
Between fear and power : Kompas, Indonesia's most influential daily
newspaper, 1965-2010
Wijayanto, W.

Citation
Wijayanto, W. (2019, January 17). Between fear and power : Kompas, Indonesia's most
influential daily newspaper, 1965-2010. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/68274
 
Version: Not Applicable (or Unknown)

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the
Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/68274
 
Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/68274


 
Cover Page 

 
 

 
 
 

 
 
 

The handle http://hdl.handle.net/1887/68274 holds various files of this Leiden University 
dissertation. 
 
Author: Wijayanto, W. 
Title: Between fear and power : Kompas, Indonesia's most influential daily newspaper, 
1965-2010 
Issue Date: 2019-01-17 
 

https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1
http://hdl.handle.net/1887/68274
https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1�


	
  

	
  

	
  

	
  

	
  

	
  

Part	
  II	
  
	
  
Ideals	
  and	
  Pragmatism	
  in	
  Practice	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  120	
  	
  
	
  

	
  

	
  

Chapter	
  4 	
  
	
  

Rasa	
  as	
  the	
  Basis	
  of	
  Kompas	
  Self-­‐
Censorship	
  

	
  

	
  

	
  “We	
  try	
  our	
  best	
  not	
  to	
  hurt	
  others’	
  feelings;	
  that’s	
  part	
  of	
  
Javanese	
  culture.	
  What’s	
  the	
  advantage	
  of	
  hurting	
  others,	
  right?	
  I	
  
could	
  write	
  whatever	
  I	
  want,	
  but	
  will	
  other	
  people	
  feel	
  fine	
  with	
  

that?	
  Would	
  they	
  be	
  angry	
  or	
  not?	
  Would	
  other	
  people	
  feel	
  
offended?	
  	
  Would	
  their	
  hearts	
  feel	
  the	
  call?”	
  

~Arunata,	
  former	
  Kompas	
  journalist,	
  personal	
  communication,	
  
March	
  3,	
  2015	
  

	
  

It	
  was	
  Friday	
  night	
  in	
  the	
  Kompas	
  newsroom.	
  Even	
  though	
  the	
  clock	
  on	
  the	
  wall	
  
showed	
   that	
   it	
   was	
   almost	
   midnight,	
   the	
   newsroom	
   was	
   still	
   crowded	
   with	
  
journalists:	
   a	
   normal	
   everyday	
   scene.	
   As	
   midnight	
   approached,	
   the	
   editors	
  
became	
  even	
  busier,	
  striving	
  to	
  meet	
  their	
  deadlines.	
  In	
  one	
  corner	
  of	
  the	
  room,	
  
something	
  unusual	
  was	
  happening.	
  Five	
  journalists	
  were	
  seated	
  around	
  a	
  table	
  
near	
   the	
  political	
  desk.	
  Two	
  of	
   them	
  were	
   senior	
  editors,	
  while	
   the	
   rest	
  were	
  
young	
  journalist	
  candidates,	
  still	
  in	
  their	
  probationary	
  period.	
  This	
  was	
  the	
  last	
  
day	
  of	
  the	
  their	
  training	
  at	
  the	
  political	
  desk	
  and	
  the	
  three-­‐month	
  evaluations	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  121	
  	
  
	
  

were	
   being	
   carried	
   out.	
   This	
   evaluation	
   is	
   important	
   in	
   determining	
   whether	
  
these	
  candidates	
  get	
  appointed	
  as	
  permanent	
  employees	
  or	
  not.	
  

On	
  one	
   side	
  of	
   the	
   table	
  was	
  a	
  young	
  woman	
  named	
  Sheryl.	
   She	
  was	
  a	
   fresh	
  
graduate	
  from	
  a	
  prominent	
  university	
   in	
  Indonesia	
  and	
  had	
  been	
  working	
  as	
  a	
  
trainee	
  at	
  Kompas	
  ever	
  since.	
  Asep,	
   the	
  Chief	
  Editor	
  of	
   the	
  political	
  desk,	
  was	
  
chastising	
  her	
  for	
  a	
  recent	
  mistake	
  involving	
  two	
  very	
  important	
  news	
  sources.	
  
The	
  first	
  source	
  was	
  a	
  former	
  military	
  general,	
  who	
  was	
  also	
  one	
  of	
  the	
  former	
  
Vice	
  Presidents	
   in	
  the	
  Suharto	
  era,	
  Tri	
  Sutrisno.	
   	
  The	
  second	
  was	
  Harry	
  Tjan,	
  a	
  
senior	
   political	
   researcher	
   from	
   CSIS,	
   an	
   important	
   think	
   tank	
   organization	
  
during	
   Indonesia’s	
   New	
   Order	
   regime.	
   Reporting	
   on	
   a	
   seminar	
   held	
   by	
   “The	
  
Movement	
   of	
   Strengthening	
   Pancasila	
   (GPP)”,	
   of	
   which	
   Try	
   Sutrisno	
   was	
   the	
  
chair	
  and	
  Harry	
  Tjan	
  acted	
  as	
  the	
  main	
  speaker,	
  Sheryl	
  was	
  said	
  to	
  have	
  quoted	
  
the	
   words	
   of	
   these	
   news	
   sources	
   incorrectly.	
   This	
   was	
   significant,	
   not	
   just	
  
because	
   these	
   important	
   news	
   sources	
  were	
   both	
   influential	
   political	
   figures,	
  
but	
  also	
  because	
  they	
  had	
  close	
  ties	
  with	
  Kompas’	
  media	
  owner,	
  Jakob	
  Oetama.	
  	
  

The	
  seminar	
  had	
  discussed	
  the	
  notion	
  of	
  returning	
  to	
  the	
  old	
  constitution.	
  This	
  
was	
   the	
   1945	
   Constitution	
   (henceforth,	
   UUD	
   1945),	
   which	
   was	
   created	
   by	
  
Indonesia’s	
  founding	
  fathers.	
  UUD	
  1945	
  proposed	
  that	
  the	
  Indonesian	
  People’s	
  
Assembly	
   (henceforth,	
  MPR)	
   should	
   come	
   back	
   to	
   its	
   function	
   as	
   the	
   highest	
  
state	
  institution	
  that	
  represents	
  the	
  people.	
  This	
  means	
  that	
  the	
  power	
  to	
  elect	
  
the	
   president	
   and	
   to	
   create	
   the	
   blueprint	
   for	
   Indonesian	
   development	
  
(henceforth,	
   the	
  GBHN)	
  would	
   be	
   returned	
  back	
   to	
  MPR.	
   Sheryl,	
   in	
   this	
   case,	
  
had	
  written	
  an	
  article	
  as	
  expected,	
  entitled:	
  “Perubahan	
  UUD	
  1945,	
  kembalikan	
  
Fungsi	
  MPR	
  dan	
  GBHN”	
  (The	
  Amendment	
  of	
  the	
  1945	
  Constitution,	
  Giving	
  Back	
  
the	
  Function	
  of	
  MPR	
  and	
  The	
  GBHN),	
  and	
  it	
  had	
  appeared	
  on	
  the	
  second	
  page	
  
of	
   the	
   newspaper,	
   dated	
   Thursday,	
   February	
   20,	
   2014.	
   The	
   headline	
   of	
   the	
  
article	
  was	
  as	
  follows:	
  	
   	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  122	
  	
  
	
  

The	
   Movement	
   of	
   Strengthening	
   Pancasila	
   argues	
   that	
   the	
  
amendment	
   of	
   the	
   1945	
   constitution	
   conducted	
   in	
   2002,	
   which	
   has	
  
erased	
   The	
   GBHN	
   and	
   decreased	
   the	
   power	
   of	
   MPR,	
   needs	
   to	
   be	
  
reconsidered.	
  (Kompas,	
  February	
  20,	
  2014)	
  

Early	
  in	
  the	
  morning	
  on	
  February	
  20,	
  Harry	
  Tjan	
  made	
  a	
  direct	
  complaint	
  to	
  the	
  
newspaper	
   as	
   he	
   felt	
   that	
   he	
   had	
   been	
   cited	
   incorrectly.	
   He	
   agreed	
  with	
   the	
  
point	
   about	
   MPR	
   and	
   the	
   reconsideration	
   of	
   the	
   2002	
   amendment,	
   but	
   he	
  
argued	
  that	
  The	
  GBHN	
  part	
  had	
  not	
  been	
  properly	
  quoted.	
  He	
  did	
  not	
  think	
  that	
  
The	
  GBHN	
   -­‐the	
   state	
   policy	
   guidelines	
  made	
  by	
   the	
   People’s	
  Assembly	
   (MPR)	
  
during	
  the	
  New	
  Order	
  period	
  should	
  be	
  brought	
  back.	
  	
  He	
  argued	
  that	
  this	
  was	
  
because	
  The	
  GBHN	
  did	
  not	
  only	
  direct	
  the	
  president’s	
  policy	
  over	
  five	
  years,	
  but	
  
had	
  to	
  also	
  guide	
  the	
  developmental	
  policy	
  for	
  decades.	
  Therefore,	
  in	
  response	
  
to	
   Tjan’s	
   complaint,	
   everyone	
   was	
   looking	
   at	
   Sheryl.	
   The	
   secretary	
   of	
   Jakob	
  
Oetama	
  (Kompas’	
  President	
  Director)	
  had	
  called	
  the	
  Chief	
  Editor	
  asking	
  for	
  her.	
  
Asep,	
  Head	
  of	
   the	
  political	
  desk,	
   then	
  called	
  Sheryl	
  directly	
  at	
  home.	
   It	
  was	
  a	
  
shocking	
  morning	
  for	
  the	
  young	
  trainee,	
  and	
  she	
  was	
  extremely	
  nervous	
  about	
  
the	
  evaluation	
  meeting	
  to	
  be	
  held	
  the	
  following	
  day.	
  	
  

Sheryl	
  believed	
   that	
  Tjan	
  had	
  made	
   the	
  point	
  about	
  bringing	
  back	
  The	
  GBHN,	
  
and	
   Asep,	
   in	
   fact,	
   believed	
   her.	
   In	
   discussing	
   Sheryl’s	
   work	
   that	
   night,	
   Asep	
  
made	
  it	
  clear	
  that	
  it	
  was	
  no-­‐one’s	
  fault.	
  Yet,	
  he	
  suggested	
  that	
  it	
  would	
  be	
  good	
  
to	
  issue	
  an	
  apology.	
  He	
  said:	
  	
  

This	
   is	
   not	
   your	
   fault.	
   People	
   easily	
   get	
   offended	
   by	
   us.	
   If	
   other	
  
newspapers	
   slapped	
   people	
   in	
   the	
   face	
   or	
   knocked	
   them	
   down	
  with	
  
the	
  stories	
  they	
  published,	
  people	
  are	
   fine	
  with	
  that.	
  But	
   if	
  we’re	
  the	
  
one	
   who	
   does	
   it,	
   even	
   just	
   a	
   tiny	
   little	
   thing,	
   people	
   get	
   deeply	
  
offended.	
  In	
  Javanese,	
  we	
  say,	
  “ngono	
  yo	
  ngono	
  ning	
  ojo	
  ngono”	
  (you	
  
may	
   behave	
   that	
   way,	
   but	
   please	
   behave	
   like	
   this	
   instead).	
   	
   (Asep,	
  
evaluation	
  meeting,	
  February	
  21,	
  2014).	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  123	
  	
  
	
  

Asep	
  argues	
  here	
  that,	
  whether	
  Kompas	
  was	
  right	
  or	
  wrong,	
  apologizing	
  would	
  
always	
  be	
  a	
  wise	
  move.	
  In	
  doing	
  so,	
  he	
  emphasized	
  the	
  importance	
  of	
  “rasa”	
  in	
  
conducting	
   reportage	
   in	
   the	
   field	
   and	
   in	
   doing	
   journalism	
   in	
   general	
   to	
   these	
  
young	
  reporters.	
  With	
  regard	
  to	
  this	
  concept	
  of	
  rasa,	
  on	
  another	
  occasion,	
  Asep	
  
defined	
  it	
  to	
  me	
  as	
  follows:	
  

[It	
   is]	
   an	
   ability	
   to	
   show	
   sympathy	
   to	
   all	
   humans,	
   regardless	
   of	
  
whether	
   they	
   are	
   a	
   good	
   or	
   a	
   bad	
   person,	
   because	
   of	
   one’s	
  
understanding	
   that	
   one	
   is	
   not	
   an	
   angel	
   oneself,	
   and	
  who	
   therefore,	
  
can	
   also	
   make	
   a	
   mistake.	
   (Asep,	
   personal	
   interview,	
   November	
   26,	
  
2017).	
  

That	
  night,	
  Asep	
  advised	
  the	
  trainees	
  that	
  revealing	
  someone’s	
  mistake	
  in	
  news	
  
coverage	
  is	
  not	
  always	
  wise.	
  	
  He	
  gave	
  an	
  example	
  of	
  how	
  a	
  previous	
  journalist	
  
once	
   wrote	
   a	
   story	
   about	
   a	
   car	
   accident	
   without	
   revealing	
   the	
   fact	
   that	
   the	
  
driver	
  was	
   drunk,	
   because	
   the	
   driver	
   had	
   subsequently	
   died.	
   In	
   his	
   view,	
   this	
  
was	
  done	
  out	
  of	
   respect	
   towards	
  someone	
  who	
  had	
  already	
  passed	
  away.	
  He	
  
questioned	
  the	
  benefit	
  of	
  writing	
  negatively	
  about	
  a	
  person,	
  when	
  that	
  person	
  
had	
  already	
  suffered.	
  He	
  ended	
  his	
  advice	
  with	
  the	
  remark:	
  “rasa	
  will	
  provide	
  
you	
  with	
  guidance	
  as	
  to	
  whether	
  a	
  story	
  should	
  still	
  be	
  explored	
  further	
  or	
  not.”	
  
(Asep,	
  evaluation	
  meeting,	
  February	
  21,	
  2014).	
  

However,	
  in	
  the	
  example	
  above,	
  one	
  could	
  ask	
  Asep,	
  that	
  while	
  Kompas	
  wanted	
  
to	
  respect	
  the	
  death	
  of	
  a	
  person	
  by	
  not	
  revealing	
  that	
  he	
  was	
  drunk,	
  did	
  it	
  not	
  
also	
  mean	
  that	
  the	
  newspaper	
  had	
  failed	
  to	
  teach	
  the	
  reader	
  a	
  lesson	
  about	
  the	
  
dangers	
  of	
  drink	
  driving?	
  With	
   regard	
   to	
  Sheryl,	
  one	
  could	
  ask	
  why	
   the	
  paper	
  
should	
  apologize,	
  if	
  they	
  were	
  actually	
  right?	
  	
  

This	
   chapter	
  will	
   examine	
   the	
   particular	
   form	
   of	
   self-­‐censorship	
   that	
  Kompas	
  
engages	
   in.	
   I	
  will	
  argue	
  this	
   self-­‐censorship	
   is	
   informed	
  and	
   legitimized	
  by	
   the	
  
interpretations	
  of	
  rasa.	
  Subsequently,	
  I	
  will	
  argue	
  that	
  this	
  emphasis	
  on	
  rasa	
  is	
  
influenced	
   by	
   the	
   political	
   economy	
   interest	
   of	
   the	
   newspaper.	
   Indeed,	
   the	
  
reluctance	
   of	
   Kompas	
   to	
   criticize	
   power	
   holders	
   is	
   related	
   to	
   its	
   interest	
   in	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  124	
  	
  
	
  

securing	
   its	
   economic	
   interests	
   and	
   to	
   obtain	
   protection	
   through	
   its	
   elite	
  
contacts.	
  These	
  interests	
  make	
  the	
  newspaper	
  wary	
  of	
  offending	
  its	
  influential	
  
and	
   useful	
   associates.	
   In	
   this	
   regard,	
   both	
   cultural	
   factors	
   as	
  well	
   as	
   political	
  
economy	
  factors	
  have	
  intertwined	
  in	
  shaping	
  Kompas’	
  journalistic	
  practice.	
  	
  

This	
  chapter	
  will	
  be	
  divided	
  into	
  six	
  parts.	
  The	
  first	
  part	
  will	
  discuss	
  the	
  concept	
  
of	
   rasa	
   as	
   found	
   in	
   the	
   literature	
   on	
   Javanese	
   culture	
   and	
   examine	
   how	
   this	
  
concept	
   is	
   understood	
   by	
  Kompas	
   journalists.	
   Next,	
   it	
  will	
   present	
   the	
   use	
   of	
  
rasa	
   in	
   the	
   case	
   of	
   self-­‐censorship	
   of	
   the	
   newspaper’s	
   coverage	
   of	
   power	
  
holders.	
  The	
  third	
  part	
  discusses	
  the	
  use	
  of	
  rasa	
  in	
  framing	
  the	
  headline	
  title	
  of	
  
a	
   news	
   article	
   on	
   corruption,	
   illustrating	
   how	
   self-­‐censorship	
   operates	
   at	
  
Kompas.	
   The	
   fourth	
   part	
   will	
   discuss	
   how	
   rasa	
   has	
   been	
   internalized	
   as	
   the	
  
habitus	
  of	
  the	
  newspaper’s	
  journalists,	
  and	
  finally,	
  	
  I	
  will	
  discuss	
  several	
  cases	
  of	
  
the	
  use	
  of	
  rasa	
  in	
  the	
  newspaper’s	
  conflicts	
  with	
  conservative	
  Islamic	
  groups.	
  I	
  
will	
  argue	
  that	
  even	
  though	
  rasa	
  is	
  a	
  cultural	
  value,	
  its	
  implementation	
  has	
  very	
  
much	
  been	
  influenced	
  by	
  some	
  political	
  economy	
  factors.	
  To	
  being,	
  I	
  will	
  start	
  
my	
   discussion	
   by	
   outlining	
   briefly	
   the	
   theorization	
   about	
   rasa	
   in	
   Javanese	
  
culture	
  according	
  to	
  the	
  existing	
  literature	
  in	
  the	
  next	
  section.	
  	
  

4.1 What	
  is	
  Rasa?	
  

Literature	
   on	
   Javanese	
   culture	
   has	
   highlighted	
   rasa	
   as	
   one	
   of	
   the	
   central	
  
concepts	
   to	
   understanding	
   the	
   Javanese	
   way	
   of	
   life,	
   especially	
   in	
   relation	
   to	
  
Javanese	
  beliefs	
  or	
  religion	
  (Geertz,	
  1960;	
  Mulder,	
  1978;	
  Stange,	
  1984;	
  Suseno,	
  
1997).	
  One	
  of	
  the	
  most	
  prominent	
  scholars	
  was	
  Geertz,	
  whose	
  theorization	
  on	
  
rasa	
  has	
  mostly	
   been	
   adopted	
   by	
   other	
   scholars.	
   Geertz	
   perceives	
   of	
   rasa	
   as	
  
being	
  a	
  common	
  element	
  existing	
  in	
  three	
  main	
  aspects	
  of	
  the	
  religious	
  life	
  of	
  
the	
   Javanese	
  gentry:	
  etiquette,	
   art	
   and	
  mystical	
  practice.	
   These	
   three	
  aspects	
  
represent	
   the	
   Javanese’s	
   effort	
   to	
   discipline	
   himself,	
   moving	
   away	
   from	
   the	
  
outer	
   aspect	
   of	
   life	
   and	
   focusing	
  on	
   the	
   inner.	
   By	
   ‘etiquette’	
   he	
   refers	
   to	
   the	
  
polished	
   interpersonal	
   behavior	
   that	
   smooths	
   daily	
   interactions	
   with	
   other	
  
people.	
   ‘Art’	
   is	
   seen	
  as	
  a	
  dual	
  discipline	
  of	
  mind	
  and	
  body	
  which	
  manifests	
   in	
  
inner	
  significance	
  being	
  revealed	
  in	
  outward	
  gesture.	
   ‘Mystical	
  practice’	
  refers	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  125	
  	
  
	
  

to	
   the	
   intensive	
   regulation	
   of	
   thought	
   and	
   feeling	
   to	
   marshal	
   an	
   individual’s	
  
spiritual	
  resources	
  for	
  the	
  attainment	
  of	
  ultimate	
  enlightenment.	
  	
  

In	
  defining	
  rasa,	
  Geertz	
  argued	
  that	
  rasa	
  has	
  two	
  primary	
  meanings:	
  “feeling”	
  
and	
  “meaning”.	
  As	
  “feeling”	
   it	
   refers	
  to	
  both	
  the	
  five	
  physical	
  sensations	
  such	
  
as	
   seeing,	
   hearing,	
   talking,	
   smelling,	
   and	
   tasting,	
   and	
   also	
   the	
   emotional	
  
“feelings”	
   of	
   the	
   heart	
   such	
   as	
   sadness	
   and	
   happiness.	
   Meanwhile,	
   as	
  
“meaning”,	
  rasa	
  applies	
  to	
  the	
  perception	
  and	
  understanding	
  of	
  what	
  is	
  hidden	
  
between	
   the	
   lines	
   of	
   the	
   words	
   in	
   a	
   letter,	
   poem,	
   or	
   even	
   daily	
   verbal	
  
interaction.	
  Furthermore,	
  it	
  also	
  applies	
  to	
  external	
  physical	
  movements	
  which	
  
represent	
   the	
   internal,	
   such	
  as	
   the	
  movement	
   in	
  a	
  dance,	
  polite	
  gesture,	
  or	
  a	
  
smile.	
   Indeed,	
  while	
   it	
   is	
   hard	
   to	
   examine	
  whether	
   someone	
   has	
   internalized	
  
rasa	
  and	
  therefore	
  is	
  at	
  inner	
  peace	
  with	
  himself,	
  people	
  can	
  deduce	
  it	
  from	
  his	
  
external	
   appearance,	
   especially	
   in	
   regard	
   to	
   his	
   etiquette.	
   	
   In	
   the	
   words	
   of	
  
Geertz,	
   “the	
   more	
   refined	
   one’s	
   feeling,	
   the	
   more	
   profound	
   one’s	
  
understanding,	
   the	
  more	
   elevated	
   one’s	
  moral	
   character,	
   the	
  more	
   beautiful	
  
one’s	
   external	
   aspects.”	
   (1960:	
   239).	
   A	
   Javanese	
   who	
   possesses	
   rasa	
   and	
  
therefore	
  an	
  inner	
  peace	
  will	
  demonstrate	
  refined	
  and	
  polite	
  behavior	
  towards	
  
others,	
  which	
  will	
  also	
  make	
  those	
  surrounding	
  him	
  feel	
  an	
  inner	
  peace	
  within.	
  
The	
  ultimate	
  end	
  is	
  the	
  creation	
  of	
  social	
  harmony,	
  ensuring	
  every	
  person	
  lives	
  
in	
  a	
  state	
  of	
  tranquility.	
  

This	
  conceptualization	
  of	
  rasa	
  as	
  suggested	
  by	
  Geertz	
  has	
  been	
  shared	
  by	
  other	
  
scholars	
   such	
   as	
   Mulder	
   (1978),	
   Stange	
   (1984)	
   and	
   Suseno	
   (1997).	
   	
   Mulder	
  
(1978),	
  for	
  instance,	
  relates	
  the	
  Javanese	
  emphasis	
  on	
  rasa	
  to	
  the	
  principles	
  of	
  
harmony,	
   oneness,	
   and	
   even	
   coincidence,	
   which	
   are	
   expressed	
   in	
   Javanese	
  
social	
   life.	
   Meanwhile,	
   Stange	
   (1984)	
   suggests	
   that	
   a	
   harmonious	
   society	
   is	
  
inseparable	
   from	
  good	
   leadership,	
  as	
  a	
  good	
   leader	
  not	
  only	
  understands	
  and	
  
reflects	
   the	
  will	
   of	
   the	
   people,	
   but	
   becomes	
   the	
   physical	
   embodiment	
   of	
   the	
  
collective.	
  In	
  a	
  similar	
  vein,	
  Suseno	
  (1997)	
  suggests	
  that	
  expressing	
  respect	
  for	
  
hierarchical	
   order	
   in	
   society	
   is	
   extremely	
   satisfying	
   to	
   the	
   gentry,	
   as	
   it	
  
contributes	
  to	
  the	
  maintenance	
  of	
  a	
  system	
  where	
  everybody	
  has	
  his	
  place	
  and	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  126	
  	
  
	
  

everything	
   is	
   in	
   order,	
   and	
   therefore,	
   all	
   aspects	
   of	
   society	
   can	
   progress	
  
smoothly.	
  No-­‐one	
  needs	
  to	
  fear	
  confrontation,	
  surprise	
  or	
  disappointment.	
  This	
  
feeling	
  of	
  being	
  bound	
  together	
  in	
  an	
  ordered	
  society	
  gives	
  him	
  an	
  inner	
  feeling	
  
of	
  peace,	
   and	
  ensures	
  an	
  absence	
  of	
   conflicting	
  emotions	
  and	
   tensions,	
   all	
   of	
  
which	
   fulfill	
   his	
   idea	
   of	
   a	
   good	
   life.	
   It	
   is	
   in	
   this	
   regard	
   that	
   when	
   there	
   is	
   a	
  
dispute	
   or	
   argument,	
   a	
   Javanese	
   would	
   prioritize	
   and	
   seek	
   harmony.	
   Suseno	
  
explains,	
   “The	
   decisive	
   issue	
   is	
   not	
   the	
   question	
   of	
   truth,	
   but	
   whether	
   this	
  
world-­‐view	
  is	
  experienced	
  as	
  “fitting”	
  and	
  whether	
   it	
  presents	
   itself	
  through	
  a	
  
meaningful	
  rasa.”	
  (1997:	
  132)	
  

In	
   this	
   sense,	
   rasa	
   is	
   interpreted	
   as	
   an	
   obligation	
   to	
   social	
   order	
   or	
   harmony	
  
which	
   takes	
   priority	
   over	
   an	
   obligation	
   to	
   speak	
   or	
   seek	
   the	
   truth.	
   This	
   is	
  
encapsulated	
  in	
  a	
  Javanese	
  proverb:	
  “bener	
  durung	
  mesti	
  pener”	
  which	
  means	
  
conveying	
  the	
  truth	
  is	
  not	
  always	
  right	
  if	
  it	
  violates	
  social	
  harmony.	
  The	
  case	
  of	
  
the	
  drunk	
  driver	
  above	
  illustrates	
  this	
  interpretation	
  of	
  rasa.	
  For	
  Asep,	
  it	
  was	
  a	
  
journalistic	
  truth,	
  or	
  bener,	
  that	
  he	
  was	
  drunk;	
  however,	
  revealing	
  this	
  would	
  be	
  
considered	
  ora	
  pener	
  (not	
  fitting).	
  

As	
   I	
   will	
   discuss	
   in	
   the	
   next	
   section,	
   such	
   a	
   concept	
   of	
   rasa	
   is	
   useful	
   in	
  
interpreting	
  the	
  news	
  production	
  process	
  in	
  the	
  Kompas	
  newsroom.	
  It	
  helps	
  to	
  
explain	
   how	
   on	
  many	
   occasions,	
   a	
   reluctance	
   to	
   criticize	
   power	
   holders	
   does	
  
not	
   stem	
   from	
   a	
   conscious	
   act	
   of	
   self-­‐censorship.	
   Rather,	
   it	
   comes	
   from	
   an	
  
almost	
  embodied	
  sense	
  of	
  social	
  obligation,	
  of	
  knowing	
  what	
  proper	
  behavior	
  is,	
  
or	
  as	
  Suseno	
  puts	
  it,	
  what	
  is	
  ‘fitting’,	
  which	
  often	
  clashes	
  with	
  the	
  difficult	
  ideal	
  
of	
  ‘speaking	
  truth	
  to	
  power	
  holders’.	
  	
  

4.2 Rasa	
  as	
  a	
  Basis	
  for	
  Resolving	
  Complaints	
  	
  

How	
  was	
  Sheryl’s	
  case	
  above	
  solved?	
  Later	
  on	
  the	
  same	
  day,	
  at	
  Jakob	
  Oetama’s	
  
request,	
  Sheryl	
  was	
  asked	
  to	
  come	
  to	
  the	
  house	
  of	
  Harry	
  Tjan	
  to	
  apologize.	
  She	
  
was	
  accompanied	
  by	
  Heru,	
  one	
  of	
  the	
  editors	
  at	
  the	
  political	
  desk.	
  On	
  the	
  way	
  
to	
  Tjan’s	
  house,	
  Heru	
  gently	
  warned	
  Sheryl	
  to	
  just	
  be	
  quiet	
  and	
  politely	
  listen	
  to	
  
whatever	
   Tjan	
   had	
   to	
   say:“	
   Don’t	
   argue.	
   Just	
   answer,	
   ‘Yes.’	
   ”	
   To	
   Sheryl’s	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  127	
  	
  
	
  

surprise	
  Harry	
  Tjan	
  was	
  not	
   angry	
  at	
   all.	
  He	
   seemed	
  even	
  happy	
   to	
   see	
   them	
  
both	
  and	
  warmly	
  welcomed	
  them	
  into	
  his	
  house.	
  Then,	
  as	
  the	
  discussion	
  went	
  
on,	
  Tjan	
  explained	
  the	
  reason	
  why	
  he	
  had	
  made	
  a	
  complaint.	
  He	
  explained	
  that	
  
he	
  had	
  never	
  agreed	
  with	
  the	
  idea	
  of	
  bringing	
  back	
  The	
  GBHN	
  in	
  the	
  Indonesian	
  
Constitution,	
   and	
   that	
  he	
  had	
  even	
   said	
   so	
   in	
   some	
  previous	
   seminars.	
   Sheryl	
  
told	
  me,	
  “As	
  ordered,	
  I	
   just	
   listened	
  politely	
  to	
  his	
  complaint,	
  smiling,	
  nodding,	
  
and	
  saying	
  yes	
  when	
  necessary.”	
  	
  

On	
  the	
  next	
  day,	
  Friday,	
  February	
  21,	
  2014,	
  a	
  smaller	
  news	
  article	
  appeared	
  on	
  
the	
  same	
  page	
  as	
  the	
  original	
  article	
  Sheryl	
  had	
  written,	
  entitled:	
  “Pembukaan	
  
UUD	
   1945	
   Memuat	
   Tujuan	
   Negara	
   Indonesia	
   (The	
   Opening	
   of	
   the	
   1945	
  
Constitution	
  Admitted	
  Indonesian	
  State’s	
  Aim).	
  The	
  article,	
  which	
  was	
  only	
  one	
  
paragraph	
   in	
   length,	
   did	
  not	
   adequately	
   clarify	
   the	
  error	
  made	
   in	
   the	
  original	
  
article.	
   In	
   relation	
   to	
  The	
  GBHN,	
   this	
   second	
  article	
  only	
   said	
   that	
   “Harry	
  Tjan	
  
argues	
   that	
   The	
   GBHN	
   is	
   no	
   longer	
   relevant	
   to	
   the	
   current	
   situation,	
   as	
   a	
  
president	
  will	
  only	
  maximally	
  work	
  for	
  ten	
  years.”	
  (Kompas,	
  February	
  21,	
  2014).	
  
This	
  insufficient	
  clarification	
  was	
  obvious	
  considering	
  the	
  content	
  of	
  the	
  article	
  
above	
  compared	
  to	
  the	
  original	
  article:	
  

The	
  People’s	
  Assembly	
  has	
  to	
  function	
  as	
  the	
  highest	
  state	
  institution	
  
which	
   conducts	
   the	
   people’s	
  mandate	
   and	
   also	
   enacts	
   The	
  GBHN	
  as	
  
stated	
   in	
   the	
  1945	
  Constitution,	
  before	
   the	
  amendment.	
   (Harry	
  Tjan,	
  
Seminar	
   of	
   Restudying	
   the	
   Amendment	
   of	
   the	
   1945	
   Constitution,	
  
Granadi	
  Jakarta,	
  February	
  19,	
  2014)	
  	
  

These	
   two	
  messages	
   have	
   the	
   potential	
   to	
   convey	
   different	
  meanings	
   and	
   to	
  
confuse	
  the	
  readers,	
  since	
  they	
  contradict	
  each	
  other.	
  	
  

The	
  source	
  of	
   the	
  confusion	
   lies	
  within	
   the	
   inconsistent	
  message	
  showing	
   the	
  
same	
   news	
   source	
   speaking	
   about	
   The	
   GBHN.	
   The	
   original	
   article	
   said	
   that	
  
according	
   to	
   the	
   source,	
   Indonesia	
   should	
   return	
   to	
   The	
   GBHN,	
   while	
   the	
  
revised	
   article	
   stated	
   the	
   opposite	
   -­‐	
   that	
   according	
   to	
   the	
   source,	
   Indonesia	
  
should	
   not	
   use	
   The	
   GBHN.	
   The	
   supposedly	
   revised	
   article	
   did	
   not	
   show	
   any	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  128	
  	
  
	
  

notification	
   statement	
   saying	
   that	
   it	
  was	
  meant	
   to	
  be	
  a	
   revision	
   (ralat)	
  of	
   the	
  
previous	
  day’s	
  article.	
   In	
  terms	
  of	
  quantity,	
  the	
  clarification	
  was	
  insufficient	
  as	
  
the	
  latter	
  article	
  was	
  much	
  shorter	
  that	
  the	
  first	
  one:	
  while	
  the	
  first	
  article	
  was	
  
8	
  paragraphs	
  and	
  6	
  columns	
  in	
  length,	
  the	
  second	
  was	
  only	
  one	
  paragraph	
  and	
  
one	
   single	
   column	
   in	
   length.	
   This	
   imbalance	
   in	
   the	
   length	
   of	
   coverage	
   may	
  
suggest	
  that	
  the	
  latter	
  article	
  did	
  not	
  properly	
  clarify	
  the	
  issue	
  and	
  explain	
  the	
  
contrasting	
  statement	
  given	
  by	
   the	
  sources.	
  However,	
  no	
  complaint	
  appeared	
  
the	
  next	
  day.	
  Both	
  parties	
   seemed	
  happy.	
  Try	
  Sutrisno,	
   the	
  Chair	
  of	
  The	
  GPP,	
  
even	
   made	
   a	
   phone	
   call	
   to	
   the	
   newsroom	
   conveying	
   his	
   gratitude	
   for	
   the	
  
coverage.	
  

Both	
  Try	
  Sutrisno	
  and	
  Harry	
  Tjan	
  believed	
  that	
  they	
  were	
  right	
  and	
  Kompas	
  was	
  
wrong.	
   In	
   this	
   kind	
   of	
   situation,	
   the	
   Indonesian	
   Press	
   Law	
   as	
   stated	
   in	
   the	
  
Regulation	
   of	
   the	
   Press	
   Council	
   (Peraturan	
   Dewan	
   Pers)	
   number	
   3/2006	
  
regulates	
  that	
  the	
  press	
  has	
  to	
  give	
  the	
  news	
  sources	
  the	
  right	
  to	
  answer	
  (hak	
  
jawab)	
   and	
   the	
   right	
   to	
   correct	
   (hak	
  koreksi)	
   sufficiently	
   (secara	
  proposional).	
  
The	
   latter	
  article	
  published	
  on	
  February	
  21	
  never	
   stated	
   that	
   it	
  was	
  meant	
   to	
  
clarify	
  the	
  statement	
  made	
  in	
  the	
  previous	
  article.	
  At	
  the	
  same	
  time,	
  the	
  news	
  
sources,	
   despite	
   their	
   complaints,	
   did	
   not	
   push	
   the	
   case	
   further	
   by	
   claiming	
  
their	
  legal	
  rights.	
  So,	
  were	
  the	
  news	
  sources	
  right?	
  Or	
  had	
  the	
  newspaper	
  made	
  
no	
   error	
   in	
   its	
   coverage,	
   as	
   the	
   Chief	
   Editor	
   believed?	
   If	
   so,	
   why	
   were	
   they	
  
willing	
  to	
  apologize?	
  This	
  is	
  where	
  rasa	
  came	
  into	
  play.	
  The	
  newspaper	
  did	
  not	
  
want	
  to	
  disrespect	
  Tjan	
  by	
  refusing	
  his	
  request;	
  on	
  the	
  other	
  hand,	
  Tjan	
  did	
  not	
  
want	
  to	
  embarrass	
  the	
  paper	
  by	
  making	
  an	
  explicit	
  confession	
  that	
  it	
  had	
  been	
  
wrong.	
  	
  

4.3 Rasa	
  as	
  a	
  Guide	
  to	
  Framing	
  Corruption	
  Stories	
  	
  

Rasa	
   also	
   informs	
   the	
   way	
   in	
   which	
   stories	
   of	
   corruption	
   are	
   covered.	
   The	
  
particular	
   way	
   in	
   which	
   Kompas	
   deals	
   with	
   corruption	
   coverage	
   reflects	
   the	
  
cautious	
  character	
  of	
  Kompas	
  reporting.	
  A	
  particular	
  case	
  can	
  illustrate	
  this.	
  	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  129	
  	
  
	
  

It	
  was	
  Wednesday,	
  March	
  12,	
  2014.	
  At	
  Kompas,	
  the	
  weekly	
  meeting	
  was	
  about	
  
to	
   start	
   at	
   10	
   am.	
   People	
   were	
   gathered	
   in	
   the	
   main	
   meeting	
   room,	
   and	
  
Kompas	
  Chief	
  Editor,	
  Arif	
  Subangun,	
  opened	
  the	
  meeting	
  by	
  discussing	
  a	
  recent	
  
complaint	
   made	
   about	
   the	
   news	
   coverage	
   of	
   the	
   Indonesian	
   Vice	
   President,	
  
Boediono.	
   The	
   complaint	
   concerned	
  an	
  article	
  dated	
  March	
  7,	
   2014,	
   entitled:	
  
“Nama	
  Boediono	
  Disebut	
  67	
  Kali”	
  (Boediono’s	
  Name	
  was	
  mentioned	
  67	
  times.)”	
  	
  

The	
   article	
   covered	
   the	
   judicial	
   process	
   of	
   Budi	
   Mulya,	
   Deputy	
   General	
   of	
  
Indonesian	
   Bank.	
   The	
   Indonesian	
   Central	
   bank	
   was,	
   through	
   its	
   relation	
   with	
  
the	
  Century	
  Bank	
  scandal,	
  involved	
  in	
  a	
  mega	
  scandal	
  involving	
  corruption	
  that	
  
cost	
  the	
  state	
  more	
  than	
  $	
  547	
  million	
  (7,45	
  trillion	
  rupiah).	
  The	
  article	
  said	
  that	
  
during	
   the	
  prosecution,	
   the	
   judge	
  had	
  mentioned	
  Boediono	
   in	
  his	
   position	
   as	
  
the	
  Governor	
  of	
  the	
  bank	
  in	
  2008.	
  He	
  suggested	
  that	
  Boediono	
  was	
  involved	
  in	
  
the	
  bank’s	
  policy	
   to	
  bail	
  out	
  Century	
  Bank,	
  a	
  policy	
   that	
  was	
  only	
   intended	
  to	
  
lend	
   the	
   flailing	
   bank	
   about	
   $	
   49	
   million	
   (632	
   million	
   rupiah).	
   	
   In	
   reality,	
  
however,	
  Century	
  Bank	
  was	
   lent	
  a	
  much	
  bigger	
  amount.	
  The	
  Kompas	
  article	
  –	
  
particularly	
   its	
   headline	
   -­‐	
   left	
   readers	
   with	
   the	
   impression	
   that	
   there	
   was	
   a	
  
possibility	
  that	
  Boediono	
  was	
  involved	
  in	
  the	
  scandal.	
  

On	
   the	
  day	
  after	
   the	
  article	
   appeared,	
   the	
   spokesman	
  of	
   the	
  Vice	
  President’s	
  
office,	
  Yopie	
  Hidayat,	
  came	
  to	
  Kompas	
  to	
  complain	
  directly	
  about	
  this	
  headline.	
  
According	
   to	
  Asep,	
   the	
  Chief	
   Editor	
  of	
   the	
  political	
   desk	
  who	
  was	
   responsible	
  
for	
  the	
  headline,	
  there	
  was	
  a	
  strong	
  indication	
  that	
  the	
  Vice	
  President	
  himself	
  
had	
   called	
   the	
   President	
   Director	
   of	
  Kompas,	
   Jakob	
  Oetama,	
   that	
   day.	
   In	
   the	
  
meeting,	
   Arif	
   said,	
   “one	
   of	
   the	
   things	
   which	
   has	
   been	
   criticized	
   by	
   the	
   Vice	
  
President’s	
  office….	
  [is]	
  about	
  Kompas,	
  that	
  [the	
  newspaper]	
  seems	
  to	
  be	
  losing	
  
its	
   character.”	
   (Arif	
   Subangun,	
   weekly	
   editorial	
   meeting,	
  March	
   12,	
   2014).	
   In	
  
response,	
  Asep	
  answered:	
  

A	
   staff	
   member	
   from	
   the	
   Vice	
   President’s	
   office	
   has	
   complained	
  
about…	
  for	
  example,	
  eemmm…	
  the	
  title	
  of	
  67	
  having	
  no	
  meaning.	
  This	
  
is	
  a	
  journalistic	
  matter…	
  in	
  my	
  view,	
  even	
  if	
  the	
  Vice	
  President’s	
  name	
  
appeared	
   only	
   one	
   time	
   in	
   our	
   paper,	
   it	
   will	
   still	
   appear	
   in	
   other	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  130	
  	
  
	
  

newspapers.	
   I	
   think	
   it’s	
   a	
   hugely	
   significant	
   fact	
   that	
   [Boediono’s	
  
name]	
  has	
  been	
  [mentioned]	
  67	
  times.	
  This	
  [scandal	
  has	
  led	
  to]	
  a	
  big	
  
loss	
  for	
  the	
  country	
  (Asep,	
  weekly	
  editorial	
  meeting,	
  March	
  12,	
  2014)	
  

Here,	
  Asep	
  defended	
  his	
  position	
  that,	
  journalistically,	
  there	
  was	
  nothing	
  wrong	
  
with	
   the	
  headline	
   title.	
  His	
  opinion	
  was	
   that	
   there	
  was	
  news	
  value	
   in	
   the	
   fact	
  
that	
  the	
  judge	
  believed	
  that	
  Boediono	
  might	
  have	
  played	
  a	
  role	
  in	
  the	
  scandal,	
  
which	
  any	
  media	
  would	
  surely	
  cover.	
  	
  

In	
  this	
  regard,	
  Asep	
  had	
  a	
  point.	
  Various	
  other	
  media	
  had	
  also	
  covered	
  the	
  story	
  
of	
  Boediono	
  being	
   summoned	
  as	
  a	
  witness	
  at	
   this	
   trial.	
   They,	
   too,	
  had	
   stated	
  
that	
  it	
  was	
  alleged	
  that	
  he	
  played	
  a	
  role.	
  While	
  Kompas’	
  title	
  only	
  implied	
  that	
  
the	
  name	
  of	
  Boediono	
  was	
  mentioned,	
  several	
  other	
  media	
  were	
  more	
  explicit.	
  
One	
   day	
   prior	
   to	
   Kompas’	
   article,	
  on	
  March	
   6,	
   2014	
   ,	
   	
  BBC.com	
   covered	
   the	
  
story	
   with	
   the	
   title:	
   “Century	
   Indictment	
   Revealed	
   Boediono’s	
   Involvement.”	
  
While	
  Kompas’	
  headline	
  	
  only	
  implied	
  his	
  involvement,	
  the	
  BBC’s	
  title	
  explicitly	
  
stated	
  that	
  Boediono	
  was	
  involved	
  according	
  to	
  the	
  indictment	
  of	
  the	
  judge.	
  On	
  
the	
   same	
   day	
   as	
   the	
   BBC	
   article,	
   Tempo.co	
  wrote	
   a	
   story	
   entitled:	
   “Century	
  
Scandal,	
   JK:	
   Boediono	
   Must	
   Be	
   Responsible.”	
   This	
   headline	
   suggested	
   that	
  
Boediono	
  should	
  be	
  made	
  accountable	
  according	
  to	
  Jusuf	
  Kalla,	
  the	
  Indonesian	
  
Vice	
  President	
  of	
  Century	
  Bank	
  at	
   the	
   time	
  of	
   the	
  Century	
   case	
   in	
  2008,	
  who	
  
had	
  been	
  the	
  direct	
  superior	
  of	
  Boediono.	
  Still	
  in	
  the	
  same	
  month,	
  Koran	
  Sindo,	
  
on	
  March	
  28,	
  2014,	
  went	
  even	
  further	
  by	
  framing	
  a	
  story	
  with	
  a	
  headline	
  that	
  
suggested	
  Boediono	
  should	
  resign	
  from	
  his	
  position	
  as	
  Vice	
  President:	
  “Being	
  a	
  
Witness	
  for	
  Century	
  Scandal,	
  Boediono	
  Was	
  Pushed	
  to	
  Resign.”	
  	
  

In	
  the	
  meeting,	
  Asep	
  conveyed	
  his	
  suspicions	
  over	
  the	
  complaint	
  by	
  asking	
  Arif	
  
if	
  the	
  real	
  reason	
  behind	
  it	
  was	
  because	
  of	
  the	
  close	
  relationship	
  Boediono	
  had	
  
with	
   Jakob,	
   the	
   owner	
   of	
   Kompas.	
   If	
   this	
   was	
   the	
   case,	
   he	
   would	
  
wholeheartedly	
  acquiesce	
  not	
  to	
  write	
  any	
  more	
  critical	
  stores	
  about	
  Boediono	
  
anymore.	
  However,	
   he	
   insisted	
   that	
   the	
  newspaper	
   should	
  be	
   transparent.	
   In	
  
his	
  words:	
  “If	
  it’s	
  because	
  of	
  Pak	
  Jakob’s	
  relationship	
  with	
  Boediono	
  (that	
  I	
  am	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  131	
  	
  
	
  

not	
   allowed	
   to	
   write	
   about	
   it),	
   it’s	
   okay.	
   But	
   please	
   make	
   this	
   explicit	
  
beforehand.”	
  (Asep,	
  weekly	
  editorial	
  meeting,	
  March	
  12,	
  2014).	
  

Interestingly,	
  Arif,	
   the	
  Chief	
  Editor,	
  agreed	
  that	
  there	
  was	
  nothing	
  wrong	
  with	
  
the	
   content	
   of	
   the	
   news	
   article.	
   The	
   problem	
   lay	
   in	
   the	
   way	
   Kompas	
   had	
  
delivered	
   the	
  message,	
  which	
  needed	
   to	
  be	
   softer.	
  With	
  a	
  warm	
  smile	
  on	
  his	
  
face,	
  he	
  said:	
  

There	
  was	
  nothing	
  wrong	
  with	
  what	
  was	
  written	
  in	
  that	
  article.	
  Let’s	
  
talk	
  about	
  the	
  way	
  we	
  convey	
  the	
  message.	
  We	
  are	
  hard	
   in	
  principle	
  
but	
   flexible	
   in	
  our	
  way.	
  So	
  we	
  do	
  not	
  differ	
   in	
   terms	
  of	
  principle.	
  We	
  
should	
   convey	
   the	
   reality.	
   But	
   the	
   way	
   to	
   deliver	
   it	
   has	
   to	
   be	
  more	
  
sophisticated…	
  As	
  for	
  Pak	
  Jakob,	
  he	
  never	
  asked	
  me	
  to	
  drop	
  the	
  news	
  
story.	
  He	
  did	
  not	
   intervene.	
  But	
  he	
  did	
  say:	
   ‘Boediono	
   itu	
  orang	
  baik.	
  
Kasihan	
   ya’	
   (Boediono	
  was	
   a	
   good	
  man.	
   It’s	
   sad	
   to	
   hear	
   about	
   this	
  
situation…).	
  (Arif	
  ,	
  weekly	
  editorial	
  meeting,	
  March	
  12,	
  2014)	
  

After	
   the	
   meeting,	
   which	
   was	
   only	
   attended	
   by	
   a	
   dozen	
   editors,	
   I	
   posed	
   a	
  
question	
  to	
  Ryaas	
  Cahaya,	
  a	
  senior	
   journalist	
  and	
  one	
  of	
  the	
  vice	
  chief	
  editors	
  
on	
  the	
  editorial	
  board.	
   I	
  asked	
  whether	
  the	
  title	
  had	
  been	
  correct	
   in	
  his	
  view.	
  
His	
   response	
   was	
   that	
   the	
   headline	
   had	
   been	
   wrong.	
   It	
   was	
   not	
   a	
   typical	
  
headline	
  of	
  a	
  Kompas	
  article.	
  He	
  said:	
  

From	
  my	
  point	
  of	
   view,	
   it	
  was	
  not	
  Kompas.	
   I	
  mean,	
   if	
  we	
   talk	
  about	
  
that	
  title.	
  For	
  better	
  or	
  worse,	
  Boediono	
  is	
  the	
  Head	
  of	
  the	
  State.	
  We	
  
must	
  respect	
  him…	
  This	
  is	
  where	
  culture	
  becomes	
  important.	
  We	
  need	
  
to	
  explain	
  to	
  the	
  young	
  journalists	
  about	
  the	
  character	
  of	
  Kompas.	
  We	
  
pinch,	
   but	
   it	
   should	
   not	
   hurt.	
   (Ryaas	
   Cahaya,	
   personal	
   interview,	
  
March	
  12,	
  2014)	
  

Interestingly,	
  this	
  view	
  of	
  Ryaas	
  was	
  also	
  supported	
  by	
  other	
  senior	
  journalists,	
  
such	
  as	
  Budi	
  Rahardjo,	
  who	
  was	
   then	
  also	
   a	
   	
   vice	
   chief	
   editor	
  of	
  Kompas.	
  He	
  
said	
   Suseno’s	
  description	
  of	
   the	
   importance	
  of	
   respecting	
   those	
  higher	
   in	
   the	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  132	
  	
  
	
  

hierarchical	
   order	
   echoes	
   with	
   what	
   Ryaas	
   Cahaya	
   said	
   when	
   asked	
   about	
  
Boediono:	
   “For	
   better	
   or	
   worse,	
   Boediono	
   is	
   the	
   head	
   of	
   the	
   state.	
  We	
  must	
  
respect	
  to	
  him.”	
  (Ryaas	
  Cahaya,	
  personal	
  interview,	
  March	
  12,	
  2014).	
  

Months	
  after	
  the	
  meeting,	
  on	
  the	
  afternoon	
  of	
  October	
  5,	
  I	
  had	
  a	
  chance	
  to	
  talk	
  
to	
  Asep	
  about	
   the	
   incident.	
  He	
   still	
  believed	
   that	
   it	
  did	
  have	
   something	
   to	
  do	
  
with	
  the	
  close	
  relationship	
  between	
  Jakob	
  and	
  Boediono,	
  and	
  pointed	
  out	
  that	
  
both	
   were	
   originally	
   from	
   Jogjakarta	
   and	
   therefore	
   aware	
   of	
   the	
   Javanese	
  
values	
  of	
  respecting	
  each	
  other	
  and	
  trying	
  their	
  best	
  not	
  to	
  enter	
  into	
  any	
  direct	
  
confrontation.	
   He	
   implied	
   that	
   whilst	
   Jakob	
   might	
   not	
   have	
   explicitly	
  
complained	
  to	
  Arif	
  about	
  it,	
  but	
  they	
  all	
  knew	
  that	
  if	
  the	
  owner	
  said	
  something	
  
like	
  “He	
  was	
  a	
  good	
  man,	
   it’s	
   sad….,”	
   it	
  means	
   the	
   journalists	
  must	
  pay	
   strict	
  
attention	
   to	
   the	
   implication.	
   As	
   explained	
   in	
   chapter	
   3,	
   in	
   the	
   big	
   family	
   of	
  
Kompas,	
  Jakob	
  was	
  regarded	
  as	
  the	
  father	
  of	
  the	
  journalists,	
  who	
  were	
  seen	
  as	
  
his	
  children.	
  Therefore,	
  no	
   journalist	
   in	
  the	
  newsroom	
  wanted	
  to	
  make	
  Jakob,	
  
their	
   father,	
   feel	
   sad.	
   It	
   was	
   expected	
   that	
   Kompas	
   journalists	
   should	
   have	
  
enough	
  sensitivity	
  and	
  self-­‐awareness	
  not	
  to	
  put	
  Jakob	
  in	
  this	
  situation,	
  without	
  
having	
   to	
   be	
   told.	
   This	
   is	
   especially	
   true	
   considering	
   that	
   everyone	
   in	
   the	
  
newsroom	
   suspected	
   that	
   there	
   had	
   been	
   phone	
   calls	
   between	
   Jakob	
   and	
  
Boediono	
  in	
  regard	
  to	
  the	
  coverage.	
  	
  	
  

As	
   a	
   journalists	
   working	
   for	
   the	
   newspaper	
   for	
   more	
   than	
   15	
   years,	
   Asep	
  
understood	
   the	
   importance	
   of	
   not	
   offending	
   Boediono’s	
   feelings,	
   and	
   the	
  
importance	
  of	
  using	
  rasa.	
  However,	
  he	
  thought	
  his	
  mistake	
  lay	
  in	
  the	
  fact	
  that	
  
his	
  rasa	
  was	
  not	
  yet	
  sufficiently	
  refined	
  in	
  comparison	
  to	
  the	
  newspaper	
  elites	
  
in	
  the	
  higher	
  positions.	
  In	
  his	
  words:	
  

Perhaps	
   it	
   was	
   because	
   of	
   the	
   different	
   level	
   of	
   our	
   (understanding	
  
about)	
   rasa.	
  That	
  was	
  why	
  we	
  had	
  different	
   interpretations	
  on	
  what	
  
kind	
  of	
  headline	
  was	
  considered	
  appropriate.	
  There	
  is,	
  for	
  instance,	
  no	
  
problem	
  for	
  young	
  journalists	
  like	
  me	
  to	
  mention	
  (the	
  phrase)	
  67	
  times,	
  
but	
   for	
   senior	
   journalists	
   it	
   might	
   be	
   considered	
   inappropriate.	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  133	
  	
  
	
  

Perhaps	
   for	
   them	
   it	
   was	
   seen	
   to	
   be	
   too	
   confrontational.”	
   (Asep,	
  
personal	
  interview,	
  October	
  5,	
  2014).	
  

Such	
   an	
   explanation	
   suggests	
   that	
   rasa	
  was	
   a	
   shared	
   journalistic	
   value	
   in	
   the	
  
newsroom,	
  of	
  which	
  both	
  Asep	
  and	
  the	
  editorial	
  elites	
  mutually	
  understand.	
  	
  In	
  
this	
   regard,	
   both	
   parties	
   were	
   aware	
   that	
   corruption	
   stories	
   should	
   be	
  
conveyed	
  in	
  such	
  a	
  way	
  that	
  will	
  not	
  cause	
  offence	
  to	
  those	
  in	
  power.	
  Therefore,	
  
the	
  disagreement	
  between	
  Asep,	
  who	
  had	
  written	
  the	
  headline,	
  and	
  the	
  senior	
  
editors,	
   did	
   not	
   indicate	
   the	
   absence	
   of	
   rasa,	
   but	
   rather,	
   confirms	
   that	
   the	
  
existence	
  of	
  rasa	
  was	
  an	
  internalized	
  social	
  norm	
  in	
  the	
  newsroom.	
  

4.4 Rasa	
  as	
  a	
  Strategy	
  to	
  Deal	
  with	
  Islamic	
  Hardliners	
  

Rasa	
  was	
   also	
   used	
   as	
   a	
   strategy	
   to	
   deal	
   with	
   attacks	
   from	
   Islamic	
   hardline	
  
groups.	
   Paying	
   close	
   examination	
   to	
   Kompas’	
   history,	
   this	
   study	
   found	
   that	
  
every	
   time	
   the	
   newspaper	
   received	
   complaints	
   or	
   even	
   attacks	
   from	
   Islamic	
  
groups	
  due	
  to	
  its	
  coverage	
  of	
  Islam,	
  it	
  always	
  preferred	
  to	
  apologize	
  and	
  admit	
  
that	
   it	
  had	
  been	
  wrong.	
   	
   This	
   admission	
  was	
  made	
  even	
  when	
   the	
   journalists	
  
believed	
   that	
   they	
  were	
  actually	
  accurate	
   from	
  a	
   journalistic	
  point	
  of	
  view.	
   In	
  
this	
   regard,	
  what	
  matters	
   for	
  Kompas	
   journalists	
   is	
   not	
   being	
   right	
   or	
  wrong,	
  
but	
   rather	
   how	
   to	
   avoid	
   conflict	
   in	
   order	
   to	
   maintain	
   social	
   harmony.	
   These	
  
following	
  stories	
  will	
  illustrate	
  this	
  point.	
  

It	
   was	
   June	
   16,	
   2016.	
   For	
   Muslims	
   in	
   Indonesia,	
   it	
   was	
   one	
   of	
   the	
   days	
   for	
  
celebrating	
   the	
   fasting	
  month,	
   Ramadan.	
  On	
   this	
   day,	
   a	
   rather	
   unusual	
   event	
  
was	
   going	
   on	
   inside	
   the	
  Kompas	
  newsroom.	
   Tens	
   of	
   uninvited	
   guests,	
  mostly	
  
dressed	
   in	
  white	
   costumes,	
  were	
   visiting	
   the	
  office	
   of	
   the	
  media	
   group.	
   They	
  
were	
   the	
   elites	
   and	
  members	
   of	
   the	
   Islamic	
   Front	
  Defenders	
   (FPI),	
   an	
   Islamic	
  
hardline	
   group	
   who	
   were	
   well-­‐known	
   for	
   their	
   sporadic	
   raids	
   in	
   Indonesia,	
  
mostly	
  in	
  the	
  name	
  of	
  defending	
  Sharia	
  law.	
  Two	
  days	
  before,	
  a	
  letter	
  had	
  been	
  
sent	
  to	
  Kompas	
  from	
  the	
  FPI23,	
  mentioning	
  that	
  they	
  wanted	
  to	
  make	
  a	
  visit	
  to	
  
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
23	
  See	
  appendix	
  1.	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  134	
  	
  
	
  

discuss	
  some	
  of	
  the	
  recent	
  coverage.	
  	
  That	
  night,	
  one	
  of	
  the	
  journalists	
  said	
  to	
  
me	
  with	
  a	
  bitter	
  smile:	
  “This	
  is	
  a	
  special	
  exception	
  where	
  a	
  guest	
  determines	
  the	
  
date	
   and	
   time	
   of	
   their	
   visit	
   without	
   waiting	
   for	
   approval.”	
   	
   Therefore,	
   as	
  
planned,	
  at	
  around	
  1	
  pm	
  on	
  June	
  16,	
  these	
  special	
  “guests”	
  were	
  seated	
  in	
  one	
  
of	
   the	
   newspaper’s	
   conference	
   rooms,	
   being	
   welcomed	
   by	
   the	
   Chief	
   Editor,	
  
Randu	
  Rahardjo.	
  In	
  attendance	
  were	
  also	
  some	
  elites	
  of	
  the	
  media	
  group	
  from	
  
Kompas.TV	
  and	
  Kompas.com.	
  

In	
   a	
   video	
   that	
   went	
   viral	
   on	
   YouTube,	
   however,	
   people	
   could	
   see	
   that	
   the	
  
ensuing	
   discussion	
   was	
   rather	
   one-­‐sided.	
   It	
   was	
   the	
   members	
   of	
   FPI	
   who	
  
dominated,	
  while	
  the	
  journalists	
  mostly	
  listened	
  passively	
  to	
  them.	
  One	
  of	
  the	
  
most	
  noticeable	
  figures	
  in	
  the	
  discussion	
  was	
  Munarman,	
  the	
  spokesperson	
  of	
  
the	
  FPI.	
  Speaking	
  in	
  a	
  loud	
  voice	
  and	
  occasionally	
  pointing	
  a	
  finger	
  at	
  the	
  seated	
  
journalists,	
  he	
  accused	
  the	
  media	
  group	
  of	
  covering	
  recent	
  events	
   in	
  an	
  unfair	
  
manner.	
   In	
   particular,	
   it	
   was	
   the	
   news	
   relating	
   to	
   the	
   latest	
   raid	
   of	
   street	
  
vendors	
  by	
  the	
  Public	
  Order	
  Apparatus	
  (Satpol	
  PP)	
  that	
  involved	
  a	
  middle-­‐aged	
  
woman,	
  Saeni,	
  who	
  sold	
  food	
  during	
  the	
  daytime	
  in	
  Serang	
  Regency,	
  on	
  June	
  11,	
  
2016.24	
  Munarman	
   believed	
   that	
   the	
   raid	
   had	
   been	
   done	
   with	
   the	
   aim	
   of	
  
preserving	
   good	
   virtue,	
   namely	
   enforcing	
   the	
   implementation	
   of	
   Sharia	
   law.	
  
However,	
  he	
  believed	
  that	
  Kompas	
  had	
  reported	
  the	
  news	
   in	
  such	
  a	
  way	
  that	
  
portrayed	
   Saeni	
   as	
   the	
   victim	
   and	
   the	
   Satpol	
   PP	
   as	
   the	
  perpetrators,	
   and	
   the	
  
raid	
   as	
   unjust.	
   Thus,	
   in	
   the	
   view	
   of	
   the	
   FPI,	
   Kompas	
   had	
   misrepresented	
  
Muslims	
  in	
  a	
  negative	
  light	
  and	
  had	
  not	
  considered	
  their	
  perspective..	
   Indeed,	
  
Munarman	
  evoked	
  the	
  same	
  term	
  that	
  Kompas	
  journalists	
  use	
  to	
  describe	
  their	
  
manner	
   of	
   reporting:	
   perasaan	
   (feeling).	
   In	
   his	
  words:	
   “Why	
   does	
   Kompas	
   so	
  
often	
  offend	
  us?	
  This	
  is	
  hard	
  to	
  measure,	
  indeed,	
  as	
  it	
  relates	
  to	
  feelings…	
  (But)	
  
it	
  is	
  negative,	
  and	
  it	
  hurts,”	
  (Munarman,	
  meeting	
  at	
  Kompas,	
  June	
  16,	
  2016).	
  

The	
   complaint	
   from	
   the	
   FPI	
   members	
   did	
   not	
   merely	
   stop	
   at	
   asking	
   for	
  
explanations,	
  as	
  more	
  offensive	
  statements	
  were	
  also	
  launched	
  by	
  Munarman,	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
24	
  During	
  the	
  month	
  of	
  Ramadan,	
  it	
  is	
  forbidden	
  for	
  a	
  Muslim	
  to	
  eat	
  during	
  the	
  daytime.	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  135	
  	
  
	
  

as	
  well	
   as	
   other	
   FPI	
  members.	
   In	
   an	
   aggressive	
   tone,	
  Munarman	
  warned	
   the	
  
Kompas	
  journalists	
  sitting	
  before	
  him	
  that	
  such	
  coverage	
  could	
  lead	
  to	
  another	
  
‘1998’.	
  With	
  ‘1998’,	
  he	
  was	
  referring	
  to	
  the	
  mass	
  riots	
  in	
  the	
  days	
  approaching	
  
the	
   forced	
   resignation	
  of	
   President	
   Suharto	
  on	
  May	
  21,	
   1998,	
  which	
   involved	
  
brutal	
  ethnic	
  violence	
  towards	
  Chinese	
  minorities.	
  Thousands	
  of	
  stores	
  owned	
  
by	
   Chinese	
   Indonesian	
   were	
   destroyed,	
   robbed	
   and	
   burnt,	
   and	
   hundreds	
   of	
  
Chinese	
  women	
  were	
   sexually	
   abused.	
   There	
   is	
   still	
   an	
  ongoing	
  debate	
   about	
  
the	
   underlying	
   reasons	
   why	
   the	
   Chinese	
   were	
   targeted;	
   however,	
   rumors	
  
suggested	
  that	
  this	
  was	
  part	
  of	
  the	
  strategy	
  of	
  the	
  regime	
  to	
  deflect	
  the	
  public’s	
  
anger	
  away	
  from	
  the	
  weakening	
  President	
  Suharto.	
  	
  

Now,	
   Munarman	
   was	
   implying	
   that	
   a	
   similar	
   incident	
   could	
   also	
   happen	
   to	
  
Kompas,	
   and	
   even	
   more	
   ominously,	
   would	
   therefore	
   target	
   not	
   just	
   ethnic	
  
minorities,	
   but	
   a	
   religious	
  minority	
   too.	
   He	
   specifically	
   targeted	
   the	
   historical	
  
roots	
  of	
  the	
  newspaper,	
  which	
  had	
  a	
  close	
  relationship	
  with	
  the	
  Catholic	
  Church,	
  
and	
  went	
  even	
  further	
  by	
  suggesting	
  that	
  Kompas’	
  coverage	
  could	
  be	
  seen	
  as	
  
an	
  insult	
  from	
  Catholic	
  believers	
  to	
  Islamic	
  ones:	
  	
  

Do	
   you	
  wish	
   for	
   Kompas	
   to	
   be	
   perceived	
   in	
   that	
   way?	
   Kompas:	
   the	
  
pastor’s	
  commander?	
  (Kompas	
  =	
  Komando	
  Pastor?)	
  Do	
  you	
  want	
  the	
  
old	
  riots	
  to	
  start	
  again?	
  I	
  don’t	
  think	
  you	
  want	
  that.…	
  If	
  a	
  media	
  as	
  big	
  
as	
   Kompas	
   leads	
   people	
   in	
   this	
   direction,	
   don’t	
   blame	
   the	
   people	
   if	
  
they	
  get	
  angry.	
  We	
  serve	
  as	
  an	
  alarm…	
  the	
  FPI	
  is	
  an	
  alarm.	
  It’s	
  better	
  
than	
  if	
  we	
  were	
  just	
  silent	
  and	
  then	
  suddenly	
  the	
  98	
  incident	
  erupted	
  
again.	
  And	
  it	
  can	
  get	
  even	
  worse,	
  as	
  there	
  is	
  also	
  religion	
  involved…	
  If	
  
Kompas	
  is	
  perceived	
  to	
  be	
  under	
  the	
  command	
  of	
  the	
  pastor,	
  it	
  would	
  
be	
   a	
   target.	
  We	
   don’t	
   demand	
   a	
   lot.	
  We	
   don’t	
   want	
   you	
   to	
   defend	
  
Islam.	
   But	
   please,	
   be	
   balanced	
   and	
   proportional.	
   (Munarman,	
   FPI	
  
member,	
  June	
  16,	
  2016)	
  

Interestingly,	
  despite	
  believing	
  that	
  Kompas	
  was	
  not	
  wrong	
  in	
  journalistic	
  terms,	
  
their	
  journalists	
  responded	
  to	
  such	
  an	
  attack	
  with	
  submission.	
  Responding	
  with	
  
a	
  smile	
  and	
  a	
  soft	
  voice,	
  Randu	
  Rahardjo	
  answered	
  the	
  guests	
  as	
  follows:	
  “If	
  we	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  136	
  	
  
	
  

are	
   seen	
   as	
   having	
   crossed	
   the	
   boundaries	
   (kebablasan),	
   please	
   kindly	
   let	
   us	
  
know…”.	
   (Randu	
  Rahardjo,	
   June	
   23,	
   2016).	
   In	
   line	
  with	
   Randu,	
   the	
   journalists	
  
from	
  Kompas	
  TV	
  responded	
  as	
   follows:	
  “Now	
  that	
  we	
  have	
  been	
  advised	
   that	
  
we	
   might	
   have	
   crossed	
   a	
   line	
   in	
   our	
   reportage,	
   we	
   will	
   really	
   take	
   this	
   as	
   a	
  
lesson….”	
   .	
   The	
   other	
   senior	
   journalists	
   who	
   acted	
   as	
   representatives	
   of	
   the	
  
Kompas	
  media	
  group	
  wisely	
  elaborated,	
  saying:	
  “Thank	
  you	
  for	
  your	
  reminder.”	
  
Instead	
   of	
   arguing	
   that	
   they	
   had,	
   in	
   fact,	
   been	
   correct	
   journalistically,	
   they	
  
decided	
   to	
   admit	
   that	
   they	
   were	
   wrong	
   and	
   asked	
   for	
   forgiveness	
   from	
   the	
  
Islamic	
  hardliners.	
  	
  

To	
   put	
   Kompas’	
   submissive	
   attitude	
   in	
   context,	
   it	
   is	
   important	
   to	
   emphasize	
  
that	
  Kompas	
  was	
  not	
   the	
  only	
  newspaper	
  who	
   reported	
  on	
   the	
  attack	
  by	
   the	
  
FPI	
  members	
  on	
   the	
  vendor.	
  There	
  were	
  at	
   least	
  10	
  other	
  online	
  media	
  news	
  
outfits	
   that	
   also	
   reported	
   on	
   the	
   raid	
   by	
   Satpol	
   PP	
   on	
   Saeni:	
   Republika,	
  
SindoNews,	
   DW,	
   BBC,	
   BeritaSatu,	
   Detik,	
   Tempo,	
   The	
   Jakarta	
   Post,	
   Media	
  
Indonesia	
   and	
   Viva.	
  Of	
   all	
   these,	
   Republika	
   –an	
   Islamic	
   platform	
   newspaper,	
  
was	
  one	
  of	
  the	
  most	
  critical	
  of	
  the	
  raid,	
  and	
  explicitly	
  wrote	
  that	
  Saeni	
  was	
  the	
  
victim	
   of	
   the	
   Satpol	
   PP.	
   On	
   June	
   13,	
   2016,	
   they	
   wrote:	
   “Johan	
   (the	
  
spokesperson	
   of	
   the	
   President)	
   said	
   that	
   the	
   President	
   had	
   given	
   special	
  
support	
  to	
  Saeni,	
  who	
  was	
  the	
  victim	
  of	
  Satpol	
  PP”	
  (Republika,	
  June	
  13,	
  2016).	
  
This	
  line	
  was	
  written	
  in	
  an	
  article	
  entitled:	
  “(President)	
  Jokowi	
  Gave	
  Charity	
  to	
  a	
  
Mother	
  Who	
   Sold	
   Food.”	
   Furthermore,	
   the	
   use	
   of	
   the	
   word	
   “victim”	
   implied	
  
that	
   there	
  was	
  a	
  perpetrator,	
  namely	
  Satpol	
  PP,	
  who	
  had	
  committed	
  a	
  crime.	
  
However,	
   the	
   FPI	
   did	
   not	
   attack	
  Republika	
  or	
   any	
   of	
   the	
   other	
  media.	
   It	
  was	
  
only	
  Kompas	
  which	
  was	
  the	
  target	
  of	
  their	
  fury.	
  	
  

The	
   FPI’s	
   attack	
   on	
  Kompas	
  was	
   not,	
   in	
   fact,	
   triggered	
   by	
   its	
   coverage	
   of	
   the	
  
Saeni	
  incident,	
  but	
  rather,	
  by	
  the	
  coverage	
  of	
  other	
  media	
  outfits	
  that	
  belong	
  to	
  
the	
   Kompas	
   Group:	
   Kompas.com	
   and	
   Kompas	
   TV.	
   The	
   first	
   coverage	
   of	
   the	
  
incident	
   was	
   made	
   by	
   Kompas.com	
   on	
   June	
   11,	
   2016,	
   in	
   an	
   article	
   entitled:	
  
“This	
  Mom	
  Was	
   Left	
   Crying	
   As	
   Her	
   Food	
   Vendor	
  Was	
   Raided	
   In	
   the	
   Daytime	
  
During	
   Ramadan”.	
   On	
   the	
   same	
   day,	
   Kompas	
   TV	
   too,	
   reported	
   the	
   raid	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  137	
  	
  
	
  

immediately	
   after	
   it	
   occurred.	
   In	
   this	
   broadcast	
   of	
   13	
  minutes,	
   the	
   audience	
  
could	
  watch	
  how	
  the	
  Satpol	
  PP	
  outfit	
  had	
  raided	
  the	
  area,	
  while	
  Saeni	
  herself	
  
was	
  seen	
  crying	
  and	
  begging	
  for	
  the	
  raiders	
  to	
  stop.	
  The	
  video	
  moved	
  a	
  young	
  
man,	
  Dwika	
  Putra,	
  so	
  much,	
  that	
  he	
  then	
  shared	
  the	
  footage	
  of	
  Kompas	
  TV	
  on	
  
Twitter,	
  announcing	
  that	
  he	
  would	
  start	
  a	
  donation	
  for	
  the	
  poor	
  woman.	
  Only	
  
one	
  day	
   after	
   the	
   announcement,	
   on	
   June	
  12,	
   2016,	
   he	
  was	
   surprised	
  by	
   the	
  
amount	
  the	
  fund	
  had	
  received:	
  more	
  than	
  a	
  quarter	
  billion	
  rupiahs	
  (or	
  almost	
  
$	
  20,000)	
  from	
  more	
  than	
  two	
  thousand	
  people.	
  

It	
  was	
  only	
  two	
  days	
  after	
  this	
  coverage	
  appeared	
  on	
  Kompas.Com	
  and	
  Kompas	
  
TV,	
  on	
  June	
  13,	
  2016,	
  that	
  the	
  news	
  about	
  Saeni	
  finally	
  appeared	
  on	
  the	
  front	
  
page	
  of	
  Kompas	
  daily	
  newspaper.	
  It	
  was	
  entitled:	
  “Food	
  Raid,	
  The	
  Tears	
  of	
  Saeni	
  
Triggered	
   Sympathy.”	
  This	
   coverage	
  appeared	
   in	
   the	
   form	
  of	
   a	
   feature	
   telling	
  
the	
  story	
  of	
   the	
  raid	
  and	
  how	
   it	
  had	
  triggered	
  widespread	
  sympathy	
   from	
  the	
  
Indonesian	
  public,	
   including	
   from	
  President	
   Jokowi	
  himself.	
  On	
   the	
   same	
  day,	
  
the	
   paper	
   also	
   wrote	
   an	
   editorial	
   entitled,	
   “Lessons	
   from	
   Saeni”,	
   which	
  
criticized	
  the	
  Indonesian	
  government	
  for	
  letting	
  the	
  local	
  government	
  in	
  Serang	
  
create	
   regulations	
   about	
   Sharia	
   law,	
   which	
   according	
   to	
   the	
   editorial’s	
   view,	
  
had	
   gone	
   against	
   the	
   Indonesian	
   Constitution.	
   However,	
   the	
   newspaper	
   only	
  
wrote	
  a	
  total	
  of	
  three	
  articles	
  about	
  Saeni,	
  which	
  is	
  far	
  fewer	
  than	
  Kompas.Com,	
  
which	
  had	
  written	
  75	
  articles.	
  	
  

However,	
   despite	
   this,	
   the	
   FPI	
   had	
   targeted	
   Kompas	
   daily	
   newspaper.	
   In	
   the	
  
salutation	
  of	
   the	
   complaint	
   letter	
  written	
  by	
   the	
   FPI,	
   it	
  was	
   addressed	
   to	
   the	
  
Chief	
   Editor	
   of	
   Kompas	
   Daily	
   Newspaper,	
   Kompas	
   TV	
   and	
   Kompas.Com.	
   It	
  
seems	
  that	
  the	
  Islamic	
  hardliners	
  were	
  fully	
  aware	
  that	
  Jakob	
  Oetama	
  was	
  still	
  
active	
  as	
  the	
  general	
  director	
  of	
  the	
  daily	
  newspaper,	
  and	
  that	
  he	
  also	
  owned	
  
the	
  entire	
  group.	
  The	
  FPI	
  was	
  right.	
  Despite	
  most	
  of	
  the	
  coverage	
  coming	
  from	
  
Kompas.Com	
  and	
  Kompas	
  TV,	
   the	
  power	
   to	
   stop	
   the	
   coverage	
   fully	
   lay	
   in	
   the	
  
hands	
  of	
  Jakob	
  Oetama.	
  	
  

Following	
  the	
  attack	
  from	
  the	
  FPI,	
  a	
  heated	
  debate	
  started	
  within	
  the	
  Kompas	
  
newsroom.	
  This	
  internal	
  debate	
  revolved	
  around	
  two	
  main	
  arguments:	
  the	
  first	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  138	
  	
  
	
  

suggested	
  that	
  Kompas	
  had	
  been	
  wrong	
  in	
  not	
  realizing	
  how	
  sensitive	
  the	
  issue	
  
was.	
   Kompas	
   might	
   be	
   right	
   journalistically,	
   but,	
   the	
   argument	
   ran,	
   the	
  
coverage	
   itself	
   was	
   a	
   violation	
   of	
   the	
   journalistic	
   values	
   inherited	
   from	
   the	
  
Kompas	
   founder.	
   On	
   many	
   occasions,	
   Jakob	
   had	
   taught	
   his	
   journalists	
   the	
  
important	
  of	
  being	
  mindful	
  of	
  sensitive	
  issues	
  relating	
  to	
  religion.	
  In	
  his	
  speech,	
  
given	
  when	
  he	
  was	
  granted	
  the	
  title	
  of	
  Doctor	
  Honoris	
  Causa	
  from	
  Gajah	
  Mada	
  
University	
   in	
   2003,	
   he	
   said:	
   “Towards	
   the	
   various	
   groups	
   whose	
   views	
   and	
  
perspectives	
  on	
  life	
  are	
  varied	
  and	
  could	
  be	
  sensitive,	
  the	
  media	
  tends	
  to	
  tread	
  
more	
   careful.”	
   	
  Therefore,	
   the	
   FPI’s	
   attack	
  was	
   seen	
  as	
   a	
   consequence	
  of	
   the	
  
failure	
   of	
   the	
   Kompas	
   journalists	
   to	
   be	
   aware	
   of	
   the	
   sensitive	
   nature	
   of	
   the	
  
issue.	
  

	
  	
  The	
  opposing	
  argument	
  was	
  that	
  Kompas	
  had	
  not	
  been	
  in	
  the	
  wrong,	
  as	
  they	
  
possessed	
  all	
  of	
  the	
  data	
  and	
  facts	
  to	
  support	
  their	
  story.	
  Indeed,	
  they	
  were	
  not	
  
the	
  only	
  ones	
  who	
  had	
  covered	
  the	
  story	
   in	
  such	
  a	
  way	
  that	
  favored	
  the	
  food	
  
seller,	
  and	
  had	
  even	
  been	
   invited	
   to	
  be	
  present	
  at	
   the	
   raid,	
   showing	
  how	
  the	
  
story	
   was	
   prompted	
   at	
   the	
   initiative	
   of	
   the	
   state.	
   	
   Therefore,	
   it	
   was	
   not	
   the	
  
intention	
  of	
  Kompas,	
  nor	
  any	
  other	
  media,	
  to	
  put	
  the	
  tears	
  and	
  despair	
  of	
  the	
  
middle-­‐aged	
  woman	
  under	
  the	
  spotlight.	
  As	
  a	
  consequence	
  of	
  this	
  viewpoint,	
  it	
  
was	
  suggested	
  that	
  Kompas	
  should	
  defend	
  themselves.	
  A	
  few	
  journalists	
  even	
  
believed	
   that	
   they	
   should	
   bring	
   the	
   case	
   to	
   court.	
   Needless	
   to	
   say,	
   they	
   also	
  
believed	
   that	
   self-­‐censorship	
   following	
   the	
   attack	
   was	
   unnecessary.	
   The	
  
supporters	
   of	
   this	
   argument	
   were	
   mostly	
   young	
   journalists	
   working	
   for	
  
Kompas.com	
   and	
   Kompas	
   TV.	
   They	
   were	
   a	
   minority	
   in	
   the	
   newsroom	
   and	
  
possessed	
  little	
  power	
  and	
  authority.	
  	
  	
  

Of	
   these	
   two	
   opposing	
   views,	
   most	
   media	
   workers	
   supported	
   the	
   position	
  
adopted	
  by	
  the	
  founder,	
  Jakob.	
  They	
  felt	
  the	
  journalists	
  should	
  accept	
  that	
  they	
  
had	
   been	
   wrong	
   in	
   writing	
   the	
   story,	
   and	
   the	
   follow-­‐up	
   editorial	
   policy	
   and	
  
action	
  of	
  Kompas	
  was	
  in	
  line	
  with	
  this	
  mainstream	
  opinion.	
  	
  They	
  believed	
  that	
  
they	
   should	
   keep	
   their	
   promise	
   to	
   the	
   FPI	
   to	
   self-­‐censor	
   themselves	
   by	
   no	
  
longer	
  covering	
  the	
  issue.	
  Moreover,	
  they	
  also	
  initiated	
  special	
  training	
  for	
  the	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  139	
  	
  
	
  

socialization	
   of	
   Kompas	
   values	
   predominately	
   for	
   the	
   younger	
   journalists	
   at	
  
Kompas	
  TV	
  and	
  Kompas.com,	
  who	
  were	
  not	
  seen	
  as	
  being	
  sufficiently	
  cognizant	
  
of	
  the	
  journalistic	
  values	
  of	
  the	
  newspaper.	
  In	
  the	
  words	
  of	
  Asep:	
  “they	
  barely	
  
know	
   the	
   values	
   of	
   our	
   media,	
   so	
   their	
   warning	
   bell	
   doesn’t	
   ring	
   when	
   a	
  
dangerous	
   situation	
   is	
   approaching.”	
   (Asep,	
   Vice	
   Chief	
   Editor,	
   personal	
  
interview,	
  July	
  30,	
  2016).	
  

Besides	
   socialization,	
   the	
   majority	
   of	
   Kompas	
   journalists	
   also	
   believed	
   that	
  
going	
   to	
  court	
   to	
  defend	
   their	
   coverage	
  was	
  not	
  an	
  option.	
  This	
   conviction	
  of	
  
the	
  uselessness	
  of	
  going	
  to	
  court	
  was	
  based	
  on	
  historical	
  experience:	
  in	
  the	
  past	
  
Kompas	
  had	
  always	
  lost	
  such	
  trials.	
  In	
  the	
  words	
  of	
  Randu	
  Rahardjo:	
  “Pak	
  Jakob	
  
always	
   says:	
   don’t	
   give	
   up	
   your	
   business	
   to	
   other	
   people”,	
   which	
   illustrates	
  
Jakob’s	
  skepticism	
  about	
  the	
  extent	
  to	
  which	
  the	
  judicial	
  process	
  would	
  work	
  in	
  
their	
  favor.	
  This	
  statement	
  of	
  Randu	
  Rahardjo	
  was	
  no	
  exaggeration,	
  considering	
  
the	
  repeated	
  unpleasant	
  experiences	
  the	
  newspaper	
  had	
  endured.	
  Protests	
  by	
  
Islamic	
  groups	
  have	
  affected	
  Kompas	
  several	
  times.	
  

Other	
  Attacks	
  by	
  Islamic	
  Groups	
  on	
  Kompas	
  
A	
  second	
  incident	
  relating	
  to	
  Islamic	
  sensitivity	
  occurred	
  in	
  2012,	
  when	
  Kompas	
  
published	
  a	
  book	
  (through	
  Gramedia	
  Publishing)	
  entitled	
  "The	
  Five	
  Most	
  Influential	
  
Cities	
   in	
   the	
   World"	
   (https://www.eramuslim.com/berita/nasional/gramedia-­‐
mulai-­‐membakar-­‐buku-­‐5-­‐kota-­‐paling-­‐berpengaruh-­‐di-­‐
dunia.htm#.WzFARiN97Zs).	
  This	
  publication	
  sparked	
  protests	
  from	
  members	
  of	
  
the	
  Islamic	
  Front	
  Defender	
  (FPI).	
  The	
  FPI	
  claimed	
  one	
  of	
  the	
  pages	
  of	
  the	
  book	
  
contained	
  an	
   insult	
   to	
   the	
  Prophet	
  Muhammad	
  by	
  describing	
  him	
  as	
  a	
   robber	
  
and	
   murderer.	
   On	
   page	
   24	
   of	
   the	
   book,	
   it	
   was	
   indeed	
   written	
   as	
   follows	
  
“Prophet	
  Muhammad	
  was	
   a	
   robber	
  who	
   orchestrated	
   a	
  murderous	
   attack	
   on	
  
the	
  caravans	
  in	
  Makkah	
  City.”	
  (cited	
  at	
  Nahimunkar.com,	
  June	
  8,	
  2012).	
  The	
  FPI	
  
then	
   reported	
   the	
   case	
   to	
   the	
   police,	
   although	
   this	
  was	
   later	
   revoked	
   after	
   a	
  
peaceful	
   solution	
   was	
   found.	
   One	
   of	
   the	
   requirements	
   contained	
   in	
   the	
  
agreement	
   to	
   drop	
   the	
   case	
   forced	
  Gramedia	
   to	
  withdraw	
   all	
   the	
   books	
   that	
  
had	
  been	
  circulated,	
  and	
  burn	
  them.	
  In	
  addition	
  to	
  the	
  withdrawal	
  and	
  burning	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  140	
  	
  
	
  

of	
   the	
   books,	
   the	
   director	
   of	
   Gramedia	
   also	
   publicly	
   apologized	
   for	
   their	
  
“mistake”	
   and	
  promised	
  not	
   to	
   repeat	
   it	
   again	
   (Detik.com,	
   June	
   13,	
   2012).	
   In	
  
this	
   regard,	
   Kompas	
   Gramedia	
   Group	
   fulfilled	
   all	
   of	
   the	
   demands	
   of	
   the	
  
protesters.	
  The	
  burning	
  of	
  the	
  books	
  was	
  carried	
  out	
  on	
  June	
  13,	
  2012	
  and	
  was	
  
covered	
  by	
  many	
  other	
   Indonesian	
  media,	
   such	
  as	
   in	
   the	
   following	
  picture	
  by	
  
Tempo:	
  

Source:	
  Tempo.co,	
  June	
  15,	
  2015	
  

At	
   the	
  book	
  burning	
   conducted	
   in	
   front	
  of	
   the	
  Kompas	
   office,	
   the	
   Indonesian	
  
Muslim	
  Assembly	
  (MUI)	
  leaders	
  were	
  also	
  present,	
  in	
  addition	
  to	
  the	
  leaders	
  of	
  
the	
  FPI,	
  and	
  the	
  leaders	
  of	
  Kompas	
  daily	
  newspaper	
  and	
  Gramedia	
  publishing.	
  
In	
   one	
   press	
   conference,	
   one	
   of	
   the	
   chairmen	
   of	
   the	
  MUI,	
   KH	
  Ma'ruf	
   Amin,	
  
stated	
   that	
  he	
   fully	
   supported	
   the	
  burning	
  of	
   the	
  books	
  and	
   saw	
   it	
   as	
   a	
   good	
  
solution	
   to	
   avoid	
   a	
   larger	
   conflict	
   (BBC	
   News.com,	
   June	
   14,	
   2012).	
   He	
   was,	
  
interestingly,	
   also	
   a	
   prominent	
   elite	
   in	
   Nahdlatul	
   Ulama,	
   one	
   of	
   the	
   biggest	
  
Islamic	
  organizations	
   in	
   Indonesia,	
  and	
  considered	
  one	
  of	
   the	
  more	
  moderate	
  
ones.	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  141	
  	
  
	
  

A	
   similar	
   incident	
   also	
  happened	
   in	
  1997.	
   This	
   time,	
   it	
  was	
  directly	
   related	
   to	
  
Kompas	
   daily	
   newspaper,	
   the	
   first	
   and	
   core	
   business	
   of	
   the	
   Kompas	
  media	
  
group	
   (KKG).	
   Perhaps	
   surprisingly,	
   this	
   case	
   had	
   nothing	
   to	
   do	
   with	
   any	
  
domestic	
  affair	
  in	
  Indonesia,	
  but	
  rather	
  was	
  triggered	
  by	
  Kompas’	
  coverage	
  on	
  
the	
  political	
  controversy	
  taking	
  place	
  in	
  Algeria.	
  Although	
  there	
  were	
  dozens	
  of	
  
stories	
   published	
   about	
   this	
   conflict,	
   outrage	
   was	
   leveled	
   at	
   mainly	
   two	
  
editorial	
  articles	
  of	
  the	
  daily,	
  entitled	
  "Violence	
  Making	
  Algeria	
  Runyam,	
  Victims	
  
Continue	
  to	
  Fall"	
  (dated	
  August	
  28,	
  1997);	
  and	
  "Algeria's	
  Situation	
  is	
  Unscrewed,	
  
Hundreds	
   of	
   People	
   Slaughtered"	
   (dated	
   September	
   2,	
   1997).	
   Both	
   of	
   these	
  
editorials	
  sparked	
  the	
  anger	
  of	
  Muslims	
  because	
  they	
  felt	
  it	
  framed	
  the	
  Islamic	
  
party	
  in	
  Algeria,	
  the	
  FIS,	
  as	
  a	
  violent	
  group.	
  For	
  certain	
  Islamic	
  groups	
  who	
  came	
  
together	
   to	
   form	
   the	
   Indonesian	
   Committee	
   for	
   the	
   Solidarity	
   of	
   the	
   Islamic	
  
World	
  (KISDI),	
  this	
  coverage	
  was	
  considered	
  to	
  cultivate	
  a	
  fear	
  of	
  Islam	
  from	
  the	
  
Indonesian	
  public,	
  and	
  of	
  any	
  party	
  carrying	
  an	
  Islamic	
  symbol.	
  The	
  KISDI	
  went	
  
further	
   by	
   suggesting	
   that	
   even	
   though	
   Kompas’	
   coverage	
   was	
   about	
   the	
  
Islamic	
   party	
   in	
   Algeria,	
   the	
   coverage	
  was	
   equally	
   damaging	
   for	
   the	
   image	
   of	
  
Islam	
  in	
  Indonesia.	
  

The	
  anger	
  over	
  the	
  book	
  led	
  to	
  a	
  subpoena,	
  submitted	
  to	
  the	
  court	
  by	
  a	
  group	
  
of	
   lawyers	
   calling	
   themselves	
   the	
   Team	
   of	
   Islamic	
   Defenders	
   (TPI	
   Team),	
  
together	
  with	
  KISDI.	
  This	
  team	
  of	
  lawyers	
  claimed	
  to	
  act	
  on	
  behalf	
  119	
  Islamic	
  
figures	
   in	
   Indonesia,	
   including	
   on	
   behalf	
   of	
   Amin	
   Rais	
   and	
   Ahmad	
   Syafi'ie	
  
Ma'arif,	
  both	
  of	
  whom	
  were	
  prominent	
   figures	
   in	
   the	
   Islamic	
  Muhammadiyah	
  
mass	
   organization,	
   which	
   was	
   perceived	
   to	
   have	
   a	
   more	
   tolerant	
   attitude	
  
towards	
   Indonesia’s	
   religious	
   diversity.	
   However,	
   the	
   lawsuit	
   was	
   later	
  
withdrawn	
   through	
   a	
   peace	
   deal	
   requiring	
   Kompas	
   to	
   apologize	
   publicly	
   and	
  
pay	
   substantial	
   damages	
   to	
   the	
   team	
  of	
   lawyers	
   for	
   the	
   immaterial	
   loss	
   they	
  
had	
  suffered.	
  Furthermore,	
  Arif	
  Subangun,	
  the	
  author	
  of	
  the	
  two	
  editorials,	
  was	
  
dismissed	
   from	
  his	
   position	
   as	
   editor	
   (Personal	
   interview	
  with	
  Arif	
   Subangun,	
  
Kompas	
  journalist,	
  June	
  9,	
  2017).	
  This	
  case	
  clearly	
  taught	
  the	
  media	
  group	
  how	
  
dangerous	
  it	
  was	
  to	
  touch	
  on	
  sensitive	
  religious	
  issues.	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  142	
  	
  
	
  

The	
  most	
   traumatic	
   case	
   of	
   all,	
   however,	
  was	
   the	
   case	
   of	
  Monitor	
  Weekly,	
   a	
  
subsidiary	
  media	
  group	
  under	
   the	
  Kompas	
  Gramedia	
  Group.	
  As	
   I	
   explained	
   in	
  
chapter	
  2,	
   this	
  case	
  was	
  triggered	
  by	
  the	
  publication	
  of	
  a	
  survey	
  result	
  on	
  the	
  
most	
   popular	
   figures	
   in	
   Indonesia.	
   While	
   the	
   survey	
   put	
   the	
   then	
   President	
  
Suharto	
   in	
  first	
  rank,	
   it	
  placed	
  the	
  Prophet	
  Muhammad	
  only	
   in	
  11th	
  place.	
  The	
  
fact	
  that	
  Muhammad	
  was	
  placed	
  much	
  lower	
  than	
  Suharto,	
  and	
  even	
  below	
  the	
  
Chief	
   Editor	
   of	
  Monitor,	
   Arswendo	
   Atmowiloto,	
   who	
   was	
   nominated	
   in	
   10th	
  
place,	
   triggered	
   the	
   anger	
   of	
   the	
   Islamic	
   community,	
   resulting	
   in	
   a	
   wave	
   of	
  
demonstrations	
  in	
  many	
  big	
  cities	
  in	
  Indonesia.	
  It	
  also	
  sent	
  Arswendo	
  to	
  jail	
  for	
  
five	
  years,	
  and	
  lead	
  to	
  the	
  permanent	
  closure	
  of	
  the	
  weekly.	
  	
  

All	
  these	
  cases	
  have	
  a	
  number	
  of	
  characteristics	
  in	
  common.	
  Firstly,	
  they	
  were	
  
all	
  sparked	
  by	
  Kompas’	
  coverage	
  of	
  something	
  related	
  to	
  Islam	
  –sometimes,	
  as	
  
in	
   the	
  Algerian	
  example,	
  only	
   remotely	
   related.	
   The	
   coverage	
  was	
   then	
   taken	
  
up	
  by	
   certain	
  offended	
   Islamic	
   groups,	
  who	
   framed	
   the	
   issue	
   as	
   an	
   attack	
  on	
  
Muslims.	
   	
   These	
   groups,	
   who	
   declare	
   themselves	
   as	
   the	
   mouthpiece	
   of	
  
Indonesian	
  Muslims,	
  used	
   it	
   as	
   a	
   justification	
   to	
   launch	
  an	
  attack	
  on	
  Kompas.	
  
The	
   articles	
   they	
   criticized	
   were	
   not	
   necessarily	
   published	
   by	
   Kompas	
   daily	
  
newspaper	
   itself,	
   but	
   were	
   predominately	
   published	
   by	
   other	
   media	
   outfits	
  
under	
   the	
   group.	
   Yet	
   the	
   attack	
   was	
   always	
   directed	
   at	
   Kompas	
   daily	
  
newspaper,	
  as	
  well	
  as	
  at	
  Jakob	
  Oetama,	
  the	
  owner	
  of	
  the	
  Kompas	
  Group.	
  In	
  fact,	
  
in	
  every	
  dispute,	
  journalists	
  from	
  the	
  other	
  media	
  outfits	
  under	
  Kompas	
  always	
  
came	
   to	
  offer	
   support,	
   as	
  Kompas	
  considered	
   itself	
  part	
  of	
   the	
  “Big	
   Family	
  of	
  
Kompas	
   Gramedia”	
   (Keluaga	
   Besar	
   Kompas	
   Gramedia),	
   in	
   which	
   the	
   daily	
  
newspaper	
  was	
  the	
  oldest	
  brother.	
  Finally,	
  no	
  matter	
  what	
  the	
  conflict	
  with	
  the	
  
Islamic	
   groups	
  might	
   be,	
   and	
   regardless	
   if	
   they	
  were	
   journalistically	
   sound	
  or	
  
not,	
   Kompas	
   journalists	
   always	
   confessed	
   that	
   they	
   had	
   been	
   wrong	
   and	
  
conveyed	
   regret,	
   or	
   apologized	
   publicly.	
   Sometimes,	
   when	
   there	
   was	
   an	
  
especially	
  inflamed	
  dispute,	
  it	
  was	
  Pak	
  Jakob	
  himself	
  who	
  apologized,	
  like	
  in	
  the	
  
case	
   of	
   Monitor	
   Weekly,	
   in	
   which	
   Jakob	
   wrote:	
   “Monitor	
   was	
   wrong	
   in	
  
publishing	
   its	
   surveys.	
   Therefore,	
  we	
   regret	
   this	
   and	
   condemn	
   it….	
   I	
   suppose	
  
Monitor	
  deserves	
  to	
  get	
  its	
  punishment.”	
  (Kompas,	
  October	
  23,	
  1990)	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  143	
  	
  
	
  

From	
  the	
  several	
  cases	
  above,	
  it	
   is	
  also	
  clear	
  that	
  besides	
  apologizing,	
  Kompas	
  
has	
  always	
  been	
  committed	
   to	
  self-­‐censorship	
  whenever	
   faced	
  with	
  a	
  conflict	
  
with	
   the	
   power	
   holders	
   or	
   with	
   powerful	
   groups	
   in	
   Indonesian	
   society.	
   The	
  
basis	
  of	
  this	
  self-­‐censorship	
  is	
  rasa,	
  one	
  of	
  the	
  values	
  in	
  Javanese	
  culture	
  which	
  
emphasizes	
   the	
   important	
   of	
   not	
   hurting	
   the	
   feelings	
   of	
   others	
   and	
   avoiding	
  
conflict	
   in	
   order	
   to	
   maintain	
   social	
   harmony.	
   The	
   next	
   chapter	
   will	
   illustrate	
  
how	
  rasa	
  has	
  been	
  an	
  integral	
  part	
  of	
  the	
  habitus	
  of	
  Kompas	
  journalists.	
  

4.5 Rasa	
  as	
  the	
  Habitus	
  of	
  Kompas	
  Journalists	
  	
  

In	
  each	
  case	
  above,	
  there	
  is	
  evidence	
  on	
  how	
  rasa	
  has	
  been	
  embodied	
  among	
  
the	
   newspaper’s	
   journalists	
   as	
   an	
   integral	
   part	
   of	
   their	
   habitus.	
   Referring	
   to	
  
Bourdieu	
  (1977),	
  as	
  explained	
  in	
  chapter	
  3,	
  habitus	
  is	
  defined	
  as	
  a	
  set	
  of	
  values	
  
that	
   is	
   internalized	
  by	
  humans,	
  created	
  through	
  a	
   long	
  period	
  of	
  socialization,	
  
which	
  then	
  forms	
  the	
  person’s	
  way	
  of	
  thinking	
  and	
  acting.	
  The	
  fact	
  that	
  the	
  set	
  
of	
  values	
  is	
  internalized	
  over	
  a	
  long	
  period	
  of	
  time	
  means	
  that	
  the	
  person	
  who	
  
carries	
  such	
  habitus	
  is	
  not	
  aware	
  that	
  his	
  predisposition	
  has	
  been	
  structured	
  by	
  
his	
  previous	
  life	
  history,	
  and	
  that	
  is	
  why	
  sometimes	
  habitus	
  is	
  also	
  described	
  as	
  
having	
  a	
  “feel	
  for	
  the	
  game”	
  (Bourdieu	
  in	
  Maton,	
  2008:	
  54).	
  In	
  the	
  case	
  of	
  the	
  
complaint	
  by	
  Harry	
  Tjan,	
  Heru	
  voluntarily	
  instructed	
  Sheryl	
  to	
  remain	
  quiet	
  and	
  
smile	
  at	
  whatever	
  Tjan	
  said	
  to	
  her.	
  This	
  was	
  because	
  Heru,	
  as	
  a	
  mid-­‐level	
  editor,	
  
was	
   aware	
  of	
   the	
   importance	
  of	
  maintaining	
  harmony,	
   regardless	
   of	
  whether	
  
Sheryl	
   was	
   right	
   or	
   wrong.	
   It	
   was	
   in	
   that	
   moment	
   that	
   Sheryl,	
   as	
   a	
   new	
  
journalist,	
  was	
  taught	
  what	
  Kompas	
  was	
  about.	
  	
  

Meanwhile,	
   in	
   the	
   case	
   of	
   the	
   Century	
   Bank	
   scandal	
   with	
   Boediono,	
   Arif	
  
Subangun	
   was	
   already	
   aware	
   that	
   the	
   headline	
   title	
   was	
   not	
   fitting	
   with	
   the	
  
Kompas	
  Way,	
  even	
  if	
  Jakob	
  Oetama	
  had	
  not	
  explicitly	
  condemned	
  it.	
  The	
  same	
  
thing	
   goes	
   for	
   the	
   conflicts	
   involving	
   protests	
   by	
   Islamic	
   groups:	
   the	
   cases	
   of	
  
Saeni,	
  the	
  book	
  about	
  Five	
  Cities,	
  the	
  newspaper’s	
  editorial	
  on	
  Algeria,	
  as	
  well	
  
as	
   the	
  article	
  by	
  Monitor.	
   In	
  each	
  case,	
  Kompas	
   journalists	
  preferred	
  to	
  admit	
  
that	
  they	
  were	
  wrong	
  and	
  ask	
  for	
   forgiveness,	
  despite	
  believing	
  that	
  they	
  had	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  144	
  	
  
	
  

been	
   right	
   journalistically.	
  This	
   is	
  because	
  by	
  doing	
  so,	
   they	
  could	
   rebuild	
  and	
  
repair	
  their	
  relationship	
  with	
  the	
  power	
  holders.	
  	
  

The	
  journalists	
  in	
  the	
  newsroom	
  know	
  what	
  kind	
  of	
  information	
  should	
  not	
  be	
  
delivered	
   to	
   the	
   public	
   in	
   order	
   to	
  maintain	
   respect	
   for	
   others.	
   According	
   to	
  
Arunata,	
   a	
   former	
   journalist	
   at	
  Kompas,	
   every	
  Kompas	
   journalist	
   understands	
  
the	
  following	
  principle:	
  	
  	
  

We	
   try	
  our	
  best	
   not	
   to	
  hurt	
   others’	
   feelings,	
   that’s	
   Javanese	
   culture.	
  
What’s	
  the	
  advantage	
  of	
  hurting	
  others,	
  right?	
  I	
  could	
  write	
  whatever	
  
I	
  want,	
  but	
  will	
  other	
  people	
  feel	
  fine	
  with	
  that?	
  Would	
  they	
  be	
  angry	
  
or	
  not?	
  Would	
  other	
  people	
  feel	
  offended?	
  Do	
  their	
  hearts	
  feel	
  the	
  call?	
  	
  
(Arunata,	
  personal	
  interview,	
  March	
  3,	
  2015)	
  

Asep	
  advocates	
  the	
  same	
  philosophy:	
  

The	
  culture	
  of	
  Kompas	
  is	
  rooted	
  in	
  the	
  values	
  of	
  the	
  Kompas	
  founder,	
  
Jakob	
  Oetama,	
  and	
  prescribes	
  never	
  to	
  attack	
  people	
  and	
  make	
  them	
  
cry.	
  Don’t	
  make	
  people	
  who	
  are	
  already	
  suffering,	
  suffer	
  even	
  more…	
  
[we	
   are]	
   different	
   from	
   other	
   newspapers	
   such	
   as	
   Tempo,	
   which	
  
always	
  want	
  to	
  attack.	
  We	
  situate	
  the	
  problem	
  comprehensively,	
  in	
  an	
  
indirect	
   way,	
   using	
   refined	
   language.	
   (Asep,	
   personal	
   interview,	
  
February	
  7,	
  2014)	
  

Both	
  interviews	
  above	
  show	
  how	
  rasa	
  has	
  been	
  internalized	
  as	
  the	
  main	
  value	
  
among	
  Kompas	
  journalists.	
  	
  

Furthermore,	
   internalizing	
   rasa	
   is	
   a	
   sign	
   that	
   a	
   person	
   has	
   become	
   a	
   true	
  
Javanese.	
  Sularto,	
  the	
  Vice	
  General	
  Editor	
  of	
  the	
  paper,	
  suggests	
  that	
  Kompas	
  is	
  
never	
   “vulgar	
   in	
   choosing	
   its	
   topic,	
   words…[it	
   exercises]	
   self-­‐control,	
   and	
  
becomes	
  njawani	
  (Javanese)”	
  (Sularto,	
  personal	
  interview,	
  February	
  11,	
  2014).	
  
In	
  this	
  concept	
  of	
  “becoming	
  Javanese/njawani”,	
  it	
  is	
  suggested	
  that	
  the	
  extent	
  
to	
   which	
   a	
   person	
   can	
   be	
   considered	
   a	
   Javanese	
   can	
   be	
   determined	
   by	
   the	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  145	
  	
  
	
  

degree	
   to	
   which	
   he	
   integrates	
   rasa	
   in	
   his	
   writing.	
   In	
   the	
   case	
   of	
   Asep,	
   he	
  
believed	
   that	
   his	
   “failure”	
   in	
   writing	
   an	
   appropriate	
   headline	
   title	
   about	
   the	
  
Boediono	
  case	
  was	
  because	
  his	
  rasa	
  was	
  not	
  yet	
  refined	
  enough.	
  In	
  fact,	
  for	
  a	
  
Javanese,	
   rasa	
   is	
  manifest	
   in	
   their	
  every	
  social	
   interaction,	
   such	
  as	
   in	
   the	
  way	
  
they	
   greet	
   and	
   smile	
   people,	
   the	
  way	
   they	
   stand,	
   and	
   even	
   the	
  way	
   they	
   sit.	
  
This	
  is	
  because	
  they	
  have	
  already	
  internalized	
  the	
  value	
  of	
  rasa	
  as	
  part	
  of	
  their	
  
habitus,	
  which	
  emphasizes	
  the	
  importance	
  of	
  keeping	
  social	
  harmony.	
  It	
  is	
  only	
  
by	
   protecting	
   social	
   harmony	
   and	
   avoiding	
   conflict	
   that	
   a	
   Javanese	
   can	
   keep	
  
their	
  own	
  inner	
  peace,	
  which	
  for	
  him	
  is	
  a	
  virtue.	
   Indeed,	
  for	
  a	
  Javanese,	
   inner	
  
peace	
  is	
  a	
  reflection	
  of	
  a	
  good	
  life.	
  

4.6 The	
  Political	
  Economy	
  of	
  Rasa	
  

Even	
   though	
   as	
   explained	
   above,	
   rasa	
   reflects	
   the	
   idea	
   of	
   a	
   good	
   life	
   for	
   a	
  
Javanese,	
   its	
   manifestation	
   into	
   practice	
   is	
   also	
   shaped	
   by	
   some	
   political	
  
economy	
   factors.	
   While	
   rasa	
   can	
   be	
   seen	
   as	
   a	
   cultural	
   value,	
   it	
   has	
   to	
   be	
  
emphasized	
   that	
   this	
   cautious	
   respect	
   for	
   social	
   obligations	
   also	
   aligns	
   with	
  
particular	
  political	
  economy	
  features	
  in	
  which	
  Kompas	
  operates.	
  	
  

In	
  this	
  regard,	
  there	
  are	
  four	
  factors	
  which	
  have	
  influenced	
  the	
  implementation	
  
of	
  rasa	
   in	
  Kompas	
   journalism.	
  First	
  of	
  all,	
  there	
  is	
  the	
  historical	
  trauma	
  caused	
  
by	
   the	
  ban	
  between	
   January	
  21	
  and	
  February	
  5,	
  1978,	
  due	
   to	
   some	
  coverage	
  
deemed	
  critical	
  by	
  the	
  Suharto	
  regime.	
  As	
  explained	
  in	
  chapter	
  2,	
  before	
  finally	
  
being	
   allowed	
   to	
  publish	
   again	
  on	
   February	
  6,	
   1978,	
  Kompas	
  was	
   required	
   to	
  
sign	
  a	
  contract	
  with	
  the	
  regime	
  to	
  never	
  cover	
  the	
  following	
  four	
  things	
  in	
  their	
  
news	
   coverage:	
   (1).	
   they	
  would	
   never	
  write	
   about	
   the	
   President’s	
   family	
   and	
  
their	
  wealth;	
  (2)	
  they	
  would	
  never	
  question	
  the	
  double	
  function	
  of	
  the	
  military	
  
(security	
   function	
   and	
   political	
   function);	
   (3)	
   they	
   would	
   never	
   write	
   about	
  
issues	
  related	
  to	
  ethnicity,	
  religion,	
  intergroup	
  conflict	
  and	
  racial	
  issues;	
  and	
  (4)	
  
they	
   would	
   never	
   write	
   about	
   any	
   sensitive	
   issues	
   which	
   could	
   trigger	
   social	
  
conflict	
   related	
   to	
   religion,	
   ethnicity,	
   race	
  and	
  other	
  minority	
   groups	
   (Sularto,	
  
2011:24).	
  This	
  last	
  requirement	
  specifically	
  prohibited	
  covering	
  sensitive	
  issues	
  
relating	
  to	
  religion.	
  	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  146	
  	
  
	
  

Three	
   days	
   after	
   the	
   reopening	
   of	
   the	
   newspaper,	
   the	
   Kompas	
   President	
  
Director,	
   Jakob	
  Oetama,	
  was	
  met	
   the	
  President	
   at	
   the	
  Press	
  Commemoration	
  
event.	
   The	
   President	
   said	
   to	
   Jakob	
   in	
   Javanese:	
   “Ojo	
   meneh-­‐meneh”,	
   which	
  
means	
   “Never	
   Again”	
   (Sularto,	
   2011:	
   22).	
   This	
   warning,	
   which	
   was	
   said	
   in	
  
Javanese	
  instead	
  of	
  the	
  Indonesian	
  language,	
  indicated	
  that	
  the	
  President	
  was	
  
very	
  upset	
  about	
  the	
  coverage.	
  The	
  same	
  warning	
  was	
  repeated	
  by	
  Suharto	
  in	
  
another	
  meeting	
  with	
  Jakob	
  in	
  1980,	
  when	
  Jakob	
  asked	
  the	
  President	
  whether	
  
they	
   would	
   be	
   allowed	
   to	
   cover	
   the	
   student	
   protest.	
   The	
   answer	
   was	
   even	
  
stronger:	
   “Tak	
   gebuk”.	
   In	
   the	
   Javanese	
   language,	
   this	
   means:	
   “I	
   will	
   hit	
   you	
  
[hard]!”	
  The	
  effect	
  of	
  the	
  message	
  was	
  shocking,	
  as	
  Suharto	
  complimented	
  his	
  
words	
   with	
   the	
   gesture	
   of	
   a	
   clenched	
   fist	
   (Sularto,	
   2011:	
   22-­‐23).	
   In	
   the	
  
biography	
  of	
  Jakob	
  Oetama,	
   it	
  states	
  that	
  Kompas	
  was	
  warned	
  many	
  times	
  by	
  
the	
  military	
  elite	
  during	
  the	
  New	
  Order	
  period.	
  Against	
  this	
  political	
  background,	
  
in	
  order	
  to	
  survive	
  the	
  New	
  Order,	
  Kompas	
  had	
  to	
  conduct	
  journalism	
  in	
  such	
  a	
  
way	
  that	
  avoided	
  offending	
  the	
  regime.	
  According	
  to	
  Arunata,	
  “For	
  30	
  years,	
  we	
  
have	
   to	
   live	
   with	
   those	
   values.	
   We	
   were	
   raised	
   and	
   molded	
   in	
   this	
   way”.	
  
(Arunata,	
  personal	
  interview,	
  March	
  3,	
  2015).	
  

As	
  also	
  mentioned	
  in	
  Chapter	
  2,	
  the	
  historical	
  trauma	
  also	
  related	
  to	
  the	
  case	
  of	
  
Monitor	
  Weekly.	
   In	
   this	
   case,	
   a	
  wave	
  of	
  demonstrations	
   took	
  place	
   in	
   several	
  
big	
   cities	
   across	
   Indonesia	
   and	
   involved	
   the	
   destruction	
   of	
  Monitor’s	
   office.	
  
Furthermore,	
   the	
   weekly	
   was	
   banned	
   forever,	
   and	
   the	
   chief	
   editor	
   declared	
  
guilty	
  of	
  violating	
   the	
  blasphemy	
   law.	
  He	
  was	
  sent	
   to	
  prison	
   for	
   five	
  years.	
   	
   It	
  
was	
  this	
  incident	
  which	
  shook	
  Jakob	
  the	
  most,	
  as	
  Monitor	
  was	
  part	
  of	
  Kompas	
  
Gramedia	
  Group.	
  In	
  the	
  words	
  of	
  a	
  journalist	
  on	
  the	
  Kompas	
  editorial	
  board:	
  	
  

At	
   that	
   time	
  he	
   felt	
   that	
   Indonesia	
  was	
  growing	
  with	
  Kompas	
   into	
  a	
  
tolerant	
  society.	
  But	
  the	
  Monitor	
  incident	
  made	
  him	
  hesitate	
  and	
  ask:	
  
“Who	
  are	
   they	
  actually?	
  Apparently	
   I	
  do	
  not	
  know	
  this	
   society.”	
  This	
  
historical	
   trauma	
   must	
   then	
   be	
   carried	
   by	
   all	
   future	
   generations	
   of	
  
journalists	
   after	
   him…	
   (Jimmy	
   Laluna,	
   personal	
   communication,	
  
August	
  23,	
  2016)	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  147	
  	
  
	
  

It	
   is	
  noteworthy	
  that	
  Monitor	
  Weekly	
  was	
  not	
  the	
  first	
  newspaper	
  to	
  compare	
  
the	
  popularity	
  of	
   the	
  Prophet	
   to	
  other	
   figures,	
  which	
  served	
   to	
  make	
  Kompas	
  
journalists	
   aware	
   that	
   they	
   were	
   targeted	
   due	
   to	
   their	
   Catholic-­‐ness.	
   As	
  
explained	
   in	
   Chapter	
   2,	
   the	
   founders	
   and	
   first	
   generation	
   of	
   Kompas	
   were	
  
mostly	
   Catholic,	
   and	
   some	
   were	
   Chinese	
   in	
   terms	
   of	
   ethnicity.	
   Moreover,	
  
Kompas	
  was	
  historically	
  founded	
  and	
  initiated	
  by	
  the	
  Indonesian	
  Catholic	
  party	
  
in	
   1965,	
   and	
   had	
   organizational	
   ties	
   with	
   the	
   Catholic	
   party	
   until	
   1971	
  
(Dhakidae,	
  1991).	
  	
  

The	
  fact	
  that	
  the	
  newspaper	
  belonged	
  to	
  the	
  Catholic	
  minority	
  group	
  forms	
  the	
  
second	
   factor	
  why	
   rasa	
   is	
   the	
   basis	
   of	
   self-­‐censorship	
   at	
   Kompas,	
   utilized	
   in	
  
order	
   to	
   avoid	
   offending	
   Islamic	
   believers	
   who	
   are	
   the	
   majority	
   group	
   in	
  
Indonesia.	
   The	
   repeated	
   experiences	
   of	
   being	
   attacked	
   by	
   hardline	
   Muslims	
  
have	
   made	
   Kompas	
   fearful	
   of	
   Islamic	
   groups.	
   In	
   the	
   words	
   of	
   a	
   Kompas	
  
journalist:	
  	
  

What	
   has	
   happened	
   to	
   Kompas,	
   in	
   my	
   view,	
   is	
   a	
   syndrome	
   of	
  
“Islamophobia”.	
   However,	
   this	
   phobia	
   of	
   Kompas	
   has	
   to	
   be	
   put	
   in	
  
quotation	
   marks,	
   as	
   this	
   phobia	
   is	
   not	
   the	
   result	
   of	
   our	
   poor	
  
understanding	
   of	
   Islam,	
   as	
   we	
   understand	
   it	
   very	
   well.	
   Kompas	
  
realizes	
  that	
  it	
  carries	
  original	
  sin	
  as	
  the	
  newspaper	
  was	
  born	
  Catholic.	
  
This	
  original	
  sin	
  is	
  something	
  latent,	
  which	
  haunts	
  it…that	
  they	
  might	
  
be	
   attacked	
   at	
   any	
   time	
   because	
   of	
   their	
   Catholic-­‐ness.	
   Indeed,	
  
historical	
  experiences	
  have	
  confirmed	
  that	
  what	
  we	
  consider	
  as	
  latent	
  
has	
   manifested	
   in	
   real	
   attacks.	
   (Hikmah,	
   personal	
   communication,	
  
August	
  23,	
  2016)	
  	
  

As	
   argued	
   by	
  many	
   scholars,	
   as	
   Indonesia	
   was	
   entering	
   the	
   Reformation	
   era	
  
after	
   the	
   fall	
   of	
   Suharto,	
   the	
   practice	
   of	
   intolerance	
   from	
   majority	
   Islamic	
  
groups	
   has	
   been	
   on	
   the	
   rise	
   (Crouch,	
   2012;	
   George,	
   2016;	
   Lim,	
   2017;	
  
Wiratraman,	
  2014).	
  It	
  is	
  for	
  this	
  reason	
  that	
  the	
  use	
  of	
  rasa	
  has	
  persisted	
  and	
  to	
  
some	
  extent	
  intensified	
  even	
  more,	
  despite	
  the	
  regime	
  change.	
  	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  148	
  	
  
	
  

This	
  second	
  factor	
  compels	
  the	
  newspaper	
  to	
  secure	
  protection	
  from	
  the	
  power	
  
holders,	
  which	
  provides	
  the	
  third	
  factor	
  underlying	
  the	
  practice	
  of	
  rasa.	
  In	
  this	
  
regard,	
  the	
  power	
  holders	
  refer	
  are	
  members	
  of	
  the	
  political	
  regime	
  as	
  well	
  as	
  
the	
  powerful	
  informal	
  Islamic	
  groups	
  in	
  Indonesia,	
  such	
  as	
  Nahdlatul	
  Ulama	
  and	
  
Muhammadiyah,	
   the	
   two	
   biggest	
   Islamic	
   organizations	
   in	
   the	
   country.	
   By	
  
staying	
   close	
   to	
   the	
   power	
   holders,	
  Kompas	
   hopes	
   to	
   secure	
   protection	
   from	
  
the	
  potential	
  threat	
  posed	
  by	
  these	
  conservative	
  groups.	
  This	
  protection	
  could	
  
come	
  indirectly,	
  from	
  the	
  public	
  perception	
  that	
  the	
  newspaper	
  has	
  an	
  alliance	
  
with	
  the	
  power	
  holders,	
  making	
  these	
  groups	
  pause	
  before	
  launching	
  an	
  attack.	
  
This	
  close	
  relationship	
  can	
  be	
  seen	
  by	
   the	
   fact	
   that	
  all	
   Indonesian	
  elites,	
   from	
  
politicians	
  such	
  as	
  President	
  Joko	
  Widodo,	
  Vice	
  President	
  Jusuf	
  Kalla	
  and	
  party	
  
leaders	
   such	
   as	
   Abu	
   Rizal	
   Bakri,	
   to	
   religious	
   leaders	
   such	
   as	
   the	
   Chairman	
   of	
  
Nahdlatul	
  Ulama,	
  Said	
  Aqil	
  Siraj	
  and	
  the	
   former	
  Chairman	
  of	
  Muhammadiyah,	
  
all	
  officially	
  congratulated	
  the	
  newspaper	
  on	
  its	
  50-­‐year	
  anniversary	
  on	
  June	
  28,	
  
2015.	
  These	
  articles	
  appeared	
  in	
  a	
  special	
  edition	
  entitled:	
  “50	
  Years	
  of	
  Kompas:	
  
Putting	
  Indonesia	
  On	
  Stage”,	
  published	
  on	
  the	
  same	
  day.	
  	
  

This	
   protection	
   by	
   association	
   could	
   turn	
   into	
   concrete	
   support	
   when	
   the	
  
newspaper	
   is	
   in	
  actual	
  danger.	
  This	
  can	
  be	
  seen	
  from	
  the	
  case	
  of	
   the	
   incident	
  
with	
  Monitor	
   Weekly.	
   Kompas	
   was	
   supported	
   by	
   Abdurrahman	
   Wahid,	
   the	
  
Chairman	
  of	
  Nahdlatul	
  Ulama	
  (NU).	
  Wahid	
  announced	
  in	
  the	
  media	
  that	
  there	
  
was	
   nothing	
   wrong	
   with	
   the	
   survey	
   results	
   conducted	
   by	
   the	
   weekly.	
   He	
  
suggested	
  that	
  perhaps	
  most	
  of	
  the	
  readers	
  of	
  Monitor	
  were	
  not	
  Muslim,	
  so	
  it	
  
was	
  understandable	
  that	
  the	
  Prophet	
  Muhammad	
  was	
  not	
  ranked	
  in	
  first	
  place.	
  
Despite	
  this,	
  Monitor	
  Weekly	
  was	
  still	
  targeted,	
  but	
  journalists	
  believe	
  that	
  the	
  
outcome	
   could	
   have	
   been	
   still	
   worse	
   without	
   Wahid’s	
   support.	
   Meanwhile,	
  
support	
   also	
   came	
   from	
   NU	
   in	
   the	
   case	
   of	
   the	
   Five	
   Cities	
   book	
   publication,	
  
which	
   was	
   condemned	
   by	
   the	
   Indonesian	
   Front	
   Defender	
   (FPI).	
   According	
   to	
  
Mohammad	
  Bakir,	
  the	
  Managing	
  Editor	
  of	
  the	
  daily,	
  the	
  newspaper	
  got	
  support	
  
from	
   Nur	
   Iskandar,	
   a	
   respected	
   religious	
   leader	
   from	
   Nahdlatul	
   Ulama.	
   Nur	
  
Iskandar	
  was	
  the	
  religious	
  teacher	
  of	
  Rizieq	
  Shihab,	
  who	
  was	
  the	
  Chairman	
  of	
  
the	
  FPI.	
  It	
  is	
  for	
  this	
  reason,	
  he	
  believes,	
  that	
  the	
  newspaper	
  did	
  not	
  have	
  to	
  pay	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  149	
  	
  
	
  

a	
   large	
   amount	
   of	
   money	
   to	
   settle	
   outside	
   of	
   court,	
   unlike	
   in	
   other	
   such	
  
incidents	
  with	
  the	
  group.	
  In	
  this	
  case,	
  the	
  paper	
  was	
  “only”	
  required	
  to	
  burn	
  all	
  
of	
  the	
  books	
  and	
  never	
  to	
  publish	
  them	
  again.	
  

This	
   close	
   relationship	
   is	
   surely	
   not	
   without	
   a	
   price,	
   as	
   to	
   some	
   extent,	
  
dependency	
  on	
  power	
  holders	
   restrains	
  Kompas’	
   reporting.	
  Besides	
   the	
   cases	
  
above,	
  where	
  Kompas	
  preferred	
  to	
  apologize	
  for	
  their	
  news	
  articles	
  in	
  order	
  to	
  
maintain	
   harmony,	
   the	
   paper	
   also	
   voluntarily	
   self-­‐censors	
   itself	
   before	
   any	
  
complaints	
   can	
  be	
  made.	
   In	
   order	
   to	
   secure	
   a	
   close	
   relationship	
  with	
  NU,	
   for	
  
instance,	
  the	
  newspaper	
  has	
  tried	
  to	
  avoid	
  covering	
  certain	
  events	
  which	
  might	
  
offend	
   NU	
   followers.	
   The	
   Indonesian	
   People’s	
   Tribunal	
   in	
   The	
   Hague	
   on	
  
November	
   2015	
   was	
   one	
   such	
   event.	
   This	
   people’s	
   tribunal	
   was	
   held	
   at	
   the	
  
initiative	
   of	
   the	
   families	
   or	
   sympathizers	
   of	
   the	
   victims	
   of	
   Indonesia’s	
   mass	
  
killings	
   in	
   1965,	
   and	
   brought	
   together	
   international	
   civil	
   society	
   organizations	
  
from	
   around	
   the	
   world.	
   It	
   aimed	
   to	
   gather	
   testimonies	
   and	
   other	
   evidence	
  
linking	
   the	
   Indonesian	
   military	
   government	
   under	
   Suharto	
   to	
   the	
   killings	
   of	
  
thousands	
   of	
   Indonesians,	
   who	
   were	
   suspected	
   members	
   of	
   the	
   communist	
  
party.	
  These	
  killings	
  were	
  carried	
  out	
  by	
  civilians	
  but	
  initiated	
  and	
  sponsored	
  by	
  
the	
  military.	
   The	
   reason	
   the	
  newspaper	
   did	
   not	
   properly	
   cover	
   the	
   event	
   nor	
  
investigate	
   the	
   issue,	
   was	
   because	
   it	
   did	
   not	
   want	
   offend	
   Nahdlatul	
   Ulama	
  
followers,	
  whom	
  were	
  believed	
   to	
  be	
   involved	
   in	
   the	
   killings.	
   In	
   the	
  words	
  of	
  
Jimmy	
   Laluna,	
   a	
   senior	
   journalist	
   and	
   member	
   of	
   the	
   editorial	
   board:	
   “…We	
  
don’t	
   want	
   to	
   hurt	
   the	
   feelings	
   of	
   NU,	
   who	
   are	
   our	
   friends”.	
   (Jimmy	
   Laluna,	
  
personal	
  interview,	
  November	
  22,	
  2015)”.	
  

Finally,	
  there	
  is	
  an	
  economic	
  interest	
  underlying	
  the	
  practice	
  of	
  rasa.	
  Implicit	
  in	
  
the	
  practice	
  of	
  rasa	
  is	
  the	
  need	
  to	
  survive	
  under	
  both	
  regimes:	
  the	
  New	
  Order	
  
era	
   and	
   the	
   Reformation	
   era.	
   By	
   surviving,	
   Kompas	
   was	
   able	
   to	
   secure	
   its	
  
economic	
  interest	
  -­‐	
  not	
  just	
  the	
  economic	
  interest	
  of	
  the	
  media	
  owner,	
  but	
  also	
  
of	
   all	
   the	
   journalists	
  working	
   there.	
   If	
  Kompas	
   had	
  been	
  banned	
  permanently	
  
under	
  the	
  New	
  Order,	
  the	
  workers	
  would	
  have	
  lost	
  their	
  jobs.	
  Similarly,	
  in	
  this	
  
Reformation	
  era,	
  if	
  Kompas	
  was	
  attacked	
  by	
  the	
  Islamic	
  radical	
  groups	
  and	
  the	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  150	
  	
  
	
  

newspaper	
  was	
   shut	
  down,	
  or	
  went	
  bankrupt,	
   the	
   journalists	
  would	
   also	
   lose	
  
their	
  jobs.	
  Furthermore,	
  the	
  several	
  cases	
  above	
  demonstrate	
  how	
  Kompas	
  had	
  
to	
  bear	
  the	
  consequences	
  of	
  “mistakes”	
  made	
  by	
  its	
  other	
  business	
  subsidiaries,	
  
such	
  as	
  in	
  the	
  case	
  of	
  Monitor	
  Weekly,	
  the	
  Five	
  Cities	
  book,	
  as	
  well	
  as	
  the	
  case	
  
of	
   Saeni.	
   This	
   has	
   made	
   the	
   newspaper,	
   in	
   its	
   role	
   of	
   “big	
   brother”	
   or	
   even	
  
“father”	
   to	
   these	
  other	
  media,	
   tread	
  even	
  more	
  carefully.	
  This	
   is	
  because	
   the	
  
mistakes	
   made	
   by	
   the	
   newspaper	
   could	
   cause	
   collateral	
   damage	
   to	
   other	
  
business	
   groups	
   living	
   under	
   the	
   same	
   management	
   of	
   Kompas	
   Gramedia	
  
Group	
  (KGG)	
  and	
  belonging	
  to	
  the	
  same	
  owner,	
  Jakob	
  Oetama.	
  	
  	
  

As	
  long	
  as	
  the	
  newspaper	
  still	
  exists,	
  the	
  minority	
  groups	
  working	
  for	
  it	
  can	
  still	
  
make	
  a	
  living	
  in	
  Indonesia.	
  This	
  can	
  be	
  said	
  to	
  be	
  the	
  indirect	
  business	
  interest	
  
of	
  Kompas.	
  However,	
  Kompas	
   also	
  provides	
  a	
  direct	
  economic	
   interest	
   to	
   the	
  
minority,	
  as	
  a	
  place	
  where	
  the	
  Indonesian	
  minority	
  groups	
  can	
  make	
  a	
  living.	
  In	
  
one	
  interview,	
  retired	
  Kompas	
  journalist	
  Ludwig	
  Swara	
  said:	
  	
  

I	
  graduated	
   in	
   the	
   time	
  when	
   it	
  was	
  hard	
   to	
   find	
  a	
   job.	
   It	
  was	
  1965,	
  
and	
  the	
  Old	
  Order	
  regime	
  had	
  left	
  Indonesia	
  in	
  serious	
  economic	
  crisis.	
  	
  
And	
  I	
  am	
  Chinese	
  so	
  I	
  can’t	
  work	
  as	
  civil	
  servant.	
  No	
  Chinese	
  would	
  be	
  
appointed	
   in	
   the	
   state	
  apparatus.	
   Kompas	
  was	
   the	
   reasonable	
  place	
  
to	
   work	
   for	
   me.	
   (Ludwig	
   Swara,	
   personal	
   interview,	
   December	
   24,	
  
2014)	
  

It	
   is	
   noteworthy,	
   however,	
   that	
   while	
   rasa	
   is	
   sensitive	
   towards	
   the	
   needs	
   of	
  
those	
  who	
  are	
  powerful,	
  it	
  is	
  not	
  always	
  sensitive	
  to	
  the	
  needs	
  of	
  those	
  who	
  are	
  
weak.	
  By	
  not	
  covering	
  the	
  tribunal	
  held	
  by	
  the	
  victims	
  of	
  the	
  mass	
  murders,	
  for	
  
instance,	
  meant	
   that	
  Kompas	
  did	
   not	
   take	
   the	
   side	
   of	
   the	
   hundred	
   thousand	
  
murdered	
   victims.	
   Since	
   the	
   beginning	
   of	
   the	
   Reformation	
   era	
   in	
   1998,	
   the	
  
problems	
  of	
  religious	
  intolerance	
  have	
  been	
  on	
  the	
  rise.	
  

One	
  of	
  the	
  incidents	
  often	
  cited	
  as	
  evidence	
  of	
  this	
  is	
  the	
  eviction	
  of	
  Ahmadiyah	
  
believers	
  from	
  various	
  places	
  such	
  as	
  Nusa	
  Tenggara	
  Barat	
  and	
  Bangka	
  Belitung,	
  
because	
   they	
   were	
   seen	
   as	
   violating	
   the	
   mainstream	
   Islamic	
   teachings	
   as	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  151	
  	
  
	
  

agreed	
  on	
  by	
  the	
  Indonesian	
  Islamic	
  Leaders	
  Council	
  (MUI).	
  The	
  newspaper	
  was	
  
aware	
   that	
   the	
   eviction	
   had	
   violated	
   the	
   Indonesian	
   Constitution,	
   but	
   they	
  
preferred	
   not	
   to	
   expose	
   it	
   in	
   order	
   to	
   avoid	
   causing	
   offence	
   to	
   the	
   NU	
   and	
  
Muhammadiyah	
  elites,	
  who	
  were	
  the	
  main	
  members	
  of	
  the	
  MUI	
  (Arif	
  Subangun,	
  
Kompas	
  Chief	
  Editor,	
  personal	
  interview,	
  February	
  13,	
  2014).	
  	
  In	
  this	
  regard,	
  it	
  is	
  
clear	
   that	
   rasa	
   has	
   mainly	
   served	
   those	
   in	
   power,	
   because	
   it	
   is	
   the	
   power	
  
holders	
  who	
  can	
  generate	
  a	
  threat	
  to	
  the	
  newspaper.	
  Rasa	
  has	
  therefore	
  been	
  
used	
  as	
  a	
  tool	
  for	
  survival	
  for	
  this	
  minority	
  newspaper,	
  safeguarding	
  it	
  from	
  the	
  
threat	
  posed	
  by	
  the	
  majority	
  groups	
  in	
  Indonesia.	
  

4.7 	
  Conclusion	
  	
  

This	
   chapter	
  has	
  discussed	
   the	
   role	
  of	
   Javanese	
  values	
  –	
  particularly	
   rasa	
   –	
   in	
  
shaping	
  and	
  legitimizing	
  a	
  form	
  of	
  self-­‐censorship	
  at	
  Kompas	
  daily	
  newspaper.	
  
More	
   specifically,	
   rasa	
   has	
   been	
   used	
   as	
   the	
   basis	
   (a)	
   to	
   accommodate	
  
complaints	
   about	
   articles	
   from	
   close	
   friends,	
   as	
   demonstrated	
   in	
   the	
   case	
  
involving	
   Harry	
   Tjan,	
   	
   (b)	
   to	
   deal	
   with	
   the	
   complaints	
   regarding	
   corruption	
  
coverage,	
   as	
   in	
   the	
   case	
  of	
   the	
  Century	
  Bank	
   scandal	
   involving	
  Vice	
  President	
  
Boediono,	
  (c)	
  to	
  settle	
  attacks	
  from	
  Islamic	
  groups,	
  as	
  demonstrated	
  in	
  the	
  case	
  
of	
  Saeni,	
  the	
  Five	
  Cities	
  survey	
  results	
  discussing	
  the	
  Prophet,	
  and	
  the	
  tragedy	
  
in	
  Algeria.	
  In	
  all	
  these	
  cases,	
  the	
  journalists	
  agreed	
  to	
  confess	
  their	
  wrongdoing	
  
and	
   apologize,	
   despite	
   believing	
   that	
   they	
   were	
   journalistically	
   correct.	
   As	
   a	
  
consequence,	
  they	
  accepted	
  the	
  demand	
  of	
  the	
  protesters	
  by	
  not	
  covering	
  the	
  
stories	
  which	
  triggered	
  the	
  protest,	
  or	
  at	
  least,	
  covering	
  them	
  in	
  a	
  more	
  positive	
  
manner.	
   In	
   some	
   disputes,	
   they	
   even	
   agreed	
   to	
   pay	
   compensation	
   to	
   the	
  
protesters	
  as	
  part	
  of	
  the	
  settlement.	
  Lastly,	
  rasa	
  has	
  also	
  been	
  used	
  as	
  the	
  basis	
  
for	
  deciding	
  whether	
  to	
  cover	
  any	
  issues	
  considered	
  sensitive	
  for	
  Islamic	
  groups,	
  
such	
  as	
  in	
  the	
  case	
  of	
  the	
  tribunal	
  on	
  the	
  mass	
  killings	
  of	
  1965	
  and	
  Ahmadiyah’s	
  
eviction.	
  	
  

With	
   these	
   illustrations,	
   I	
   argue	
   that	
   rasa	
   has	
   been	
   an	
   integral	
   part	
   of	
   the	
  
habitus	
   of	
   Kompas	
   journalists,	
   which	
   they	
   have	
   internalized	
   through	
   a	
   long	
  
process	
   of	
   socialization	
   within	
   the	
   newsroom.	
   This	
   habitus	
   has,	
   in	
   turn,	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  152	
  	
  
	
  

provided	
  a	
  certain	
  kind	
  of	
  formula	
  which	
  directs	
  the	
  journalist’s	
  way	
  of	
  thinking	
  
and	
  acting	
  in	
  the	
  daily	
  production	
  of	
  news.	
  In	
  the	
  spirit	
  of	
  rasa,	
  journalists	
  try	
  to	
  
avoid	
  covering	
  issues	
  in	
  such	
  a	
  way	
  that	
  would	
  offend	
  the	
  power	
  holders,	
  or	
  in	
  
other	
   words,	
   to	
   pre-­‐empt	
   complaints	
   arising	
   from	
   these	
   power	
   holders.	
   And	
  
when	
   the	
   newspaper	
   did	
   cover	
   such	
   sensitive	
   issues	
   and	
   complaints	
   arose,	
  
Kompas	
  would	
   swiftly	
   acknowledge	
   this	
   and	
  apologize,	
   regardless	
  of	
  whether	
  
they	
  were	
  right.	
  These	
  compromises	
  are	
  often	
  legitimized	
  with	
  reference	
  to	
  the	
  
concept	
  of	
   rasa.	
  What	
  matters,	
   according	
   to	
   this	
   cultural	
   value,	
   is	
   not	
   to	
   find	
  
which	
   side	
  was	
   right,	
   but	
   rather,	
   to	
  minimize	
   the	
   possibility	
   of	
   conflict	
   and	
   a	
  
confrontation	
   with	
   those	
   in	
   power.	
   Rasa,	
   in	
   this	
   sense,	
   prioritizes	
   the	
  
maintenance	
  of	
   social	
   harmony	
  over	
   the	
  quest	
   for	
   “truth”.	
   Indeed,	
   both	
   rasa	
  
and	
  the	
  maintenance	
  of	
  social	
  harmony	
  are	
  two	
   important	
  values	
   in	
   Javanese	
  
culture.	
  	
  

However,	
  even	
  though	
  rasa	
  is	
  a	
  cultural	
  entity,	
  its	
  manifestation	
  into	
  practice	
  is	
  
also	
   influenced	
   by	
   political	
   economy	
   factors	
   and	
   the	
   vulnerabilities	
   of	
   the	
  
newspaper.	
   In	
   this	
   chapter	
   I	
   highlighted	
   the	
   relationship	
   between	
   Kompas’	
  
conscious	
  style	
  of	
  reporting	
  and	
  its	
  vulnerabilities.	
  First	
  of	
  all,	
  it	
  is	
  the	
  historical	
  
trauma	
   from	
   the	
   ban	
   during	
   the	
   New	
   Order	
   period	
   which	
   required	
   the	
  
newspaper	
   to	
   refrain	
   from	
   covering	
   certain	
   issues	
   in	
   order	
   to	
   be	
   allowed	
   to	
  
operate	
  again.	
  The	
  second	
  factor	
  is	
  the	
  fact	
  that	
  the	
  newspaper	
  is	
  owned	
  by	
  a	
  
Catholic	
   group,	
   which	
   has	
   made	
   any	
   critical	
   coverage	
   of	
   Islam	
   subject	
   to	
   be	
  
perceived	
  as	
   an	
   attack	
   from	
  a	
  minority	
   towards	
   the	
  majority	
   Islamic	
   group	
   in	
  
Indonesia.	
  In	
  the	
  course	
  of	
  its	
  history,	
  the	
  newspaper	
  has	
  experienced	
  repeated	
  
attacks	
   from	
   Muslim	
   groups	
   due	
   to	
   its	
   coverage	
   on	
   Islamic	
   issues,	
   and	
  
consequently,	
  Kompas	
  has	
  sought	
  protection	
  from	
  the	
  power	
  holders.	
  This	
  has	
  
led	
  to	
  the	
  third	
  factor	
  which	
  influences	
  the	
  use	
  of	
  rasa,	
  which	
  is	
  the	
  practice	
  of	
  
self-­‐censorship	
   that	
   it	
   applies.	
   Lastly,	
   the	
   use	
   of	
   rasa	
   was	
   influenced	
   by	
   an	
  
economic	
  interest	
  to	
  secure	
  the	
  newspaper’s	
  survival,	
  not	
  only	
  that	
  of	
  Kompas	
  
daily	
  newspaper	
  itself,	
  but	
  also	
  all	
  the	
  other	
  media	
  falling	
  under	
  the	
  umbrella	
  of	
  
KKG.	
  This	
  is	
  because	
  any	
  damage	
  occurring	
  in	
  one	
  unit	
  will	
  bear	
  consequences	
  
for	
  the	
  whole	
  business	
  group.	
  	
  



Chapter	
  4	
  

	
  

Page	
  |	
  153	
  	
  
	
  

The	
   next	
   chapter	
   will	
   focus	
   on	
   how	
   rasa	
   informs	
   the	
   coverage	
   of	
   corruption	
  
across	
  different	
  political	
   regimes.	
   I	
  will	
  elaborate	
  on	
  how	
  rasa	
  operates	
   in	
  the	
  
newspaper’s	
  coverage	
  on	
  corruption	
  through	
  the	
  concept	
  of	
  a	
  polite	
  watchdog.	
  
By	
   this	
   concept,	
   I	
   will	
   argue	
   that	
   while	
   Kompas	
   still	
   covers	
   the	
   incidents	
   of	
  
corruption	
   by	
   power	
   holders,	
   but	
   does	
   so	
   in	
   such	
   a	
   way	
   that	
   will	
   not	
   cause	
  
offence	
   to	
   the	
  power	
  holders,	
   thereby	
  avoiding	
  any	
  direct	
   confrontation	
  with	
  
them,	
  or	
  at	
  the	
  very	
  least,	
  reduces	
  the	
  risk	
  of	
  complaints	
  arising.	
  

	
  

	
  

	
  

	
  


