
The Greek political publishing field during the long 1960s, exemplified
by the case of Istorikes Ekdoseis, 1963–1981
Mais, C.

Citation
Mais, C. (2020, September 22). The Greek political publishing field during the long 1960s,
exemplified by the case of Istorikes Ekdoseis, 1963–1981. Retrieved from
https://hdl.handle.net/1887/136910
 
Version: Publisher's Version

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the
Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/136910
 
Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/136910


 
Cover Page 

 
 

 
 
 

 
 
 

The handle   http://hdl.handle.net/1887/136910 holds various files of this Leiden 
University dissertation. 
 
Author: Mais, C. 
Title: The Greek political publishing field during the long 1960s, exemplified by the case 
of Istorikes Ekdoseis, 1963–1981 
Issue Date: 2020-09-22 
 
 
 

https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1
http://hdl.handle.net/1887/136910
https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1�


Chapter 4

Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis

There are three more or less distinct categories of political publishing. The 
first is publishing that constitutes a direct branch or sector of a political 
group, which—as Chapter 1 laid out, covers all underground publishing 
and some alternative media. The second is political literature published 
by trade publishing houses that frequently publish a much broader range 
of material, often not even related to politics. Publishing activities in this 
second group are not a part of our focus but, as also detailed in Chapter 1, 
such examples are indicative of the popularity of the political trend among 
readers during the period of our interest. The third category is where the 
publishing activity and the political group is one and the same. Here, we are 
speaking of a distinct political group that constitutes the entire personnel of 
a periodical (or, less often, a publishing group). In general, I argue that dur-
ing the Greek long sixties, the history of Istorikes Ekdoseis leads us through 
the birth, rise and fall of the political publishing field.410

In 1963, Istorikes Ekdoseis’ first books hit the shelves of Greek book-
stores. This particular publishing house was initially nothing more than a 

410.  As detailed in the introduction and first chapter of the dissertation, the political pub-
lishing field is replete with terms for the press, including “underground”, “radical”, “leftist”, 
“anarchist”, “alternative”, “counterculture” and “dissidents. In reality all these terms express a 
variety of subfields of the political publishing field, some of which converge, almost to the ex-
tent that it is difficult to strictly divide and categorise publishing activity in these fields. There 
are also hybrid situations, i.e. were a publishing entity is supposedly a formal legal entity but 
in reality, is disseminating its product through alternative paths.



172	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

tool of public expression and propaganda of a group of Marxists–Lenin-
ists, or at least, this was the initial aim of its foundation. In time, it faced its 
own transformations according to the social and political shifts within the 
Greek and international movement, as well as the shifts of the Greek youth 
towards a more cultural approach to politics, in contrast with the strictly 
ideological and political approach adopted hitherto. In this chapter, we will 
examine the formation and transformations of this project, during its two 
periods of activity, 1963–1967 and 1974–1981. Furthermore, I will briefly 
refer to concurrent projects, such as the monthly review Anagennisi and the 
weekly newspaper Laikos Dromos, as well as the activity of its founders and 
members during the period of the military dictatorship (1967–1974) when 
the new regime abruptly terminated its activity.

My aim is to identify its main and specific characteristics, its agents 
and the dynamics it developed within the political publishing field. In ad-
dition, I seek to show that the almost universal assumption that a political 
group’s press is a transmitter and the audience is a receiver is not always 
accurate. Publishing projects of the time, despite their differences, were 
the expression of a political and cultural current of rising dissent against 
the establishment and mainstream political and cultural trends. Thus, the 
interplay between the audience and the publishing team, and the effect of 
the socio-political changes at the national and transnational levels on the 
publishing programme, are two issues we will try to tackle.

In the political publishing field—except for state publishing houses 
and mainstream political party publishing houses—the only thing taken 
for granted is the political aim or objective. Consequently, the operating 
principle of the field is each time directly connected to the ideological and 
political commitment of the publishing agents. The general concept behind 
these projects is that they function as messengers of (revolutionary) change. 
Thus, we should not overlook the dialectics between the global and the local 
trends in (revolutionary) politics and consequently of political publishing.

In our case, it is useful to examine first the international counterparts 
of Istorikes Ekdoseis to fully comprehend the functioning and logic of the 
latter, especially during its first period. While the networks for accessing 
information and printed material from international counterparts are more 



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 173

or less the same worldwide, the actors in each country played a different 
role. Their role varied due to the circumstances in each country as well as 
due to the role they chose to assume. By the former, I mean that there had 
been cases where local agents took advantage of the fact that their interna-
tional affiliates published material in the local language and so had only to 
import and disseminate it.

But even so, it is possible that the decisive factor here is not the circum-
stances but the role these agents decided to play. For example, Istorikes Ek-
doseis during its first period chose to merely translate and publish Chinese 
texts in an identical form of the originals. Anagennisi, the monthly review 
the same political group was publishing at the time, was also heavily based 
on Chinese texts as well as on those from other fellow believers worldwide. 
As will become clear these roles are not prefixed or static and in the case 
of Istorikes Ekdoseis there indeed was a transformation that took place 
throughout its history. I shall observe, as well, shifts in the role of interna-
tional counterparts—these counterparts and their relations and functions 
in respect to Greek publishing and political groups were always subject to 
change. Apart from the Chinese counterparts of Istorikes Ekdoseis, I will 
refer to the League of Friends of "New China”, which was instrumental in 
the development of the publishing house.

Chinese International Publishing Policy and Greece

Print culture has always been a fundamental element of communist and left-
wing politics. At its founding, the CPC developed a printing and publishing 
apparatus, as well as a theoretical framework supporting the necessity of 
textual production.411 After the establishment of the PRC, several print-
ing, publishing and distribution organisations focusing on an international 
audience were established. This practice was, of course, not particular to 

411.  Christopher A. Reed, “Advancing the (Gutenberg) Revolution: The Origins and De-
velopment of Chinese Print Communism, 1921–1947”, in From Woodblocks to the Internet: 
Chinese Publishing and Print Culture in Transition, circa 1800 to 2008, ed. Cynthia Brokaw 
and Christopher A. Reed (Brill: Leiden 2010), 275–276.



174	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

the Chinese—other socialist states, such as the Soviet Union, Albania and 
North Korea had similar apparatuses.

International Communist Propaganda During the Long Sixties: An 
Overview

Agitation and propaganda were always fundamental to the theoretical 
premises of the communist movement and communist leaders and intel-
lectuals wrote extensively on such issues. Books and periodicals published 
and distributed in foreign languages as well as worldwide radio transmis-
sions (i.e., Radio Moscow, Radio Peking and Radio Tirana) were the basic 
means used by socialist countries to disseminate their viewpoints. Textual 
propaganda included the production of Marxist (in its broadest sense) lit-
erature, books regarding socio-political, economic, cultural and scientific 
developments in the socialist bloc, translations of their literary production, 
as well as children’s books and textbooks, among others.

The global movement of the 1960s, and the antagonisms between differ-
ent socialist countries—predominantly China and the Soviet Union—saw 
this propaganda elevated to a higher level, driven by the interest of each in 
expanding influence and acquiring allies abroad. This textual war is doc-
umented in the Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research In-
stitute of the Open Society Archives at the Central European University in 
Budapest.412 I do not intend to investigate these propaganda mechanisms 

412.  Radio Free Europe/Radio Liberty was established in 1949. Until 1995 it was based 
in Munich, when it moved to Prague. The organisation was funded by the CIA until the early 
1970s. During the Cold War, it was used for radio transmissions aimed at the Soviet Union and 
the socialist bloc. It also served as an organisation that gathered information through monitor-
ing the Socialist bloc broadcasts and publications. This information constitutes a very signifi-
cant body of material and findings, that help us understand and assess communist propaganda 
and its dissemination through radio and print. It is particularly of our interest due to the fact that 
the CIA since 1960, explicitly insisted on the coverage of the Sino–Soviet conflict. The latter 
resulted in the documentation not only of the split per se, but of the pamphlet and propaganda 
war that burst among the two powers, which is very significant for this research. See Arch 
Puddington, Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free Europe and Radio 
Liberty, The University Press of Kentucky (Kentucky: 2000), 31–32, 38–41.



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 175

here. I will only analyse those that are related to the present research. In 
other words, those organisations that Istorikes Ekdoseis and its affiliated 
press either: 1) established relations or contacts with; 2) used as a source 
for their publications or; 3) used to provide a framework for communist 
propaganda during that time.413

A report dated 21 May 1958 stated that “the communist bloc produces 
roughly one-hundred periodicals for ‘export’—a hundred identical com-
munist ‘flowers’.”414 According to the report—which focused on commu-
nist periodicals sent abroad and books and magazines published in the “So-
viet orbit” generally—there were 83 different titles, published in 27 differ-
ent languages, coming from 11 different socialist bloc countries. The com-
binations of different languages and periodicals produced more than 300 
different editions of those 83 periodicals. This excludes the 14 publications 
published by international front organisations—namely, the World Youth or 
the Horizons periodicals, published by the World Federation of Democratic 
Youth and the World Peace Council, respectively. Every socialist country 
of that time, apart from Mongolia, produced propaganda periodicals to be 
exported.415 By observing the content and form of the publications, one 
realises that almost one-third of it is pictorial or illustrated periodicals, and 
one-sixth news reviews and information bulletins that derived from the 
socialist bloc’s communist parties.

Thirteen periodicals came from China: a daily news bulletin, a fort-
nightly news review, two monthly pictorials; a monthly periodical covering 
foreign trade; five bi-monthly periodicals (of which four were scientific, 
and one was a women-related pictorial); two quarterly periodicals (one 
concerning literature and one concerning sports); and a non-periodic serial 

413. T he review Anagennisi was heavily based on Chinese foreign propaganda in order 
to compile its international pages—this was an extensive and significant part of the review 
itself. Articles and reports derived from Peking Review were translated and published in every 
single issue of Anagennisi.

414.  “Khrushchev and the ‘Problems of Peace and Socialism’”, 3 July 1958. HU OSA 
300-8-3-16891; Records of Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute: Publications 
Department: Background Reports; Open Society Archives at Central European University, 
Budapest, 15.

415.  Ibid, 15–17.



176	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

publication for the youth. All of the above were available in English, and 
some were also available in other languages, including Russian, Japanese, 
Indonesian, French, German, Spanish, Hindi, Vietnamese, Korean, Uighur, 
Tibetan and Mongolian.416

After this comprehensive presentation of foreign language periodicals, 
a more analytic report followed, covering the production of books and pe-
riodicals for 1957 in the countries behind the Iron Curtain. Despite the an-
ti-communist nature of the organisation that composed the report, it is very 
balanced and informative.417 The report stresses the importance of print as a 
propaganda tool, and the fact it was being heavily used by the socialist bloc 
to “project to the outside world the image of their society”.418 According to 
this document, a 14% increase of foreign propaganda publications written 
in “Free World languages” was witnessed in 1957 in respect to the year 
before and a much larger increase was witnessed for documents written 
in languages aiming at the so-called Third World countries (a 150% in-
crease in the number of books, a 400% increase in the number of pamphlets, 
a 400% increase in the number of periodicals, and additionally, fourteen 
new language editions of foreign language periodicals). The estimate of the 
number of publications for 1958 was even higher, based on both the initial 
plans pronounced by the Soviets and prior experience. For 1956 and 1957 
the Soviet Union produced almost 30 million copies of foreign language 
books and pamphlets each year.419

Most interesting of all, the Soviets were continuing to expand into new 

416.  Ibid, 40–41.
417. T he report itself cannot be characterised as totally unbiased since, as Ungor “Distant 

Comrade”, 262–264 states, for the Western scholarly perception of Chinese propaganda, the 
fear of Communism during the Cold War led to an over-emphasis of the strength of communist 
propaganda. The size and geographical dissemination of the propaganda materials produced is 
often perceived or assumed to be identical to the audience reception, although the latter is not 
adequately researched or proven. Thus, expressions such as ‘the range of usage was, as usual, 
wide and impressive’ and ‘[t]he Free World, […], received publications which were interest-
ing in content, impressive in appearance, and arresting in their psychological and nationalistic 
appeals’ (“Khrushchev and the ‘Problems of Peace and Socialism", 18).

418.  Ibid, 18.
419.  Ibid, 19–20.



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 177

languages and thus new countries—both the Western (e.g., the Nether-
lands) and Eastern World (e.g., India). This included not only production 
and subsequent export from the Soviet Union directly, but also agreements 
with publishing houses abroad. In 1956, the Soviets published 100 million 
copies in collaboration with foreign publishers and were in contact with 
around seven hundred firms in fifty-eight countries on almost all continents 
(Europe, America, Asia and Australia).420 At the same time,421 the PRC’s 
production was smaller— four hundred and sixteen titles and 4.6 million 
copies, circulating in seventy-one countries. The rest of the socialist bloc 
also exported millions of copies to a variety of countries. Also notable are 
the low prices charged for this material—lower, in fact, than the estimated 
production cost. A safe assumption would be that publications were subsi-
dised since the primary aim was not to turn in profit but to disseminate as 
widely as possible. We will further elaborate on this point when assessing 
Chinese foreign propaganda in the following sections.

A variety of means were used to promote communist book production, 
including agreements between libraries, scientific institutions and publish-
ing companies worldwide for book exchanges. One of the most interesting 
agreements was signed, in 1957, between the PRC and the well-known 
British publishing firm Penguin, to exchange translated versions of their 
respective titles free of royalty.422 Apart from the book exchanges, the so-
cialist bloc sent bulks of titles as gifts, mainly to university libraries in the 
non-socialist countries.423

Communist propaganda was closely monitored by the state apparatus in 
various Western countries. For instance, the United States House of Rep-
resentatives formed the Committee on Un-American Activities. The com-
mittee included production and dissemination of communist propaganda 
in the list of activities it monitored, investigated and prosecuted. In 1962, 
the second session of the 87th Congress of the Committee dedicated a large 

420.  Ibid, 20.
421. T he information concerns the years 1949–1956.
422.  Ibid, 22.
423.  Helsinki University, for example, received more than 3,000 titles from the Soviet 

Union as a gift. See Ibid, 22.



178	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

segment of its time to investigating “communist outlets for the distribution 
of Soviet propaganda in the United States”, which included subpoenas and 
testimony from people involved in such activities.424 The aforementioned 
exaggeration regarding Soviet propaganda is more than evident from the 
very beginning of this document, which it casts as “one of the greatest sin-
gle threats to the security of the United States and the free world”.425 This 
statement was made just as the pro-Soviet Communist Party of the United 
States of America was entirely marginal as a political organisation, and no 
real threat to the establishment.

Nevertheless, some interesting facts surfaced from these hearings. An 
earlier assumption on the existence of heavy subsidies of the publications 
produced in the socialist bloc on behalf of the socialist bloc governments 
seems to be backed by one of the testimonies. More specifically, the owner 
of the New Era Books and Subscription Agency, who had ordered 10,000 
copies of the title Programme of the Communist Party of the Soviet Un-
ion from companies controlled by Myron Emmanuel Sharpe—who was 
assumed to be one of the key figures in disseminating Soviet propagan-
da material in the US—stated that he was only going to pay one cent per 
copy—the list price was 50 cents.426 There were also documents revealing 
the existence of agreements between US and Soviet publishing firms for the 
former to translate and publish Soviet titles and periodicals into English. 
These, according to the hearings, were distributed by the Soviet Embassy in 
“unsolicited bulk mails” at below cost.427 Further statements indicate that, 
apart from the free-of-charge provision of primary documents to serve as 
publishing material, there were indirect subsidies to US publishing firms 
from Moscow, supposedly to facilitate printing and distribution of commu-
nist propaganda material.428 The report claimed, not without justification, 
that those engaged in the production and dissemination of foreign commu-

424.  “Hearings before the Committee on Un-American Activities”, House of Represent-
atives, 87th Congress, US Doc 2.791, 1587–1698.

425.  Ibid, 1587.
426.  Ibid, 1588–1589.
427.  Ibid, 1589–1590.
428.  Ibid, 1590–1591.



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 179

nist propaganda were related to the Communist Party of the United States 
and highlighted that these ventures were not profitable, their survival sub-
stantially depending on subsidies.429

The centrality of textual propaganda as a means to promote one’s ideol-
ogy, the involvement of individuals in such activities due to idealism and 
political faith rather than economic factors, and the overall and heavy de-
pendence of domestic outlets on the socialist countries, are the main points 
one should always bear in mind when discussing the foreign language ideo-
logical and political propaganda of the socialist bloc. That economic issues 
were the last concern for the PRC, for example, is stressed by the fact that 
they had been supplying foreign distributors for years, even in countries 
with which they had no trade agreements (e.g., the United States), making 
it difficult to get paid for the shipments.430

Chinese Foreign Propaganda

Although one of the main characteristics of the Greek political publishing 
field we are analysing is the financial and political autonomy from the state, 
one must take into consideration that this does not always apply for its inter-
national counterparts. For example, textual communication in China at the 
same time “became essentially synonymous with party-state activities”.431 
For this reason, an overview of the Chinese publishing policies is essential 
to fully comprehend the context within which Istorikes Ekdoseis, among 
others, functioned.

429.  Ibid, 1593–1595.
430.  Henry Noyes established China Books & Periodicals in 1960, and he was unable to 

pay his Chinese counterparts for over a decade. He was able to transfer the money he owed in 
a blocked bank account, but not to China until 1971. The accumulated amount of this blocked 
account was not transferred to China before 1980. See Henry Noyes, China Born: Adventures 
of A Maverick Bookman (San Francisco: China Books & Periodicals, 1989), 72–76, 91–94. 
Constantly increasing sales of Chinese literature in the USA and consequently the increasing 
number of volumes shipped as well as the very generous financial agreement with Guozi 
Shudian, are convincing evidence that the PRC was less interested in making a profit or even 
breaking even, and much more interested in achieving the widest distribution possible for its 
publications.

431.  Reed, “Advancing”, 22–23.



180	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

Chinese publishing policies were characterised by freedom of reproduc-
tion, since there was a lack of any copyright legislation, and consequently of 
any restrictions, between 1949 and 1991.432 Discussions on copyright leg-
islation were initiated only in the post-Mao era.433 Copyrights went against 
socialist ideology—that is, the state ideology—which perceived “culture as 
public and social”.434 Apart from this ideological justification, to promote 
its positions within the international communist movement, the Chinese 
state had far more reasons to ease the dissemination of its foreign propa-
ganda material. This was especially true after the disputes with the Soviet 
Union—which resulted in polarisation between the Soviet Union and its 
allies on the one hand, and the PRC, Albania and their allies, on the other. 
The race between the two camps to influence the existing socialist and 
communist parties worldwide or gain access to the newly formed groups of 
the long sixties, forced most of the so-called socialist countries into either 
upgrading their existing foreign propaganda policies and agencies or es-
tablishing new ones. Each camp pushed itself as the genuine revolutionary 
model, and printed propaganda was the means of doing so.435

We can track the development of Chinese foreign propaganda during the 
long sixties by studying the consecutive reports of the United States De-
partment of Justice Foreign Agents Registration Act (FARA).436 In FARA’s 
1960 report, the vast majority of references to Chinese organisations func-
tioning in the United States concerned the Kuomintang government based 
in Taipei and not the PRC. While the report dedicated a page to Soviet prop-

432.  See “More About the Chinese Book Market”, Frankfurter Buchmesse, accessed 30 
October 2014, http://www.buchmesse.de/images/fbm/dokumente-ua-pdfs/2014/china_buch-
markt_en_2014_44724.pdf.

433.  Dong Han, “How the Copyright Law Was (Not) Made: Intellectual Property and 
China’s Contested Reintegration with Global Capitalism”, International Journal of Commu-
nication 8 (2014), 1517–1518.

434.  Ibid., 1519.
435.  Ungor, “Distant Comrade”, 66.
436. F ARA, valid since 1938, requires that each agent of a foreign principal—apart from 

foreign diplomats and government officials, or people working on a religious, academic or 
fine arts level—provides details, on its financial records, of the content of the propaganda dis-
seminated in the USA, as well as, of all of its activities within the USA. See FARA website, 
accessed 22 November 2011, http://www.fara.gov/fara-faq.html#1.



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 181

aganda,437 there was not a single reference to that of the Chinese. During 
that time, the Soviets had almost 20 different organisations and individuals 
working on their propaganda in the United States. The Chinese had three, 
two of which were joint Sino–Soviet organisations.438

Just one year later, things had changed. The report for 1961 dedicates 
a page-and-a-half to “Red China propaganda”, both its content and how it 
was disseminated (the organisations used, and the major Chinese publica-
tions).439 The report also mentions the establishment of a new distributor 
of Chinese (as well as Soviet) publications in the United States. The 1962 
report was almost identical to that of the year before. The increased refer-
ences to China and the halt in imports of Chinese publications by distribu-
tors that had formerly done so (and their replacement with new distributors) 
attest to the impact of the Sino–Soviet Split in publishing and distribution 
of political texts and to the relationship between publishing and politics.

The Sino–Soviet Split

Before the Sino–Soviet Split in the early 1960s, the Chinese government 
used the Eastern Bloc countries as an intermediate access point for its prop-
aganda towards Western Europe. After the split, China had to create its own 
networks for disseminating its propaganda and had created or further devel-
oped agencies involved in the production and distribution of print materials 
which were intended for a global audience.

A brief presentation of some of the most significant Chinese agencies 
that interacted with their Greek counterparts will follow the general context 
of the time to give the reader an impression of the propaganda apparatus 
and its interaction with the Greek political publishing field. To analyse the 
textual products of the time, the reader must also consider Chinese foreign 
policy of China and international developments in general. Besides the nec-
essary global perspective this provides, it also allows us to zero in on the im-

437. F ARA, Report to Congress for the calendar year 1960, July 1961, 14–15.
438.  Ibid, 47 and 101–105.
439. F ARA, Report to Congress for the calendar year 1961, October 1962, 22–23.



182	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

pact of ideology. When researching ideologically loaded case studies like 
this, it is not hard to get carried away and neglect the fact that state survival 
will always come before ideology where existential threats are concerned. 
From the mid-1950s to the Sino–Soviet split, the PRC’s foreign policy was 
generally moderate. China was trying to ally with neighbours regardless 
of their ideological and political beliefs. After the split, however, it redi-
rected its policy, becoming more supportive of revolutionary movements 
and parties globally. This was related to the split itself since the aim was 
to present itself as the true revolutionary model vis-à-vis the “revisionist” 
Soviet Union. This resulted in a boost in the range of publications—both in 
terms of titles and the number of languages into which originals were trans-
lated. The Greek Marxist–Leninist press, during its pre-Junta period, was 
heavily based on the Chinese foreign language periodicals Peking Review, 
its identical French version Pekin Information, the publishing house FLP 
in Beijing, and, in terms of distribution, Guozi Shudian.

As the rift between the Soviet and the Chinese camp deepened, the ex-
isting importers and distributors of both camps’ products had to choose 
sides. The majority of Western ventures aligned with the Soviet camp440 
and Chinese publications were no longer available in pro-Soviet book-
stores.441 Pro-Soviet distributors declined to disseminate Chinese publica-
tions or translations, and these publications were no longer advertised in 
the pro-Soviet press.442

Peking Review was a weekly periodical launched to replace People’s 
China which had been the first English-language, bi-weekly periodical pro-
duced in China. The latter was published from 1950 to 1957 and sought to 
promote the newly formed PRC in the world, seeking to break international 
isolation by forging friendships and recruiting international support.443 It 

440. T his conclusion derives from the choice made by the vast majority of the Western 
communist parties to align with the Soviet Union. At the time, most publishers and booksellers 
who were in the communist publication business were either officially or unofficially affiliated 
with the communist parties in their respective countries.

441.  Noyes, China Born, 76–78.
442.  Mais, “E ekdotiki drastiriotita”, 71–72, 77–78.
443.  Leonard W. Lazarick, “China’s Smiling Face to the World: Beijing’s English-Lan-



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 183

is no coincidence that during the 1950s friendship associations with Chi-
na were established in several countries, including Greece. In the Greek 
case the Enosi Filon Neas Kinas (the League of Friends of New China), 
established in 1956, was the first collective to establish relations with the 
Chinese government and consequently import Chinese publications that 
were used as the basis for translated works in Greek. The history and work 
of the League will be detailed further below, highlighting how translated 
Chinese publications went from a niche publishing trend, one slice of a 
wider publishing field, to an autonomous political stance. I also discuss its 
significance for the first steps of Istorikes Ekdoseis.

In her PhD dissertation—the most significant and up-to-date scientif-
ic work written on Chinese foreign propaganda during the Mao Zedong 
era—Cagdas Ungor analyses and periodises the Chinese foreign language 
periodicals according to the four significant political episodes of modern 
Chinese history. These are the Great Leap Forward (1958–1961), the Sino–
Soviet Split (1960–1964), the Cultural Revolution (1966–1969), and the 
Sino–US rapprochement (1971–1972).444 Peking Review, a highly ideolog-
ical and political English-language magazine, was relaunched at the start 
of the Great Leap Forward.445 As Lazerick notes:

The new magazine was larger, more frequent, more serious and more ideological 
than its predecessor, even though produced by much of the same staff […] The 
closing of the more conversational People’s China, with its broader range of writ-
ing styles, subject matter and reportage from the field, also reflected the ideolog-
ical shifts that occurred in 1957 and the greater political control of the period.446

Peking Review also served as a promotional instrument for other Chinese 
publications, i.e. the new foreign languages editions published by Beijing's 

guage Magazines in the First Decade of the People’s Republic” (master’s thesis, University 
of Maryland, 2005), 1–2.

444.  Ungor, “Distant Comrade”, 24–25.
445. T he Great Leap Forward had been an ambitious economic development plan, aiming 

at a quick transformation of Chinese Economy from an agrarian one to an industrial. This, 
unsuccessful, experiment attracted a lot of foreign attention during its time. The first issue of 
Peking Review, published on March 4, 1958, dedicated three out of four major articles on this 
specific matter. 

446.  Lazarick, “China’s Smiling Face”, 3.



184	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

FLP. These were an essential tool for both the PRC as well as its followers 
and sympathisers worldwide since China was isolated and had few official 
diplomatic or trade relations, especially in the Western world. The existence 
of a magazine and of other publications that would inform left-wingers and 
communists worldwide on the official position of the CPC on the various 
ideological and political issues that arose, especially during the Sino–So-
viet split was a unique source of information at the time.

During and after the Sino–Soviet split occurred, being a subscriber of 
Peking Review served two purposes. On the one hand, subscribers used it to 
gain much-needed information about China and the position of the CPC. On 
the other, subscribing was a kind of virtue signal, a statement of alignment 
with the Chinese communists. In notes retrieved from the archives of Is-
torikes Ekdoseis and Anagennisi, there are explicit references to the renew-
al of the group’s subscriptions to Peking Review and Pekin Information, 
and discussion of subscribing to the other Chinese periodicals available, as 
well as carrying advertisements for the foreign press in Anagennisi. While 
browsing through the digital copies of Anagennisi,447 it is rather apparent 
that, for some reason, the decision was made not to go forward with this 
proposal and the advertisements were never placed.

Although it is difficult to be sure due to the paucity of sources, it is cer-
tainly possible that the publishers of Anagennisi, who had only recently 
been released from exile, reconsidered their earlier decision due to prob-
able risks of directly promoting a communist country’s press. One should 
always bear in mind that these publishing entities were active in a stridently 
anti-communist environment, where during that same time communism 
was prohibited by law and being a communist was considered as an act of 
treason. There had even been a case where a copy-editor of a Greek trans-
lation of a work by Mao Zedong was court-martialed under such legislation 
in 1954.448 We will now present a brief overview of the part of the Chinese 
publishing apparatus that is of particular interest.

447.  See http://morfotikesekdoseis.gr/?q=biblia-pdf, accessed 18 November 2014.
448.  Ios tis Kyriakis, “To ideograma tu taxidioti” [The traveller's ideogram], Elefthero-

typia (newsp.), 20/7/2008 <http://www.iospress.gr/ios2008/ios20080720.htm>, accessed 
25/05/2015 [in Greek].



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 185

Guozi Shudian was established just two months after Mao Zedong pro-
claimed the establishment of the PRC. In the 1960s it served as the distribu-
tion centre for Chinese publishing production worldwide, both to organisa-
tions and directly to individuals. Its advertisements were carried in Chinese 
periodicals, such as the Peking Review—which was very popular among 
Western radicals and had been a primary source for translation material for 
their own periodicals and press. In the archives related to Istorikes Ekdoseis 
and its counterparts, we find evidence that they had subscribed to—mainly 
Chinese—foreign press agencies. These include correspondence regarding 
subscriptions as well as bank transaction statements regarding payments to 
these agencies.449 From the content of the responses of Guozi Shudian, it 
is clear that Istorikes Ekdoseis was informing the former about its publish-
ing activities and intentions to translate specific titles distributed by Guozi 
Shudian and return a small number of the translated titles to China. This 
is stressed in an urgent letter, regarding the forthcoming Greek edition of 
Quotations of Chairman Mao Tse-Tung. The letter by Guozi Shudian re-
quested that Istorikes Ekdoseis would include the “Foreword to the Second 
Edition”—which accompanied the letter —written by Lin Biao in their 
translated edition.

Guozi Shudian was at the heart of Chinese foreign propaganda since it 
handled the promotion of publications, subscriptions and distribution in 
general. Its services were advertised in the issues of Peking Review, but it 
also produced catalogues, and it informed organisations and individuals 
with whom it was in contact on its new publications via mail.

On the terror of the state and the legal framework in post-war Greece, see Panourgia, 
Dangerous Citizens, 23–38. On examples of censorship and persecution regarding publishing 
in Greece, see Mais, “Marxist–Leninist Publishing”, 47–49.

449.  Despite the fact that the archival evidence date from the period 1966–1967, we are 
able to identify that the vast majority of the translated material from the Anagennisi review, 
published by the Istorikes Ekdoseis group from October 1964 (issue 1) to January–February 
1967 (issue 28–29) comes from Peking Review and its French counterpart Pekin Information, 
although this is not explicitly stated. Since these periodicals were not distributed in Greece 
apart from specific subscriptions, it is safe to assume that the group affiliated with Istorikes 
Ekdoseis subscribed to these periodicals, at least after 1964.



186	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

Xinhua News Agency,450 the Global Marxist–Leninist Press and the 
Greek Publishing Field

When the Istorikes Ekdoseis group accumulated enough symbolic capi-
tal and thus a wider audience, it decided to launch a monthly review named 
Anagennisi.451 The first issue was published in October 1964. Although the 
review included several articles written by the group members regarding the 
political situation in Greece and the polemics within the Greek communist 
movement, the lengthier part of each issue was related to the global commu-
nist movement. In order to stay up to date with the theoretical and political de-
bates and polemics within the international communist movement, the group 
established contacts with a number of fellow believers worldwide. Each issue 
was compiled by a number of translations of articles that had been published 
in Peking Review, by the Xinhua News Agency or other Marxist–Leninist 
newspapers and periodicals. Costis Papaioannou, a member of the group at 
the time who was mainly involved in translations from English to Greek re-
called the arrival of Xinhua’s bulletins via mail, “a roll of thin rice-paper pag-
es”.452 It was already demonstrated that Xinhua and Peking Review were the 
major sources of information for Anagennisi. Nevertheless, the remainders 
of Anagennisi’s archive imply the existence of other sources of information. 
Correspondence and handwritten notes regarding contacts and subscriptions 
to the publication of such entities were found among other archival material 
belonging to the Anagennisi and Istorikes Ekdoseis team.453 More specifical-
ly, there were yearly subscriptions to La voix du peuple,454 L’humanité nou-

450.  Xinhua is the original Chinese name of the New China News Agency, established in 
1931 as Red China News Agency. See Mais, “Marxist–Leninist Publishing”, 17.

451. T hat is, Rebirth in Greek.
452.  Costis Papaioannou, interview with the author, Thessaloniki, 8 June 2009.
453. B ox 483, Folder 5 and Folder 7, EDA Archive, ASKI, Athens.
454.  La Voix du Peuple [The Voice of the People] was a monthly that soon turned into a 

weekly magazine, of the Communist Party of Belgium, a Belgian Marxist–Leninist group led 
by Jacques Grippa. The magazine was launched in late 1963. See Marxists Archive Online, 
accessed 8 May 2015, https://www.marxists.org/history/erol/belgium-1st/index.htm; Jacques 
Grippa, “Theory” and Practice of the Modern Revisionists (Peking: Foreign Languages Press, 
1965), 45–47.



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 187

velle455 and La manchette.456 Moreover, Anagennisi issues had their contents 
written in French, subsequently dispatched to the aforementioned counter-
parts in Europe and China.457 During this period, a member of the Anagenni-
si and Istorikes Ekdoseis group, Isaak Iordanides, visited China via France. 
Members of this publishing circle, mainly postgraduate students, were based 
in Paris and were in contact with their French comrades.458

The League of Friends of “New China”459

Established in 1956 on the initiative of the intellectual Beata Kitsiki,460 

the League of Friends of “New China”461 presented itself to be interested 
in promoting the cultural and artistic aspects of China. In fact, Kitsiki and 
other Greek progressives and leftists wanted to help China fight its inter-

455.  L’Humanité Nouvelle [The New Humanity] was the monthly newspaper of the Fed-
eration of Marxist–Leninist Circles in France established in 1965.

456.  La Machette [The Machete] was a Belgium-based, Haitian Marxist–Leninist peri-
odical launched in 1966 with the help of Jacques Grippa’s group. CIA, “Intelligent Report: 
The Sino–Soviet Report Within the Communist Movement in Latin America” (Reference title: 
ESAU XXVIII), 15 June 1967, 172, CIA website, accessed 8 May 2017, https://www.cia.gov/
library/readingroom/docs/esau-32.pdf.

457.  Dispatch notes from Anagennisi to the Xinhua News Agency in London, La Voix de 
Peuple, L’Humanité Nouvelle as well as to the Chinese Embassy in Berne were traced in the 
archive of Anagennisi. Box 483, Folder 5, EDA Archive, ASKI, Athens.

458.  Meeting with Isaac Iordanides in Drapetsona, Athens, 19 June 2009.
459.  Syllogos Filon Neas Kinas [in Greek]. The association is still active today under 

the name Greece–China Association, but it has long seized having a cultural and political 
orientation since it is now business-oriented. Dimitris Kitsikis, email correspondence with 
the author, 16 November 2014.

460. B eata Kitsiki published the book Gnorisa tous kokkinous frourous [I Met the Red 
Guards] (Athens: Kedros, 1982) [in Greek] which is about her personal experience of the 
Great Proletarian Cultural Revolution in China. She had previously published another two 
books with her recollections from her visits in China, Maties stin Kina [Glimpses in China] 
(Athens: 1957) [in Greek] and Ap’ osa idame stin Kina: Apostoli 1963–1964 [What We Saw in 
China: The 1963–1964 Expedition] (Athens: Fexis, 1964) [in Greek]. Dimitris Kitsikis, email 
correspondence with the author, 30 November 2014.

461. T he League was also known as the Union of Friends of New China and the Greek–
Chinese Friendship League.



188	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

national isolation by the “capitalist–imperialist states”.462 Kitsiki was even 
able to persuade intellectuals and moderate politicians and members of the 
Greek parliament to join, including Dimitrios Papaspyrou, the president of 
the parliament at the time.463 The strong ties Kitsiki was able to forge with 
moderate academics and politicians is indicated by the fact that her highly 
ideological and political book on the Chinese Cultural Revolution—I Met 
the Red Guards464—has a preface by Periklis Theocharis. Theocharis was 
an academic and president of the Academy of Athens—the most prominent 
but also the most conservative intellectual institution in Greece at the time. 
In his three-page-long preface, Theocharis referred to the work of Beata 
Kitsiki through the League, such as, the organised visits in China, one of 
which he himself attended. Moreover, he is speaking very fondly of Kitsiki 
and China.465

The League was based in a hall where meetings and cultural events relat-
ed to China were held. Beata Kitsiki even managed to organise expeditions 
to China from 1956 onwards and played a very significant role as a source 
of Chinese publications that were used for translations. Furthermore, it pub-
lished the quarterly periodical Ellenokinezika Chronika [Greek–Chinese 
Chronicles] and in January 1959 it also published the book Ancient Chinese 
Myths. The first official Chinese delegation to visit Greece was a cultural 
one, which followed an invitation by the League in May 1960.466

462.  Meeting with Isaak Iordanides in Drapetsona, Athens, 19 June 2009; Isaak Iorda-
nides interview with the author, Drapetsona, 23 February 2012; 28 September 2012; Yorgis 
Provelegios, interview with the author, Athens, 10 October 2012.

463. T he second visit of the League to China was led by Yeorgios Mavros, one of the 
main political figures of the period that was considered, politically-speaking, to be on the 
centre-left part of the political spectrum. Dimitris Kitsikis, email correspondence with the 
author, 30 November 2014.

464. K itsiki, Red Guards.
465.  Periklis Theocharis, “Dio logia” [“Two words”], in Kitsiki, Gnorisa tous, 3–5 [in 

Greek].
466.  “E proti kineziki politistiki antiprosopia stin Athina” [“The first Chinese cultural 

delegation in Athens], Augi, Athens, 20 May 1960 [in Greek].



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 189

The “How to Know China Better” Book Series467

Later on, the League created a series of more than thirty books, mainly on 
Chinese literature and art, in collaboration with the publishing house Fek-
si—an established trade publisher of the time. The series was launched in 
1962 with the title Chinese Theatre. This was the only title produced by a 
Greek author while all the others were translated Chinese texts. The author, 
Takis Mouzenides, a very well-known Greek theatre and cinema director, 
visited China himself as part of the League’s organised visits. Mouzenidis’ 
book was written with the support of the Minister of Culture of the PRC.468 
The series was called “How to Know China Better” [in Greek]. Prior to Mou-
zenidis’ volume, in 1959, Feksi had published a travel book about China by 
Petros Charis,469 a well-known, conservative Greek intellectual, titled China 
Outside the Walls.470 Other intellectuals that participated in the expeditions 
organised by Kitsiki and the League had written and published about their 
experiences, but no other publishers created a series like Feksi.471 In some of 
the published titles, we find a note that clarifies that the series was constituted 
by works selected due to the initiative and collaboration of the League.472

A more thorough explanation of the series can be found on the front flap 
of one the books’ dust jacket:

A new series by Feksi publishing
How to Know China Better

By reading his literature (novel, short story, poetry, theatre, essay) and 

467. T he series was published in Greek. The Greek title is "Pos Na Gnorisoume tin Kina 
Kalitera”

468.  Wu Yue, E Ellada ke e Kina: Prodiathesis ke politkes, 1946–1966 [Greece and Chi-
na: Predispositions and Politics, 1946–1966] (unpublished PhD thesis, University of Athens, 
2014), 163 [in Greek].

469. T he alias of Ioannis Marmariades.
470.  At least a dozen travellers’ books were published by Greek intellectuals, mainly 

conservative or non-left-wingers the least, from the mid-1950s until the mid-1960s. Most of 
them were involved in the League or its organised expeditions to China. See Yue E Ellada ke 
e Kina, 347–348.

471.  Ibid., 158–281.
472.  See E istoria tu Huang Siao ke alles kinezikes istories [The Story of Huang Siao and 

Other Chinese Tales] (Athens: Feksis, 1962), n.p [in Greek].



190	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

everything that is relevant to his art (music, visual arts, cinema), we will be able 
to know the man of China.

By studying his philosophical and scientific thought—the foundations on 
which one of the greatest civilisations of mankind was based on.

Reading its ancient and modern history, in order to live the struggles, through 
time, of a great people to take his faith into his own hands and to take its place 
in this ambivalent world, and finally,

Getting to know the environment within which he lives, moves and creates: 
its geography, its social and political life and everything relevant about him.

That is how we will know China better.473

The above text served as an advertisement to lure subscribers, to whom 
a 30% discount and a wooden case would be provided to place the book 
series.474

The last published work of the series was most probably the fourth vol-
ume of the Selected Works of Lu Hsun, translated by M. Cornelios,475 pub-
lished in 1966. Most of the translators were known left-wing intellectuals 
themselves, and some were surely related to the League, who selected the 
works to be translated along with the publisher.

Leonidas Christakis, whom we met in Chapter 2, was the graphic de-
signer of the series.476 Christakis designed the covers and dust-jackets, il-
lustrations, chose the font and had the supervision of the overall design of 
the series.477 As we detailed at length in Chapter 2, Christakis—who died 
in 2009—was one of the best-known publishers of the anti-authoritarian 
and anarchist movement in the ‘70s, primarily known for the avant-garde 
graphic designs of his subversive countercultural magazines, Panderma 
and Ideodromio. Prior to his countercultural activity, he was an established 
painter, gallery owner and graphic designer. During the early 1960s, he 

473. T sao Yu, Bora [Thunderstorm] (Athens: Feksis, 1964), dust jacket’s front flap [in 
Greek].

474.  Ibid.
475. T his was probably the well-known Greek poet and translator Manolis Cornelios.
476.  It was not possible to acquire the whole series of books in order to undertake exten-

sive research. Feksi closed decades ago and there is no archive I am aware of where a complete 
list of its titles can be found. Nevertheless, all the titles available name Christakis as the graphic 
designer and illustrator of the series.

477.  Christakis, O Kyrios Athinai, 221–223.



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 191

worked as a graphic designer and an illustrator at Feksis publishing house, 
one of the most known Greek trade publishers at the time.

The only academic work on the cultural relations between Greece and 
China, by Wu Yue, makes reference to both the League and the travels 
to China and the book production that followed in the form of travellers’ 
books. Nevertheless, the production of the series seems to have escaped the 
author’s attention, despite its significance. The only known reference to the 
series is by the Greek poet, novelist and reporter Anastasis Vistonitis. In 
an article on contemporary Chinese literature and an overview of Chinese 
literature during the Maoist and post-Maoist era he wrote:

It was only recently that the repressive policy of the Maoist regime, the fierce 
wave of persecution of writers during the Cultural Revolution and the vast drop 
in the volume of literary production during that time became of concern to the 
rest of the world. In contrast, the [Chinese] regime saw to it that the poems of 
Mao Zedong and Zu Enlai would be translated in almost every language, along 
with propaganda books. These publications were generously funded [by the 
Chinese regime]. Just remember the unspeakable book series titled “How to 
Know China Better”, published —with a view to making a profit, of course—by 
the Feksi publishing house.478

Vistonitis’s aphorism contains a general truth concerning Chinese state 
propaganda of the time. However, there is hardly any evidence to support 
the claim that the Chinese state funded the aforementioned book series 
or any other printed material—in Greece—in support of China or Mao-
ism. The remainders of the League’s archive of the time, now situated in 
the ASKI collections, contain no financial information.479 Feksi publishing 
house has long passed to oblivion, and its archive location is unknown. 
Istorikes Ekdoseis’ relationship with the League and Chinese authorities 
will be thoroughly analysed below. Yet, I will state in advance that there is 
no evidence to support Vistonitis’s argument there either.

Feksi was not involved in politics. It was a third-generation trade pub-

478.  Anastasis Vistonitis, “Ipo ti skia tis Disis” [“Under the shadow of the West”], To 
Vima, 10 August 2008 [in Greek], accessed on 19 May 2017, http://www.tovima.gr/culture/
article/?aid=190427.

479. F older 5, Box 696, EDA Archive, ASKI.



192	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

lishing house and one of the longest-running at the time. The founder, Ye-
orgios D. Feksis, was the first to create a professional trade publishing 
venture in Greece, during the early twentieth century, and to modernise the 
Greek book market through innovations such as monthly instalments and 
specialised book series for niche audiences.480 His grandson, Yeorgios F. 
Feksis, who in 1958 took the reins from his father, Filippos, continued his 
grandfather’s tradition of specialised book series without being concerned 
about politics. Feksis simultaneously published the aforementioned book 
series on China, and the book series “Contemporary America”, a project 
funded by the USIS, the United States Information Service.481 There is a 
single reference to the fact that Feksis was the distributor of Guozi Shudian 
and Chinese press in Greece from 1960 until 1967, but I was not able to 
confirm this through my research. It is certainly possible that the League 
collaborated with Feksis on this level.482 Nevertheless, as will be detailed 
further on, Istorikes Ekdoseis, who was the chief—if not the only—collab-
orator of Guozi Shudian during this time, had direct relations with China.

The interaction of Greek intellectuals and readers with Chinese culture 
and indirectly with Chinese politics during the early 1960s was quite sig-
nificant, shaping a political publishing field that was quite China-oriented. 
It is clear that Vistonitis was not predisposed to the China-related book 
series of Feksi. On the other hand, Eleni Ladia, another Greek intellectual, 
considered the series very significant in acquainting Greek readers with 
China.483 Interest in China and its culture is more than obvious through the 

480. V asias Tsokopoulos, Istoria tis ekdosis stin Ellada: Mia episkopisi [History of Pub-
lishing in Greece: An Overview], National Book Centre of Greece Online [in Greek], accessed 
20 May 2017, http://www.ekebi.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=node&cnode=596.

481.  Stratis Bournazos, “To kratos ton ethnikofronon. Antikommounistikos logos kai 
praktikes” [The nationalists’ state. Anti-communist rhetoric and practices] in Istoria tis Ella-
dos tou 20ou aiona [History of Greece in the 20th Century], vol. D2, ed. Christos Chadjiiosif 
(Athens: Vivliorama, 2009), 40–42 [in Greek].

482. Y iorgos Feksis [in Greek], accessed 20 May 2017, http://www.hellenicaworld.com/
Greece/Person/gr/GiorgosFexis.html.

483.  Eleni Ladia, “Yiorgos Feksis (1927–2004)”, Nea Estia, 1771 (October 2004): 580–
581 [in Greek].



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 193

pervasiveness that the League had in intellectuals that were not sympathis-
ers of Chinese politics, not even leftists.

It thus seems that the publisher was unwilling to get involved in the 
highly acute inter-communist polemics of the time.484 This was even though 
Feksi had published a few more political titles within the “How to Know 
China Better” series. Therefore, when Kitsiki decided to publish more po-
litical works and indirectly promote the Chinese ideological and political 
line during the Sino–Soviet strife, Feksi could not deliver. At this point, 
the League and Istorikes Ekdoseis came together through the mediation 
of Feksi.

The Birth and Early Years of Istorikes Ekdoseis Publishing

Istorikes Ekdoseis initiated its publishing activity in 1963, becoming one 
of the hundreds political publishing entities of the Greek long sixties. Most 
of these entities were the publishing arms of ideologically and politically 
driven collectives and, less often, of individuals. Most of this publishing 
was thus amateurish and irregular, certainly if compared with trade pub-
lishing. The driving force behind this publishing activity was a core of old 
co-exiles who had substantial political differences with the leadership of the 
Greek Left at the time. Therefore, this group of people started publishing to 
express their different viewpoints concerning the official political line of the 
Greek Left, as expressed by the dominant left-wing party EDA. According 
to one of its founders, the term Istorikes Ekdoseis—“historical editions” 
in Greek—had once been used by the now-defunct publisher. Since the 
initial thought was to publish books on the history of the communist move-
ment—the first title is indicative of this attempt—the name seemed rather 
appropriate.485

What makes Istorikes Ekdoseis so particular—in respect to other pub-

484.  Chen Boda, O Mao Tse-Tung gia tin kineziki epanastasi [Mao Zedong on the Chi-
nese Revolution] (Athens: Feksi, 1964); Lin Mo-Han, As ipsosume ti simea tis skepsis tou Mao 
Tse-Tung gia ta grammata ke tis technes [Raise Higher the Banner of Mao Tse-tung’s Thought 
on Art and Letters] (Athens: Feksi, 1964) [both in Greek].

485.  Isaak Iordanides, interview with the author, Drapetsona, 23 February 2012.



194	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

lishing entities—as to attract my attention? How—at the same time—does 
it fit the canon of the political publishing field? These are the questions I will 
address in this part of the dissertation. In order to do so, I will periodise the 
history of this publishing entity while applying the publishing field theory 
that I laid out in the first part of the dissertation.

Istorikes Ekdoseis’ roots can be traced back to the mid-1950s when its 
three founders—Isaak Iordanides, Yiannis Hontzeas and Aristides Tsampa-
zis—were political exiles. They met during their exile on the island of Ai 
Stratis and converged in terms of their politics and ideology. They were part 
of the “Stalinist” faction that rejected the outcomes of the 20th Congress of 
the Communist Party of the Union of the Soviet Socialist Republics in 1956 
and the “revisionist turn” that had taken place within the Communist Party 
of Greece a year earlier, in 1955.486 Through their common struggle in exile, 
they forged a friendship and an ideological and political unity that resulted 
in joint political and publishing activity after their release from exile.487 This 
began when they joined EDA a pro-Soviet outfit and the only leftist party 
in Greece at the time, but their publications were critical of both EDA and 
Soviet policies and practices.

The first book488 they published was a leather-bound volume, History of 
the Contemporary Chinese Revolution, edited by Ho Kan-Chi. The book 
had been originally published by the Chinese Ministry of Higher Education 

486. O n the political developments of the period, see Mais, “Marxist–Leninist Publish-
ing”, 12–14. On the political debate in Ai Stratis, see Stefanos Stefanou, “Ε tris ‘fraxionismoi’ 
tou Ai-Strati” [The Three ‘Fractionisms’ of Ai Stratis], Archeiotaksio 4 (May 2002): 147–155 
and [Yannis Hontzeas], “Ap’ aformi ti simplirosi 20 chronon apo tin “6i Olomelia”: H epi-
thesi tou revisionismou ston Ai-Strati” [On the Occasion of the 20th Anniversary of the ‘6th 
Plenum’: The Attack on Revisionism at Ai Stratis], Laikos Dromos, 17 April 1976, 5; 24 April 
1976, 5; 30 April 1976, 5 [both in Greek] accessed 23 May 2017, http://istoriakk.blogspot.
gr/2015/11/blog-post_9.html?m=0.

487.  Isaak Iordanides. interviews with the author, Drapetsona, 23 February 2012, 28 
September 2012.

488. T wo volumes of collections of articles from the Chinese newspaper People’s Dai-
ly were published prior to this volume most likely by Hontzeas but without the name of the 
publisher or any other information regarding the publications. These were sold by Istorikes 
Ekdoseis and are mentioned in their catalogue. Furthermore, I found a copy that had the Is-
torikes Ekdoseis seal.



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 195

in 1958 and was translated a year later by the Foreign Literature Editions 
in Moscow. Being a leather-bound, multi-page edition, it was a quite cost-
ly publication that absorbed the collective’s limited economic capital. In 
reality, there was no alternative. The collective sought a book that would 
highlight its pro-China position in the heated and ongoing Sino–Soviet con-
flict. However, there was no Chinese presence in Greece, and it was thus im-
possible for the collective to acquire any material suitable for publication. 
The high cost of printing resulted in a high selling price and condemned 
the title to commercial failure. There is plenty of evidence to support this 
fact, including archival and oral testimonies. Roza Economou and Isaak 
Iordanides both confirmed it. Iordanides even recalled the time he took the 
book to EDA headquarters to sell it—he and Hontzeas were not yet expelled 
from EDA. A party cadre who was present told him that it was probably 
not a good idea to begin their publishing activity with such an expensive 
book. At 180 drachmas, it was the most expensive book Istorikes Ekdoseis 
ever published. To get a sense of this, note that the average weekly wage of 
a Greek worker in 1964 was around 418 drachmas. The book would thus 
set her back 11% of her monthly wage.489 Three years after its release we 
find the following in the collective’s notes: “Let’s resolve to once again 
sell the big books, e.g., History of the Chinese Revolution, at cost price to 
small bookstores”.490 This was one of three volumes that were priced at 100 
drachmas and over.

As detailed in earlier chapters of the dissertation, there were far more 
important issues for a political publishing entity than the accumulation of 
economic capital. Isaak Iordanides stressed that the collective had no alter-
native than publishing a leather-bound book and pricing this text so high. 
The collective needed a book that would make an explicit—political—
statement. It wanted to side with China in the debate within the international 
communist movement and wanted that choice to be broadcast loud and 

489.  In order to calculate the average weekly wage of workers in Greece in 1965 I pro-
cessed the data provided by the National Statistics Agency of Greece, “Statistique du travail 
1967”, Athens 1969 [in Greek].

490. T he note must have been written sometime between the spring of 1966 and the spring 
of 1967. Folder 5, Box 483, EDA Archive, ASKI.



196	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

wide. Indeed, a statement was made and it was very clearly received. An 
undated note491 sent to Aristidis Tsambazis reads:

Dear Aristidis,

I returned the History [of the Chinese Revolution] to your old address. Please 
see to it. I am under the impression that your publishing activity exceeded any 
permitted limit. From this I conclude that there are other deeper objectives and 
aspirations; judging from the actions of your representatives you[r publishing 
activity] offers a very bad service.492

The note was sent by Menelaos Alexiadis, an EDA cadre from Thessalon-
iki, and it was written on the back of one of his business cards. Alexiadis 
was a representative of Athenian publishing houses in Thessaloniki. He 
was also in exile along with the founding members of Istorikes Ekdoseis 
and, according to Iordanides, Tsambazis approaching him was not a coinci-
dence—they had all been politically aligned during their exile.493 Alexiadis 
realised that Istorikes Ekdoseis was something more than a mere publishing 
entity and the book selected to initiate its publishing activity was no more 
random than his approach to Tsambazis.

No one would perceive publication of a book on the Chinese commu-
nist movement within the historical context of the intensifying Sino–Soviet 
strife as accidental; everyone would know it signalled the collective’s ide-
ological and political alignment.494 His expressions, “exceeding any per-
mitted limit” and “offers a bad service” as well as his reference to “deeper 
objectives and aspirations” within a total of three mere sentences on the 
back of a business card show just how frustrated he was. While whom the 
“bad service” was referring to is not stated, Alexiadis most likely meant 
to the Cause, the Movement, the Left. The use of capital letters here is not 

491.  My estimate is that the note was written sometime after late 1964, after Anagennisi 
was published.

492. F older 7, Box 483, ASKI.
493.  Isaak Iordanides, interview with the author, Drapetsona, 23 February 2012.
494.  A brief narration of the Sino–Soviet conflict along with primary documents from 

each camp can be found at the Marxists Internet Archive, “The ‘Great Debate’: Document of 
the Sino–Soviet Split”, accessed 9 June 2016, https://www.marxists.org/history/international/
comintern/sino-soviet-split/index.htm.



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 197

unintentional. At that time, this “holy trinity" was sacred and would be 
summed up in the one and only Communist Party of Greece and its legal 
front EDA. While communism was illegal at the time, left-wing politics 
in general was not, and so this is how EDA badged itself. Of course, no 
open criticism towards the Soviet Union and its political leadership from its 
Greek counterparts would be tolerated. Publishing something favourable 
towards China would be considered anti-Soviet and since they considered 
Soviet communism the only acceptable kind of communism, being anti-So-
viet would be tantamount to being anti-communist, and therefore hostile 
to the cause. While the group did not engage in dialectical thinking of this 
sort, the underlying logic is nevertheless characteristic of the mentality and 
way of thinking within the Greek Left at the time.

Istorikes Ekdoseis and the League of Friends  

of “New China” Join Forces

A financial failure, this “heavy” book nevertheless made its mark in a mar-
ket dominated by much cheaper and smaller editions. Indeed, it prompted 
the League of Friends of “New China” to meet and launch their joint collab-
oration in 1964. It all started while the members of the Istorikes Ekdoseis 
collective were visiting Athenian bookstores to sample their newly arrived 
book. While visiting the Feksi bookstore, the owner offered to mediate 
between themselves and the League. It is likely that the timing was perfect 
for him since he may well have been offered the deal to translate the highly 
polemic works of Mao Zedong and the CPC by the League. While the exist-
ing series on China were more within the cultural sphere, this would see the 
publisher wade deep into politics. An established trade publisher like Feksi 
knew better than to get involved in left-wing politics and more specifically 
into a left-wing civil war, potentially jeopardising its fame and clientele.

Collaboration between the League and Istorikes Ekdoseis would cer-
tainly alleviate this potentially awkward situation, but the partnership was 
not just in Feksi’s interests; everyone was set to gain. The League would 
find a publisher that was more than willing to publish its material and the 
collective would get its hands on Chinese material to both disseminate and 



198	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

also assess for its own political purposes. We read in one of the titles pub-
lished by Istorikes Ekdoseis in collaboration with the League that, as with 
Feksi, the two entities created a specific book series: “The People’s China 
and the Contemporary World”.495 Based on a cross-check of the catalogues 
of the National Library of Greece and the Library of the Greek parliament—
every publisher was supposed to provide a copy of all published work to 
both of them—of price lists published in issues of Anagennisi, and the pri-
vate archive of myself and Stergios Gioulakis, three titles were published in 
the aforementioned series. Based on the same cross-check, three additional 
titles were published in collaboration with the League outside the scope of 
the series. Notes on these publications were recovered in the remainders of 
the League’s archive. More specifically, handwritten notes regarding each 
title to be published along with an accompanying date—presumably of its 
release—were found. All dates are from June 1964 and some of the titles in 
the same list concern the series by Feksi.496

What is particularly interesting is that although Istorikes Ekdoseis and 
the League had launched a common project, some of the works were trans-
lated outside the series. More particularly, the collection of four documents 
of the CPC published as On the Differences Between the Leadership of the 
Communist Party of the Soviet Union and the Communist Party of China.497 
This was presented as a new book series by Istorikes Ekdoseis, The View 
of People’s China on Contemporary International Questions [in Greek].498 
League member Mina Zografou translated three out of four documents. 
Most of the left-wing members of the League were also members of the 
pro-Soviet EDA. Beata Kitsiki—the heart and soul of the League—and her 
husband, Nikos Kitsikis, were EDA cadres. Beata Kitsiki leaned towards 

495.  “E Laiki Kina ke o Sichronos Kosmos” in Greek.
496. F older 5, Box 696, EDA archive, ASKI.
497. T his particular booklet consists of the following four documents: “A Proposal Con-

cerning the General Line of the International Communist Movement”; “The Origins and De-
velopment of the Differences Between the Leadership of the CPSU and Ourselves”; “On the 
Question of Stalin”; and “Is Yugoslavia a Socialist Country”. All documents can be found in 
English at the Marxists Internet Archive, accessed on 17 June 2017, https://www.marxists.org/
history/international/comintern/sino-soviet-split/index.htm.

498.  E apopsi tis Laikis Kinas pano sta sichrona diethni provlimata



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 199

China during the Sino–Soviet split but never took an official stance.499 Her 
personal preferences towards Maoism are underlined in her book, I Met the 
Red Guards, published in 1982.500

This ambivalence in the League’s leadership was expressed in the con-
tinuity of the collaboration with Istorikes Ekdoseis—which gradually be-
came persona non grata for the EDA due to its clear siding with China, 
especially after the launch of Anagennisi in October 1964—but in an un-
official manner. Thus, the collaboration between the two entities ceased 
since no more titles were published within the framework of their collab-
orative book series. EDA would have considered a possible continuation 
of their common publishing activity as a political statement on behalf of 
the League. In the political publishing field, publishing was far from just 
selecting and preparing manuscripts to be printed and then distributing and 
selling the printed books; publishing was primarily perceived as an ideo-
logical and political act.

The collaboration agreement between the League and Istorikes Ekdo-
seis included the provision of translators by the League. Istorikes Ekdoseis 
paid the translators well, regardless of the quality of the translation.501 Isaak 
Iordanides recalled that he had had to correct a translation by Mina Zogra-
fou.502 He also notes how he had had to redo one translation by Elli Alexiou 
completely, yet the book was still published with her as the translator and 
she was paid as agreed. The translators were known as progressive intellec-
tuals in Greece and their “presence” on the titles boosted Istorikes Ekdoseis’ 
symbolic capital. Although they were well educated, especially compared 

499.  During the Sino–Soviet conflict respective leagues in various countries were often in 
the epicentre of the strife, the control of which was under question and often siding with China, 
as in France, Belgium, Japan or Canada. See Robert J. Alexander, Maoism in the Developed 
World (Westport, Connecticut and London: Praeger, 2001), 42, 59, 68, 72, 113, 173–174.

500. T he book was published by the publisher Kedros in 1982 although it was supposed 
to be published in 1967. It was being typeset when the 21 April 1967 military coup took place 
thus its publication was postponed. Kitsiki, Gnorisa tous.

501.  In the archival remainders of Istorikes Ekdoseis there is a note that Mina Zografou 
was paid 3,500 drachmas for one of her translations. Folder 7, Box 483, EDA archive, ASKI.

502. T his is the only publication by Istorikes Ekdoseis where the reference to the transla-
tor of each document is given separately in the accompanying title page of each one of the four.



200	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

with the former exiles who led Istorikes Ekdoseis, the latter did not always 
find the translations up to their standards. Alexiou was a highly educated 
Greek novelist, having studied in both Greece and France and Zografou was 
an experienced translator.

Nevertheless, because the translations were of important political texts, 
every single word counted and Istorikes Ekdoseis was incredibly demand-
ing. This period was characterised by political debates that mirrored the-
ological debates of the filioque, where the thin lines of the text could lead 
to wildly different interpretation and internecine disagreement. The wrong 
choice of words in translation could expose this ostensible publishing house 
to being much more—namely, a fully-fledged political organisation.

No written agreement was found that would clarify the exact arrange-
ment between the two parties involved in this publishing project. Besides 
the titles themselves, the only other information gathered is some fragmen-
tary information found in the archival remainders of the two parties as well 
as some information given in the oral testimonies by Isaak Iordanides and 
Rosa Economou, information that does not necessarily converge. Iorda-
nides claimed that the League provided the original works along with trans-
lators and Istorikes Ekdoseis was responsible for paying the translators, 
printing and distributing the various titles. This arrangement—as laid out 
by Iordanides—would seem rather uneven, in favour of the League. Econ-
omou claimed that there was indirect financial support by the League since 
a great part of each print run of the titles that were collaboratively published 
was absorbed and thus paid by the League. Isaak Iordanides denied this.

Economou further claimed that the books being used by Istorikes Ek-
doseis that came from the League were bought by the former and not taken 
for free.503 Her claims, despite the fact that her memory was fading during 
the time of our interview, seem to be correct. There is no other reasonable 
basis on which Istorikes Ekdoseis would have accepted an arrangement in 
which the publisher would purchase the material to be translated, pay for a 
translator (chosen by the other party) and get nothing in return apart from 
initial access to the works.

503.  Roza Economou, interview with the author, Athens, 19 February 2012).



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 201

Furthermore, the League was a non-profit organisation driven by its will 
to promote China in its effort for global recognition and break its diplomatic 
and trade isolation. It seems unlikely it would impose a one-sided exploit-
ative deal, as in imposing its own translators and giving nothing in return. 
Thus, it is possible that it imposed its own translators to secure what it 
would have considered translations of high quality. It might also have been 
trying to secure income for some of its members, who—while renowned 
intellectuals—were nonetheless well-known left-wingers who would be 
hard pressed to find decently paid and stable employment.

All this being said, it is rather likely that while it demanded the use of 
its members as translators, it countered that demand with offering to buy a 
substantial part of each print run. Consuming part of each print run would 
provide Istorikes Ekdoseis with liquidity and would cover the cost of the 
publication. For example, On the Differences Between the Leadership of the 
Communist Party of the Soviet Union and the Communist Party of China 
had a print run of 3,000 as the titles of Istorikes Ekdoseis often did and its 
production roughly cost 29,000 drachmas.504 Consequently, each copy cost 
a little under 10 drachmas while it was sold for 30 drachmas. If the League 
bought half of the copies even at wholesale prices, that would cover the cost 
of the entire edition.505 The lack of financial capital significantly enhances 
the importance of the agreement since the limited financial resources of 
Istorikes Ekdoseis were not bound up in one edition, but they could move 
forward and publish more books. Apart from their first book, on which I 
have already written, and one of the last ones that were priced at 180 and 
130 drachmas respectively, some of the most expensive books were those 
published collaboratively with the League. Most of them were priced at 30 
drachmas apart from one that was priced 100 drachmas. Only one of the 
collaborative works was cheap, being priced at just 10 drachmas.506 Ac-

504. F older 7, Box 483, EDA Archive, ASKI.
505.  According to the publisher Yorgos Hatzopoulos, the ordinary discount for whole-

sales was 35% of the retail price. Yorgos Hatzopoulos, Facebook correspondence with the 
author, 17 July 2017.

506. T he prices used here were found in the pricelist printed in the back cover of Anagen-
nisi, 15–16 (December 1965–January 1966).



202	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

cording to my findings, each book cost close to one-third of its retail price, 
multiplied by its 3,000 copy print run. These books were released in a short 
period of time, some of them within June 1964. It would be impossible for 
Istorikes Ekdoseis to have accumulated the amount needed to proceed to 
these publications without any guaranteed sales especially since during that 
time they had not established a wide circle of contacts who could widely 
circulate the books and produce sales.

Assuming all this is true, the question of Iordanides’s disallowance of 
Economou’s claim emerges. There is another contradiction, since, when 
asked about the timeframe of the collaboration between Istorikes Ekdo-
seis and the League, Iordanidis replied that it had continued until the 21 
April 1967 coup.507 Indeed, the archival remainders indicate that the two 
entities were still collaborating until 1967, although the notes could easily 
be read as an indication of the end of this collaboration. More specifically, 
while a note (probably) from the spring of 1966 refers to the need to renew 
membership to the League, there is another note, estimated to have been 
written about a year later, that indicates the need of a clearance and return 
of the issues of the League’s magazine that were in Istorikes Ekdoseis’ 
possessions.508

The old generation of left-wingers, especially those that were part of the 
extra-parliamentary Left, felt the need to prove their financial and political 
independence from political centres, i.e. the Soviet Union, China or Alba-
nia. This need derived from their criticism that pro-Soviet groups—many 
of which originated from these parties or their youth movements—were 
dependent on the Soviet Union.

Nevertheless, these pathologies—namely, the reflexive turn to a more 
significant political centre for direction and leadership—were reproduced 
by the old left-wingers who had split from the USSR. These individuals 
sought then to replicate this kind of relationship with China and Albania. 
Iordanides is reluctant to accept the fact that the collaboration with the 
League brought benefits, fearing that his group will be perceived as having 

507.  Isaak Iordanides, interview with the author, Drapetsona, 28 September 2012.
508. F older 5, Box 483, EDA Archive, ASKI.



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 203

been dependent on the League. Maoists always proclaimed the necessity 
of self-reliance, but theory and practice do not always correlate. At later 
stages of his political life, he had been dependent on the Chinese party, not 
in terms of funding—although such cases have been documented509—but in 
terms of the political line. He faithfully followed the Chinese until 1979.510

It is important to assess Iordanidis’ reluctance to accept the truth, for 
any neglect of it may lead to distorted conclusions regarding the publishing 
field. The vast majority of my interlocutors either presented the political 
groups they belonged to or even themselves as the only ones who were 
not avowedly dogmatic. While oral testimonies give us an insight into the 
logic of the field that cannot be derived from the archives, they need to be 
critically assessed. If the testimonies are taken literally, we are led to rather 
different conclusions. For example, if we take for granted the Iordanidis’ 
reluctance to acknowledge the aforementioned dependence on China, this 
would lead to misconceptions about what actually took place at the time. 
I will further examine the financial and economic conditions of Istorikes 
Ekdoseis below when I will assess each form of capital with respect to this 
specific publishing house.

The Overall Publishing Activity of Istorikes Ekdoseis  

Until the 21st April 1967 Military Coup

The narrators I spoke to who were not involved with Istorikes Ekdoseis—or 
had soon distanced themselves from it—often referred to Istorikes Ekdoseis 
and its affiliates as e kinezi or e kinezofili,511 that is “the Chinese” or “the 

509.  See Matthew Rothwell, Transpacific Revolutionaries: The Chinese Revolution in 
Latin America (New York and London: Routledge, 2013), especially the chapter “China and 
Latin America”, 11–27.

510. T his reluctance was also met in other oral testimonies, i.e. Ayis Tsaras when asked 
the same for his group, EKKE, he also denied any dependency although other testimonies of 
his comrades of the time, some of them being higher in the ranks of the group, admitted of 
being ideologically and politically dependent on China’s line during the 1970s. Interviews 
with Ayis Tsaras, Thessaloniki, 29 August 2011, 18 July 2013; Yorgis Gikas, Menidi, 22 June 
2012; and Christos Bistis, Athens, 19 June 2009.

511. Y orgos Hatzopoulos, interview with the author, Athens, 29 November 2012; Yorgos 



204	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

Sinophiles”. The same label was applied by authors that wrote biographies 
and autobiographic novels at this time.

To have described them thus was, in fact, more or less about right. From 
1963 to 1967, the publishing group released more than fifty different edi-
tions—mainly pamphlets. More than thirty of them were translated works 
of Mao Zedong’s and all the rest, apart from two, were translations of other 
works coming from the CPC and the PRC. I have documented fifty-three 
different publications based on the aforementioned cross-check of price 
lists, library catalogues and personal archives. Seven books and pamphlets 
were published in 1963, twelve in 1964, nineteen during the following year, 
twelve in 1966 and just two during the first trimester of 1967. From October 
1964 to February 1966, the publishing group also published the political 
review Anagennisi. Twenty issues were published, nine of which were dou-
ble; 52% of the total content was made up of translations of articles from 
Chinese publications.512

During one of our discussions, Isaak Iordanides tackled the issue of 
the Chinese orientation of the group’s publications without being asked. 
“That’s what people wanted!” he said, in probably the only moment he 
was defensive about anything in his past.513 Iordanides both admitted that 
the group was rebuked for its ultra-Sinophile publishing programme and at 
the same time he claimed that this was done to satisfy its audience. While 
the statement of Iordanides might be conceived as an excuse, it cannot be 
totally dismissed. The global frenzy around Mao’s Little Red Book is not 

Karabelias interview with the author, Athens, 28 September 2012, 30 May 2013; Teos Rom-
vos and Hara Pelekanou interview with the author, Athens, 25 September 2012. Ayis Tsaras 
recalled rice being thrown at one of his comrades during his Student Union’s general assembly 
by a rival group, as he was considered to be “Chinese”. Ayis Tsaras, interview with the author, 
Thessaloniki, 29 August 2011. See, also, Kornetis, Children, 136–138, 155; Halikias, Prin ke 
Meta, 157–158.

512. F or the last four issues the percentage of translations increase to almost 74%, with 
the last issue’s content being made up of translations alone. Percentages are derived by the 
division of pages of translations to the total sum of pages of each issue and the average was 
calculated from the calculated percentages.

513.  Isaak Iordanides, interview with the author, Drapetsona, 28 September 2012.



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 205

irrelevant to this discussion.514 The fact that EDA as the official party of the 
Greek Left selectively published the positions of China while promoting 
those of the Soviet Union created a demand for the positions of the Soviet 
Union’s counterpart since this was considered to be a crucial issue for the 
future of the international communist movement.

Publishing Plans That Were Never Fulfilled

There are indications that the group realised that it should move beyond—
but not away from—China. Still, its publishing programme was entrapped 
in an old communist logic. In this context, the group published a booklet by 
Joseph Stalin, and as I will show in the next section doing so implied that 
more of Stalin’s works would follow.

Through an assessment of the handwritten notes of the group, it is clear 
that in early 1967 it was considering other “classic” Marxist texts beyond 
Mao and Stalin and was even considering publishing novels. One proposal 
was to publish Karl Marx and Frederick Engel’s The Manifesto of the Com-
munist Party as well as Nikolai Ostrovsky’s classic novel (for left-wing-
ers), How the Steel Was Tempered. The latter was to be translated from the 
original, most probably by Isaak Iordanides since he was the only Rus-
sian-speaking member of the group.515 Another note refers to the future 
publication of Lenin’s Two Tactics of Social-Democracy in the Democratic 
Revolution as well as work by Andrei Zhdanov.516

Τhe group was also considering publishing material of its own. This 
would cover its positions on issues, such as the Cyprus question and the 
group’s political manifesto.517 This came after the collective founded a pub-

514. F or example, see Cook, Little Red Book. Jan Luc Godard’s La Chinoise also depicts 
this frenzy and excessive Sinophilia.

515. F older 5, Box 483, EDA Archive, ASKI.
516.  Ibid. It is unclear which of Zhdanov’s work was to be published since in the note 

the word kritikes, which is translated as “critiques”, “criticisms” or “reviews” was written. 
Unfortunately, I was not able to trace any work by Zhdanov that included any of these words 
in its title.

517.  Ibid.



206	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

lic political group called SPAK518 in April 1967, just before the coup took 
place. Furthermore, the group planned to publish another two FLP books 
on the Cultural Revolution.519

An Odd Book Release Just Before the 21 April 1967 Coup

The last book published before the 1967 coup was a work by Stalin.520 At 
first glance, this was a quite odd edition and rather different from any of the 
other publications of the group. First of all, no information on the original 
work is provided. Secondly, it is the only edition from the group where the 
translator’s name is not given; only the initials are printed. Also, the edition 
was supposedly published in Thessaloniki and not Athens, like all the others. 
It has a plain reddish cover, where the name of the author is printed along-
side the name of the work, and since it is part of a larger volume of works of 
Stalin the name of the volume is also written along with the Latin number 
“Ι” in brackets. Furthermore, Istorikes Ekdoseis in capital letters along with 
the name and date are written at the bottom of the cover pages. Looking 
inside makes things even more complicated. This was the only book where 
footnotes of the translator were included and the typesetting seemed off and 
old-fashioned, compared with all the other books by the group. Coming 
across this booklet was very puzzling. Not only was the information provid-
ed by the booklet itself odd and limited but the various agents belonging to 
the group at the time with whom I discussed it could not recall it.

Towards the end of writing this dissertation, I came across a volume of 
Stalin’s works in a private archive. It was published in 1950 by the Central 
Committee of the Communist Party of Greece, in exile in Bucharest. When 

518.  Sinepis Politiki Aristeri Kinisi [Consistent Political Left Movement]. The Manifesto 
was published in the group’s weekly newspaper Laikos Dromos 11 (8 April 1967) and was 
reproduced as a pamphlet during the dictatorship. 

519. T hese were two out of four volumes that were released at the time. A total of ten 
volumes were published from 1966 to 1969. The first two were already published by Istorikes 
Ekdoseis. Guo Zian, Yongyi Song, and Yuan Zhou (eds.), Historical Dictionary of the Chinese 
Cultural Revolution (Maryland: Rowman & Littlefield, 2015), 422.

520.  I. V. Stalin, Provimata Leninismou: E vasis tou Leninismou [Problems of Leninism: 
The Foundations of Leninism] (Thessaloniki: Istorikes Ekdoseis, 1967) [in Greek].



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 207

I decided to browse through it, everything became clear. The group had pro-
duced a facsimile of the first chapter of the volume produced in 1950, while 
the indication “(I)” implies that they would reproduce the other chapters as 
well. The choice to reproduce the volume in a series rather than as a whole 
is probably related to the limited financial resources of both the group and 
its audience; earlier publishing failures in terms of sales had chastened the 
collective.

But there are still a number of questions unanswered. Why did the group 
present the booklet as its own translation and production while omitting 
the information regarding the original translation and translated source? 
Should this be considered as an attempt at plagiarism or copyright infringe-
ment? If judged by today’s standards, one would undoubtedly regard it as 
such. That is why it is essential to historicise our findings and the publishing 
field per se. Even publishing became complicated within the framework of 
the institutional anti-communism in post-Second World War Greece. Leg-
islation against communism and the Communist Party of Greece was not 
abolished before 1974 and that included propaganda, such as, books and 
pamphlets. Thus, the reproduction and distribution of a publication that 
was first published by the outlawed Communist Party of Greece could get 
the group into trouble with the authorities as it could be considered as dis-
semination of communist propaganda.521 I argue that for these reasons, the 
group presented the booklet as a creation of its own translated by a ghost 
translator. During these turbulent times publishing entities of the political 
publishing field were not worried about financial failure—as their coun-
terparts in trade publishing were—but rather feared being jailed or exiled.

Between Old and New Left: The Generational Gap  

in Left-Wing Publishing

During the period 1963–1967, Istorikes Ekdoseis attempted to acquire and 
promote works of Mao Zedong and the CPC as a clear act of siding with the 

521.  Raymond Detrez, “Greece: Modern”, in Censorship: A World Encyclopedia, vol 
1–4, ed. Derek Jones (New York: Routledge, 2015), 982–984.



208	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

latter against the Soviets. As discussed in previous chapters, the organisa-
tion was the publishing arm of a political group that established and oper-
ated a range of publishing activities, including Anagennisi and the weekly 
newspaper Laikos Dromos.522

The group appeared not to wish to break from a tradition of conventional 
communist politics since it insisted on publishing Mao. But by choosing 
to expand its publishing program to include Stalin and other Marxist clas-
sics and Soviet literature, was certainly indicating a desire to go beyond a 
one-dimensional, Sinophile publishing programme. The combination of 
Soviet and Chinese literature as well as the conventional form used, place 
Istorikes Ekdoseis and Anagennisi squarely within the Old Left print cul-
ture at a time when the New Left print culture was on the rise.523 An example 
is the case of Spoudastikos Kosmos, where new forms were combined with 
content that was strictly ideological but also considered issues of art and 
culture. Thanasis Rentzis, a then young left-winger involved with cinema 
(and now an established cinema director in Greece) recalled the group’s 
publishing activity: too old-fashioned and banal for his taste. It was the 
1960s and a young left-winger’s needs could not be met by the language 
and style of the previous generation.524

The only exception to this rule came from the city of Thessaloniki. 
While in Athens the dominant figures of Hontzeas and Iordanides defined 
the publishing politics of the group, in Thessaloniki the group was domi-
nated by university students who had reached out to the Athenian group. 
These former members of EDA and the Dimokratiki Neolea Lambra-
ki [Democratic Youth Lambraki (DNL)] youth broke with their former 
comrades and created their own student organisation, which was linked 
with Istorikes Ekdoseis and Anagennisi. Prior to the official formation 

522. T he newspaper was published in late January 1967 and until April 1967. Unfortu-
nately, no copies of its issues were traced in any library and archive so that it could be assessed.

523. K ristin Mathews, “The Medium, the Message, the Movement: Print Culture and 
New Left Politics”, in Pressing the Fight: Print, Propaganda, and the Cold War, eds. Greg-
ory Barnhisel and Catherine C. Turner (Amherst: University of Massachusetts Press, 2010), 
31–49.

524. T hanasis Rentzis, interview with the author, Athens, 23 December 2014.



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 209

of their organisation, Proodeftiki Panspoudastiki Sindikalistiki Parataksi 
(Progressive All-Students’ Syndicalists Organisation (PPSP)], they start-
ed publishing their own monthly student magazine. Actually, they repub-
lished a defunct student magazine of Thessaloniki left-wing students from 
the early 1960s.

The magazine Spoudastikos Kosmos [Student World]525 was more ad-
vanced than Anagennisi both in terms of form and content and was closer to 
the New Left perspective floating about in the West during that time. Prior 
to its reissue it had circulated irregularly and was known for its innovative 
covers and form in general. The latter was made possible by the introduc-
tion of offset printing and the possibilities it provided for design innovation 
and experimentation.

The significance of offset printing cannot be comprehended in full with-
out a comparison of the form of the magazine before and after its introduc-
tion in the Greek printing industry. The first issues of the magazine, then 
a newspaper, were printed with the use of offset lithography. The offset 
lithography created issues are very old-school in view and resembled those 
published at the same time for an older and certainly conservative audience. 
The potential that offset printing gave to the editorial committee of the 
magazine was fully exploited. Furthermore, those forming the committee 
were able to use their talents and abilities in favour of the magazine. One 
of its members, Alkis Sahinis—art and photography lover— took photos 
for the magazine’s covers.526 According to Ayis Tsaras, another member of 
the magazine and PPSP, who was then a student of architecture, two of his 
comrades used to take photos of the various articles they wrote and then 

525. B efore its Marxist–Leninist or Maoist turn, the magazine released six issues from 
1963 until 1965. The editorial committee and founders were left-wing students; later on, 
moderate students also joined the effort. In 1966 the defunct magazine resumed operations 
under the dissident left-wing students that were politically close to Anagennisi. Nine issues, 
one of which was a double, were published from 1966 until April 1967, as the organ of PPSP. 

526.  Stergios Delialis, graphic designer, and founder of the first design museum in Greece 
recalled painting a slogan on a wall for Sahinis to photograph. As mentioned in a previous 
chapter, that photo became a cover of a Spoudastikos Kosmos issue. Delialis was not politically 
active but wanted to help his friend. Stergios Delialis, interview with the author, Thessaloniki, 
21/08/2014).



210	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

they used the films to compose each page of the magazine. One of his two 
comrades, Elias Moutopoulos, was a student of architecture as well and had 
created a dark room in his student apartment. The other was Tasos Darveris 
whose family owned a photography studio.527

A typewriter, a few pens, a camera and a self-made dark room were 
more than adequate to create a monthly magazine, with the help of an off-
set printer of course. The time-consuming typesetting was now replaced by 
film and specialised typesetters were also replaced by the young activists 
that became both authors and (up to a point) technical producers. Tech-
nological innovations were highly important for three reasons. First, the 
minimisation of time needed from content creation to printing offered the 
opportunity of creating periodicals on a regular basis. In the past, it had been 
difficult for activists to publish to a consistent schedule. Moreover, the new 
technology made publishing cheaper. Young activists often lacked capital 
even more than they lacked time. The democratisation of publishing—for 
a number of procedures there was no longer a need for specialists— conse-
quently reduced the cost of production, making it possible for small groups 
of young people like our group to publish. The wholehearted involvement 
of all members in producing a periodical they completely owned is highly 
important in their formed memories. Ayis Tsaras is very critical of his for-
mer comrades in terms of the politics of the group he himself had helped to 
found. Nevertheless, he recalled Spoudastikos Kosmos and his comrades-
in-arms with affection.528

Unlike Anagennisi, Spoudastikos Kosmos had a more vivid and mod-
ern profile. While the various contributors to the magazine were as ide-
ologically and politically hardcore as their mentors at Anagennisi, they 
chose to publish a broader range of content, which was not limited to 
political and ideological articles. During its second period, as an organ of 
PPSP, Spoudastikos Kosmos published articles on Greek poetry and lit-
erature, theatre, linguistics, cinema, science and history. The magazine’s 
themes ranged from the French new wave cinema of Agnès Varda and 

527.  Ayis Tsaras, interviews with the author, Thessaloniki, 29 August 2011; 18 July 2013.
528.  Ibid.



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 211

Chris Marker529 and Bertolt Brecht and his work in original translations530 
to Vietnam and US imperialism.531 The editorial committee and PPSP 
members, in general, were able not only to write on topics of their interest 
but also experiment with how their topics were presented, such as photo-
graphic tributes, pagination and cover creation.

The magazine, during its Marxist–Leninist period, had an estimated 
print run of 2,000.532 It was run by an editorial committee in Thessaloniki 
while an auxiliary committee was formed in Athens. The “friends” from 
Athens used to send their handwritten articles to Thessaloniki, where they 
were typed and paginated. At some point, the Athenian committee tried to 
take editorial control of the pieces coming from there and proposed to send 
them typewritten and paginated. This was not accepted by the Thessalon-
iki branch.533 While the Athenian branch was closer to the leadership of 

529.  Zisis Yianniotis, “Cinema: Agnès Varda and Chris Marker”, Spoudastikos Kosmos 
7 (1966): 32–33 [in Greek].

530.  Ayis Tsaras presented Brecht's the play “Fear and Misery of the Third Reich” and 
his own translation of “Peat bog Soldiers”, one of the play’s acts, in Spoudastikos Kosmos 8 
(April 1966): 21–23 [in Greek].

531.  Grigoris Troufakos, “Afieroma ston agona tou vietnmezikou laou” [Tribute to the 
Vietnamese People’s Struggle], Spoudastikos Kosmos 12 (January 1967): 21–28 and Tasos 
Darveris, “Ta dogmata tou amerikanikou imperialismou–To dogma Eisenhower” [US Impe-
rialism’s Doctrines–Eisenhower’s Doctrine], Spoudastikos Kosmos 12 (January 1967): 29–31 
[both in Greek].

532. T he remainders of the Spoudastikos Kosmos branch in Athens can also be found 
in the ASKI. One of the pieces of information retrieved from the remainders is that 700–800 
copies of each issue were sent to Athens from Thessaloniki, where the magazine was issued 
and where the majority of the youth group was based. I assume that the minority received 
around 40% of the overall print run thus the total would be around 2000 copies. Folder 1, Box 
299, EDA Archive, ASKI. 

Pantelis Makris, one of the founding members told me in his interview that he himself had 
sold thousands of copies of a single issue he could not recall. In my opinion this is an excessive 
claim and a number of sales close to the overall print run is more probable. Pantelis Makris, 
interview with the author, Thessaloniki, 1 August 2011. Panspoudastiki [All-Students], a pe-
riodical that was backed by the official left-wing party of EDA in that period, aimed at a 4,000 
copy print run and sales ranging from 2,000 to 3,000 copies in Athens. Folder 2, Box 299, 
EDA Archive, ASKI.

533. T wo-page letter of the Editorial Committee of Thessaloniki of Spoudastikos Kosmos 
to its Athenian counterpart, 6 October 1966, Folder 1, Box 299, EDA Archive, ASKI.



212	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

Anagennisi, the Thessaloniki branch did not accept being subordinated—or 
even being equal—to the comrades in Athens.534

The new, broader spirit of Spoudastikos Kosmos—in contrast to that of 
Istorikes Ekdoseis and Anagennisi—could be perceived as a step closer to 
that adopted in print by the global New Left. The symbolic capital of the 
older comrades who spent their lives in exile or in prison could not be eas-
ily overlooked and thus confined the PPSPers of Athens. The fact that such 
symbolic capital could not be traced in Thessaloniki, where the old-tim-
ers were far fewer and had no real interaction with the youth,535 gave the 
PPSPers the liberty to create a magazine of their choice.

The Forms of Capital of Istorikes Ekdoseis

I will now analyse the different forms of capital accumulated by Istorikes 
Ekdoseis either at its starting point or through its activity over time. Where 
possible, I will proceed to generalisations regarding the political publishing 
field. Periodising through the first period of Istorikes Ekdoseis from 1963 
until 1967 will provide an overview of the function and internal logic of a 
political publishing house of the time, and of the interaction between pol-
itics and ideology with publishing. The reader should always bear in mind 
that the generalisations are framed within the historical context of the era 
and of Greece. The latter does not necessarily mean that the conclusions 
drawn do not fit other countries or eras. On the contrary, I argue that simi-
larities may be found with political publishing in other countries during the 
long sixties. Moreover, while the characteristics of the political publishing 
field differ significantly from other fields of different space and time, one 
should always use field theory as a guide or general framework rather than 
a set of rules that apply in every case.

534. Y orgos Karabelias, a founding member of PPSP in Athens and contributor of Spou-
dastikos Kosmos implied in his interviews that his comrades in Thessaloniki were more in-
dependent and militant. Yorgos Karabelias, interview with the author, Athens, 28 September 
2012; 30 May 2013.

535.  Pantelis Makris, interview with the author, Thessaloniki,1 August 2011.



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 213

The Human Capital of Istorikes Ekdoseis

I will now give a brief overview of the main agents that constituted the 
human capital of this publishing entity in terms of their political and pub-
lishing prehistory and their position within the publishing entity. After a 
brief overview of their political and publishing past, I will attempt to iden-
tify some basic characteristics concerning the publishing entity’s human 
capital.

Yannis Hontzeas was born in 1930 in Koroni, a village of Peloponnese. 
He was organised into the left-wing movement from the age of eleven un-
til his death in 1994. He found himself in exile from 1947 for his political 
beliefs. He was released in May 1958 and returned to Athens where he had 
lived prior to his exile. In Athens, he was politically active within EDA’s 
youth branch despite his political differences with EDA itself.536 Further-
more, after his release, he occasionally worked as a proofreader and this 
was his only experience in publishing until 1963. Upon his release, he func-
tioned as a member of EDA. In addition, he had language skills, probably 
learned in exile. English was taught by his co-exiles before their capture, 
and it is from them that he probably picked this and other languages up.537 
A quite extraordinary fact is that the majority of his translating work was 
done from French, a language he did not seem to have mastered. Of course, 
as Iordanides noted, many of the texts published by Istorikes Ekdoseis had 
been published in the 1950s by the Morfosi publishing house.538 These first 
translations were often used as a canvas, or a draft, that the translators of 
Istorikes Ekdoseis consulted and tried to improve on. Although it is unques-
tionable that Istorikes Ekdoseis was functioning as a collective, the role of 
Hontzeas as the key agent is indisputable. He was the main translator and 
proofreader.539

536.  Isaak Iordanides “For Yannis Hontzeas”, Proletariaki Simea 12 November 1994 [in 
Greek], accessed 24 May 2017, https://antigeitonies.blogspot.gr/2016/05/blog-post_77.html.

537.  Antonis I. Flountzis, Sto stratopedo tu Ai-Strati, 1950–1962 [At Ai Stratis’s camp, 
1950–1962], Athens: K. Kapopoulos, 1986, 92–95 [in Greek].

538.  Mais, “Marxist–Leninist Publishing”, 39–40, 54 (footnote 104).
539. T here is no reference of proof-readers in any of the published material—while all 

books have the full name of the translator(s) apart from one that only has initials—but through 



214	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

Hontzeas’ comrade in arms, Isaak Iordanides, was not released before 
the abolition of all exile camps in 1962—apart from a one month leave he 
was allowed in 1960.540 Upon his release, he returned to Drapetsona—a 
working-class neighbourhood in the Piraeus district of Athens—where he 
had lived from 1945 and until his exile.541 Iordanides was born in the for-
mer Soviet Union, in 1928, where he and his family had lived until 1939 
when they migrated to Greece. He thus had a good working knowledge of 
the Russian language. His Russian language skills led him to translate a 
few entries for the World Soviet Encyclopaedia —published by the Kypseli 
publishing house from 1963 onwards—the only publishing experience he 
acquired before Istorikes Ekdoseis. 542 As we will detail further below, this 
skill turned out to be very helpful for the “anti-Soviet” Istorikes Ekdoseis. 
He was also politically active in EDA upon his release.

The third member of Istorikes Ekdoseis was Aristidis Tsambazis. It was 
not possible to acquire much information on Tsambazis since he split from 
this political and publishing circle just a few weeks before the military dic-
tatorship of 1967. Thus, the narrative(s) I later present regarding Istorikes 
Ekdoseis and Anagennisi make no reference to him. I discovered his name 
in the archival remainders of Istorikes Ekdoseis and it was then, after I 
mentioned him, that some of his fellow comrades—Isaak Iordanides and 
Roza Economou in particular—began to include him in their oral testimo-
nies.543 He was an older co-exile of Hontzeas and Iordanides—who were 
in their thirties—and was more of an old-school communist.544 He came 

oral testimonies we know that proofreading was taking place primarily by Hontzeas and sec-
ondarily by Iordanides.

540.  “To chroniko tis exorias” [The Exile Chronicle], Musio exoriston [The Exile Muse-
um] [in Greek], accessed 24 May 2017, https://www.exile-museum.gr.

541.  “Perase stin istoria o s. Isaak Iordanides” [Comrade Isaak Iordanides passed into 
history], Laikos Dromos, 30 April 2015 [in Greek], accessed 31 May 2017, http://morfotikese-
kdoseis.gr/?q=content/πέρασε-στην-ιστορία-ο-σ-ισαάκ-ιορδανίδης.

542.  Mais, “Marxist–Leninist Publishing”, 43 footnote 79.
543.  Isaak Iordanides, interview with the author, Drapetsona, 28 September 2012; Roza 

Economou, interview with Konstantinos Lambrakis, Athens, 4 November 2014 (notes kindly 
provided to the author).

544.  Roza Economou, interview with Konstantinos Lambrakis, Athens, 4 November 
2014 (notes kindly provided to the author).



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 215

from the north of Greece and he probably stayed in Athens after his release 
from exile. We cannot be certain when that was but surely after 1956 since 
what unified these co-exiles was their common political stance during the 
1956 debate. Nevertheless, he was the only one with actual experience in 
publishing since he was a door-to-door bookseller, a very typical form of 
employment for former exiles. He promoted the books of Istorikes Ekdo-
seis through his work and contact network. My findings imply that as far as 
the latter is concerned he was not that successful. This was due to the acute 
political confrontation between Istorikes Ekdoseis on one hand and EDA 
and his former comrades, who were now publishers or booksellers, on the 
other. Such was the case of Alexiadis previously presented. These three 
were full-time members of the publishing group and earned their living 
from their work in the political publishing field until 1967.

The fourth key agent was Dimitris Kaniaris. Like Tsambazis, he was 
not active after 1967, passing into oblivion. Kaniaris was an accountant 
and he helped out the publishing entity with his skills in economics and 
finance, organising the accounting and tax procedures. According to Roza 
Economou, Kaniaris supported the publishing activity financially through 
his salary as an accountant.545 There were other members of the political 
entity that helped out in the everyday tasks. For example, according to notes 
found in the archival remainders Alekos [Tegos]—another co-exile of the 
four and who at the time worked as a door-to-door salesman—was helping 
out with external work, such as going to various Athenian bookstores on 
behalf of Istorikes Ekdoseis.546 Isaak Iordanides verified that the name Al-
ekos on the notes probably responds to Tegos, and explicitly stated that he 
was a door-to-door bookseller. Paradoxically, in the Anagennisi review—in 
early 1965—he is referred to as a waiter.547 Ιt can be safely assumed—due 

545.  Roza Economou, interview with the author, Athens, 19 February 2012; Isaak Iorda-
nides interview with the author, 23 February 2012.

546. F older 5, box 483, EDA Archive.
547.  “E oportunistiki igesia tis EDA antimetopizi me “diagrafes” tus sinepis agonis-

tes-meli ke stelechi tis EDA” [EDA’s Opportunist Leadership Faces the Consistent Mili-
tants—Members and Cadres of EDA—with “Expulsions”], Anagennisi, 3–4 (December 
1964–January 1965), 60, 64–65 [in Greek].



216	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

to their content—that the notes with references to Tegos, although undated, 
are from 1967. Therefore, it is probable that two years later Tegos shifted to 
another profession, especially to one dominated by people with his political 
characteristics and background.

The translation weight fell mainly on the shoulders of Yiannis Hontzeas. 
Nevertheless, Roza Economou (a chemist), Costis Papaioannou (an archi-
tect student ), and others helped out with translating as part of their political 
duties. Economou, apart from her translations from English, further sup-
ported the attempt financially through her salary since she worked as a chem-
ist.548 She became an integral part of the initial core thanks to Papaioannou, 
who was expelled from the School of Architecture of the National Technical 
University of Athens due to his student activism reached out to and later on 
joined the political group. His contact was a fellow student of his who was 
already part of the group. Since he was expelled and had a lot of spare time, 
he actively assisted Hontzeas with translations from English to Greek.549

It is evident that the human resources of Istorikes Ekdoseis were limited 
to a number of agents who were ideologically and politically aligned. The 
initial publishing circle of former co-exiles was enriched as their political 
circle expanded. Thus, we find political capital transformed into human 
capital. Through the short overview of each agent’s biography, it is clear 
that their past in publishing was limited—to say the least. Even in the case 
of Aristidis Tsambazis—who had already been a bookseller before the es-
tablishment of Istorikes Ekdoseis—one should not assume he was particu-
larly experienced. Door-to-door bookselling became widely popular dur-
ing the post-War era primarily in Athens and secondarily in Thessaloniki. 
Tsambazis grew up in northern Greece where it is highly unlikely that he 
practised this profession in the interwar years or during the Second World 
War. The translation and proofreading skills of the founding team were lim-
ited, empirical and acquired in unorthodox places, including in exile. The 
group made no use of graphic designers or illustrators.

548.  Roza Economou, interview with the author, Athens, 19 February 2012; Roza Econ-
omou, interview with Konstantinos Lambrakis, Athens, 4 November 2014 (notes kindly pro-
vided to the author).

549.  Costis Papaioannou, interview with the author, Thessaloniki, 8 June 2009.



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 217

Primary Accumulation of Symbolic Capital, Social Capital  

and the Absence of Intellectual Capital

The reaction of EDA cadre Alexiadis, quoted on p. 157, is indicative of the 
reception that Istorikes Ekdoseis’ publishing program received from the 
EDA leadership. This first book was enough for Istorikes Ekdoseis to make 
a name for itself—as well as to create enemies. At the same time, it was the 
source for the initial accumulation of symbolic capital by the collective. 
The heavy volume might have been an economic failure due to its cost. At 
the same time, it was a necessary praxis in order for Istorikes Ekdoseis to 
establish its presence as a distinct agent of the political publishing field. As 
J. B. Thompson put it, “it is important to see that economic capital and sym-
bolic capital do not necessarily go hand in hand”. As he further explains, 
the reason that these two forms of capital do not necessarily intertwine is 
that, as in our case, a firm can successfully build up “substantial stocks of 
symbolic capital” even if it lacks economic capital. This is achieved by 
“gaining a reputation for itself that far exceeds its strength in sheer eco-
nomics terms”.550

The accumulation of symbolic capital was maximised with the pub-
lication of Mao Zedong’s works. Mao Zedong had been an iconic figure 
during the 1960s, connecting his name with the anti-colonial struggles in 
the so-called “Third World” as well as with the Cultural Revolution. Both 
had been influential for the left-wing movements—especially the student 
movement—of the time on a global scale. Becoming the sole Greek pub-
lisher of Mao Zedong's work during the 1960s provided a specialist niche 
to the publishing group. The fact that the publishing firm was indirectly 
recognised by the Chinese further on added value to it.551

The above is supported by a rather unexpected source—Constantine 
“Connie” Poulos, a Greek–American, Pulitzer Prize-winning, liberal jour-

550. T hompson, Merchants of Culture, 9.
551.  Peking Review published a translation of an Anagennisi article in 1966 (“China's 

Great Cultural Revolution Will Decide the Future of the World”, Peking Review 9, no. 50 (9 
December 1966): 18–19.



218	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

nalist.552 Poulos was a correspondent from Greece during the Second World 
War and until the mid-1940s for the Overseas News Agency. In August 
1965, he sent a two-page report from Athens. The very first paragraph of his 
report is about this Marxist–Leninist cell: “Within the Communist Party of 
Greece—which has been an important factor in Greek political affairs for 
over 30 years—a strong pro-Beijing faction is now developing”.553 Poulos 
then goes on to describe the “pro-Moscow” Communist Party of Greece, 
which, according to him, was under pressure from the aforementioned fac-
tion. He makes specific reference to the “large-scale defections from the 
communist-led student organizations” and the alignment of the defectors 
with the pro-Beijing faction. The last half-page of his report is solely on the 
publishing activity of the cell:

A theoretical monthly magazine, titled “Rebirth”,554 appears to be the fulcrum 
of the pro-Peking agitation and propaganda in Greece.

This magazine, which was started less than a year ago follows an unswerv-
ing Chinese communist position. It is a good-sized publication, well-edited, 
and well-printed.

[…]
A publishing firm here, named “Historical Documents”,555 has printed and 

is selling at a low cost — and on the instalment plan — a series of books and 
pamphlets, in Greek, on the Chinese Revolution, Peking’s fight with Moscow, 
Peking’s stand on the Vietnam crisis, etc. Nineteen pamphlets by Mao Tse-tung 
have also been published in Greek by this firm.

It is impossible to determine the strength of the pro-Chinese factor in the 
Greek Left at this time. But is fermenting [sic], and in time will become a serious 
factor in the Greek political situation.556

552.  Poulos was a correspondent from Greece during the Second World War and until the 
mid-1940s for the Overseas News Agency. In 1965, he was the Athens correspondent of the 
North American Newspaper Alliance.

553. F older 18, Box 8, John Poulos and Constantine Poulos Papers TAM.114, Tamiment 
Library and Robert F. Wagner Labor Archive, New York University, New York.

554.  i.e., Anagennisi.
555.  i.e., Istorikes Ekdoseis.
556.  Ibid. Annotation in the original.



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 219

Poulos was most likely covering the Greek political crisis that sparked off in 
July 1965 and ended in August.557 Writing a news report on the Greek Left 
is not unusual; this was the Cold War era and Greece was one of its theatres. 
What is extraordinary is that the “pro-Peking faction” is foregrounded in 
Poulos’s assessment. At the time, the “faction” had no organised presence 
in the mass student movement and no political front. It is unlikely that it 
had more than one or two hundred open supporters. At the same time, the 
“Moscow-oriented” EDA had 22 seats in the Greek parliament, thousands 
of supporters and offices and youth clubs in dozens of cities, towns and vil-
lages. Furthermore, it had labour and student organisations, two daily news-
papers and a number of periodicals and publishing houses that were either 
affiliated directly or belonged to members and supporters. Nevertheless, 
Poulos focused on the minuscule group rather than the established party.

I argue that Poulos’ focus on this group stems from the significant sym-
bolic capital it accumulated through its publishing activity, through which 
the group established itself as a political player within the Greek Left. Its 
distinctive pro-Chinese content, the quality of the publications and the low 
cost—which made it accessible to low-income students—were fundamen-
tal. They allowed the publishing projects to become an important agent of 
the Greek political publishing field and the political group to become one of 
the Greek Left. Negative propaganda on behalf of the Communist Party of 
Greece and the party of EDA also contributed to the group’s accumulation 
of symbolic capital. Dissenters of EDA and the Communist Party of Greece 
would gain knowledge of the group and more specifically its publishing 
activity through the polemics of the former; polemics that were based on 
the publishing activity of the latter.558

557. F or a brief overview of this historical event, see Panos Kontogiannis, “The July 
Apostasy of 1965 in Greece; A Royal Coup Leading to the Regime of the Colonels”, accessed 
10 August 2017, http://www.stichtingjason.nl/the-july-apostasy-of-1965-in-greece-a-royal-
coup-leading-to-the-regime-of-the-colonels.

558.  Each article of EDA and CPG was countered in Anagennisi thus we have a complete 
overview of the range of the polemics. See Anagennisi issues: 2 (November 1964), 5, 8–9, 
83–95; 3–4 (December 1964–January 1965), 19–20, 32–66; 5 (February 1965), 29–48; 6 
(March 1965), 16–37; 7–8 (April–May 1965), 24–30; 9 (June 1965), 6–15, 19, 10–11 (July–
August 1965), 24–26; 12 (September 1965), 1–11, 13; 13–14 (October-November 1965), 



220	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

Poulos’s report is indicative of the symbolic capital the group had ac-
cumulated through its publishing activity. A group with limited financial 
resources, and a relatively small and unprofessional publishing and dis-
tribution mechanism was able to produce relatively high-quality publica-
tions with a very specific ideological and political mark. It could easily 
be considered rather remarkable that this band of unprofessional publish-
ers were considered to produce “well-edited” and “well-printed” material. 
Nevertheless, we must bear in mind that within the political publishing 
field amateurism—and not professionalism—was the predominant feature. 
As we have seen throughout the dissertation, poorly-translated, un-edited 
texts printed on cheap paper were the canon. The fact that the group sought 
to work collectively—despite its limited experience in publishing—con-
tributed to the increased quality of the publishing outcome. This probably 
created a false impression of the actual strength and size of the group.

On the other hand, the specific political and ideological mark made it 
possible for the group to acquire a distinct position within the political 
publishing field despite its lack of other resources and sources of capital. 
Establishing a firm position within the field is essential for a publishing 
agent. It gives the agent credibility, in terms of quality, and it forms an au-
dience for itself.

Symbolic capital had even greater value due to the lack of intellectual 
capital. In a time when the political publishing field was constituted by titles 
coming from Marxist and communist figures—including Marx and Mao, 
Lenin and Ernest Mandel—the lack of copyright led to inability for pub-
lishing groups seeking to acquire and accumulate intellectual capital. In or-
der for a publishing group to be “nominated” as the rightful representative 
of a specific ideological or political trend, it had to cultivate political ties 
with sources of symbolic capital, in this case, the PRC and the CPC. Social 
capital took the form of political ties between international counterparts. 
Social capital was then partically transformed back into symbolic capital 

25–30; 15–16 (December 1965–January 1966), 14–20; 17 (February 1966), 1–15, 17, 19–23, 
28–34; 20–21 (May-June 1966), 23 (August 1966), 21; 26–27 (November–December 1966), 
8–9, 12–13.



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 221

for Istorikes Ekdoseis in relation to its local (Greek) audience), given that 
translated and published texts also carried the aura of the original source 
and the publishing group established itself as the counterpart of the source. 
As we will see later on, during the second period of Istorikes Ekdoseis, there 
was strife as to which group would become the official counterpart of Chi-
na. This was a time when more than one political and publishing group in 
Greece referred to the same ideological current. Therefore, it was crucial to 
develop official ties with China in order to accumulate the symbolic capital 
that only a formal connection could bring.

Economic Capital: The Financial and Commercial Aspect  

of Istorikes Ekdoseis

Istorikes Ekdoseis was initially formed as a corporate entity, a private com-
pany of Hontzeas but was very soon transformed into a general partnership 
among the four aforementioned former co-exiles. According to a hand-
written note, Yannis [Hontzeas] had 35%, Aristos [Tsambazis] had 35%, 
Isaak [Iordanides] had 20% and 10% belonged to Dimitris [Kaniaris]. The 
latter was cross-referenced with Isaak Iordanides’ tax returns for 1966 and 
1967 where he was accountable for his 20% shareholding in Istorikes Ek-
doseis.559 According to Isaak Iordanides, these were all a facade since the 
four of them were disinclined to identify as shareholders, nor did they share 
any dividends. It was not unusual for political publishing entities to osten-
sibly obey commercial and tax law to cover their actual purposes and so 
that they would not find themselves in trouble with the authorities. Even 
Kalvos, which was much closer to a trade publisher in comparison to Is-
torikes Ekdoseis, functioned as a collective both as far as the division of 
labour is concerned and in terms of the payment system, where a standard 
daily wage was paid. The daily wage equalled that of an unskilled worker, 
regardless of the work done and equal bonuses would be given in profitable 
years to every member of the collective.560

559. F older 7, box 483, EDA Archive, ASKI.
560. Y orgos Hatzopoulos, interview with the author, Athens, 21 February 2013. 



222	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

The oral testimony of Roza Economou—a founding member, as men-
tioned—supports the claim of Isaak Iordanides as far as Istorikes Ekdoseis 
is concerned.561 Iordanides had also stressed in his testimony that the early 
troika of Hontzeas, Tsambazis and himself was soon replaced by a wider 
collective in terms of the actual ownership of profits and losses. Even if 
the troika did not share the profits, when there actually were any, it still ran 
the operations by itself during the first months. About a year after the first 
book was out, in the summer of 1964, a number of people—mainly former 
co-exiles of the troika—gathered and decided to form a political organisa-
tion. This Marxist–Leninist cell would launch a monthly review and from 
then onwards the publishing house and the review to be launched would be 
the publishing arm of the cell. Thus, Istorikes Ekdoseis and Anagennisi— 
launched in October that year—ceased being the projects of the troika and 
were now the projects of the cell. The troika continued to work full-time 
on the projects earning a minimum wage from the political group. The cell 
organised members in unions, such as that of waiters, but soon organised 
students. The new members could not actually provide any substantial fi-
nancial support since they were not wealthy, but the broader base expanded 
the audience that the publishing projects could reach and indirectly support-
ed the group in terms of sales.

Less than a handful of members, like Kaniaris and Economou, were 
financial contributors since they had external sources of income. But the 
main members’ contribution was not financial, it was the sacrifice of their 
personal time to support the collective. Not only was there a dearth of eco-
nomic capital for the group, but its target group was equally scarce in terms 
of economic resources. Due to the financial limitation of the target group the 
collective tried to produce cheap editions. It furthermore applied a number 
of policies, such as instalment plans (something common in the Greek pub-
lishing field even today, especially with door-to-door sales), subscriptions 
and discounts.

A full-page advertisement, titled “Interesting Announcement”, was pub-
lished on the back cover of an Anagennisi issue, informing readers of dis-

561.  Roza Economou, interview with the author, Athens, 19 February 2012.



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 223

count and instalment plan policies.562 Four different options were provided. 
At the time, purchasing the whole backlist of Istorikes Ekdoseis cost 900 
drachmas. One could buy a subscription for the full series which would 
provide a 25% discount. An advanced payment of 100 drachmas would be 
made and then 50 drachma monthly instalments would proceed until full 
payment. The whole series would be given to the subscriber upon subscrip-
tion. A similar plan offered a 15% discount for subscriptions of 500 drach-
mas with an advanced payment and monthly instalments of 50 drachmas. 
The third plan, for under 500 drachmas, included a 10% discount, an ad-
vanced payment of 50 drachmas and monthly instalments of 20 drachmas. 
A 40% discount was provided for anyone paying cash. A few months later, 
in October 1965, the collective received a letter from a person claiming to 
be a repeat customer from a rural town in Trikala. He stated he would order 
eighteen titles, so long as the 40% discount for cash payments still applied; 
otherwise, he would not proceed with the order.563 Further on, the group’s 
notes raise the question of discounts for students.564 This was in 1966 when 
the group started attracting dozens of students in Athens and Thessaloniki. 
According to the conducted interviews and my research with respect to 
these students and their socio-economic background, most of them were 
children of left-wingers of the 1940s. Thus, they belonged to persecuted 
families that were often in dire financial straits. Others belonged to families 
coming from the lower middle class while a very small percentage of them 
belonged to higher socio-economic strata.565

In conclusion, the lack of economic capital was common ground for 
most of the political publishing field agents. This was related not only to the 
lack of accumulated economic capital to be invested in the first place—due 
to the fact that most of the agents were left-wingers coming from exile or 

562.  “Endiaferusa Anakinosi”, Anagennisi 9 (June 1965), back cover.
563. F older 7, box 483, EDA Archive, ASKI.
564.  Ibid.
565.  According to my research, only one full member, Tasos Darveris, and one affiliated 

with the student arm of the group, Alkis Sachinis, came from wealthy families. Some, like 
Pantelis Makris, abandoned their studies for long periods of time to work in order to support 
themselves.



224	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

having served long prison sentences—but also to the limited resources of 
the reading audience. The cheap editions should be assessed in a strictly fi-
nancial context but also in a cultural one. Left-wing publishing was viewed 
by its agents as a means for educating the masses. This is an integral char-
acteristic of left-wing political culture worldwide. Publishing was part of a 
political culture and its educational aspect that complemented one another. 
The historian Paul Buhle, once a leading member of the SDS in the United 
States, recalled his memories from the 1960s:

The available Marxism of the early and middle 1960s at large, offered in pam-
phlets and study groups, was too often a “party Marxism” of various left entities, 
and theoretically limited by almost any measurement. The purpose of “party 
Marxism” was to create loyal cadre, not to encourage creative, let alone inde-
pendent, thinking.566

Buhle’s assessment, based both on his professional expertise as a trained 
historian and his own personal background—being affiliated with the US 
New Left of that time and its publishing activity—is more evidence of the 
mentality of the agents of the field. Their main purpose was to use pub-
lishing as a means of converting the readership to their ideas and not to 
gain profit. Thus, cheap editions were not only an economic strategy but a 
way to reach a wider audience of potential followers. Trade publishing’s 
“merchants of culture”, as J. B. Thompson put it, are political publishing’s 
“prophets of the revolution or radical change”.

Human Capital Compensates for the Lack of Economic Capital

In trade publishing, it is economic capital that affords the publisher the op-
portunity to expand its business cycle. Taking under consideration the fact 
that, at this time, Istorikes Ekdoseis, and the vast majority of the field per 
se had no obligation to pay royalties, economic resources were mainly used 
in order to pay for the production, i.e., printing and binding, cost, as well 

566.  Salar Mohandesi (interviewer), “Building Radical America: An Interview with Paul 
Buhle”, Jacobin online, accessed 22 August 2017, https://www.jacobinmag.com/2015/09/bu-
hle-new-left-antiwar-sds-civil-rights.



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 225

for the translation and editing, since it exclusively focused on publishing 
translated works. While the relatively inelastic production cost still had to 
be paid, the labour cost, as in translation fees, was minimised while the 
translating supply increased. The expansion of the original political group 
with the influx of younger and more educated members became the accu-
mulated human capital.

The increase in human capital offered the publishing group the means to 
expand its publishing list with more titles since its translator team basically 
tripled. While Hontzeas remained the key translator, the new team members 
meant more titles could be translated and added to the list for publication. 
Roza Economou became an integral part of the group as early as 1964 and 
contributed financially, as we have noted, but mainly as a translator. After 
his expulsion from the School of Architecture in Athens, Costis Papaioan-
nou became an unpaid full-time translator for the group. Thus, the initial 
translators’ duo of Hontzeas and Iordanides, now also included the very 
active Roza Economou and Costis Papaioannou as well as Elias Moutopou-
los and K[ostas] Georgiou. Elias Moutopoulos was an architect student in 
Thessaloniki. There is no further information on Georgiou. The new team 
members also meant translations from English could be produced; until 
then only translations from French had been possible.

Attracting new cadres through spreading the revolutionary word meant 
political groups could gradually accumulate human capital as a substitute 
for the lack of economic capital. The radicalisation of students during the 
long sixties was crucial here. Highly educated human resources, often mul-
tilingual, joined publishing entities, supplementing the older generation of 
left-wingers who often had a “working knowledge” of the language they 
were translating from, but little training in professional translation. Part of 
the audience (social capital) were transformed into unpaid translators (hu-
man capital) for the group.

The Abrupt End of the First Phase of Istorikes Ekdoseis

On 21 April 1967, a military coup took place in Greece, launching an au-
thoritarian regime that came to be known as the colonels’ dictatorship, 



226	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

which would rule for seven years. Iordanides was captured on the first day 
of the coup and was subsequently exiled to the island of Leros. Hontzeas, 
Economou and Panayiotis Kyriazis, another member of the political—but 
not the publishing—group, met at the offices of Istorikes Ekdoseis. They 
destroyed part of the archive that contained references to names and ad-
dresses of people affiliated with the group and then went underground.567 
The stock of the various publishing projects was confiscated by the regime 
but resurfaced a few years later—during the dictatorship—in the Athenian 
flee market of Monastiraki. There was even a debate as to whether the civic 
police had channelled the confiscated stock of left-wing books and peri-
odicals to the market in order to track and trace the audience. More likely, 
some police were just looking to make a little extra money on the side.568 
The regime was not that thorough in its confiscation protocols. Hundreds 
of indexed books could be found in town bookstores569 or were even left at 
bookbinders and other shops.

Iordanides recalled receiving a call in 1974—just after the collapse of 
the dictatorship—from the bookbinder with whom Istorikes Ekdoseis used 
to collaborate in the pre-dictatorship period. The bookbinder notified Iorda-
nides that there were hundreds of copies belonging to the publishing firm 
that had remained there during the dictatorship and asked what the firm 
would like him to do with them.570 In 1974, Teos Romvos who established 
Octopus Press—the first anarchist bookstore in Greece, in Exarchia—re-
called a similar experience. When he entered the space he had secured to 
establish his bookstore, he found a stock of Istorikes Ekdoseis books. He 
incorrectly recalled one of them being written by Hontzeas, probably con-
fusing the customary translator of the group with the author. According to 
his telling, he posted an announcement that he would give the books for 

567.  Roza Economou (Athens, 19/02/2012).
568.  Isaak Iordanides (Drapetsona, 23 February 2012, 28 September 2012). Axelos, Pub-

lishing activity and circulation of ideas in Greece, second ed., Athens: Stochastis, 2008, 75–76 
[in Greek].

569.  Pappas, Metaxi Gutemvergiu, 23.
570.  Isaak Iordanides (Drapetsona, 23 February 2012).



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 227

free and many Maoists entered his shop for the first (and last) time to take 
him up on his offer.571

The Group Goes Underground:  

Publishing During the Dictatorship

Members of the student youth of the group were able to reach the now 
clandestine members of Istorikes Ekdoseis.572 At this meeting, it was de-
cided that a small number of younger members would flee the country and 
setup anti-dictatorship groups abroad, beginning in Paris, where a number 
of their comrades were already based. Hontzeas, Economou and the rest of 
the group would stay in Greece and try to establish a clandestine group.573

The group established abroad was named Agonistiko Metopo Ellinon 
Exoteriku (Antiimperialistiko–Antifasistiko) [Militant Front of Greeks 
Abroad (Anti-Imperialist–Anti-Fascist)] or AMEE and had branches in 
France, Italy, Germany, Canada, Poland and Sweden.574 It initially pub-
lished typewritten and mimeographed monthly information bulletins in 
Greek, and occasionally in the language of the host country.575 AMEE re-
produced a limited number of Istorikes Ekdoseis pamphlets regarding Mao 
Zedong works. It later published Laikos Dromos—from December 1967—
as a monthly political review and it used the name as its imprint. Prior to 
Laikos Dromos, the group published Salpisma.576 Salpisma was the publi-
cation of a group of mainly graduate students in Paris who were linked with 

571. T eos Romvos and Hara Pelekanou (Athens, 25 September 2012).
572. Y orgis Provelegios (Athens, 10 October 2012)
573.  Roza Economou (Athens, 19/02/2012) and Yorgis Provelegios (Athens, 10 October 

2012).
574. Y orgos Vavizos wrote about his recollections as an AMEE member in Etsi Denotan 

i Karbonara… that is literally translated as How the carbonara was tempered. This is an iron-
ic paraphrase of the classic Soviet work How the steel was tempered by Nikolai Ostrovsky.

575. T he branch of AMEE in Italy published some bulletins in Italian. According to one 
of the leading cadres of the branch, Stelios Manousakas, the key reason they published the 
Italian copies was to gather money for their cause. Stelios Manousakas (Athens, 21 May 2011, 
25 June 2013)

576.  Salpisma may be translated as blare or trump.



228	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

Istorikes Ekdoseis and Anagennisi. The group published the first issue of 
Salpisma —typewritten and stapled, with a handmade cover—sometime 
before the coup.577 The second issue was published in May 1967 with the 
same printing technique. A special edition followed in September 1967 
which comprised a single article written by Hontzeas and titled "Letter from 
Greece” [in Greek].

Laikos Dromos was printed in Italy or France, but its covers were often 
created in France even when the issue was printed in Italy. AMEE’s Paris 
branch had a dual luxury—use of the infrastructure available for students, 
such as, art and design studios, as well as having in its ranks architects and 
students of architecture who had developed a sense of design as well as the 
required skills.578 AMEE from 1972 onwards published a monthly news-
paper, Laiki Enotita,579 printed in Italy and then distributed Europe-wide 
and beyond. Many of these publications were reprinted in miniature form, 
smuggled into Greece and distributed in clandestine circles.580

Hontzeas organised a small clandestine group in Greece, mainly in Ath-
ens. The group was soon named OMLE. Apart from Laikos Dromos that 
was published abroad, OMLE published a mimeographed monthly infor-
mation bulletin that was soon replaced by the monthly newspaper Proletar-
iaki Simea. Both publications were produced and distributed underground 
in Greece and issues were also sent to the OMLE and AMEE branches 
abroad, which often reprinted articles in the publications they produced in 
their respective countries.

577. T he issue is undated but is clearly written and printed before the coup. The last facts 
mentioned took place on early February 1967.

578.  Ibid.
579.  Popular Unity.
580.  Stelios Manousakas (Athens, 21 May 2011, 25 June 2013); A presentation on this 

clandestine network of production and distribution of miniature pamphlets was given by me; 
Christos Mais, “Mixing Revolution and Pleasure: Visiting Greece during the Colonels’ Dic-
tatorship (1967–1974)”, Between Education, Commerce and Adventure. Tourist Experience 
in Europe since the Interwar Period, Thomas Mergel / Nikolaos Papadogiannis, Institut für 
Geschichtswissenschaften, Humboldt Universität zu Berlin; Maren Möhring, Zentrum für 
Zeithistorische Forschung Potsdam, 19 September 2013.



Chapter 4 Books and Politics: The Case of Istorikes Ekdoseis	 229

Concluding the First Istorikes Ekdoseis Period 

One of the conclusions that emerges at first glance by exploring the remain-
ders of the archives is that in practice there was no actual division of labour 
between the different publishing and press projects.581 In theory, Yiannis 
Hontzeas was in charge of Istorikes Ekdoseis and Isaak Iordanides was 
in charge of the monthly review Anagennisi launched in October 1964. 
Both were supposed to be managing the weekly newspaper Laikos Dromos 
launched in January 1967. In practice, the political group functioned as a 
publishing collective.582 In other words, the political group behind the pro-
jects worked in a more or less unified way in order to process the workload.

The group focused on publishing translated texts from China. While not 
exclusively so, the choice of Chinese texts was primarily a political one. 
The group, which began as a book publishing project, later expanded its 
remit, publishing a monthly review and at the end, a weekly newspaper. 
From the very beginning, however, it aspired to become a political entity. 
Its publishing choices thus cannot be seen and assessed strictly as such but 
within a political context. It managed to acquire publishing and political ties 
with its Chinese counterparts. This gave it both access to original sources to 
translate and publish, but more crucially it enabled the group to accumulate 
symbolic capital.

Indeed, in the end, it all came down to symbolic capital. Symbolic cap-
ital enabled the initially small core of former exiles to accumulate human 
capital, mainly highly educated university students, which provided a 
much-needed counterbalance to the dearth of economic capital. The politi-
cal ties that the group acquired with China were transformed into symbolic 
capital. And the bonds it made with a part of its readership, gradually incor-
porated into the group, were transformed into human capital.

The colonels’ dictatorship forced the closure of all the projects launched 
in 1967. Key members of the political group were caught and those who 
avoided captivity went underground. The publishing group remerged di-

581. F olders 5–7, box 483, EDA Archive.
582.  According to the information printed in Laikos Dromos, a committee was in charge 

of the edition.



230	 THE GREEK POLITICAL PUBLISHING FIELD DURING THE LONG 1960s

rectly after the coup as a clearly political group but kept one of the brand 
names, Laikos Dromos. The reason the group did not revive the publishing 
projects from before the dictatorship is probably that it did not want to 
create a direct affiliation of the pre-dictatorship members with the clandes-
tine organisation. This would be incriminating and would have jeopardised 
both its previous membership and those who were now underground by 
linking its legal publishing and political activity prior to the coup with its 
underground activity. The use of Laikos Dromos as the name of a monthly 
review, as well as the reprinting of Istorikes Ekdoseis works and a number 
of publications that were mere collections of Anagennisi articles, created a 
sense of continuity and the transfer of the pre-dictatorship symbolic capital 
to the new ventures and projects at the time of the junta.


