
Between fear and power : Kompas, Indonesia's most influential daily
newspaper, 1965-2010
Wijayanto, W.

Citation
Wijayanto, W. (2019, January 17). Between fear and power : Kompas, Indonesia's most
influential daily newspaper, 1965-2010. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/68274
 
Version: Not Applicable (or Unknown)

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the
Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/68274
 
Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/68274


 
Cover Page 

 
 

 
 
 

 
 
 

The handle http://hdl.handle.net/1887/68274 holds various files of this Leiden University 
dissertation. 
 
Author: Wijayanto, W. 
Title: Between fear and power : Kompas, Indonesia's most influential daily newspaper, 
1965-2010 
Issue Date: 2019-01-17 
 

https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1
http://hdl.handle.net/1887/68274
https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1�


	
  

	
  

	
  

	
  

	
  

	
  

	
  

Part	
  1	
  
	
  
The	
  Kompas’	
  Way	
  

	
   	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  40	
  	
  
	
  

	
  

	
  

Chapter	
  2 	
  
	
  

Kompas’	
  History	
  of	
  Dealing	
  With	
  Fear	
  

	
  

	
  

	
  

The	
   year	
   was	
   1965.	
   The	
   day	
   was	
   Monday,	
   June	
   28.	
   It	
   was	
   on	
   this	
   day	
   that	
  
Kompas	
   was	
   founded	
   and	
   published	
   its	
   first	
   edition.	
   The	
   founders	
   were	
   P.K.	
  
Ojong	
  and	
  Jakob	
  Oetama.	
  Ojong	
  acted	
  as	
  the	
  General	
  Director,	
  while	
  Jakob	
  was	
  
the	
   Chief	
   Editor.	
   But	
   something	
  was	
  missing	
   from	
   the	
   front	
   page	
   of	
   the	
   new	
  
newspaper.	
  In	
  the	
  top	
  left	
  corner	
  of	
  the	
  front	
  page,	
  there	
  was	
  a	
  small	
  box	
  listing	
  
the	
  name	
  of	
  Jakob	
  Oetama,	
  explicitly	
  mentioning	
  him	
  as	
  the	
  Chief	
  Editor,	
  along	
  
with	
  all	
  the	
  other	
  members	
  of	
  the	
  editorial	
  board.	
  However,	
  there	
  was	
  nothing	
  
written	
  about	
  the	
  position	
  of	
  the	
  General	
  Director,	
  nor	
  the	
  name	
  of	
  the	
  person	
  
occupying	
  that	
  post.	
  It	
  was	
  simply	
  not	
  there.	
  	
  

Fifteen	
  years	
  later,	
  exactly	
  two	
  days	
  after	
  PK	
  Ojong	
  passed	
  away,	
  Jakob	
  Oetama	
  
gave	
   an	
   explanation	
   for	
   this	
   strange	
   omission.	
   In	
   a	
   testimony	
   dedicated	
   to	
  
Ojong	
  at	
  his	
  funeral	
  ceremony	
  on	
  May	
  31,	
  1980,	
  Jakob	
  explained	
  how	
  because	
  
Ojong’s	
   name	
  was	
   still	
   something	
   of	
   a	
   political	
   taboo	
   during	
   that	
   period,	
   his	
  
name	
   and	
   position	
   was	
   omitted.	
   Helen	
   Ishwara,	
   a	
   former	
   Kompas	
   journalist	
  
who	
  wrote	
  a	
  biography	
  of	
  P.K.	
  Ojong,	
  gave	
  a	
  further	
  explanation.	
  She	
  believed	
  
that	
  Ojong	
  had	
  started	
  to	
  become	
  a	
  political	
  outcast	
  right	
  after	
  Star	
  Weekly,	
  the	
  
weekly	
   magazine	
   in	
   which	
   Ojong	
   had	
   acted	
   as	
   Chief	
   Editor,	
   was	
   banned	
   by	
  
Sukarno’s	
   regime	
   in	
   1961	
   (Ishwara,	
   2014).	
   Therefore,	
   there	
   was	
   a	
   fear	
   that	
  
making	
  Ojong’s	
   name	
   visible	
  would	
   antagonize	
   Sukarno,	
  which	
  might	
   lead	
   to	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  41	
  	
  
	
  

the	
  banning	
  of	
   the	
  newspaper.	
  Thus,	
  since	
   its	
  very	
   first	
  day,	
  Kompas	
  chose	
  to	
  
compromise.	
  	
  

This	
   chapter	
  discusses	
   the	
  history	
  of	
  Kompas	
   and	
  proposes	
   an	
  argument	
   that	
  
this	
  newspaper	
  was	
  born	
  into	
  a	
  culture	
  of	
  fear,	
  and	
  that	
  it	
  has	
  internalized	
  this	
  
fear	
  over	
  three	
  decades	
  of	
  authoritarian	
  regime,	
  under	
  President	
  Suharto.	
  This	
  
fear	
  was	
  due	
  to,	
  on	
  the	
  one	
  hand,	
  the	
  constant	
  threat	
  of	
  press	
  bans	
  whenever	
  
the	
  newspaper	
  was	
  considered	
  to	
  be	
  critical	
  of	
  the	
  power	
  holders,	
  and	
  on	
  the	
  
other,	
  the	
  practices	
  of	
  discrimination	
  associated	
  with	
  the	
  Chinese	
  and	
  Catholic	
  
identities	
   of	
   their	
   founders.	
   At	
   the	
   same	
   time,	
   Kompas	
   has	
   managed	
   to	
  
transform	
   itself	
   into	
   an	
   economic	
   giant,	
   successfully	
   diversifying	
   its	
   business	
  
operations	
  beyond	
  being	
  merely	
   a	
  media	
   company.	
   Interestingly,	
   this	
   success	
  
was	
  achieved	
  partly	
  due	
   to	
  political	
  assistance	
  and	
   financial	
   support	
   from	
  the	
  
state.	
  	
  However,	
  this	
  further	
  added	
  to	
  the	
  culture	
  of	
  fear	
  at	
  the	
  newspaper,	
  as	
  
the	
  journalists	
  were	
  no	
  longer	
   just	
  responsible	
  for	
  ensuring	
  the	
  survival	
  of	
  the	
  
newspaper,	
  but	
  also	
  for	
  all	
  the	
  business	
  units	
  sheltered	
  under	
  the	
  umbrella	
  of	
  
Kompas.	
  

To	
   showcase	
   this	
   argument,	
   this	
   chapter	
  will	
   be	
   divided	
   into	
   two	
  main	
   parts.	
  
The	
   first	
   part	
   will	
   discuss	
   the	
   history	
   of	
   Kompas	
   as	
   a	
   newspaper	
   and	
   how	
   it	
  
struggled	
   to	
   survive	
   amid	
   various	
   threats	
   from	
   the	
   political	
   and	
   social	
  
environment.	
   The	
   repressive	
   journalistic	
   policies	
   and	
  practices	
   of	
   the	
   political	
  
regimes,	
  from	
  the	
  twilight	
  of	
  the	
  Old	
  Order	
  era	
  under	
  President	
  Sukarno	
  to	
  the	
  
rise	
  and	
  fall	
  of	
  the	
  New	
  Order	
  under	
  Suharto,	
  will	
  be	
  charted,	
  with	
  emphasis	
  on	
  
how	
  these	
  impacted	
  on	
  the	
  life	
  of	
  the	
  newspaper.	
  The	
  second	
  part	
  will	
  discuss	
  
Kompas’	
  history	
  as	
  a	
  media	
  business	
  and	
  how	
  it	
  has	
  been	
  assisted,	
  directly	
  or	
  
indirectly,	
   by	
   the	
   authoritarian	
   state.	
   It	
   will	
   also	
   elaborate	
   on	
   the	
   business	
  
diversification	
   of	
  Kompas,	
   which	
   transformed	
   the	
   daily	
   into	
   a	
   business	
   group	
  
consisting	
  of	
  many	
  other	
  companies.	
  This	
  section	
  will	
  also	
  present	
  the	
  case	
  of	
  
the	
   ban	
   on	
  Monitor	
   weekly,	
   one	
   of	
   Kompas’	
   subsidiaries	
   (anak	
   perusahaan	
  
Kompas),	
  due	
  to	
  its	
  coverage	
  on	
  sensitive	
  Islamic	
  issues.	
  This	
  is	
  to	
  demonstrate	
  
that	
   being	
   a	
   giant	
   business	
   media	
   conglomerate	
   fueled	
   the	
   fear	
   of	
   the	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  42	
  	
  
	
  

newspaper,	
  especially	
   in	
  relation	
  to	
  sensitive	
   issues	
  such	
  as	
  ethnicity,	
   religion,	
  
race	
  and	
  intergroup	
  conflict	
  (Suku,	
  Agama,	
  Ras	
  dan	
  Antar	
  Golongan/SARA).	
  	
  

2.1 Kompas	
  As	
  a	
  Newspaper	
  

PK	
  Ojong	
  and	
  The	
  Pre-­‐history	
  of	
  Kompas	
  	
  
Understanding	
  the	
  reason	
  why	
  Ojong	
  was	
  labeled	
  a	
  political	
  outcast	
  sheds	
  light	
  
on	
   the	
   political	
   setting	
   of	
   Indonesia’s	
   Old	
   Order	
   under	
   President	
   Sukarno,	
  
especially	
  the	
  period	
  in	
  which	
  the	
  regime	
  was	
  approaching	
  its	
  demise	
  in	
  1966.	
  
Kompas	
  daily	
  newspaper	
  came	
  to	
  life	
  on	
  June	
  28,	
  1965,	
  in	
  the	
  period	
  under	
  the	
  
Old	
  Order	
   known	
   as	
   ‘Guided	
   Democracy’.	
   This	
   period	
   began	
   on	
   July	
   5,	
   1959,	
  
when	
   President	
   Sukarno	
   issued	
   a	
   presidential	
   decree	
   which	
   abolished	
   the	
  
parliament,	
   promulgated	
   the	
   1945	
   Constitution,	
   and	
   promised	
   that	
   the	
  
institutions	
   of	
   the	
   Constitution	
   would	
   be	
   formed	
   immediately.	
   This	
   speech	
  
came	
   to	
   be	
   known	
   as	
   the	
   Manipol	
   USDESK	
   political	
   manifesto,	
   whose	
   main	
  
principles	
  involved:	
  harking	
  back	
  to	
  the	
  1945	
  Constitution,	
  Indonesian	
  Socialism,	
  
Guided	
   Democracy,	
   Guided	
   Economy,	
   and	
   ‘Indonesian	
   Personality’	
   (USDEK)3.	
  
This	
  became	
  the	
  main	
  doctrine	
  of	
  the	
  state	
  of	
  the	
  Old	
  Order.	
  

The	
  political	
  constellation	
  of	
  the	
  period	
  was	
  dominated	
  by	
  three	
  main	
  political	
  
actors:	
  Sukarno,	
  the	
  Army,	
  and	
  the	
  Indonesian	
  Communist	
  Party	
  (PKI),	
  creating	
  
a	
  ‘triangle’	
  balance	
  of	
  power.	
  The	
  nature	
  of	
  the	
  power	
  structure	
  of	
  this	
  period	
  
was	
  the	
  delicate	
  interplay	
  of	
  relationships	
  between	
  these	
  three	
  actors.	
  Sukarno	
  
needed	
   the	
  PKI	
  as	
  a	
  counterweight	
  against	
   the	
   increasing	
  power	
  of	
   the	
  army,	
  
not	
   only	
   in	
   the	
   military	
   but	
   also	
   in	
   the	
   political	
   and	
   economic	
   field.	
   By	
   this	
  
strategy,	
   he	
   freed	
   himself	
   from	
   total	
   dependency	
   on	
   the	
   army.	
  On	
   the	
   other	
  
hand,	
   the	
   President	
   also	
   needed	
   the	
   army	
   to	
   enhance	
   his	
   power	
   at	
   the	
  
domestic	
   level	
   against	
   the	
  PKI,	
  whose	
  power	
  was	
   increasing	
   sharply	
  over	
   and	
  
above	
   other	
   Indonesian	
   political	
   parties.	
   The	
   army	
   supported	
   Sukarno	
   as	
   the	
  
lifelong	
  President	
  in	
  order	
  to	
  prevent	
  the	
  necessity	
  for	
  a	
  general	
  election,	
  which	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
3	
  This	
  is	
  a	
  teaching	
  of	
  Sukarno,	
  the	
  first	
  Indonesian	
  President,	
  saying	
  that	
  Indonesia	
  should	
  have,	
  
among	
  other	
  things,	
  an	
  Indonesian	
  personality.	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  43	
  	
  
	
  

would	
  most	
  likely	
  be	
  won	
  by	
  the	
  PKI.	
  Furthermore,	
  and	
  no	
  less	
  importantly,	
  the	
  
army	
   needed	
   Sukarno	
   as	
   a	
   legitimizing	
   figure	
   behind	
   which	
   it	
   could	
   build,	
  
consolidate	
  and	
  extend	
  the	
  power	
  it	
  gained	
  during	
  martial	
  law.	
  Finally,	
  the	
  PKI	
  
needed	
  Sukarno	
  as	
  a	
  shield	
  against	
  the	
  threat	
  of	
  the	
  army,	
  as	
  well	
  as	
  providing	
  
access	
   to	
   the	
   heart	
   of	
   Indonesian	
   politics.	
   The	
   absence	
   of	
   an	
   election	
  would	
  
give	
   the	
   PKI	
   time	
   to	
   consolidate	
   their	
   power	
   before	
   finally	
   launching	
   a	
  
communist	
  revolution.	
  

In	
  accordance	
  with	
  Guided	
  Democracy,	
  President	
  Sukarno	
  argued	
  that	
  the	
  press	
  
also	
   needed	
   to	
   be	
   ‘guided’	
   to	
   support	
   the	
   political	
   ideals	
   as	
   stipulated	
   in	
   the	
  
Manipol	
   USDEK.	
   For	
   the	
   regime,	
   the	
   press	
   could	
   function	
   as	
   a	
   tool	
   to	
   raise	
  
public	
  awareness	
  of	
  the	
  ideals	
  of	
  Guided	
  Democracy.	
  In	
  1963,	
  the	
  government	
  
issued	
   another	
   presidential	
   decree	
   (presidential	
   decree	
   no.	
   6/1963)	
   which	
  
revealed	
   that	
   any	
   criticism	
   of	
   government	
   policy	
   must	
   be	
   carried	
   out	
  
constructively	
   and	
   must	
   not	
   offend	
   the	
   state	
   ideology	
   of	
   Pancasila	
   and	
   the	
  
teachings	
  of	
  Manipol	
  USDEK.	
  This	
  rather	
  vague	
  regulation	
  was	
  explained	
  by	
  the	
  
Minister	
  of	
  Information,	
  Ruslan	
  Abdulgani	
  as	
  follows:	
  	
  

We	
   must	
   realize	
   that	
   the	
   recognition	
   of	
   press	
   freedom	
   as	
   an	
  
elementary	
   right	
  …does	
   not	
   signify	
   that	
  we	
  may	
   return	
   to	
   the	
   press	
  
practice	
   of	
   liberal	
   democracy	
   that	
   is	
   individualistic	
   and	
   Social-­‐
Darwinistic.	
   But	
   we	
   must	
   be	
   able,	
   in	
   the	
   implementation	
   of	
   this	
  
elementary	
   right,	
   to	
   impose	
   restraints	
   on	
   ourselves	
   defined	
   by	
  
morality,	
   national	
   interests,	
   state	
   security	
   and	
   the	
   prosperity	
   of	
   the	
  
people	
  in	
  accelerating	
  the	
  conclusion	
  of	
  our	
  revolution.	
   	
  (cited	
  in	
  Lee,	
  
1971:	
  140).	
  

It	
   was	
   in	
   this	
   specific	
   political	
   setting	
   that	
   Ojong	
   experienced	
   a	
   media	
   ban	
  
through	
   three	
  publications	
   in	
  which	
  he	
  was	
   involved:	
  Star	
  Weekly	
   –	
  a	
  weekly	
  
magazine	
  in	
  which	
  he	
  	
  was	
  Chief	
  Editor,	
  Keng	
  Po	
  –a	
  daily	
  newspaper	
  belonging	
  
to	
   the	
   same	
   group	
   as	
   Star	
  Weekly,	
   in	
   which	
   Ojong	
  was	
   a	
   journalist,	
   and	
   Pos	
  
Indonesia	
   -­‐	
  a	
  newspaper	
   founded	
  by	
   the	
   same	
  group	
   to	
   replace	
  Keng	
  Po,	
  but	
  
which	
  also	
  ended	
  up	
  being	
  banned	
  (in	
  this	
  newspaper,	
  Ojong	
  acted	
  as	
  one	
  of	
  its	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  44	
  	
  
	
  

commissioners).	
  Besides	
  belonging	
   to	
   the	
  same	
  group,	
  all	
   these	
  media	
  shared	
  
one	
   similar	
   characteristic:	
   they	
   were	
   all	
   Chinese	
   media	
   aimed	
   at	
   Chinese	
  
Indonesian	
   readers.	
   These	
   three	
   print	
   media	
   were	
   important	
   not	
   merely	
  
because	
  Ojong	
  had	
  connections	
  to	
  all	
  of	
  them,	
  but	
  also	
  because	
  they	
  belonged	
  
to	
   the	
   same	
   company	
   which	
   then	
   went	
   on	
   to	
   establish	
   Kompas	
   daily	
  
newspaper4.	
  In	
  fact,	
  in	
  the	
  early	
  period	
  of	
  its	
  birth,	
  Kompas	
  occupied	
  the	
  same	
  
editorial	
  office	
  as	
  Keng	
  Po	
  and	
  Star	
  Weekly.	
  	
  

Star	
  Weekly	
  was	
  a	
  weekly	
  magazine	
  intended	
  for	
  non-­‐Chinese-­‐speaking	
  Chinese	
  
Indonesians,	
  and	
  was	
   founded	
  by	
   former	
   journalists	
  of	
  Keng	
  Po,	
  a	
  newspaper	
  
for	
   non-­‐Chinese-­‐speaking	
   Chinese	
   Indonesians	
   which	
   was	
   banned	
   during	
   the	
  
Japanese	
  occupation	
  on	
  January	
  6,	
  1946.	
  The	
  first	
  edition	
  of	
  the	
  magazine	
  was	
  
only	
  eight	
  pages	
  long.	
  Among	
  its	
  journalists	
  was	
  Khoe	
  Won	
  Sioe,	
  who	
  acted	
  as	
  
the	
  first	
  Chief	
  Editor	
  of	
  Star	
  Weekly.	
  Together	
  with	
  some	
  of	
  his	
  colleagues,	
  Khoe	
  
was	
  once	
   sent	
   to	
  prison	
  by	
   the	
   Japanese	
  because	
  of	
  his	
   critical	
  articles	
   in	
   the	
  
newspaper.	
   Early	
   in	
   the	
   year	
   of	
   1946,	
   Ojong	
  met	
   Khoe	
   and	
   soon	
   joined	
   Star	
  
Weekly	
  as	
  one	
  of	
   its	
   journalist.	
  A	
  year	
   later,	
  on	
   January	
  2,	
  1947,	
  Keng	
  Po	
  was	
  
again	
   allowed	
   to	
   be	
   published,	
   and	
   it	
   occupied	
   the	
   same	
   building	
   as	
   Star	
  
Weekly.	
   After	
   that,	
   Ojong	
   also	
   worked	
   as	
   a	
   contributor	
   to	
   Keng	
   Po.	
   The	
  
interaction	
   between	
   Khoe	
   and	
   Ojong	
   was	
   so	
   close	
   that	
   Khoe	
   was	
   often	
  
considered	
  to	
  be	
  the	
  ideological	
  father	
  of	
  PK	
  Ojong.	
  In	
  his	
  biography,	
  Ojong	
  said	
  
that	
  he	
  wanted	
  to	
  write	
  a	
  biography	
  about	
  Khoe,	
  but	
  had	
  never	
  realized	
  it	
  until	
  
his	
  death	
  in	
  1980.	
  

Unfortunately,	
   at	
   the	
   end	
   of	
   1961,	
   despite	
   its	
   impressive	
   growth	
   in	
   terms	
   of	
  
circulation	
   (60.000	
   copies	
   by	
   then),	
   as	
   well	
   as	
   its	
   development	
   in	
   terms	
   of	
  
journalistic	
  quality,	
  the	
  magazine	
  was	
  banned	
  after	
  its	
  October	
  7,	
  1961	
  edition.	
  	
  
Ojong	
  was	
  summoned	
  by	
   the	
  government	
  and	
  asked	
  to	
  come	
  to	
   the	
  regime’s	
  
office,	
   from	
  where	
   he	
   returned	
   with	
   the	
   bad	
   news:	
   the	
  magazine	
   was	
   to	
   be	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
4	
  PT	
  Keng	
  Po,	
  which	
  then	
  published	
  Keng	
  Po	
  and	
  Star	
  Weekly	
  then	
  changed	
  its	
  name	
  into	
  PT	
  Kinta	
  
(acronym	
   of	
   Kertas	
   dan	
   Tinta)	
   which	
   was	
   the	
   company	
   who	
   printed	
   the	
   earliest	
   edition	
   of	
  
Intisari	
  magazine	
  and	
  Kompas	
  daily	
  newspapers.	
  	
  	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  45	
  	
  
	
  

banned.	
  According	
  to	
  Tan	
  Hian	
  Lay,	
  the	
  Vice	
  Chief	
  Editor	
  of	
  the	
  magazine,	
  the	
  
reason	
  for	
  this	
  was	
  because	
  of	
  a	
  critical	
  piece	
  written	
  by	
  one	
  its	
  journalists,	
  Ide	
  
Anak	
   Agung	
   Gde	
   Agung,	
   in	
   the	
   regular	
   column	
   “Foreign	
   Affairs”,	
   about	
   the	
  
failure	
  of	
  the	
  government’s	
  policy	
  in	
  India.	
  It	
  was	
  perceived	
  that	
  the	
  magazine	
  
never	
  spoke	
  positively	
  about	
  the	
  work	
  of	
  the	
  government	
  in	
  general,	
  however;	
  
there	
  were	
  never	
  any	
  clear	
  explanations	
  issued	
  by	
  the	
  regime	
  itself	
  for	
  the	
  ban.	
  	
  

This	
   critical	
   position	
   was	
   not	
   only	
   directed	
   at	
   government	
   policy	
   alone,	
   but	
  
more	
  fundamentally,	
  also	
  to	
  the	
  ideological	
  position	
  of	
  the	
  regime.	
  At	
  the	
  time,	
  
Sukarno	
   was	
   very	
   close	
   to	
   the	
   Communist	
   Party	
   (PKI),	
   whose	
   ideology	
  
diametrically	
  opposed	
  the	
  Catholic	
  group	
  of	
  which	
  Ojong	
  was	
  an	
  elite	
  member.	
  
Furthermore,	
  Ojong	
   feared	
   that	
   if	
   the	
  PKI	
  were	
   in	
   power,	
   they	
  would	
   abolish	
  
the	
  existence	
  of	
  other	
  politival	
  parties.	
  In	
  one	
  of	
  his	
  pieces	
  in	
  Star	
  Weekly,	
  five	
  
days	
  before	
  the	
  September	
  	
  29,	
  1955	
  election,	
  Ojong	
  boldly	
  wrote:	
  

Communists	
  are	
  the	
  biggest	
  enemies	
  of	
  religion	
  everywhere.	
  Religions	
  
with	
  the	
  fewest	
  adherents	
  will	
  be	
  communist	
  victims,	
  if	
  the	
  PKI	
  wins....	
  
So	
  even	
   though	
  Star	
  Weekly	
   cannot	
  name	
   just	
  one	
  party	
   to	
   support,	
  
we	
   can	
   give	
   a	
   dividing	
   line.	
   The	
   dividing	
   line	
   is	
   the	
   ideological	
   line.	
  
Across	
  the	
   line	
  we	
  reject	
  parties	
   like	
  the	
  PKI.	
  Because	
   if	
  the	
  PKI	
  wins,	
  
then	
   the	
   general	
   election	
   of	
   29	
   September	
   will	
   be	
   the	
   last	
   general	
  
election.	
  Other	
  parties	
  will	
  be	
  eliminated.	
  (Ishwara,	
  2014:	
  129)	
  

Furthermore,	
  Ojong	
  was	
  also	
  close	
  to	
  political	
  prisoners	
  such	
  as	
  Mochtar	
  Lubis,	
  
the	
  Chief	
  Editor	
  of	
  the	
  banned	
  newspaper	
  Indonesia	
  Raya,	
  and	
  he	
  often	
  visited	
  
him	
   in	
   prison.	
   It	
   should	
   be	
   noted,	
   however,	
   that	
   Ojong’s	
   anti-­‐PKI	
   stance	
  
gradually	
   softened	
   after	
   learning	
   that	
   the	
   PKI	
   was	
   getting	
   closer	
   to	
   Sukarno,	
  
and	
   as	
   he	
   became	
   aware	
   of	
   the	
   increasing	
   authoritarian	
   nature	
   of	
   Sukarno's	
  
power	
  before	
  and	
  during	
  Guided	
  Democracy.	
  

Therefore,	
   the	
  ban	
   that	
   took	
  place	
   in	
   1961	
  was	
   a	
   shock	
   for	
  Ojong,	
   as	
   he	
  had	
  
anticipated	
   it	
   and	
   taken	
   pre-­‐emptive	
   action	
   by	
   being	
  more	
   cautious	
   and	
   less	
  
critical	
   in	
  his	
  Star	
  Weekly	
   coverage.	
  This	
  was	
   following	
  the	
  ban	
  of	
  Keng	
  Po	
  on	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  46	
  	
  
	
  

August	
  1,	
  1957,	
  where	
  Injo	
  Beng	
  Goat,	
  the	
  then	
  Chief	
  Editor	
  of	
  the	
  newspaper,	
  
was	
   imprisoned	
   for	
   several	
   months.	
   This	
   ban,	
   as	
   well	
   as	
   the	
   banning	
   of	
   Pos	
  
Indonesia5,	
  a	
  new	
  newspaper	
  published	
  by	
  the	
  same	
  company	
  to	
  replace	
  Keng	
  
Po,	
  in	
  January	
  1961,	
  sent	
  a	
  warning	
  to	
  Ojong	
  that	
  the	
  same	
  thing	
  could	
  happen	
  
to	
   his	
   Star	
  Weekly	
   magazine.6	
  	
   Therefore,	
   he	
   took	
   several	
   actions	
   to	
   prevent	
  
this.	
  The	
  first	
  was	
  eliminating	
  a	
  column	
  that	
  was	
  critical	
  of	
  the	
  government:	
  the	
  
column	
   “Domestic	
   Affairs”	
  which	
  was	
  written	
   by	
   Injo	
   Beng	
  Goat7,	
   the	
   former	
  
Chief	
  Editor	
  of	
  the	
  obsolete	
  Keng	
  Po,	
  was	
  dropped	
  from	
  the	
  magazine	
  in	
  1958	
  
(Ishwara,	
   2014:	
   159).	
   Ojong	
   also	
   took	
   further	
   preventative	
   actions,	
   such	
   as	
  
terminating	
   the	
   column	
   “Gambang	
   Kromong”	
   whose	
   content	
   was	
   a	
   critical	
  
satire	
  of	
  the	
  government.	
  

The	
  question	
   is:	
  were	
   these	
  media	
  banned	
  simply	
  because	
   they	
  were	
   seen	
  as	
  
being	
   critical	
   of	
   the	
   political	
   regime,	
   or	
   also	
   because	
   of	
   their	
   Chinese-­‐ness?	
   I	
  
argue	
  that	
  based	
  on	
  the	
  political	
  circumstances,	
   it	
  was	
  due	
  to	
  both	
  factors.	
  At	
  
the	
  time	
  when	
  Keng	
  Po	
  was	
  banned,	
  there	
  was	
  no	
  explicit	
  reason	
  provided	
  by	
  
the	
  government	
   for	
   the	
  ban.	
  However,	
   there	
  was	
  a	
   rumor	
   that	
  besides	
  being	
  
seen	
  as	
   critical	
   of	
   the	
   government,	
   the	
   regime	
  also	
   suspected	
   the	
  newspaper	
  
was	
  not	
  sufficiently	
  nationalist	
  because	
   it	
  was	
  a	
  Chinese	
  newspaper.	
  After	
  the	
  
ban,	
  as	
  if	
  to	
  refute	
  the	
  anti-­‐nationalistic	
  stigma,	
  Tan	
  Eng	
  Kie,	
  a	
  former	
  Keng	
  Po	
  
journalist,	
  wrote:	
  

Even	
   though	
   the	
   name	
   of	
   Keng	
   Po	
   was	
   considered	
   foreign	
   (to	
   the	
  
Indonesian	
   language)	
   and	
   was	
   created	
   by	
   Chinese	
   Indonesians,	
   the	
  
voice	
   is	
  not	
  anti-­‐nationalist.	
  Bung	
  Hatta	
  believed	
  that	
  Keng	
  Po	
  was	
  a	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
5	
  	
   Ishwara	
   does	
   not	
   give	
   much	
   information	
   about	
   Pos	
   Indonesia,	
   except	
   the	
   fact	
   that	
   the	
  
newspaper	
  had	
   successfully	
   replaced	
  Keng	
  Po	
   in	
   the	
   sense	
   that	
   it	
   enjoyed	
   similar	
   circulation	
  
numbers	
  .	
  

6	
  After	
  the	
  banning	
  of	
  Keng	
  Po,	
  some	
  of	
  its	
  journalists	
  went	
  on	
  to	
  work	
  at	
  Star	
  Weekly.	
  	
  

7	
  Ishwara	
   described	
   Beng	
   Goat	
   as	
   a	
   socialist	
   with	
   very	
   progressive	
   views	
   and	
   a	
   sharp	
   tongue,	
  
which	
   ensured	
   that	
   he	
   was	
   jailed	
   under	
   every	
   political	
   regime:	
   the	
   Dutch	
   government,	
   the	
  
Japanese	
  regime,	
  and	
  again	
  in	
  the	
  Sukarno	
  era.	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  47	
  	
  
	
  

nationalist	
  daily.	
  This	
  I	
  found	
  out	
  when	
  I	
  read	
  the	
  letter	
  of	
  Bung	
  Hatta	
  
addressed	
   to	
   the	
   SOB	
   holder	
   (the	
   government	
   institution	
  which	
   had	
  
the	
   authority	
   to	
   issue	
   publishing	
   permits).	
   Bung	
   Hatta	
   protested	
  
against	
   the	
   ban	
   of	
   Keng	
   Po…	
   But	
   his	
   effort	
   did	
   not	
   succeed,	
   even	
  
though	
  by	
  then	
  he	
  was	
  already	
  Vice	
  President	
  again.	
  (Ishwara,	
  2014:	
  
158-­‐159)	
  

As	
  the	
  Martial	
  Law	
  of	
  1957	
   implied,	
   there	
  was	
  a	
  policy	
  to	
  “Indonesianize”	
  the	
  
press	
   by	
   banning	
   Dutch	
   press,	
   followed	
   by	
   the	
   restriction	
   of	
   Chinese	
  
newspapers	
  (even	
  if	
  published	
  in	
  the	
  Indonesian	
  language),	
  in	
  order	
  to	
  protect	
  
the	
   “national	
   press”.	
   This	
   policy	
   was	
   then	
   continued	
   during	
   the	
   Guided	
  
Democracy	
  period	
   (Lee,	
  1971:	
  61).	
  On	
  April	
  18,	
  1958,	
   the	
  highest	
  commander	
  
of	
  the	
  military	
  under	
  martial	
   law,	
  Peperti	
  (panglima	
  perang	
  tertinggi),	
   issued	
  a	
  
decree	
  banning	
  all	
  newspapers	
  printed	
   in	
  Chinese	
  characters.	
  After	
   it	
  became	
  
clear	
   that	
   the	
   newspaper	
   still	
   had	
   a	
   social	
   function	
   considering	
   the	
   large	
  
Chinese	
   population	
   in	
   Indonesia,	
   unlike	
   the	
  Dutch,	
   permission	
   to	
   publish	
  was	
  
granted	
   again.	
   However,	
   the	
   newspaper	
   owners	
   had	
   to	
   obtain	
   a	
   license	
   to	
  
publish.	
   The	
   tendency	
   to	
   discriminate	
   against	
   Chinese	
   newspapers	
  was	
   again	
  
practiced	
   when	
   the	
   newspaper	
   Sin	
   Po	
   was	
   banned	
   after	
   being	
   accused	
   of	
  
publishing	
   sensationalist	
   news.	
   It	
   was	
   allowed	
   to	
   publish	
   again	
   only	
   after	
  
changing	
  its	
  name	
  to	
  Pantjawarta.	
  However,	
  Keng	
  Po	
  was	
  banned	
  for	
  different	
  
reasons,	
  after	
  being	
  accused	
  of	
  supporting	
  the	
  local	
  rebellion	
  PRRI/Permesta.	
  	
  

In	
  the	
  early	
  days	
  of	
  independence	
  from	
  the	
  Dutch,	
  citizenship	
  was	
  an	
  important	
  
issue	
   in	
   the	
   context	
   of	
   power	
   consolidation.	
   The	
   newly	
   independent	
   state	
  
wanted	
   to	
  make	
   citizens	
   of	
   those	
  who	
  were	
   considered	
   as	
  migrants,	
   and	
   for	
  
them	
  to	
  declare	
  themselves	
  as	
  citizens	
  of	
  Indonesia.	
  This	
  matter	
  was	
  regulated	
  
in	
  the	
  1954	
  Citizen’s	
  Act.	
  In	
  this	
  setting,	
  some	
  of	
  the	
  people	
  of	
  Chinese	
  descent	
  
in	
   Indonesia	
   formed	
   the	
   Indonesian	
   Citizenship	
   consultative	
   body	
   (Badan	
  
Permusyawaratan	
  Kewarganegaraan	
   Indonesia,	
  or	
  BAPERKI)	
   as	
  a	
   commitment	
  
to	
   assimilation	
   and	
   support	
   to	
   the	
   government.	
   But	
   most	
   Chinese	
   remained	
  
non-­‐citizen	
   oriented,	
   and	
   leaned	
   instead	
   towards	
   the	
   People’s	
   Republic	
   of	
  
China.	
  In	
  these	
  circumstances,	
  Ojong,	
  as	
  a	
  person	
  of	
  Chinese	
  descent,	
  could	
  not	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  48	
  	
  
	
  

escape	
  the	
  existing	
  political	
  upheaval.	
  He	
   initially	
  chose	
  to	
  become	
  a	
  member	
  
of	
   BAPERKI	
   and	
   campaigned	
   for	
   assimilation	
   through	
   the	
   medium	
   of	
   Star	
  
Weekly	
   (Ishwara,	
  2013).	
  However,	
  Ojong	
  then	
  withdrew	
  his	
  membership	
  from	
  
BAPERKI	
  as	
  the	
  institution	
  became	
  increasingly	
  leftist	
  and	
  pro-­‐Sukarno.	
  Despite	
  
his	
  pro-­‐assimilation	
  stance,	
  he	
  refused	
  to	
  make	
  his	
  magazine	
  declare	
  itself	
  as	
  a	
  
supporter	
  of	
  the	
  leftist	
  ideology,	
  and	
  chose	
  instead	
  to	
  be	
  free	
  and	
  critical	
  of	
  the	
  
regime.	
  	
  

This	
  resulted	
  in	
  Ojong	
  becoming	
  a	
  target	
  for	
  two	
  sides.	
  He	
  was	
  attacked	
  by	
  the	
  
government	
   as	
   he	
   did	
   not	
   declare	
   support	
   to	
   the	
   political	
   orientation	
   of	
   the	
  
regime	
   who	
   was	
   close	
   to	
   the	
   political	
   left.	
   In	
   domestic	
   politics,	
   President	
  
Sukarno	
   was	
   close	
   to	
   the	
   PKI,	
   while	
   in	
   foreign	
   affairs,	
   he	
   was	
   close	
   to	
   the	
  
People’s	
   Republic	
   of	
   China	
   and	
   the	
   Soviet	
   Union,	
   both	
   of	
   whom	
   were	
  
communist	
   countries.	
  Ojong’s	
  withdrawal	
   from	
  BAPERKI	
  made	
   him	
   appear	
   to	
  
have	
   abandoned	
   the	
   idea	
   of	
   assimilation,	
   thereby	
   bringing	
   into	
   question	
   his	
  
commitment	
  to	
  being	
  a	
  loyal	
  citizen	
  of	
  Indonesia.	
  So	
  it	
  was	
  to	
  no	
  surprise	
  that	
  
according	
   to	
   Ishwara,	
   the	
   official	
   biographer	
   of	
   Ojong,	
   that	
   Ojong	
   was	
   also	
  
attacked	
  in	
  relation	
  to	
  his	
  ethnic	
  background.	
  	
  

How	
  the	
  banning	
  of	
  Star	
  Weekly	
  impacted	
  on	
  Ojong	
  personally	
  can	
  be	
  gleaned	
  

through	
  his	
  diary	
  entry,	
  dated	
  in	
  the	
  new	
  year	
  of	
  1962,	
  in	
  which	
  he	
  wrote:	
  	
  

There	
  were	
  two	
  dark	
  sides:	
  in	
  January	
  Pos	
  Indonesia	
  was	
  banned	
  and	
  
on	
   11	
   October	
   Star	
   Weekly	
   died.	
   The	
   impact	
   of	
   this	
   last	
   ban	
   was	
  
already	
   clear.	
   The	
  death	
  of	
  Pos	
   Indonesia	
  means	
   that	
   there	
  were	
  no	
  
more	
  dividends	
  and	
  no	
  payments	
  for	
  me	
  as	
  a	
  commissioner	
  in	
  the	
  year	
  
of	
  1960…	
  Once	
  more,	
  1961	
  was	
  very	
  gloomy.	
  Since	
  February	
  1961,	
  we	
  
had	
  heard	
  rumors	
  of	
  the	
  death	
  of	
  Star	
  Weekly.	
  The	
  general	
  situation	
  
was	
  worrying.	
   The	
   community	
  was	
   sick,	
   psychologically.	
   The	
   tone	
   of	
  
the	
   press	
   was	
   serving	
   the	
   regime.	
   Phrases	
   like	
   “screaming	
   with	
   the	
  
wolves	
   in	
   the	
   forest”	
  were	
   too	
  often	
  heard...	
  What	
  would	
  1962	
   then	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  49	
  	
  
	
  

bring	
  for	
  us?	
  Would	
  it	
  be	
  like	
  Bismarck’s	
  Germany	
  of	
  1866?	
  (Ishwara,	
  
2014:	
  169-­‐170)	
  

From	
  the	
  quote	
  from	
  his	
  diary	
  above,	
  it	
  can	
  be	
  seen	
  how	
  the	
  impact	
  of	
  the	
  ban	
  
affected	
   Ojong	
   psychologically.	
   	
   For	
   him,	
   the	
   ban	
   of	
   Star	
  Weekly	
  was	
   such	
   a	
  
miserable	
  event	
   that	
  he	
   lamented	
   it	
   in	
  his	
  diary.	
  Writing	
  his	
  diary	
   in	
   the	
  New	
  
Year,	
  he	
  also	
  worried	
  about	
  the	
  future	
  of	
  media	
  freedom	
  by	
  asking	
  whether	
  the	
  
press	
  would	
  face	
  similarly	
  harsh	
  treatment	
  to	
  that	
  which	
  occurred	
  in	
  Germany	
  
in	
  1866.	
  

It	
   was	
   against	
   this	
   political	
   backdrop	
   of	
   Guided	
   Democracy	
   that	
   the	
   infant	
  
newspaper	
  Kompas	
  was	
  born	
  on	
  June	
  28,	
  1965.	
  A	
  major	
  motivation	
  behind	
  the	
  
founding	
  of	
  this	
  newspaper	
  was	
  to	
  curb	
  the	
   influence	
  of	
  the	
  PKI’s	
  newspaper,	
  
and	
   this	
  was	
   initiated	
  by	
   the	
  army	
  and	
  agreed	
   to	
  by	
   the	
  Catholic	
  Party.	
  Being	
  
perceived	
  as	
  an	
  atheist	
  party,	
  the	
  PKI	
  was	
  seen	
  as	
  a	
  common	
  enemy	
  of	
  both	
  the	
  
army	
  as	
  well	
  as	
  the	
  religious	
  parties,	
   including	
  Partai	
  Katolik.	
  The	
  next	
  section	
  
will	
  elaborate	
  further	
  on	
  the	
  founding	
  of	
  Kompas.	
  

The	
  Birth	
  of	
  Kompas	
  and	
  the	
  Political	
  Turmoil	
  of	
  1965	
  
It	
   started	
  with	
   a	
   phone	
   call.	
  One	
   day	
   in	
  April	
   1965,	
  General	
   Ahmad	
   Yani,	
   the	
  
Minister	
  of	
  Defense	
  in	
  Sukarno’s	
  cabinet,	
  called	
  his	
  colleague	
  Frans	
  Seda,	
  who	
  
was	
  a	
  minister	
  of	
  Perkebunan	
  in	
  the	
  same	
  cabinet	
  and	
  also	
  the	
  chairman	
  of	
  the	
  
Catholic	
  party,	
  suggesting	
  to	
  him	
  to	
  start	
  a	
  newspaper.	
  Yani	
  argued	
  that	
  almost	
  
every	
  political	
  party	
  at	
  that	
  period	
  had	
   its	
  own	
  newspaper,	
  and	
  therefore,	
  the	
  
Catholic	
   party	
   should	
   also	
   have	
   one.	
   Furthermore,	
   the	
   main	
   purpose	
   of	
   this	
  
newspaper	
   would	
   be	
   to	
   curb	
   the	
   influence	
   of	
   the	
   communist	
   press.	
   In	
   the	
  
words	
  of	
  Seda,	
  as	
  written	
   in	
  Kompas	
  on	
   its	
  anniversary	
  on	
   June	
  28,	
  1980	
   in	
  a	
  
piece	
  entitled	
  “Along	
  The	
  Memorial	
  Road”:	
  	
  

The	
   process	
   of	
   Kompas’s	
   birth	
   was	
   like	
   the	
   birth	
   process	
   of	
   every	
  
creative	
  business.	
  It	
  started	
  with	
  an	
  idea.	
  The	
  idea	
  came	
  from	
  General	
  
Ahmad	
  Yani.	
  The	
  idea	
  was	
  that	
  the	
  Catholic	
  group	
  should	
  have	
  a	
  daily	
  
newspaper	
  to	
  balance	
  the	
  PKI	
  and	
  its	
  allies…	
  This	
  idea	
  of	
  General	
  Yani	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  50	
  	
  
	
  

was	
  spread	
  among	
  the	
  leaders	
  of	
  the	
  Catholic	
  Party	
  and	
  was	
  seen	
  as	
  
something	
  difficult	
  to	
  be	
  realized.	
  (Ishwara,	
  2014:	
  214)	
  

The	
  anti-­‐communist	
  tone	
  of	
  Seda	
  was	
  stronger	
  in	
  the	
  documentary	
  video	
  made	
  
about	
  Jakob	
  Oetama,	
  on	
  the	
  commemoration	
  of	
  his	
  84th	
  birthday.	
  In	
  the	
  video	
  
entitled	
  “Jakob	
  The	
  Kompas”8	
  Seda	
   said:	
   “The	
   founding	
   [of	
   this	
  newspaper]	
   is	
  
the	
  people’s	
   conscience.	
  Our	
  news	
   is	
   fulfilling	
  what	
  people	
  want.	
  People	
  who	
  
want	
   to	
   be	
   free,	
   who	
   are	
   free,	
   who	
   do	
   not	
   like	
   the	
   PKI,	
   who	
   do	
   not	
   like	
  
communism”9.	
  Seda	
  then	
  contacted	
  his	
  colleague	
  IJ	
  Kasimo	
  (the	
  General	
  Leader	
  
of	
   the	
   Catholic	
   Party),	
   as	
   well	
   as	
   his	
   fellow	
   Catholics:	
   P.K.	
   Ojong	
   and	
   Jakob	
  
Oetama,	
   whom	
   he	
   knew	
   as	
   experienced	
   professional	
   journalists.	
   Seda	
   asked	
  
Ojong	
  and	
  Jakob	
  to	
  establish	
  the	
  newspaper,	
  and	
  they	
  reluctantly	
  accepted	
  the	
  
idea.	
  

The	
  hesitation	
  of	
  Ojong	
  and	
  Jakob	
  was	
  recorded	
  by	
  Jakob	
  in	
  Kompas	
  on	
  June	
  2,	
  
1980,	
  in	
  an	
  article	
  entitled	
  “Driving	
  Ojong’s	
  Departure”:	
  	
  

We	
  both	
  felt	
  hesitant	
  to	
  accept	
  the	
  request	
  to	
  establish	
  Kompas	
  daily	
  
newspaper.	
   The	
   economic	
   and	
   political	
   environment,	
   as	
   well	
   as	
   the	
  
infrastructure,	
  were	
  not	
  supportive.	
  (But)	
  the	
  request	
  was	
  urgent	
  and	
  
came	
  at	
  a	
   time	
  when	
  some	
  newspapers	
  were	
   labeled	
  as	
  “BPS”10	
  and	
  
having	
  an	
  anti-­‐communist	
  stance,	
  were	
  closed	
  down	
  (by	
  the	
  regime).	
  
(The	
   question	
   then)	
  was	
   how	
   to	
   break	
   through	
   this	
   oppressive	
   news	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
8	
  The	
  video	
  was	
  published	
  on	
  Kompas.com	
  on	
  September	
  29,	
  2015.	
  The	
  article	
  shares	
  the	
  same	
  
name	
  as	
  the	
  video:	
  “Jakob	
  Sang	
  Kompas”.	
  

9	
  In	
   fact,	
   the	
  name	
  of	
   the	
  newspaper	
  was	
   initially	
   “Bentara	
  Rakyat.”	
  While	
   the	
  word	
   “Bentara”	
  
means	
   the	
   ‘messenger	
  of	
   the	
   king’,	
   the	
  word	
   “rakyat”	
  mean	
  people.	
   The	
  word	
   “rakyat”	
  was	
  
chosen	
   to	
   show	
   that	
   “rakyat/people”	
  was	
   not	
   just	
   the	
  monopoly	
   of	
   the	
   PKI.	
   In	
   the	
   end,	
   the	
  
name	
  “Bentara	
  Rakyat”	
  was	
  changed	
  to	
  “Kompas”,	
  which	
  means	
  ‘guidance’.	
  This	
  was	
  based	
  on	
  
the	
  recommendation	
  of	
  President	
  Sukarno	
  (Sularto,	
  2011)	
  

10 	
  BPS	
   was	
   the	
   acronym	
   from	
   Badan	
   Pendukung	
   Sukarnoisme	
   (The	
   Supportive	
   Board	
   for	
  
Soekarnoism)	
  which	
  was	
   established	
   by	
  Murba	
   Party	
   at	
   the	
   initiative	
   of	
   Sumarto	
   and	
   Sayuti	
  
Melik.	
  This	
  board	
  had	
  the	
  main	
  aim	
  to	
  prevent	
  the	
  PKI	
  from	
  getting	
  too	
  close	
  to	
  Sukarno.	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  51	
  	
  
	
  

policy,	
  since	
  even	
  the	
  dominant	
  Antara	
  news	
  agency	
  had	
  been	
  labeled	
  
‘red’11.	
  (Ishwara,	
  2014	
  :	
  317)	
  

From	
  the	
  extract	
  above,	
  it	
  is	
  clear	
  that	
  the	
  founding	
  of	
  Kompas	
  was	
  initiated	
  by	
  
the	
  Catholic	
  party	
  at	
  the	
  suggestion	
  of	
  the	
  military.	
  The	
  initiative	
  of	
  the	
  Catholic	
  
Party	
  can	
  more	
  clearly	
  be	
  seen	
  by	
  the	
  fact	
  that	
  Kompas	
  was	
  established	
  by	
  an	
  
existing	
   foundation,	
   Jajasan	
   Bentara	
   Rakyat,	
   which	
   was	
   founded	
   earlier	
   on	
  
January	
   16,	
   1965.	
   The	
  members	
   of	
   this	
   group	
  were	
   elites	
   of	
   various	
   Catholic	
  
organizations	
   such	
   as	
   the	
   Catholic	
   Student	
   Organization,	
   the	
   Catholic	
   Youth	
  
Organization,	
  the	
  Catholic	
  University	
  and,	
  above	
  all,	
  elites	
  of	
  the	
  Catholic	
  Party	
  
such	
  as	
  IJ	
  Kasimo,	
  founder	
  of	
  the	
  Catholic	
  Party	
  and	
  Frans	
  Seda,	
  its	
  Chairman.	
  	
  

In	
   this	
   regard,	
   Dhakidae	
   (1991)	
   argued	
   that	
   Kompas	
   was	
   the	
   result	
   of	
   the	
  
Catholic	
  community’s	
  efforts	
  to	
  be	
  accepted	
  in	
  Indonesia,	
  and	
  that	
  the	
  historic	
  
process	
  of	
  the	
  establishment	
  of	
  Catholicism	
  in	
  Indonesia	
  was	
  pursued	
  through	
  
three	
   stages.	
   The	
   first	
   of	
   these	
   stages	
   was	
  missionizing	
   in	
   the	
   narrow	
   sense,	
  
where	
   Catholic	
   doctrines	
   were	
   propagated,	
   but	
   were	
   viewed	
   suspiciously	
   by	
  
non-­‐Catholics.	
  At	
  this	
  point,	
  there	
  was	
  no	
  intention	
  of	
  becoming	
  a	
  member	
  of	
  
any	
  political	
  group,	
  nor	
  to	
  establish	
  a	
  Catholic	
  party.	
  In	
  the	
  1920s,	
  the	
  changing	
  
role	
  of	
  the	
  Catholic	
  Church	
  in	
  Holland	
  also	
  impacted	
  the	
  role	
  of	
  Catholicism	
  in	
  
the	
  Dutch	
  Indies.	
  The	
  rise	
  of	
  Catholic	
  political	
  power	
  in	
  Holland	
  was	
  followed	
  by	
  
the	
  development	
  of	
  Catholic	
  activities,	
  including	
  non-­‐profit	
  development	
  work.	
  
This	
   ideology	
  was	
  carried	
  out	
   in	
  Catholic	
  missionary	
  work	
   in	
   the	
  Dutch	
   Indies,	
  
concentrating	
  mainly	
  on	
  medical	
  services	
  and	
  education.	
  	
  

This	
  marked	
  the	
  second	
  stage	
  of	
  Catholic	
  missionizing,	
  which	
  also	
  included	
  the	
  
founding	
  of	
   a	
  Catholic	
  Party	
   in	
   the	
  Dutch	
   Indies	
   (Indische	
  Katholieke	
  Partij)	
   in	
  
1917,	
  whose	
  members	
  were	
  almost	
  all	
  Dutch.	
  In	
  1923,	
  an	
  indigenous	
  member,	
  
Kasimo,	
   established	
   a	
   Javanese	
   branch	
   of	
   the	
   party.	
   This	
   branch	
   eventually	
  
transformed	
   into	
   an	
   independent	
   political	
   party	
   in	
   1925.	
   By	
   this	
   stage,	
   there	
  
was	
   a	
   shift	
   from	
   the	
   exclusivity	
   of	
   the	
   earlier	
   missionizing	
   period	
   to	
   the	
  
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
11	
  Indicating	
  that	
  this	
  news	
  media	
  was	
  seen	
  as	
  having	
  political	
  ties	
  with	
  the	
  communist	
  party.	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  52	
  	
  
	
  

inclusivity	
   of	
   political	
   Catholicism	
   in	
   Indonesia.	
   Inclusivity	
   in	
   this	
   case	
   meant	
  
that	
   there	
   was	
   no	
   longer	
   a	
   gap	
   between	
   the	
   indigenous	
   population	
   and	
   the	
  
Europeans,	
   since	
   many	
   Indonesian	
   Catholics	
   joined	
   the	
   Indische	
   Katolische	
  
Partij.	
   But	
  Catholic	
   activity	
  was	
   still	
   seen	
  as	
  exclusive	
   from	
   the	
  perspective	
  of	
  
the	
  ecclesiastical	
  hierarchy,	
  on	
  which	
  it	
  was	
  dependent.	
  

When	
  the	
  Catholic	
  party	
  was	
  dissolved	
  in	
  the	
  1970s	
  due	
  to	
  government	
  policy,	
  
the	
   third	
   stage	
   of	
   Catholic	
   politics	
   began,	
   which	
   is	
   referred	
   to	
   as	
   the	
  
liberalization	
  of	
  political	
  Catholicism.	
  It	
  took	
  two	
  different	
  forms.	
  The	
  first	
  were	
  
the	
  groups	
  under	
   the	
   leadership	
  of	
   Jesuit	
   father	
   Joop	
  Beek,	
  who	
   initiated	
   the	
  
so-­‐called	
  Kursus	
  Kader	
  Katolik	
  (Catholic	
  Cadre	
  Course).	
  This	
  course	
  provided	
  the	
  
bedrock	
   of	
   anti-­‐communism	
   and	
   anti-­‐PKI	
   feelings,	
   and	
   liaised	
   with	
   a	
   section	
  
within	
   the	
  Army	
  known	
  as	
  Opsus	
   (Specific	
  Operations)	
   (Dhakidae,	
  1991:	
  234).	
  
Dhakidae’s	
   view	
  about	
   the	
   role	
   of	
   Pater	
   Beek	
   is	
   in	
   line	
  with	
  Wieringa	
   (2015),	
  
who	
  went	
  further	
  by	
  arguing	
  that	
  Beek	
  held	
  a	
  strong	
  resentment	
  towards	
  the	
  
PKI	
   and	
  was	
   supportive	
  of	
   the	
   idea	
  of	
  mass	
   killings	
  of	
   PKI	
  members	
   after	
   the	
  
tragic	
  attempted	
  coup	
  on	
  September	
  30,	
  1965.	
  She	
  further	
  believed	
  that	
  Beek	
  
played	
  an	
  important	
  role	
  in	
  preparing,	
  training	
  and	
  educating	
  many	
  youths	
  who	
  
became	
  influential	
  figures	
  in	
  Indonesia.	
  	
  

Both	
  Wieringa	
  and	
  Dhakidae	
  share	
  the	
  view	
  that	
  Beek	
  was	
  also	
  responsible	
  for	
  
the	
  birth	
  of	
  some	
  prominent	
  intellectuals	
  such	
  as	
  Harry	
  Tjan	
  Silalahi.	
  Harry	
  was	
  
one	
   of	
   the	
   founders	
   of	
   CSIS	
   (together	
   with	
   Ali	
  Murtopo),	
   a	
   think-­‐tank	
   which	
  
played	
   an	
   important	
   role	
   in	
   formulating	
   Suharto’s	
   developmental	
   policy.	
  
Furthermore,	
  Harry	
  was	
  also	
  one	
  of	
  the	
  Chairs	
  of	
  the	
  Catholic	
  Party.	
  Despite	
  its	
  
wider	
  scope	
  of	
  activities	
  which	
  involved	
  distancing	
  itself	
  from	
  the	
  control	
  of	
  the	
  
clerical	
  hierarchy,	
  this	
  stage	
  of	
  Catholic	
  politics	
  in	
  Indonesia	
  was	
  still	
  marked	
  by	
  
exclusivity,	
   and	
  a	
  medieval,	
   crusading	
  anti-­‐Muslim	
   sentiment	
  was	
  apparent	
   in	
  
its	
  campaign.	
  	
  

The	
   second	
   form	
   of	
   liberalized	
   political	
   Catholicism	
   in	
   Indonesia	
   occurred	
  
during	
  the	
  period	
  of	
  Vatican	
  II	
  (Concilium	
  Vaticanum	
  Secundum),	
  and	
  was	
  very	
  
much	
   influenced	
   by	
   the	
   Vatican’s	
   policy	
   for	
   the	
   Catholic	
   Church	
   to	
   be	
   more	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  53	
  	
  
	
  

open	
   and	
   be	
   a	
   blessing	
   for	
   the	
   entire	
  world.	
  While	
   the	
  main	
   activities	
   of	
   the	
  
first	
   stage	
   involved	
   the	
   so-­‐called	
  non-­‐profit	
   activities	
   such	
   as	
   educational	
   and	
  
medical	
  services,	
  taking	
  the	
  form	
  of	
  an	
  elite	
  Catholic	
  school	
  system	
  and	
  a	
  host	
  
of	
  high	
  quality	
  hospitals,	
  the	
  main	
  activities	
  of	
  the	
  second	
  stage	
  were	
  in	
  modern	
  
non-­‐governmental	
  organizations	
  and	
  communications.	
  	
  

This	
   form	
   started	
  much	
   earlier	
  with	
   some	
   small	
   scale	
   general	
  magazines	
   and	
  
news	
  weeklies	
   such	
   as	
  Basis	
   and	
  Penabur,	
   which	
  were	
   respected	
   in	
   terms	
   of	
  
their	
  content,	
  but	
  were	
  not	
  so	
  successful	
   in	
  terms	
  of	
  circulation.	
   In	
  this	
  sense,	
  
Kompas	
   can	
  be	
   seen	
  as	
   the	
  most	
  phenomenal	
   achievement	
  of	
   this	
   stage,	
   the	
  
most	
   liberal	
   of	
   Catholic	
   endeavors12.	
   	
   There	
  were	
   two	
  main	
   reasons	
   for	
   this.	
  
Firstly,	
   Kompas	
   journalists	
   consisted	
   of	
   not	
   only	
   Catholic	
   believers,	
   but	
   also	
  
Muslims	
   -­‐	
   in	
   fact,	
   most	
   of	
   the	
   journalists	
   were	
   Muslim.	
   Secondly,	
   Kompas’	
  
editorial	
  policy	
  was	
  not	
   just	
  directed	
  at	
  Catholic	
  readers,	
  but	
  to	
  all	
   Indonesian	
  
readers.	
  	
  

From	
  the	
  explanation	
  above,	
  it	
  can	
  be	
  seen	
  that	
  anti-­‐communist	
  sentiment	
  was	
  
deeply	
   rooted	
   in	
  Kompas.	
   It	
  was	
  advocated	
  by	
  some	
  branches	
  of	
   the	
  Catholic	
  
Church,	
  which	
   influenced	
   the	
   Indonesian	
   Catholic	
   Party	
   as	
   part	
   of	
   the	
   overall	
  
Catholic	
  mission.	
  Therefore,	
  Kompas,	
  both	
  as	
  the	
  result	
  of	
  Catholic	
  missionizing	
  
in	
  Indonesia,	
  as	
  well	
  as	
  being	
  the	
  product	
  of	
  the	
  Catholic	
  Party,	
  was	
  inevitably	
  
to	
   carry	
   the	
   same	
   sentiment.	
   In	
   fact,	
   Yayasan	
  Bentara	
   Rakyat,	
  which	
  was	
   the	
  
founding	
   organization	
   behind	
   Kompas,	
   consisted	
   of	
   elites	
   from	
   the	
   Catholic	
  
Church	
  as	
  well	
  as	
   the	
  Catholic	
  Party,	
  and	
   therefore	
  carried	
   the	
  mission	
  of	
   the	
  
Catholic	
  Church.	
  

According	
   to	
   Seda,	
   it	
   was	
   not	
   until	
   the	
   1970s	
   before	
   Kompas	
   was	
   finally	
  
independent	
   from	
  the	
  party	
   (in	
  Dhakidae,	
  1991:	
  244).	
  The	
   intense	
   interaction	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
12	
  In	
  this	
  case,	
  Pater	
  Beek	
  also	
  had	
  an	
  important	
  role.	
  He	
  founded	
  the	
  Catholic	
  school	
  of	
  Seminari	
  
in	
  Mertojudan	
  and	
  Muntilan,	
  Magelang,	
  where	
  Jakob	
  Oetama	
  was	
  schooled.	
  This	
  experience	
  of	
  
studying	
  in	
  the	
  seminari	
  influenced	
  Jakob	
  significantly	
  in	
  developing	
  his	
  journalistic	
  ideas.	
  This	
  
will	
  be	
  elaborated	
  more	
  in	
  the	
  chapter	
  on	
  Jakob	
  Oetama	
  and	
  the	
  ‘Kompas	
  Way’.	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  54	
  	
  
	
  

between	
   Kompas	
   and	
   the	
   Catholic	
   Party	
   only	
   ended	
   in	
   1971,	
   when	
   he	
   had	
  
already	
   resigned	
   as	
   the	
   leader	
   of	
   the	
  party.	
   By	
   1973,	
   the	
  Catholic	
   Party	
   itself	
  
was	
   also	
   no	
   longer	
   in	
   existence,	
   as	
   it	
   had	
  merged	
  with	
   several	
   other	
   parties	
  
such	
   as	
   the	
   Indonesian	
   Nationalists	
   Party	
   (PNI)	
   and	
   the	
   Indonesian	
   Christian	
  
Party	
   (Parkindo).	
   The	
   merger	
   of	
   these	
   parties	
   resulted	
   in	
   the	
   Indonesia	
  
Democratic	
  Party	
  (PDI),	
  and	
  was	
  the	
  result	
  of	
  the	
  authoritarian	
  regime’s	
  policy	
  
to	
  weaken	
  its	
  political	
  opponent	
  and	
  secure	
  political	
  stability.	
  After	
  the	
  merger,	
  
there	
  were	
  only	
  three	
  political	
  parties	
  remaining	
  (where	
  before	
  there	
  had	
  been	
  
ten).	
  These	
  were	
  the	
  PDI	
  (as	
  the	
  result	
  of	
  the	
  fusion	
  of	
  non-­‐Islamic	
  parties),	
  the	
  
PPPP	
  (as	
  the	
  result	
  of	
  the	
  fusion	
  of	
  Islamic	
  parties)	
  and	
  Golkar	
  (the	
  party	
  of	
  the	
  
regime).	
  	
  

Furthermore,	
  from	
  the	
  illustration	
  above,	
  it	
  could	
  also	
  be	
  seen	
  that	
  there	
  was	
  a	
  
shared	
  political	
  interest	
  between	
  the	
  military	
  and	
  the	
  Catholic	
  Party	
  to	
  counter	
  
the	
   influence	
   of	
   the	
   PKI	
   in	
   general,	
   and	
   especially	
   its	
   influence	
   on	
   President	
  
Sukarno.	
  In	
  a	
  discussion	
  conducted	
  by	
  the	
  elites	
  of	
  both	
  groups,	
  they	
  concluded	
  
that	
   one	
   of	
   the	
   secrets	
   behind	
   the	
   PKI’s	
   success	
   in	
   approaching	
   Sukarno	
  was	
  
because	
   the	
   PKI	
   had	
   a	
   newspaper	
   that	
   could	
   function	
   as	
   the	
   mouthpiece	
   of	
  
Sukarno,	
  which	
  was	
  vital	
  for	
  the	
  authoritarian	
  President	
  to	
  maintain	
  his	
  political	
  
populism	
  among	
   the	
   Indonesian	
  public.	
  Therefore,	
   it	
  was	
  no	
  surprise	
   that	
   the	
  
Catholic	
  Party	
  had	
  difficulty	
  getting	
  a	
   license	
  to	
  publish	
  Kompas.	
  This	
  was	
  due	
  
to	
  the	
  fact	
  that	
  the	
  Local	
  Military	
  Commander	
  (KODAM)	
  in	
  Jakarta	
  who	
  had	
  the	
  
authority	
   to	
   issue	
   publishing	
   licenses	
   had	
   already	
   been	
   infiltrated	
   by	
   the	
   PKI,	
  
which	
  obviously	
   did	
  not	
  want	
   to	
  have	
   an	
  opponent	
   in	
   the	
  media	
   field.	
   In	
   the	
  
words	
  of	
  Seda:	
  “the	
  problem	
  was	
  that	
  the	
  apparatus	
  which	
  had	
  the	
  authority	
  to	
  
give	
  a	
  publishing	
  permit	
  was	
  influenced	
  by	
  the	
  PKI.”	
  (Ishwara,	
  2014:	
  215)	
  

Thus,	
  there	
  was	
  a	
  tense	
  atmosphere	
  due	
  to	
  a	
  sharp	
  conflict	
  between	
  the	
  PKI	
  on	
  
the	
  one	
  hand,	
  and	
  the	
  military	
  in	
  coalition	
  with	
  the	
  Catholic	
  Party	
  on	
  the	
  other,	
  
with	
  both	
  sides	
  competing	
  for	
  political	
  ties	
  with	
  President	
  Sukarno.	
  The	
  Catholic	
  
Party	
  saw	
  the	
  PKI	
  as	
  a	
  threat	
  to	
  Indonesian	
  politics,	
  whilst	
  on	
  the	
  contrary,	
  the	
  
PKI	
  saw	
  the	
  military	
  in	
  coalition	
  with	
  the	
  Catholic	
  Party	
  as	
  the	
  greatest	
  threat	
  to	
  
their	
   power.	
   Thus	
   the	
   birth	
   of	
   Kompas	
   clearly	
   reflected	
   the	
   political	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  55	
  	
  
	
  

constellation	
   that	
   existed	
   at	
   that	
   time,	
   centering	
  on	
   the	
   triangular	
   balance	
  of	
  
power	
  between	
  Sukarno,	
  the	
  PKI	
  and	
  the	
  military.	
  

As	
   explained	
  by	
  Roosa	
   (2006),	
   during	
   the	
  beginning	
  of	
   the	
  demise	
  of	
   the	
  Old	
  
Order,	
   the	
  tension	
  between	
  these	
  three	
   forces	
   increasingly	
  heated	
  up,	
  until	
   it	
  
exploded	
  in	
  the	
  form	
  of	
  physical	
  confrontation	
  between	
  the	
  three.	
  The	
  earliest	
  
incident	
  was	
  an	
  attempted	
  coup	
  by	
  middle-­‐ranking	
  military	
  officers,	
  committed	
  
by	
  soldiers	
  who	
  were	
  allegedly	
  influenced	
  by	
  the	
  PKI.	
  The	
  failed	
  coup	
  took	
  place	
  
on	
  the	
  night	
  of	
  September	
  30,	
  1965,	
  and	
  resulted	
  in	
  the	
  attempted	
  kidnap	
  and	
  
eventual	
   deaths	
   of	
   seven	
   military	
   generals,	
   with	
   the	
   aim	
   of	
   weakening	
   the	
  
power	
  of	
   the	
  President.	
   It	
  was	
   this	
   incident	
   that	
  was	
  then	
  used	
  by	
  Suharto	
  to	
  
launch	
  a	
  coup	
  d’état,	
  on	
  the	
  premise	
  of	
  ensuring	
  national	
  security.	
  The	
  killings	
  
of	
  these	
  military	
  generals	
  was	
  further	
  used	
  as	
  a	
  pretext	
  for	
  the	
  mass	
  murders	
  of	
  
suspected	
  members	
  or	
   sympathizers	
  of	
   the	
  PKI	
  by	
  Suharto,	
  and	
  killed	
  at	
   least	
  
half	
  a	
  million	
  people.	
  This	
  massacre	
  occurred	
  between	
  1965	
  and	
  1966,	
  and	
  was	
  
initiated	
   by	
   the	
   army	
   with	
   the	
   help	
   of	
   civil	
   society	
   members,	
   creating	
   state	
  
sponsored	
  violence	
  and	
  high	
  civil	
  unrest.	
   It	
  was	
  the	
  scale	
  of	
  these	
  killings	
  that	
  
has	
  created	
  deep	
  fear	
  and	
  lingering	
  trauma	
  in	
  Indonesia,	
  and	
  which	
  has	
  still	
  not	
  
yet	
  been	
   fully	
   resolved	
   today.	
   It	
  was	
  no	
  doubt	
  one	
  of	
   the	
  darkest	
   chapters	
   in	
  
Indonesia’s	
  history.	
  

During	
   this	
   period	
  of	
   killing,	
   the	
  military	
  was	
   aware	
  of	
   the	
   importance	
  of	
   the	
  
mass	
  media.	
  They	
  seized	
  the	
  national	
  radio	
  (Radio	
  Republik	
  Indonesia/RRI)	
  and	
  
announced	
   the	
   killings	
   of	
   the	
   generals	
   by	
   the	
   PKI,	
   declaring	
   a	
   military	
   siege.	
  
Accordingly,	
   the	
   military	
   closed	
   down	
   all	
   the	
   existing	
   newspapers	
   and	
   only	
  
allowed	
  one	
  military-­‐sponsored	
  newspaper	
   to	
  operate:	
  Berita	
  Yudha.	
  The	
  aim	
  
was	
   to	
   disseminate	
   propaganda	
   to	
   shape	
   public	
   opinion	
   about	
   what	
   was	
  
occurring	
   in	
   line	
   with	
   the	
  military’s	
   version	
   of	
   events.	
   The	
   newspapers	
   were	
  
allowed	
   to	
  publish	
  again	
  only	
  after	
   they	
  declared	
   their	
   loyalties	
   to	
  Suharto.	
   It	
  
goes	
   without	
   saying	
   that	
   the	
   newspapers	
   affiliated	
   to	
   the	
   PKI	
   were	
   never	
  
allowed	
  to	
  publish	
  again.	
  In	
  addition,	
  there	
  were	
  at	
  least	
  26	
  newspapers	
  which	
  
were	
   banned,	
   and	
   hundreds	
   of	
   journalists	
   and	
   media	
   workers	
   arrested.	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  56	
  	
  
	
  

Moreover,	
   many	
   other	
   journalists	
   sympathetic	
   to	
   the	
   PKI	
   were	
   killed	
   in	
   the	
  
large-­‐scale	
  massacres.	
  	
  

Even	
  though	
  Kompas	
  had	
  close	
  historical	
  ties	
  with	
  the	
  army,	
  it	
  was	
  also	
  a	
  target	
  
of	
   the	
  media	
   ban.	
   The	
   ban	
   lasted	
   for	
   five	
   days	
   from	
   1-­‐5	
   October	
   1965,	
   only	
  
three	
  months	
  after	
  the	
  newspaper	
  was	
  first	
  founded.	
  This	
  further	
  added	
  to	
  the	
  
fear	
   in	
   the	
  minds	
   of	
   its	
   journalists.	
   Therefore,	
   the	
   end	
   of	
   Sukarno's	
   terrifying	
  
authoritarian	
  regime	
  which	
  has	
  oppressed	
  the	
  media	
  was	
  replaced	
  by	
  another	
  
authoritarian	
   regime	
  with	
   the	
  same	
  character	
  under	
  Suharto,	
  who	
   labeled	
  his	
  
regime	
  as	
  “the	
  New	
  Order”.	
  

The	
  New	
  Order	
  and	
  the	
  Second	
  Ban	
  	
  
Apart	
  from	
  the	
  initial	
  ban	
  surrounding	
  the	
  coup	
  d’état	
  by	
  General	
  Suharto,	
  the	
  
new	
  regime’s	
  relationship	
  with	
  the	
  mass	
  media	
  was	
  good	
  at	
  the	
  beginning.	
  The	
  
new	
  government	
  needed	
  the	
  support	
  of	
  the	
  press	
  to	
  promote	
  a	
  positive	
  image.	
  
Suharto	
   issued	
   the	
   first	
   Press	
   Act	
   in	
   1966,	
   and	
   its	
   basic	
   principles	
   were	
   very	
  
supportive	
  of	
  freedom	
  of	
  the	
  press.	
  In	
  this	
  Press	
  Act,	
  it	
  was	
  regulated	
  that	
  “no	
  
censorship	
   or	
   bridling	
   shall	
   be	
   applied	
   to	
   the	
   national	
   press”.	
   The	
   act	
   also	
  
stipulated	
   “freedom	
   of	
   the	
   press	
   is	
   guaranteed	
   in	
   accordance	
   with	
   the	
  
fundamental	
   rights	
   of	
   the	
   citizens”.	
   Some	
   journalists	
   even	
   recalled	
   the	
   early	
  
period	
  of	
  the	
  New	
  Order	
  as	
  the	
  Indian	
  summer	
  of	
  the	
  Indonesian	
  Press,	
  which	
  
lasted	
  from	
  1966	
  to	
  1971.	
  During	
  this	
  period,	
  even	
  a	
  critical	
  newspaper	
  such	
  as	
  
Indonesia	
  Raya,	
  which	
  was	
  banned	
  during	
  the	
  previous	
  regime	
  under	
  Sukarno,	
  
was	
  allowed	
  to	
  operate	
  again	
  in	
  1968.	
  	
  

In	
   line	
   with	
   this,	
   Kompas’	
   relationship	
   with	
   Suharto	
   was	
   also	
   good	
   at	
   the	
  
beginning.	
  Kompas	
  welcomed	
  the	
  New	
  Order	
  with	
  great	
  optimism,	
  as	
  Suharto	
  
had	
  successfully	
  eradicated	
  the	
  PKI	
  and	
  Communism,	
  which	
  had	
  been	
  seen	
  as	
  
the	
  main	
  threat	
  for	
  the	
  Catholic	
  group.	
  In	
  its	
  editorial	
  in	
  1966,	
  the	
  daily	
  wrote:	
  

Bung	
   Karno	
   as	
   the	
   President	
   has	
   officially	
   commanded	
   The	
   Highest	
  
Commander	
   of	
   the	
   Army	
   to	
   act	
   on	
   his	
   behalf	
   to	
   take	
   any	
   necessary	
  
action	
  to	
  save	
  the	
  people,	
  (continuing)	
  the	
  Pancasila	
  revolution	
  and	
  to	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  57	
  	
  
	
  

guarantee	
   the	
   safety	
   and	
   the	
   pride	
   of	
   the	
   President….	
   As	
   a	
  
consequence,	
  we	
  all	
  have	
   to	
  obey	
   the	
  order	
  and	
  policy	
  of	
   Lieutenant	
  
General	
  Suharto.	
  (Kompas,	
  March	
  14,	
  1966)	
  

This	
  clearly	
  showed	
  the	
  newspaper’s	
  support	
  of	
  President	
  Suharto.	
  

The	
  newspaper	
  went	
  further	
  by	
  emphasizing	
  the	
  support	
  of	
  the	
  army	
  and	
  the	
  
New	
  Order	
  in	
  another	
  editorial	
  as	
  follows:	
  	
  

Now	
   Pancasila	
   has	
   been	
   re-­‐established	
   again	
   and	
   saved	
   from	
  
misinterpretation.	
   The	
   PKI	
   was	
   the	
   complete	
   manifestation	
   of	
   that	
  
misinterpretation…	
   The	
   New	
   Order	
   is	
   essentially	
   trying	
   to	
   put	
  
Pancasila	
  and	
  the	
  1945	
  Constitution	
  in	
  its	
  rightful	
  position…	
  ABRI	
  (the	
  
military)	
  was	
  the	
  initiator	
  of	
  the	
  New	
  Order.	
  	
  (Kompas,	
  September	
  28,	
  
1966)	
  

Kompas’	
   support	
  was	
   rewarded	
  by	
   the	
   regime,	
  which	
   saw	
  Kompas	
  as	
   its	
   ally.	
  
This	
  good	
  relationship	
  reached	
  its	
  zenith	
  when	
  Jakob	
  Oetama	
  was	
  granted	
  the	
  
Bintang	
   Maha	
   Putra	
   award	
   by	
   Suharto	
   in	
   1973	
   for	
   his	
   achievement	
   in	
  
developing	
  the	
  Indonesian	
  press.	
  

During	
  this	
  honeymoon	
  period,	
  the	
  more	
  open	
  climate	
  gave	
  the	
  newspaper	
  the	
  
chance	
  to	
  convey	
  some	
  bold	
  criticism	
  to	
  the	
  power	
  holders.	
  This	
  criticism	
  was	
  
written	
   by	
   Ojong	
   in	
   a	
   special	
   column,	
   entitled	
  Kompasiana,	
   between	
   April	
   4,	
  
1966	
  to	
  January	
  20,	
  1971	
  (Ojong,	
  1980).	
  In	
  total,	
  there	
  were	
  400	
  articles	
  written,	
  
with	
  comments	
  such	
  as:	
  	
  

There	
   is	
  a	
  deprived	
  minister	
  partying	
  with	
  people's	
  money,	
  the	
  result	
  
of	
  the	
  sweat	
  of	
  the	
  people	
  ...	
   .Our	
  objects	
  are	
  now	
  ministers	
  who	
  are	
  
now	
   in	
   power	
   and	
   ministers	
   who	
   will	
   overtake	
   them.	
   They	
   have	
   to	
  
work	
  with	
  the	
  thought	
  that	
  there	
  is	
  always	
  a	
  stick	
  ready	
  to	
  beat	
  them	
  
if	
  they	
  misbehave.	
  The	
  stick	
  is	
  the	
  free	
  press.	
  (PK	
  Ojong,	
  “The	
  Press	
  as	
  
"Social	
  Control",	
  Kompasiana,	
  Kompas,	
  April	
  4,	
  1966)	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  58	
  	
  
	
  

However,	
  as	
  the	
  regime	
  grew	
  stronger	
  and	
  strove	
  to	
  accelerate	
  its	
  development,	
  
its	
   tolerance	
   towards	
   the	
   press	
   decreased.13	
  In	
   1974,	
   a	
   series	
   of	
   bans	
   was	
  
applied	
   in	
   reaction	
  to	
   the	
  student	
  protest	
  against	
  Suharto’s	
   foreign	
  policy.	
  On	
  
January	
  15,	
  1974,	
  the	
  government	
  closed	
  down	
  several	
  newspapers:	
  six	
  Jakarta	
  
dailies	
   (Harian	
   KAMMI,	
   Indonesia	
   Raya,	
   Nusantara,	
   Abadi,	
   Pedomandan	
   the	
  
Jakarta	
  Times),	
  two	
  regional	
  dailies	
  (Suluh	
  Berita	
  in	
  Surabaya	
  and	
  Indonesia	
  Pos	
  
in	
  Ujung	
  Pandang)	
  and	
  four	
  weeklies	
  (Mahasiswa	
  Indonesia,	
  Mingguan	
  Wenag,	
  
Pemuda	
  Indonesia	
  and	
  Ekspress).	
  Almost	
  all	
  of	
  these	
  newspapers	
  were	
  silenced	
  
permanently,	
   except	
   for	
   two:	
  Abadi	
   and	
   Jakarta	
   Times,	
   which	
   appeared	
  with	
  
new	
  names	
  and	
  changed	
  staff.	
  Many	
   journalists	
  were	
  also	
  sent	
  to	
   jail	
  without	
  
trial.	
  

This	
   first	
   series	
   of	
   bans	
   revealed	
   the	
   true	
   nature	
   of	
   the	
   regime	
   towards	
   the	
  
press.	
  Kompas	
  had	
  actually	
  been	
  able	
  to	
  anticipate	
  this	
  change	
  in	
  attitude	
  long	
  
before	
   1974,	
   and	
   had	
   implemented	
   some	
  preventative	
  measures.	
  One	
  of	
   the	
  
earliest	
   preventative	
   measures	
   taken	
   was	
   to	
   cease	
   publishing	
   its	
   column	
  
Kompasiana	
   in	
  1971.	
  This	
  omission	
   raised	
  questions	
  among	
  media	
  experts,	
  as	
  
the	
  newspaper	
  did	
  not	
  provide	
  any	
  specific	
  reason	
  to	
   its	
  readers.	
  But	
   in	
  1980,	
  
when	
   Ojong	
   passed	
   away,	
   the	
   explanation	
   was	
   clear.	
   Giving	
   testimony	
   for	
  
Ojong,	
  Mochtar	
   Lubis	
  wrote	
   that	
  when	
  he	
  asked	
  Ojong	
  why	
  Kompasiana	
  was	
  
decommissioned,	
  Ojong	
  answered:	
  

I	
  feel	
  of	
  no	
  use.	
  If	
  we	
  want	
  to	
  write,	
  as	
  we	
  believe	
  we	
  should	
  write,	
  then	
  
the	
  life	
  of	
  the	
  newspaper	
  will	
  be	
  threatened.	
  If	
  we	
  write	
  according	
  to	
  the	
  
request	
   of	
   the	
   power	
   holders,	
   we	
   cannot	
   live	
   peacefully	
   with	
   our	
  
conscience.	
  Would	
  not	
   it	
  then	
  be	
  better	
  not	
  to	
  write?”	
  (Mochtar	
  Loebis,	
  
"PK	
  Ojong	
  Whom	
  I	
  Know"	
  in	
  Ishwara,	
  2014:	
  328)	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
13	
  I	
   discuss	
   the	
   relation	
   between	
   the	
   growing	
   power	
   of	
   the	
   regime	
   and	
   its	
   more	
   repressive	
  
attitude	
  towards	
  the	
  media	
  later	
  in	
  Chapter	
  5.	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  59	
  	
  
	
  

This	
  was	
  clearly	
  an	
  act	
  of	
  self-­‐censorship	
  conducted	
  by	
  Kompas,	
  after	
  becoming	
  
aware	
   that	
   the	
   regime	
   had	
   become	
   more	
   repressive	
   and	
   less	
   tolerant	
   of	
  
criticism.	
  The	
  purpose	
  was	
  to	
  avoid	
  being	
  banned	
  by	
  the	
  regime.	
  	
  

Nevertheless,	
  despite	
  this	
  a	
  ban	
  was	
  eventually	
  inevitable.	
  When	
  another	
  series	
  
of	
   bans	
   happened	
   again	
   in	
   1978,	
  Kompas	
  was	
   among	
   the	
   newspapers	
  which	
  
were	
   affected.	
   The	
   ban	
   was	
   applied	
   to	
   all	
   media	
   which	
   covered	
   the	
   student	
  
protest	
  demanding	
  Suharto	
  to	
  resign	
  from	
  the	
  Presidency.	
  There	
  were	
  six	
  other	
  
dailies	
  which	
  had	
   also	
   covered	
   the	
   student	
   protest	
   and	
  were	
   also	
  banned,	
   as	
  
well	
   as	
   seven	
   student	
   newspaper	
   (Hill,	
   1994:	
   39).	
   The	
   government	
   was	
   so	
  
offended	
  by	
  the	
  students	
  that	
  the	
  military	
  even	
  occupied	
  some	
  campuses	
  and	
  
arrested	
   223	
   students	
   (Hill,	
   1995:	
   39).	
   According	
   to	
   Sularto	
   (personal	
  
communication	
  8	
  July	
  2014),	
  a	
  Kompas	
  journalist	
  who	
  had	
  witnessed	
  the	
  1978	
  
ban,	
   Kompas	
   was	
   in	
   a	
   dilemma.	
   On	
   one	
   hand,	
   if	
   they	
   did	
   not	
   cover	
   the	
  
demonstration,	
   it	
  would	
  mean	
   concealing	
   significant	
   journalistic	
   facts.	
  On	
   the	
  
other	
  hand,	
  if	
  they	
  did	
  cover	
  the	
  demonstration	
  it	
  would	
  put	
  them	
  under	
  threat	
  
of	
   being	
   banned.	
   In	
   the	
   end,	
   Kompas	
   decided	
   to	
   cover	
   the	
   demonstration,	
  
which	
  subsequently	
  led	
  to	
  its	
  closure.	
  

This	
  happened	
  in	
  January	
  1978.	
  The	
  phone	
  call	
  arrived	
  on	
  the	
  evening	
  of	
  Friday	
  20,	
  
from	
  the	
  military.	
  The	
  call	
  was	
   from	
  Lieutenant	
  Colonel	
  Anas	
  Malik	
  who	
  was	
  the	
  
Chief	
   of	
   Information	
   Laksuda	
   Jaya	
   (kepala	
   penerangan	
   laksuda	
   jaya),	
   and	
   it	
   was	
  
received	
  by	
  Swantoro,	
  one	
  of	
  the	
  Senior	
  Editors	
  at	
  Kompas.	
  The	
  message	
  was	
  short	
  
and	
  clear:	
  “due	
  to	
  security	
  reason,	
  Kompas	
  is	
  one	
  of	
  the	
  newspapers	
  which	
  is	
  not	
  
allowed	
  to	
  publish	
  tomorrow	
  morning.”	
  Swantoro	
  then	
  informed	
  Jakob.	
  Jakob,	
  who	
  
was	
  by	
  then	
  at	
  home,	
  immediately	
  went	
  back	
  to	
  the	
  Kompas	
  office	
  to	
  discuss	
  the	
  
matter.	
  All	
  agreed	
  that	
  by	
  this	
  phone	
  call,	
  Kompas	
  was	
  officially	
  banned.	
  They	
  did	
  
not	
   know	
   for	
   sure	
   how	
   long	
   the	
  ban	
  would	
   last,	
   as	
   the	
   political	
   regime	
  had	
  not	
  
given	
  any	
   indication.	
  Neither	
  had	
   they	
  provided	
  a	
   reason.	
  However,	
   the	
   Kompas	
  
staff	
   could	
   guess	
   that	
   it	
   was	
   related	
   to	
   their	
   coverage	
   of	
   the	
   student	
   protests	
  
demanding	
  the	
  resignation	
  of	
  President	
  Suharto.	
  	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  60	
  	
  
	
  

In	
   the	
  editorial	
   of	
   the	
  newspaper	
  dated	
   January	
  16,	
   1978,	
   entitled	
   “Students’	
  
Aspirations”,	
  Kompas	
  took	
  the	
  view	
  that	
  the	
  student	
  demonstration	
  needed	
  to	
  
get	
   adequate	
   attention	
   from	
   the	
   regime.	
   The	
   editor	
   said:	
   “The	
   students’	
  
aspirations	
  were	
   correct	
   and	
  would	
   bring	
   benefits	
   for	
   development,	
   equality,	
  
prosperity,	
   Pancasila	
   democracy,	
   national	
   defense,	
   climate	
   stability	
   and	
  
innovation.	
  We	
  have	
  to	
  be	
  honest	
  and	
  open,	
  as	
  we	
  indeed	
  do	
  have	
  the	
  regime’s	
  
interest	
  at	
  heart”.	
  Kompas	
  was	
  banned	
  until	
  February	
  5,	
  1978.	
  It	
  was	
  permitted	
  
to	
  publish	
  again	
  after	
   Jakob	
  agreed	
  to	
  sign	
  a	
  contract	
  with	
   the	
  power	
  holders	
  
on	
  January	
  28,	
  1978.	
  In	
  the	
  contract,	
  Jakob	
  had	
  to	
  apologize	
  to	
  the	
  regime	
  and	
  
promise	
  not	
  to	
  cover	
  any	
  sensitive	
  issues,	
  as	
  written	
  in	
  his	
  biography:	
  	
  

After	
  the	
  letter	
  was	
  signed	
  by	
  Jakob,	
  it	
  was	
  given	
  back	
  directly	
  to	
  the	
  
military.	
   He	
   recalled	
   that	
   there	
   were	
   some	
   requirements,	
   the	
   most	
  
significant	
   of	
   which	
   were	
   these	
   following	
   four	
   points:	
   first	
   of	
   all,	
  
Kompas	
   will	
   not	
   cover	
   any	
   issues	
   about	
   President	
   Suharto	
   and	
   his	
  
family,	
   as	
   well	
   as	
   the	
   origin	
   of	
   their	
   wealth	
   and	
   prosperity.	
   Second,	
  
Kompas	
   will	
   not	
   question	
   the	
   double	
   function	
   of	
   the	
   military	
   (dwi	
  
fungsi	
   ABRI).	
   Third,	
   Kompas	
  will	
   not	
   report	
   on	
   any	
   issues	
   related	
   to	
  
ethnicity,	
   religion,	
   race	
   and	
   intergroup	
   conflict	
   (SARA).	
   Fourth,	
  
Kompas	
  will	
   not	
   on	
   report	
   any	
   news	
  which	
  would	
   contribute	
   to	
   any	
  
social	
  conflicts.	
  (Sularto,	
  2011:	
  24)	
  

While	
  Kompas	
  does	
  not	
  have	
  the	
  letter	
  above,	
  a	
  copy	
  was	
  found	
  in	
  the	
  personal	
  
achieve	
   that	
   belonged	
   to	
   Atmakusumah,	
   an	
   editor	
   of	
   Indonesia	
   Raya,	
  which	
  
confirms	
   these	
   stipulations.	
   During	
   the	
   course	
   of	
   my	
   interview	
   with	
   him	
   on	
  
September	
  4,	
  2016,	
  he	
  explained	
  to	
  me	
  that	
  he	
  believed	
  that	
   the	
  copy	
  of	
   the	
  
letter	
   he	
   had	
   is	
   a	
   duplicate	
   of	
   the	
   original	
   version.	
   This	
   version	
   was	
   then	
  
published	
   by	
   Atmakusumah	
   (2009)	
   in	
   his	
   book	
   entitled	
   “Demand	
   of	
   the	
   Era:	
  
Freedom	
  of	
  Press	
  and	
  Expression.”	
  Although	
  the	
  content	
  of	
  the	
  letter	
  differs	
  in	
  
detail	
   from	
   Jakob's	
   recollection	
   of	
   the	
   agreement	
   as	
   recorded	
   by	
   Sularto,	
   it	
  
confirms	
   both	
   the	
   spirit	
   of	
   that	
   agreement,	
   and	
   the	
   inclusion	
   of	
   a	
   specific	
  
reference	
  to	
  the	
  protection	
  of	
  Suharto's	
  personal	
  dignity	
  and	
  good	
  name.	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  61	
  	
  
	
  

Four	
   days	
   after	
   being	
   allowed	
   to	
   operate	
   again,	
   Jakob	
   met	
   Suharto	
   at	
   the	
  
National	
   Press	
   day	
   in	
   Solo,	
   on	
   February	
   9,	
   1978.	
   During	
   the	
   meeting,	
   the	
  
Minister	
   of	
   Information,	
   Harmoko,	
   suggested	
   Jakob	
   apologize	
   directly	
   to	
   the	
  
President.	
  Following	
  this	
  suggestion,	
  speaking	
  in	
  refined	
  Javanese,	
  Jakob	
  said	
  to	
  
the	
  President	
  as	
  he	
  shook	
  his	
  hand:	
  “Maturnuwun	
  sampung	
  dipun	
  parengaken	
  
terbit	
  malih	
  (Thank	
  you	
  for	
  allowing	
  us	
  to	
  publish	
  again)”.	
  Surprisingly,	
  Suharto	
  
looked	
  upset.	
  The	
   iconic	
  smile	
  slipped	
   from	
  his	
   face	
   (Suharto	
  was	
   idealized	
  as	
  
‘The	
   Smiling	
  General’).	
   Staring	
   at	
   Jakob,	
   Suharto	
   also	
   replied	
   in	
   Javanese,	
   but	
  
not	
   the	
   refined	
  version.	
  He	
   said:	
   “Ojo	
  meneh-­‐meneh	
   (Never	
  again!)”	
   (Sularto,	
  
2013	
  :	
  28).	
  	
  

After	
   1978,	
   a	
   series	
   of	
   press	
   bans	
   remained	
   the	
   running	
   theme	
   of	
   the	
  
authoritarian	
  New	
  Order,	
  ensuring	
  Kompas	
  trod	
  cautiously	
  in	
  political	
  matters.	
  
In	
   the	
   1980s,	
   several	
   significant	
   media	
   bans	
   shaped	
   and	
   consolidated	
   the	
  
boundaries	
  of	
  acceptable	
   journalism	
   in	
   Indonesia.	
  Tempo	
  was	
  banned	
  for	
   two	
  
months	
  in	
  1982	
  due	
  to	
  its	
  critical	
  coverage	
  of	
  the	
  general	
  elections.	
  Jurnal	
  Ekuin	
  
(Economy,	
   Finance	
   and	
   Industry	
   Journal)	
   was	
   banned	
   in	
   April	
   1983	
   after	
  
reporting	
   on	
   the	
   impending	
   reduction	
   in	
   oil	
   price	
   for	
   export.	
   Expo	
  magazine	
  
was	
  banned	
  in	
  1984	
  after	
   its	
  piece	
  on	
  the	
  100	
  wealthiest	
  men	
  in	
  Indonesia,	
   in	
  
which	
   39	
   of	
   the	
   first	
   40	
   were	
   ethnic	
   Chinese,	
   and	
   several	
   were	
   business	
  
associates	
   of	
   the	
   Suharto	
   family.	
   In	
   the	
   same	
   year,	
   the	
   news	
  magazine	
  Topik	
  
was	
  closed	
  after	
  its	
  article	
  on	
  poverty	
  in	
  Indonesia.	
  In	
  May	
  1984,	
  the	
  same	
  fate	
  
befell	
  Fokus	
  magazine	
  after	
  it	
  published	
  a	
  list	
  of	
  200	
  Indonesian	
  millionaires.	
  In	
  
1986,	
  the	
  daily	
  newspaper	
  Sinar	
  Harapan	
  was	
  closed	
  due	
  to	
   its	
  commentaries	
  
on	
   the	
   Suharto	
   family	
   business	
  monopoly,	
   although	
   some	
  months	
   later,	
   after	
  
hard	
   negotiations	
   and	
   a	
   substantial	
   restructuring,	
   it	
   was	
   then	
   allowed	
   to	
  
reappear	
  under	
  the	
  new	
  name	
  of	
  Suara	
  Pembaruan.	
  In	
  the	
  same	
  year,	
  another	
  
established	
  economic	
  daily,	
  Prioritas,	
  was	
  silenced	
  for	
  giving	
  too	
  much	
  space	
  to	
  
political	
  news	
  when	
  its	
  permit	
  required	
  it	
  to	
  publish	
  at	
  least	
  75%	
  on	
  economic	
  
news.	
  	
  

As	
   Indonesia	
  moved	
  into	
  the	
  1990s,	
   it	
  was	
  generally	
  believed	
  to	
  be	
  entering	
  a	
  
period	
   of	
   increasing	
   political	
   latitude	
   and	
   liberalism.	
   Restrictions	
   towards	
   the	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  62	
  	
  
	
  

media	
  were	
   no	
   longer	
   considered	
   appropriate	
   in	
   the	
   era	
   of	
   global	
   openness.	
  
Despite	
   this,	
   the	
  most	
   dramatic	
   media	
   ban	
   since	
   1978	
   occurred	
   on	
   June	
   21,	
  
1994,	
   when	
   the	
  Minister	
   of	
   Information,	
   Harmoko,	
   withdrew	
   the	
   publication	
  
licenses	
  of	
  three	
  major	
  weeklies:	
  the	
  highly	
  prestigious	
  and	
  widely	
  read	
  Tempo	
  
magazine	
   (with	
   estimated	
   sales	
   of	
   187,000),	
   DeTik	
   (with	
   estimated	
   sales	
   of	
  
200,000)	
   and	
   the	
   weekly	
   magazine	
   Editor	
   (with	
   sales	
   of	
   about	
   80,000).	
   This	
  
series	
   of	
   bans	
   demonstrated	
   that	
   media	
   restriction	
   was	
   a	
   constant	
   theme	
  
throughout	
   the	
   reign	
   of	
   the	
   New	
   Order,	
   before	
   it	
   finally	
   fell	
   in	
   1998.	
   This	
  
situation	
  forced	
  Kompas	
  to	
  remain	
  cautious	
  in	
  its	
  coverage,	
  as	
  the	
  fear	
  of	
  being	
  
banned	
  continued	
  to	
  linger	
  in	
  the	
  minds	
  of	
  its	
  journalists.	
  	
  

However,	
   although	
   the	
   newspaper	
   continued	
   to	
   be	
   overshadowed	
   by	
   fear,	
   it	
  
had	
  succeeded	
  in	
  transforming	
  itself	
  into	
  one	
  of	
  the	
  largest	
  business	
  groups	
  in	
  
Indonesia,	
  consisting	
  of	
  dozens	
  of	
  subsidiaries.	
  However,	
  this	
  success	
  served	
  to	
  
heighten	
   the	
   fear	
   of	
   its	
   journalists,	
   as	
   it	
   meant	
   that	
   the	
   paper	
   had	
   to	
   be	
  
cautious,	
   not	
  merely	
   for	
   its	
   own	
   survival,	
   but	
   also	
   for	
   that	
   of	
   its	
   subsidiaries.	
  
The	
  next	
  section	
  will	
  elaborate	
  further	
  on	
  this.	
  

2.2 Kompas	
  	
  As	
  an	
  Economic	
  Giant	
  	
  

Business	
  Vision	
  of	
  PK	
  Ojong	
  
Although	
   Kompas	
   continued	
   to	
   be	
   overshadowed	
   by	
   fear,	
   it	
   succeeded	
   in	
  
transforming	
  itself	
  into	
  an	
  economic	
  giant	
  by	
  diversifying	
  its	
  business	
  activities,	
  
becoming	
  one	
  of	
  the	
  largest	
  business	
  groups	
  in	
  Indonesia.	
  In	
  this	
  section	
  it	
  will	
  
be	
   revealed	
   that	
   the	
   experience	
   of	
   being	
   banned	
   in	
   the	
   past	
   inspired	
   the	
  
Kompas	
   founders	
   to	
   diversify	
   the	
   business	
   in	
   anticipation	
   of	
   the	
   newspaper	
  
being	
  banned	
  again.	
  This	
  vision	
  could	
  only	
  be	
  fully	
  realized	
  after	
  1972	
  when	
  the	
  
media	
   got	
   financial	
   support	
   from	
   the	
   state.	
   Thus,	
   although	
   the	
   authoritarian	
  
regime	
  had	
  made	
  Kompas	
  fearful,	
  it	
  was	
  also	
  this	
  regime	
  that	
  helped	
  the	
  daily	
  
become	
   an	
   economic	
   giant.	
   Interestingly,	
   being	
   economically	
   strong	
   did	
   not	
  
make	
  this	
  newspaper	
  bolder,	
  but	
   rather	
  more	
   fearful	
  as	
   there	
  was	
  now	
  much	
  
more	
  to	
  be	
  protected.	
  	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  63	
  	
  
	
  

Although	
  at	
  first	
  the	
  founding	
  of	
  Kompas	
  seemed	
  to	
  be	
  an	
  "accident":	
  the	
  result	
  
of	
   outside	
   pressure	
   from	
   both	
   the	
   army	
   and	
   the	
   Catholic	
   Party,	
   from	
   the	
  
beginning	
  it	
  was	
  more	
  than	
  just	
  a	
  newspaper	
  with	
  an	
  idealistic	
  goal.	
  It	
  was	
  also	
  
a	
   profit-­‐oriented	
   business	
   institution.	
   It	
   was	
   evident	
   from	
   Jakob	
   Oetama's	
  
expression	
  that	
  from	
  the	
  very	
  beginning	
  of	
  its	
  establishment,	
  he	
  and	
  Ojong	
  had	
  
carefully	
  considered	
  the	
  economic	
  situation	
  of	
  Indonesia	
  at	
  the	
  time.	
  In	
  Jakob's	
  
words,	
   "the	
   economy	
   and	
   political	
   environment	
   as	
   well	
   as	
   the	
   infrastructure	
  
were	
   not	
   supportive"	
   (Oetema,	
   Kompas,	
   June	
   2,	
   1980).	
   This	
   statement	
   could	
  
only	
  be	
  understood	
  as	
  an	
  attempt	
  to	
  ensure	
  the	
  economic	
  survival	
  of	
  the	
  daily,	
  
or	
  in	
  other	
  words,	
  to	
  make	
  profit.	
  

This	
  notion	
  continued	
  to	
  evolve	
  with	
  the	
  growth	
  of	
  Kompas,	
  and	
  found	
  one	
  of	
  
its	
  most	
  prominent	
  forms	
  in	
  1970,	
  as	
  revealed	
  by	
  Jakob	
  Oetama:	
  

Since	
   1970	
   (after	
   we	
   owned	
   the	
   printing	
   machine)	
   a	
   change	
   had	
  
happened	
  in	
  society…from	
  an	
  economic	
  point	
  of	
  view,	
  Kompas	
  began	
  
to	
  be	
  a	
  pioneer	
  in	
  the	
  press	
  business.	
  The	
  others	
  did	
  not	
  even	
  think	
  to	
  
advertise	
   as	
   much	
   as	
   possible.	
   Their	
   emphasis	
   was	
   on	
   the	
   editorial	
  
side.	
  That	
  explained	
  why	
  the	
  most	
  highly	
  placed	
  were	
   the	
   journalists	
  
and	
   the	
   editors	
   (yang	
  hebat	
   itu	
   hanya	
  wartawan,	
   hanya	
   redaksi).	
   In	
  
Kompas,	
   however,	
   we	
   left	
   that	
   concept	
   behind.	
   The	
   press	
   was	
   an	
  
amalgam	
   of	
   editors,	
   managers	
   and	
   printers.	
   In	
   other	
   words,	
   a	
  
newspaper	
   should	
  be	
   supported	
  by	
  an	
  organizational	
   structure.	
  That	
  
was	
  why	
  the	
  men	
  who	
  took	
  care	
  of	
  business	
  management	
  were	
  those	
  
who	
  had	
  graduated	
  from	
  the	
  University	
  of	
  Indonesia’s	
  Department	
  of	
  
Economics.	
  (Oetama	
  in	
  Dhakidae,	
  1991:	
  250)	
  

However,	
  despite	
  this	
  explicit	
  expression	
  of	
  the	
  need	
  to	
  manage	
  the	
  newspaper	
  
as	
   a	
   business	
   by	
   Jakob,	
   the	
   "blueprint"	
   of	
   Kompas	
   as	
   a	
   business	
   institution	
  
actually	
   started	
   in	
   the	
   mind	
   of	
   PK	
   Ojong.	
   As	
   described	
   in	
   Jakob	
   Oetama's	
  
biography,	
   Jakob	
  saw	
  Ojong	
  as	
  a	
  teacher	
  of	
  business	
   (Sularto,	
  2012).	
  This	
  was	
  
inseparable	
   from	
   the	
   fact	
   that	
  Ojong	
  was	
  10	
  years	
  older	
   than	
   Jakob,	
   and	
  had	
  
experienced	
  being	
  the	
  leader	
  of	
  three	
  publishing	
  companies:	
  Star	
  Weekly,	
  Keng	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  64	
  	
  
	
  

Po	
  and	
  Pos	
  Indonesia.	
   Indeed,	
  since	
  the	
  very	
  beginning	
  there	
  was	
  a	
  division	
  of	
  
labor	
  in	
  which	
  Jakob	
  managed	
  the	
  editorial	
  side	
  and	
  Ojong	
  took	
  on	
  the	
  business	
  
side.	
  Therefore,	
   it	
  was	
  not	
  surprising	
   that	
   Jakob	
  panicked	
  when	
  Ojong	
  died	
   in	
  
1980,	
  because	
  this	
  meant	
  that	
  he	
  must	
  also	
  handle	
  the	
  business	
  side	
  which	
  had	
  
been	
  previously	
  been	
  entrusted	
  to	
  Ojong.	
  Several	
  days	
  after	
  Ojong	
  died,	
  Jakob	
  
Oetama	
  wrote	
  in	
  a	
  Kompas	
  editorial	
  as	
  follows:	
  

The	
  legacy	
  of	
  PK	
  Ojong	
  is	
  surely	
  the	
  Kompas	
  Gramedia	
  group.	
  For	
  me,	
  
fellow	
   chairmen	
   and	
   employees,	
   that	
   legacy	
   is	
   the	
   vision,	
   values,	
  
passion	
   as	
   well	
   as	
   corporate	
   cultures	
   which	
   he	
   has	
   left	
   behind.	
  
(Oetema,	
  Kompas,	
  June	
  2,	
  1980)	
  

Therefore,	
  if	
  we	
  want	
  to	
  understand	
  Kompas	
  as	
  a	
  business	
  operation,	
  we	
  need	
  
to	
  understand	
  the	
  business	
  philosophy	
  of	
  PK	
  Ojong.	
   In	
   this	
   regard,	
   it	
   is	
   fair	
   to	
  
assume	
   that	
   since	
  Ojong	
  was	
   still	
   studying	
  under	
   the	
  direction	
  of	
  Khoe	
  Woen	
  
Sioe,	
   he	
   had	
   learned	
   something	
   of	
   the	
   importance	
   of	
   diversification	
   by	
  
establishing	
  other	
  businesses	
  besides	
  the	
  newspapers.	
  

After	
  the	
  permanent	
  banning	
  of	
  Keng	
  Po,	
  the	
  directors	
  tried	
  hard	
  not	
  to	
  dismiss	
  
the	
   employees	
   whose	
   livelihoods	
   depended	
   on	
   the	
   newspaper.	
   In	
   order	
   for	
  
their	
   enterprise	
   to	
   avoid	
   bankruptcy,	
   they	
   received	
   printing	
   newspapers	
   and	
  
various	
  magazines.	
   They	
  also	
  worked	
  with	
  other	
  publishers	
  and	
   individuals	
   to	
  
publish	
  magazines	
  such	
  as	
  Si	
  Kuncung	
  weekly	
  and	
  Varia	
  weekly.	
  PT	
  Keng	
  Po	
  also	
  
changed	
  its	
  name	
  to	
  PT	
  Kinta	
  (Kertad	
  dan	
  Tinta,	
  which	
  means	
  “paper	
  and	
  ink”)	
  
and	
  provided	
  venues,	
  employees,	
  tools,	
  means	
  of	
  distribution,	
  and	
  advertising,	
  
as	
  well	
  as	
  capital	
  loans.	
  The	
  diversification	
  was	
  made	
  more	
  extensive	
  after	
  the	
  
demise	
  of	
  Star	
  Weekly	
  and	
  Pos	
  Indonesia.	
  Khoe	
  Woen	
  Sioe	
  (the	
  director	
  of	
  Keng	
  
Po)	
  also	
  founded	
  a	
  publishing	
  company,	
  PT	
  Saka	
  Widya	
  which	
  means	
  “pillars	
  of	
  
wisdom”,	
   in	
   which	
   all	
   former	
  members	
   of	
   Star	
  Weekly	
   were	
   declared	
   as	
   the	
  
founders	
   and	
   first	
   shareholders.	
   In	
   this	
   case,	
   Ojong	
   was	
   considered	
   a	
   direct	
  
student	
  of	
  Khoe	
  and	
  was	
  appointed	
  as	
  the	
  Director	
  of	
  the	
  publishing	
  company,	
  
marking	
   a	
   	
   new	
   chapter	
   in	
  Ojong's	
   life"	
   (Ishwara,	
   2014:	
   170).	
  With	
   regard	
   to	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  65	
  	
  
	
  

Khow	
  Woen	
  Sioe’s	
   important	
   influence	
  on	
  Ojong,	
  Ojong	
  wrote	
   in	
  Kompas,	
  on	
  
June	
  5,	
  1976:	
  

(from	
  Khow	
  we	
  learn)	
  that	
  the	
  core	
  of	
  the	
  problem	
  we	
  face	
  is	
  not	
  the	
  
interests	
  of	
  a	
  handful	
  of	
  shareholders.	
  The	
  main	
   issue	
   is	
  the	
  workers,	
  
the	
   employees	
   who	
   work	
   in	
   the	
   company,	
   and	
   who	
   are	
   now	
   the	
  
unemployed.	
   Their	
   number	
   was	
   400.	
  Multiplied	
   by	
   5	
   (plus	
   wife	
   and	
  
three	
  children),	
  this	
  means	
  that	
  5x400	
  =	
  2000	
  souls	
  become	
  victims	
  by	
  
the	
  death	
  of	
  the	
  company.	
  This	
  is	
  the	
  point.	
  Not	
  small	
  shareholders…Is	
  
this	
  tragedy	
  not	
  preventable?	
  (in	
  Ishwara,	
  2014:	
  189)	
  

Inspiration	
   from	
  Khow	
  and	
   the	
   experience	
  of	
   being	
  banned	
   in	
   the	
  past	
  made	
  
Ojong	
   constantly	
   aware	
  of	
   this	
   threat.	
  When	
  Kompas	
  was	
   only	
   two	
   years	
   old	
  
and	
   the	
   atmosphere	
  of	
   political	
   freedom	
  was	
   still	
   very	
   good	
  because	
   Suharto	
  
had	
  just	
  come	
  to	
  power	
  in	
  1967,	
  he	
  still	
  stayed	
  alert	
  to	
  the	
  possibility	
  of	
  being	
  
banned.	
   In	
  the	
  Kompasiana	
  column	
  of	
  Kompas,	
  on	
  May	
  3,	
  1967,	
  Ojong	
  wrote:	
  
"Well,	
  if	
  the	
  press	
  act	
  were	
  revoked	
  and	
  Kompas	
  was	
  banned,	
  we	
  would	
  build	
  a	
  
bookstore	
  anyway".	
  Three	
  years	
  later,	
  this	
  vision	
  of	
  Ojong	
  materialized;	
  in	
  1970,	
  
Ojong	
  actually	
  opened	
  a	
  bookstore	
  owned	
  by	
  Kompas.	
  (Ishwara,	
  2014:	
  292).	
  

In	
  the	
  course	
  of	
  history,	
  Ojong’s	
  fears	
  were	
  regularly	
  confirmed,	
  as	
  the	
  regime	
  
eventually	
   became	
   more	
   hostile	
   towards	
   the	
   media	
   and	
   banned	
   a	
   series	
   of	
  
newspapers	
  which	
  they	
  deemed	
  subversive.	
  The	
  peak	
  was	
  when	
  Kompas	
   itself	
  
was	
   banned.	
   According	
   to	
   Isjwara,	
   when	
   Kompas	
   was	
   banned,	
   the	
   worst	
   hit	
  
were	
  Ojong	
  and	
   the	
   former	
   journalists	
  of	
   Indonesia	
  Raya	
  and	
  Pedoman	
  Daily,	
  
who	
   had	
   experienced	
   bans	
   in	
   the	
   past.	
   They	
  were	
  well	
   aware	
   of	
  what	
   a	
   ban	
  
meant.	
  That	
  was	
  why	
  the	
  leadership	
  of	
  Kompas	
  Gramedia	
  started	
  to	
  think	
  more	
  
seriously	
  about	
  how	
  to	
  be	
  able	
  to	
  support	
  all	
  its	
  employees	
  and	
  their	
  families	
  if	
  
the	
   government	
   dropped	
   the	
   arbitrary	
   ban,	
   and	
   consider	
   how	
   it	
   might	
   be	
  
possible	
  to	
  accommodate	
  existing	
  employees	
  if	
  the	
  disaster	
  hit	
  their	
  media.	
  In	
  
doing	
  so,	
  they	
  even	
  became	
  pioneers	
  in	
  the	
  business	
  of	
  hospitals	
  and	
  hotels,	
  by	
  
for	
  example,	
  buying	
  a	
  small	
  hotel	
  in	
  Bandung,	
  Semarang	
  and	
  in	
  Bali,	
  which	
  later	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  66	
  	
  
	
  

became	
   the	
   forerunner	
   of	
   the	
   Santika	
   hotels	
   in	
   several	
   cities	
   (Ishwara,	
   2014:	
  
294-­‐295).	
  

In	
   the	
  oral	
   and	
  written	
  history	
   circulated	
  among	
  Kompas	
   journalists,	
   it	
   is	
   said	
  
that	
  at	
  the	
  time	
  there	
  was	
  a	
  kind	
  of	
  dispute	
  between	
  Jakob	
  and	
  Ojong,	
  where	
  
Jakob	
  was	
   considered	
  more	
   soft	
   and	
   pragmatic	
   and	
  willing	
   to	
   kowtow	
   to	
   the	
  
regime,	
  whilst	
  Ojong	
  was	
  unwilling	
  and	
  unyielding.	
   The	
   story	
  goes	
   that	
  Ojong	
  
said:	
   "Jakob,	
   do	
   not	
   apologize.	
   Dead	
   today	
   is	
   better	
   than	
   dying	
   tomorrow.”	
  
Jakob	
  responded:	
  “Corpses	
  cannot	
  fight.	
  Only	
  a	
  living	
  person	
  can	
  be	
  persuaded	
  
to	
   fight".	
   The	
   result	
   of	
   the	
   quarrel	
   was	
   Ojong's	
   retreat	
   from	
   editorial	
   affairs	
  
altogether.	
   As	
   an	
   idealistic,	
   critical	
   journalist,	
   a	
   friend	
   of	
   the	
   controversial	
  
Mochtar	
  Lubis,	
  and	
  the	
  columnist	
  for	
  Kompasiana,	
  Ojong	
  strongly	
  rejected	
  the	
  
notion	
  of	
   swallowing	
   your	
  pride	
   and	
  pandering	
   to	
   the	
   regime.	
  But	
  Ojong	
  had	
  
another	
   side:	
   the	
   other,	
   entrepreneurial,	
   pragmatic	
   side	
   of	
   Ojong	
   actually	
  
supported	
   this	
   behavior.	
   This	
   is	
   not	
   much	
   known	
   or	
   recognized	
   by	
   Kompas	
  
journalists,	
   but	
   support	
   can	
   be	
   seen	
   from	
   Ojong's	
   article	
   in	
   Our	
   Buletin	
   as	
  
follows:	
  

What	
   does	
   it	
   mean	
   when	
   a	
   company	
   dies?	
   Doors	
   are	
   closed,	
  
trademarks	
   disbanded	
   (merek	
   diturunkan).	
   Workers	
   become	
  
unemployed…	
   the	
   invaluable	
   experiences	
   are	
   irrevocably	
   lost.	
   Skills,	
  
honed	
   over	
   tens	
   of	
   years,	
   for	
   example	
   the	
   skill	
   of	
   color	
   printing,	
   the	
  
experience	
  of	
  quality	
  control,	
  of	
  book	
  importing,	
  newsprint,	
  managing	
  
plates,	
   chemical	
   materials,	
   marketing	
   skills,	
   news	
   selection,	
   news	
  
writing,	
   news	
   reviewing	
   and	
   all	
   of	
   the	
   skills	
   of	
   the	
   company	
   are	
  
irretrievably	
  lost…	
  A	
  man	
  ought	
  to	
  die,	
  even	
  if	
  it	
  brings	
  sadness	
  when	
  
he	
   does.	
   A	
   company	
   does	
   not	
   have	
   to	
   die.	
   A	
   company	
   or	
   an	
  
organization	
   can	
   live	
   for	
   centuries.	
   That	
   is	
   why	
  we	
   are	
   even	
   sadder	
  
when	
  a	
  company	
  dies.	
  (Ojong.	
  Bulletin	
  Kita,	
  no.	
  29,	
  March	
  1980:	
  3-­‐5)	
  

What	
  happened	
  to	
  Kompas	
  in	
  1978	
  strengthened	
  Ojong's	
  resolve	
  to	
  diversify	
  in	
  
anticipation	
   of	
   the	
   newspaper	
   being	
   permanently	
   outlawed,	
   as	
   he	
   wrote	
   in	
  
March	
  1980,	
  several	
  months	
  before	
  his	
  death:	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  67	
  	
  
	
  

In	
   managing	
   this	
   company	
   with	
   its	
   economic	
   resources	
   we	
   have	
   to	
  
resort	
   to	
   the	
   social	
   function	
   of	
   private	
   ownership	
   according	
   to	
   the	
  
following	
   policy	
   and	
   implementation.	
  We	
   are	
   not	
   going	
   to	
   consume	
  
our	
   profits	
   for	
   ourselves	
   (for	
   example,	
   by	
   dividing	
   up	
   profits	
   among	
  
users	
   by	
   increasing	
   the	
   salary	
   of	
   the	
  workers	
   to	
   the	
   last	
   cent	
   of	
   the	
  
profit).	
   Instead,	
  we	
  have	
   to	
  utilize	
  a	
  part	
  of	
   the	
   company’s	
  profit	
   for	
  
society	
   at	
   large,	
   for	
   example,	
   by	
   establishing	
  a	
   new	
   company	
  of	
   the	
  
same	
   sort	
   or	
   of	
   a	
   different	
   kind	
   (diversification).	
  This	
   new	
   company	
  
helps	
   to	
   multiply	
   the	
   employment	
   opportunities	
   in	
   our	
   developing	
  
society,	
  or	
  safeguards	
  our	
  own	
  workers	
  when	
  one	
  of	
  our	
  companies	
  
is	
  closed	
  down.”	
  14	
  	
  (Dhakidae,	
  1991:	
  339,	
  emphasis	
  added	
  by	
  author).	
  	
  

From	
  this	
  section	
   it	
   is	
  clear	
   that	
   from	
  the	
  beginning,	
  Kompas	
  was	
  designed	
  to	
  
not	
  only	
  be	
  a	
  media	
   institution,	
  but	
   also	
   a	
  profit-­‐oriented	
   company.	
   The	
   idea	
  
came	
   from	
  Ojong,	
   and	
  was	
   later	
   developed	
  by	
   Jakob.	
   Thus	
   the	
   experience	
  of	
  
being	
  banned	
  in	
  the	
  past	
  was	
  instrumental	
  to	
  formulating	
  the	
  idea	
  to	
  diversify.	
  
The	
  next	
  section	
  will	
  explain	
  how	
  this	
  idea	
  was	
  then	
  manifested	
  in	
  practice.	
  

Kompas	
  and	
  Its	
  State-­‐Sponsored	
  Wealth	
  
Like	
   most	
   newly	
   formed	
   business	
   institutions,	
   Kompas	
   was	
   originally	
   a	
   small	
  
newspaper.	
   The	
   daily	
  was	
   founded	
   by	
   the	
  Bentara	
   Foundation	
  with	
   an	
   initial	
  
capital	
   of	
   IDR	
   100,000,	
   or	
   about	
  US	
   $	
   400.00	
   (Dhakidae,	
   1991:	
   245,	
   Sutamat,	
  
2012:	
   18).	
   In	
   addition,	
   the	
  Catholic	
   Party	
   also	
   provided	
   additional	
   capital	
   -­‐	
   as	
  
much	
  as	
   five	
  million	
   rupiahs,	
  or	
  $	
  2000.	
   Jakob	
  Oetama	
  also	
   received	
  a	
  Mazda	
  
car	
  from	
  the	
  Catholic	
  Party	
  Chairman,	
  Frans	
  Seda.	
  Another	
  Catholic	
  party	
  leader,	
  
IJ	
  Kasiomo,	
  donated	
  a	
  pickup	
  car	
  for	
  marketing	
  (Sutamat,	
  2012:	
  19).	
  This	
  shows	
  
that	
   since	
   the	
   beginning,	
   Kompas	
   received	
   financial	
   support	
   from	
   power	
  
holders	
   in	
   the	
   form	
  of	
   the	
  Catholic	
  party,	
  which	
  had	
  a	
   close	
   relationship	
  with	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
14	
  Dhakidae	
   (1991)	
   suggested	
   that	
   this	
   is	
   the	
  original	
   form	
  of	
  Ojong’s	
   first	
   concept.	
   It	
  was	
   then	
  
reworked	
  several	
  times,	
  adjusted	
  and	
  reformulated	
  to	
  supposedly	
  be	
  elevated	
  to	
  the	
  so	
  called	
  
“Credo	
   of	
   Kompas	
   Gramedia	
   Group”.	
   In	
   the	
   version	
   published	
   in	
   Ishwara	
   (2014),	
   the	
  
motivation	
  to	
  survive	
  a	
  ban	
  had	
  been	
  erased.	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  68	
  	
  
	
  

the	
  regime.	
  When	
  first	
  published	
  on	
  June	
  28,	
  1965,	
  the	
  newspaper	
  only	
  had	
  a	
  
circulation	
   of	
   4,828	
   copies	
   and	
   only	
   published	
   as	
   many	
   as	
   four	
   pages.	
   For	
  
technical	
   reasons,	
   this	
   morning	
   publication	
   was	
   also	
   always	
   published	
   late,	
  
which	
  made	
  them	
  the	
  butt	
  of	
  the	
  joke	
  "Kompas	
  =	
  komt	
  pas	
  morgen	
  (will	
  arrive	
  
tomorrow)".	
  

However,	
  although	
  the	
  financial	
  capital	
  of	
  the	
  above	
  investment	
  was	
  not	
  large,	
  
the	
  daily	
  also	
  had	
  other	
  capital	
  because	
  it	
  had	
  inherited	
  the	
  marketing	
  network,	
  
financial	
  management,	
  and	
  management	
  and	
  marketing	
  personnel	
  used	
  by	
  the	
  
Chinese	
  newspaper,	
  Keng	
  Po	
  daily,	
  which	
  had	
  already	
  been	
  banned	
  during	
  the	
  
Sukarno	
   era.	
   Equally	
   important,	
   Kompas	
   also	
   inherited	
   a	
   print	
   lease	
   contract	
  
with	
  PT	
  Kinta,	
   formerly	
  used	
  by	
  Keng	
  Po	
  daily,	
  which	
  also	
  published	
   Intisari,	
  a	
  
weekly	
  magazine	
   founded	
   by	
   Ojong	
   and	
   Jakob	
   in	
   1963.	
   The	
   fact	
   that	
   at	
   that	
  
time,	
  Intisari	
  was	
  financially	
  strong,	
  provided	
  additional	
  financial	
  backup	
  for	
  the	
  
establishment	
  of	
  Kompas.	
  This	
   fact	
  shows	
  that	
   the	
  newspaper	
  has	
  a	
  historical	
  
connection	
  with	
  Chinese	
  groups	
  on	
  the	
  business	
  side.	
  

In	
   October	
   1965,	
   there	
   were	
   other	
   events	
   that	
   indirectly	
   helped	
   Kompas	
   to	
  
become	
   more	
   competitive.	
   The	
   first	
   of	
   these	
   was	
   the	
   banning	
   of	
   the	
   PKI	
  
newspapers,	
   who	
   were	
   the	
   main	
   competitors	
   of	
   Kompas.	
   The	
   practice	
   of	
  
restricting	
   the	
   mass	
   media	
   affected	
   46	
   of	
   Indonesia's	
   163	
   remaining	
  
newspapers	
   Soon	
   after	
   Suharto	
   took	
   over	
   power	
   and	
   became	
   President	
   in	
  
October,	
  1965,	
  these	
  46	
  newspapers	
  were	
  banned	
  for	
  their	
  association	
  with,	
  or	
  
sympathy	
   for,	
   the	
   Indonesian	
   Communist	
   Party	
   (PKI)	
   and	
   its	
   allies.	
   Many	
  
hundreds	
   of	
   journalists	
   or	
   media	
   workers	
   were	
   arrested.	
   Moreover,	
   many	
  
journalists	
   sympathetic	
   to	
   the	
   PKI	
   were	
   killed	
   in	
   the	
   large-­‐scale	
   massacres	
  
which	
   took	
   place	
   then.	
   As	
  written	
   by	
   Swantoro,	
   after	
   the	
   banning	
   of	
   the	
   PKI	
  
newspapers,	
   Kompas	
   experienced	
   a	
   considerable	
   increase	
   in	
   circulation	
   (in	
  
Dhakidae,	
  1991:	
  251).	
  From	
  what	
  was	
  originally	
  only	
  a	
  circulation	
  of	
  about	
  10-­‐
15,000	
  before	
  October	
  1965,	
   this	
   increased	
  to	
  23,268	
   in	
  November	
  1965,	
  and	
  
then	
  again	
  to	
  45,161	
   in	
   June	
  1966..	
  The	
  surge	
   in	
  Kompas’	
  circulation	
  was	
  also	
  
partly	
  attributed	
  to	
  the	
  special	
  order	
  from	
  ABRI	
  which	
  then	
  distributed	
  Kompas	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  69	
  	
  
	
  

for	
  free	
  or	
  half	
  price	
  (Sutamat,	
  2012:	
  55).	
  So	
  unintentionally	
  and	
  indirectly,	
  the	
  
banning	
  of	
  other	
  newspaper	
  was	
  a	
  blessing	
  in	
  disguise	
  for	
  Kompas	
  sales.	
  

But	
  the	
  most	
  significant	
  support	
  from	
  the	
  regime	
  that	
  boosted	
  the	
  influence	
  of	
  
Kompas	
  occurred	
  in	
  1972,	
  when	
  the	
  newspaper	
  was	
  no	
  longer	
  connected	
  to	
  the	
  
Catholic	
  Party	
  (since	
  1971),	
  and	
  after	
  the	
  Kompasiana	
  column	
  had	
  also	
  stopped	
  
being	
  published	
  in	
  that	
  same	
  year.	
  An	
  enormous	
  amount	
  of	
  capital	
  aid	
  from	
  the	
  
state	
  was	
  given	
  on	
  November	
  25,	
  1972,	
  as	
  much	
  as	
  IDR	
  236	
  million	
  (	
  $	
  94,	
  400),	
  
making	
   it	
   possible	
   for	
   the	
   paper	
   to	
   purchase	
   its	
   own	
   printing	
   machine	
  
(Nainggolan	
   in	
  Sularto,	
  2007;	
  Dhakidae,	
  1991).	
  This	
  assistance	
  was	
  part	
  of	
   the	
  
government's	
  Domestic	
  Investment	
  Act	
  given	
  through	
  the	
  Indonesian	
  Bank	
  (BI).	
  
Related	
  to	
  this,	
  Ojong	
  wrote	
  as	
  follows:	
  	
  

Investment	
   for	
   this	
   printing	
   was	
   about	
   IDR	
   300	
   million.	
   Only	
   one	
  
quarter	
   of	
   this	
   amount	
  was	
   collected	
   by	
   our	
   shareholders	
   and	
   three	
  
quarters	
  of	
   it	
   (75%)	
  came	
   from	
  a	
   loan	
   from	
  the	
  Bank	
  of	
   Indonesia….	
  
(as	
  much	
  as)	
  IDR	
  236	
  million.	
  Only	
  one	
  quarter	
  of	
  the	
  investment	
  came	
  
from	
   private	
   capital.	
   This	
   means,	
   if	
   our	
   dear	
   guests	
   enter	
   this	
  
publishing	
  building	
  and	
  come	
  across	
  a	
  four-­‐legged	
  chair,	
  it	
  can	
  be	
  said	
  
that	
  only	
  one	
   leg	
  belongs	
   to	
  us,	
  and	
   the	
  other	
   (three)	
   legs	
  belong	
   to	
  
Bank	
   Negara	
   Indonesia	
   1946	
   or	
   Bank	
   Indonesia.	
   Through	
   these	
   two	
  
banks,	
  we	
  want	
  to	
  thank	
  the	
  Indonesian	
  government	
  for	
  its	
  trust	
  in	
  us.	
  
(Ojong	
  in	
  Dhakidae,	
  1991:	
  249)	
  

Dhakidae	
  does	
  not	
  mention	
   specifically	
  whether	
   it	
  was	
  only	
  Kompas	
  who	
  got	
  
financial	
  support,	
  however,	
  considering	
  the	
  specific	
  context	
  of	
  the	
  period,	
   it	
   is	
  
obvious	
  that	
  not	
  all	
  media	
  groups	
  got	
  this	
  aid.	
  	
  

As	
  explained	
  by	
  Hill	
  (1994),	
  	
  the	
  regime	
  had	
  started	
  to	
  ban	
  newspapers	
  viewed	
  
as	
  critical,	
  so	
  these	
  newspapers	
  were	
  not	
  even	
  allowed	
  to	
  operate,	
  let	
  alone	
  get	
  
financial	
  support	
  from	
  the	
  state.	
  The	
  fact	
  that	
  Kompas	
  got	
  this	
  aid	
  means	
  that	
  
the	
   newspaper	
   was	
   seen	
   as	
   obedient	
   to	
   the	
   regime	
   and	
   was	
   expected	
   to	
  
continue	
   to	
  behave	
  accordingly.	
   This	
   lead	
  Dhakidae	
   	
   (1991)	
   to	
   argue	
   that	
   the	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  70	
  	
  
	
  

media	
   capitalists	
   during	
   the	
   New	
   Order	
   were	
   state-­‐nurtured	
   capitalists,	
   thus	
  
providing	
   the	
   reason	
  why	
   the	
  media	
  during	
   the	
  New	
  Order	
  was	
  economically	
  
prosperous	
  but	
  politically	
  incapacitated.	
  

With	
   the	
   existence	
   of	
   this	
   printing	
   machine,	
   Kompas’	
   performance	
   became	
  
much	
   more	
   efficient.	
   When	
   hiring	
   a	
   printing	
   press	
   from	
   PT	
   Kinta	
   whose	
  
capability	
  was	
  limited,	
  the	
  deadline	
  of	
  Kompas’	
  reportage	
  to	
  go	
  to	
  print	
  was	
  at	
  
6	
   pm.	
   Since	
   there	
   was	
   now	
   a	
   machine	
   with	
   a	
   larger	
   printing	
   capacity,	
   the	
  
deadline	
  was	
  moved	
  later	
  to	
  10	
  pm.	
  	
  This	
  allowed	
  the	
  journalists	
  four	
  additional	
  
hours	
  to	
  work	
  on	
  the	
  content	
  of	
  the	
  newspaper.	
  Furthermore,	
  while	
  the	
  paper	
  
rental	
  machine	
   from	
  PT	
   Kinta	
   could	
   only	
   print	
   20,	
   000	
   copies	
   per	
   hour,	
   their	
  
new	
   machine	
   could	
   print	
   96,000	
   copies	
   per	
   hour.	
   This	
   new	
   equipment	
   also	
  
enabled	
  Kompas	
  to	
   increase	
  the	
  number	
  of	
  pages	
  from	
  eight	
  to	
  twelve	
  pages.	
  
After	
   gaining	
   possession	
   of	
   this	
   new	
   printing	
   machinery,	
   Kompas’	
   circulation	
  
increased	
  more	
   rapidly	
   than	
   at	
   any	
   time	
   before,	
   reaching	
   100,	
   000	
   copies	
   or	
  
nearly	
   double.	
   There	
   is	
   no	
   doubt	
   that	
   this	
   new	
   tool	
   of	
   production	
  made	
   the	
  
newspaper	
   more	
   efficient,	
   and	
   it	
   was	
   now	
   on	
   sale	
   in	
   the	
   early	
   morning,	
  
enabling	
  it	
  to	
  shed	
  its	
  previous	
  stereotype	
  as	
  the	
  “arrive	
  tomorrow/komt	
  pass	
  
morgen”	
   newspaper.	
   The	
   state’s	
   financial	
   supported	
   also	
   allowed	
  Kompas	
   to	
  
build	
   a	
   new	
  building	
   in	
   Palmerah	
   Selatan,	
  which	
   they	
  began	
   to	
  occupy	
   in	
   the	
  
same	
  year.	
  

The	
   impact	
   of	
   the	
   state’s	
   financial	
   support	
   also	
   enabled	
   the	
   newspaper	
   to	
  
realize	
  its	
  dream	
  of	
  diversification.	
  With	
  a	
  big	
  sum	
  of	
  money	
  at	
  hand,	
  a	
  series	
  of	
  
other	
   publications	
   were	
   soon	
   established	
   under	
   the	
   umbrella	
   of	
   Kompas	
  
Gramedia	
   Group	
   (Kelompok	
   Kompas	
   Gramedia/KKG),	
   such	
   as	
   the	
   famous	
  
Indonesian	
   magazine	
   for	
   children,	
   Bobo	
   weekly	
   (1973).	
   It	
   also	
   further	
  
diversified	
   its	
   own	
   publications.	
   In	
   addition	
   to	
   the	
   Gramedia	
   Publishing	
  
Company	
  that	
  was	
   founded	
   in	
  1974	
   for	
   fiction	
  and	
  non-­‐fiction	
  books,	
  Kompas	
  
also	
   established	
   a	
   special	
   press	
   that	
   published	
   books	
   on	
   computers	
   in	
   Elex	
  
Komputindo	
   (1985),	
   another	
   that	
   produced	
   children's	
   books	
   of	
   primary	
   and	
  
secondary	
  education	
  in	
  PT	
  Gramedia	
  Widiasarana	
  Indonesia	
  /	
  Grasindo	
  (1990),	
  
and	
  Kompas	
  also	
  formed	
  Library	
  of	
  Popular	
  Gramedia	
  (KPG)	
  and	
  Kompas	
  Book	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  71	
  	
  
	
  

Publisher	
  (PBK)	
  to	
  republish	
  all	
  the	
  articles	
  ever	
  published	
  in	
  the	
  newspaper	
  in	
  
1996.	
   In	
  at	
   least	
  one	
  case,	
   that	
  of	
   the	
   tabloid	
  Monitor	
  Weekly	
  (of	
  which	
  more	
  
below),	
  a	
  Kompas	
  venture	
  was	
  established	
  as	
  a	
  public-­‐private	
  partnership,	
  with	
  
the	
  Indonesian	
  government	
  maintaining	
  joint	
  ownership	
  of	
  the	
  venture.	
  

The	
   diversification	
   of	
   this	
   effort	
   also	
   included	
   the	
   publishing	
   of	
   regional	
  
newspapers	
  that	
  started	
  from	
  1987	
  under	
  the	
  name	
  of	
  the	
  regional	
  press	
  group,	
  
Persda,	
  which	
  started	
  in	
  Palembang	
  by	
  taking	
  over	
  the	
  daily	
  Sri	
  Wijaya	
  Post.	
  In	
  
1988,	
   this	
   expansion	
   was	
   carried	
   out	
   in	
   Aceh	
   by	
   taking	
   over	
   local	
   Swadesi	
  
newspapers.	
  In	
  1992,	
  Kompas	
  Gramedia	
  took	
  over	
  Pos	
  Kupang	
  in	
  Kupang	
  and	
  in	
  
1994	
   took	
  over	
  Banjarmasin	
  Pos	
   in	
  Banjarmasin,	
  Kalimantan.	
   In	
   turn,	
  Kompas	
  
Gramedia	
   established	
   a	
   local	
   newspaper	
   in	
   almost	
   all	
   provinces	
   in	
   Indonesia	
  
under	
   the	
   brand	
  Tribune.	
   Finally,	
   in	
   1995,	
  Kompas	
   set	
   up	
   an	
   online	
   presence	
  
with	
  the	
  website	
  Kompas.com.	
  

This	
  diversification	
  also	
  encompassed	
  various	
  other	
   fields	
  of	
  business,	
   such	
  as	
  
radio	
  with	
  the	
  establishment	
  of	
  Radio	
  Sonora	
   (1972)	
  and	
  film	
  production	
  with	
  
Gramedia	
   Film	
   (1976).	
   Kompas	
   Gramedia	
   Group	
   also	
   established	
   a	
   tissue	
  
manufacturing	
  company	
  in	
  PT	
  Graha	
  Kerindo	
  Utama	
  (GKU)	
  in	
  1988,	
  and	
  built	
  a	
  
successful	
  hotel	
  business	
  in	
  the	
  name	
  of	
  Santika	
  Hotel	
  (1981),	
  which	
  is	
  now	
  one	
  
of	
  the	
  most	
  renowned	
  hotel	
  chains	
  throughout	
  Indonesia.	
  Diversifying	
  further,	
  
they	
  also	
  established	
  a	
  TV	
  company	
  in	
  2000	
  called	
  TV7,	
  and	
  even	
  though	
  it	
  was	
  
subsequently	
   sold,	
   in	
   2009	
  Kompas	
  again	
   established	
   a	
   TV	
   company	
  with	
   the	
  
name	
   of	
   Kompas	
   TV.	
   In	
   2005,	
   Kompas	
   Gramedia	
   Group	
   even	
   established	
   a	
  
university	
  called	
  Universitas	
  Multi	
  Media	
  Nusantara	
  (UMN).	
  	
  

In	
   short,	
   with	
   this	
   diversification,	
   Kompas	
   Gramedia	
   Group	
   (KKG)	
   owned	
   at	
  
least	
   11	
   subsidiaries	
   consisting	
   of	
   online	
   media,	
   bookstores,	
   printing	
   press,	
  
publishing	
  houses,	
  radio	
  and	
  television	
  stations,	
  hotels,	
  educational	
  institutions,	
  
cultural	
   organizations	
   and	
   events	
   companies.	
   As	
   a	
   whole,	
   this	
   group	
   of	
  
companies	
  employed	
  at	
  least	
  22,	
  000	
  employees	
  throughout	
  Indonesia.	
  In	
  2016,	
  
Jakob	
  Oetama	
  was	
  named	
  the	
  21st	
  richest	
  person	
  in	
  Indonesia	
  by	
  the	
  Asia	
  Globe,	
  
with	
  a	
  total	
  wealth	
  of	
  1.6	
  billion	
  dollars.	
  The	
  wealth	
  of	
  this	
  Kompas	
  founder	
  and	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  72	
  	
  
	
  

the	
  story	
  above	
  clearly	
  demonstrates	
  how	
  the	
  newspaper	
  became	
  an	
  economic	
  
giant	
  in	
  a	
  country	
  of	
  a	
  quarter	
  of	
  a	
  billion	
  people.	
  

However,	
  Kompas’	
  business	
   ventures	
   came	
  with	
   a	
   price,	
   as	
   it	
   had	
   placed	
   the	
  
newspaper	
  in	
  an	
  ambivalent	
  position	
  towards	
  the	
  regime.	
  Although	
  the	
  political	
  
regime	
   had	
   helped	
   the	
   daily	
   to	
   achieve	
   its	
   economic	
   success	
   by	
   providing	
  
financial	
   support,	
   it	
   also	
   did	
   not	
   hesitate	
   to	
   ban	
   the	
   newspaper	
   in	
   1978.	
  
Furthermore,	
   in	
   1973	
   the	
   regime	
   designated	
   Jakob	
   Oetama	
   a	
   golden	
   boy	
   by	
  
giving	
   him	
   the	
   award	
   of	
   “Bintang	
   Mahaputra	
   Utama”,	
   which	
   means	
   “a	
  
prominent	
  shining	
  star”:	
  the	
  highest	
  award	
  given	
  by	
  the	
  President	
  to	
  a	
  civilian.	
  
Yet	
   President	
   Suharto	
   also	
   demonstrated	
   his	
   anger	
   and	
   displeasure	
   towards	
  
Jakob	
  after	
  the	
  incident	
  of	
  1978,	
  and	
  warned	
  him	
  not	
  to	
  be	
  critical	
  towards	
  the	
  
regime.	
  In	
  other	
  words,	
  Kompas	
  was	
  allowed	
  to	
  grow	
  economically,	
  but	
  it	
  was	
  
kept	
   small	
   politically.	
   	
   This	
   situation	
   resembles	
   that	
   of	
   any	
   other	
   Chinese	
  
conglomerate	
   in	
   Indonesian	
   and	
   their	
   relationship	
   to	
   the	
   state	
   (Baker,	
   2013;	
  
Chua,	
  2008).	
  	
  

Furthermore,	
   becoming	
   an	
   economic	
   giant	
   did	
   not	
   necessarily	
  mean	
   that	
   the	
  
newspaper	
  could	
  assuage	
   its	
   fears.	
  On	
  the	
  contrary,	
   its	
   tremendous	
  economic	
  
success	
   compelled	
   Kompas	
   to	
   be	
   even	
   more	
   cautious.	
   This	
   is	
   because	
   the	
  
economic	
   success	
  meant	
   that	
  more	
   people	
   were	
   working	
   for	
   the	
   newspaper	
  
and	
  relied	
  on	
  it	
  to	
  earn	
  a	
  living.	
  As	
  written	
  in	
  the	
  biography	
  of	
  Jakob	
  by	
  Sularto,	
  
this	
   was	
   one	
   of	
   the	
   main	
   considerations	
   that	
   influenced	
   his	
   decision	
   to	
  
apologize	
  to	
  the	
  regime,	
  and	
  avoid	
  being	
  banned	
  in	
  1978.	
  	
  His	
  biography	
  states:	
  

The	
  decision	
  to	
  apologize	
  to	
  the	
  regime	
  was	
  due	
  to	
  consideration	
  of,	
  
among	
  other	
  things:	
  the	
  lives	
  of	
  the	
  workers….	
  In	
  1965,	
  the	
  number	
  of	
  
journalists	
  could	
  be	
  counted	
  on	
  the	
  fingers	
  of	
  your	
  hands	
  and	
  toes	
  of	
  
your	
   feet.	
   In	
   1978,	
   the	
  number	
  of	
  workers	
  was	
  around	
  2000	
  people.	
  
The	
  ban	
  would	
  be	
  a	
  huge	
  catastrophe	
  for	
  them.	
  (Sularto,	
  2011:	
  15)	
  

This	
   shows	
   that	
   the	
   growing	
   size	
   of	
   the	
   company	
  made	
   the	
  newspaper	
  more	
  
cautious.	
  	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  73	
  	
  
	
  

Furthermore,	
  with	
   regard	
   to	
   its	
  business	
  groups,	
  Kompas	
   had	
   to	
   consider	
  not	
  
only	
   the	
   survival	
   of	
   the	
   newspaper,	
   but	
   also	
   the	
   survival	
   of	
   all	
   business	
   units	
  
under	
   the	
   umbrella	
   of	
   Kompas	
   Gramedia	
   Group	
   (KKG).	
   One	
   of	
   the	
   best	
  
illustrations	
  of	
   the	
   impact	
  of	
   a	
  ban	
   is	
   the	
   case	
  of	
  Monitor	
  Weekly,	
  which	
  was	
  
banned	
   in	
   1990	
   due	
   to	
   its	
   coverage	
   on	
   sensitive	
   issues	
   on	
   Islam.	
   This	
  will	
   be	
  
explained	
  in	
  the	
  next	
  section.	
  

Monitor	
  Weekly	
  and	
  Kompas’	
  Syndrome	
  of	
  “Islamophobia”	
  

The	
   1990	
   Monitor	
   case	
   involved	
   a	
   weekly	
   tabloid	
   published	
   under	
   the	
  
management	
   of	
   Kompas	
  Media	
   Group	
   (KKG).	
   This	
   case	
   was	
   triggered	
   by	
   the	
  
Monitor’s	
   publication	
   of	
   the	
   results	
   of	
   a	
   reader	
   survey	
   about	
   “The	
   Most	
  
Admired”	
   figures	
   in	
   Indonesia	
   (Pontoh,	
   2013;	
   Shiraisi,	
   1997).	
   The	
   survey	
  
findings	
   showed	
   that	
   the	
   most	
   respected	
   figure	
   was	
   President	
   Suharto,	
  
followed	
  by	
  his	
  predecessor,	
  President	
  Sukarno,	
  at	
  number	
   two.	
   Interestingly,	
  
the	
   Prophet	
  Muhammad	
   ranked	
  only	
   11th—below	
  Arswendo	
  Atmowiloto,	
   the	
  
Chief	
  Editor	
  of	
  Monitor,	
  which	
  rankled	
  Indonesian	
  groups	
  with	
  Islamic	
  leanings.	
  

After	
   the	
   publication	
   of	
   the	
   survey,	
   demonstrators	
   destroyed	
   the	
   weekly’s	
  
office	
  in	
  Jakarta.	
  This	
  was	
  followed	
  by	
  a	
  wave	
  of	
  protests	
  in	
  major	
  cities	
  such	
  as	
  
Semarang	
   and	
   Surabaya.	
   The	
   protests	
   were	
   supported	
   by	
   the	
   majority	
   of	
  
Islamic	
   leaders	
   in	
   Indonesia,	
  who	
   strongly	
   criticized	
   the	
  editorial	
  policy	
  of	
   the	
  
weekly.	
   Those	
   who	
   questioned	
  Monitor	
   included	
   some	
   Islamic	
   figures	
   who	
  
were	
   considered	
   moderate,	
   such	
   as	
   Nurcholis	
   Madjid,	
   a	
   Muslim	
   intellectual	
  
who	
  was	
   a	
   former	
   chairman	
  of	
   the	
  Association	
  of	
   Islamic	
  University	
   Students	
  
(HMI),	
  and	
  Amin	
  Rais,	
  Chairman	
  of	
  Muhammadiyah,	
  one	
  of	
  the	
  biggest	
  Islamic	
  
mass	
  organizations	
  in	
  Indonesia.	
  	
  

Monitor's	
  problems	
  did	
  not	
  stop	
  there.	
  The	
  weekly	
  was	
  finally	
  closed	
  down	
  by	
  
the	
   Minister	
   of	
   Information,	
   Harmoko,	
   on	
   October	
   23,	
   1990.	
   Arswendo,	
   the	
  
Chief	
  Editor,	
  was	
  summoned	
  to	
  court	
  and	
  sentenced	
  to	
  five	
  years	
  in	
  prison.	
  He	
  
was	
  charged	
  with	
  blasphemy	
  (article	
  156	
  of	
  the	
  Criminal	
  Code)	
  and	
  the	
  spread	
  
of	
   contempt	
   against	
   the	
   population	
   (article	
   157	
   of	
   the	
   Criminal	
   Code).	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  74	
  	
  
	
  

Interestingly,	
   a	
   similar	
   article	
   had	
   been	
   published	
   by	
   Tempo	
   magazine	
   in	
   the	
  
1970s.	
   In	
   an	
   article	
   dated	
   June	
   3,	
   1978,	
  Tempo	
   covered	
   the	
  main	
   findings	
   of	
  
research	
  done	
  by	
  a	
  PhD	
  student,	
  Sarlito	
  Wirawan,	
  who	
  suggested	
  that	
  Suharto	
  
was	
  a	
  more	
  famous	
  figure	
  than	
  the	
  Prophet	
  Muhammad.	
  However,	
  the	
  Tempo	
  
article	
  did	
  not	
  generate	
  protest	
  or	
  anger	
  like	
  that	
  directed	
  at	
  Monitor.	
  	
  

The	
   case	
  of	
  Monitor	
  Weekly	
  was	
   important	
   for	
   two	
   reasons.	
   First	
   of	
   all,	
   even	
  
though	
  this	
  case	
  was	
  not	
  directly	
  related	
  to	
  Kompas,	
  the	
  public	
  sentiment	
  was	
  
that	
   of	
   hatred	
   towards	
   the	
   newspaper,	
   in	
   no	
   small	
   part	
   due	
   to	
   its	
   Catholic	
  
background.	
  Therefore,	
  the	
  protests	
  from	
  Islamic	
  society	
  were	
  founded	
  on	
  the	
  
notion	
  that	
  such	
  coverage	
  attacking	
  the	
  Islamic	
  prophet	
  was	
  an	
  attempt	
  by	
  the	
  
Church	
  to	
  spread	
  Catholicism	
  and	
  to	
  initiate	
  de-­‐Islamization.	
  	
  

Secondly,	
   the	
   protest	
   was	
   nearly	
   unstoppable,	
   despite	
   the	
   fact	
   that	
   the	
  
ownership	
  of	
   the	
  weekly	
  was	
  actually	
   shared	
  between	
  Kompas	
   as	
  well	
   as	
   the	
  
government.	
  30	
  percent	
  of	
   the	
  shares	
  belonged	
  to	
  a	
  state-­‐owned	
  foundation,	
  
Gema	
  Tanah	
  Air.	
  In	
  addition,	
  a	
  further	
  30	
  percent	
  was	
  owned	
  personally	
  by	
  the	
  
Information	
  Minister,	
   Harmoko.	
  Kompas,	
   which	
  managed	
   the	
  weekly,	
   owned	
  
the	
   remaining	
   40	
   percent	
   (Sopian,	
   2002).	
   Therefore,	
   this	
   incident	
   taught	
  
Kompas	
   that	
  despite	
  protection	
   from	
  the	
  power	
  holders,	
   Islamic	
  groups	
  could	
  
still	
   destroy	
   them.	
   	
   Furthermore,	
   the	
   Islamic	
   groups	
   had	
   developed	
   into	
   a	
  
political	
  force	
  to	
  be	
  reckoned	
  with,	
  as	
  the	
  regime	
  could	
  not	
  exert	
  control	
  over	
  
them.	
  	
  

Although	
   the	
  Monitor	
   case	
   did	
   not	
   directly	
   affect	
   Kompas,	
   it	
   was	
   enough	
   to	
  
traumatize	
  the	
  owner,	
  Jakob	
  Oetama,	
  who	
  at	
  that	
  time	
  was	
  also	
  the	
  editor	
  of	
  
the	
  newspaper.	
  As	
  suggested	
  by	
  a	
  senior	
  journalist,	
  the	
  Monitor	
  case	
  left	
  Jakob	
  
in	
  great	
  shock:	
  

Because	
   at	
   that	
   time	
   he	
   felt	
   that	
   Indonesia	
   had	
   grown	
   along	
   with	
  
Kompas	
   into	
   a	
   tolerant	
   society.	
   But	
   the	
   Monitor	
   event	
   made	
   him	
  
hesitate	
  and	
  ask:	
   “Who	
  are	
   they	
  actually?	
  Apparently	
   I	
   do	
  not	
   know	
  
this	
   society.”	
   This	
   historical	
   trauma	
   was	
   then	
   to	
   be	
   carried	
   by	
   all	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  75	
  	
  
	
  

generations	
   of	
   journalists	
   after	
   him.	
   (Jimmy	
   Laluna,	
   member	
   of	
  
Kompas	
  editorial	
  board,	
  personal	
  communication,	
  August	
  23,	
  2016).	
  

At	
   the	
   time	
   of	
   the	
   incident,	
   Jakob	
   had	
   personally	
   issued	
   an	
   apology	
   for	
   the	
  
coverage	
  of	
  Monitor	
  by	
  admitting	
  that	
  the	
  weekly	
  had	
  been	
  in	
  the	
  wrong.	
  In	
  the	
  
editorial	
   of	
   Kompas,	
   Jakob	
   wrote	
   as	
   follows:	
   “Monitor	
   was	
   in	
   the	
   wrong	
   by	
  
publishing	
   such	
   surveys.	
   Therefore,	
  we	
   regret	
   it	
   and	
   condemn	
   it….	
   I	
   suppose	
  
Monitor	
  deserves	
  to	
  get	
  its	
  punishment.	
  (Kompas,	
  October	
  23,	
  1990).	
  

The	
   case	
   of	
  Monitor	
   had	
   added	
   another	
   dimension	
   to	
   Kompas'	
   fears.	
   While	
  
previously	
   the	
   sources	
   of	
   fear	
   were	
   communism	
   and	
   authoritarian	
   rule,	
   now	
  
the	
  source	
  of	
  fear	
  included	
  conservative	
  Islamic	
  groups.	
  The	
  fact	
  that	
  Monitor’s	
  
coverage	
  was	
  not	
  wrong	
  journalistically,	
  and	
  that	
  it	
  was	
  not	
  the	
  only	
  newspaper	
  
which	
   had	
   published	
   such	
   results,	
   reflects	
   the	
   existence	
   of	
   discrimination	
  
towards	
  the	
  Catholic	
  roots	
  of	
  the	
  daily.	
  It	
  is	
  worth	
  noting	
  that	
  the	
  Monitor	
  case	
  
left	
  lingering	
  historical	
  trauma	
  in	
  the	
  minds	
  of	
  Kompas	
  journalists,	
  and	
  that	
  this	
  
trauma	
  grew	
  even	
  stronger	
  in	
  the	
  Reformation	
  era,	
  resulting	
  in	
  self-­‐censorship.	
  
This	
  will	
  be	
  discussed	
  further	
  in	
  chapter	
  4.	
  

2.3 Conclusion	
  

This	
   chapter	
   clearly	
   shows	
   that	
   the	
   development	
   of	
   Kompas	
   as	
   a	
   newspaper	
  
involved	
   internalizing	
   a	
   culture	
   of	
   fear,	
   and	
   yet	
   it	
   also	
  managed	
   to	
   transform	
  
itself	
  into	
  an	
  economic	
  giant.	
  At	
  its	
  conception,	
  the	
  fear	
  was	
  due	
  to	
  the	
  fact	
  that	
  
one	
  of	
   the	
  Kompas	
   founders,	
  PK	
  Ojong,	
  was	
  seen	
  as	
  a	
  political	
  outcast	
  by	
   the	
  
Old	
  Order	
  regime	
  under	
  Sukarno’s	
  Presidency.	
  This	
  label	
  of	
  political	
  outcast	
  was	
  
the	
  result	
  of	
  a	
  series	
  of	
  bans	
  on	
  his	
  three	
  publications,	
  due	
  to	
  their	
  critical	
  tone	
  
towards	
   the	
   power	
   holders.	
   Those	
   three	
   publication	
   were:	
   Keng	
   Po,	
   Star	
  
Weekly	
  and	
  Pos	
  Indonesia,	
  which	
  were	
  all	
  Chinese-­‐orientated	
  media	
  published	
  
for	
  the	
  Chinese	
  descendants	
  living	
  in	
  Indonesia.	
  This	
  situation	
  was	
  made	
  worse	
  
due	
  to	
  the	
  fact	
  that	
  Chinese	
  groups	
  were	
  the	
  subject	
  of	
  political	
  discrimination,	
  
as	
  their	
  loyalty	
  to	
  the	
  new	
  independent	
  republic	
  was	
  doubted.	
  	
  Therefore,	
  both	
  
due	
   to	
  his	
   criticism	
  of	
   the	
   regime	
  and	
  being	
  an	
  ethnic	
  Chinese	
  himself,	
  Ojong	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  76	
  	
  
	
  

was	
  suspected	
  of	
  being	
  a	
  disloyal	
  citizen.	
  Being	
  a	
  political	
  outcast	
  had	
  restricted	
  
Ojong	
  from	
  working	
  in	
  the	
  media,	
   let	
  alone	
  establishing	
  a	
  newspaper.	
   It	
   is	
  the	
  
reason	
  why,	
  when	
  Kompas	
  was	
  first	
  published,	
  there	
  was	
  no	
  single	
  mention	
  of	
  
his	
  name	
  in	
  the	
  newspaper.	
  

This	
   fear	
  was	
   compounded	
   by	
   the	
   difficulty	
   in	
   obtaining	
   a	
   publishing	
   permit,	
  
which	
   reflected	
   the	
   strong	
  political	
   conflict	
  at	
   that	
  period.	
  Guided	
  Democracy	
  
was	
  dominated	
  by	
  three	
  main	
  political	
  powers:	
  the	
  army,	
  the	
  communist	
  party	
  
(PKI)	
  and	
  President	
  Sukarno,	
  who	
  competed	
  with	
  each	
  other	
  to	
  be	
  at	
  the	
  top	
  of	
  
the	
  Indonesian	
  political	
  structure.	
  Kompas	
  was	
  born	
  amidst	
  this	
  competition,	
  at	
  
the	
  initiative	
  of	
  the	
  army	
  in	
  coalition	
  with	
  the	
  Catholic	
  Party.	
  The	
  initial	
  aim	
  of	
  
this	
  finding	
  was	
  to	
  counter	
  the	
  growing	
  influence	
  of	
  the	
  newspapers	
  published	
  
by	
  the	
  PKI,	
  which	
  was	
  seen	
  as	
  a	
  common	
  threat	
  both	
  for	
  the	
  army	
  and	
  the	
  party.	
  
However,	
   to	
   be	
   able	
   to	
   be	
   published,	
  Kompas	
  had	
   to	
   obtain	
   a	
   permit	
   from	
  a	
  
unit	
  in	
  the	
  army	
  (Laksusda	
  Jaya)	
  which	
  was	
  under	
  the	
  influence	
  of	
  the	
  PKI.	
  This	
  
situation	
  created	
  a	
  difficulty	
  for	
  the	
  newspaper,	
  as	
  the	
  Laksusda	
  Jaya	
  laid	
  down	
  
complex	
   requirements	
   for	
   the	
   license	
   to	
   be	
   obtained.	
   Despite	
   this,	
   Kompas	
  
finally	
  managed	
  to	
  gain	
  a	
  publishing	
  license,	
  but	
  the	
  complexity	
  of	
  the	
  political	
  
tension	
  added	
  to	
  the	
  fear	
  of	
  its	
  journalists.	
  

The	
  transfer	
  of	
  power	
  from	
  President	
  Sukarno	
  to	
  Suharto	
  was	
  colored	
  by	
  much	
  
bloodshed,	
  which	
  meant	
   that	
   the	
   new	
   ruler’s	
   power	
  was	
   based	
   on	
   hundreds	
  
and	
   thousands	
   of	
   dead	
   bodies,	
   instead	
   of	
   on	
   public	
   consent	
   through	
   a	
  
democratic	
   election.	
   Suharto’s	
   presidency	
  was	
   therefore	
   characterized	
  by	
   the	
  
constant	
   need	
   for	
   political	
   legitimacy,	
  which	
  was	
  done	
   through,	
   among	
  other	
  
things,	
   keeping	
   tight	
   control	
   of	
   the	
  media.	
   Thus,	
   the	
   story	
   of	
   the	
  New	
  Order	
  
state	
   was	
   the	
   story	
   of	
   a	
   regime	
   of	
   power	
   that	
   was	
   just	
   as	
   repressive	
   as	
   the	
  
previous	
   regime,	
   or	
   even	
   worse.	
   In	
   this	
   political	
   setting,	
   the	
   fear	
   that	
   has	
  
haunted	
  Kompas	
   since	
   its	
  birth	
   continued	
  during	
  more	
   than	
   three	
  decades	
  of	
  
Suharto's	
   regime,	
   from	
   1965	
   to	
   1998.	
   Throughout	
   this	
   period,	
   Kompas	
  
constantly	
   practiced	
   a	
   cautious	
   style	
   of	
   journalism	
   in	
   order	
   to	
   avoid	
   being	
  
banned	
   by	
   the	
   power	
   holders.	
   Nevertheless,	
   despite	
   its	
   consistent	
   efforts	
   to	
  
avoid	
  being	
  banned,	
  the	
  newspaper	
  was	
  closed	
  from	
  January	
  21	
  to	
  February	
  5,	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  77	
  	
  
	
  

1978,	
   due	
   to	
   its	
   coverage	
   of	
   the	
   student	
   protest	
   demanding	
   Suharto	
   to	
   step	
  
down	
  as	
  President.	
  This	
  was	
  a	
  very	
  critical	
  situation	
  for	
  the	
  daily,	
  as	
  there	
  was	
  a	
  
possibility	
  that	
  Kompas	
  would	
  never	
  be	
  allowed	
  to	
  operate	
  again,	
  especially	
  as	
  
it	
   was	
   the	
   source	
   of	
   frequent	
   anger	
   for	
   the	
   regime.	
   However,	
   Kompas	
  was	
  
allowed	
   to	
   operate	
   again	
   on	
   the	
   requirement	
   that	
   its	
   freedom	
  was	
  muzzled.	
  
The	
  requirement	
  was	
  that	
  Kompas’	
  Chief	
  Editor	
  had	
  to	
  apologize	
  to	
  the	
  regime,	
  
and	
  sign	
  an	
  agreement	
  with	
  the	
  government	
  that	
  the	
  daily	
  would	
  never	
  write,	
  
among	
   other	
   things,	
   any	
   coverage	
   of	
   the	
   misconduct	
   of	
   the	
   President,	
   his	
  
families	
  and	
  friends.	
  	
  

Despite	
   the	
   fear	
   that	
   has	
   continuously	
   haunted	
   its	
   journalists,	
   Kompas	
  
managed	
   to	
   transform	
   itself	
   into	
  an	
  economically	
   successful	
  newspaper,	
  even	
  
securing	
   financial	
   support	
   from	
   the	
   political	
   regime.	
   	
   Furthermore,	
   the	
   daily	
  
also	
  succeeded	
  in	
  expanding	
  its	
  business	
  well	
  beyond	
  being	
  a	
  mere	
  newspaper	
  
company.	
   This	
   success	
   was	
   due	
   to	
   the	
   financial	
   support	
   from	
   the	
   political	
  
regime,	
   which	
   resulted	
   in	
   the	
   newspaper’s	
   dependency	
   on	
   the	
   state,	
   and	
  
consequently	
   kept	
   it	
   weak	
   politically.	
   However,	
   this	
   success	
   could	
   not	
   be	
  
separated	
   from	
   Ojong's	
   brilliant	
   business	
   vision:	
   the	
   product	
   of	
   his	
   previous	
  
experiences	
  working	
  in	
  the	
  media.	
  The	
  vision	
  was	
  to	
  see	
  Kompas	
  not	
  only	
  as	
  a	
  
media	
   institution,	
   but	
   also	
   a	
   business	
   institution,	
   and	
   involved	
   business	
  
diversification,	
  with	
  a	
  publishing	
  company,	
  bookstores,	
  hotels,	
  tour	
  and	
  travels	
  
all	
  under	
  the	
  Kompas	
  Gramedia	
  Group	
  (KKG).	
  This	
  was	
  done	
   in	
  the	
  event	
  that	
  
the	
   newspaper	
   would	
   once	
   again	
   be	
   shut	
   down	
   by	
   the	
   authorities,	
   as	
  
diversification	
  would	
  give	
  journalists	
  another	
  space	
  to	
  make	
  a	
  living.	
  So,	
  in	
  this	
  
regard,	
  the	
  fear	
  of	
  a	
  ban	
  contributed	
  to	
  shaping	
  Ojong's	
  business	
  vision.	
  	
  

Unfortunately,	
   being	
   a	
   media	
   group	
   added	
   another	
   source	
   of	
   fear,	
   as	
   any	
  
mistake	
   committed	
   by	
   Kompas	
   could	
   also	
   impact	
   other	
   members	
   of	
   the	
  
business	
  group.	
  Equally,	
  any	
  mistakes	
  committed	
  by	
  its	
  subsidiaries	
  would	
  also	
  
have	
   an	
   impact	
   on	
   the	
   newspaper	
   itself.	
   This	
   can	
   be	
   seen	
   by	
   the	
   case	
   of	
  
Monitor	
  weekly,	
   in	
   which	
   the	
   mistake	
   of	
   the	
   weekly	
   by	
   covering	
   a	
   sensitive	
  
issue	
   about	
   Islam	
   resulted	
   in	
   the	
   Islamic	
   groups	
   attacking	
   Kompas,	
   and	
  
targeting	
   the	
   Catholic-­‐ness	
   of	
   the	
   newspaper.	
   Underlying	
   this	
   attack	
  was	
   the	
  



Chapter	
  2	
  

	
  

Page	
  |	
  78	
  	
  
	
  

practice	
  of	
   discrimination	
   from	
   conservative	
   Islamic	
   groups	
   in	
   Indonesia,	
  who	
  
were	
  protected	
  by	
  existing	
  Indonesian	
  law.	
  This	
  was	
  because	
  of	
  the	
  existence	
  of	
  
the	
  law	
  on	
  blasphemy,	
  which	
  makes	
  illegal	
  any	
  action	
  that	
  offends	
  the	
  religious	
  
feeling	
   of	
   the	
   majority	
   religious	
   groups.	
   In	
   the	
   case	
   of	
  Monitor,	
   despite	
   its	
  
coverage	
   being	
   journalistically	
   sound,	
   the	
   weekly	
   was	
   seen	
   as	
   hurting	
   the	
  
religious	
  pride	
  of	
  Muslims	
  who	
  are	
  the	
  majority	
  group	
  in	
  Indonesia.	
  	
  As	
  a	
  result,	
  
the	
  Chief	
   Editor	
  Arswendo	
  Atmowiloto	
  was	
   imprisoned	
   for	
   five	
   years	
   and	
   the	
  
weekly	
  was	
  closed	
  down	
  forever.	
  	
  

This	
   leads	
   to	
   the	
  question:	
  how	
  exactly	
  did	
   the	
   fears	
   regarding	
   the	
   repressive	
  
political	
  regimes	
  and	
  conservative	
  Islamic	
  groups	
  impact	
  the	
  editorial	
  policy	
  of	
  
Kompas?	
   This	
   question	
   will	
   be	
   examined	
   in	
   chapter	
   4,	
   which	
   discusses	
   the	
  
practice	
  of	
  self-­‐censorship	
  in	
  Kompas,	
  and	
  how	
  it	
  relates	
  to	
  rasa	
  -­‐	
  an	
  element	
  of	
  
Javanese	
   culture	
   which	
   is	
   the	
   basis	
   for	
   this	
   self-­‐censorship.	
   This	
   culture	
   was	
  
very	
  much	
   influenced	
  by	
   Jakob	
  Oetama,	
  who	
  acted	
  as	
   the	
  Chief	
   Editor	
  of	
   the	
  
newspaper	
  over	
  the	
  first	
  four	
  decades	
  of	
  publishing.	
  	
  This	
  made	
  the	
  journalistic	
  
values	
   of	
   Kompas	
   a	
   complete	
   manifestation	
   of	
   Jakob’s	
   habitus.	
   Therefore,	
  
before	
   discussing	
   self-­‐censorship	
   in	
   chapter	
   4,	
   the	
   next	
   chapter	
   will	
   discuss	
  
Jakob	
  and	
  his	
  influence	
  in	
  shaping	
  Kompas’	
  journalistic	
  culture.	
  

	
  

	
  


