their voice was being ignored, Kompas changed tactics and
started targeting the president himself to achieve the goal of blocking the
changes to the electoral system. This is because they knew that even though
the parliament passes the law, the president has the power to annul them. In
addition, the paper realized that President Susilo Bambang Yudhoyono (SBY)
was very sensitive towards the media and paid great attention to any media
coverage of himself. The Vice Chief Editor of the political desk of Kompas
illustrates this:

SBY is very sensitive to the media. He really cares about how people
see him. He does not want to look bad. Based on years of experience
serving as a journalist for the president palace, | have an interesting
example that reflects this. Before a press conference, SBY took great
care over his appearance and attire. He asked me about his peci (a
type of hat for Indonesian people)... He said: “How is my peci Wisnu?
Does it look good?” And | answered: “Yes, it looks good pak.” You
know, he really cares about these details.... That is why, | believe, he is
also the father of the media (Bapak Media). Because he is the first

Page | 267



Chapter 7

president to ever use the right to answer (hak jawab) to show his
protest to our coverage. He wants to be seen as a president that was
friendly towards the media. (Anton Wisnu Nugroho, personal
communication, June 14, 2016).

For these reasons, Kompas started to direct its criticism at the president in their

coverage.

Such critical articles can be seen in this following table:

Table 6
Kompas’ Coverage Directed at President SBY

Num Date | Page Title

8/9 1 SBY is Asked to Protect Democracy, KPK: Pilkada by DPRD Could
Allow Corruption to Flourish

2. 10/9 1 6 Factions Opposed the Voice of the People, The Public Hope,
President SBY Doesn't Take Away Their Political Rights
3. 12/9 1 Local Head Reminds SBY, KPU: Election by the People is the
Strength of Indonesian Democracy in the World
15/9 6 |Waiting for SBY’s Legacy
17/9 2 Open Letter to SBY, President's Advisory Council Support Direct
Election
6. 18/9 1 Bill on Election: President Could Refuse the Ratification (pengesahan)
of the Bill in the Collective Meeting
22/9 6 |Yudhoyono’s Political Step
24/9 6 | Waiting for Special Present from SBY
2719 2 Law on Local Election: All Fingers Are Pointed to the Chairman of
Democratic Party
10. 2719 1 Bad Legacy of SBY’s Regime: Bill on Election is Parliament's Product
that Ignores the People
1. 28/9 1 Law: SBY Promises to Struggle to Change the Law on Local Election
12. 29/9 1 SBY’s Promise Is Being Asked, Citizens Collect Identity Cards to
Protest Law on Local Election
13. 110 1 President SBY Prepared for Perppu, Experts, Public and PDIP Party

Page | 268




Chapter 7

Gives Compliment

14. 2/10 6 Option for Perppu was Taken by SBY

From the table 6, it can be seen that there are 14 articles which explicitly
mention the name of the president, therefore directly putting pressure him.
These articles were dated between 8 September and 2 October 2014, and all
appeared after the changes to the position of the parties in the parliament
towards the bill on September 4. Eight of them (57,14%) were front-page
headlines, reflecting the degree of importance of the issue, four of them are on
page 6, meaning that either they are opinion columns or editorials. The opinion
columns show how Kompas tried to harness the authority of experts to put
pressure on the president, whilst the editorials clearly express Kompas’ position
to the president.

If we take a closer examination of one headline, for instance this article entitled,
“6 Factions Opposed the Voice of the People, The Public Hope President SBY
Doesn’t Take Away Their Political Rights”, which was dated on September 10, it
informed the readers that group inside parliament that supported election by
DPRD had increased, now consisting of 6 factions. This was because the
Prosperity and Justice Party had now joined the coalition. However, the article
suggested that President SBY could still save democracy:

A recent survey conducted by Indonesia’s Round Survey (LSl)
suggested that 81.25% of the public wanted to stay with the direct
election system...therefore, in making this happen it would reflect how
President SBY is a real statesman. People hope that, at the end of his
presidency, President SBY did not support the parliament to eliminate
their rights. If the President fails to do so, it will be a black mark on his
leadership.” (Kompas, September 10, 2014)

Here, it can be seen that Kompas used the result of the polls to support their
claim that they really represented the voice of the people. This claim was based
on academic research, which was important for SBY. Kompas editors knew that

Page | 269




Chapter 7

SBY was greatly interested in science and academia, even holding a doctorate
degree, and he was happy to be viewed as a scientist. The statement above was
a warning to the president that if he did not follow the people’s voice, as
reflected by the survey, it would be a blemish on his record of leadership.

Besides giving a warning to the president, sometimes Kompas attempted to
persuade SBY with friendlier words. This can be seen from an article dated
September 24, entitled; “Waiting for Special Present from SBY”. This article,
which was an opinion column written by Saldi Isra, an academic professor in
the Andalas University, states:

If the legislative process in the parliament was ended by voting and
then the option for direct election was lost, SBY would be remembered
as the president who left a coffin carrying the death of the people’s
sovereignty. However, if the president was successful in controlling his
party members in the parliament and won the vote, he would leave a
special gift at the end of his work. Pak SBY, people are waiting for your
special present!” (Kompas, September 24, 2014)

From the quote above it can be seen that, again, Kompas used the authority of
experts, in this case social scientists, to put pressure on SBY, by publishing an
opinion column from an expert that seemed to be friendly and gentle in its title,
but in fact was no less pressuring in its content.

Nevertheless, despite Kompas’ ruthless and persistent efforts to prevent the
bill of direct elections, parliament decided to go ahead and pass it. On
September 26, 226 of the parliamentary members voted for indirect election by
DPRD. Another 135 legislators from PDIP, PKB and Hanura voted against the bill,
whilst 124 legislative members from the Democratic Party, of which SBY was
the general chairman, walked out of the meeting and abstained from voting.
This act allowed those in favor of the bill to win by a majority, and the result of
the victory was law number 22/2014 on the Mechanism of the Election for
Governor, Major and Regent. In article 28 point 1 of the law, it says: “Votes

Page | 270



Chapter 7

were taken, counted, and announced in an election which was held at a
complete meeting attended by the Provincial Legislative Council, as well as
Regent and City Legislative Councils”. In addition to this article 28, in article 31
number 1 it was regulated as follows: “Every member of this council gave its
vote only to 1 candidate of Governor, candidate of Regent and candidate of city
Mayor.” From these two articles, it was clear that the new law regulated the
regional head to be elected by the local legislative council. This law was to
come into effective (mulai diundangkan) starting from October 2, 2014.

In response to this latest political development, Kompas wrote a strongly
critical piece that appeared on their front page, entitled: “Bad Legacy of SBY’s
Regime: Bill on Election is Parliament’s Product that Ignores the People”. It
stated:

The decision of the collective meeting (sidang paripurna) of DPR which
has passed the election of local heads by DPRD has generated wide
protest from the people. This enactment has also been seen as a bad
legacy for Indonesian democracy at the twilight of SBY’s regime. This
decision could not be separated from the proposal by the government
under Yudhoyono’ Presidency as well as the Democratic Party’s
position in the parliament, which was also led by Yudhoyono as its
General Chairman. The Democratic Party walked out from the
meeting where the voting was taking place. “SBY isn’t leaving a legacy
which makes him deserving to be remembered as a defender of
democracy. The election by DPRD is simply destroying democracy,”
said the Chairman of Committee for the Monitoring of the Local
Autonomy’s Implementation, Robert Andi Jaweng.” (Kompas,
September 27, 2014)

This paragraph was the lead of the article on the front page, and is indeed very
critical, claiming that the passing of the law has left a bad legacy for SBY. There
was a rumor inside the newsroom that SBY, on reading this headline, was

Page | 271



Chapter 7

terribly upset. In a daily meeting in the newsroom, one of the editors said that
Daniel Sparingga, Special Staff of the President for Political Communication,
was sent to Kompas to discuss this. The Kompas editor was informed by Daniel
that SBY had been made very nervous on reading the headline: “SBY mencret-
mencret (had diarrhea) on reading the article.” (Kompas’ Editorial Meeting,
September 29, 2014) and, all day long, was distracted, going frequently to the
restroom, trying to think of a solution.

On the very next day, the media reported that SBY planned to make a
regulation in lieu of law (peraturan pemerintah penggangi undang-udang) in
order to annul the law. This is covered in an article dated September 28,
entitled: “Pilkada Law: SBY Promises to Struggle for Changing the Law on Local
Election.” This headline about the president’s promise to change the law was
seen as a good sign, and that the newspaper’s campaign was starting to get
results. Kompas monitored the president closely, ensuring that he would fulfill
the promise, as reflected in another article the next day, on September 29,
entitled: “SBY’s Promise Is Being Asked, Citizens Collecting Identity Cards to
Protest Law on Local Election”.

Kompas’ ruthless campaign finally brought results when on September 30, 2014,
SBY issued a Perppu on the bill of the election of local heads. In Perppu number
1, 2014 about the Election of Governor, Regent and City Mayors, a key point
was outlined by Kompas as follows: “The governor, regent and city mayor
would be elected directly by the people..and to declare that Law number
22/2014 about the Election for Governor, Regent and City Mayor which
regulates election for local heads by DPRD is annulled.” (Kompas.com, October
2, 2014). The president’s decision was then appreciated by Kompas in the
writing of an editorial supporting the decision as follows:

President Susilo Bambang Yudhoyono finally took a decision to issue
Perppu to secure direct elections of local heads with 10 improvements.
This constitutional move of President Yudhoyono was taken also in

Page | 272



Chapter 7

response to public anger towards those 124 democratic party
members who walked out of the parliament during the vote. This
decision was appreciated by PDIP party, who shares the same idea as
the president. (Kompas, October 2, 2014)

The enactment of the Perppu, which was praised by Kompas through the
editorial above, marked the end of the years of drama on this issue.

As is clear, the persistent coverage of Kompas was responded to accordingly by
the government, resulting in a change in policy. But the question then is: did
the president really take such a decision and change the agenda because of
Kompas’ influence? Furthermore, given the fact that Kompas was not the only
media who protested against the bill, to what extent was it Kompas that
influenced the decision? To be more specific, did the assertion among Kompas
journalists that SBY had paid attention to their coverage on the legislative
process have any empirical grounds? This question can only be answered by the
president himself, or by someone who know exactly the president’s mind. The
next part of this chapter will be dedicated to answering these questions.

The President’s Mind

Edi Peni looked proud. He was sitting on the balcony of his house in Depok City.
It was with great enthusiasm that he was telling me about his relationship with
President Susilo Bambang Yudhoyono (SBY). The relationship had begun in
2002. Susilo was a Minister of the Politic and Security Coordinator in the
cabinet of Megawati Soekarnoputri. He had established a think tank, namely
Bogor’s Brighton Institute, and asked Edi to join it. The main mission of the
think tank was to produce a policy review for President Megawati. Indeed, the
former military general was the right-hand man of the president. It was General
SBY who provided a detailed policy brief for the cabinets. It was for this reason
that he needed an academic like Edi, a professor in Sociology at a distinguished
university in Indonesia, to support him with the research for the policies.

Page | 273



Chapter 7

The rumor was that Megawati wanted to run for President in the upcoming
2004 presidential election, and that she wanted to have SBY as her vice
president. However, something happened along the way that prevented this
from happening. SBY’s popularity was increasing significantly prior to the
election. His eloquent speeches combined with his handsome looks made him a
media darling. After three periods of being led by a civilian president, the
country now missed having a military general in power. SBY seemed to be the
answer. Aware of his popularity, he decided to run for president himself. For
this purpose, Edi was again needed to support him with ideas for his campaign.
Edi explained: “Everything was new back then. It was for the first time that a
president was voted directly by the people. So our think tank prepared a “white
book” elaborating his vision and mission as a presidential candidate.”

As is clear from the course of history, SBY went on to win the election, with a
senior politician from Golkar Party; Muhammad Jusuf Kalla, as his vice
president. SBY himself was supported by the Democratic Party, which he
himself found in 2001. SBY and Jusuf Kalla became the first President and Vice
President ever directly elected by the people. This also marked the beginning of
Edi being assistant to the former general. Whenever the elected president
needed a certain policy review, he would ask for Edi’s expertise. The climax of
the relationship was in 2010, when Edi was officially appointed as Vice Chair of
the President’s Personal Secretary (Wasespri). SBY had just been elected as
president for the second term from 2009-2014, and Edi stayed in this role until
the very last days of SBY’s presidency.

The President Personal Secretary is a member of the president’s staff with the
very special function to help with the daily presidential tasks. While in
Indonesia, a president is already assisted by the State Secretary (Sekretaris
Negara) and Cabinet Secretary (Sekretaris Kabinet), SBY wanted more. He
appointed his own Personal Secretary as a trusted person who understands his
vision. Edi explained this office as follow:

Page | 274



Chapter 7

In the old days, information was circulated from State Secretary or
Cabinet Secretary to the President. Now all go to the Personal
Secretary’s office. This office will conduct final checks on all letters,
papers, appointment to the President. So he ran the Presidential Office
just like that of a Military Commander. This was exactly why the Chief
Personal Secretary was always a Military General. | was the only
civilian serving in this office. And my position was only the Vice Chief
Personal Secretary to the President.” (Edi Peni, personal
communication, September 11, 2016)

From the explanation above, it is clear that the president’s personal secretary
had a very close position to the president himself. They assisted him on a day-
to-day to basis, so they knew exactly his daily activities. The personal secretary
follows the president wherever he goes whilst performing his duties. They even
accompanied the president over the weekends, when SBY spent time with his
family in Puri Cikeas. It is for this reason that Edi could describe precisely and
affirmatively the president’s daily habits in engaging with the mass media.

Having served the president for years, Edi could confirm that SBY paid
significant attention to the mass media. The 6™ Indonesian president was a very
active man, Edi said. SBY would sleep late every night and wake up very early.
Before going to bed, SBY would watch news programs on TV. His favorite was
news on foreign affairs, as he gave much attention to international issues.
Reading newspapers was among the activities he did to start his day. From the
newspapers, he focused mainly on home affairs, as he wished to monitor the
current social and political issues as presented in the press. For this purpose, he
subscribed to almost all national newspapers, with special attention to Kompas
and Jurnal Nasional daily newspapers.

Jurnal Nasional was a daily newspaper founded and initiated by President SBY
himself in June 2006. Many have observed how the newspaper was very
supportive to every one of the president’s policies and actions, and it was

Page | 275



Chapter 7

commonly believed that the very reason to establish this newspaper had been
to support the regime. Many doubted that the newspaper would survive after
SBY was no longer in office, and this prediction was confirmed. Jurnal Nasional
was closed down on November 1, 2014, around the same time as SBY’s time in
office was ending. Considering this background, it is unsurprising that SBY paid
much attention to this daily newspaper. The reason to pay attention to Kompas,
however, was much more complicated.

Edi believed that Kompas held a special position for SBY, and he viewed the
newspaper with great respect. SBY realized that Kompas was one of the most
influential newspapers in Indonesia, with arguably the biggest network, not
only inside Indonesia, but also at the international levels. A lot of international
news media rely on Kompas when they wanted to know about Indonesian
affairs. This had grabbed the interest of the President, who according to Edi,
always paid great attention to global issues. In fact, many believed that SBY
would play an active role in the international arena after resigning from office.
Furthermore, Kompas’ large network in Indonesia led SBY to believe that
Kompas reflected the aspirations of the Indonesian public. He knew that
Kompas was the biggest national newspaper with the highest circulation. As a
president who was also a scholar, he was well aware of the power of the
media?’. Last but not less importantly, Kompas functioned as a site for the
political elite to communicate with each other.

It is for these reasons, Edi explained, that President SBY appointed Afdel Lingua
as his Special Staff for political communication. Daniel was not only a
prominent intellectual elite in Indonesia, but he was also a Catholic. According
to Edi, this factor could help endear SBY to Kompas. SBY believed that the fact
that Jakob Oetama, the owner, founder as well as General Director of Kompas,

2 |n fact, SBY himself also wrote three opinion columns in Kompas, after he resigned from office.
These articles were entitled: “Indonesia 2045” (Kompas, 28 June 2016), “Strategic Environment
and 2017” (Kompas, 2 January 2017), and “Answering the Challenges of 2017” (Kompas, 9
January 2017).

Page | 276



Chapter 7

was also a Catholic himself, would help smooth communication between the
newspaper and the president. As | have elaborated more deeply in chapter 3 in
the section People and Values of Kompas, many Kompas journalists were
Catholics and the editorial board of the newspaper was also dominated by
them. Therefore, very often SBY personally invited Jakob Oetama to meet with
him, using Daniel as the messenger. This happened, according to Daddi, when
the president felt the need to clarify any issues circulating in the media related
to his policies. These frequent meetings between Jakob Oetama and SBY left a
lasting impression on the founder of Kompas, who wrote in one of his articles:

On various occasions of meeting, as well as seeing himself as the first
person responsible for 200 million people in Indonesia, SBY has
declared himself a true scientist. The deepest calling of a scientist is to
explain, and to suggest creative solutions to problems... SBY is very
clear and detailed when considering every decision, along with
examining the background and scope of the problem, as well as the
rationale. This is in line with how the media works, which also focuses
on the solving of collective problems. “ (Jakob, 2014:12-27)

In this piece which was intended to be a testimony for President SBY, Jakob not
only confirmed that he had met with the president regularly, but also
expressed his positive impression of him. According to Edi, not many media
people are invited to a personal meeting with the president, which shows that
SBY treated Kompas differently from other newspapers. The president wanted
to build a good relationship with the newspaper in order to help disseminate
his policy.

Therefore, it was understandable that the smile on Edi’s face slipped when he
was asked to describe the relationship between the president and Kompas at
the end of his presidency. He said:

This is how Pak SBY treated Kompas. So when Kompas criticized us too
much, usually he sent Pak Daniel. Pak Daniel was a special staff on

Page | 277



Chapter 7

political communication, right? And Pak Daniel was Catholic, right? So
we can say that Pak Daniel could communicate well with Pak Jakob
and with Kompas. So when, for him, Kompas was much too critical,
Pak SBY invited Pak Jakob for a dialog. He tried his best to explain to
Pak Jakob what was actually going on. However...very often Kompas
still attacked him. But then the fact was revealed that..many editors
at Kompas were in favor of PDIP party. The media darling now turns
out to be Jokowi. Right? ... But yes, Pak SBY quite often invited Pak
Jakob, who mostly came together with senior editors. The meetings
were not held in the State Palace (Istana Negara) but in the State
House (Wisma Negara). Because it was more personal.” (Edi Peni,
personal communication, September 11, 2016)

The interview above clearly describes the relationship between President SBY
and Kompas. As a person who was the personal assistance of SBY for more than
a decade, he could explain in great detail the relationship between the two. Edi
believes that the relationship was good at the beginning; however, it slowly
worsened, especially in the last period of SBY’s presidency. However, apart
from the declining relationship, one thing is clear: that the president
considered Kompas not only as a messenger to the people, but also as a
political actor who could grant support to different politicians, which in this
case was the upcoming President Jokowi.

Considering this, in relation to the polemics on the election bill, it is
unsurprising that SBY’s policy fell into line with Kompas’ coverage. As clearly
elaborated in the previous part, Kompas’ position on the legislative process was
very often followed by a change in the decision of the president. This is
believed by Kompas editors to be proof of Kompas’ influence on the palace.
This is especially evident from the story about Afdel Lingua, in the article
entitled: “Bad Legacy of SBY’s Regime”. When confronted with this fact, Edi
agreed by saying:

Page | 278



Chapter 7

I can say for sure that Pak SBY pays a great attention to Kompas. Of
course, it is not only Kompas that he reads, right? But Kompas is one
of the most important..... Mr. Afdel was right when saying that the
President was very upset. However, | guess he doesn’t have the
authority to say that Pak SBY mencret-mencret (diarrhea). He was not
the one in charge to be around the President, right? | was more close
to the President. Very often Mr. Afdel asked me whether Pak SBY was
around, when he wanted to meet him.” (Edi Peni, personal
communication, September 11, 2016)

From the part of the interview above, it is clear that Kompas played one of the
most important roles in influencing SBY’s decision to annul the law on Pilkada.

| argue that the reasons as to why the newspaper had such influence are
threefold: first of all, the media had the authority to claim that they spoke on
behalf of the public, and furthermore, they articulated the voices of the people
in their coverage. As seen in the earlier part of this thesis, Kompas gave a
platform for the protest from civil society activists, academics, as well as from
experts towards the proposal to eliminate direct elections. On the other hand,
Kompas also had the power to claim to reflect public aspiration by conducting
their own survey which demonstrated that most of the public wanted to stay in
the direct election.

The second reason for the newspaper’s influence in this case was that Kompas
was also the site where political elites communicated with each other. By
reading Kompas, SBY could see the position of other political elites. As clearly
covered in the newspaper, Kompas conveyed a message that the next power
holders, Jokowi and PIDP Party, wanted to stay with direct elections. As a
politician, he could calculate the danger his party would be in if he turned his
back on the people, while other parties would gain benefits by standing with
the people. It is important to note that starting from October, the new
legislators would start working in office, and the new president, Joko Widodo,

Page | 279



Chapter 7

would also hold office. There were rumors that if SBY’s regime stubbornly went
forward with the new law, President Jokowi would just annul it anyway.
Therefore, as a smart politician who was well-known for his expertise in the
strategies to win wars, SBY preferred to take the opportunity to annul the law
himself, thus securing his own political advantage.

Finally, as reflected by years of connection with Kompas, SBY saw the
newspaper as a political actor in itself. As a political actor, the paper could
either play a role as his ally, or stand on the side of the coalition, with his
competitors. During those days, he understood that the paper’s position
towards the bill was in support of the upcoming regimes. Based on his
experience, he believed that Kompas could play a significant role in making or
breaking a politician’s career. In the long term, the coalition between the new
regimes and Kompas could bring an alliance that would be able to bring the law
on direct election back in. Therefore, he understood that not only would he
gain less benefit by opposing the paper, but more importantly, he would not be
able to stop them. This explained why in one of his last meetings with Jokowi,
SBY was believed to say this: “Mas Jokowi, you don’t need to worry. You are
powerful. Because Kompas is supporting you.” (Edi Peni, personal
communication, September 11, 2016)

From the words of the president above, it is clear that SBY saw Kompas as a
political actor with considerable clout, and whose support would be very
important for any power holder. Furthermore, it can also be implied from the
frequent meetings between SBY and Jakob, that they had established a close
relationship. This close relationship was built, perhaps, over the decade of SBY’s
presidency, and therefore, when the dispute over the bill occurred, SBY listened
to Kompas more than to any other media. Knowing this, Kompas journalists
used it as a strategy to exert influence. In words that reflect the opinion of
many of its journalists:

Page | 280



Chapter 7

We want to be a friend of the power holders. We rarely attack them.
We always try to be kind to our friends, so we can earn their trust.
Therefore, in a critical situation, when we attack them, they listen to
us more. They will think: “Hey, this is my friend. Unlike other media
who always attack me, they are always kind to me. But why are they
now critical of me? Perhaps | have gone too far, indeed.” (Asep, Editor
of political desk, personal interview, February 7, 2014)

Asep was not the only one who believed this. It is common belief among
Kompas journalists, and | often heard similar views expressed in the newsroom.
The course of history had taught Kompas journalists that applying this tactic
was successful influencing power holders, both in the Reformation era under
Yudhoyono, as well as in earlier authoritarian era under Suharto.

7.3  Explaining the Critical Stance of Kompas

The two case above clearly demonstrate that Kompas can take a critical stance
on power holders, and take action to support democracy. In this regard, a
guestion can be raised about the identity of the newspaper: so what
is Kompas then? Is Kompas a fearful and cautious newspaper as demonstrated
in the earlier chapters? Or is Kompas a bold, brave newspaper as demonstrated
in the case of Suharto's resignation and the annulment of the law on indirect
local election? Which one is Kompas?

| argue that Kompas is both. Kompas is fearful in the issues related to Islam and
cautious towards corruption; however, the daily can be firm on other issues
which relate more to the policy of certain power holders, though it never seeks
to attack the power holders as individual suspects in cases of corruption. | have
demonstrated clearly the fear towards Islamic groups which muzzles the
newspaper somewhat in chapter 2 (especially in the example of the Monitor
Weekly case), and in chapter 4 on rasa (especially in the case of FPI's attack). In
both cases, Kompas decided to admit that it was in the wrong and to apologize,
even though the paper believed that it had been journalistically correct. It also

Page | 281



Chapter 7

agreed to stop covering the issues being protested against by the Islamic
groups, and based on my observations, the newspaper also advised its
journalists to be more cautious in the future reporting of such issues. In
addition, | have shown Kompas’ cautiousness on the issue of corruption in
chapter 4, when Kompas stopped covering Boediono in the case of Century
Bank after complaints from the Vice President. | also have demonstrated the
newspaper’s cautiousness in chapter 5, in which my content analysis of 50
years of the newspaper's coverage has shown that the news sources in
corruption stories are mostly official sources, and the articles are framed in a
mostly legal and official context, rather than that of a whistleblower or
investigative one. This suggests that the newspaper is not committed to the
notion of watchdog journalism, which strives to expose the misconduct of
power holders.

On the other hand, this chapter has demonstrated that the newspaper can take
a critical stance towards certain policies of the government. However, it is
usually conducted in certain conditions: when journalists are certain that the
risk of adopting such a critical stance are close to minimal, and when the paper
can resort to claiming that it is reflecting the aspirations of the wider public and,
more specifically, its loyal readers. Therefore, in this way, the paper employs
the general mood of the public and thus avoids adopting a position that could
isolate a sizable group of its readers. In the case of Suharto, Kompas’ position
went in accordance with the widespread aspiration of the Indonesian public
demanding him to resign from power. In fact, Suharto was indeed impeached
by people power, which for some observers, is considered a political revolution.
Meanwhile, in the case of Yudhoyono, maintaining the direct election of the
local head was the main demand of the Indonesian public. To stay in the direct
election system was seen as being faithful to the democratization process
Indonesia had committed itself to following. Furthermore, any risks are
considered minimal when the person being criticized is losing power, or even
no longer in power. The newspaper’s critical stance towards Suharto as well as
to Yudhoyono were adopted when both were already nearing the end of their

Page | 282



Chapter 7

presidency. The only difference was that while Suharto was forced to resign
through people power, Yudhyono was already at the end of the second period
of his presidency.

Similarly, Kompas was very critical of Sukarno when Suharto was rising to
power, despite —as explained in chapter 2— its initial support of Sukarno when
the first Indonesian president came to power. Indeed, the name of the
newspaper, Kompas, was the idea of Sukarno himself, and in its editorial dated
June 28, 1965, on the first day of its publication, Kompas wrote as follows:

Our Kompas is Pancasila, Manipol and God’s blessing. We are the
messenger of the people’s conscience, as Manipol teach us that
revolution also means the conscience of the human beings...This is
where the struggle is. Kompas gives its hands to all progressive and
revolutionary power without assumption and phobia. (Kompas
Editorial, June 28, 1965)

However, after Suharto was made president and Sukarno was longer in power,
the paper took a very critical stance towards Sukarno, as follows:

Gestapu/PKI was the result of the implementation of Pantjasila within
a wrong political policy, which is the policy of nasakom (an acronym
which stands from Nasionalisme/nationalism, Agama/religion, and
Komunisme/communism). This is because with the strategy of
Nasakom, PKI got legitimate permission from the power holders to
prepare the battle for power through G 30 S (30 September
movement). The basis of the strategy of Nasakom was Manipol
(acronym which stands from Manifesto Politik/ Political Manifesto) for
which provided the guidance for the state. So, if this is correct that
Nasakom has stimulated the G 30 S, this would also be true that the
foundation of the PKI was the political turmoil of G 30 S.” (Kompas,
September 28, 1966)

Page | 283



Chapter 7

From the editorial above, we can see that Kompas blamed Sukarno for giving
the Indonesian Communist Party (PKI) the opportunity to grow in Indonesia.
This occurred under the guise of the political thinking of the president, who
believed that nationalism, communism, and religion (Nasakom) could be
reconciled to live in harmony in Indonesia. Furthermore, this political idea of
Sukarno was declared in a political speech in August 17, 1959, which then
became famous as the political manifesto of the president (Manifesto
Politik/Manipol). In a nutshell, unlike their first editorial which declared that:
“Our Kompas is Manipol”, therefore aligning the newspaper with the goals and
vision of the president, Kompas here states that Manipol was wrong because it
allowed the PKI to attempt a coup d’état, which it strongly opposed.

In addition, when being critical, the paper ensures that the criticism did not
focus on the activities of the power holder themselves, such as exposing
practices of corruption. Both in the cases of Suharto and Yudhoyono, none of
the criticism addressed the corrupt practices of these two presidents.
Moreover, in both cases, Kompas did not attempt any investigative reporting to
expose the misconduct of these two presidents, despite both having been
rumored to be deeply involved in the practice of corruption: Suharto was
alleged to practice widespread corruption (McLeod, 2000), whilst Yudhoyono
was rumored to be responsible in the case of the scandal of Century Bank
(Andres, 2016). Yet none of those cases were thoroughly investigated by
Kompas.

Finally, but not less importantly, when taking a critical stance, the daily always
strives to convey its message in a polite and indirect way, so as not to anger or
cause offence to those in power. Thus, the critical stance will not create a
personal conflict with the elites. In the case of Suharto, the illustration above
clearly demonstrates that Kompas did not explicitly demand him to resign,
rather, it only politely wrote as follows: “If the people don’t want him anymore,
Suharto is ready to resign” (Kompas, May 14, 1998). Here, the paper never
stated that it wanted him to resign, but rather this message was conveyed

Page | 284



Chapter 7

implicitly. This is because the sentence could also mean that Suharto would
resign if he lost in the democratic elections. This politeness was further
reinforced by the coverage in the following two days, suggesting that the
president had clarified the statement: on May 16, 1998, the daily wrote:
“President Declared that He Never Said Ready to Resign.” This shows the
willingness of the newspaper to represent the president’s view, and maintain
cordial relations with the power holder.

The same act of indirectness as well as politeness was taken when criticizing
Yudhoyono on the bill on local elections, which would enforce indirect elections
of the local heads. This politeness, or at least indirectness, can be seen from the
fact that out of a total of 80 articles reporting on the issue (see table 3), only
five of them appeared as editorials. This meant that most of Kompas’ position
was conveyed through citing experts who opposed the bill. Furthermore, as
also explained above, Kompas “hid” its critical position behind the results of the
poll, showing that most Indonesians demanded the election of the local head to
remain through direct elections. It took the daily more than two years of
advocating on this issue, from June 7, 2012 to October 2, 2014, before it finally
wrote an article with the bold headline: “Bad Legacy of Yudhyono’s Regime: Bill
on Election is Parliament’s Product that Ignores the People”. However, despite
the headline of the article, the content of the coverage actually cited another
source, Robert Endi Jaweng to voice its stance:

SBY does not leave a legacy that makes him worth remembering as a
defender of democracy. Pilkada by DPRD is the same as suppressing
democracy”, said the Chairman of the Committee on Monitoring the
Implementation of Regional Autonomy, Robert Endi Jaweng, on Friday
(26/9).” (Kompas, September 27, 2014).

In the article above, Kompas “borrows the mouth” of Robert Endi Jaweng, the
Chairman of the Committee on Monitoring the Implementation of Regional
Autonomy, to covey its position. In fact, in its own editorial, the daily wrote a

Page | 285



Chapter 7

more polite article entitled: “Political Steps of Yudhoyono” (22 September 22,
2014). In this editorial, the paper even positively expressed its optimism that
the president would support the annulment of the bill: “The public is still
waiting for the realization of the political steps of the Democrat Party Chairman
in the House of Representatives”. Therefore, it is clear that despite its critical
stance, the daily is consistent in its indirectness and politeness in conveying its
message, so as not to offend Yudhoyono.

7.4 Conclusion

This chapter aims to investigate the influences of Kompas newspaper on
Indonesian politics. It began with a survey of Kompas readers, which to some
extent, reflects the influence of the paper. It was found that in terms of
readership, Kompas is the largest newspaper in Indonesia, and whose readers
are highly educated and economically well established. Furthermore, Kompas is
the most read newspaper by Indonesian power holders, many of whom have
been reading the paper since the New Order period. Therefore, it can be said
that Kompas has been the newspaper of the Indonesian elites and is the most
influential newspaper on the power holders. This has been described in the first
part of the chapter.

In the second part, | demonstrate two cases in which Kompas demonstrably did
have direct influence on issues of great importance occurring at crucial
historical junctures, and in particular influenced two Indonesian president:
President Suharto during the New Order period and Yudhoyono during the
Reformation era. In the first case, Kompas helped convince president Suharto
to step down from his presidency, which was a hugely important political event
in Indonesia’s political history, marking the beginning of the new democratic
era. Meanwhile, in the Yudhoyono’s period, the newspaper played a central
role in convincing the president, at the end of his period of tenure, to annul the
law passed by the parliament about the election of regional heads by local
legislative councils.

Page | 286



Chapter 7

In this regard, it is clear that despite its cautiousness, the newspaper can take a
critical stance on certain policies of the government. However, the two
examples above are unique and highly unusual, and therefore, it does not
necessarily mean that the daily has functioned fully as an effective force in
supporting democracy. This is because the critical stance was only taken under
specific conditions: firstly, when journalists could claim that the criticism of the
policy was based on the aspirations of the wider public and its readers, and
secondly, when the newspaper was sure that the risks of taking such a position
were minimal. Usually, this was when the power holder under scrutiny was
losing power, as both Suharto as well as Yudhoyono were. In order to minimize
the risks, the paper ensured that any criticism was never focused on the power
holder as a person, such as exposing his practice of corruption. Furthermore,
the paper always couched its message in polite and indirect language.

In addition, this chapter has shown that none of the critical stances were
directed towards Islamic issues which, as explained in chapter 4, are the most
sensitive issues for the daily. The fear the newspaper feels in covering such
topics is because when it has done so, it has often been targeted by Islamic
hardliners, who invoke the paper’s Catholic roots to undermine it. Therefore,
this chapter concludes that Kompas has not fully functioned as an effective
force in supporting democracy. This last point will be elaborated further in the
next and final chapter of my research.

Page | 287



