Cover Page

The handle http://hdl.handle.net/1887/20494 holds various files of this Leiden University
dissertation.

Author: Hoeven, Regina van der
Title: Het succes van een kwaliteitskrant : de ontstaansgeschiedenis van NRC Handelsblad
Issue Date: 2012-11-01


https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1
http://hdl.handle.net/1887/20494
https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1�

7

Samenwerking en ‘sabotage’.
Voorspel van de fusie

7.1 Redactionele samenwerking

7.2 De politieke redactie

7.3 Correspondent te Bonn

7.4 De ‘Plasmolen-putsch’. Stijkels greep
naar de macht






Een van de adviezen van J. Walter Thompson die de directie en hoofdre-
dactie van het Handelsblad ter harte hadden genomen, was het creéren
van ‘rumour around the brand’ Zo werd er soms open huis gehouden:
opinieleiders, kunstenaars, schrijvers, politici en journalisten van andere
kranten werden uitgenodigd voor een ontvangst in het gebouw van Cuy-
pers, dat zich daar met zijn grote hal, trappenhuis en gangen uitstekend
voor leende. Tijdens zon ontvangst zaten de hoofdredacteuren Hofland
en Spoor samen op een tafel in de hal, enigszins baldadig van de drank,
die bij deze gelegenheden geschonken werd. Arie de Kool, redacteur we-
tenschap en techniek van de Nrc, had het ongeluk langs de tafel te lopen
en het mikpunt te worden van een grap. Of Hofland hem nu om een
vuurtje vroeg voor zijn sigaret en hem vervolgens sommeerde door te lo-
pen met een ‘Ingerukt, mars!” zoals Spoor zich herinnert, of dat Hofland
de wetenschapsredacteur toevoegde: “Wat je in je kanarieboekjes leest,
moet je niet in de krant zetten, zoals Hofland zelf bijstaat, De Kool voelde
zich ernstig beledigd. Op het thuisfront deed hij zijn beklag bij de hoofd-
redactie, die het incident hoog opnam. Heldring hing de volgende mor-
gen spinnijdig aan de telefoon, herinnert Spoor zich.® Hofland was be-
reid zijn excuses te maken, waardoor de gemoederen in Rotterdam weer
tot bedaren kwamen.

De schoffering van De Kool door Hofland was tekenend voor de ver-
houding tussen de beide kranten aan het einde van de jaren zestig. Maak-
te men zich bij het Handelsblad vrolijk om de stijve NRc, bij de NrRC vond
men zulke grapjes ongepast en had men in het algemeen weinig waarde-
ring voor de losbollen van het Handelsblad. Over en weer was er onmin
en onbegrip, maar vooral ook desinteresse. Op beide redacties was men
gericht op het redden van de eigen krant en hield men zich met de con-
current uit eigen stal nauwelijks bezig. Toch hadden de twee kranten
sinds zij deel uitmaakten van hetzelfde concern wel met elkaar te maken.
Bij de oprichting van de NDU in 1964 was door de directies namelijk een
bepaalde mate van redactionele samenwerking voorzien. Volgens een
rapport dat beide directies in aanloop naar de fusie van de bedrijven op-
stelden, zou deze samenwerking 20 procent op de redactiebudgetten be-
Sparen.?

Wat moest de redactionele samenwerking behelzen? Uitgangspunt van
de directie en hoofdredacties was dat het eigen karakter van de kranten

323



er niet door mocht worden aangetast.> Dat gevaar was het minst groot bij
samenwerking op het gebied van de nieuwsvoorziening: waarom zou iets
dergelijks als een jaarverslag van een bedrijf voor elke krant apart wor-
den samengevat? Hier leek een grotere efficiency mogelijk die niet ten
koste ging van het eigen karakter van de kranten. Daarnaast was het de
bedoeling dat de twee kranten correspondenten zouden gaan delen, zo-
wel in het binnenland als in het buitenland.

De samenwerking tussen beide bladen die na 1964 — zij het moeizaam -
op gang kwam, betekende een confrontatie van twee culturen: die van
het zich vernieuwende Handelsblad en die van de veel minder door de
beweging van de jaren zestig aangeraakte Nrc. Paradoxaal genoeg waren
het juist de redacteuren die voor beide kranten gingen werken, en daar-
mee dus de eenvormigheid van de kranten bevorderden, die de verschil-
len tussen beide bladen markeerden. Van eenzelfde correspondent of re-
dacteur werden namelijk vaak heel verschillende artikelen in de twee
kranten opgenomen. De afwijkingen weerspiegelden het verschil in po-
litieke koers en journalistieke stijl tussen het Handelsblad en de Nrc, zo-
als we in het navolgende zullen zien.

De twee hoofdredacties was bij de oprichting van de NpU beloofd dat een
deel van het met integratie bespaarde geld aangewend zou worden voor
het verbeteren van beide kranten. Dat gebeurde ook daadwerkelijk. Zo
werd Eddy Lachman vaste correspondent in Washington voor beide
kranten, die zich tot dan toe alleen in New York een medewerker hadden
kunnen veroorloven. Lachman was een veelzijdig journalist. Met zijn
scherpe analyses was hij altijd een van de gezichtsbepalende redacteuren
van de buitenlandrubriek van het Handelsblad geweest. Als reisredac-
teur was hij vermaard geweest om zijn reportages van literaire kwaliteit;
als correspondent in Bonn en Parijs had hij geéxcelleerd dankzij zijn goe-
de contacten. Dat hij nu in Washington werd gestationeerd, was een be-
wijs van het feit dat de NDU op redactioneel terrein voor beide kranten
wel degelijk ook een meerwaarde betekende.

Geur

Bij de oprichting van de NpU in 1964 mocht dan wel besloten zijn door
de directies dat de twee redacties tot op zekere hoogte zouden gaan sa-
menwerken, in de praktijk kwam daar aanvankelijk weinig van terecht.
Op de jaarlijkse redactievergadering van 1965 stelde Steketee, toen nog
hoofdredacteur van het Handelsblad, vast dat ‘nog weinig concreets tot

324



stand gebracht’ was op het gebied van samenwerking.* Weliswaar werk-
ten de meeste correspondenten in het binnenland inmiddels voor beide
kranten en was er een rechtstreekse telexverbinding tussen beide kranten
ingesteld om gegevens zoals beurs- en scheepvaartberichten en examen-
uitslagen uit te wisselen, maar andere pogingen tot samenwerking waren
stukgelopen op weerstand bij de redacteuren. Op het gebied van kerk en
onderwijs en op het gebied van sport was er overleg gevoerd over samen-
werking, maar in geen van beide gevallen had dat geleid tot integratie
van de werkzaamheden.s Over de geringe bereidheid tot samenwerken
zei Steketee in zijn toespraak op de redactievergadering: Tk weet dat er
onder ons zijn die met tegenzin meewerken aan welke uitvoeringsmaat-
regel ook. Ik weet dat er onder ons zijn, die tegen contacten met onze
Rdamse confréres een zekere aversie hebben. [...] Een commissaris zei
hierover: je moet eerst eens wat aan elkaar kunnen ruiken. Dat de geur
steeds even lekker is geweest, wil ik niet beweren. Dat geldt natuurlijk
over en weer. Maar de meeste geuren wennen ten slotte, hield Steketee de
redacteuren van het Handelsblad voor.*

Dat de directie in Rotterdam niet tevreden was met de voortgang die op
het gebied van de redactionele samenwerking was gerealiseerd, laat zich
raden. Directievoorzitter Pluygers vond dat de samenwerking veel ver-
der kon gaan zonder dat het karakter van de kranten in gevaar kwam.
Wat de financiéle en de Haagse redacties betrof, stond hem volledige in-
tegratie voor ogen. Op de commissarissenvergadering van 28 juni 1967
stelde Pluygers voorbarig vast dat de financiéle berichtgeving vanaf sep-
tember grotendeels zou worden verzorgd door het Handelsblad. Steketee
ontkende onmiddellijk dat dit afgesproken was. Volgens de hoofdredac-
teur van het Handelsblad was men slechts een zekere arbeidsverdeling
overeengekomen op het gebied van het samenvatten van jaarverslagen
en het bezoek aan aandeelhoudersvergaderingen. De bezetting van beide
financiéle redacties zou daardoor met één redacteur kunnen verminde-
ren.’

In dezelfde vergadering deelde Pluygers de commissarissen mee dat
de Haagse redacties van beide kranten samen waren ondergebracht in
het gebouw van Het Vaderland aan de Parkstraat. Pluygers sprak daarbij
de verwachting uit dat de gezamenlijke huisvesting de samenwerking ten
goede zou komen. Een bezoek van Pluygers aan de Parkstraat was voor
hem echter een teleurstellende ervaring. De gezamenlijke redactiezaal
bleek door een grote stalen archiefkast in tweeén gesplitst te zijn. Volgens
de parlementaire redacteur van het Handelsblad, Pim Waanders — de-

325



zelfde die begin jaren zestig als binnenlandredacteur bij de Nrc werkte -,
was dit het werk van de Haagse NrRc-redacteuren. Waanders staat nog le-
vendig voor de geest hoe Pluygers bij het zien van de aangebrachte schei-
ding in woede uitbarstte. Hij hield een tirade over het saboteren van de
samenwerking, waarbij hij zijn toorn tot verontwaardiging van Waan-
ders en zijn Handelsblad-collega’s ook over hen uitstortte.®

326




7.2

De politieke redactie

De gezamenlijke politieke redactie van de Nrc en het Handelsblad was, net als de rest van de
Haagse redactie, gevestigd in het pand van Het Vaderland aan de Parkstraat te Den Haag.




De Haagse redacties werden uiteindelijk in het najaar van 1969 geinte-
greerd - beide kranten behielden wel een eigen parlementaire redacteur.®
De Nrc zonder zelfstandige parlementaire redacteur was voor Stempels
ondenkbaar. Wat de oudste hoofdredacteur van de Nrc echter niet had
kunnen tegenhouden was de instelling van een politieke redactie. Bij het
Handelsblad bestond al langer de wens om meer aandacht te schenken
aan politieke ontwikkelingen buiten het parlement. Tenslotte deden de
meest opvallende ontwikkelingen op het politieke vlak zich in die jaren
buiten het Binnenhof voor: burgers gingen de straat op om te demon-
streren; jongeren probeerden de politiek te beinvloeden met sit-ins en
bezettingen; partijen werden met interne opstanden geconfronteerd en
nieuwe partijen werden opgericht. Stempels wilde de partijpolitieke ont-
wikkelingen het liefst negeren - hij stond op het standpunt dat pas als
een mening in het parlement werd verkondigd deze voor de krant van
belang was. Maar met goedvinden van zijn collega-hoofdredacteur, Hel-
dring, werd besloten binnen het kader van de NpU een politieke redactie
op te richten. Terwijl de twee Haagse redacties van beide kranten werden
samengevoegd, werd de samengevoegde redactie dus tegelijkertijd met
twee redacteuren in een nieuwe functie uitgebreid. Wederom een illus-
tratie van het feit dat de NDU niet alleen samenwerking omwille van be-
zuiniging betekende, maar ook samenwerking omwille van verbetering.

Voorbode

Als chef van de politieke redactie werd J.J. Vis aangetrokken, parlemen-
tair redacteur van de gpp. Voor die redacteuren die sterk hechtten aan
het zelfstandig voortbestaan van de eigen krant, was zijn komst een sig-
naal van naderend onheil: Jan Vis was de eerste redacteur die door zowel
het Handelsblad als de Nrc werd aangenomen. Als zodanig was hij een
voorbode van de fusie. Vooreerst zou hij met zijn artikelen echter vooral
de verschillen tussen het Handelsblad en de Nrc accentueren.

Vis was al zeventien jaar journalist en had dertien jaar ervaring aan
het Binnenhof. Hij had het kandidaatsexamen rechten behaald en wilde
doorstuderen, maar daar had men bij de pp bezwaar tegen, wat voor Vis
een belangrijke reden was om elders te solliciteren.

Bij het sollicitatiegesprek in Amsterdam met Hofland en Spoor klikte
het meteen. In Rotterdam, waar Vis sprak met een beleefde maar afstan-

328



delijke Heldring, was dat minder het geval. Hier werd hem te verstaan
gegeven dat hij als chef van de politieke redactie niets over de parlemen-
taire redacteuren te zeggen zou hebben. Stempels was niet bij het sollici-
tatiegesprek aanwezig, wat opvallend was, aangezien hij als hoofdartikel-
schrijver over de politieke lijn van de krant ging, zijn deskundigheid bij
uitstek de binnenlandse politiek betrof en hij daarbij ook nog verant-
woordelijk was voor de redactionele samenwerking met het Handels-
blad. Vis herinnerde zich niet Stempels ooit werkelijk te hebben gespro-
ken; het was Heldring die bij de Nrc naar zijn stukken keek. Stempels
onthield zich kennelijk van een confrontatie met een redacteur die een
functie had die in zijn ogen niet hoorde te bestaan.

Met Vis was niet alleen een ervaren kracht binnengehaald, maar ook
een man met moderne opvattingen over politiek en staatsinrichting. Was
voor Stempels, zoals hij zelf altijd zei, het parlement heilig, Vis zag het als
de plek waar nog wat werd nagekaart nadat tijdens de formatie de werke-
lijke onderhandelingen tussen de partijen al gevoerd waren. Begin 1967
had Vis zich aangesloten bij D’66, de partij die een programma van
staatsrechtelijke hervormingen propageerde dat volgens Stempels de bijl
legde aan de wortels van het parlementaire stelsel.*

Als tweede man van de politieke redactie werd Th.W. Westerwoudt
aangenomen, die tot dan toe als redacteur en documentalist werkzaam
was geweest op het partijbureau van de kve. De xvp-achtergrond van
Theo Westerwoudt leek Vis een goede aanvulling op zijn eigen D’66-
contacten. Dat de hoofdredacteuren — met uitzondering van Stempels
waarschijnlijk — geen bezwaar maakten tegen een politiek redacteur die
gelieerd was aan D’66 en een tweede man die afkomstig was van het par-
tijbureau van de kvp tekent de afstand die aan het ontstaan was ten aan-
zien van de ‘eigen’ vvD.

De kersverse politieke redactie kreeg een oude telexmachine waarop een
knop zat met de stand ‘Amsterdam), de stand ‘Rotterdam’ en een stand
voor beide kranten. De verschillende standen werden vaak gebruikt,
want de twee kranten hadden uiteenlopende wensen. Konden Vis en
Westerwoudt aan de Nrc nog lange, ingewikkelde en diepgravende stuk-
ken kwijt, voor het Handelsblad moest er meestal een kortere versie wor-
den gemaakt. Bij het Handelsblad was wel meer ruimte voor opiniérende
bijdragen.

Vis en Westerwoudt maakten hun nieuwe functie al snel waar met al-
lerlei nieuwe vormen van journalistiek: ze maakten reportages van partij-
congressen, volgden verkiezingscampagnes en schreven spraakmakende

329



interviews met politici. Vis schreef naast analyses ook hoofdartikelen
voor het Handelsblad. Maar de belangrijkste bijdrage van de politieke re-
dactie was ongetwijfeld de column van Vis.

Voor de gpp had Vis wekelijks een column geschreven. Hij stelde de
hoofdredacties bij zijn aanstelling voor dat in zijn nieuwe functie ook te
doen. Bij de NRrcC reageerde men gereserveerd — columns waren in die
krant nog niet gebruikelijk. Maar Hofland en Spoor verwelkomden het
idee. Aangezien de rubriek daarmee een feit was, koos men bij de NrC
toen eieren voor zijn geld en besloot Heldring de column ook in zijn
krant op te nemen - zonder het fotootje van Vis dat het Handelsblad erbij
plaatste weliswaar, want er waren grenzen.

De rubriek van Vis verscheen in beide kranten op zaterdag. Vis com-
bineerde de frisse blik van een buitenstaander met de kennis van een in-
sider aan het Binnenhof. Hij belichtte de achtergrond van het nieuws en
maakte de lezer bijna spelenderwijs duidelijk hoe de politiek werkte. Hij
schreef onderhoudend, met oog voor het detail dat de nieuwe journalis-
tiek kenmerkte. Ook de sfeer van de politiek, en de menselijke factor
erin, kon hij goed weergeven.

Status aparte

Toen Westerwoudt in september 1969 aantrad als assistent van Vis, was
Vis zelf afwezig, herinnerde Westerwoudt zich. Het was tentamenperio-
de. Vis liet vanwege zijn studie vaker verstek gaan. Het wekte de jaloezie
van collega’s zoals parlementair redacteur Waanders, die hem nadroeg
dat hij een status aparte voor zichzelf opeiste. Tussen Waanders en Vis
boterde het ook om een meer principiéle reden niet: tussen hen bestond
dezelfde tegenstelling als tussen Stempels en Vis. Waanders was, staats-
rechtelijk gezien, een geestverwant van Stempels. Het was Stempels die
Waanders in de tijd dat deze binnenlandredacteur bij de NrRc was in de
vvD had geintroduceerd. Net als Stempels verfoeide Waanders de staats-
rechtelijke hervormingen die D’66 propageerde.

De parlementaire redacteuren, Waanders voor het Handelsblad en
mr. P.O. Numans voor de NRc, voelden zich door de politieke redactie in
hun territorium bedreigd."* Het parlement behoorde in hun visie toe aan
de parlementaire redacteur. Maar Vis begaf zich in zijn rubriek regelma-
tig op parlementair terrein. Hij gaf impressies van Kamerdebatten of on-
derhield de lezer over de gang van zaken in het parlement. Van de kant
van de Nrc werd dit kennelijk niet gepikt, want de derde column van Vis,
die van 20 september 1969, was in die krant drastisch ingekort. Weggela-

330



ten was de meest pregnante passage, waarin Vis de merkwaardige gang
van zaken beschreef rond de verkiezing van de vijfde ondervoorzitter
van het presidium van de Tweede Kamer. D’66 was aan de beurt en
schoof voor deze functie Anneke Goudsmit naar voren. Zij werd echter
niet verkozen. Argument: er zat al een vrouw in het presidium. Onge-
hoord, zo wilden enkele politici ‘achter het rookgordijn’ nog wel toege-
ven, aldus Vis.

Oude partij

Hoewel de columns van Vis opvielen door een redelijke en nuchtere ar-
gumentatie en Vis niet zonder meer zijn persoonlijke mening ventileer-
de, vielen zijn analyses vaak in het voordeel van de vernieuwingsgezinde
politiek uit. In vvp-kringen had men moeite met zijn artikelen. Wester-
woudt herinnerde zich dat vvp-voorzitter Haya van Someren-Downer
haar beklag deed.” NpU-commissaris Sidney van den Bergh, die voor de
vvD in de Eerste Kamer zat, klaagde in het najaar van 1969 dat veel men-
sen in zijn omgeving hun abonnement opzegden naar aanleiding van de
artikelen van Vis."?

Op maandag 9 maart 1970 stond er in het Handelsblad een extra co-
lumn van Vis die niet in de NrRC was opgenomen. Het stuk ging over de
vvD, die dat weekend in congres bijeen was geweest. Vis stelde vast dat
het die partij op het eerste gezicht goed leek te gaan. Anders dan andere
partijen werd de vvp immers niet geconfronteerd met intern verzet. Bij
nader inzien bleek volgens Vis echter dat er wel sprake was geweest van
oppositie, maar dat deze zich bij haar ontstaan meteen had afgescheiden
in D’66. Hierdoor had deze beweging haar heilzame werking op de oude
partij gemist. Terwijl de andere partijen door intern verzet tegen de ge-
vestigde partijorde waren veranderd in open partijen waar vrij gediscus-
sieerd kon worden, had de vvp nog steeds ‘de habitus van een oude par-
tij. Was er in uitgangspunten verwantschap tussen de vvp en D’66, de
mentaliteit van beide partijen verschilde hemelsbreed. Dat de vergelij-
king in het nadeel van de oude partij uitviel, was de lezer wel duidelijk: bij
de vvDp was volgens Vis het woord van de leider nog wet. Dit artikel van
Vis beviel de hoofdredactie van de Nrc niet; het werd uit de kolommen
van die krant geweerd. Stempels was een kritisch, maar loyaal lid van de
vvD en stond zeer sceptisch tegenover D’66. Heldring was geen lid meer
van de vvDp, maar zou enkele dagen later bij de Statenverkiezingen zijn
stem wel op die partij uitbrengen en daarvan ook rekenschap in de krant

afleggen.

331



De in het Handelsblad geplaatste, maar door de NrRC geweigerde co-
lumn van de gezamenlijke politieke redacteur belichtte het verschil in
politieke signatuur tussen beide bladen: het Handelsblad was aan het
eind van de jaren zestig dichter bij D’66 komen te staan, terwijl de Nrc
nog steeds als een vvbp-krant te typeren was.'* Maar het was niet alleen
een kwestie van politieke signatuur; het ging ook om een verschillend
soort journalistiek. Vis mengde in zijn columns genres die volgens de
wetten van de objectiverende journalistiek strikt gescheiden dienden te
worden: hij analyseerde de feiten om ze vervolgens te interpreteren. Dit
maakte zijn columns voor het Handelsblad aantrekkelijk, maar voor de
NRc gewaagd. En misschien was het verschil tussen de twee kranten ook
wel een kwestie van mentaliteit, precies zoals Vis het mentaliteitsverschil
tussen D’66 en de vvp had beschreven in zijn omstreden column.

Meningsverschillen tussen de beide hoofdredacties ten aanzien van
de stukken van Vis kwamen nog vaker voor dan de oplettende kranten-
lezer uit de krant kon herleiden. Spoor herinnert zich dat Stempels en
Heldring soms aandrongen op het schrappen van een passage waar Hof-
land en hij geen moeite mee hadden. Vaak verscheen het stuk in de NrRc
dan uiteindelijk toch ongewijzigd.s

332






Gold voor Vis dat hij als politiek redacteur in dienst van beide kranten
het verschil tussen de twee kranten markeerde, hetzelfde kan gezegd
worden van sommige correspondenten. Een jaar na de oprichting van de
NDU werkten alle correspondenten in het binnenland voor beide kran-
ten. De integratie van de meer prestigieuze correspondenten in het bui-
tenland ging aanmerkelijk stroever. Maar halverwege 1967 hadden de
twee kranten alleen in Londen en Parijs nog een eigen correspondent,
een luxe die volgens directeur Pluygers niet kon worden gecontinueerd.*¢

In Bonn hadden het Handelsblad en de NrC vanaf 1966 dezelfde cor-
respondent. Aanvankelijk was dat de oude correspondent van de Nrc,
A EM. Benz. Benz was van huis uit geen journalist. Hij had deelgenomen
aan de Olympische Spelen van 1936 als atleet en was daarna in Berlijn ge-
bleven, waar hij de correspondent van de NRC was gaan assisteren. Toen
deze H.J. Noordewier tijdens de oorlog overleed, nam Benz zijn taken
waar. Benz maakte zich verdienstelijk met zijn ondergrondse werk tij-
dens de oorlog, waardoor de NRc zich na de oorlog niet meer met goed
fatsoen van hem kon ontdoen. Tijdens zijn decennialange verblijf in
Duitsland had Benz een uitgebreid netwerk van belangwekkende con-
tacten opgebouwd, waardoor hij bijzonder goed geinformeerd was. Hij
bracht nieuws dat in geen enkele andere krant verscheen. Veel van de in-
formatie die hij vergaarde, kwam echter nooit in de krant terecht. Van
zijn vertrouwelijke gesprekken maakte Benz verslagen die niet voor pu-
blicatie bedoeld waren, maar als achtergrondinformatie dienden: Benz
informeerde de hoofdredactie met zijn memo’s als een diplomaat de mi-
nister met zijn geheime codes.

Hofland en Spoor hadden weinig op met deze vertrouwelijke rappor-
ten, die niet voor de lezers bestemd waren, en betreurden bovendien dat
er alleen nieuwsberichten en geen reportages over het oostelijke buur-
land in de krant verschenen. Hier wreekte zich niet alleen Benz’ gebrek
aan journalistiek talent. Van de Nrc kreeg Benz ook andere richtlijnen.
Bij het Handelsblad ergerde men zich aan deze ‘naar modern-journalis-
tieke opvattingen veelal nutteloze opdrachten van Rotterdamse zijde’ die
aan de gezamenlijke correspondenten werden gegeven. Het ging om
werk dat evengoed of beter door persbureaus kon worden gedaan: ver-
slagen van de Bondsdag, het Congres of de Verenigde Naties. Op verzoe-
ken vanuit Amsterdam om achtergrondkopij over sociale, culturele of re-
ligieuze ontwikkelingen en om het kleine ‘human touch’-achtige nieuws

334



kreeg men van correspondenten vaak te horen dat zij het te druk hadden
met het politieke nieuws. Bij het Handelsblad wond men zich erover op
dat zo ‘Rotterdamse atavismen het Handelsblad minder leesbaar en aan-
trekkelijk’ maakten.”” In Bonn werd dit probleem opgelost toen Benz in
het najaar van 1969 op initiatief van Spoor werd vervangen door Han-
delsblad-redacteur Sytze van der Zee.

Uiterste discretie

Het verschil tussen de oude en nieuwe correspondent te Bonn had nau-
welijks groter kunnen zijn. Benz was in Bonn onderdeel geworden van
het establishment. De jonge Van der Zee was een nieuwsjager voor wie
een primeur zwaarder woog dan overwegingen van vertrouwelijkheid.
Van der Zee onderscheidde zich niet alleen door zijn grote journalistieke
talent, maar ook door zijn enorme werkkracht, zodat met zijn statione-
ring een stroom van nieuwsberichten, reportages en interviews uit Bonn
op gang kwam.

Benz werd uit Bonn weggepromoveerd als ‘redacteur in algemene
dienst’ en werd als zodanig toegevoegd aan de Haagse redactie. ‘Die slaan
we op de prikker; was de reactie van Vis — zoals dat met de afgehandelde
telexberichten gebeurde.*® Het was de bedoeling dat Benz in zijn nieuwe
functie de hoofdredacties zou gaan informeren over het regeringsbeleid,
in het bijzonder waar het de buitenlandse politiek en defensie betrof.
Eerst bleef Benz echter nog in Bonn, van waaruit hij zijn vertrouwelijke
memoranda bleef schrijven. Als correspondent in Bonn kreeg Van der
Zee via de hoofdredactie een afschrift van de verslagen die inhoudelijk
voor hem van belang waren.

Tot zijn ongenoegen merkte Benz eind maart 1970 dat de man die in
Bonn in zijn voetsporen was getreden gebruik had gemaakt van ‘streng
vertrouwelijk materiaal’ uit een van zijn memoranda voor een artikel
over Luns, die kandidaat was voor de hoogste post bij de Navo. Van der
Zee werd voor zijn gebrek aan discretie indirect op de vingers getikt door
Nrc-hoofdredacteur Heldring, die een volgend verslag van Benz door-
stuurde aan Van der Zee met de waarschuwing ‘dit verslag als uiterst ver-
trouwelijk te beschouwen en er op generlei wijze naar te refereren, zelfs
niet in je vertrouwelijkste gesprekken. Een lek zou volgens Heldring re-
sulteren in een onmiddellijk droogvallen van de bron, zoals dat kort te-
voren in een vergelijkbaar geval gebeurd was.** Moest Van der Zee zich
hier aangesproken voelen?

In het stuk dat Heldring stuurde, een verslag van Benz’ ‘streng ver-

335



trouwelijk gesprek met staatssecretaris Ahlers, stonden nieuwe saillante
details rond Luns’ kandidatuur. Benz liet de hoofdredacties nu weten dat
de bondsregering, net als verscheidene andere regeringen van Navo-lan-
den, Luns ‘een onuitstaanbaar mens’ vond, niet het minst om zijn ‘schun-
nige moppen, maar dat er bijna geen regering was die de moed had om
tegen hem te stemmen. Dat het allerminst Benz’ bedoeling was dat dit
soort ontboezemingen in de krant terecht zouden komen, bleek uit zijn
aandringen ‘wederom op uiterste discretie’* Intrigerend is dat Van der
Zee bij deze aansporing van Benz in de kantlijn van zijn exemplaar van
het memorandum aantekende dat publicatie van de vertrouwelijke infor-
matie op verzoek van ‘de hoofdredactie’ was geschied. Hier kan Van der
Zee niet anders dan de hoofdredactie van het Handelsblad hebben be-
doeld. Werd Van der Zee door de hoofdredactie van de Nrc dus op de
vingers getikt voor het lekken van vertrouwelijke informatie, door de
hoofdredacteuren van het Handelsblad bleek hij aangezet tot publicatie
van die informatie. Hier stuiten we op een essentieel verschil tussen het
Handelsblad en de Nrc: werd bij het Handelsblad de primeur vooropge-
steld, bij de NrRc overheerste voorzichtigheid en legde men de nadruk op
vertrouwelijkheid. Stempels verwoordde de filosofie van de Nrc ten aan-
zien van de primeur in december 1968 aldus:

Wij vinden een primeur aardig, maar meer niet. Wij hebben niet de be-
hoefte een primeur een opvallende plaats en aandacht te geven, alleen
maar omdat het een primeur is. Wij zullen bovendien nieuws dat wij niet
volledig of voldoende betrouwbaar achten, rustig een dag laten staan. **

Naar de smaak van de gedreven Van der Zee ontbrak het de redactie van
de NRc aan een gevoel van urgentie. Vaak kreeg hij als reactie op zijn
voorstellen een gepikeerd: “Wij moeten niks!” Men had er een meer af-
standelijke, beschouwende houding ten aanzien van het nieuws.** Het
fundamentele verschil in journalistieke benadering bleek ook uit de ei-
sen die men stelde aan bronnen. Was voor het Handelsblad ‘welingelich-
te kringen’ voldoende, bij de Nrc wilde men een stuk meestal pas opne-
men als het van officiéle zijde was bevestigd. Het resultaat was dat
artikelen van Van der Zee die op een prominente plek in het Handelsblad
geplaatst werden in de NRC soms niet te vinden waren. Dat Van der Zee
vaker de kolommen van het Handelsblad vulde dan die van de Nrc lag
echter niet alleen aan het verschil in journalistieke benadering, maar ook
aan het politiek-inhoudelijke verschil tussen de twee kranten. Zoveel
maakt het voorbeeld van de ‘Ostpolitik’ duidelijk.

336



Lakmoesproef

Na haar aantreden in oktober 1969 zocht de liberaal-socialistische coali-
tie onder leiding van bondskanselier Willy Brandt onmiddellijk toenade-
ring tot het Oostblok. De nieuwe bondsregering ging op dit gebied een
veel actievere politiek voeren dan voorgaande regeringen. In enkele
maanden tijd initieerde zij gesprekken in zowel Moskou en Warschau als
Oost-Berlijn.

Het belangrijkste geschilpunt in de verhouding tussen de Bondsrepu-
bliek en haar oostelijke buren vormden de grenzen zoals die na 1945 wa-
ren getrokken, en wel in het bijzonder de deling van Duitsland. In de
West-Duitse grondwet was het streven naar de hereniging van Duitsland
verankerd, wat een volkenrechtelijke erkenning van de pDR uitsloot.

Ook de westerse bondgenoten van de Bondsrepubliek erkenden de
DDR niet als zelfstandige staat. Maar aan het einde van de jaren zestig
werd de erkenning van de DDR bij progressieve groeperingen een belang-
rijke eis op het terrein van de buitenlandse politiek. In Nederland werd
deze eis bijvoorbeeld naar voren gebracht in het programma van Nieuw
Links, “Tien over Rood’ Zoals in het hoofdartikel van de Nrc op 21 april
1969 werd opgemerkt: ‘Erkenning van de DDR is tegenwoordig bij uitstek
een blijk van vooruitstrevendheid’ Het was de lakmoesproef om vast te
stellen wie progressief was. Het is dan ook interessant om de berichtge-
ving over de ‘Ostpolitik’ en de erkenning van de ppr die daar mogelijk
deel van zou gaan uitmaken te bestuderen: hoe pakte de lakmoesproef
uit voor het Handelsblad en de Nrc?

Begin 1970, toen de gesprekken van de West-Duitse regering in de Oost-
blokhoofdsteden gaande waren, zat zowel Benz als Van der Zee nog in
Bonn. Benz toonde zich in zijn rapportages sceptisch ten aanzien van de
‘zogenaamde Ostpolitik. Van der Zee daarentegen berichtte opgewon-
den over de vorderingen van de regering-Brandt in haar toenaderings-
pogingen tot het Oostblok.

In zijn memorandum van 3 april schreef Benz dat de bondsregering
allerminst hoopvol gestemd was over de verdere ontwikkeling van de
Ostpolitik. De ontmoeting tussen de bondskanselier en de Oost-Duitse
premier Stoph, die kort tevoren in Erfurt (ppr) had plaatsgevonden,
bood volgens Benz ‘weinig of geen perspectief’. Het ging dan ook om de
‘eerste ontmoeting na 20 jr, was de tegenwerping van Van der Zee, die
ook dit memorandum van kritisch commentaar in de kantlijn voorzag.

Volgens door Benz geraadpleegde bronnen was Brandt verrast door

337



de aanvaarding van zijn uitnodiging voor een gesprek met Stoph. Brandt
zou tegenover het oosten slechts een ‘geste’ hebben willen doen, aldus
Benz. “Thans zit hij dik in de moeilijkheden met zijn Ostpolitik, waaruit
hij misschien niet zonder kleerscheuren zal komen. Net als op het minis-
terie van Buitenlandse Zaken in Den Haag had men volgens Benz in ‘in-
gewijde kringen in Bonn’ de indruk ‘dat Brandt weleens zeer veel politie-
ke handigheid nodig zal hebben om zich uit deze situatie te bevrijden’
Van der Zee gaf blijk van een heel andere inschatting. Het woord ‘bevrij-
den’ vond hij niet op zijn plaats, want, zo krabbelde hij in de kantlijn: ‘Br.
wil onderhandelen’

Wat de erkenning van de pDR betrof, oordeelde Benz resoluut: ‘Er is
geen sprake van, dat de Bondsregering stap voor stap naar een volken-
rechtelijke erkenning van de ppr toe gaat” Er zou slechts van de mogelijk-
heid van erkenning gesproken zijn ‘als een soort lokaas. Benz beklem-
toonde in zijn memo de continuiteit van het buitenlandse beleid van de
huidige bondsregering met dat van de Grote Coalitie in de voorgaande
jaren. Kortom, de zogenaamde Ostpolitik was niets bijzonders. Volgens
Benz was men in West-Duitse regeringskring dan ook ‘niet opgetogen
over de euforische verhalen van de journalisten over de Ostpolitik en
over “de historische” ontmoeting van Erfurt. Het resultaat, zo besloot
Benz zijn vertrouwelijke verslag, zal ‘miniem’ zijn en ondertussen heeft
Brandt zich in het gevaar begeven dingen te moeten doen die hij aanvan-
kelijk niet heeft gewild’*

Requisitoir

Met ‘de euforische verhalen van de journalisten over de Ostpolitik’ doel-
de Benz waarschijnlijk ook op de berichtgeving van zijn directe collega
Van der Zee. Vanaf het moment dat Bonn in december 1969 het gesprek
met Moskou was aangegaan, had Van der Zee met urgentie verslag ge-
daan van de toenadering tot het Oostblok. Op 26 januari meldde Van der
Zee dat volgens de fractieleider van de spp, Herbert Wehner, het gesprek
met de pDR niet stuk mocht lopen op de onwil de DDR te erkennen.*
Twee dagen later opende de voorpagina van het Handelsblad met een ar-
tikel van Van der Zee onder de kop ‘Gesprek Moskou loopt gevaar’ De
politieke zwaargewicht Egon Bahr, staatssecretaris en vertrouwensman
van Brandt, werd naar Moskou gestuurd om de kennelijk vastgelopen
onderhandelingen weer vlot te trekken. Van der Zee tekende aan dat
Bahr, die tot de duiven binnen de regering-Brandt gerekend kon worden,
bereid was tot vergaande concessies aan de ppr om te komen tot een ge-

338



normaliseerde verhouding. ‘Hij zou niet afwijzend staan tegenover een
erkenning van de ppr. De Nrc bracht dit artikel sterk ingekort op de bui-
tenlandpagina onder de meer neutrale kop ‘Bonn benoemt nieuwe on-
derhandelaar in Moskou

Een week later meldde Van der Zee in het Handelsblad de definitieve
doorbraak: ‘Bonn acht erkenning van ppr onvermijdelijk. Volgens ‘zeer
welingelichte politieke kringen’” had Bahr in Moskou gezegd dat, hoewel
erkenning van de pDR bij de huidige samenstelling van de Bondsdag niet
haalbaar was — er was geen tweederde meerderheid voor herziening van
de grondwet —, de bondsregering wel inzag dat erkenning van de ppr on-
vermijdelijk was. Ook zou de bondsregering geen bezwaar maken tegen
opname van de DDR in internationale organisaties als de vN.?s

NRC-lezers bleven in het ongewisse over de definitieve koerswijziging in
de Duitsland-politiek van de Bondsrepubliek; de primeur van Van der Zee
haalde hun krant niet. Heldring motiveerde het besluit om het artikel niet te
plaatsen in een brief aan Van der Zee, waarbij hij ook een stuk van de chef
buitenland Frits Dekker en een stuk van de redacteur buitenland J.W. van
der Meulen voegde. Die stukken werden door Van der Zee opgevat als een
‘requisitoir’ Uit het feit dat zijn primeur niet opgenomen was, terwijl hij bo-
vendien als motivatie een waslijst van kritische kanttekeningen ontving,
concludeerde hij dat bij de NrRC ‘men nog niet bereid is om mij het vertrou-
wen te schenken, zoals hij Heldring op 8 februari in een brief liet weten.*
Hierop klom Heldring weer in de pen: ‘aan de juistheid van je bronnen is de-
zerzijds nooit getwijfeld; aldus de hoofdredacteur, maar — wat voor Van der
Zee misschien erger was — wel ‘aan de juistheid van je weergave’ Van der
Meulen, de specialist op de buitenlandredactie, twijfelde er volgens Heldring
aan ‘of de Bondsrepubliek inderdaad tot de conclusie gekomen was dat vol-
kenrechtelijke erkenning van de ppr onvermijdelijk was. [...] Ikzelf was be-
reid dit te aanvaarden, maar vond dit feit geen onderwerp voor een nieuws-
artikel! Naar Heldrings idee was een achtergrondartikel, waarin het hele
‘rijpingsproces’ beschreven werd, passend geweest. ‘De manier waarop je het
“nieuws” bracht, blijf ik dus nog steeds niet helemaal gelukkig vinden. Dat is
waarschijnlijk een verschil tussen Nrc- en aH-filosofie >

Door nadruk op ‘de manier waarop’ Van der Zee het nieuws had gebracht
te leggen, trachtte Heldring de zaak terug te brengen tot een verschil in
journalistieke stijl. Dat was het ook, maar niet alleen. Het ging ook om een
politiek-inhoudelijk verschil tussen het Handelsblad en de Nrc. Dit werd
des te duidelijker toen op 13 februari in het Handelsblad een hoofdartikel
over de kwestie verscheen. Hierin werd betoogd dat Nederland het beleid

339



van Brandt niet moest doorkruisen door op eigen houtje de DR te erken-
nen, zoals progressieve politici bepleitten. Het Handelsblad vroeg zich
echter af of de meer conservatieve politici in Nederland die zeiden de Ost-
politik van Brandt te willen steunen zich wel realiseerden in welke richting
deze politiek koerste:

Er kan immers nauwelijks meer twijfel aan bestaan dat de huidige bonds-
regering werkelijk beweging wil brengen in het onder Adenauer verstarde
oostfront en dat niet alleen de erkenning van de Oder-Neisse-grens, maar
ook de volkenrechtelijke erkenning (de feitelijke heeft Bonn al langer ach-
ter zich) van de ppr door haar in principe aanvaard is. Onze correspon-
dent in Bonn onthulde dit op 5 februari jl. met zijn opzienbarende bericht
over de onderhandelingen in Moskou, waarbij de Westduitse staatssecreta-
ris Bahr naar voren heeft gebracht dat Bonn inziet dat erkenning van de
DDR onvermijdelijk is.?

Door het belang te beklemtonen van het artikel van Van der Zee dat niet in
de NrRC was opgenomen, onderstreepte het Handelsblad het meningsver-
schil met de Nrc. Hoeveel aandacht het Handelsblad enerzijds en de Nrc
anderzijds aan de Ostpolitik besteedden, bleek voor een deel bepaald te
worden door de politieke vraag hoe gewenst de toenadering tot het Oost-
blok was. Ook de verdere berichten van Van der Zee over de Ostpolitik
werden minder vaak of sterk bekort door de NrRC overgenomen - en vaak
waren het juist de passages die optimistisch stemden over de kans van sla-
gen van de nieuwe politiek van de regering-Brandt die geschrapt werden.*
Pas toen de Bondsrepubliek en de Sovjet-Unie in augustus 1970 een
verdrag sloten, waarin de bestaande grenzen feitelijk werden erkend en
afgezien werd van het gebruik van geweld, kwam ook voor de Nrc het be-
lang van de Ostpolitik vast te staan. Benz sloeg in zijn rapportages
opeens een heel andere toon aan. In zijn memorandum van 4 september
1970 noemde hij het Verdrag van Moskou van ‘historische betekenis.

Wilde haren

De verschillende behandeling die bepaalde artikelen van de gezamenlij-
ke redacteuren Vis en Van der Zee ten deel viel in respectievelijk het
Handelsblad en de Nrc toont op een aantal manieren het verschil tussen
beide kranten in het laatste jaar van hun bestaan. Het Handelsblad was
uit op een actieve journalistiek, waarin de primeur een belangrijke rol
speelde, terwijl in de Nrc de rustige beschouwing de boventoon voerde.

340



Hier keek men op een meer afstandelijke manier naar de wereld. Terwijl
in het Handelsblad het nieuws voor de lezer vaker werd geinterpreteerd,
hield men bij de NRrc vast aan een strikte scheiding van nieuws en com-
mentaar. In het Handelsblad trad de journalist als persoon naar voren,
getuige bijvoorbeeld de foto van Vis bij zijn rubriek. De Nrc ging niet
mee in deze trend. De journalistiek die de Nrc bedreef was nog in hoge
mate onpersoonlijk en institutioneel. Men had hier dan ook een voor-
keur voor officiéle bronnen, terwijl bij het Handelsblad meer uiteenlo-
pende bronnen aangeboord werden. Ten slotte verschilden de twee kran-
ten ook in politieke kleur. Was aan het begin van de jaren zestig de NRc
juist minder conservatief dan het Handelsblad, aan het eind van de jaren
zestig was de verhouding precies omgekeerd. ‘De Rooie Rotterdammer’
was zo rood niet meer; het grijze Handelsblad had wilde haren gekregen.

Korzelig

Het voorbeeld van de gezamenlijke correspondent te Bonn toont ook
hoe stroef de samenwerking tussen de twee verschillende kranten ver-
liep. Ervoer Van der Zee een tekort aan vertrouwen van Heldring en de
buitenlandredactie van de Nrc, Heldring toonde zich op zijn beurt gepi-
keerd in een andere zaak. Ook hierbij ging het om een artikel van Van der
Zee dat wel in het Handelsblad maar niet in de NrRc was opgenomen. Het
betreffende artikel handelde over het vaccinatiebeleid in Duitsland, waar
een besmettelijke ziekte was uitgebroken. Van der Zee, die bij het Han-
delsblad gewend was dat een correspondent op elk terrein, dus ook op
het medische, meedacht, had Heldring laten weten dat de NRc zijns in-
ziens ten minste een artikel van de medische medewerker over deze zaak
had moeten opnemen, zoals dat ook in het Handelsblad was gebeurd.
Heldring schreef hem hierop geérgerd: ‘ik hoef toch geen lessen van onze
correspondent in Bonn in ontvangst te nemen over hoe ik in een materie
die niet direct tot zijn competentie behoort (een medische materie nl.)
had moeten handelen!” Het pijnlijke was dat het betreffende artikel van
de medische medewerker wel degelijk in de Nrc had gestaan: het was een
dag eerder geplaatst dan in het Handelsblad, en wel in plaats van het ar-
tikel van Van der Zee. De korzelige conclusie van Heldring tegenover
Van der Zee was dan ook dat ‘je de NrRc minder zorgvuldig leest dan het
AH’ Zo vlogen de verwijten tussen Rotterdam en Bonn heen en weer. De
geladen briefwisseling tussen Heldring en Van der Zee was symptoma-
tisch voor de wrijving die de gedwongen samenwerking tussen het Han-
delsblad en de NrRc opriep. Het was precies dit soort sentimenten dat een
fusie tussen de twee kranten zo lang tegenhield.

341






Bij de oprichting van de NDU in 1964 was al gebleken dat de Rotterdamse
directeur Pluygers uit overwegingen van efficiency voor een verregaande
integratie van de twee kranten was. De toenmalige directeur van het
Handelsblad, Drost, was daar ook een voorstander van geweest. Maar
deze Drost werd door Pluygers na de totstandkoming van de Npu het
concern uit gewerkt en van zijn opvolger Stijkel zou Pluygers op dit ge-
bied maximale tegenwerking krijgen. Ook Stempels, de hoofdredacteur
van de NRc, was fel tegen een fusie van de kranten. Daarbij kwam dat
Pluygers zelf deze fusie praktisch gezien nog niet voor zich zag. Doordat
het productieproces in het geval van een twee keer zo grote oplage van-
wege capaciteitsgebrek eerder moest beginnen, zou een gecombineerde
krant niet met de actuele en volledige beursgegevens kunnen uitkomen.
Dat probleem werd echter opgelost, toen de gegevens van de Amster-
damse beurs per 1 februari 1967 al om 13.00 uur ter beschikking van de
pers kwamen. De avondbladen van de Npu konden nu dus eerder ter
perse gaan. Dat betekende dat het vanaf dat moment mogelijk was in
Rotterdam een grotere oplage te drukken, hetzij van de beide kranten
apart, hetzij van een gecombineerde krant.

Praktisch gezien maakte de beursvervroeging de fusie van de twee
kranten mogelijk. De economische situatie maakte zo'n fusie bovendien
steeds wenselijker. In 1966 en 1967 was er sprake van een recessie. Een
negatieve ontwikkeling voor de dagbladpers was daarnaast dat de televi-
sie vanaf 2 januari 1967 reclame ging uitzenden. De verwachting was dat
vooral de landelijke avondbladen adverteerders aan de televisie zouden
verliezen, aangezien de televisie ’s avonds uitzond en in het hele land te
ontvangen was.

Inderdaad was er die zomer sprake van een alarmerende achteruit-
gang in het advertentievolume van de Nrc en het Handelsblad.?® Vanuit
de Raad van Commissarissen kwamen rond die tijd de eerste voorzichti-
ge suggesties de kranten te laten fuseren.’* Deze suggesties vonden echter
nog geen weerklank bij Pluygers. Hoewel Pluygers aandrong op geldbe-
sparende samenwerking, betoonde hij zich in de commissarissenvergade-
ringen vooralsnog geen voorstander van een fusie tussen de twee kranten.
Pluygers realiseerde zich dat een algehele fusie vanwege de weerstand van
NRrc-hoofdredacteur Stempels geen haalbare kaart was.3* Stempels vond
het Handelsblad de Nrc onwaardig. Met het vertrek van Steketee en de
aanstelling van Hofland als hoofdredacteur waren deze superioriteitsge-

343



voelens alleen maar toegenomen, zoals bleek uit een interview met Stem-
pels dat in mei 1968 verscheen in het Amsterdamse studentenblad Dis-
corsi. Hierin telde Stempels tevreden het aantal academici bij de Nrc - elf
in totaal. Met uitzondering van de theoloog Lamping waren alle hoofd-
redacteuren van de NRc jurist. Tk vind dat noodzakelijk voor een krant
als deze. Hofland van het Handelsblad is een Nijenrode-figuur. Zoiets is
wel onmogelijk hier. Ja. Dat kun je wel zeggen. Heldring staat meer dan
dertig jaar later nog helder voor de geest hoe ‘rabiaat tegen’ samensmel-
ting met het Handelsblad Stempels was.?3 Maar na de coup van Heldring
op het hoofdredacteurschap in mei 1968 had Stempels veel minder te
vertellen. Heldring stond reéler tegenover een eventuele fusie met het
Handelsblad, wat de speelruimte van Pluygers aanzienlijk vergrootte. Al
was Stempels nu dus weggevallen als barriere tegen een fusie, binnen de
directie had Pluygers te maken met tegenwerking van zijn Amsterdamse
mededirecteur, Stijkel. Stijkel was gebrand op het onathankelijke voort-
bestaan van het Handelsblad. De krant bood hem een platform van
waaraf hij zijn gestagneerde loopbaan weer in beweging hoopte te bren-
gen.

In 1968 was de NDU de recessie te boven: in het eerste kwartaal van dat
jaar was sprake van een ‘bijzonder bevredigend resultaat’ voor het be-
drijf.3* De resultaten van de avondbladen bleven hierbij echter achter,
waardoor die rode cijfers structureel begonnen te lijken. De gedachten
van Pluygers gingen nu uit naar een gecombineerde hoofdredactie met
een algemeen hoofdredacteur voor beide bladen en een ‘managing edi-
tor’ voor elk apart. Stijkel wilde daar echter niets van weten. Daar bestaat
‘geen overeenstemming over, stelde hij tegenover de commissarissen.
Hij wilde ‘in dit stadium beslist geen uitzicht in die richting’ geven, zo
hield hij hun voor.?s Terwijl Pluygers tijdens de commissarissenvergade-
ringen langzaam maar zeker op een fusie afkoerste, hield Stijkel de boot
af. Stijkel legde steevast de nadruk op positieve ontwikkelingen en deed
het voorkomen alsof een omslag ten goede voor beide bladen nabij was.
In de vergadering van 15 augustus 1968 stelde hij ‘dat er een belangrijke
markt voor beide bladen ligt. Op 18 oktober 1968 beweerde hij dat de te-
ruggang tot staan was gebracht en de bladen nu in een ‘opbouwperiode’
verkeerden. Op 11 december 1968 hield hij de commissarissen voor dat
het resultaat van de uitgebreide propaganda-acties moest worden afge-
wacht en dat daar zeker een termijn van één jaar voor nodig was. Op 28
augustus 1969 stelde hij met ongefundeerd optimisme dat de oplage-
trend voor zowel het Handelsblad als de Nrc naar omhoog was omgebo-
gen. Kortom, Stijkel probeerde uit alle macht de fusie tussen de twee

344



kranten tegen te houden. Tenslotte zou een fusie met de NRcC het einde
betekenen van het Handelsblad als bastion van waaruit hij de macht in de
NDU naar zich toe kon trekken.

Groen-blauw-rood

Pluygers had aanvankelijk hoge verwachtingen van Stijkel. Diens status
als oud-staatssecretaris voor de vvp straalde af op het concern en was
daarenboven een waarborg tegen het verder afdrijven van het Handels-
blad in linkse richting. Hoewel Stijkel door Pluygers zelf was aangezocht,
kwamen zij al snel tegenover elkaar te staan. De twee directeuren hadden
dan ook diametraal tegengestelde persoonlijkheden: Stijkel had een rijzi-
ge gestalte, terwijl Pluygers klein en gedrongen was. Stijkel was het type
diplomaat, goed gekleed en ijdel; Pluygers een echte doener met een ty-
pische Rotterdamse mentaliteit van hard werken en zuinig zijn. Stijkel
had weinig kaas gegeten van bedrijfsvoering, maar hij was gepokt en ge-
mazeld in de politiek. Pluygers was groot geworden binnen het bedrijf en
had een goed economisch instinct. Bovendien stond Pluygers sterk in
zijn schoenen, terwijl Stijkel in al zijn wereldse arrogantie eigenlijk een
onzekere man was.

Stijkel had weinig omhanden, want naast hemzelf en Pluygers telde de
directie van de NDU nog vier leden, de adjunct-directeuren: Van Roos-
malen, die de drukorders onder zijn hoede had; Nuijten, die over het
technische apparaat ging; W.C. Momma, die belast was met de abonne-
menten en de losse verkoop en Abbing, die bij het Handelsblad de alge-
hele bedrijfsvoering deed. Stijkel had wel een kamer in Rotterdam, maar
hij bleef er nooit lang. De secretaresses konden aan zijn kleding zien waar
hij weldra naartoe zou gaan. Had hij een driedelig pak aan, dan ging hij
naar Amsterdam; droeg hij minder nette kleren, dan ging hij al snel weer
naar huis. ‘Stijkel was weer in dagen niet te vinden, schreef Spoor als
hoofdredacteur eens over deze directeur.>® Pluygers gaf zijn secretaresse
de opdracht bij te houden waar zijn mededirecteur de hele dag uithing.
Zij maakte een schema met groen voor Rotterdam, blauw voor thuis in
Wassenaar en rood voor Amsterdam. Blauw en rood overheersten.’”
Maar aan de rode kleur was niet af te zien hoeveel tijd Stijkel op het Han-
delsblad doorbracht. Aangezien Abbing de zaken daar goed in de hand
had, was er voor Stijkel op het Handelsblad evenmin veel te doen. Stijkel
bracht in Amsterdam veel tijd door in de Groote en in de Industrieele
Club. Verder was hij vaak op pad voor de vvp en zat hij ook veel thuis.
Eén keer per week ging hij in Amsterdam met Abbing lunchen in de In-

345



dustrieele Club. Daar praatten zij elkaar dan bij tussen elf uur en halfvier,
terwijl zij zich op kosten van het Handelsblad te goed deden aan cordon
bleu, asperges of fazant met zuurkool. Zij hadden een hekel aan de ge-
woonte van de directie in Rotterdam om gezamenlijk in de lunchkamer
te lunchen. Daar smeerden de secretaresses de boterhammen en hielden
bij hoeveel de heren er aten; de kosten werden aan het eind van de maand
ingehouden op het salaris.®

Het vijandige kamp

Binnen de npu in Rotterdam gold adjunct-directeur Momma als de
kroonprins. Hij kwam in 1965 van de papierfabrikant Van Gelder naar
de NDU en werd secretaris van de directie. Twee jaar later werd hij al tot
adjunct-directeur gepromoveerd. Hij was verantwoordelijk voor de
abonnementen en losse verkoop in de hele NpDU, maar na de komst van
Abbing als onderdirecteur van het Handelsblad eind 1967 had hijin Am-
sterdam niets meer in te brengen. Abbing was een uitgesproken figuur:
rechtdoorzee en enigszins tactloos. Momma herinnert zich dat hij bij
hun kennismaking in de Port van Cleve meteen duidelijk maakte hoe de
verhoudingen voortaan lagen: Tk ben door Stijkel aangenomen. Stijkel is
mijn baas. Jij hoort bij het “vijandige” kamp en ik zal je niet sparen’?

Ondertussen was het in het vijandige kamp ook niet allemaal koek en
ei. Er bestond een breed ongenoegen over het eigenmachtige optreden
van Pluygers, die beslissingen nam zonder de andere directieleden en de
stafleden te raadplegen. Pluygers was een ondernemer van het patriar-
chale type: hij had hart voor zijn werknemers, maar opereerde op eigen
gezag. De meeste zaken regelde hij ad hoc, als hij iemand tegenkwam.
Afstemming met andere leidinggevenden binnen het bedrijf kwam daar-
aan niet te pas.*

Vanwege de penibele situatie waarin de avondbladen van het concern
verkeerden, laaiden gevoelens van frustratie over het management van
het bedrijf gemakkelijk op. Bij het Handelsblad en de NrC was men ver-
bolgen over de manier waarop de samenvoeging van de Haagse redacties
van bovenaf was opgelegd. Eind december werd plotseling ook de sa-
menvoeging van het Supplement van het Handelsblad en het Wekelijks
Bijvoegsel van de NrRc vanuit de directie verordonneerd. Nrc-redacteur
AE (Ton) van Zweeden klaagde op de redactievergadering van 29 de-
cember 1969 ‘dat bij besluiten van de directie met betrekking tot de sa-
menwerking tussen NrRC en Handelsblad de redactie, en met haar de re-
dactiecommissie, telkens voor een voldongen feit werd geplaatst’*

346



Hoofdredacteur Heldring gaf tijdens deze vergadering aan zelf eveneens
voor een voldongen feit te zijn geplaatst door de directie — door Pluygers
dus.

De putsch

Stijkel maakte dankbaar gebruik van de heersende onvrede over het ei-
gengereide optreden van Pluygers. Hij probeerde de commissarissen van
het concern tegen Pluygers op te zetten. Eind 1969, toen Pluygers naar
aanleiding van de desastreuze jaarcijfers van de twee kranten definitief
op een fusie afkoerste, achtte Stijkel de tijd gekomen om toe te slaan. Tk
heb Feith om!” riep Stijkel in de herinnering van Abbing. Het was zeer de
vraag of dat een juiste inschatting was van de positie van de president-
commissaris. In elk geval beraamden Stijkel en Abbing toen het plan
voor een ‘putsch’ die Pluygers moest onttronen en Abbing mededirec-
teur van Stijkel moest maken.** Abbing benaderde Momma, want op het
punt van het ontbreken van een moderne overlegstructuur in de onder-
neming waren beiden het roerend eens. Abbing stelde Momma voor de
gevoelens van frustratie over het eigenmachtige opereren van Pluygers
die onder de adjunct-directeuren, hoofdredacteuren en stafleden leefden
in daden om te zetten. Momma wist niet dat Abbing daarmee in op-
dracht van Stijkel handelde; Abbing gaf alleen aan dat Stijkel hen zou
steunen. Momma en Abbing organiseerden gezamenlijk een bijeen-
komst waar men zich over het onderwerp zou beraden.

Op 15 januari 1970 werd in een etablissement aan de Kralingse Plas, vlak
bij de twee molens die daar staan, met een winters landschap als achter-
grond, de bijeenkomst gehouden die zou leiden tot de zogenaamde Plas-
molen-putsch’ Aanwezig waren een man of tien, allen atkomstig uit de
hogere regionen van de Npu. Naast Abbing en Momma was de volledige
hoofdredactie van de Nrc — Heldring, Guise en Stempels — present. Van
de hoofdredactie van het Handelsblad waren Hofland en Woltz er. Alleen
Spoor ontbrak om praktische redenen - hij was het eens met de kritiek
op Pluygers. Verder was Tak aanwezig, de technisch bedrijfsleider in
Rotterdam, en ook het hoofd advertentie-exploitatie, Jansen.#* Daar aan
de Kralingse Plas werd men het eens over de tekst van een petitie. Vastge-
steld werd dat er ‘in verschillende geledingen van het concern’ ‘oprechte
twijfel’ bestond ‘aan de doelmatigheid’ van ‘de structuur van het concern,
in het bijzonder aan de organisatie van het management’** Vervolgens
werden er twee conclusies getrokken: er moest een extern onderzoek ko-

347



men naar het ‘top-management’ en er moest op korte termijn ‘een ge-
mengde commissie’ worden ingesteld ‘die de toekomst van de avondbla-
der’ zou gaan bestuderen.

Toen men het eens was over de tekst van de petitie, keek iedereen naar
Momma als degene in wie Pluygers het meeste vertrouwen stelde. Mom-
ma moest het document maar aanbieden; hij zou de minste agressie bij
Pluygers oproepen. Ondanks de kritiek die Momma op zijn stijl van lei-
dinggeven had, was de verhouding tussen hem en Pluygers goed. Pluy-
gers beschouwde Momma niet voor niets als zijn toekomstige opvolger.
Momma vond evenwel dat hij de beker niet aan zich voorbij kon laten
gaan. Voor het aanbieden van de petitie koos hij het moment van de
postbehandeling die altijd aan de directievergadering voorafging - bij de
vergadering zelf waren de adjunct-directeuren niet aanwezig. De dag te-
voren belde Abbing hem op om zich ervan te verzekeren dat Momma
zou doorzetten.*s

Momma zette door. Hij vroeg tijdens de postbehandeling: ‘Mag ik
even jullie aandacht?” Maar op het moment dat hij de petitie pakte om die
voor te lezen, stond Stijkel op, excuseerde zich dat hij even een telefoon-
tje moest plegen en liep de kamer uit.* De aanbieding van de petitie was
het ogenblik geweest waarop Stijkel had moeten toeslaan. Zo hadden
Abbing en hij dat ook afgesproken. Hij zou achter Momma gaan staan.
Als gelijkwaardige van Pluygers was hij de enige die de petitie gewicht
kon geven. Maar Stijkel liet het moment passeren. Hij had uiteindelijk
niet het lef om Pluygers openlijk aan te vallen. Momma overhandigde
Pluygers de petitie uit naam van de andere adjunct-directeuren, de staf
en de hoofdredacties. Pluygers nam het papier aan en stak het in zijn zak.
Tegen Momma zei hij: ‘Dit valt mij tegen van jou’ De anderen benaderde
hij de erop volgende dagen allemaal persoonlijk, waarbij alleen Spoor
voet bij stuk hield. Tak en Heldring bonden volgens Momma meteen
in.¥ Zo kon Pluygers de petitie naast zich neerleggen.

Met de mislukte putsch was Stijkels rol in de NpU uitgespeeld. Pluy-
gers wachtte op een gelegenheid om zich van hem te ontdoen. Die deed
zich voor toen Stijkel het voorzitterschap van de Kamer van Koophandel
te Amsterdam aanvaardde, een functie die volgens Pluygers niet te com-
bineren was met zijn volledige baan als directeur van de Npu. In mei
1971 stond vast dat Stijkel de NDU moest verlaten.*® Hij zou uiteindelijk
per 1 juni 1972 vertrekken en Momma zou hem opvolgen als directeur.

348



Fusie

1969 was het jaar geweest waarin de commissarissen het met de NrcC en
het Handelsblad hadden willen aankijken. President-commissaris Feith
noemde 1969 met betrekking tot de positie van de twee avondbladen ‘het
jaar van overdenking’* Toen dat najaar bleek dat de resultaten over 1969
desastreus zouden uitpakken, was het lot van beide kranten eigenlijk al
bepaald. De NDU moest op beide kranten meer dan een miljoen gulden
bijleggen. Bij het Handelsblad liep het aantal abonnees sterk terug; bij
beide kranten bleef de omvang van het advertentievolume ver achter bij
hetlandelijke gemiddelde. De reclame op televisie was de grote boosdoe-
ner. De overheid haalde via de sTER jaarlijks tientallen miljoenen gul-
dens binnen, die voor een groot deel werden weggehaald bij de pers en
dan met name bij de landelijke avondbladen.>® De pers werd gedeeltelijk
gecompenseerd voor de derving aan advertentie-inkomsten, maar voor
de NDU betekende deze zogenaamde sTER-compensatie slechts een tege-
moetkoming in het verlies. De concernwinst over 1969 bleef alleen
dankzij incidentele baten op peil.>* Voor Pluygers stond de noodzaak van
drastische maatregelen nu vast. Nog voor het einde van het jaar kondigde
hij niet alleen aan dat de bijvoegsels moesten worden samengevoegd,
maar ook dat de redacties buitenland moesten worden gecentraliseerd.

Bij de besluitvorming over een algehele fusie waren twee bijkomende,
bedrijfsmatige factoren van belang: het vertrek van Trouw als drukorder
bij het Handelsblad en de aanschaf van nieuwe persen in Rotterdam. De
onderhandelingen met Trouw over de verlenging van de drukorder wa-
ren afgeketst. Trouw ging per januari 1971 over naar de Perscombinatie.
Dat betekende dat de drukkerij van het Handelsblad met een gat van vijf
tot zes ton op de begroting kwam te zitten. Hoewel dat gat wel te vullen
was, voelde Pluygers er meer voor het technische bedrijf van het Han-
delsblad af te stoten. In Rotterdam werden in 1970 en 1971 namelijk twee
nieuwe rotatiepersen verwacht voor het groeiende Ap. Aangezien het Ap
als ochtendblad ’s nachts gedrukt werd, konden deze persen overdag
mooi worden ingezet voor het drukken van een verhoogde oplage aan
avondbladen. Technische concentratie in Rotterdam maakte de keuze
voor een fusie van de kranten aantrekkelijker. Toen de eerste twee maan-
den van 1970 over de exploitatie van de Nrc en het Handelsblad alweer
1 miljoen verlies werd gemaakt,’* had Pluygers geen verdere argumenten
nodig. Het fusiebesluit viel in februari 1970.5 De positie van Stijkel was
na de mislukte putsch zodanig verzwakt dat hij niet langer bij machte
was de fusie met de NRC tegen te houden.

349



Conclusie

Het uiteindelijke besluit om de Nrc en het Handelsblad te laten fuseren
werd begin 1970 genomen onder druk van de slechte resultaten over
1969. Maar als het aan Pluygers had gelegen, was de beslissing al veel eer-
der gevallen. Historicus Paul van de Laar heeft het dan ook bij het ver-
keerde eind wanneer hij stelt dat de inbedrijfstelling van de nieuwe per-
sen ten behoeve van het ap in de loop van 1970 pas de praktische
voorwaarde creéerde voor de fusie.>s Praktisch gezien was de fusie al drie
jaar eerder mogelijk, toen de beursgegevens per februari 1967 vervroegd
beschikbaar kwamen. Maar zowel Stempels als vanaf oktober 1967 ook
Stijkel lag toen nog dwars. Pas toen de positie van Stempels na de coup
van Heldring gemarginaliseerd was en Stijkel begin 1970 zijn hand over-
speeld had met de Plasmolen-putsch, lag de weg open voor Pluygers om
de twee kranten te laten fuseren. De slechte resultaten over 1969 maakten
dat ook niet meer dan logisch. Dat de nieuwe persen voor het Ap overdag
prachtig konden worden ingezet om de fusiekrant te drukken was niet
meer dan een bijkomstige gunstige factor. In februari 1970 was de kogel
definitief door de kerk. Het Algemeen Handelsblad en de NrRc zouden
dat najaar ophouden te bestaan. Na respectievelijk 142 en 126 jaar moes-
ten zij samen aan hun eerste jaargang beginnen.

350



