Cover Page

The handle http://hdl.handle.net/1887/20494 holds various files of this Leiden University
dissertation.

Author: Hoeven, Regina van der
Title: Het succes van een kwaliteitskrant : de ontstaansgeschiedenis van NRC Handelsblad
Issue Date: 2012-11-01


https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1
http://hdl.handle.net/1887/20494
https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1�

Summary

Since the nineteenth century there have been two national newspapers in
the Netherlands with a liberal ideology, the Algemeen Handelsblad based
in Amsterdam (1828) and the Nieuwe Rotterdamse Courant (NRC, 1844)
with its headquarters in Rotterdam. In the first half of the twentieth cen-
tury the publishers of these two newspapers made various bids to achieve
a merger. Time and again open-minded individuals who regarded two
newspapers with similar aims in such a small language area as being an
unnecessary waste of resources made overtures. On every occasion how-
ever these attempts were blocked by local chauvinism.

During the 1920s and 1930s the company that published the Nrc grew
into a major concern through takeovers of a number of different papers.
The managers of the Handelsblad on the other hand failed to broaden the
basis for their newspaper. After a number of failed attempts at a partner-
ship in the Amsterdam newspaper world, the managers of the Handels-
blad turned in desperation to the company in Rotterdam. The editor of
the Handelsblad, C.A. Steketee, wanted above all to found a single large
liberal newspaper merging both journals. He realized that in the near fu-
ture the economic need to combine forces would only intensify. As na-
tional evening papers, the Nrc and the Handelsblad had an unfavourable
position in the advertising market and this was likely to get even worse
with the introduction of TV advertising. But the editor of the Nrc, A.
Stempels, saw the Handelsblad as less prestigious than his own paper,
while the deputy editors of the Handelsblad in turn felt little enthusiasm
for the plans for a merger. All that was achieved in 1964 therefore was a
merger of the two companies that owned the newspapers. The founding
of the Nederlandse Dagblad Unie (Npu) - the Netherlands newspaper
union - meant that the two liberal journals were brought under one roof.

545



During the second half of the 1960s the editorial staff of the two papers
worked with might and main for the survival of their own journals. In
this they were unsuccessful and both the Handelsblad and the Nrc
booked losses. Disastrous results in 1969 led to the NpDu board taking de-
cisive action the following year, forcing the two papers to merge.

The aim of the merger was to produce the ultimate quality newspaper.
This marketing-based concept meant a journal that would address the
upper echelons of newspaper readership; early on however in the merger
negotiations both editorial boards deployed the term to express their
ambition to publish the best newspaper in the Netherlands. In order to
highlight the fact that the new journal would be more than the sum of its
parts, the editors argued that a new name was needed. The owners were
underwhelmed by this proposal however. To keep advertizers and sub-
scribers on board the title of the journal would be a simple merger of the
old titles - Nrc Handelsblad.

Despite the ambitious aims of the merger, concerns about the future con-
tinued to prevail. The journalists feared for the continuance of their
newspaper. The managers too did not disguise their doubts about the pa-
per’s ability to survive. In the outside world the Nrc Handelsblad was
greeted with scepticism. There were no great expectations from a fusion
of two papers, both needy, which had made unsuccessful attempts to
reinvent themselves during the 1960s. In other media jokes were made
about the ‘quality’ paper, the birth of which was confidently proclaimed
by the joint board of editors. Some of the leading players themselves had
serious doubts about the potential of the venture. During the merger dis-
cussions H.J.A. Hofland, the editor of the Algemeen Handelsblad, made a
drawing of two ships heading for the rocks. According to him the merger
was like welding two wrecks together on the high seas in a force ten gale.
Many talented reporters abandoned the sinking ship, seeking a safe
haven elsewhere in the world of journalism.

How was it then that the new merged newspaper proved such a success?
Why did the Nrc Handelsblad achieve in the 1970s what the two original
papers had separately failed to realize in the previous decade? This ques-
tion is the main theme of this dissertation.

To answer it a study has been made first of the two newspapers in the
1960s and then of the merged journal in the 1970s. NrRC policy in the
1960s aimed at continuity. While society was undergoing rapid change
due to increasing prosperity, individualization and secularization, the

546



NRc remained virtually unchanged. Editor-in-chief Stempels saw the
heyday of the Nrc in the 1930s as his model and was suspicious of inno-
vations - in his eyes change could easily mean lower standards. As a re-
sult the journal lost touch with the times and became an anachronism.
Virtues such as reliability and comprehensiveness that had traditionally
been typical features of the Nrc degenerated into dullness, formality and
a lack of topical appeal. The paper began to pay the price for this in 1967
with a sharp decline in subscriptions.

The reversal came in 1968, after a palace revolution in which deputy
editor J.L. Heldring seized power. Under his direction the editorial staff
was drastically reorganized and the newspaper was modernized. With a
more professional working approach, the Nrc started to conform to
modern journalistic practices - the front page for instance reflected the
most important news items of the day and political commentary was
now consigned to the newly introduced opinion page. The journalistic
style of the Nrc meanwhile did not change in essence, remaining distant,
impersonal and elitist.

The Algemeen Handelsblad in Amsterdam found itself in an entirely differ-
ent situation. During the 1960s Amsterdam was the scene of happenings
and demonstrations. The Handelsblad, which throughout the twentieth
century had been more conservative than its kindred paper in Rotterdam,
was thus much more emphatically confronted with the movement of the
1960s. From 1960 onwards moreover editor-in-chief Steketee deliberately
turned to new, youthful talent for the Handelsblad and created space for
unorthodox initiatives. At the same time he left the old guard on the edito-
rial staff in their posts, something that gave the paper a schizoid character.
As the deputy editor, Henk Hofland said, quoting Goethe’s Faust, two souls
dwelt in the breast of the Handelsblad.

In the coverage of the Provo movement it was clear that a new sort of
journalism was cautiously making its entry in the columns of the Han-
delsblad. Provo was a small group of young anarchists, who succeeded
with inventive, non-violent actions in provoking the authorities in
1965/66 to such an extent that the Netherlands was faced with a serious
political crisis. Young journalists of the Handelsblad like Hans van Mier-
lo were affected by the street protests and by the disproportionate vio-
lence of the police response. They tried to define this new social phenom-
enon, even giving space to the protestors in their columns. The Nrc on
the other hand relied purely on official sources in its coverage of the Pro-
vo movement. All they did was reproduce the statements of the estab-

547



lished institutions - the local authorities, the police and the courts. The
NRc showed no concern for the motives of Provo, leaving its readership
inadequately informed about what was going on in society.

Meanwhile a large section of the subscribers of the Handelsblad did not
appreciate that the views of the 1960s movement were being aired in their
paper. The commissioners of the company also rose up in arms against
this perversion of their preferred organ. The Handelsblad in the 1960s saw
two groups set on a collision course — on the one hand were the innova-
tive, mostly young journalists while on the other was the old guard on the
editorial staff, the commissioners and the majority of the readership.
Steketee tried to mediate between the two parties. His approach confirms
the theory that Schuyt and Taverne propagated in their study of the land-
mark year 1950 that the rapid reversal in standards and values that oc-
curred at the end of the 1960s was not caused by the accommodating atti-
tude of the authorities towards the demonstrators, but by the intervention
of a third group which in varying guises tipped the balance of advantage
in favour of the innovators.

Steketee was dismissed in 1968 by the NDU board in favour of deputy ed-
itor Hofland, who took control of the Handelsblad with A.S. Spoor. Un-
der these two editors the innovative spirit definitively became dominant.
In 1969 everything possible was done to save the Handelsblad, but the
radical metamorphosis that the paper underwent turned in Hofland’s
words into a ‘salto mortale’ The old subscribers no longer saw their views
reflected in the paper and cancelled their subscriptions in large numbers,
while it was still too soon for the paper to win over new target groups.

The reorganization of the Nrc under Heldring was accompanied by a
slight rise in the number of subscriptions - but nowhere near enough to
get the paper out of the red. At the end of March 1970 both editorial
boards were informed by the management of the need for a merger be-
tween the two journals. A few days later they met at a neutral location in
Noordwijk to plan the concept of the new paper. It was Spoor who took
the initiative. He was the only editor actively to welcome the fusion, ea-
ger as he was to seize the opportunity to produce a newspaper that was a
cut above the normal level of Dutch journalism.

The concept for the new paper drawn up in Noordwijk clearly bore the
stamp of the Handelsblad. The dated, more distant, institutional and elit-
ist journalistic style of the Nrc was defeated. It was the new, more inter-
pretative and proactive journalism of the Handelsblad that was at stake in
the merger. The key posts in the new paper were also occupied by leading

548



figures from the Handelsblad. Economically however, it was Rotterdam
that dominated and this was where the paper was also based. Protests
from journalists of the Handelsblad that the newspaper belonged in the
capital were to no avail.

In the first years a great gulf existed between the ideals as stated in the
merger and the newspaper as it appeared in practice. The editorial staff of
NRc Handelsblad was weak. A fair proportion of the talented Amsterdam
journalists had refused to go to Rotterdam and sought employment with
other organs. Many of the remaining editors were insufficiently trained
to meet with modern journalistic standards or else they quite simply
lacked the talent. The paper was plagued with a dramatic decline in sub-
scriptions and advertisements. But the editors could hold on to the un-
shaken faith chief editor Spoor had in the right to exist of the paper he
envisioned. He was able to attract talented journalists. The editor of the
Leidsch Dagblad, Rob Soetenhorst, for instance, was brought in as head
of the news desk. He doubted whether the paper would survive but was
eager to work with the inspiring Spoor.

By the mid-1970s the greatest problems had been overcome and the
paper began to comply with the ideal of a quality paper as envisioned dur-
ing the merger negotiations. Key concepts were independence, proactive
journalism and a thematic expansion of the news coverage.

In 1973 for the first time the paper made a profit for the company,
mainly as a result of increased revenues from advertising. From 1974 on-
wards the number of subscriptions also grew. An important explanation
for the turning point in the number of subscriptions was the closure of
the Catholic daily De Tijd. This left the Nrc Handelsblad as the only na-
tional evening newspaper and the only journal that addressed the upper
sectors of the market. In terms of its journalism Nrc Handelsblad set a
standard for the press from the end of the 1970s onwards. The goal of
making the NrRc Handelsblad a quality paper in a new sense of the word
had been achieved.

We will conclude with a short reflection on the causes of the eventual
success of Nrc Handelsblad. Firstly it should be stated that the social de-
velopments that revolutionized society in the 1960s created a market for
the quality paper that Spoor in particular had in mind. Increasing pros-
perity in combination with the mass influx of students in higher educa-
tion gave rise to an intellectual middle class. With large groups of people
abandoning the faith and ideology they had been raised in, a market was

549



created for a secular and independent newspaper with a well-to-do edu-
cated readership. The cast-iron formula of the paper related well to the
interests of the new intellectual middle classes. Nrc Handelsblad offered
this highly educated group more political and foreign news and more art
and culture than any other newspaper. The Cultural Supplement which
the paper issued every Friday was a novelty in Dutch journalism.

Finally editor-in-chief, André Spoor played a crucial role in the suc-
cess story. It was largely he who was the inspiration behind the newspa-
per. His firm belief in the journal’s raison détre gave editors something to
hold on to in the difficult early years. Of course he could not have pulled
it off without a number of key figures, but it was Spoor who inspired
these people and won their loyalty.

550



