
Between fear and power : Kompas, Indonesia's most influential daily
newspaper, 1965-2010
Wijayanto, W.

Citation
Wijayanto, W. (2019, January 17). Between fear and power : Kompas, Indonesia's most
influential daily newspaper, 1965-2010. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/68274
 
Version: Not Applicable (or Unknown)

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the
Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/68274
 
Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/68274


 
Cover Page 

 
 

 
 
 

 
 
 

The handle http://hdl.handle.net/1887/68274 holds various files of this Leiden University 
dissertation. 
 
Author: Wijayanto, W. 
Title: Between fear and power : Kompas, Indonesia's most influential daily newspaper, 
1965-2010 
Issue Date: 2019-01-17 
 

https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1
http://hdl.handle.net/1887/68274
https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1�


Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  154	
  	
  
	
  

	
  

Chapter	
  5 	
  
	
  

Polite	
  Watchdog:	
  
Kompas’	
  Coverage	
  on	
  Corruption	
  

	
  

	
  

“The	
  classical	
  formula	
  of	
  a	
  watchdog	
  can’t	
  be	
  delivered	
  in	
  black	
  or	
  white.	
  
The	
  representation	
  needs	
  to	
  come	
  with	
  tolerance	
  (tenggang	
  rasa)	
  and	
  self-­‐
awareness	
  (tahu	
  diri).	
  This	
  means	
  that	
  we	
  have	
  to	
  be	
  critical	
  while	
  showing	
  

empathy	
  to	
  the	
  person	
  we	
  are	
  criticizing	
  at	
  the	
  same	
  time.	
  This	
  can	
  be	
  
manifested	
  as	
  straightforward	
  (tegas)	
  at	
  one	
  time,	
  and	
  indirect	
  (miyar	
  miyur)	
  at	
  

another	
  time.	
  This	
  flexibility	
  reflects	
  our	
  wisdom.	
  This	
  wisdom	
  is	
  like	
  that	
  of	
  a	
  
teacher	
  who	
  never	
  forces	
  (memaksa),	
  but	
  rather,	
  suggests.	
  Kompas	
  is	
  in	
  the	
  

middle	
  with	
  ngono	
  yo	
  ngono	
  ning	
  ojo	
  ngono,	
  apike	
  ngene	
  bae	
  
(“you	
  are	
  free	
  to	
  behave	
  like	
  that,	
  but	
  behave	
  like	
  this	
  instead”),	
  including	
  in	
  

distinguishing	
  its	
  dependency	
  and	
  independency.”	
  

~Jakob	
  Oetama,	
  Keep	
  the	
  Voice	
  amid	
  Noise,	
  Kompas,	
  June	
  28,	
  2015	
  

	
  

It	
   was	
   an	
   evening	
   in	
   the	
   fasting	
   month	
   of	
   Ramadan,	
   on	
   July	
   18,	
   2014.	
   The	
  
ombudsman	
   board	
   of	
   Kompas	
  was	
   conducting	
   its	
   monthly	
   meeting	
   with	
   the	
  
senior	
  editors	
  of	
  the	
  newspaper.	
  This	
  ombudsman	
  board	
  consisted	
  of	
  a	
  handful	
  
of	
   experts	
  who	
  have	
   the	
   responsibility	
   to	
   evaluate	
   the	
   newspaper’s	
   coverage	
  
on	
  a	
  monthly	
  basis.	
  Therefore,	
  unlike	
  the	
  weekly	
  evaluation	
  performed	
  by	
  the	
  
journalists	
   of	
   the	
   newspaper,	
   this	
  monthly	
  meeting	
   provided	
   the	
   view	
   of	
   the	
  
experts	
  from	
  an	
  external	
  perspective.	
  Among	
  the	
  members	
  of	
  the	
  boards	
  were:	
  
Daniel	
  Dhakidae	
  –a	
  media	
   scholar	
  who	
  also	
  previously	
  worked	
  as	
   the	
  chair	
  of	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  155	
  	
  
	
  

the	
   research	
   division	
   of	
   the	
   newspaper;	
   Ashadi	
   Siregar	
   –a	
  media	
   expert	
  who	
  
was	
  also	
  an	
  academic	
  at	
  Gadjah	
  Mada	
  University,	
  a	
  prominent	
  state	
  university	
  
in	
  Jogjakarta;	
  Ignatius	
  Haryanto	
  –a	
  senior	
  media	
  researcher	
  who	
  also	
  worked	
  as	
  
an	
   academic	
   at	
   the	
   newly	
   established	
   private	
  Media	
   Nusantara	
   University	
   in	
  
Jakarta;	
   Faisal	
   Basri	
   –an	
   economist	
   as	
   well	
   as	
   an	
   academic	
   at	
   the	
   illustrious	
  
Indonesian	
   University	
   in	
   Jakarta;	
   and	
   finally,	
   Nurul	
   Augusta,	
   an	
  
environmentalist	
   who	
   is	
   also	
   an	
   activist	
   in	
   the	
   non-­‐governmental	
   sector	
  
focusing	
  on	
  environmental	
   issues.	
  While	
  the	
  first	
  three	
  members	
  focus	
  on	
  the	
  
evaluation	
   of	
   media	
   issues,	
   Faisal	
   Basri	
   focuses	
   on	
   the	
   evaluation	
   of	
   the	
  
economic	
  news	
  of	
  the	
  newspaper.	
  As	
  an	
  environmentalist,	
  Nurul	
  focuses	
  on	
  the	
  
coverage	
  of	
   the	
   environmental	
   issues	
   in	
   the	
   newspaper.	
  During	
   this	
  meeting,	
  
the	
   members	
   of	
   the	
   editorial	
   board	
   of	
   the	
   newspaper	
   as	
   well	
   as	
   the	
  
representatives	
  of	
  journalists	
  of	
  the	
  relevant	
  desks	
  were	
  all	
  present.	
  Therefore,	
  
the	
   evaluation	
   of	
   the	
   ombudsman	
   board	
   could	
   be	
   conveyed	
   directly	
   to	
   the	
  
journalists,	
  who	
  could	
  follow-­‐up	
  with	
  a	
  discussion	
  afterwards.	
  	
  

The	
  meeting	
  was	
  held	
  in	
  a	
  conference	
  room,	
  on	
  the	
  third	
  floor	
  of	
  the	
  Kompas	
  
building	
  on	
  South	
  Palmerah	
  Street.	
   	
  The	
   initial	
  purpose	
  of	
  the	
  meeting	
  was	
  to	
  
evaluate	
  and	
  reflect	
  upon	
  Kompas’	
  coverage	
  of	
  the	
  presidential	
  election,	
  which	
  
had	
  just	
  been	
  concluded	
  on	
  July	
  9,	
  2014.	
  Inside	
  the	
  room,	
  the	
  members	
  of	
  the	
  
ombudsman	
   board	
  were	
   joined	
   by	
   the	
   editorial	
   elites:	
   Sulastro	
   (Vice	
   General	
  
Director	
   of	
   the	
   newspaper),	
   Tryas	
   Kuncahyono,	
   Randu	
   Rahardjo,	
   Sutta	
  
Dharmasaputra	
   and	
   J	
   Osdar.	
   	
   	
   As	
   with	
   any	
   other	
   Kompas	
   meeting,	
   the	
  
discussion	
  was	
   running	
   in	
  a	
  casual	
  and	
   relaxed	
  manner.	
  We	
  could	
  hear	
   joking	
  
and	
  laughter	
  emanating	
  from	
  the	
  room,	
  as	
  if	
  the	
  meeting	
  were	
  a	
  warm	
  family	
  
reunion.	
  	
  

However,	
  approaching	
  the	
  hour	
  of	
  the	
  sunset	
  Maghrib	
  prayer,	
  the	
  supposedly	
  
relaxed	
   meeting	
   suddenly	
   turned	
   heated.	
   	
   The	
   debate	
   was	
   triggered	
   by	
   the	
  
protest	
   of	
   Faisal	
   Basri,	
   one	
   of	
   the	
   members	
   the	
   ombudsman	
   board	
   with	
  
expertise	
   in	
   economics.	
  He	
  was	
   distressed	
   that	
   his	
   statement	
  mentioning	
   the	
  
name	
   of	
   the	
   entrepreneur,	
   Muhammad	
   Riza	
   Chalid,	
   whom	
   he	
   believed	
   was	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  156	
  	
  
	
  

involved	
   in	
  a	
   corruption	
   scandal	
  on	
  oil	
  production	
   in	
   Indonesia,	
  had	
  not	
  been	
  
covered	
  by	
  Kompas.	
  The	
   statement	
  was	
  made	
   in	
  an	
   interview	
  with	
  a	
  Kompas	
  
journalist	
  after	
  a	
  seminar	
  discussing	
  the	
  economic	
  program	
  of	
  one	
  of	
  the	
  then	
  
presidential	
   candidates:	
   Jokowi	
  Widodo.	
   Emil	
   Salim,	
   the	
   former	
   Environment	
  
Minister	
   under	
   Suharto,	
   who	
   had	
   shared	
   the	
   panel	
   with	
   Faisal,	
   had	
   also	
  
mentioned	
  the	
  name	
  of	
  Muhammad	
  Riza	
  Chalid	
  in	
  connection	
  with	
  the	
  scandal.	
  
However,	
  the	
  daily	
  had	
  not	
  published	
  this	
  statement	
  by	
  Emil	
  either.	
  In	
  an	
  article	
  
dated	
   July	
  3,	
   2014,	
   entitled:	
   “Emil	
   Salim	
  mentions	
   the	
  existence	
  of	
  oil	
  mafia”,	
  
the	
  paper	
  only	
  wrote	
  a	
  story	
  saying	
  that	
  Emil	
  acknowledged	
  that	
  there	
  was	
  an	
  
oil	
   mafia	
   in	
   Indonesia	
   (mafia	
   migas),	
   but	
   it	
   did	
   not	
   report	
   the	
   names	
   of	
   its	
  
members.	
  	
  

From	
  the	
  tone	
  of	
  his	
  voice,	
  it	
  was	
  obvious	
  that	
  the	
  absence	
  of	
  this	
  detail	
  in	
  the	
  
coverage	
   had	
   really	
   upset	
   Faisal.	
   	
   Faisal	
   argued	
   that	
   it	
   would	
   not	
   harm	
   the	
  
paper	
   to	
  mention	
  a	
  person’s	
  name,	
   if	
   they	
  are	
  merely	
  quoting	
   someone	
  else.	
  
He	
   confronted	
   the	
   journalists	
   at	
   the	
   meeting	
   by	
   demanding	
   whether	
   they	
  
doubted	
   him	
   as	
   a	
   credible	
   source	
   who	
   has	
   authority	
   of	
   the	
   issue,	
   or	
   if	
   the	
  
omission	
  was	
  because	
  they	
  were	
  too	
  cowardly	
  to	
  write	
  the	
  name.	
  The	
  concerns	
  
of	
  Faisal	
  obviously	
  demanded	
  an	
  answer.	
  In	
  an	
  attempt	
  to	
  provide	
  one,	
  another	
  
journalist	
  was	
  invited	
  to	
  come	
  into	
  the	
  meeting	
  room.	
  His	
  name	
  was	
  Suranto.	
  It	
  
was	
   Suranto25	
  who	
   served	
   as	
   the	
   Chief	
   Editor	
   (kepala	
   desk)	
   of	
   the	
   economic	
  
desk,	
   and	
   was	
   one	
   of	
   the	
   authors	
   of	
   the	
   article26.	
   With	
   a	
   smile	
   on	
   his	
   face,	
  
Suranto	
   explained	
   to	
   those	
   in	
   the	
   room	
   that	
   he	
   had	
   a	
   different	
   opinion	
   to	
  
Faisal’s.	
   He	
   believed	
   that	
   Emil	
   had	
   not	
   actually	
   mentioned	
   the	
   name	
   of	
  
Muhammad	
   Riza	
   Chalid	
   at	
   all. 27 	
  	
   However,	
   he	
   admitted	
   that	
   Faisal	
   had	
  
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
25	
  Suranto	
  was	
   not	
   present	
   at	
   the	
  meeting	
   at	
   the	
   beginning,	
   because	
   the	
  meeting	
  was	
   initially	
  
dedicated	
  to	
  discussing	
  the	
  political	
  coverage	
  of	
  the	
  paper,	
  which	
   is	
  the	
  remit	
  of	
  the	
  political	
  
desk.	
  

26	
  There	
   are	
   some	
   pages	
   in	
  Kompas	
   that	
   are	
   dedicated	
   to	
   specially	
   covering	
   current	
   economic	
  
affairs.	
  	
  

27	
  It	
   is	
   interesting	
   to	
  note	
   that	
   in	
   the	
  news	
   coverage	
  of	
   Indonesian	
  online	
  media,	
  Detik.Com,	
   it	
  
was	
   reported	
   that	
   Emil	
   Salim	
   did	
   mention	
   the	
   initial	
   of	
   the	
   person	
   involved	
   in	
   the	
   	
   oil	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  157	
  	
  
	
  

mentioned	
   the	
   name.	
   He	
   went	
   further	
   by	
   explaining	
   that	
   even	
   if	
   Emil	
   had	
  
revealed	
  the	
  name,	
  it	
  was	
  not	
  possible	
  for	
  him	
  to	
  publish	
  this,	
  as	
  there	
  was	
  no	
  
legal	
  evidence	
  suggesting	
  Muhammad’s	
  involvement	
  in	
  the	
  corruption	
  scandal.	
  

This	
   statement	
   of	
   Suranto	
   triggered	
   more	
   debate	
   in	
   the	
   room	
   between	
   two	
  
opposing	
   groups.	
   The	
   first	
   group	
   argued	
   that	
   the	
   editorial	
   policy	
   of	
   the	
  
economic	
   desk	
   was	
   understandable.	
   Journalists	
   such	
   as	
   Asep	
   Setiawan	
   and	
  
Sularto	
  argued	
  that	
  mentioning	
  the	
  name	
  of	
  a	
  reputable	
  person	
  in	
  a	
  scandal	
  of	
  
corruption	
   could	
   damage	
   the	
   person’s	
   reputation	
   unnecessarily,	
   especially	
   if	
  
there	
   was	
   no	
   strong	
   evidence	
   to	
   back	
   it	
   up.	
   Interestingly,	
   though,	
   they	
  
acknowledged	
  that	
  it	
  was	
  a	
  public	
  secret	
  that	
  Muhammad	
  was	
  involved	
  in	
  the	
  
scandal.	
  The	
  second	
  group,	
  led	
  by	
  journalists	
  such	
  as	
  Ryaas	
  Cahaya	
  and	
  Poppy,	
  
argued	
   that	
   it	
  was	
  correct	
   to	
  quote	
   that	
   statement,	
  as	
   it	
   is	
   the	
   source	
  who	
   is	
  
responsible	
  for	
  the	
  statement	
  -­‐	
  not	
  the	
  publisher.	
  	
  

The	
  debate	
  did	
  not	
  seem	
  to	
  be	
  nearing	
  an	
  end	
  as	
  night	
  was	
  drawing	
  in,	
  and	
  the	
  
time	
  for	
  breaking	
  the	
  fast	
  for	
  Muslim	
  journalists	
  had	
  arrived.	
  Therefore,	
  those	
  
in	
   the	
   room	
   agreed	
   that	
   they	
   would	
   discuss	
   the	
   matter	
   more	
   at	
   the	
   next	
  
monthly	
   meeting	
   of	
   the	
   ombudsman	
   board.	
   In	
   particular,	
   they	
   planned	
   to	
  
discuss	
  whether	
  the	
  daily	
  had	
  carried	
  out	
  its	
  function	
  as	
  a	
  critical	
  watchdog	
  of	
  
the	
   power	
   holders	
   when	
   it	
   came	
   to	
   the	
   story	
   of	
   corruption.	
  More	
   generally,	
  
they	
   would	
   also	
   discuss	
   whether	
   the	
   paper	
   should	
   even	
   aspire	
   to	
   conduct	
  
investigative	
  journalism,	
  or	
  seek	
  to	
  conduct	
  investigations	
  into	
  the	
  wrongdoings	
  
of	
   the	
   power	
   holders.	
   Ignatius	
   Haryanto,	
   one	
   of	
   the	
   ombudsman	
   members,	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
corruption	
   scandal.	
   He	
   intimated	
   that	
   the	
   initial	
   of	
   the	
   person	
   was	
   “R”	
   and	
   that	
   he	
   was	
   of	
  
Pakistani	
  descendancy.	
  The	
  article	
  was	
  entitled:	
  “Emil	
  Salim	
  Confirmed	
  that	
  there	
  is	
  Oil	
  Mafia”,	
  
dated	
  July	
  2,	
  2014.	
  (http://finance.detik.com/energi/2626171/emil-­‐salim-­‐benarkan-­‐ada-­‐mafia-­‐
minyak-­‐di-­‐ri).	
   More	
   interestingly,	
   the	
   statement	
   of	
   Emil	
   Salim	
   as	
   well	
   as	
   Faisal	
   Basri	
   were	
  
reported	
   more	
   completely	
   in	
   another	
   online	
   media,	
   Tribunnews.com.	
   In	
   the	
   article	
   entitled	
  
“The	
   Involvement	
   of	
   Oil	
   Mafia	
   is	
   Revealed”,	
   it	
   was	
   reported	
   that	
   Emil	
   as	
   well	
   as	
   Faisal	
  
mentioned	
   the	
   initial	
   of	
   the	
   mafia	
   member.	
  
http://www.tribunnews.com/nasional/2014/07/04/keterlibatan-­‐mafia-­‐migas-­‐dalam-­‐pilpres-­‐
semakin-­‐terkuak	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  158	
  	
  
	
  

suggested	
  that	
  the	
  title	
  for	
  that	
  next	
  meeting	
  should	
  be	
  “Jurnalisme	
  Investigasi	
  
Yang	
  Pas	
  Untuk	
  Kompas	
  (‘Investigative	
  journalism	
  that	
  suits	
  Kompas	
  culture’).”	
  	
  
The	
  proposal	
  brought	
  smiles	
  to	
  the	
  faces	
  of	
  those	
  in	
  the	
  rooms.	
  	
  There	
  seemed	
  
to	
  be	
  a	
  mutual,	
  unspoken	
  understanding	
  among	
  them	
  that	
  there	
  were	
  cultural	
  
constraints	
  to	
  applying	
  the	
  principle	
  of	
  watchdog	
  or	
  investigative	
  journalism	
  at	
  
the	
   newspaper.	
   This	
   was	
   not	
   the	
   kind	
   of	
   topic	
   that	
   the	
   journalists	
   discussed	
  
with	
  ease,	
  but	
  despite	
  this,	
  no	
  one	
  in	
  the	
  room	
  disagreed	
  with	
  Haryanto’s	
  title.	
  	
  

Having	
  been	
  in	
  the	
  newsroom	
  for	
  almost	
  half	
  a	
  year	
  by	
  the	
  time	
  that	
  meeting	
  
occurred,	
  I	
  was	
  aware	
  that	
  something	
  extremely	
  interesting	
  was	
  being	
  debated.	
  
As	
  I	
  returned	
  home,	
  I	
  jotted	
  down	
  some	
  questions	
  in	
  my	
  field	
  notes.	
  Apart	
  from	
  
the	
  debate	
  following	
  the	
  protest	
  by	
  Faisal	
  Basri	
  above,	
  I	
  wondered	
  about	
  how	
  
the	
  newspaper	
  had	
  actually	
  been	
  covering	
  the	
  story	
  on	
  corruption	
  so	
  far?	
  Had	
  
the	
   coverage	
   lived	
   up	
   to	
   the	
   idea	
   of	
   watchdog	
   or	
   investigative	
   journalism?	
  
Furthermore,	
   how	
  exactly	
  had	
   the	
  news	
  on	
   corruption	
  been	
  manufactured	
   in	
  
the	
   newsroom?	
  Does	
   the	
   news-­‐making	
   process	
   implement	
   or	
   undermine	
   the	
  
idea	
   of	
   watchdog	
   journalism	
   at	
   Kompass?	
   Finally,	
   given	
   the	
   fact	
   that	
   the	
  
newspaper	
   has	
   operated	
   for	
   more	
   than	
   50	
   years,	
   does	
   the	
   character	
   of	
   the	
  
corruption	
  coverage	
  change	
  or	
  persist	
  across	
  time	
  and	
  under	
  different	
  political	
  
regimes?	
  What	
  are	
  the	
  underlying	
  forces	
  behind	
  the	
  changes	
  and	
  continuities?	
  

This	
   chapter	
   will	
   argue	
   that	
   Kompas	
   journalists	
   do	
   not	
   implement	
   this	
  
watchdog	
  role	
  according	
  to	
  the	
  western	
  ideal.	
  This	
  is	
  because,	
  in	
  the	
  first	
  place,	
  
they	
  do	
  not	
  actually	
  aspire	
  to	
  carry	
  out	
  investigative	
  journalism,	
  which	
  focuses	
  
on	
   exposing	
   the	
   misconduct	
   of	
   public	
   officials.	
   The	
   absence	
   of	
   investigative	
  
journalism	
  can	
  be	
  seen	
  in	
  their	
  coverage	
  on	
  corruption,	
  which	
  relies	
  heavily	
  on	
  
official	
   sources	
   and	
   largely	
   restricts	
   the	
   coverage	
   to	
   discussing	
   ongoing	
   court	
  
cases	
   of	
   corruption.	
   In	
   other	
  words,	
  Kompas	
   rarely	
   endeavors	
   to	
   unearth	
   the	
  
misconduct	
   of	
   the	
  power	
   holders	
   of	
   its	
   own	
   initiative.	
   This	
   is	
   reflected	
   in	
   the	
  
absence	
  of	
   a	
   special	
   investigative	
  desk	
  and	
   the	
   lack	
  of	
   journalists	
   tasked	
  with	
  
exposing	
   cases	
  of	
   corruption.	
   The	
  way	
   the	
  daily	
   covers	
  news	
  on	
   corruption	
   is	
  
simply	
  by	
  sending	
   their	
   journalists	
   to	
  attend	
   the	
  press	
   release	
   from	
  two	
  main	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  159	
  	
  
	
  

institutions:	
   the	
   Indonesian	
   Special	
   Commission	
   for	
   Corruption	
   Eradication	
  
(Komisi	
  Pemberantasan	
  Korupsi/KPK)	
  and	
  the	
  Special	
  Court	
  for	
  Corruption	
  Trial	
  
(Pengadilan	
  Tindak	
  Pidana	
  Korupsi/Pengadilan	
  Tipikor).	
   Interestingly,	
   this	
  way	
  
of	
  producing	
  and	
  covering	
  news	
  on	
  corruption	
   in	
   the	
  current	
  era	
   is	
  not	
  much	
  
different	
   compared	
   to	
   the	
   way	
   Kompas	
   covered	
   corruption	
   during	
   the	
   New	
  
Order.	
  There	
  are	
  some	
  possible	
  explanations	
  for	
  this.	
  Under	
  Suharto,	
  this	
  tepid	
  
reporting	
  of	
  corruption	
  cases	
  was	
  motivated	
  by	
  the	
  need	
  to	
  avoid	
  being	
  banned.	
  	
  
Nowadays,	
   it	
   is	
   to	
  maintain	
  political	
   connections,	
   avoid	
   legal	
   suits	
   and	
  due	
   to	
  
financial	
   considerations.	
   Furthermore,	
   the	
   absence	
   of	
   the	
   tradition	
   of	
  
investigative	
   journalism	
   in	
   the	
   past	
   has	
   also	
   formulated	
   certain	
   cultural	
  
constraints	
  which	
  prevent	
  the	
  idea	
  from	
  being	
  implemented	
  in	
  the	
  recent	
  era.	
  

The	
   argument	
   above	
  will	
   be	
   explored	
   in	
   the	
   following	
   section,	
  where	
   firstly	
   I	
  
will	
   discuss	
   contesting	
   theories	
  on	
  watchdog	
   journalism.	
  These	
   theories	
   serve	
  
as	
   a	
   lens	
   in	
   which	
   to	
   analyze	
   the	
   form	
   of	
   watchdogging	
   being	
   practiced	
   at	
  
Kompas.	
  The	
  next	
   section	
   discusses	
   the	
   design	
   of	
  my	
   content	
   analysis,	
  which	
  
examines	
   the	
   newspaper’s	
   coverage	
   of	
   corruption	
   scandals	
   throughout	
   its	
  
existence,	
  spanning	
  more	
  than	
  50	
  years.	
  I	
  will	
  then	
  present	
  the	
  findings	
  of	
  this	
  
content	
  analysis,	
  followed	
  by	
  a	
  discussion	
  of	
  the	
  dynamics	
  of	
  the	
  newsroom	
  in	
  
the	
  manufacturing	
  process	
  of	
  news	
  on	
  corruption.	
  The	
  final	
  part	
  of	
  this	
  chapter	
  
is	
   a	
   discussion	
   of	
   the	
   underlying	
   factors	
   that	
   influence	
   the	
   watchdogging	
  
practices	
  of	
  the	
  newspaper,	
  and	
  situate	
  it	
  in	
  the	
  broader	
  context	
  of	
  journalism	
  
practice	
  around	
   the	
  globe.	
  The	
  chapter	
  will	
   close	
  with	
  a	
  conclusion	
  and	
  some	
  
predictions	
  about	
  the	
  future	
  of	
  watchdog	
  journalism	
  at	
  Kompas.	
  	
  

5.1 Conceptualizing	
  Watchdog	
  Journalism	
  

In	
   order	
   to	
   examine	
   whether	
   or	
   not	
   the	
   journalists	
   aspire	
   to,	
   and	
   actually	
  
implement,	
  the	
  idea	
  of	
  watchdog	
  journalism,	
  a	
  clear	
  definition	
  of	
  the	
  concept	
  is	
  
inevitably	
   required.	
   In	
   this	
   regard,	
   this	
   study	
   follows	
   the	
   conceptualization	
   of	
  
most	
   media	
   scholars	
   who	
   suggests	
   that	
   watchdog	
   journalism	
   is	
   actually	
  
synonymous	
   with	
   the	
   concept	
   of	
   investigative	
   journalism	
   (Coronel,	
   2010;	
  
Kalogeroupulus	
  et.al.,	
  2015;	
  Kovach	
  and	
  Rosenstiel,	
  2007;	
  Lateef	
  and	
  Sherlock,	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  160	
  	
  
	
  

2003;	
  Starkman,	
  2004;	
  Tong,	
  2011).	
  These	
  scholars	
  believe	
  that	
  both	
  watchdog	
  
journalism	
   and	
   investigative	
   journalism	
   are	
   equally	
   characterized	
   by	
   the	
  
exposure	
  of	
  the	
  misconduct	
  of	
  power	
  holders	
  at	
  the	
  initiative	
  of	
  media	
  workers,	
  
in	
  order	
  to	
  hold	
  them	
  to	
  account.	
  The	
  tone	
  of	
  the	
  coverage	
  is,	
  therefore,	
  critical	
  
of	
  or	
  adversarial	
  towards	
  those	
  in	
  power.	
  	
  

Coronel	
   (2010),	
   for	
   instance,	
   defines	
   watchdog	
   journalism	
   as	
   “exposure	
  
journalism”.	
  She	
  believes	
  that	
  unearthing	
  the	
  misconduct	
  of	
  those	
   in	
  power	
   is	
  
at	
  the	
  heart	
  of	
  watchdogging	
  activities.	
  In	
  an	
  eloquent	
  description,	
  she	
  suggests:	
  

Watchdog	
  journalism	
  is	
  exposure	
  journalism.	
  The	
  ethical	
  standards	
  of	
  
the	
  journalist	
  or	
  the	
  quality	
  of	
  the	
  reporting	
  may	
  be	
  high	
  or	
  low.	
  What	
  
distinguishes	
   watchdogging	
   is	
   the	
   exposure	
   of	
   wrongdoing	
   in	
   the	
  
public	
   interest.	
   Whatever	
   motivates	
   the	
   journalist	
   or	
   the	
   news	
  
organization	
  that	
  publishes	
  a	
  muckraking	
  report	
  is	
  not	
  the	
  issue;	
  what	
  
matters	
  is	
  that	
  the	
  reporting	
  warns	
  citizens	
  about	
  those	
  who	
  are	
  doing	
  
them	
   harm	
   and	
   empowers	
   them	
   with	
   the	
   information	
   they	
   need.	
  
(2010:	
  112-­‐113)	
  

In	
   line	
   with	
   Coronel,	
   Kovach	
   and	
   Rosenstiel	
   believe	
   that	
   playing	
   the	
   role	
   of	
  
watchdog	
   means	
   that	
   the	
   media	
   monitor	
   the	
   power	
   holders,	
   thereby	
  
“discovering	
  the	
  usual	
  cheats	
  in	
  the	
  great	
  games	
  of	
  the	
  Kingdom.”	
  (2007:	
  141).	
  

The	
  definition	
  of	
  watchdog	
  as	
  suggested	
  by	
  the	
  scholars	
  above	
  is	
  similar	
  to	
  the	
  
definition	
  of	
  investigative	
  journalism.	
  Scholars	
  like	
  De	
  Burgh	
  (2000),	
  and	
  Lateef	
  
and	
   Sherlock	
   (2003),	
   define	
   investigative	
   journalism	
   as	
   the	
   discovering	
   or	
  
exposing	
   of	
   corrupt	
   officials	
   by	
   shining	
   a	
   light	
   on	
   their	
   activities	
   for	
   the	
  
attention	
   of	
   the	
   public.	
   Therefore,	
   it	
   is	
   no	
   surprise	
   that	
   scholars	
   like	
   Coronel	
  
(2010)	
  argue	
  that	
  investigative	
  journalism	
  is	
  the	
  most	
  perfect	
  manifestation	
  of	
  
watchdogging.	
  Jingrong	
  Tong	
  (2011)	
  even	
  uses	
  the	
  term	
  “watchdog	
  journalism”	
  
interchangeably	
   with	
   “investigative	
   journalism”.	
   It	
   is	
   also	
   important	
   to	
   note	
  
that	
   concerning	
   investigative	
   journalism,	
  most	
   scholars	
   suggest	
   the	
  originality	
  
of	
   the	
   journalistic	
  work,	
  which	
   is	
  based	
  on	
  the	
   initiative	
  of	
   the	
   journalists	
  and	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  161	
  	
  
	
  

does	
  not	
   simply	
   rely	
  on	
   the	
   investigation	
  of	
   those	
   in	
  authority,	
   to	
  be	
  another	
  
characteristic	
   of	
   this	
   journalistic	
   form.	
   This	
   notion	
   has	
   been	
   the	
   generally	
  
accepted	
  theory	
  on	
  watchdog	
  journalism.	
  

Following	
   the	
   theorization	
   above,	
   a	
   media	
   is	
   seen	
   as	
   living	
   up	
   to	
   watchdog	
  
journalism	
  if	
  they	
  expose	
  the	
  wrongdoings	
  of	
  the	
  power	
  holders,	
  based	
  on	
  their	
  
own	
   initiative,	
   from	
   an	
   adversarial	
   position	
   to	
   those	
   in	
   power.	
   	
   It	
   is	
   this	
  
definition	
  which	
  will	
   be	
   used	
   as	
   a	
   theoretical	
   framework	
   to	
   analyze	
  Kompas’	
  
coverage	
   on	
   corruption,	
   as	
  well	
   as	
   examine	
   the	
  manufacturing	
   process	
   of	
   its	
  
news	
  on	
  corruption.	
  	
  

5.2 The	
  Coverage	
  on	
  Corruption:	
  a	
  Content	
  Analysis	
  

In	
   this	
   section,	
   I	
   will	
   examine	
   Kompas	
   newspaper’s	
   coverage	
   of	
   corruption	
  
through	
   a	
   qualitative	
   content	
   analysis,	
   and	
   here	
   I	
   outline	
   the	
   method	
   and	
  
methodology	
   to	
  be	
  used.	
  Referring	
   to	
  Hsieh	
  and	
  Shannon,	
  qualitative	
  content	
  
analysis	
   is	
   defined	
   as	
   “a	
   research	
  method	
   for	
   the	
   subjective	
   interpretation	
  of	
  
the	
  content	
  of	
  text	
  data	
  through	
  the	
  systematic	
  classification	
  process	
  of	
  coding	
  
and	
  identifying	
  themes	
  or	
  patterns	
  (2005:	
  1278).	
  Meanwhile,	
  the	
  approach	
  that	
  
is	
  used	
  in	
  this	
  qualitative	
  method	
  is	
  the	
  directed	
  approach,	
  meaning	
  that	
  I	
  use	
  
the	
   theory	
   on	
   watchdog	
   journalism	
   outlined	
   above	
   as	
   a	
   starting	
   point	
   for	
  
categorization	
  and	
  coding.	
  Using	
  the	
  theoretical	
   framework	
  discussed	
  above,	
   I	
  
will	
  pay	
  particular	
  attention	
  to	
  whether	
  (1)	
  the	
  coverage	
  on	
  corruption	
  exposes	
  
the	
  wrongdoing	
  of	
  the	
  individual	
  or	
  power	
  holders;	
  (2)	
  the	
  coverage	
  is	
  based	
  on	
  
journalists’	
   own	
   initiative,	
   and	
   (3)	
   whether	
   the	
   coverage	
   has	
   an	
   adversarial	
  
position	
  towards	
  the	
  corruption	
  suspect	
  as	
  well	
  as	
  to	
  the	
  practice	
  of	
  corruption,	
  
or	
   in	
   other	
  words,	
   whether	
   the	
   coverage	
   presents	
   the	
   practice	
   of	
   corruption	
  
(and	
  the	
  corruption	
  suspect)	
  in	
  a	
  negative	
  light.	
  In	
  this	
  research,	
  factors	
  number	
  
1	
  and	
  2	
  will	
  be	
  seen	
  as	
  manifested	
  in	
  the	
  coverage	
  when	
  fulfilling	
  two	
  criteria:	
  
sources	
  and	
  themes.	
  Factor	
  3	
  will	
  be	
  determined	
  by	
  the	
  tone.	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  162	
  	
  
	
  

Criteria	
  1:	
  News	
  Sources	
  
The	
  sources	
  of	
  the	
  news	
  will	
  be	
  seen	
  as	
  meeting	
  points	
  number	
  1	
  and	
  2	
  when	
  
the	
  sources	
  used	
  are	
  whistleblowers,	
  archival	
  documents	
  and	
   journalists’	
  own	
  
observations.	
  Deborah	
  Potter	
  defines	
   “source”	
   as	
   a	
  person	
  or	
  document	
  who	
  
can	
   give	
   information	
   about	
   a	
   certain	
   topic,	
   including	
   from	
   first	
   hand	
  
observation,	
  if	
  he	
  also	
  witnesses	
  the	
  news	
  event	
  (2006:	
  16).	
  She	
  further	
  points	
  
out	
   that	
   there	
   is	
   no	
   single	
   source	
   which	
   can	
   provide	
   all	
   the	
   complete	
  
information.	
   Therefore,	
   it	
   is	
   necessary	
   for	
   a	
   reporter	
   to	
   verify	
   by	
   having	
  
multiple	
   sources	
   in	
   order	
   to	
   have	
   a	
   credible	
   story.	
   This	
   means	
   that	
   the	
  
journalist	
  does	
  not	
  rely	
  solely	
  on	
  official	
  sources,	
  such	
  as	
  government	
  officials	
  
or	
  legal	
  apparatus.	
  The	
  underlying	
  assumption	
  is	
  that	
  such	
  initiatives	
  to	
  conduct	
  
exposure	
  journalism	
  will	
  be	
  possible	
  only	
  if	
  the	
  journalists	
  do	
  not	
  solely	
  follow	
  
the	
   official	
   version	
   of	
   the	
   corruption	
   scandal,	
   and	
   instead,	
   they	
   try	
   to	
   find	
  
alternative	
   sources	
   such	
   as	
   whistleblowers	
   or	
   archival	
   documents	
   that	
   have	
  
been	
  hidden	
  by	
  the	
  authorities.	
  With	
  regard	
  to	
  sources,	
  Shoemaker	
  and	
  Reese	
  
(1996:	
  46)	
  argue	
  that	
  the	
  heavy	
  reliance	
  on	
  the	
  official	
  sources	
  when	
  reporting	
  
on	
   news	
   about	
   presidents,	
   ministers	
   as	
   well	
   as	
   other	
   government	
   apparatus	
  
reflects	
  that	
  the	
  newspaper	
  is	
  legitimizing	
  the	
  government,	
  rather	
  than	
  holding	
  
it	
  to	
  account.	
  

Criteria	
  2:	
  The	
  Themes	
  
In	
   terms	
   of	
   themes,	
   factors	
   number	
   1	
   and	
   2	
   are	
   seen	
   as	
   manifested	
   in	
   the	
  
coverage	
  when	
  the	
  theme	
  of	
  the	
  story	
  is	
  a	
  whistleblower	
  or	
  exposure	
  theme.	
  In	
  
this	
  regard,	
  there	
  are	
  five	
  potential	
  themes	
  which	
  I	
  analyze	
  in	
  the	
  texts28:	
  	
  first	
  
of	
   all,	
   the	
   legal	
   theme	
   (L).	
   An	
   article	
   will	
   be	
   categorized	
   as	
   having	
   a	
  
predominantly	
  legal	
  theme	
  when	
  it	
  is	
  framed	
  in	
  the	
  legal	
  narrative	
  by	
  covering	
  
the	
   ongoing	
   judicial	
   process.	
   Some	
   of	
   the	
   phrases	
   that	
   might	
   be	
   found	
   are:	
  
corruption	
   (korupsi),	
   judge	
   (hakim),	
   attorney	
   (jaksa),	
   lawyer	
   (pengacara),	
  
allegation	
   (dugaan),	
   witness	
   (saksi),	
   punishment	
   (vonis),	
   graft	
   (suap),	
   bribes,	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
28	
  Any	
  article	
  that	
  does	
  not	
  fit	
  any	
  of	
  these	
  five	
  themes	
  is	
  classified	
  as	
  ‘Other’.	
  See	
  appendix	
  2.	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  163	
  	
  
	
  

suspect	
   (tersangka),	
   investigation	
   (penyelidikan),	
   National	
   Commission	
   on	
  
Corruption	
  Combat	
  (KPK),	
  law	
  (hukum),	
  jail	
  (penjara),	
  bill	
  (undang-­‐undang).	
  

Second,	
   there	
   is	
   the	
   guilty	
   man	
   theme	
   (GM).	
   An	
   article	
   will	
   be	
   categorized	
  
under	
  this	
  theme	
  if	
  corruption	
  is	
  framed	
  as	
  the	
  story	
  of	
  a	
  guilty	
  person	
  with	
  a	
  
criminal	
   background,	
   making	
   him	
   the	
   suspect	
   of	
   corruption.	
   Some	
   of	
   the	
  
phrases	
   which	
   might	
   be	
   found	
   are:	
   bad	
   politician	
   (politisi	
   busuk),	
   criminal	
  
(penjahat),	
   dishonest	
   (tidak	
   jujur),	
   corruptor	
   (koruptor),	
   political	
  mafia	
   (mafia	
  
politik),	
  nation	
  betrayer	
  (pengkhianat	
  bangsa).	
  	
  

The	
   third	
   theme	
   is	
   the	
   civil	
   society	
  organizations	
  movement	
   theme	
   (CSO).	
  An	
  
article	
   will	
   be	
   categorized	
   as	
   predominantly	
   CSOs	
   when	
   it	
   is	
   framed	
   as	
   the	
  
movement	
   of	
   the	
   civil	
   society	
   to	
   combat	
   corruption.	
   Some	
   potential	
   phrases	
  
are:	
  corruption	
  (korupsi),	
  demonstration	
  (demonstrasi),	
  protest	
  (protes),	
  action	
  
(aksi),	
   to	
   fight	
   (melawan),	
   refuse	
   (menolak),	
   the	
   citizen	
   (warga),	
   the	
   students	
  
(mahasiswa),	
  the	
  mass	
  organization	
  (ormas),	
  the	
  civil	
  society	
  organization	
  (LSM)	
  
and	
  movement	
  (gerakan).	
  

Fourthly,	
   there	
   is	
   the	
  whistleblower/exposure	
   theme	
   (WB).	
   An	
   article	
  will	
   be	
  
seen	
  as	
  using	
  a	
  whistleblower	
  theme	
  when	
  it	
  tells	
  the	
  story	
  of	
  an	
  insider	
  leaking	
  
the	
   existence	
   of	
   corruption	
   in	
   his	
   own	
   institution.	
   Some	
   of	
   the	
   phrases	
   that	
  
might	
  be	
  appear	
  are:	
   insider	
  (orang	
  dalam),	
  expose	
  (membongkar),	
  document	
  
from	
  the	
  inside	
  (dokumen	
  dari	
  dalam),	
  and	
  bank	
  note	
  (rekening	
  bank).	
  

The	
  last	
  theme	
  is	
  the	
  anti-­‐corruption	
  theme	
  (AC).	
  An	
  article	
  will	
  be	
  categorized	
  
under	
  anti-­‐corruption	
   if	
   the	
  story	
   is	
   framed	
  as	
  an	
  anti-­‐corruption	
  campaign	
  or	
  
campaign	
   for	
   corruption	
   eradication	
   without	
   specifically	
   presenting	
   any	
  
particular	
   case	
   of	
   corruption.	
   Observable	
   phrases	
   are:	
   corruption	
   levels	
   get	
  
worse	
   (tingkat	
   korupsi	
   makin	
   parah),	
   corruption	
   causes	
   state’s	
   lost	
   (korupsi	
  
merugikan	
   Negara),	
   and	
   corruption	
   threats	
   democracy	
   (korupsi	
   mengancam	
  
demokrasi).	
  	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  164	
  	
  
	
  

Criteria	
  3:	
  The	
  Tone	
  
Meanwhile,	
  factor	
  number	
  3	
  of	
  the	
  coverage	
  to	
  be	
  investigated	
  (the	
  adversarial	
  
position)	
   will	
   be	
   determined	
   from	
   the	
   tone	
   of	
   the	
   coverage,	
   by	
   examining	
  
whether	
   the	
   incident	
   of	
   corruption	
   is	
   reported	
   in	
   a	
   favorable	
   or	
   unfavorable	
  
tone.	
   In	
   conjunction	
   with	
   the	
   themes	
   mentioned	
   above,	
   a	
   story	
   is	
   seen	
   as	
  
having	
  a	
  negative	
  tone	
  when	
   it	
   is	
   framed	
   in	
   the	
  guilty	
  man	
  theme	
  (GM),	
   legal	
  
theme	
   (L),	
   civil	
   society	
   organization	
   theme	
   (CSO)	
   and	
   whistleblower	
   theme	
  
(WB).	
  This	
  is	
  because	
  in	
  all	
  of	
  these	
  themes,	
  corruption	
  practices	
  as	
  well	
  as	
  the	
  
perpetrator	
  of	
  corruption	
  is	
  seen	
  as	
  violating	
  the	
  social	
  norm.	
  

Therefore,	
   in	
  summary,	
  the	
  content	
  analysis	
  of	
  this	
  research	
  will	
   look	
  at	
  three	
  
different	
  categories:	
  news	
  sources,	
   the	
   frame	
   and	
   the	
   tone	
  of	
   coverage,	
  as	
  an	
  
analytical	
   tool	
   to	
   examine	
   the	
   idea	
   of	
   watchdog	
   journalism.	
   In	
   this	
   regard,	
   a	
  
news	
  story	
  will	
  be	
  seen	
  as	
  functioning	
  in	
  a	
  watchdog	
  role	
  when	
  factors	
  number	
  
1	
   (exposes	
  wrongdoings	
   of	
   power	
   holders),	
   2	
   (based	
  on	
   journalist’s	
   initiative)	
  
and	
  3	
  (journalist’s	
  adversarial	
  position)	
  are	
  manifested	
  in	
  the	
  text.	
  	
  

	
  The	
  Periods	
  of	
  Analysis	
  
Having	
  described	
  the	
  indicators	
  to	
  be	
  used	
  to	
  examine	
  whether	
  a	
  news	
  item	
  on	
  
corruption	
  is	
  living	
  up	
  to	
  the	
  ideal	
  of	
  watchdog	
  journalism,	
  this	
  part	
  will	
  explain	
  
the	
  periods	
  for	
  the	
  content	
  analysis.	
   In	
  order	
  to	
  answer	
  the	
  question	
  whether	
  
or	
  not	
  the	
  coverage	
  on	
  corruption	
  has	
  changed	
  along	
  with	
  the	
  changes	
  of	
  the	
  
political	
  regimes,	
  I	
  will	
  look	
  at	
  the	
  news	
  on	
  corruption	
  in	
  three	
  different	
  periods:	
  
firstly,	
   the	
   Old	
   Order	
   regime	
   under	
   Sukarno’s	
   Presidency,	
   which	
   lasted	
   from	
  
1959-­‐1966.	
   The	
   second	
   period	
   is	
   the	
   New	
   Order	
   regime	
   under	
   Suharto’s	
  
presidency,	
   which	
   lasted	
   from	
   1967-­‐1998.	
   Those	
   two	
   regimes	
   are	
   the	
  
authoritarian	
   regimes	
   which	
   in	
   total	
   ruled	
   Indonesia	
   for	
   39	
   years.	
   The	
   last	
  
period	
  is	
  the	
  reformation	
  era,	
  which	
   is	
  characterized	
  by	
  the	
  radical	
  changes	
   in	
  
the	
  political	
  environment	
  from	
  an	
  authoritarian	
  to	
  democratic	
  political	
  system.	
  	
  

Units	
  of	
  Analysis	
  
Since	
  the	
  purpose	
  of	
  the	
  content	
  analysis	
  is	
  to	
  examine	
  the	
  way	
  news	
  coverage	
  
on	
  the	
  misconduct	
  of	
  the	
  power	
  holders	
  are	
  framed,	
  the	
  units	
  of	
  analysis	
  in	
  the	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  165	
  	
  
	
  

content	
   analysis	
   are	
   only	
   articles	
   that	
   cover	
   the	
   misconduct	
   of	
   the	
   power	
  
holders	
   themselves,	
   or	
   to	
  make	
   it	
   clear,	
   all	
   articles	
   that	
   cover	
   the	
   practice	
   of	
  
corruption	
  of	
  the	
  power	
  holders.	
   In	
  this	
  case,	
  this	
  research	
  used	
  the	
  database	
  
of	
   Kompas	
   newspaper,	
   which	
   has	
   archived	
   every	
   edition	
   since	
   its	
   very	
   first	
  
publication,	
   until	
   the	
   most	
   recent	
   editions	
   This	
   database	
   is	
   provided	
   by	
   the	
  
research	
  division	
  of	
   the	
  newspaper	
  and	
   is	
   available	
  online,	
  at	
  Pusat	
   Informasi	
  
Kompas	
   (Center	
   of	
   Kompas’	
   information).	
   This	
   website	
   is	
   equipped	
   with	
   a	
  
special	
  search	
  engine	
  which	
  enables	
  the	
  researcher	
  to	
  find	
  any	
  kind	
  of	
  article	
  by	
  
typing	
  some	
  key	
  words.	
   In	
  order	
  to	
  find	
  the	
  articles	
  on	
  corruption,	
  I	
  typed	
  the	
  
word	
  “korupsi”	
   (corruption)	
   in	
   the	
  search	
  engine,	
  where	
   it	
   then	
  displayed	
   the	
  
number	
   of	
   articles	
   dealing	
   with	
   this	
   in	
   any	
   given	
   year.	
   By	
   doing	
   this,	
   I	
   could	
  
identify	
  the	
  quantity	
  of	
  articles	
  dealing	
  with	
  corruption	
  every	
  year.	
  

Sampling	
  Units	
  
By	
   typing	
   the	
   key	
   word	
   “korupsi”	
   (corruption),	
   it	
   appears	
   that	
   there	
   are	
  
hundreds	
   of	
   articles	
   that	
   mention	
   corruption	
   every	
   single	
   year.	
   That	
   means	
  
there	
  are	
  thousands	
  of	
  articles	
  containing	
  the	
  word	
  “corruption”	
  over	
  the	
  past	
  
50	
   years	
   (1965-­‐2015).	
   It	
   is	
   impossible	
   for	
   me	
   to	
   analyze	
   these	
   thousands	
   of	
  
articles,	
  considering	
  the	
  time	
  constraint	
  and	
  resources	
  for	
  this	
  piece	
  of	
  research.	
  
Therefore,	
   in	
   addition	
   to	
   selecting	
   some	
   distinctive	
   years	
   for	
   each	
   political	
  
regime,	
  this	
  study	
  will	
  also	
  use	
  research	
  sampling	
  by	
  referring	
  to	
  the	
  theory	
  of	
  
Stempel	
   (in	
   Krippendorf,	
   2004:	
   123).	
   This	
   is	
   a	
   theory	
   of	
   sampling	
   commonly	
  
used	
   in	
   communications	
   research,	
   which	
   believes	
   that	
   in	
   the	
   analysis	
   of	
   a	
  
newspaper’s	
  content,	
  an	
  increasing	
  sample	
  size	
  of	
  more	
  than	
  12	
  will	
  not	
  make	
  
any	
   significant	
   difference	
   to	
   the	
   result.	
   Stempel,	
   who	
   has	
   conducted	
   an	
  
exploration	
   of	
   effective	
   and	
   efficient	
   sample	
   sizes,	
   has	
   found	
   that	
   12	
   issues	
  
from	
  two	
  consecutive	
  weeks	
  of	
  a	
  daily	
  newspaper	
  can	
  effectively	
  represent	
  the	
  
content	
   of	
   an	
   entire	
   year.	
   In	
   this	
   regard,	
   he	
   operationalized	
   two	
   consecutive	
  
weeks	
  from	
  Monday	
  to	
  Saturday	
  (without	
  Sunday)	
  in	
  any	
  given	
  year.	
  Based	
  on	
  
this	
   consecutive	
  weekly	
  period,	
   he	
   conducted	
  an	
  experiment	
  with	
  12,	
   18,	
   24,	
  
and	
   48	
   issues,	
   and	
   found	
   that	
   the	
   results	
   are	
   not	
   significantly	
   different.	
  
Therefore,	
  this	
  research	
  only	
  examines	
  12	
  articles	
  from	
  each	
  selected	
  year.	
  It	
  is	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  166	
  	
  
	
  

noteworthy,	
  however,	
  that	
  during	
  the	
  time	
  when	
  the	
  research	
  was	
  conducted,	
  
Kompas’	
  database	
  of	
  articles	
   from	
  1965	
  to	
  1994	
  were	
  not	
  yet	
   fully	
  accessible.	
  
They	
   were	
   only	
   available	
   in	
   PDF	
   format	
   and	
   had	
   not	
   yet	
   been	
   filed	
   into	
   a	
  
systematic	
   sequence.	
   In	
   order	
   to	
   read	
   them,	
   I	
   had	
   to	
   use	
   a	
   computer	
   at	
   the	
  
office	
   of	
   PIK	
   Kompas.	
   Therefore,	
   due	
   to	
   this	
   restriction,	
   instead	
   of	
   rigorously	
  
following	
   Stempel,	
   this	
   research	
   selected	
   the	
   first	
   12	
   articles	
   that	
   could	
   be	
  
found	
  during	
  my	
  visit	
  to	
  the	
  PIK	
  Kompas.	
  	
  This	
  means	
  that	
  my	
  research	
  applies	
  
Stempel	
  by	
  extension	
  or	
  by	
  analogy.	
  Furthermore,	
  to	
  maintain	
  the	
  consistency	
  
in	
  the	
  way	
  I	
  collected	
  the	
  data,	
  I	
  also	
  selected	
  articles	
  from	
  1994	
  onwards	
  in	
  the	
  
same	
  manner	
  of	
  data	
  collection.	
  

The	
  analyzed	
  years	
  were	
  selected	
  based	
  on	
   their	
   significance	
   to	
  each	
  political	
  
regime:	
   the	
  Old	
  Order	
   (1965),	
   the	
  New	
  Order	
   (1967,	
  1971,	
  1974,	
  1978,	
  1983,	
  
1994,	
   and	
   1998)	
   and	
   the	
   Reformation	
   era	
   (2000,	
   2003,	
   2009,	
   and	
   2015).	
  
Therefore,	
   in	
   total,	
   the	
   sample	
   of	
   the	
   content	
   analysis	
   will	
   be	
   144	
   articles,	
  
consisting	
  of	
  12	
  articles	
  from	
  the	
  Old	
  Order,	
  84	
  articles	
  from	
  the	
  New	
  Order	
  and	
  
48	
   articles	
   from	
   the	
   Reformation	
   era.	
   Further	
   elaboration	
   of	
   these	
   selected	
  
years	
  will	
  be	
  explained	
  in	
  the	
  next	
  part	
  of	
  this	
  chapter.	
  	
  

5.3 Coverage	
  on	
  Corruption	
  during	
  the	
  Old	
  Order	
  	
  

The	
  Selected	
  Years	
  
As	
  explained	
  in	
  the	
  chapter	
  2,	
  the	
  Old	
  Order	
  period	
  actually	
  begun	
  in	
  July1959,	
  
when	
  Sukarno	
  declared	
  the	
  beginning	
  of	
  guided	
  democracy.	
  This	
  period	
  ended	
  
on	
  March	
  11,	
  1966,	
  when	
  Suharto	
  took	
  over	
  power	
  through	
  Supersemar	
  (Surat	
  
Perintah	
  Sebelas	
  Maret),	
  which	
  literally	
  means	
  “Letter	
  of	
  Instruction	
  on	
  the	
  11th	
  
of	
  March”.	
  In	
  that	
  letter,	
  Sukarno	
  signed	
  a	
  paper	
  in	
  which	
  he	
  gave	
  a	
  mandate	
  to	
  
Suharto	
   to	
   stabilize	
   Indonesian	
   politics	
   and	
   resolve	
   the	
   security	
   situation,	
  
following	
   the	
   killings	
   of	
   seven	
   generals	
   in	
   the	
   night	
   of	
   September	
   30,	
   1965.	
  	
  
However,	
  the	
  newspaper	
  was	
  not	
  formed	
  until	
   June	
  28,	
  1965.	
   	
  Therefore,	
  this	
  
research	
  only	
  conducted	
  content	
  analysis	
  on	
  Kompas’	
  coverage	
  on	
  corruption	
  
during	
  the	
   last	
  10	
  months	
  of	
  Sukarno’s	
  presidency	
   (June	
  1965	
  –	
  March	
  1966).	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  167	
  	
  
	
  

Furthermore,	
  following	
  the	
  rule	
  of	
  Stempel	
  as	
  mentioned	
  above,	
  this	
  research	
  
selected	
  12	
  articles	
  from	
  the	
  year	
  of	
  1965.	
  	
  

The	
  Findings	
  
From	
   the	
   samples,	
   it	
   can	
  be	
   seen	
   that	
   in	
   1965,	
   the	
  news	
   sources	
   of	
  Kompas’	
  
coverage	
  on	
  corruption	
  are	
  as	
  follow:	
  

Table	
  1	
  
News	
  Sources	
  of	
  Corruption	
  Coverage	
  1965	
  

Num	
   Sources	
   Percentage	
  
1	
   Legal	
  apparatus	
   47.1%	
  
2	
   Government	
  official	
   17.6%	
  
3	
   Corruption	
  suspects	
   17.6%	
  
4	
   Civil	
  Society	
  activists	
  	
   11.8%	
  
5	
   Whistleblower	
   -­‐	
  
6	
   Document	
   -­‐	
  
7	
   Observation	
   -­‐	
  
8	
   Unclear	
  source	
   5.8%	
  
	
   N	
   17	
  sources	
  

	
  

From	
  the	
  table	
  above,	
   it	
  can	
  be	
  seen	
  that	
  most	
  of	
  the	
  sources	
  are	
   legal	
  which	
  
make	
   up	
   47.1%.	
   Legal	
   apparatus	
   are	
   all	
   persons	
  who	
   play	
   a	
   role	
   in	
   the	
   legal	
  
proceeding	
   of	
   a	
   corruption	
   case,	
   from	
   the	
   preliminary	
   investigation	
  
(penyelidikan),	
   the	
   investigation	
   (penyidikan),	
   the	
   prosecution	
   (penuntutan),	
  
advocacy	
   or	
   legal	
   defense	
   (pembelaan)	
   to	
   the	
   punishment	
   (penjatuhan	
  
hukuman).	
   So	
   this	
   legal	
   apparatus	
   refers	
   to	
   all	
   the	
   people	
   involved	
   in	
   the	
  
process	
  of	
  a	
  corruption	
  trial	
  in	
  the	
  court,	
  such	
  as	
  the	
  police,	
  prosecutor,	
  general	
  
attorney,	
   judge,	
   lawyers,	
   and	
   witness.	
   The	
   second	
   most	
   cited	
   sources	
   are	
  
governmental,	
  such	
  as	
  the	
  governor	
  of	
  Jakarta	
  and	
  other	
  government	
  officials,	
  
which	
  provides	
  17.6%	
  of	
   the	
  news	
  source.	
  This	
  percentage	
   is	
  equal	
   to	
   that	
  of	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  168	
  	
  
	
  

sources	
   from	
  corruption	
   suspects	
   (17.6%),	
  whose	
   statements	
  are	
   cited	
  during	
  
the	
  legal	
  process.	
  	
  Considering	
  that	
  the	
  legal	
  apparatus,	
  government	
  officials,	
  as	
  
well	
  as	
  the	
  statement	
  of	
  corruption	
  suspects	
  during	
  the	
  trial	
  all	
  portray	
  official	
  
versions,	
   therefore,	
   it	
   can	
   be	
   said	
   that	
   82.3%	
  of	
   the	
   cited	
   sources	
   are	
   official	
  
sources.	
  Meanwhile,	
  there	
  are	
  no	
  sources	
  which	
  reflect	
  journalists’	
  initiative	
  to	
  
expose	
   corruption	
   such	
   as	
   whistleblowers,	
   documentary	
   or	
   journalists’	
   own	
  
observations.	
   Therefore,	
   it	
   shows	
   that	
   there	
   is	
   next	
   to	
   no	
   coverage	
   which	
   is	
  
based	
  on	
  the	
  journalists’	
  own	
  initiative.29	
  	
  

In	
   terms	
   of	
   themes,	
   or	
   the	
  way	
   a	
   story	
   on	
   corruption	
   is	
   framed,	
   the	
   content	
  
analysis	
  founds	
  as	
  follows:	
  

Table	
  2	
  
Theme	
  of	
  Corruption	
  Coverage	
  in	
  196530	
  

	
  No	
   Theme	
   Percentage	
  
1	
   Legal	
  	
   50%	
  
2	
   Guilty	
  Man	
   8.3%	
  
2	
   CSO	
  movement	
  	
   8.3%	
  
4	
   Whistleblower	
  	
   -­‐	
  
5	
   Anti-­‐Corruption	
  	
   33.3%	
  
	
   N	
   12	
  articles	
  

	
   	
  

From	
   the	
   table	
   above,	
   it	
   can	
   be	
   seen	
   that	
   most	
   of	
   the	
   articles	
   convey	
  
information	
  in	
  the	
  legal	
  frame	
  (50%),	
  indicating	
  that	
  the	
  news	
  mainly	
  reports	
  on	
  
the	
  legal	
  processes	
  in	
  the	
  case	
  of	
  a	
  corruption	
  suspect.	
  An	
  example	
  of	
  such	
  an	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
29	
  In	
   this	
   research,	
   with	
   regard	
   to	
   initiative,	
   news	
   stories	
   that	
   simply	
   report	
   the	
   story	
   of	
   civil	
  
society	
  group’s	
  protest	
  is	
  not	
  seen	
  as	
  being	
  a	
  journalist’s	
  own	
  observation.	
  	
  

30	
  For	
  coding	
  results,	
  please	
  see	
  table	
  1,	
  appendix	
  2.	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  169	
  	
  
	
  

article	
   framed	
   in	
   the	
   legal	
   theme	
   is	
   entitled	
   “Corruption	
   Perpetrators	
   Get	
  
Punished”	
  dated	
  August	
  31,	
  1965,	
  as	
  follows:	
  

Corruption	
  Perpetrators	
  Get	
  Punished	
  

Padang	
  State	
  Court,	
  in	
  its	
  corruption	
  trial	
  on	
  Monday,	
  punished	
  all	
  of	
  
the	
   suspects	
   in	
   the	
   case	
   of	
   corruption	
   of	
   Lebak	
   Buaja	
   bridge	
  
development,	
  with	
   a	
   sentence	
   as	
   long	
   as	
   3	
   years	
   11	
  months	
   and	
   23	
  
days	
  in	
  total.	
  The	
  corruption	
  suspects	
  were	
  Dalmin	
  Kasimin	
  BRE,	
  Danis	
  
Katar	
   and	
   Sjahrun	
   Sirun	
   who	
   got,	
   in	
   sequence,	
   1	
   year	
   5	
   months	
   23	
  
days,	
  1	
  year	
  4	
  months	
  and	
  1	
  year	
  2	
  month.	
  Each	
  has	
  been	
  in	
  jail	
  since	
  
7	
  March	
  1964.	
  	
  

Those	
   suspects	
   were	
   accused	
   of	
   committing	
   7	
   kinds	
   of	
   violation	
  
against	
   the	
   law:	
   creation	
   of	
   a	
   fake	
   document,	
   involvement	
   in	
   the	
  
tender	
  of	
  a	
  project	
  which	
  should	
  have	
  been	
  under	
  their	
  supervision	
  as	
  
civil	
   servants,	
   theft,	
   larceny	
   of	
   wood	
   supplies,	
   bolts,	
   of	
   stone,	
   and	
  
embezzlement	
   of	
   funds	
   to	
   the	
   tune	
   of	
   more	
   than	
   1.7	
   million	
  
rupiahs.(Kompas,	
  August	
  31,	
  1965)	
  

Furthermore,	
  as	
  can	
  be	
  seen	
  in	
  table	
  2	
  above,	
  8.3%	
  of	
  articles	
  are	
  framed	
  in	
  the	
  
CSO’s	
  movement	
   theme,	
  showing	
  that	
   the	
  coverage	
  tells	
   the	
  story	
  of	
  activists	
  
demanding	
   that	
   a	
   corruption	
   case	
   is	
   seen	
   to	
   by	
   the	
   authorities,	
   or	
   that	
   a	
  
corruption	
   suspect	
   is	
   prosecuted	
   by	
   the	
   attorney.	
   An	
   example	
   of	
   this	
   type	
   of	
  
article	
  is	
  as	
  follows:	
  

	
  

PKI	
  Stole	
  700	
  Million	
  Rupiahs,	
  North	
  Sumatera	
  and	
  Mass	
  
Organizations	
  Demand	
  the	
  Liquidation	
  of	
  PKI	
  

	
  The	
   union	
   of	
   counter-­‐revolution	
   eradication	
   in	
   the	
   north	
   Sumatera	
  
level,	
  consisting	
  of	
  political	
  parties	
  and	
  mass	
  organization	
  affiliated	
  to	
  
them	
  such	
  as:	
  PNI,	
  NU,	
  PERTI,	
  IPKI,	
  PARKINDO,	
  the	
  Catholic	
  Party,	
  and	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  170	
  	
  
	
  

Golkar,	
   as	
   well	
   as	
   58	
   other	
  mass	
   organizations,	
   are	
   conveying	
   their	
  
intention	
  to	
  ask	
  that	
  the	
  government	
  to	
  liquidate	
  PKI…	
  The	
  statement	
  
was	
  triggered	
  by	
  the	
  involvement	
  of	
  PKI	
  members	
  in	
  the	
  stockpiling	
  of	
  
rice	
  and	
  corruption	
   in	
  a	
  public	
  plantation	
  company	
  to	
   the	
  amount	
  of	
  
700	
  million	
  rupiahs.	
  (Kompas,	
  October	
  27,	
  1965)	
  

Similar	
   to	
   the	
   CSO’s	
  movement	
   theme,	
   8.3%	
   of	
   the	
   coverage	
   focuses	
   on	
   the	
  
guilty	
  man	
  theme.	
  This	
  means	
  that	
  the	
  story	
  portrays	
  the	
  corruption	
  suspect	
  as	
  
a	
   criminal	
  or	
  as	
   someone	
  who	
   is	
  guilty	
   in	
  a	
   corruption	
  case.	
   It	
   can	
  be	
   seen	
   in	
  
this	
  following	
  article:	
  

M.H.	
  Lukman	
  Embezzled	
  250	
  million	
  of	
  People’s	
  Money	
  

Another	
  piece	
  of	
  evidence	
  has	
  been	
  found	
  on	
  how	
  low	
  the	
  mentality	
  of	
  
the	
  Communist	
  party	
  (PKI)	
  leader	
  is.	
  They	
  always	
  point	
  their	
  fingers	
  to	
  
others	
   as	
   counter	
   revolutionaries,	
   feudalists,	
   capitalist	
   bureaucrats,	
  
but	
  they	
  actually	
  are	
  all	
  of	
  these	
  things	
  themselves.	
  This	
  can	
  be	
  seen	
  in	
  
the	
  case	
  of	
  PKI	
  housing	
  scandal,	
  involving	
  the	
  minister,	
  as	
  well	
  as	
  Vice	
  
Chairman	
  of	
  the	
  parliament,	
  MH	
  Lukman,	
  from	
  the	
  PKI.	
  	
  On	
  August	
  31,	
  
1963,	
  a	
  house	
  owner	
   in	
  Gondangdia	
  street	
  gave	
  up	
  his	
  house	
   to	
  MH	
  
Lukman	
   to	
   be	
   made	
   as	
   his	
   private	
   house.	
   (Kompas,	
   November	
   23,	
  
1965)	
  

Meanwhile,	
   33.33%	
   of	
   the	
   articles	
   use	
   anti-­‐corruption	
   themes,	
   where	
   the	
  
coverage	
   of	
   corruption	
   does	
   not	
   focus	
   on	
   the	
   legal	
   process	
   of	
   a	
   certain	
  
corruption	
   case	
   or	
   corruption	
   suspect,	
   but	
   rather,	
   conveys	
   an	
   anti-­‐corruption	
  
discourse.	
  An	
  example	
  follows:	
  	
   	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  171	
  	
  
	
  

Economic	
  Robbery	
  (Pentjolengan	
  Ekonomi)	
  

The	
  problem	
  of	
  economic	
   robbery	
   is	
  now	
  being	
  discussed	
  again.	
   It	
   is	
  
discussed	
  again	
  because	
  it	
  has	
  been	
  often	
  discussed	
  before.	
  What	
  the	
  
people	
  wait	
  for	
  now	
  is	
  not	
  just	
  talk	
  about	
  it,	
  but	
  concrete	
  action:	
  grab	
  
them,	
  prosecute	
  them,	
  punish	
  them,	
  hang	
  them,	
  shoot	
  them!	
  

Some	
   issues	
   need	
   to	
   be	
   raised	
   here:	
   is	
   there	
   really	
   an	
   economic	
  
robbery	
   underway?	
   Yes,	
   there	
   is.	
   The	
   press	
   often	
   covers	
   it.	
   Let’s	
   say	
  
the	
   press	
   is	
   being	
   partisan	
   because	
   it	
   has	
   a	
   vested	
   interest;	
  
nevertheless,	
   the	
   fact	
   is	
   that	
   economic	
   robbery	
   does	
   indeed	
   exist.	
  
Evidence	
  is	
  also	
  seen	
  in	
  the	
  phenomena	
  in	
  this	
  capital	
  city	
  of	
  Indonesia:	
  
Jakarta,	
   where	
   a	
   small	
   number	
   of	
   people	
   live	
   in	
   luxury	
   and	
   become	
  
increasingly	
   richer,	
   whilst	
   those	
   who	
   are	
   poor	
   are	
   suffering	
   more.	
  
Those	
   luxuries	
   mostly	
   come	
   from	
   economic	
   robbery.	
   (Kompas,	
  
September	
  14,	
  1965)	
  

5.4 Coverage	
  on	
  Corruption	
  in	
  the	
  New	
  Order	
  

The	
  Selected	
  Years	
  
The	
  second	
  period	
  of	
  the	
  content	
  analysis	
  is	
  the	
  authoritarian	
  New	
  Order	
  under	
  
Suharto’s	
  presidency,	
  since	
  the	
  time	
  Suharto	
  was	
  granted	
  the	
  mandate	
  through	
  
Supersemar	
  on	
  11	
  March	
  1966	
  until	
  the	
  time	
  when	
  he	
  was	
  forced	
  to	
  step	
  down	
  
because	
   of	
   the	
   People	
   Power	
   protest	
   in	
  May	
   1998.	
   	
   Therefore,	
   the	
   period	
   of	
  
time	
  to	
  be	
  analyzed	
  spans	
  32	
  years.	
  Although	
  the	
  New	
  Order	
  lasted	
  more	
  than	
  
three	
  decades	
  under	
  President	
  Suharto,	
  some	
  scholars	
  argue	
  that	
  the	
  character	
  
of	
  the	
  Suharto	
  regime	
  changed	
  over	
  time.	
  	
  	
  

According	
   to	
  Mackie	
   and	
  MacIntyre	
   (1994:	
   5),	
   the	
  New	
  Order	
   can	
  be	
  divided	
  
into	
  three	
  periods:	
  	
  1965-­‐74,	
  1974-­‐1984	
  and	
  1984-­‐1990.	
  In	
  the	
  first	
  period,	
  the	
  
government	
   was	
   weak,	
   but	
   getting	
   stronger	
   as	
   economic	
   growth	
   increased	
  
revenues	
   and	
   control	
   over	
   resources.	
   In	
   this	
   first	
   phase,	
   the	
   political	
   climate	
  
was	
   open,	
   marked	
   by	
   high	
   political	
   participation	
   and	
   there	
   was	
   relative	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  172	
  	
  
	
  

freedom	
  of	
  expression.	
  There	
  was,	
  however,	
  an	
  exception	
  for	
  those	
  who	
  were	
  
seen	
  as	
  affiliated	
  to	
  the	
  communists.	
  In	
  the	
  second	
  period	
  which	
  spanned	
  from	
  
1974	
  until	
   1984,	
   the	
   state	
  became	
   increasingly	
   strong	
  and	
  autonomous	
  as	
  oil	
  
revenues	
  soared.	
  Unfortunately,	
  society	
  participation	
  as	
  well	
  as	
  freedom	
  of	
  the	
  
press	
  became	
  increasingly	
  limited.	
  The	
  third	
  period	
  was	
  marked	
  by	
  a	
  strong	
  and	
  
highly	
  autonomous	
  state,	
  despite	
  the	
  falling	
  oil	
  revenues.	
  There	
  was	
  only	
  little	
  
popular	
   participation	
   in	
   politics	
   as	
  well	
   as	
  much	
   tighter	
   control	
   on	
   the	
  media	
  
during	
   this	
   period,	
   as	
   the	
   regime	
  became	
  more	
   authoritarian	
   in	
   its	
   character.	
  
Even	
  though	
  the	
  two	
  scholars	
  did	
  not	
  theorize	
  about	
  the	
  period	
  from	
  1990	
  until	
  
1998	
   when	
   Suharto	
   was	
   forced	
   to	
   resigned	
   from	
   his	
   Presidency,	
   this	
   study	
  
believes	
  that	
  the	
  character	
  of	
  the	
  regime	
  at	
  that	
  time	
  was	
  very	
  much	
  the	
  same	
  
as	
  the	
  characteristic	
  of	
  the	
  third	
  period.	
  

Interestingly,	
  the	
  theorization	
  by	
  Mackie	
  and	
  MacIntyre	
  (1994)	
  which	
  analyzed	
  
the	
   New	
   Order	
   regime	
   solely	
   from	
   a	
   political	
   economy	
   perspective,	
   found	
   a	
  
parallel	
  with	
   the	
   life	
  of	
   the	
   Indonesian	
  media	
   in	
   general,	
   and	
   the	
   situation	
  of	
  
media	
  freedom	
  specifically.	
  Indonesian	
  journalists	
  as	
  well	
  as	
  Indonesian	
  media	
  
scholars	
  believe	
  that	
  the	
  dawn	
  of	
  the	
  New	
  Order	
  from	
  1967	
  until	
  1974	
  was	
  the	
  
period	
   in	
   which	
   the	
   Indonesian	
   media	
   enjoyed	
   the	
   most	
   freedom.	
   The	
  
previously	
   banned	
   newspapers	
   under	
   the	
   Sukarno	
   period,	
   such	
   as	
   Indonesia	
  
Raya,	
  were	
   allowed	
   to	
  publish	
   again.	
   The	
  media	
   in	
   general	
   could	
   freely	
  write	
  
critical	
  pieces	
  of	
  the	
  power	
  holders.	
  This	
  bred	
  hope	
  that	
  the	
  new	
  regime	
  would	
  
be	
   supportive	
   of	
   the	
   freedom	
   of	
   the	
   Indonesian	
   media,	
   and	
   this	
   period	
   was	
  
popularly	
  named	
  the	
  “Indian	
  Summer”	
  of	
  the	
  Indonesian	
  press.	
  	
  However,	
  this	
  
freedom	
  lessened	
  after	
  the	
  1971	
  election,	
  when	
  the	
  regime	
  got	
  stronger	
  after	
  
winning	
  the	
  election.	
  	
  

Furthermore,	
  as	
   the	
  state	
  became	
  stronger	
  politically,	
  buoyed	
  by	
   the	
  election	
  
as	
  well	
   as	
   economic	
   improvements	
  due	
   to	
   the	
   rise	
  of	
   oil	
   revenue	
   from	
  1974-­‐
1984,	
  the	
  regime	
  began	
  to	
  reduce	
  political	
  participation	
  and	
  clamped	
  down	
  on	
  
media	
  freedom.	
  As	
  explained	
   in	
  chapter	
  2,	
  there	
  was	
  a	
  series	
  of	
  press	
  bans	
   in	
  
1974	
   affecting	
   six	
   Jakarta	
   dailies	
   (Harian	
   KAMMI,	
   Indonesia	
   Raya,	
   Nusantara,	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  173	
  	
  
	
  

Abadi,	
   Pedomandan	
   the	
   Jakarta	
   Times),	
   two	
   regional	
   dailies	
   (Suluh	
   Berita	
   in	
  
Surabaya	
  and	
   Indonesia	
  Pos	
   in	
  Ujung	
  Pandang)	
  and	
   four	
  weeklies	
   (Mahasiswa	
  
Indonesia,	
  Mingguan	
  Wenag,	
  Pemuda	
  Indonesia	
  and	
  Ekspress).	
  Except	
  for	
  two:	
  
Abadi	
  and	
   Jakarta	
  Times,	
  all	
  other	
  newspapers	
  were	
  closed	
  permanently,	
   and	
  
many	
  journalists	
  were	
  thrown	
  in	
  jail.	
  

Another	
   significant	
   press	
   ban	
   happened	
   in	
   1978.	
   As	
   a	
   response	
   to	
   emerging	
  
criticism	
   of	
   government	
   development	
   policies,	
   Chinese	
   financiers,	
   the	
   role	
   of	
  
foreign	
   investors	
   and	
   government	
   officials,	
   as	
   well	
   as	
   direct	
   criticism	
   by	
  
university	
   students,	
   the	
   government	
   closed	
   a	
   further	
   seven	
   Jakarta-­‐based	
  
newspapers,	
  including	
  Kompas	
  and	
  Sinar	
  harapan	
  for	
  two	
  weeks.	
  It	
  also	
  closed	
  
seven	
   student	
   newspapers	
   and	
   arrested	
   more	
   than	
   200	
   students,	
   and	
   the	
  
university	
   campuses	
   were	
   even	
   occupied	
   by	
   the	
   military.	
   As	
   explained	
   in	
  
chapter	
  2,	
  the	
  1980s	
  saw	
  further	
  media	
  bans.	
  Newspapers	
  and	
  magazines	
  such	
  
as	
   Tempo,	
   Jurnal	
   Ekuin	
   (Economy,	
   Finanace	
   and	
   Industry	
   Journal),	
   Expo	
  
magazine,	
   Topik	
   and	
   Fokus	
   magazine	
   were	
   all	
   banned	
   temporarily	
   or	
  
permanently	
  for	
  publishing	
  items	
  deemed	
  controversial	
  or	
  critical	
  of	
  the	
  state.	
  
Therefore,	
   in	
   the	
   third	
  period	
   theorized	
  by	
  Mackie	
  and	
  MacIntyre	
  above,	
  and	
  
arguably	
   until	
   the	
   end	
   of	
   the	
   New	
   Order	
   in	
   1998,	
   the	
   regime	
   was	
   seen	
   as	
  
growing	
   in	
   strength	
   and	
   became	
   even	
  more	
   restricting	
   of	
   mass	
   participation	
  
and	
  the	
  mass	
  media.	
  

In	
  the	
  90s,	
  even	
  though	
  this	
  period	
  was	
  expected	
  to	
  be	
  more	
  free	
  as	
  Suharto’s	
  
presidency	
  approached	
  its	
  end,	
  a	
  series	
  of	
  press	
  bans	
  occurred	
  again.	
  On	
  June	
  
21,	
  1994,	
  the	
  Minister	
  Information,	
  Harmoko,	
  withdrew	
  the	
  publication	
  license	
  
of	
   three	
   major	
   weeklies:	
   the	
   highly	
   prestigious	
   and	
   widely	
   read	
   Tempo	
  
magazine	
  (with	
  estimated	
  sales	
  of	
  187,000),	
   the	
  critical	
  political	
   tabloid	
  of	
  the	
  
1990s	
  Detik	
  (with	
  estimated	
  sales	
  of	
  200,000)	
  and	
  the	
  weekly	
  magazine	
  Editor	
  
(with	
  sales	
  of	
  80,000).	
  The	
  ban	
  was	
   triggered	
  by	
   the	
  coverage	
  of	
   these	
  media	
  
on	
   a	
   dispute	
   within	
   the	
   government	
   over	
   an	
   agreement	
   to	
   buy	
   thirty-­‐nine	
  
second	
   hand	
   warships	
   from	
   the	
   former	
   East	
   Germany.	
   The	
   dispute	
   was	
  
between	
  the	
  Minister	
  of	
  Research	
  and	
  Technology,	
  BJ	
  Habibie,	
  and	
  the	
  Minister	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  174	
  	
  
	
  

of	
   Finance,	
  Marie	
  Muhammad,	
   as	
   well	
   as	
   some	
  military	
   officials	
   in	
   the	
   navy.	
  
Both	
   the	
   Finance	
  Minister	
   and	
   the	
   navy	
   officials	
   considered	
   that	
  Habibie	
   had	
  
overstepped	
  his	
  authority,	
   and	
   should	
  have	
  consulted	
   them.	
  A	
   few	
  days	
  after	
  
the	
  coverage,	
  President	
  Suharto	
  made	
  a	
  speech	
  accusing	
   the	
  media	
  of	
  having	
  
provoked	
   controversy	
   and	
   disturbed	
   national	
   stability	
   (Steele,	
   2005:	
   234).	
  
These	
   bans	
   triggered	
   a	
   wave	
   of	
   protests	
   from	
   Indonesian	
   journalists	
   and	
  
political	
  activists,	
  which	
  was	
  believed	
  to	
  be	
  the	
  foundation	
  for	
  the	
  widespread	
  
civil	
  protests	
  in	
  1998.	
  	
  

Considering	
   the	
   big	
   amount	
   of	
   data,	
   the	
   study	
   focuses	
   only	
   on	
   significant	
  
periods	
   in	
   the	
  New	
  Order	
   era	
   as	
   presented	
  by	
  Mackie	
   and	
  MacIntyre	
   (1994),	
  
and	
   to	
   capture	
   the	
   dynamics	
   of	
   this	
   period,	
   this	
   study	
   will	
   pick	
   six	
   different	
  
years	
  of	
  the	
  New	
  Order	
  to	
  be	
  analyzed:	
  1967,	
  1971,	
  1974,	
  1978,	
  1983	
  and	
  1994.	
  
1967	
  was	
   chosen	
   as	
   this	
   represents	
   the	
   beginning	
   of	
   the	
  New	
  Order	
   regime.	
  
This	
   is	
   the	
  year	
  when	
  Suharto	
  formally	
  declared	
  himself	
  as	
  President;	
  while	
   in	
  
1966	
  he	
  was	
   already	
   in	
   power	
   as	
   a	
   caretaker	
   (pemegang	
   jabatan	
   sementara)	
  
surrounding	
  the	
  coup	
  d’état	
  of	
  Sukarno.	
  The	
  year	
  1971	
  was	
  chosen	
  because,	
  as	
  
explained	
   in	
   Chapter	
   2,	
   it	
   is	
   in	
   this	
   year	
   that	
  Kompas	
  began	
   to	
   self-­‐censor	
   by	
  
dropping	
   one	
   of	
   its	
   popular	
   columns:	
   Kompasiana.	
   It	
   can	
   be	
   seen	
   that	
   the	
  
regime’s	
  restriction	
  of	
  the	
  media	
  began	
  in	
  this	
  year.	
  The	
  year	
  1974	
  was	
  chosen	
  
because,	
  as	
  argued	
  by	
  Hill	
  (1990)	
  above,	
  this	
  was	
  the	
  beginning	
  of	
  widespread	
  
media	
  bans	
  during	
   the	
  New	
  Order.	
  This	
  wave	
  of	
  bans	
  occurred	
   in	
  1978,	
  1983	
  
and	
   1994,	
   and	
   provides	
   the	
   reason	
   for	
   the	
   selection	
   of	
   these	
   three	
   years.	
  
Meanwhile,	
   1998	
  was	
   chosen	
  because,	
   despite	
   Suharto	
  having	
   stepped	
  down	
  
from	
   power	
   earlier	
   that	
   year,	
   the	
   authoritarian	
   law	
   regulating	
   and	
   restricting	
  
the	
   press	
   remained	
   in	
   place	
   (number	
   11/1966).	
   It	
   was	
   not	
   until	
   1999	
   that	
  
Indonesia	
   implemented	
   a	
   new	
   press	
   act	
   (number	
   40/1999)	
   which	
   promised	
  
more	
  freedom	
  for	
  the	
  press.	
  Considering	
  that	
  each	
  year	
  there	
  are	
  12	
  issues	
  to	
  
be	
   the	
   sampled,	
   there	
   are	
   therefore	
   84	
   articles	
   on	
   corruption	
   which	
   are	
  
analyzed	
  in	
  this	
  section.	
  	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  175	
  	
  
	
  

The	
  Findings	
  
From	
  these	
  84	
  selected	
  issues	
  of	
  Kompas	
  newspaper	
  during	
  the	
  New	
  Order,	
  the	
  
coverage	
  on	
  corruption	
  is	
  as	
  follows:	
  

Table	
  3	
  
Sources	
  of	
  the	
  Corruption’s	
  Coverage	
  in	
  the	
  New	
  Order	
  

Num	
  
	
  

(1)	
  

News	
  Sources	
  
	
  

(2)	
  

Number	
  in	
  percent	
   Total	
  
Average	
  
(10)	
  

1967	
  
(3)	
  

1971	
  
(4)	
  

1974	
  
(5)	
  

1978	
  
(6)	
  

1983	
  
(7)	
  

1994	
  
(8)	
  

1998	
  
(9)	
  

1	
   Legal	
  
apparatus	
  

22.2	
   70	
   52.1	
   95	
   74.2	
   46.1	
   40	
   57.1	
  

2	
   Government	
  
official	
  

23.3	
   15	
   17.3	
   	
   5.7	
   30.7	
   33.3	
   17.9	
  

3	
   Corruption	
  
suspect	
  

11.1	
   15	
   26.1	
   5	
   17.1	
   	
   6.6	
   11.5	
  

4	
   Civil	
  Society	
  
activists	
  	
  

33.3	
   	
   4.3	
   	
   	
   23.1	
   20	
   11.5	
  

5	
   Whistleblower	
   	
   	
   	
   	
   2.8	
   	
   	
   0.4	
  
6	
   Document	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
  

7	
   Observation	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
  
8	
   Unclear	
  	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
  

	
   N	
   9	
   20	
   23	
   20	
   35	
   26	
   15	
   148	
  

	
  

From	
   column	
   number	
   10	
   of	
   table	
   3	
   above,	
   it	
   can	
   be	
   seen	
   that	
   the	
   highest	
  
number	
   of	
   sources	
   cited	
   during	
   the	
   New	
   Order	
   period	
   are	
   official	
   sources,	
  
consisting	
   of	
   legal	
   apparatus,	
   government	
   officials	
   and	
   the	
   statements	
   of	
  
corruption	
  suspects	
  on	
  trial,	
  which	
  together	
  provide	
  86.5%	
  of	
  the	
  sources.	
  A	
  far	
  
lower	
  percentage	
  of	
  sources	
  cited	
  are	
  civil	
  society	
  activists	
  with	
  11.5%,	
  and	
  the	
  
lowest	
   number	
   of	
   cited	
   sources	
   are	
   those	
   who	
   provide	
   the	
   element	
   for	
  
investigative	
   journalism,	
   namely	
   whistleblowers,	
   documents	
   and	
   journalist	
  
observations,	
  which	
  only	
  provide	
  0.4%	
  of	
  the	
  total	
  cited	
  sources.	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  176	
  	
  
	
  

It	
  is	
  interesting	
  to	
  note	
  that	
  civil	
  society	
  activists	
  are	
  cited	
  the	
  most	
  during	
  the	
  
first	
   year	
   of	
   Suharto’s	
   presidency	
   in	
   1967,	
   with	
   33.3%	
   (row	
   number	
   4).	
   The	
  
period	
   in	
   which	
   the	
   New	
   Order	
   regime	
   was	
   approaching	
   its	
   twilight	
   in	
   1994	
  
(23.0%)	
   and	
   1998	
   (20%)	
   provide	
   the	
   second	
   and	
   third	
   rank	
   in	
   terms	
   of	
   citing	
  
civil	
   society	
   activist	
   sources.	
   Contrastingly,	
   in	
   these	
   three	
   distinctive	
   years,	
  
official	
   sources	
  are	
   the	
   lowest	
  cited	
   in	
  comparison	
   to	
  other	
  years.	
   In	
   the	
  year	
  
1967	
  the	
  official	
  sources	
  provide	
  66.6%	
  of	
  the	
  sources,	
  while	
  in	
  1994	
  and	
  1998,	
  
they	
  provide	
  76.8%	
  and	
  83.9%	
  of	
  the	
  sources.	
  This	
  is	
  significantly	
  lower	
  than	
  in	
  
1971,	
  where	
   official	
   sources	
  made	
   up	
   100%	
  of	
   the	
   news	
   sources,	
   and	
   also	
   in	
  
1974	
  (95.1%),	
  1978	
  (100%)	
  and	
  1983	
  (97%),	
  where	
  they	
  made	
  up	
  nearly	
  all	
  the	
  
news	
  sources.	
  	
  

There	
   are	
   clear	
   parallels	
   between	
   Kompas’	
   coverage	
   on	
   corruption	
   and	
   the	
  
observations	
  made	
  by	
  Mackie	
  and	
  MacIntyre	
  (1994)	
  on	
  the	
  media	
  in	
  Indonesia.	
  
As	
  suggested	
  by	
  these	
  scholars,	
  in	
  the	
  period	
  between	
  1974	
  until	
  1984,	
  Kompas’	
  
coverage	
   on	
   corruption	
   relied	
  more	
   on	
   official	
   sources	
   compared	
   with	
   other	
  
years.	
  Following	
  their	
  argument,	
  this	
  was	
  indeed	
  the	
  period	
  when	
  the	
  political	
  
regime	
  was	
  increasingly	
  powerful	
  and	
  media	
  freedom	
  was	
  increasingly	
  limited.	
  
In	
  fact,	
  it	
  was	
  in	
  the	
  year	
  of	
  1978	
  that	
  Kompas	
  was	
  closed	
  down	
  by	
  the	
  regime.	
  
However,	
   there	
   are	
   divergences.	
   In	
   1971,	
   which	
   Mackie	
   and	
   MacIntyre	
  
characterize	
   as	
   a	
   period	
   in	
   which	
   the	
   media	
   was	
   still	
   relatively	
   free,	
   it	
   is	
  
interesting	
  to	
  see	
  that	
  the	
  newspaper	
  had	
  acted	
  cautiously	
  by	
  relying	
  100%	
  on	
  
official	
  sources.	
  It	
  was	
  only	
  in	
  the	
  earliest	
  period	
  of	
  the	
  regime,	
  in	
  1967,	
  where	
  
the	
   newspaper	
   was	
   courageous	
   enough	
   to	
   give	
   relatively	
   more	
   space	
   to	
  
unofficial	
  sources.	
  	
  

The	
  tendency	
  to	
  rely	
  on	
  official	
  sources	
  as	
  illustrated	
  in	
  table	
  3	
  above	
  also	
  had	
  
implications	
  on	
  the	
  content	
  of	
  the	
  coverage	
  of	
  corruption	
  under	
  the	
  New	
  Order.	
  
In	
  column	
  number	
  10	
  of	
  table	
  4	
  below,	
  it	
  can	
  be	
  seen	
  that	
  most	
  of	
  the	
  stories	
  
were	
   framed	
   in	
   the	
   legal	
   theme	
   (65.4%).	
   In	
   sharp	
   contrast,	
   articles	
   framed	
   in	
  
the	
   civil	
   society	
   movement	
   against	
   corruption	
   only	
   occupied	
   8.3%,	
   and	
   the	
  
theme	
  of	
  anti-­‐corruption	
  only	
  framed	
  26.15%	
  of	
  the	
  news	
  stories.	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  177	
  	
  
	
  

Table	
  4	
  
Theme	
  of	
  Corruption	
  Coverage	
  during	
  the	
  New	
  Order31	
  

Num	
  
	
  

(1)	
  

News	
  Sources	
  
	
  

(2)	
  

Number	
  in	
  percent	
   Total	
  
Average	
  
(10)	
  1967	
  

(3)	
  
1971	
  
(4)	
  

1974	
  
(5)	
  

1978	
  
(6)	
  

1983	
  
(7)	
  

1994	
  
(8)	
  

1998	
  
(9)	
  

1	
   Legal	
  	
   16.6	
   66.6	
   66.6	
   100	
   100	
   58.3	
   50	
   65.4	
  

2	
   Civil	
  Society	
  
Movement	
  

8.3	
   33.3	
   	
   	
   	
   8.3	
   8.3	
   8.3	
  

3	
   Guilty	
  Man	
   	
   	
   	
   	
   	
   	
   	
   	
  

4	
   Whistleblower	
  	
   	
   	
   	
   	
   	
   	
   	
   	
  

5	
   Anti-­‐
corruption	
  	
  

75	
   	
   33.3	
   	
   	
   33.3	
   41.6	
   26.1	
  

N	
   12	
   12	
   12	
   12	
   12	
   12	
   12	
   84	
  

	
  

An	
  interesting	
  parallel	
  can	
  be	
  inferred	
  with	
  regard	
  to	
  the	
  anti-­‐corruption	
  theme.	
  
In	
  row	
  number	
  5	
  of	
  table	
  4	
  above,	
  it	
  can	
  be	
  seen	
  that	
  in	
  the	
  weakest	
  period	
  of	
  
the	
  regime,	
  1967,	
  the	
  frame	
  of	
  anti-­‐corruption	
  in	
  the	
  coverage	
  is	
  the	
  strongest	
  
(75%);	
   this	
   was	
   a	
   transition	
   year	
   when	
   Suharto	
   had	
   just	
   taken	
   over	
   the	
  
presidency.	
   There	
   was	
   also	
   an	
   increase	
   in	
   anti-­‐corruption	
   news	
   items	
   in	
   the	
  
year	
   1998,	
   which	
   was	
   the	
   demise	
   of	
   the	
   New	
   Order.	
   In	
   both	
   these	
   periods,	
  
there	
   was	
   a	
   promise	
   of	
   more	
   freedom	
   for	
   the	
   press,	
   which	
   chimes	
   with	
   the	
  
demand	
  for	
  corruption	
  eradication.	
  	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
31	
  For	
  coding,	
  please	
  see	
  tables	
  2-­‐8,	
  appendix	
  2.	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  178	
  	
  
	
  

5.5 Corruption	
  Coverage	
  in	
  the	
  Reformation	
  Era	
  

The	
  Selected	
  Years	
  
In	
   terms	
   of	
   freedom	
   of	
   the	
   press,	
   this	
   study	
   argues	
   that	
   the	
   Indonesian	
  
Reformation	
   era	
   did	
   not	
   begin	
   until	
   the	
   government	
   enacted	
   the	
   Press	
   Act	
  
number	
  40/1999.	
  Under	
  this	
  new	
  law,	
  the	
  state	
  was	
  no	
  longer	
  allowed	
  to	
  close	
  
down	
   press	
   offices,	
   and	
   government	
   permits	
   to	
   establish	
   a	
   media	
   company	
  
were	
  no	
   longer	
  needed.	
   This	
   research	
   selected	
   four	
  different	
   years	
  which	
   fall	
  
under	
   different	
   presidents	
   in	
   the	
   Reformation	
   era,	
   and	
   can	
   be	
   seen	
   to	
   be	
  
representative	
  of	
  this	
  era	
  up	
  till	
  2015.	
  The	
  years	
  selected	
  are	
  2000,	
  2003,	
  2009,	
  
and	
   2015.	
   The	
   justification	
   for	
   selecting	
   these	
   particular	
   years	
   is	
   that	
   each	
  of	
  
them	
   fell	
  under	
  a	
  different	
   Indonesian	
  president:	
  2000	
  was	
   the	
   time	
  when	
  BJ	
  
Habibie	
  and	
  Abdurrahman	
  Wahid	
  governed	
  the	
  country;	
  2003	
  was	
  the	
  time	
  of	
  
the	
  Megawati’s	
  presidency;	
  2009	
  was	
  the	
  period	
  of	
  Susilo	
  Bamban	
  Yudhoyono;	
  
while	
   2015	
   falls	
   under	
   the	
   period	
   of	
   the	
   current	
   president,	
   Joko	
   Widodo.	
  
Despite	
   the	
   changes	
   in	
   presidency,	
   all	
   of	
   these	
   presidents	
   have	
   governed	
   an	
  
Indonesia	
   characterized	
   by	
   a	
  more	
   democratic	
   and	
   open	
   political	
   system;	
   an	
  
extremely	
  different	
  political	
  environment	
  than	
  in	
  the	
  previous	
  two	
  eras.	
  As	
  with	
  
the	
  previous	
  eras	
  to	
  be	
  analyzed,	
  there	
  are	
  12	
  articles	
  for	
  each	
  of	
  the	
  four	
  years	
  
to	
  be	
  analyzed,	
  therefore	
  there	
  are	
  48	
  articles	
  in	
  total.	
  

The	
  Findings	
  
From	
  the	
  48	
  articles	
  analyzed,	
  it	
  can	
  be	
  found	
  that	
  despite	
  the	
  regime	
  change,	
  
the	
  sources	
  of	
  news	
  on	
  corruption	
  still	
  rely	
  heavily	
  on	
  the	
  official	
  sources.	
  This	
  
can	
  be	
  seen	
  as	
  follows:	
  

	
   	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  179	
  	
  
	
  

Table	
  5	
  
Sources	
  of	
  Corruption	
  Coverage	
  in	
  the	
  Reformation	
  Era	
  

Num	
  
	
  

(1)	
  

News	
  Sources	
  
	
  

(2)	
  

Number	
  in	
  percent	
   Total	
  
Average	
  

(7)	
  
2000	
  
(3)	
  

2003	
  
(4)	
  

2009	
  
(5)	
  

2015	
  
(6)	
  

1	
   Legal	
  apparatus	
   36.8	
   27.7	
   60	
   40	
   41.1	
  

2	
   Government	
  officials	
   26.3	
   44.5	
   20	
   40	
   32.7	
  

3	
   Corruption	
  suspect	
   -­‐	
   -­‐	
   6.6	
   5	
   2.9	
  

4	
   Civil	
  Society	
  activists	
  	
   36.8	
   27.7	
   13.3	
   15	
   23.2	
  

5	
   Whistleblowers	
  	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
  

6	
   Documents	
  	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
  

7	
   Observations	
  	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
  

8	
   Unclear	
  	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
  

N	
   19	
   18	
   15	
   20	
   72	
  

	
  

In	
  column	
  7	
  of	
  the	
  table	
  5	
  above,	
  we	
  can	
  see	
  that	
  the	
  use	
  of	
  official	
  sources	
  in	
  
the	
  coverage	
  on	
  corruption	
   in	
   the	
  selected	
  samples	
   is	
  as	
  much	
  as	
  76.7%.	
  This	
  
percentage	
   comes	
   from	
   the	
   legal	
   apparatus	
   (41.1%),	
   government	
   officials	
  
(32.7%)	
  and	
  corruption	
  suspects	
   (2.9%).	
  This	
   is	
   lower	
   than	
   the	
  official	
   sources	
  
cited	
  in	
  the	
  Old	
  Order	
  era	
  (83.2%)	
  as	
  well	
  in	
  the	
  New	
  Order	
  (85.5%).	
  However,	
  
this	
   is	
   still	
   a	
   high	
  number,	
   especially	
   if	
  we	
   contrast	
   it	
   to	
   the	
   complete	
   lack	
  of	
  
non-­‐official	
   sources,	
   such	
   as	
   documents,	
   journalist	
   observations,	
   as	
   well	
   as	
  
whistleblowers,	
   reflecting	
   that	
   any	
   journalistic	
   initiative	
   to	
   expose	
   is	
   lacking.	
  
This	
   is	
   even	
   lower	
   than	
   in	
   the	
   New	
   Order	
   era,	
   where	
   1.1%	
   of	
   the	
   sources	
  
reflected	
  non-­‐official	
  journalistic	
  sources.	
  However,	
  it	
  is	
  similar	
  to	
  the	
  situation	
  
during	
  the	
  Old	
  Order.	
  

During	
  the	
  Reformation	
  era,	
  the	
  use	
  of	
  civil	
  society	
  activists	
  as	
  news	
  sources	
  is	
  
significantly	
  higher	
   (23.2%)	
   than	
  during	
  both	
   the	
  New	
  Order	
   (11.5%),	
   and	
   the	
  
Old	
  Order	
   period	
   (11.8%).	
   This	
  means	
   that	
   together	
  with	
   the	
  decrease	
   in	
   the	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  180	
  	
  
	
  

use	
  of	
  official	
  sources,	
  there	
  is	
  also	
  an	
  increase	
  in	
  the	
  use	
  of	
  unofficial	
  sources	
  
from	
  civilians.	
  This	
  does	
  not	
  necessarily	
  mean	
  that	
  exposure	
  journalism	
  is	
  being	
  
implemented,	
   but	
   rather	
   that	
   the	
   newspaper	
   started	
   to	
   follow	
   the	
   anti-­‐
corruption	
  agenda	
  initiated	
  by	
  civil	
  society.	
  This	
  might	
  be	
  an	
  example	
  of	
  a	
  shift	
  
towards	
   democratization	
   and	
   greater	
   press	
   freedom	
   in	
   the	
  way	
   corruption	
   is	
  
covered	
  in	
  the	
  reformation	
  era.	
  

In	
   parallel	
   to	
   the	
   high	
   reliance	
   on	
   official	
   sources,	
   the	
   framing	
   of	
   articles	
   on	
  
corruption	
  is	
  dominated	
  by	
  the	
  legal	
  theme	
  (59.6%)	
  as	
  illustrated	
  in	
  the	
  table	
  6	
  
below.	
  	
  	
  	
  

Table	
  6	
  
Theme	
  of	
  Corruption	
  Coverage	
  in	
  the	
  Reformation	
  Era32	
  

Num	
  
	
  

(1)	
  

Theme	
  
	
  

(2)	
  

Number	
  in	
  percent	
   Total	
  
Average	
  

(7)	
  2000	
  
(3)	
  

2003	
  
(4)	
  

2009	
  
(5)	
  

2015	
  
(6)	
  

1	
   Legal	
  	
   50	
   33.3	
   75	
   80	
   59.6	
  

2	
   Civil	
  Society	
  Movement	
   8.3	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   2.1	
  

3	
   Guilty	
  Man	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
  

4	
   Whistleblower	
  	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
  

5	
   Anti-­‐corruption	
  	
   41.6	
   66.7	
   25	
   20	
   38.3	
  

	
   N	
   12	
   12	
   12	
   12	
   48	
  

	
  

From	
   the	
   table	
   above,	
  we	
   can	
   see	
   that	
   the	
   second	
   highest	
   percentage	
   is	
   the	
  
anti-­‐corruption	
  theme	
  with	
  38.3%,	
  and	
  the	
  civil	
  society	
  movement	
  theme	
  only	
  
occupies	
  2.1%	
  of	
  the	
  coverage	
  on	
  corruption.	
  	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
32	
  For	
  coding,	
  please	
  see	
  tables	
  9-­‐12,	
  appendix	
  2.	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  181	
  	
  
	
  

5.6 The	
  Coverage	
  Across	
  Different	
  Political	
  Regimes	
  

From	
   the	
   coverage	
   on	
   corruption	
   across	
   different	
   political	
   periods,	
   Kompas’	
  
news	
  sources	
  on	
  corruption	
  are	
  as	
  follows:	
  

Table	
  7	
  
Sources	
  of	
  Corruption	
  Coverage	
  Across	
  Different	
  Political	
  Regimes	
  

Num	
   News	
  Source	
   The	
  Old	
  Order	
   The	
  New	
  Order	
   The	
  Reform	
  Era	
  

1	
   Legal	
  Apparatus	
   47.1%	
   57.1%	
   41.1%	
  

2	
   Government	
  Officials	
  	
   17.6%	
   17.9%	
   32.7%	
  

3	
   Corruption	
  Suspect	
   17.6%	
   11.5%	
   2.9%	
  

4	
   Civil	
  Society	
  Activists	
   11.8%	
   11.5%	
   23.2%	
  

5	
   Whistleblower	
   -­‐	
   0.4%	
   -­‐	
  

6	
   Document	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
  

7	
   Observation	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
  

8	
   Unclear	
  Sources	
   5.8%	
   -­‐	
   -­‐	
  

	
   N	
   17	
   148	
   72	
  

	
  

From	
   the	
   table	
   above,	
   it	
   can	
   be	
   seen	
   that	
   in	
   every	
   period,	
  most	
   of	
   the	
   news	
  
sources	
  for	
  the	
  stories	
  of	
  corruption	
  are	
  official	
  sources,	
  which	
  consist	
  of:	
  legal	
  
apparatus,	
  government	
  officials	
  and	
  corruption	
  suspect.	
  While	
  in	
  the	
  Old	
  Order,	
  
official	
  sources	
  make	
  up	
  82.3%	
  of	
  the	
  total	
  news	
  source,	
  during	
  the	
  New	
  Order	
  
it	
   increased	
   slightly	
   to	
   86.5%.	
   This	
   strong	
   reliance	
   on	
   official	
   sources	
   was	
  
understandable	
   in	
   both	
   periods,	
   as	
   Indonesia	
   was	
   under	
   an	
   authoritarian	
  
regime.	
   By	
   using	
   predominantly	
   official	
   sources,	
   the	
   newspaper	
   positioned	
  
itself	
  as	
   the	
  mouthpiece	
  of	
   the	
  government	
  and	
  avoided	
   the	
   risk	
  of	
  offending	
  
those	
  in	
  power.	
  However,	
  there	
  is	
  a	
  surprising	
  finding	
  in	
  the	
  table	
  above:	
  76.7%	
  
of	
  the	
  news	
  sources	
  are	
  official	
  sources	
  in	
  the	
  Reformation	
  era,	
  indicating	
  that	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  182	
  	
  
	
  

the	
  preference	
  for	
  official	
  sources	
  was	
  continuously	
  maintained	
  after	
  the	
  fall	
  of	
  
the	
  authoritarian	
  regimes,	
  when	
  the	
  media	
  now	
  enjoyed	
  much	
  more	
  freedom.	
  	
  

In	
   terms	
  of	
   the	
   themes	
  of	
   these	
  articles,	
   corruption	
  coverage	
  across	
  different	
  
political	
  regimes	
  is	
  displayed	
  below:	
  

Table	
  8	
  
Theme	
  of	
  Corruption	
  Across	
  Different	
  Political	
  Regimes	
  

Num	
   Theme	
   The	
  Old	
  Order	
   The	
  New	
  Order	
   The	
  Reform	
  Era	
  

1	
   Legal	
  	
   50%	
   65.4%	
   59.6%	
  

2	
   Civil	
  Society	
  Movement	
  	
   8.3%	
   8.3%	
   2.1%	
  

3	
   Guilty	
  Man	
   8.3%	
   -­‐	
   -­‐	
  

4	
   Whistleblower	
  	
   -­‐	
   -­‐	
   -­‐	
  

5	
   Anti-­‐Corruption	
  	
   33.3%	
   26.1%	
   38.3%	
  

	
   N	
   12	
   84	
   48	
  

	
  

From	
  the	
  table	
  above,	
  it	
  can	
  be	
  seen	
  that	
  in	
  every	
  period,	
  the	
  dominant	
  theme	
  
has	
  always	
  been	
  the	
  legal	
  one.	
  While	
  during	
  the	
  Old	
  Order,	
  50%	
  of	
  the	
  articles	
  
were	
   framed	
   by	
   a	
   legal	
   theme,	
   during	
   the	
  New	
  Order	
   it	
   sharply	
   increased	
   to	
  
65.4%.	
  This	
  focus	
  on	
  a	
  legal	
  theme	
  reflects	
  how	
  articles	
  published	
  on	
  corruption	
  
were	
  framed	
  as	
  a	
   legal	
  process	
  officially	
  conducted	
  by	
  the	
   legal	
  apparatus.	
  By	
  
following	
  the	
  lead	
  of	
  the	
  official	
  process,	
  the	
  newspaper	
  prevented	
  itself	
  from	
  
covering	
   a	
   story	
   that	
   was	
   not	
   anticipated	
   by	
   the	
   regime.	
   Therefore,	
   it	
   also	
  
reflected	
   how	
   the	
   newspaper	
  wanted	
   to	
   protect	
   itself	
   by	
   avoiding	
   the	
   risk	
   of	
  
being	
   banned	
   by	
   the	
   authoritarian	
   regime.	
   While	
   such	
   a	
   theme	
   is	
  
understandable	
  during	
   the	
  authoritarian	
  periods,	
   it	
   is	
   surprising	
   that	
  after	
   the	
  
regime	
  changes	
  in	
  1998,	
  stories	
  on	
  corruption	
  continued	
  to	
  be	
  framed	
  mainly	
  in	
  
the	
   same	
   legal	
   theme	
   (59.6%).	
   Therefore,	
   despite	
   the	
   regime	
   change,	
   the	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  183	
  	
  
	
  

editorial	
   preference	
   to	
   frame	
   stories	
   on	
   corruption	
   in	
   terms	
   of	
   the	
   legal	
  
proceedings	
  has	
  not	
  changed.	
  	
  

This	
  overall	
  consistency	
  in	
  terms	
  of	
  news	
  sources	
  and	
  the	
  themes	
  of	
  coverage,	
  
as	
  well	
  as	
  in	
  the	
  orientation	
  of	
  the	
  coverage	
  on	
  corruption,	
  is	
  noteworthy.	
  In	
  all	
  
of	
   the	
   12	
   selected	
   years	
   from	
   1965	
   to	
   2015,	
   the	
   tone	
   or	
   orientation	
   of	
   the	
  
coverage	
   on	
   corruption	
   cases	
   are	
   always	
   unfavorable	
   and	
   presented	
   in	
   a	
  
negative	
  light	
  (please	
  see	
  appendix).	
  Therefore,	
  to	
  some	
  extent,	
  Kompas	
  can	
  be	
  
seen	
  to	
  have	
  taken	
  an	
  adversarial	
  position	
  to	
  those	
  suspected	
  of	
  corruption	
  or	
  
corruption	
   practices.	
   This	
   adversarial	
   position	
   is	
   one	
   of	
   the	
   elements	
   of	
   a	
  
watchdog	
  function.	
  However,	
  this	
  research	
  shows	
  that	
  Kompas	
  does	
  not	
  meet	
  
the	
  requirement	
  of	
  factors	
  number	
  1	
  and	
  number	
  2,	
  which	
  are	
  exposing	
  cases	
  
of	
  corruption	
  and	
  reporting	
  incidents	
  of	
  corruption	
  based	
  on	
  its	
  own	
  initiative.	
  	
  

5.7 Some	
  Changes	
  	
  

Despite	
   the	
   continuities	
   in	
   the	
  way	
   the	
  newspaper	
   covered	
   corruption	
   across	
  
different	
   regimes	
   as	
   presented	
   above,	
   it	
  would	
  be	
  misleading	
   to	
   assume	
   that	
  
there	
  have	
  been	
  no	
  changes	
  at	
  all.	
  To	
  some	
  extent,	
  after	
  the	
  fall	
  Suharto	
  in	
  May	
  
1998,	
   there	
   were	
   at	
   least	
   two	
   obvious	
   aspects	
   that	
   changed:	
   the	
   amount	
   of	
  
coverage	
  given	
  to	
  corruption,	
  and	
  the	
  content	
  of	
  this	
  coverage.	
  As	
  can	
  be	
  seen	
  
in	
   table	
  9	
  below,	
   there	
  was	
  a	
  significant	
   increase	
   in	
   the	
  amount	
  of	
  articles	
  on	
  
corruption	
  in	
  the	
  newspaper	
  since	
  1998.	
  

	
  

	
  

	
  

	
  

	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  184	
  	
  
	
  

Table	
  9	
  
Number	
  of	
  Corruption	
  Coverage	
  
Across	
  Different	
  Political	
  Regimes	
  

	
  
Year	
   Number	
  of	
  Corruption	
  

Articles	
  
1965	
   43	
  
1967	
   240	
  
1971	
   151	
  
1974	
   111	
  
1978	
   193	
  
1983	
   371	
  
1994	
   721	
  
1998	
   2189	
  
2000	
   2464	
  
2003	
   2245	
  
2009	
   3110	
  
2015	
   3397	
  

	
  

Whilst	
   before	
   1998,	
   the	
   amount	
   of	
   corruption	
   coverage	
   each	
   year	
   numbered	
  
only	
  a	
  few	
  hundred	
  articles,	
  it	
  rose	
  to	
  thousands	
  of	
  articles	
  per	
  year	
  since	
  1998.	
  
This	
  reflects	
  the	
  change	
  in	
  the	
  political	
  climate	
  in	
  Indonesia,	
  where	
  one	
  of	
  the	
  
main	
  agendas	
  of	
   the	
  People	
  Power	
  movement	
   in	
  1998	
  was	
   the	
  eradication	
  of	
  
corruption,	
   as	
   well	
   as	
   the	
   downfall	
   of	
   corrupt	
   politicians,	
   including	
   President	
  
Suharto.	
  

The	
   second	
   apparent	
   change	
   in	
   the	
   corruption	
   coverage	
   after	
   the	
   fall	
   of	
   this	
  
authoritarian	
   regime	
   relates	
   to	
   corruption	
   suspects:	
   the	
   type	
   of	
   people	
   who	
  
could	
   be	
   the	
   subject	
   of	
   a	
   corruption	
   story.	
   During	
   the	
   previous	
   authoritarian	
  
regimes,	
   presidents,	
   vice	
   presidents,	
   and	
   the	
   president’s	
   close	
   friends	
   and	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  185	
  	
  
	
  

families	
   could	
   never	
   be	
   the	
   subject	
   of	
   a	
   corruption	
   story	
   in	
   Kompas.	
   As	
  
explained	
  in	
  chapter	
  2,	
  this	
  is	
  because	
  Kompas	
  had	
  agreed	
  to	
  never	
  cover	
  such	
  
stories,	
  having	
  been	
  banned	
  in	
  1978.	
  However,	
  during	
  the	
  Reformation	
  era,	
  the	
  
President	
   and	
   Vice	
   President	
   could	
   both	
   be	
   the	
   subject	
   of	
   corruption	
  
investigations.	
   As	
   explained	
   in	
   chapter	
   4,	
   for	
   instance,	
   Boediono	
   appeared	
   at	
  
the	
  center	
  of	
  an	
  article	
  about	
  corruption	
  in	
  the	
  Century	
  Bank	
  scandal	
  (Kompas,	
  
March	
   7,	
   2014).	
   Much	
   earlier,	
   even	
   President	
   Susilo	
   Bambang	
   Yudhoyono	
  
himself	
   was	
   the	
   subject	
   of	
   a	
   corruption	
   allegation.	
   This	
   can	
   be	
   seen	
   in	
   the	
  
article	
  dated	
  December	
  2,	
  2009,	
  entitled:	
  “President	
  Denies	
  Again,	
  The	
  House	
  of	
  
Representative	
   Agrees	
   to	
   Use	
   the	
   Right	
   to	
   Question	
   on	
   the	
   Century	
   Bank	
  
Scandal”.	
  The	
  article	
  describes	
  this	
  as	
  follows:	
  	
  

President	
   Susilo	
   Bambang	
   Yudhoyono	
   again	
   expressed	
   concern	
  
because	
  of	
  the	
  growing	
  news	
  about	
  the	
  flow	
  of	
  Century	
  Bank	
  bailout	
  
funds	
   to	
   his	
   campaign	
   during	
   the	
   last	
   presidential	
   election.	
   The	
  
president	
   called	
   it	
   slander	
   that	
   contains	
   no	
   truth….The	
   President	
  
reiterated	
  his	
  denial	
  in	
  the	
  commemoration	
  of	
  National	
  Teachers’	
  Day	
  
2009	
  and	
  the	
  64th	
   	
  Birthday	
  of	
  the	
  Teachers'	
  Union	
  of	
  the	
  Republic	
  of	
  
Indonesia	
   in	
   Jakarta,	
   Tuesday	
   (1/12).	
   Previously,	
   the	
   president	
   had	
  
condemned	
   the	
   growth	
   of	
   the	
   news	
   in	
   a	
   special	
   statement	
   on	
   23	
  
November….The	
  President	
  mentioned	
  that	
  it	
  was	
  a	
  hoax,	
  defamation,	
  
and	
   character	
   assassination	
   that	
   he	
   and	
   his	
   family	
   have	
   to	
   endure,	
  
and	
  that	
  it	
  potentially	
  undermines	
  democracy.	
  "If	
  the	
  politics	
  we	
  hope	
  
for	
  is	
  to	
  be	
  more	
  dignified	
  as	
  a	
  reflection	
  of	
  a	
  more	
  mature	
  democracy,	
  
and	
   then	
   it	
   is	
   suddenly	
   filled	
  with	
   intrigue,	
   slander,	
   I	
  must	
  point	
  out,	
  
justice	
  can	
  be	
  trampled,	
  democracy	
  can	
  be	
  damaged,	
  and	
  civilization	
  
can	
  be	
  polluted,"	
  he	
  said.	
  (Kompas,	
  December	
  2,	
  2009)	
  

A	
  news	
  headline	
   and	
   content	
  which	
   specifically	
   addressed	
   the	
  possibility	
   of	
   a	
  
president’s	
  involvement	
  in	
  a	
  corruption	
  case	
  could	
  never	
  have	
  appeared	
  when	
  
Suharto	
  or	
  Sukarno	
  were	
  in	
  power	
  in	
  the	
  previous	
  authoritarian	
  eras.	
  	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  186	
  	
  
	
  

However,	
   despite	
   these	
   changes,	
   the	
   way	
   a	
   corruption	
   story	
   was	
   presented	
  
remains	
  unchanged	
  when	
  seen	
  in	
  terms	
  of	
  a	
  watchdog	
  function.	
  As	
   illustrated	
  
above,	
   the	
   newspaper	
   had	
   avoided	
   conducting	
   any	
   investigative	
   reporting	
  
which	
   initially	
  exposed	
  the	
  wrongdoings	
  of	
  the	
  power	
  holders.	
  This	
   is	
  because	
  
even	
   in	
   the	
  Reformation	
   era,	
   the	
  newspaper	
   still	
   relied	
  on	
  official	
   sources.	
   In	
  
the	
   case	
   of	
   Boediono,	
   as	
   explained	
   in	
   chapter	
   4,	
   the	
   news	
   sources	
   are	
   the	
  
statements	
  of	
  the	
  prosecutors	
  during	
  legal	
  proceedings.	
  Meanwhile,	
  in	
  the	
  case	
  
of	
   President	
   Yudhoyono,	
   the	
   news	
   sources	
   were	
   the	
   President	
   himself,	
   who	
  
expressed	
   denial	
   about	
   his	
   involvement.	
   Kompas	
   did	
   not	
   investigate	
   the	
  
scandal	
   itself	
   by	
   using	
   whistleblowers	
   or	
   documents	
   to	
   reveal	
   or	
   determine	
  
who	
  was	
  actually	
  responsible.	
  	
  

5.8 Constructing	
  News	
  on	
  Corruption	
  

How	
  is	
  the	
  news	
  on	
  corruption	
  as	
  presented	
  above	
  manufactured	
  at	
  Kompas?	
  
How	
  does	
   the	
  daily	
   routine	
  of	
  making	
   the	
  news	
  operate	
   in	
   the	
  newsroom?	
   In	
  
the	
  findings	
  above	
  where	
  the	
  coverage	
  on	
  corruption	
  does	
  not	
  reflect	
  the	
  idea	
  
of	
   investigative	
  journalism,	
  does	
  the	
  manufacturing	
  of	
  the	
  news	
  on	
  corruption	
  
also	
  undermine	
  the	
  idea	
  of	
  exposure	
  journalism?	
  	
  As	
  I	
  consider	
  these	
  questions,	
  
my	
  mind	
  travels	
  back	
  to	
  the	
  night	
  of	
  February	
  14,	
  2014.	
  This	
  was	
  the	
  first	
  time	
  I	
  
accompanied	
   a	
   journalist	
   into	
   the	
   field,	
   as	
   he	
   was	
   kind	
   enough	
   to	
   give	
   me	
  
permission	
  to	
  shadow	
  him	
  as	
  he	
  did	
  his	
  job.	
  

His	
  name	
  was	
  Syamsudin;	
  but	
  his	
  journalistic	
  name	
  was	
  Slamet.	
  He	
  was	
  a	
  man	
  
in	
  his	
  30s	
  with	
  a	
  strong	
  Javanese	
  accent,	
  and	
  he	
  worked	
  as	
  a	
   journalist	
  of	
   the	
  
political	
   and	
   law	
  division,	
  which	
   is	
   responsible	
   for	
   covering	
   all	
   the	
   political	
   as	
  
well	
  as	
  legal	
  events	
  in	
  Indonesia.	
  But	
  Slamet	
  had	
  a	
  special,	
  specific	
  task:	
  to	
  write	
  
about	
  the	
  latest	
  incidents	
  of	
  corruption.	
  At	
  Kompas,	
  this	
  meant	
  that	
  he	
  has	
  to	
  
be	
  “headquartered”	
  in	
  the	
  office	
  of	
  the	
  Indonesian	
  Commission	
  on	
  Corruption	
  
Eradication	
  (KPK)	
  located	
  in	
  Kuningan	
  street.	
  It	
  is	
  from	
  this	
  office	
  that	
  the	
  latest	
  
cases	
  of	
  corruption	
  involving	
  important	
  politicians	
  are	
  released.	
  On	
  one	
  day,	
  a	
  
politician	
  from	
  parliament	
  could	
  be	
  caught	
  and	
  brought	
  to	
  the	
  KPK	
  office,	
  whilst	
  
on	
   another	
   an	
   important	
   minister	
   could	
   be	
   identified	
   as	
   a	
   new	
   corruption	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  187	
  	
  
	
  

suspect.	
  For	
  those	
  who	
  closely	
  follow	
  the	
  cases	
  of	
  corruption	
  in	
  Indonesia,	
  they	
  
will	
  be	
  very	
  familiar	
  with	
  this	
  unit’s	
  commission.	
  

For	
  Slamet,	
  the	
  KPK	
  was	
  his	
  second	
  office	
  as	
  he	
  visited	
  it	
  almost	
  every	
  day.	
  So,	
  
on	
  that	
  Valentine’s	
  day,	
  I	
  found	
  myself	
  sitting	
  behind	
  Slamet	
  on	
  his	
  motorbike,	
  
on	
   our	
   way	
   to	
   Kuningan	
   street.	
   As	
   we	
   reached	
   the	
   KPK,	
   there	
   were	
   already	
  
many	
  journalists	
  sitting	
  in	
  the	
  lobby.	
  Bill	
  introduced	
  me	
  to	
  some	
  of	
  them.	
  From	
  
the	
   way	
   they	
   talked	
   to	
   him,	
   I	
   realized	
   that	
   these	
   other	
   journalists	
   greatly	
  
respected	
  Mas	
   Slamet.	
  As	
   the	
   evening	
   progressed,	
   I	
   became	
   aware	
   that	
   this	
  
was	
  not	
  any	
  ordinary	
  night:	
  there	
  was	
  reason	
  why	
  the	
  office	
  was	
  flooded	
  with	
  
so	
  many	
  journalists.	
  On	
  that	
  night,	
  a	
  suspect	
  who	
  had	
  close	
  ties	
  with	
  a	
  powerful	
  
politician	
   from	
  Serang	
  was	
  brought	
   to	
   the	
  commission	
   for	
   investigation.	
  Once	
  
this	
   man	
   had	
   arrived,	
   the	
   KPK’s	
   spokesperson,	
   Johan	
   Budi,	
   made	
   an	
  
announcement	
   through	
   a	
   conference	
   to	
   all	
   of	
   the	
   journalists	
   present.	
   These	
  
journalists	
   call	
   these	
  Friday	
  nights	
  “Jumat	
  Keramat”,	
  a	
   Javanese	
  phrase	
  which	
  
means	
  “Sacred	
  Friday.”	
  This	
  is	
  because	
  on	
  this	
  day,	
  KPK	
  usually	
  announces	
  new	
  
cases	
  of	
  corruption.	
  	
  

To	
  my	
  surprise,	
  Slamet	
  did	
  not	
  go	
  home	
  after	
  the	
  press	
  conference.	
  He	
  said	
  he	
  
was	
   not	
   satisfied	
   with	
   the	
   conference’s	
   session,	
   nor	
   with	
   the	
   question	
   and	
  
answer	
  session	
  that	
  came	
  afterwards.	
  Approaching	
  midnight,	
  his	
  cellular	
  phone	
  
rang.	
   The	
   call	
   was	
   from	
   the	
   KPK	
   spokesperson	
   himself,	
   who	
   asked	
   Slamet	
   to	
  
come	
  upstairs	
   to	
  his	
  office.	
   The	
   security	
  officers,	
   evidently	
  were	
   familiar	
  with	
  
the	
   journalist,	
   easily	
   gave	
   him	
   permission	
   to	
   enter	
   with	
   me.	
   We	
   took	
   the	
  
elevator	
  to	
  reach	
  Johan’s	
  room	
  on	
  the	
  top	
  floor.	
  In	
  there,	
  the	
  three	
  of	
  us	
  spent	
  
one	
  or	
   two	
  hours	
   smoking	
  and	
  casually	
   talking	
  about	
   the	
   recent	
  case,	
   though	
  
the	
   conversation	
   also	
   touched	
   on	
   almost	
   every	
   other	
   topic,	
   just	
   like	
   a	
  
conversation	
  between	
  old	
  friends.	
  

On	
  my	
   journey	
  back	
   to	
   the	
  Kompas	
  office	
  with	
  Slamet,	
  he	
  explained	
   that	
   this	
  
was	
  the	
  way	
  he	
  approached	
  his	
  source.	
  “It	
   takes	
  much	
  effort	
  and	
  militancy	
  to	
  
build	
   trust	
  with	
  your	
   sources.	
   I	
   guess	
   it’s	
   just	
   like	
  you	
  with	
  your	
   research.”	
  He	
  
explained	
   further,	
   claiming	
   that	
   he	
   has	
   a	
   special	
   relationship	
  with	
   Johan,	
   and	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  188	
  	
  
	
  

that	
   it	
   is	
   only	
   he	
  who	
  has	
   the	
  privilege	
   to	
   be	
   invited	
   to	
   the	
  office	
   of	
   the	
  KPK	
  
spokesperson	
  at	
  midnight,	
   allowing	
  him	
   to	
  write	
  more	
   stories	
   than	
  any	
  other	
  
journalist.	
  He	
  believed	
   it	
   is	
   for	
   this	
   reason	
  that	
  Kompas	
  has	
  become	
  the	
  most	
  
comprehensive	
   newspaper	
   in	
   its	
   corruption	
   coverage,	
   as	
   he	
   could	
   share	
  
information	
   that	
   other	
   journalists	
   did	
   not	
   have	
   because	
   his	
   source	
   gave	
   him	
  
exclusive	
  access	
  to	
  information.	
  

Hearing	
   the	
   story	
   of	
   Slamet	
   above,	
   it	
   soon	
   becomes	
   obvious	
   that	
   the	
  
newspaper	
  relied	
  highly	
  on	
  official	
  sources.	
  Johan	
  Budi	
  is,	
  with	
  all	
  due	
  respect,	
  a	
  
person	
  of	
  authority	
  and	
  part	
  of	
   the	
  establishment.	
  He	
   is	
  not	
  a	
  whistleblower.	
  
He	
  is	
  the	
  spokesperson	
  of	
  the	
  KPK.	
  His	
  job	
  is	
  to	
  make	
  sure	
  that	
  the	
  works	
  of	
  the	
  
commission	
   appear	
   in	
   the	
   media.	
   Therefore,	
   despite	
   Slamet’s	
   pride,	
   it	
   is	
   in	
  
Johan’s	
   interest	
   to	
  build	
  a	
   close	
   relationship	
  with	
  all	
   journalists.	
   Furthermore,	
  
given	
  the	
  large	
  circulation	
  as	
  well	
  as	
  the	
  influence	
  of	
  Kompas,	
  Johan	
  knows	
  that	
  
he	
   needs	
   to	
   treat	
   this	
   newspaper’s	
   journalists	
   differently	
   to	
   that	
   of	
   other	
  
newspapers.	
   The	
   way	
   in	
   which	
   Slamet	
   focused	
   solely	
   on	
   getting	
   quotes	
   and	
  
information	
   from	
   KPK	
   illustrates	
   that	
   Kompas’	
   coverage	
   of	
   corruption	
   relies	
  
heavily	
  on	
  official	
   sources,	
   and	
  Slamet	
  does	
  not	
   spend	
  much	
   time	
  uncovering	
  
new	
  cases	
  of	
  corruption.	
  With	
  regard	
  to	
  the	
  principle	
  of	
  investigative	
  journalism,	
  
this	
  is	
  not	
  the	
  way	
  journalists	
  should	
  work.	
  	
  

When	
   I	
   put	
   this	
   to	
   Slamet,	
   he	
   admitted	
   that	
   he	
   did	
   not	
   do	
   investigative	
  
journalism.	
   He	
   believed	
   that	
   investigative	
   journalism	
   was	
   not	
   fitting	
   for	
   a	
  
newspaper	
  which	
  has	
  to	
   inform	
  the	
  public	
  on	
  a	
  daily	
  basis.	
  He	
  suggested	
  that	
  
investigative	
  journalism	
  is	
  more	
  suitable	
  for	
  a	
  weekly	
  magazine	
  such	
  as	
  Tempo.	
  
He	
   also	
  mentioned,	
   however,	
   that	
   there	
   are	
   constraints	
   from	
   the	
   newsroom.	
  
He	
   had	
   often	
   experienced	
   a	
   situation	
   in	
  which	
  when	
   he	
   came	
   to	
  writing	
   the	
  
critical	
  part	
  of	
  the	
  story	
  involving	
  a	
  corruption	
  scandal,	
  his	
  article	
  was	
  dropped	
  
by	
  the	
  editor.	
  In	
  other	
  words,	
  Slamet	
  was	
  suggesting	
  that	
  it	
  is	
  not	
  the	
  policy	
  of	
  
the	
  newsroom	
  to	
  engage	
  in	
  exposure	
  journalism	
  when	
  covering	
  corruption.	
  

This	
  statement	
  of	
  Slamet	
  is	
  no	
  exaggeration.	
  Just	
  a	
  day	
  before	
  my	
  trip	
  with	
  him,	
  
as	
   I	
  was	
   in	
   the	
   newsroom	
   interviewing	
  Kompas	
  Chief	
   Editor,	
   Arif	
   Subangun,	
   I	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  189	
  	
  
	
  

found	
   confirmation	
   of	
   Slamet’s	
   statement.	
   According	
   to	
   Arif,	
   investigative	
  
journalism	
  is	
  not	
  among	
  their	
  policy:	
  

What	
  is	
  important	
  for	
  now	
  is	
  not	
  to	
  find	
  a	
  new	
  name	
  that	
  is	
  involved	
  
in	
   a	
   corruption	
   scandal,	
   it	
   is	
   to	
   encourage	
   the	
   legal	
   process	
   for	
   the	
  
already	
  revealed	
  cases….	
   Is	
   there	
  any	
  solution?	
  This	
   is	
  not	
   just	
  about	
  
exposure.	
  Kompas	
   supports	
   the	
  existing	
   cases	
  of	
   corruption	
   scandals	
  
to	
   be	
   prosecuted.	
   That	
   is	
   the	
   policy	
   of	
   Kompas.	
   (Personal	
  
communication	
  with	
  Arif	
  Subangun,	
  February	
  13,	
  2014)	
  

This	
  view	
  of	
  the	
  Kompas	
  Chief	
  Editor	
  above	
  was	
  manifest	
  in	
  the	
  dynamics	
  inside	
  
the	
  newsroom.	
  As	
  I	
  was	
  attending	
  the	
  editorial	
  meetings	
  of	
  the	
  politics	
  and	
  law	
  
division	
  (Desk	
  Politik	
  dan	
  Hukum/Polhuk),	
  I	
  noticed	
  that	
  the	
  news	
  on	
  corruption	
  
was	
   delegated	
   mainly	
   to	
   two	
   journalists.	
   One	
   of	
   them	
   was	
   Slamet	
   who	
   was	
  
“headquartered”	
   in	
   the	
   KPK	
   office.	
   The	
   second	
   was	
   Fajar,	
   who	
   was	
  
“headquartered”	
   in	
   the	
  Special	
  Court	
   for	
  Corruption	
  Trials	
   (Pengadilan	
  Tindak	
  
Pidana	
  Korupsi/Pengadilan	
  Tipikor),	
  which	
  was	
  part	
  of	
  KPK.	
  While	
  the	
  first	
  post	
  
was	
   a	
   special	
   position	
   to	
   gather	
   the	
   new	
   names	
   of	
   corruption	
   suspects	
  
announced	
   by	
   KPK,	
   the	
   second	
  was	
   tasked	
   to	
  write	
   about	
   the	
   court	
   trials	
   of	
  
those	
  named.	
  This	
  desk,	
  Polhuk,	
  is	
  responsible	
  for	
  filling	
  pages	
  two	
  to	
  five	
  of	
  the	
  
newspaper,	
  where	
  readers	
  can	
  expect	
  to	
  read	
  the	
  news	
  on	
  corruption.	
  In	
  some	
  
instances	
   when	
   the	
   corruption	
   story	
   involves	
   the	
   political	
   elite,	
   we	
   can	
   also	
  
read	
  about	
  it	
  on	
  the	
  front	
  page	
  of	
  the	
  newspaper.	
  The	
  corruption	
  trial	
  involving	
  
Vice	
   President	
  Boediono,	
   as	
   explained	
   in	
   Chapter	
   4	
   on	
   self-­‐censorship,	
   is	
   one	
  
such	
   example.	
   Apart	
   from	
   these	
   two	
   roles,	
   there	
   has	
   never	
   been	
   a	
   special	
  
investigation	
   desk	
   to	
   investigate	
   the	
   misconduct	
   of	
   the	
   power	
   holders.	
  
Needless	
   to	
   say,	
  with	
   this	
   kind	
  of	
  media	
   setup,	
   it	
   is	
   difficult	
   for	
   journalists	
   to	
  
pursue	
  or	
  uncover	
  new	
  cases	
  of	
  corruption.	
  

This	
   reluctance	
   to	
   engage	
   in	
   exposure	
   journalism	
   is,	
   in	
   fact,	
   nothing	
   new	
   for	
  
Kompas.	
   In	
  an	
   interview	
  with	
  a	
   retired	
   journalist	
  who	
  worked	
  under	
   the	
  New	
  
Order	
   period,	
   Bambang	
  Wisudho,	
   it	
   is	
   clear	
   that	
   investigative	
   journalism	
  was	
  
not	
   implemented	
   during	
   his	
   time.	
   He	
   explained	
   that	
   there	
   are	
   cultural	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  190	
  	
  
	
  

constraints	
  from	
  within	
  the	
  newsroom	
  when	
  it	
  comes	
  to	
  exposing	
  scandals	
  on	
  
corruption.	
  He	
  even	
  experienced	
  a	
  situation	
  in	
  which	
  his	
  article	
  was	
  dropped	
  by	
  
the	
   editors,	
   because	
   its	
   in-­‐depth	
   coverage	
   would	
   unintentionally	
   reveal	
   the	
  
names	
   of	
   the	
   people	
   involved	
   in	
   corruption	
   at	
   the	
   Department	
   of	
   Education.	
  
(Personal	
   communication	
  with	
  Bambang	
  Wisudo,	
   June	
  12,	
  2014)	
  This	
  practice	
  
was	
   confirmed	
   by	
   other	
   journalist	
   elites,	
   which	
   I	
   will	
   elaborate	
   on	
   in	
   the	
  
following	
  section.	
  	
  

5.9 Some	
  Underlying	
  Forces	
  	
  

After	
   a	
   month	
   of	
   waiting	
   curiously,	
   the	
   meeting	
   of	
   the	
   ombudsman	
   on	
  
investigative	
  journalism	
  -­‐	
  the	
  follow	
  up	
  to	
  the	
  previous	
  meeting	
  colored	
  by	
  the	
  
protest	
  of	
  Faisal	
  Basri	
  -­‐	
  was	
  finally	
  held.	
  As	
  is	
  clear	
  from	
  the	
  introduction	
  of	
  this	
  
chapter,	
   the	
  motivation	
   for	
   the	
  meeting	
  was	
  a	
  demand	
  for	
  more	
   investigative	
  
journalism.	
   As	
   I	
  was	
   sitting	
   amid	
   the	
   board	
  members	
   and	
  Kompas	
   journalists	
  
that	
   Friday,	
   22	
   August	
   2014,	
   the	
   demand	
   was	
   once	
   again	
   articulated.	
   The	
  
ombudsman	
  believed	
  that	
  Kompas	
  should	
  be	
  more	
  courageous	
  in	
  its	
  journalism	
  
by	
   implementing	
   investigative	
   reporting	
   on	
   corruption.	
   They	
   believed	
   that	
  
there	
   was	
   no	
   longer	
   any	
   reason	
   to	
   be	
   cautious.	
   On	
   the	
   other	
   hand,	
   tight	
  
competition	
  and	
  the	
  increasing	
  decline	
  of	
  newspaper	
  circulation	
  had	
  forced	
  the	
  
daily	
  to	
  come	
  up	
  with	
  something	
  new	
  for	
  the	
  readers.	
  In	
  his	
  concluding	
  remarks,	
  
Daniel	
   Dhakidae,	
   the	
   Chairman	
   of	
   the	
   board,	
   ended	
   his	
   recommendation	
  
speech	
  with	
  a	
  big	
  question:	
  “The	
  world	
  out	
  there	
  has	
  already	
  changed;	
  are	
  we	
  
going	
  to	
  remain	
  the	
  same?”	
  

This	
   question	
   triggered	
   reactions	
   from	
   all	
   the	
   journalists	
   in	
   the	
   room.	
   These	
  
reactions,	
  however,	
  were	
  not	
  always	
  expressed	
  straightforwardly,	
  as	
  we	
  could	
  
expect	
   in	
   any	
  Kompas	
  meeting	
   and	
  discussion.	
   Some	
   young	
   journalists	
   rather	
  
hesitantly	
  agreed	
  with	
  the	
  suggestion	
  of	
  the	
  ombudsman	
  -­‐that	
  Kompas	
  should	
  
be	
  more	
  courageous.	
  Nevertheless,	
  considering	
  that	
  many	
  of	
  their	
  seniors	
  were	
  
present	
   in	
   the	
   room,	
   they	
   still	
   avoided	
   arguing	
   directly	
   or	
   too	
   forcefully	
   that	
  
more	
   investigative	
   reporting	
  should	
  be	
  undertaken.	
   Interestingly,	
   some	
  senior	
  
journalists	
  who	
  were	
  not	
  part	
  of	
  the	
  editorial	
  board	
  supported	
  the	
  idea	
  without	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  191	
  	
  
	
  

hesitation.	
  They	
  shared	
  the	
  same	
  view	
  with	
  those	
  members	
  of	
  the	
  board,	
  and	
  
insisted	
  that	
  Kompas	
   should	
   implement	
  such	
  a	
  policy.	
  Answering	
  this	
  demand	
  
with	
   a	
   smile	
   on	
   his	
   face,	
   Daniel	
   explained	
   that	
   the	
   power	
   to	
   make	
   such	
  
decisions	
   did	
   not	
   lie	
   in	
   their	
   hands,	
   as	
   the	
   job	
   of	
   the	
   ombudsman	
   board	
   is	
  
simply	
  to	
  make	
  recommendations.	
  	
  

All	
   of	
   those	
   in	
   the	
   room	
   knew	
   that	
   the	
   only	
   person	
   who	
   could	
   answer	
   the	
  
question	
  was	
  Randu	
  Rahardjo.	
  He	
  was	
  the	
  Vice	
  Chief	
  Editor	
  of	
   the	
  paper,	
  and	
  
the	
  only	
  editorial	
  member	
  who	
  had	
  joined	
  the	
  meeting.	
  Therefore,	
  as	
  Daniel’s	
  
eyes	
  fixed	
  on	
  the	
  face	
  of	
  Randu	
  who	
  sat	
  on	
  the	
  other	
  side	
  of	
  the	
  table,	
  all	
  eyes	
  
in	
   the	
   room	
  were	
  also	
  drawn	
   to	
  him,	
  and	
   the	
  Kompas	
  Chief	
  Editor	
  knew	
   that	
  
there	
   is	
   no	
   way	
   to	
   escape.	
   Before	
   anyone	
   posed	
   a	
   further	
   question,	
   he	
  
responded	
   quickly	
   by	
   saying:	
   “If	
   the	
   question	
   is	
   directed	
   at	
   me,	
   I	
   could	
   only	
  
respond	
  like	
  this.”	
  The	
  answer	
  drew	
  laughter	
  from	
  everyone,	
  followed	
  as	
  it	
  was	
  
by	
  a	
  gesture	
  of	
  obeisance,	
  with	
  Randu’s	
  two	
  palms	
  meeting	
  in	
  front	
  of	
  his	
  chest.	
  
The	
   journalists	
   all	
   knew	
   that	
   this	
   was	
   the	
   favored	
   gesture	
   of	
   Jakob	
   Oetama.	
  
	
   	
  

After	
  the	
  laughter	
  died	
  down	
  and	
  a	
  brief	
  period	
  of	
  silence,	
  Randu	
  elaborated	
  on	
  
his	
  statement.	
  The	
  Vice	
  Chief	
  Editor	
  suggested	
  that	
  the	
  paper	
  needed	
  to	
  refer	
  
to	
  Jakob	
  if	
  they	
  were	
  to	
  implement	
  such	
  a	
  new	
  editorial	
  policy.	
  He	
  believed	
  that	
  
it	
  was	
  not	
  possible	
  in	
  that	
  moment,	
  however,	
  to	
  realize	
  such	
  a	
  change,	
  as	
  Jakob	
  
would	
   not	
   agree.	
   In	
   a	
   speech	
   under	
   the	
   gaze	
   of	
   everyone	
   in	
   the	
   room,	
   he	
  
explained	
  his	
  view	
  as	
  follows:	
  

If	
  we	
  talk	
  about	
  Pak	
  Jakob,	
  I	
  have	
  hardly	
  heard	
  him	
  mention	
  the	
  words	
  
“investigative	
   reporting.”	
   Never	
   once	
   have	
   I	
   heard	
   “investigative	
  
reporting”	
   from	
   him.	
   Instead,	
   he	
   always	
   uses	
   the	
   term	
   “in-­‐depth	
  
reporting”.	
   To	
   give	
  meaning	
   to	
   an	
   event.	
   To	
   provide	
   comprehensive	
  
reporting.	
   I	
   have	
   never	
   heard	
   him	
   ask:	
   “this	
   one	
   needs	
   to	
   be	
  
investigated.”…	
  From	
  Pak	
  Jakob,	
  we	
  have	
  never	
  heard	
  that	
  this	
  or	
  that	
  
needs	
   investigating,	
  and	
  now	
  over	
   time	
   this	
  has	
  become	
  our	
  culture.	
  
(Randu	
  Rahardjo,	
  August	
  22,	
  2014)	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  192	
  	
  
	
  

A	
  year	
  later,	
  on	
  June	
  28,	
  2015,	
  when	
  the	
  paper	
  celebrated	
  its	
  50-­‐year	
  anniversary,	
  
Budiman’s	
  statement	
  above	
  was	
  confirmed	
  by	
  Jakob	
  Oetama.	
  On	
  the	
  front	
  page	
  of	
  
the	
  newspaper,	
  the	
  old	
  man	
  -­‐	
  	
  a	
  living	
  legend	
  at	
  Kompas,	
  wrote:	
  

The	
  classical	
  formula	
  of	
  watchdog	
  can’t	
  be	
  delivered	
  in	
  black	
  or	
  white.	
  
The	
  representation	
  needs	
  to	
  come	
  with	
  tolerance	
  (tenggang	
  rasa)	
  and	
  
self-­‐awareness	
   (tahu	
   diri).	
   Critics	
   with	
   understanding,	
   which	
   can	
   be	
  
translated	
   as	
   both	
   straightforward	
   (tegas)	
   at	
   one	
   time,	
   as	
   well	
   as	
  
indirect	
   (miyar	
   miyur)	
   at	
   another	
   time,	
   shows	
   our	
   wisdom.	
   It	
   is	
   a	
  
wisdom	
   of	
   a	
   teacher	
   who	
   never	
   forces	
   (memaksa)	
   but	
   suggests.	
  
Kompas	
  is	
  in	
  the	
  middle	
  with	
  ngono	
  yo	
  ngono	
  ning	
  ojo	
  ngono,	
  apike	
  
ngene	
   bae	
   (you	
   are	
   free	
   to	
   behave	
   like	
   that,	
   but	
   behave	
   like	
   this	
  
instead),	
  including	
  in	
  distinguishing	
  its	
  dependency	
  and	
  independency.	
  
(Oetema,	
  Keep	
  the	
  Voice	
  amid	
  Noise,	
  Kompas,	
  28	
  June	
  2015)	
  

In	
   the	
   writing	
   above,	
   we	
   can	
   see	
   how	
   the	
   Kompas	
   founder	
   emphasizes	
   the	
  
importance	
  of	
  carrying	
  out	
  the	
  role	
  of	
  watchdog,	
  but	
  not	
  in	
  a	
  strict	
  sense.	
  In	
  his	
  
words,	
  the	
  watchdog	
  function	
  “can’t	
  be	
  delivered	
  in	
  black	
  or	
  white.”	
  Those	
  who	
  
do	
  not	
  understand	
  Javanese	
  culture	
  cannot	
  immediately	
  grasp	
  Jakob’s	
  intention	
  
in	
  the	
  statement	
  above.	
  But	
  for	
  Kompas	
  journalists,	
  the	
  message	
  was	
  clear:	
  the	
  
founder	
   of	
   the	
   newspaper	
   emphasized	
   the	
   importance	
   of	
   carrying	
   out	
   a	
  
watchdog	
  function	
  with	
  a	
  sense	
  of	
  politeness,	
  which	
  was	
  accentuated	
  in	
  words	
  
such	
   as:	
   tenggang	
   rasa	
   (tolerance),	
   	
   tahu	
   diri	
   (self-­‐awareness),	
   and	
   more	
  
importantly,	
  ngono	
  yo	
  ngono	
  ning	
  ojo	
  ngono,	
  apike	
  ngene	
  bae	
  (you	
  may	
  behave	
  
that	
  way	
  but	
  	
  please	
  don’t,	
  it’s	
  better	
  this	
  way).	
  	
  

From	
   Jakob’s	
  words	
   above,	
   it	
   is	
   obvious	
   that	
  while	
   the	
   journalists	
   admit	
   that	
  
they	
  do	
  not	
   carry	
  out	
  any	
   investigative	
   journalism,	
   they	
  believe	
   that	
   they	
   still	
  
function	
  as	
  a	
  watchdog	
  of	
  the	
  power	
  holders.	
  It	
  is	
  for	
  this	
  reason	
  that	
  this	
  study	
  
theorizes	
  the	
  Kompas	
  Way	
  of	
  functioning	
  as	
  a	
  watchdog	
  of	
  the	
  power	
  holders	
  
as	
  being	
   a	
   ‘polite	
  watchdog’.	
   	
   The	
  emphasis	
   on	
  politeness	
  when	
   covering	
   the	
  
misconduct	
   of	
   the	
   power	
   holders	
   was	
   also	
   expressed	
   in	
   many	
   of	
   Jakob’s	
  
teachings,	
   and	
   developed	
   into	
   catchy	
   expressions	
   in	
   the	
   newsroom:	
   “Sebisa	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  193	
  	
  
	
  

mungkin	
  jangan	
  menyakiti	
  perasaan	
  orang	
  lain	
  (Try	
  your	
  best	
  not	
  to	
  hurt	
  other	
  
people’s	
   feelings)”,	
  “Tak	
  ada	
  malaikan	
  di	
  muka	
  bumi	
   ini	
   (	
  There	
   is	
  no	
  angel	
   in	
  
this	
   world),”	
   “Njiwit	
   ning	
   ojo	
   lara	
   (Pinching	
   without	
   hurting)”	
   	
   as	
   well	
   as	
  
“Jangan	
  memukul	
  orang	
  sampai	
  jatuh	
  (Don’t	
  beat	
  people	
  till	
  they	
  fall)”.	
  

When	
   I	
   introduced	
   my	
   term	
   “polite	
   watchdog”	
   as	
   a	
   way	
   to	
   describe	
   the	
  
implementation	
  of	
   the	
  watchdog	
   function	
  at	
   the	
  newspaper	
  at	
  my	
  occasional	
  
meetings	
   with	
   Kompas	
   journalists,	
   they	
   all	
   agreed	
   with	
   it.	
   The	
   journalists	
  
believed	
  that	
  the	
  concept	
  perfectly	
  captured	
  their	
  idea	
  of	
  watchdog	
  journalism,	
  
which	
  has	
  been	
  adapted	
  to	
  Indonesian	
  culture.	
  Sularto,	
  a	
  senior	
  journalist	
  who	
  
acted	
   as	
   the	
   Vice	
   Director	
   of	
   the	
   newspaper,	
   personally	
   thanked	
   me	
   for	
  
introducing	
  the	
  term	
  to	
  him,	
  and	
  cited	
  it	
  in	
  the	
  introduction	
  of	
  his	
  book.	
  Randu	
  
Rahardjo	
   concurred	
  with	
   the	
   term	
   in	
  my	
  meeting	
  with	
   him	
   on	
   September	
   8,	
  
2016.	
   Previously,	
   at	
   a	
   lunch	
   together	
   with	
   Sutta	
   Dharmasaputra,	
   the	
   Vice	
  
Executive	
  Editor	
  of	
  the	
  newspaper	
  on	
  30	
  July	
  30,	
  2016,	
  he	
  also	
  praised	
  the	
  term	
  
as	
  fitting	
  well	
  with	
  Kompas’	
  values.	
  Having	
  known	
  all	
  these	
  people	
  for	
  years,	
   I	
  
have	
  no	
  doubt	
  that	
  they	
  are	
  being	
  sincere	
  when	
  expressing	
  their	
  opinion.	
  

The	
   sense	
   of	
   politeness	
   of	
   the	
   newspaper	
   is	
   not	
   just	
   the	
   claim	
   of	
   journalists	
  
themselves,	
   as	
   their	
   readers	
   also	
   share	
   the	
   same	
   view.	
   In	
   the	
   newspaper’s	
  
special	
   edition	
  where	
  Kompas	
   invited	
   Indonesian	
   elites	
   to	
  write	
   in	
  with	
   their	
  
impression	
   of	
   the	
   newspaper,	
   ‘polite’	
   was	
   seen	
   as	
   one	
   of	
   the	
   dominant	
  
characteristics	
   of	
   the	
  newspaper.	
  Out	
  of	
   44	
  writers,	
   17	
  of	
   them	
   (38.6%)	
  have	
  
written	
   that	
   the	
   newspaper	
   has	
   been	
   polite	
   in	
   their	
   writing.	
   They	
   express	
   it	
  
using	
   these	
   following	
   words	
   and	
   phrases:	
   humble,	
   good	
   language,	
   refined,	
  
indirect,	
  cautious,	
  critical	
  but	
  with	
  understanding,	
   Javanese	
  way.	
   In	
  a	
  piece	
  by	
  
Abu	
   Rizal	
   Bakrie,	
   a	
   political	
   elite	
   from	
   the	
   Golkar	
   party,	
   the	
   newspaper	
   is	
  
described	
  as	
  follows:	
  

Kompas	
   has	
   always	
   been	
   the	
   same:	
   very	
   polite	
   and	
   comforting.	
   The	
  
heart	
  of	
  the	
  Reformation	
  era	
  has	
  almost	
  never	
  been	
  able	
  to	
  touch	
  the	
  
politeness	
   and	
   cautiousness	
   of	
   Kompas,	
   which	
   has	
   been	
   a	
   feature	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  194	
  	
  
	
  

since	
   the	
   newspaper	
   since	
   the	
   beginning.	
   (Bakrie,	
   Kompas,	
   June	
   28,	
  
2015)	
  

Nevertheless,	
  despite	
  the	
  strong	
  influence	
  of	
  Jakob	
  Oetama	
  behind	
  the	
  idea	
  of	
  
polite	
  reporting,	
   the	
  politeness	
  of	
   the	
  newspaper	
  does	
  not	
  merely	
  come	
  from	
  
the	
  Javanese	
  background	
  of	
  the	
  Kompas	
  founder.	
  	
  

Rather,	
  it	
  was	
  forced	
  by	
  political	
  circumstances	
  during	
  both	
  authoritarian	
  eras,	
  
where	
  the	
  newspaper	
  had	
  to	
  deliver	
  critique	
  of	
  the	
  regimes	
  in	
  such	
  a	
  way	
  as	
  to	
  
avoid	
  a	
  press	
  ban.	
   In	
  an	
  article	
  entitled	
  “Talking	
  Out	
  Loud	
  Among	
  the	
  Crowd”,	
  
Jakob	
  admitted	
  that	
  the	
  experience	
  of	
  the	
  newspaper	
  ban	
  by	
  Suharto	
   in	
  1978	
  
had	
  very	
  much	
   influenced	
   the	
  culture	
  of	
  politeness	
   in	
   the	
  writing	
   style	
  of	
   the	
  
newspaper.	
   Writing	
   on	
   June	
   28,	
   2015	
   on	
   the	
   front	
   page	
   of	
   the	
   newspaper,	
  
Jakob	
  said	
  as	
  follows:	
  

The	
  experience	
  of	
  being	
  banned	
  on	
  20	
  January	
  1978	
  until	
  5	
  February	
  
1978	
  has	
  been	
  a	
  great	
   lesson	
   for	
  Kompas.	
  We	
  answer	
   the	
   call	
   to	
  be	
  
more	
   aware	
   of	
   our	
   position,	
   explicitly	
   agree	
   to	
   commit	
   to	
   good	
  
intentions,	
  and	
  conduct	
  ourselves	
  in	
  a	
  good	
  way,	
  without	
  prejudice.	
  

The	
  findings	
  of	
  the	
  content	
  analysis	
  also	
  reflect	
  Jakob’s	
  view	
  above.	
  Despite	
  the	
  
fact	
   that	
   Kompas	
   has	
   never	
   conducted	
   investigative	
   journalism,	
   there	
   were	
  
fluctuations	
   in	
   the	
   use	
   of	
   unofficial	
   sources.	
   The	
   percentage	
   of	
   civil	
   society	
  
sources	
   in	
   the	
   year	
   of	
   1967,	
   1994,	
   and	
   1998	
   during	
   the	
   New	
   Order	
   where	
  
relatively	
  higher	
  than	
  in	
  any	
  other	
  year	
  (see	
  table	
  3).	
  As	
  explained	
  in	
  the	
  earlier	
  
part	
   of	
   this	
   chapter,	
   those	
   years	
   correspond	
   to	
   the	
   dawn	
   and	
   the	
   twilight	
   of	
  
Suharto’s	
  regime,	
  when	
  it	
  was	
  still	
  weak	
  and	
  undeveloped,	
  or	
  else	
  weakening.	
  
In	
  addition,	
  the	
  use	
  of	
  civilian	
  sources	
  is	
  increasingly	
  higher	
  in	
  the	
  Reformation	
  
era,	
  when	
  Indonesia	
  no	
  longer	
  lives	
  under	
  an	
  autocracy.	
  	
  

However,	
  while	
  the	
  press	
  ban	
  on	
  Kompas	
  occurred	
  in	
  1978,	
  the	
  way	
  the	
  paper	
  
has	
   carried	
   out	
  watchdog	
   journalism	
  has	
   remained	
   consistent	
   throughout.	
   As	
  
revealed	
   in	
   the	
   content	
   analysis	
   of	
   their	
   coverage	
   on	
   corruption,	
   the	
   news	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  195	
  	
  
	
  

sources	
   and	
   the	
   theme	
   of	
   the	
   content	
   in	
   the	
   Old	
   Order	
   era	
   do	
   not	
   differ	
  
significantly	
  with	
   the	
   coverage	
  during	
   the	
  New	
  Order.	
  Accordingly,	
   the	
  use	
  of	
  
civilian	
   sources	
   is	
   relatively	
   low.	
   This	
   indicates	
   how	
   the	
   authoritarian	
   political	
  
environment	
  has	
  influenced	
  the	
  newspaper	
  throughout	
  its	
  history.	
   	
  

Surprisingly,	
   as	
   explained	
   earlier,	
   the	
   idea	
   and	
   practice	
   of	
   “polite	
   watchdog”	
  
journalism	
  has	
  continued	
  in	
  the	
  current	
  Reformation	
  era	
  at	
  Kompas.	
  One	
  of	
  the	
  
reasons	
  is	
  because	
  the	
  practice	
  of	
  polite	
  watchdogging	
  in	
  the	
  past	
  has	
  created	
  a	
  
journalistic	
   culture	
   that	
   does	
   not	
   automatically	
   disappear	
   alongside	
   the	
  
disappearance	
  of	
  political	
  autocracy.	
  In	
  the	
  words	
  of	
  Randu:	
  	
  

From	
  Pak	
  Jakob	
  we	
  have	
  never	
  heard	
  the	
   instructions	
   for	
  conducting	
  
investigative	
  journalism.	
  It	
  has	
  eventually	
  become	
  our	
  culture…	
  Every	
  
time	
   we	
   have	
   a	
   conflict,	
   every	
   time	
   we	
   get	
   sued	
   (by	
   corruption	
  
suspects),	
   he	
   always	
   suggested	
   a	
   solution	
   away	
   from	
   the	
   courts….	
  
Please,	
  step	
  back	
  brother.	
  Please,	
  step	
  back…	
  Because	
  he	
  didn’t	
  want	
  
it.	
   I	
   read	
   it	
  as	
  a	
  sign	
  that	
  he	
  prefers	
  to	
  establish	
  harmony	
  (and	
  avoid	
  
conflict)…	
  You	
  may	
  behave	
  that	
  way	
  but	
  please	
  don’t…	
  This	
  provides	
  
cultural	
   obstacles	
   for	
   investigative	
   journalism	
   to	
   flourish.	
   (Randu	
  
Rahardjo,	
  Kompas	
  meeting,	
  August	
  22,	
  2014)	
  

From	
   the	
   quote	
   above,	
   however,	
   we	
   can	
   observe	
   that	
   besides	
   the	
   cultural	
  
legacy	
  of	
  journalistic	
  practice	
  at	
  Kompas,	
  there	
  is	
  another	
  constraint	
  in	
  the	
  form	
  
of	
   the	
   judicial	
   system	
   in	
   Indonesia.	
   The	
   journalists	
   at	
   Kompas	
   have	
   learned,	
  
based	
   on	
   many	
   experiences	
   involving	
   legal	
   cases	
   in	
   the	
   past,	
   that	
   it	
   is	
   very	
  
unlikely	
  for	
  them	
  to	
  win	
  at	
  a	
  trial.	
  At	
  the	
  very	
  least,	
  they	
  will	
  suffer	
  tremendous	
  
material	
   loss.	
   They	
   believe	
   that	
   the	
   legal	
   system	
   in	
   Indonesia	
   in	
   not	
   yet	
   fully	
  
supportive	
   of	
   the	
   implementation	
   of	
   media	
   freedom,	
   and	
   more	
   specifically,	
  
investigative	
   journalism.	
   This	
   view	
   supports	
   other	
   studies	
   into	
   the	
   Indonesian	
  
legal	
   system,	
   which	
   suggests	
   that	
   despite	
   the	
   Press	
   Act	
   supporting	
   media	
  
freedom,	
  there	
  are	
  many	
  other	
  laws	
  that	
  still	
  constrain	
  it.	
  Some	
  of	
  them	
  are	
  the	
  
absence	
   of	
   laws	
   on	
   the	
   protection	
   of	
   whistleblowers,	
   as	
   well	
   as	
   the	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  196	
  	
  
	
  

maintenance	
   of	
   the	
   law	
   on	
   defamation	
   (Lateef	
   and	
   Sherlock,	
   2003	
   and	
  
Wiratraman,	
  2014).	
  

If	
  we	
  put	
  the	
  findings	
  above	
   in	
  the	
  context	
  of	
   journalism	
  practices	
  around	
  the	
  
globe,	
   the	
   Kompas	
   case	
   interestingly	
   resonates	
   with	
   the	
   studies	
   done	
   by	
  
Waisbord	
  (2000)	
  and	
  Pinto	
  (2009)	
  on	
  journalism	
  in	
  a	
  number	
  of	
  South	
  American	
  
countries.	
   These	
   scholars	
   believe	
   that	
   the	
   idea	
  of	
   exposure	
   journalism,	
  which	
  
characterizes	
   the	
   investigative	
   journalism	
  model,	
  does	
  not	
   suit	
   countries	
   such	
  
as	
   Argentina,	
   Brazil,	
   Colombia	
   and	
   Peru,	
   which	
   labor	
   under	
   an	
   authoritarian	
  
legacy.	
   The	
   threat	
   from	
   the	
   authoritarian	
   regimes	
   has	
   fostered	
   a	
   tradition	
   of	
  
playing	
  a	
  watchdog	
  role	
  without	
  being	
  investigative.	
  They	
  also	
  believe	
  that	
  the	
  
absence	
   of	
   the	
   rule	
   of	
   law	
   supporting	
   press	
   freedom	
   compounds	
   this.	
  
Furthermore,	
  investigative	
  reporting	
  needs	
  a	
  huge	
  investment	
  in	
  terms	
  of	
  time	
  
and	
  money,	
  which	
  acts	
  as	
  another	
  deterrent	
   to	
   investigative	
   journalism.	
  They	
  
did	
  admit,	
  however,	
  that	
  there	
  were	
  some	
  cases	
  where	
  investigative	
  journalism	
  
was	
   carried	
  out,	
   and	
   it	
   is	
   becoming	
   increasingly	
  popular,	
   but	
  not	
   in	
   the	
   same	
  
way	
  as	
   the	
  muckraking	
   journalism	
  evident	
   in	
   the	
  US	
  or	
   some	
  other	
   advanced	
  
democratic	
  countries.	
  	
  

The	
   same	
   situation	
   is	
   also	
   found	
   in	
   some	
   Southeast	
   Asian	
   countries,	
   as	
  
demonstrated	
  in	
  the	
  study	
  of	
  Hanitzsch	
  (2005)	
   in	
  the	
  case	
  of	
   Indonesia	
  and	
  in	
  
the	
   study	
   of	
   Adibah	
   et	
   al.	
   (2014)	
   in	
   the	
   case	
  Malaysia.	
   They	
   share	
   the	
   same	
  
perspective	
   about	
   the	
   existence	
   of	
   different	
   kinds	
   of	
   watchdog	
   journalism,	
  
which	
  differ	
   from	
  the	
  western	
  democracy	
  model.	
  However,	
  even	
  though	
  both	
  
studies	
  examine	
  Southeast	
  Asian	
  countries,	
  they	
  attribute	
  different	
  factors	
  for	
  
the	
   practice.	
   Adibah	
   et	
   al.	
   (2014)	
   argue	
   that	
   like	
   in	
   Latin	
  American	
   countries,	
  
the	
  authoritarian	
  political	
  environment	
  has	
  made	
  the	
  press	
  serve	
  more	
  as	
  a	
  lap	
  
dog	
   to	
   the	
   power	
   holders.	
   Hanitzsch,	
   however,	
   downplays	
   this	
   factor	
   and	
  
suggests	
   that	
   cultural	
   factors	
  are	
  very	
   influential:	
   “The	
  cultural	
  background	
  of	
  
the	
   journalists’	
   socialization	
   seems	
   to	
  play,	
   to	
   some	
  extent	
   and	
  under	
   certain	
  
circumstances,	
  a	
  role	
  in	
  defining	
  their	
  professional	
  role	
  in	
  society.”	
  (Hanitzsch,	
  
2005:	
  506).	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  197	
  	
  
	
  

While	
  admitting	
  the	
  important	
  role	
  of	
  culture	
  as	
  argued	
  by	
  Hanitzsch,	
  this	
  study	
  
suggests	
   that	
   the	
   political	
   regimes	
   under	
   which	
   journalists	
   work	
   significantly	
  
influences	
  the	
  extent	
  the	
  journalists	
  conduct	
  their	
  watchdog	
  role.	
  As	
  explained	
  
in	
   chapter	
   2	
   on	
   the	
   history	
   of	
   Kompas,	
   since	
   the	
   very	
   beginning	
   the	
  
authoritarian	
  regimes	
  have	
  not	
  only	
  influenced	
  the	
  way	
  the	
  watchdog	
  role	
  was	
  
carried	
   out,	
   but	
   also	
   determined	
   the	
   acceptable	
   kind	
   of	
   watchdogging.	
  
Experiences	
   of	
   being	
   banned	
   in	
   the	
   Sukarno	
   era	
   (due	
   to	
   Ojong’s	
   previous	
  
publication	
  before	
  he	
  established	
  Kompas)	
  compelled	
  the	
  Kompas	
  founders	
  to	
  
always	
   act	
   cautiously.	
   Furthermore,	
   the	
   Kompas	
   ban	
   in	
   1978,	
   in	
   which	
   the	
  
regime	
   forced	
   the	
   media	
   owners	
   to	
   sign	
   a	
   letter	
   agreeing	
   not	
   to	
   cover	
   any	
  
sensitive	
  issues	
  related	
  to	
  the	
  president	
  and	
  his	
  family,	
  has	
  directly	
  constrained	
  
the	
   freedom	
   of	
   the	
   journalists	
   to	
   write	
   their	
   stories.	
   Therefore,	
   the	
   political	
  
regime	
  has	
  provided	
  an	
  environment	
  for	
  the	
  practice	
  of	
  polite	
  watchdogging	
  to	
  
flourish	
  inside	
  the	
  newsroom.	
  

5.10 	
   Conclusion	
  

This	
  chapter	
  started	
  with	
  a	
  simple	
  question	
  as	
  to	
  whether	
  Kompas	
  newspaper	
  
lived	
   up	
   to	
   the	
   ideal	
   of	
   watchdog	
   journalism	
   in	
   their	
   coverage	
   on	
   the	
  
misconduct	
   of	
   the	
   power	
   holders,	
   as	
   well	
   as	
   in	
   their	
   manufacturing	
   process.	
  
Examining	
   the	
   implementation	
   of	
   this	
   idea	
   using	
   a	
   western	
   conception	
   of	
  
watchdogging,	
   which	
   is	
   synonymous	
   with	
   investigative	
   reporting,	
   this	
   study	
  
suggests	
   that	
   Kompas	
   tells	
   a	
   rather	
   different	
   story.	
   While	
   investigative	
  
journalism	
  requires	
  initiative	
  from	
  the	
  journalists	
  to	
  expose	
  the	
  wrongdoings	
  of,	
  
as	
  well	
  adopt	
  an	
  adversarial	
  position	
  towards,	
  the	
  power	
  holders,	
  this	
  chapter	
  
clearly	
   demonstrated	
   that	
   Kompas	
   journalists	
   did	
   not	
   aspire	
   to	
   this.	
   Content	
  
analysis	
  of	
  their	
  coverage	
  on	
  corruption	
  in	
  the	
  current	
  Reformation	
  era	
  reveals	
  
that	
  they	
  still	
  rely	
  heavily	
  on	
  official	
  sources.	
  Consequently,	
  when	
  the	
  coverage	
  
is	
  analyzed	
  in	
  terms	
  of	
  their	
  themes,	
  they	
  are	
  mainly	
  framed	
  in	
  a	
   legal	
  theme.	
  
This	
  means	
   that	
   they	
   simply	
   tell	
   the	
   story	
   of	
   the	
   corruption	
   according	
   to	
   the	
  
version	
   of	
   the	
   authorities,	
   without	
   any	
   attempt	
   to	
   discover	
   new	
   cases	
   of	
  
corruption	
  based	
  on	
  their	
  own	
  initiative.	
  Interestingly,	
  the	
  result	
  of	
  the	
  content	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  198	
  	
  
	
  

analysis	
  is	
  consistent	
  across	
  different	
  political	
  regimes,	
  from	
  the	
  twilight	
  of	
  the	
  
authoritarian	
   Old	
   Order	
   (1965-­‐1966)	
   to	
   the	
   rise	
   and	
   fall	
   of	
   the	
   authoritarian	
  
New	
   Order	
   (1966-­‐1998)	
   and	
   under	
   the	
   current	
   Reformation	
   era,	
   when	
  
Indonesia	
  is	
  no	
  longer	
  an	
  authoritarian	
  state.	
  	
  

Meanwhile,	
  the	
  study	
  also	
  found	
  that	
  the	
  manufacturing	
  process	
  of	
  the	
  stories	
  
on	
   corruption	
   in	
   the	
   newsroom	
   reflect	
   more	
   or	
   less	
   the	
   same	
   tendency.	
  
Ethnographic	
  observation,	
  as	
  well	
  as	
  in-­‐depth	
  interviews	
  with	
  current	
  as	
  well	
  as	
  
retired	
   journalists	
   of	
   the	
   newspaper,	
   suggest	
   that	
   an	
   attempt	
   to	
   conduct	
  
investigative	
   reporting	
   has	
   never	
   been	
   made	
   in	
   the	
   newsroom.	
   In	
   the	
  
Reformation	
   era,	
   the	
   media	
   routine	
   for	
   covering	
   news	
   on	
   corruption	
   is	
   set	
  
according	
  to	
  the	
  agenda	
  determined	
  by	
  the	
  authorities.	
  The	
  placement	
  of	
  some	
  
journalists	
   in	
  state	
  office	
  such	
  as	
  in	
  the	
  Commission	
  on	
  Corruption	
  Eradication	
  
(KPK)	
  as	
  well	
   the	
  Special	
  Court	
  on	
  Corruption	
  Trial	
   (Pengadilan	
  Tipikor)	
   is	
  one	
  
example	
   of	
   this	
   system.	
   Indeed,	
   many	
   of	
   the	
   Kompas	
   journalists	
   themselves	
  
admit	
   that	
   investigative	
   journalism	
   has	
   never	
   been	
   their	
   aspiration.	
   Instead,	
  
they	
  favor	
  more	
  the	
  idea	
  of	
   in-­‐depth	
  or	
  comprehensive	
  reporting	
  as	
  proposed	
  
by	
   the	
   founder,	
   General	
   Director,	
   as	
   well	
   as	
   owner	
   of	
   the	
   newspaper,	
   Jakob	
  
Oetama,	
  who	
   also	
   acted	
   as	
   Chief	
   Editor	
   of	
   the	
   newspaper	
   for	
   45	
   years,	
   from	
  
1965	
  until	
  2000.	
  	
  

It	
  is	
  from	
  Jakob	
  Oetama	
  that	
  these	
  journalists	
  learnt	
  to	
  apply	
  the	
  wisdom	
  from	
  
Javanese	
  culture	
  in	
  conducting	
  their	
  watchdog	
  function.	
  The	
  journalists	
  believe	
  
that	
  it	
  is	
  important	
  to	
  hold	
  public	
  officials	
  to	
  account,	
  but	
  they	
  equally	
  believe	
  it	
  
is	
   important	
   to	
   play	
   this	
   role	
   in	
   a	
   polite	
  way.	
  Underlying	
   this	
   politeness	
   is	
   an	
  
intention	
  to	
  avoid	
  conflict	
  with	
  those	
   in	
  power	
   in	
  order	
   to	
  maintain	
  harmony.	
  
While	
   this	
   view	
   is	
   indeed	
   rooted	
   in	
   the	
   Javanese	
   culture,	
   the	
   implementation	
  
into	
  practice	
  was	
  forced	
  by	
  political	
  as	
  well	
  as	
  economic	
  considerations.	
  During	
  
the	
  authoritarian	
  regimes,	
  this	
  polite	
  style	
  of	
  watchdogging	
  was	
  internalized	
  in	
  
the	
   newsroom	
   as	
   a	
   strategy	
   to	
   avoid	
   being	
   banned.	
   However,	
   the	
   habitus	
   of	
  
polite	
   journalism	
   has	
   not	
   automatically	
   disappeared	
   with	
   the	
   fall	
   of	
   the	
  
authoritarian	
  regimes.	
  	
   	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  199	
  	
  
	
  

Besides	
  the	
  cultural	
  legacy	
  of	
  the	
  old	
  period,	
  some	
  other	
  factors	
  have	
  provided	
  
the	
   reason	
   for	
   the	
  absence	
  of	
  exposure	
   journalism.	
  The	
   rule	
  of	
   law	
   that	
  does	
  
not	
  support	
  the	
  implementation	
  of	
  investigative	
  watchdogging	
  is	
  among	
  one	
  of	
  
the	
  main	
  factors.	
  Experiences	
  in	
  the	
  past	
  where	
  Kompas	
   lost	
  in	
  a	
  court	
  trial	
  or	
  
suffered	
   a	
   big	
   amount	
   of	
   financial	
   loss	
   has	
   deterred	
   the	
   editorial	
   board	
   from	
  
initiating	
   a	
   special	
   investigative	
  desk	
   in	
   the	
  newsroom.	
  Obviously,	
   it	
   is	
   also	
   in	
  
the	
   interest	
   of	
   the	
  Kompas	
  owner,	
   Jakob	
   Oetama,	
   to	
   prevent	
   his	
   newspaper	
  
from	
   suffering	
   such	
   economic	
   loss.	
   Many	
   journalists	
   also	
   believe	
   that	
   they	
  
always	
  need	
   to	
   remain	
  close	
   to	
   the	
  power	
  holders	
   in	
  order	
   to	
  secure	
  political	
  
patronage	
  due	
  to	
   their	
  Catholic	
  and	
  Chinese	
  background.	
  This	
   is	
  an	
  additional	
  
reason	
  to	
  nurture	
  a	
  polite	
  reporting	
  style	
  into	
  the	
  misconduct	
  of	
  power	
  holders.	
  	
  

However,	
  despite	
  the	
  dominant	
  polite	
  watchdogging	
  culture	
  in	
  the	
  newsroom,	
  
this	
   practice	
   does	
   not	
   go	
   without	
   challenge.	
   As	
   demonstrated	
   in	
   the	
  
introduction	
  of	
  this	
  chapter,	
  the	
  ombudsman	
  board	
  of	
  the	
  newspaper	
  strongly	
  
encouraged	
  the	
  daily	
  to	
  start	
  more	
  investigative	
  reporting.	
  However,	
  this	
  board	
  
does	
  not	
  have	
  the	
  power	
  to	
  force	
  their	
  recommendations	
  onto	
  the	
  elites	
  of	
  the	
  
newspaper’s	
   editorial	
   board.	
   There	
   is	
   also	
   growing	
   disappointment	
   from	
   the	
  
younger	
  generation	
  of	
  journalists	
  at	
  the	
  paper,	
  who	
  see	
  the	
  newsroom	
  as	
  being	
  
too	
  cautious.	
  In	
  the	
  words	
  of	
  Asep,	
  a	
  young	
  editor	
  who	
  was	
  also	
  the	
  head	
  of	
  the	
  
political	
   desk:	
   “We	
   have	
   stepped	
   back,	
   even	
   before	
   we	
   punch!”	
   Indeed,	
   they	
  
believe	
   that	
   in	
   many	
   cases,	
   the	
   newspaper	
   very	
   often	
   retreats	
   before	
   even	
  
attempting	
   a	
   step	
   that	
   puts	
   the	
   powerful	
   under	
   scrutiny.	
  On	
   the	
   other	
   hand,	
  
the	
  continuously	
  decreasing	
  circulation	
  (see	
  chapter	
  8)	
  of	
  the	
  print	
  newspaper	
  
due	
  to	
  the	
  explosion	
  of	
  online	
  media	
  is	
  an	
  incentive	
  to	
  provide	
  something	
  new	
  
for	
   the	
   readers.	
   Some	
   of	
   the	
   journalists	
   believe	
   that	
   more	
   critical	
   watchdog	
  
journalism	
  might	
  be	
  the	
  answer.	
  Would	
  these	
  factors	
  be	
  sufficient	
  to	
  be	
  able	
  to	
  
change	
  the	
  dominant	
  culture	
  inside	
  the	
  Kompas	
  newsroom?	
  	
  

This	
   study	
  suggests	
   that	
   if	
   such	
  a	
  shift	
  could	
  happen,	
  we	
  will	
  not	
  see	
   it	
   in	
   the	
  
near	
   future.	
  Whilst	
   this	
   chapter	
   has	
   described	
   how	
   the	
   attempts	
   to	
   cultivate	
  
close	
   relations	
   with	
   the	
   power	
   holders	
   is	
   conducted	
   through	
   the	
   way	
   the	
  



Chapter	
  5	
  

	
  

Page	
  |	
  200	
  	
  
	
  

newspaper	
   covers	
   stories	
   on	
   corruption,	
   the	
   next	
   chapter	
   will	
   explain	
   how	
  
Kompas	
   positioned	
   itself	
   amid	
   fierce	
   political	
   competition	
   between	
   elites	
  
during	
  the	
  2014	
  presidential	
  election	
  in	
  such	
  a	
  way	
  that	
  they	
  maintained	
  close	
  
ties	
   with	
   whoever	
   won.	
   Chapter	
   6	
   will	
   also	
   elaborate	
   on	
   the	
   challenges	
   to	
  
maintain	
  such	
  a	
  position	
  from	
  within	
  the	
  newsroom.	
  	
  

	
  

	
  

	
  


