Cover Page

The handle http://hdl.handle.net/1887/20494 holds various files of this Leiden University
dissertation.

Author: Hoeven, Regina van der
Title: Het succes van een kwaliteitskrant : de ontstaansgeschiedenis van NRC Handelsblad
Issue Date: 2012-11-01


https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1
http://hdl.handle.net/1887/20494
https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1�

6

Salto mortale. Het Handelsblad
onder leiding van Hofland en
Spoor (1968-1970)

6.1 Nadruk op nieuws

6.2 De nieuwsdienst

6.3 De komst van Spoor
6.4 HetThorr.1pson-rapport
6.5 De vrc;ege editie
6.6 Spoc;r aan zet
6.7 De tandem.Hoﬂand-Spoor
6.8 De He.ldere Krant

6.9 Conclusie






e

Toen Hofland 1 januari 1968 hoofdredacteur van het Handelsblad werd,
was hij met zijn veertig jaar de jongste hoofdredacteur van Nederland.
Dat de jonge generatie met zijn benoeming definitief het overwicht kreeg
op de redactie, bleek vrijwel onmiddellijk uit het vertrek van de politiek
tekenaar, Fritz Behrendt. Behrendt had sinds 1954 voor het Handelsblad
getekend en grote bekendheid verworven met zijn actuele en originele
politieke prenten, die regelmatig door buitenlandse kranten als The New
York Times en de Frankfurter Allgemeine Zeitung werden overgeno-
men." Werd er vanuit sommige andere kranten dan ook met afgunst naar
het tekenfenomeen van het Handelsblad gekeken,* binnen de redactie
was er kritiek op het sterk anticommunistische karakter van zijn car-
toons. Behrendt stond sceptisch tegenover de Detente. In 1962 tekende
hij bijvoorbeeld Chroesjtsjov, terwijl deze een deur openhield. ‘Deur tot
onderhandelen open;, luidde het onderschrift, maar de deur op de teke-
ning verschafte slechts toegang tot een blinde muur. Op een andere prent
uit 1962, die in de krant van zaterdag 24 februari verscheen, verbeeldde
Behrendt de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie als twee ruziénde ruim-
tevaarders. De chef kunst Ben Stroman vroeg zich af of dit nu het ant-
woord was op het vredelievende telegram dat Chroesjtsjov aan Kennedy
had gezonden naar aanleiding van de succesvolle ruimtevaart van John
Herschel Glenn. Ook andere chefs vonden dat de prenten eentonig be-
gonnen te worden en betwijfelden of de tekeningen, ‘die een sterke in-
druk bij de lezer achterlaten, wel de mening van de redactie vertolken’3

In de loop van de jaren zestig nam de kritiek van de zich verjongende
redactie alleen maar toe. Waar steeds meer redacteuren sympathie koes-
terden voor Provo en kritisch stonden tegenover de Verenigde Staten
vanwege de oorlog in Vietnam, nam Behrendt met zijn tekeningen pre-
cies de omgekeerde positie in. André van der Louw, een van de initiatief-
nemers van Nieuw Links, de vernieuwingsbeweging binnen de PvdA,
merkte op dat Behrendt de neiging had ‘om alles dat links van hem staat
— en dat is heel wat - als puisterige en slonzige baarddragers af te beel-
den’*

Eenmaal hoofdredacteur maakte Hofland de tekenaar duidelijk ‘dat
het maken van de politieke prent meer gecodrdineerd met de redactie
moest verlopen, wat Behrendt, die met zijn tekeningen altijd de vrije
hand had gehad, als een onacceptabele beknotting van zijn uitdruk-
kingsvrijheid zag.’ Toen Hofland begin februari 1968 een tekening af-

279



keurde waarop de Duitse studentenleider Rudi Dutschke werd vergele-
ken met Goebbels, hield Behrendt de eer aan zichzelf en vertrok naar Het
Parool.®

Zaterdag 24 februari 1968 werd de lezers het vertrek van de politiek
tekenaar medegedeeld. “Wij weten namens talloze lezers te spreken, wan-
neer wij verklaren dat wij hem node zien vertrekken, stond er in de
krant. Net als vele lezers zagen ook de commissarissen van het concern
Behrendt met lede ogen gaan.” Maar op de redactie was de stemming op-
gelucht. Van der Zee schrijft over het vertrek van Behrendt: Tedereen had
het gevoel dat er iets wezenlijks was gebeurd, dat eindelijk de protestbe-
weging die al jaren in de straten van Amsterdam woedde, de redactie van
het Handelsblad had bereikt’®

Precies op 1 maart 1968, de dag dat Behrendt van het Handelsblad
naar Het Parool vertrok, ging verslaggever Hans Smits, aan wie Het Pa-
rool zijn welwillende houding tegenover Provo te danken had, juist van
Het Parool naar het Handelsblad.® Het verbeeldde de elkaar kruisende
politieke koersen van de twee dagbladen: Het Parool voer eind jaren zes-
tig in meer conservatieve richting, terwijl het Handelsblad de conserva-
tieve stroming langzaam maar zeker verliet.

‘Wereldverbeterarij’

Half maart 1968 lichtte Hofland tegenover Martin van Amerongen van
Vrij Nederland zijn plannen als hoofdredacteur toe. Hofland wilde van
het Handelsblad een krant maken die uitblonk in de nieuwsvoorziening.
Hij ergerde zich aan de opiniérende tendens in de Nederlandse pers, die
ten koste ging van de ‘aanmerkelijk meer inspanning vergende’ nieuws-
garing. Tot zijn afgrijzen werden nieuws en commentaar bovendien vaak
‘door elkaar gehutseld’** Zo kwam je volgens Hofland uit Trouw niet te
weten wat er in de wereld aan de hand was, maar wat hoofdredacteur
Bruins Slot belangrijk vond. Hofland zocht zijn inspiratie dan ook in het
buitenland: in Engeland bij The Times, The Observer en The Guardian;
in Frankrijk bij Le Monde en in de Verenigde Staten bij The New York
Times, stuk voor stuk kranten die een uitstekende nieuwsvoorziening
combineerden met daarvan losstaande, duidelijke standpunten.™ In de
Nederlandse journalistiek zag Hofland geen voorbeelden om zich aan op
te trekken. Het ene deel van de Nederlandse pers was, zoals hij dat tegen-
over Van Amerongen uitdrukte, nog steeds bevangen van vooroorlogse
sutheid; het andere deel, dat uit het verzet voortkwam, had ‘het partiza-
nenschap’ na 1945 voortgezet ‘met ideologisch vuur, met zienerschap en

280



met wereldverbeterarij. Zo signaleerde Hofland op de pagina ‘Politiek’
van Het Parool achter elke uiteenzetting een ideologische drijfveer. Ook
als nieuwskrant diende Het Parool, dat midden jaren zestig door veel
journalisten werd gezien als de beste krant van Nederland, Hofland niet
als voorbeeld. Het soort nieuws dat Het Parool bracht was daarvoor vol-
gens Hofland te onbenullig, allemaal in de categorie ‘Jongen Tracht Bank
te Beroven voor Vijf Gulden’** De Nrc noemde Hofland een voorbeeld
van de voortzetting van de vooroorlogse journalistiek. In mindere mate
gold dat volgens hem ook voor het Handelsblad, ‘waar soms hele goeie en
soms hele suffe dingen in staan’*?

Als alternatief voor de suffe vooroorlogse pers en de partizanenpers
lanceerde Hofland ‘de pers van het midden; een term die hij niet alleen in
het interview in Vrij Nederland gebruikte, maar ook in andere publica-
ties uit 1968. Hofland bedoelde hiermee een pers die niet door een ideo-
logische positie, of die nu conservatief of radicaal was, bepaald werd.
Want volgens Hofland was ‘alleen de krant van het midden, die zich niet
onvoorwaardelijk met de strijdende partijen heeft vereenzelvigd [...] in
staat een volledige beschrijving te geven van hetgeen er gebeurd is.*s Al-
leen de krant van het midden kon de lezer de ‘complete waarheid’ bieden.
Het Handelsblad voldeed kennelijk al enigszins als ‘krant van het mid-
den, want om de term met een voorbeeld te illustreren, haalde Hofland
tegenover Van Amerongen een artikel aan over de situatie in de Arabi-
sche vluchtelingenkampen dat het Handelsblad plaatste, toen Nederland
na de Zesdaagse Oorlog overspoeld werd door een golf van Arabieren-
haat.

Hofland wilde met het Handelsblad als krant van het midden ‘onver-
sneden waarheden’ brengen, nieuws in zijn pure vorm, onvermengd met
opinie en ideologie. ‘Het strakke, heilige nieuws” was, zo zei Hofland de
Amsterdamse journalist Sem Davids na, ‘de koelste en klaarste grond-
stof” voor een krant.’® Opvallend is dat Hofland het nieuws hier opvatte
als een onveranderlijke grootheid. In het algemeen wordt de journalis-
tiek van de jaren zestig gekenmerkt door het toenemende besef dat een
objectieve weergave van de werkelijkheid niet mogelijk is en dat onpar-
tijdigheid een illusie is. En juist Hofland wordt gezien als een exponent
van die soort nieuwe journalistiek.’” Dat beeld van Hofland behoeft dui-
delijk bijstelling.

281



Falanx

Gezien de nadruk die Hofland op het nieuws legde, was het logisch dat
hij zijn aandacht in eerste instantie richtte op degenen die dat nieuws
moesten vergaren: de verslaggevers. Hij noemde de verslaggeverij de ‘fa-
lanx’ - stoottroepen - van de krant. In zijn visie vormden de verslagge-
vers de voorhoede van de krant, die de signalen in de samenleving op-
ving en naar de lezers vertaalde.”® Begin 1963 stelde Hofland al vast dat
het de krant aan een jagersinstinct ontbrak.” Hij was toen net tot ad-
junct-hoofdredacteur benoemd en begon in die functie met uitbreiding
van het aantal verslaggevers. Zo haalde Hofland in 1965 John Jansen van
Galen op de verslaggeverij binnen. Jansen van Galen gaf in zijn sollicita-
tiegesprek aan een voorkeur voor de buitenlandredactie te hebben, maar
Hofland zei hem dat die redactie een soort bibliotheek was.>* lemand die
Hofland er bij zijn sollicitatie meteen uitpikte als het soort nieuwsjager
waar hij naar op zoek was, was de 27-jarige Sytze van der Zee, die in 1966
van de Haagsche Courant naar het Handelsblad kwam. Toen Van der Zee
bij het Handelsblad begon, was de verslaggeverij, die rond 1960 uit drie
man bestond, al tot zeven uitgebreid. In de daaropvolgende jaren werd
het aantal verslaggevers verder vermeerderd tot twaalf — een aanzienlijk
aantal op in totaal 54 redacteuren.”

282






Om het Handelsblad te laten uitblinken in het nieuws, waren niet alleen
meer mensen nodig die op nieuws jaagden, maar moest ook de organisa-
tie van de krant op het nieuws worden toegespitst. Zoals Blokker in zijn
rapport al geschreven had, mocht niet iedere redacteur zijn eigen hobby’s
hebben, maar moest centraal geregisseerd worden wie welk onderwerp
opnam. Andere kranten waren al eerder overgegaan tot een dergelijke
professionalisering van de redactionele organisatie. Zelfs de Nrc kreeg in
1968 onder leiding van Heldring en Guise een nieuwsdienst. Op het
Handelsblad woedde ten aanzien van het wel of niet invoeren van een
nieuwsdienst een richtingenstrijd. De chef binnenland, Ed Boer, en zijn
plaatsvervanger, J.W. van Esveld, waren tegen deze vorm van nieuwlich-
terij. Boer wist zich gesteund door hoofdredacteur Steketee, met wie hij
het goed kon vinden. Zolang Steketee nog aanwezig was, kon van invoe-
ring van een nieuwsdienst dan ook geen sprake zijn. Boer werd op de re-
dactie gewaardeerd om zijn gevoel voor humor. Hij was echter niet erg
flexibel en kon in hiérarchische verhoudingen op zijn strepen gaan staan.
Met Hofland had hij een getroebleerde verhouding sinds deze hem voor-
bijgestreefd was als adjunct. Een nieuwsdienst zag Boer als een bedrei-
ging van zijn positie als chef binnenland. De verslaggeverij ressorteerde
nu nog onder hem, maar bij invoering van een nieuwsdienst zou dat niet
langer logisch zijn. **

De commissie-Blokker was in de controverse over een nieuwsdienst
tot het compromis gekomen ‘een horizontale man’ aan te stellen, die voor
de hele redactie als centrale nieuwsbron zou fungeren. Dat was ook wat
Hofland deed toen hij begin 1968 tot hoofdredacteur naast Steketee werd
benoemd. Twee van zijn vertrouwelingen, de verslaggevers Sytze van der
Zee en Pieter de Vink, gingen de horizontale dienst beurtelings vervul-
len. Om zo min mogelijk weerstand op te wekken, werd de dienst in de
avonduren verricht — Boer was er dan niet. De horizontale man las kran-
ten, bedacht onderwerpen voor de verslaggeverij en schreef drie korte
stukjes voor een nieuwe actualiteitenrubriek. Zo hoopte men met weinig
middelen toch de indruk te wekken dat het Handelsblad boven op het
nieuws zat. Redacteuren die sceptisch tegenover de horizontale dienst
stonden, lachten zich een kriek om de actualiteitenrubriek.>* Problema-
tisch aan de horizontale dienst was dat lang niet alle redacteuren geneigd
waren suggesties voor artikelen over te nemen van deze twee twintigers.
Volgens het rapport van de commissie-Blokker had de aanstelling van

284



een horizontale man gepaard moeten gaan met een gelijktijdige aanstel-
ling van een chef-redacteur, die samenwerking van de deelredacties kon
afdwingen en bovendien de verslaggeverij onder zich kreeg. Nu de instel-
ling van de horizontale dienst niet gestut werd met een verdere herstruc-
turering van de redactie, kwam de dienst in de lucht te hangen.

Toen Steketee in juli 1968 vertrokken was, werd alsnog een reguliere
nieuwsdienst ingesteld: Van der Zee werd benoemd tot chef en hij voerde
zijn taken voortaan s ochtends uit. Op 9 september 1968 ging het Han-
delsblad over op een opmaak in acht kolommen, zoals een jaar eerder al
was aanbevolen in het rapport van de commissie-Blokker. Tegelijkertijd
werd de rechterkolom van de voorpagina een rubriek met tweeregelige
nieuwsberichten, ‘Het nieuws vandaag’ Balks ‘Keizerskroon” werd inge-
kort ten behoeve van binnenlands nieuws en de opiniepagina schoof op
naar pagina 4. Frits Miiller leverde voortaan de politieke prent.

Hofland werkte in nauw contact met zijn chef nieuwsdienst. Elke och-
tend nam hij samen met Van der Zee de krant van die dag door. Eenmaal
per week, op dinsdagochtend, blikten zij in café Hoppe vooruit op de
krant van die week. “Zijn consigliere’ noemde ‘Godfather’ Hofland Van
der Zee. Hofland sprak vaak in maffiatermen.>* Door anderen werd de
twaalf jaar jongere Van der Zee ook wel als een discipel van Hofland aan-
geduid. Van der Zee nam inderdaad veel van Hoflands denkbeelden over,
zoals de pers van het midden,* maar van blinde bewondering voor zijn
leermeester was geen sprake. Gaandeweg raakte Van der Zee zelfs enigs-
zins teleurgesteld in Hofland als hoofdredacteur, omdat deze de zaken zo
op hun beloop liet. Hofland maakte geen haast met de verdere professio-
nalisering van de redactionele organisatie. Van der Zee mocht dan wel
chef nieuwsdienst heten, maar hij vervulde de dienst na het vertrek van
De Vink in het najaar van 1968 alleen, zonder assistentie.* Bovendien
had Ed Boer als chef binnenland nog steeds de verslaggeverij onder zich.
In feite was Van der Zee dus vleugellam.

285






Bij de benoeming van Hofland tot hoofdredacteur had Stijkel als tege-
moetkoming aan de bezwaren die er bij Pluygers en de commissarissen
tegen Hofland bestonden, akkoord moeten gaan met een medehoofdre-
dacteur in wie zij vertrouwen stelden. Voor deze rol had Pluygers in eer-
ste instantie de adjunct-hoofdredacteur van de Nrc, Heldring, gevraagd.
Heldring had de functie na rijp beraad echter geweigerd, omdat hij besef-
te dat men hem op de redactie van het Handelsblad als een zetbaas van
Pluygers zou zien, wat hem een onwerkbare situatie leek.>” Heldring en
Stempels hadden Pluygers vervolgens aangeraden om André Spoor voor
de functie te vragen. Spoor was buitenlandredacteur van de NrRC geweest,
maar was in 1961 als correspondent voor de Geassocieerde Persdiensten
(Gpp) gaan werken, het samenwerkingsverband van regionale dagbla-
den. Stempels en Heldring zagen in hem een toekomstig hoofdredacteur
van de NRrc en vonden het nuttig wanneer hij bij het Handelsblad vast de
nodige ervaring zou opdoen. Daarnaast leek het hun in verband met de
redactionele samenwerking tussen beide bladen prettig om een NRc-
man bij het Handelsblad te hebben. Ook Spoor zelf beschouwde zich als
een NRC-man, al had hij slechts drie jaar bij de Nrc gewerkt.

Pluygers kende Spoor niet. In de tijd dat Spoor buitenlandredacteur
van de NrRC was geweest, had Pluygers het Algemeen Dagblad als titel on-
der zich gehad en was Baas degene uit de directie die zich met de NrRcC be-
zighield. Maar als zoon van generaal Spoor, voor wie Pluygers als oud-
Indié-ganger groot ontzag had, beschikte Spoor over de best denkbare
introductie. Toen Spoor begin 1968 even in Nederland was, ging hij ter
kennismaking met Pluygers in het Rotterdamse Parkhotel lunchen.
Pluygers was ingenomen met wat hij zag: een knappe man met het voor-
komen van een diplomaat - ‘een fatsoenlijke vent in het taaleigen van
Pluygers. De kritische stukken die Spoor vanuit Washington voor de pp
had geschreven over het Amerikaanse Vietnam-beleid waren Pluygers
kennelijk niet onder ogen gekomen. Afgesproken werd dat Spoor in sep-
tember 1968 als adjunct-hoofdredacteur naast Hofland zou beginnen en
na enige tijd zijn gelijke zou worden.

Na de lunch in het Parkhotel sprak Spoor Pluygers nog één keer voor-
dat hij bij het Handelsblad begon. Dat was in juni 1968 toen Pluygers, op
reis in de Verenigde Staten, waar hij zich regelmatig op de hoogte stelde
van de nieuwste ontwikkelingen in het grafische vak, langsging bij E.G.
(Eddy) Lachman, de correspondent voor de NrC en het Handelsblad in

287



Washington. Spoor logeerde op dat moment bij Lachman, omdat hij zijn
huis met het oog op zijn aanstaand vertrek al van de hand had gedaan.
Ook al had Spoor Pluygers dus slechts twee keer ontmoet, voor de redac-
tie van het Handelsblad was hij de pion van Pluygers. Men was verbolgen
dat hij zonder inspraak of overleg door Pluygers als hoofdredacteur bij
het Handelsblad werd geparachuteerd. Toen Spoor zich in september
1968 in zijn nieuwe functie op de Nieuwezijds Voorburgwal meldde,
wachtte hem dan ook een koele ontvangst. In zijn herinnering voegde
Hofland hem bars toe dat het moeilijk was een kamer voor hem vrij te
maken, aangezien het gebouw niet van rubber was.* Het kamertje dat hij
kreeg toegewezen was alleen te bereiken via een doorgang in het trap-
penhuis van Cuypers’ schepping naar het ernaast gelegen pand, door een
gangetje met drie wc’s met aan het eind een zware deur die toegang gaf
tot een ander trappenhuis dat naar de technische afdeling leidde. Rechts
achter die deur lag de kleine kamer waar Spoor zijn eerste maanden bij
het Handelsblad doorbracht. Hij was er levend begraven: niemand van
de redactie kwam daar ooit, behalve de redacteur wetenschappen, Sietz
Leeflang, die op de zenuwen van Hofland werkte en min of meer was ver-
bannen naar een kamertje dat nog een smal trapje verder lag. Aanvanke-
lijk ging Hofland Spoor uit de weg; ook zijn vertrouwelingen had hij het
consigne gegeven Spoor te negeren.*® Spoor wist zich echter aan zijn op-
gedrongen isolement te ontworstelen. Tot verbazing van de redacteuren
met wie hij contact maakte, bleek hij een sympathieke man met vernieu-
wende journalistieke ideeén. Ook Hofland liet, zodra hij Spoor werkelijk
leerde kennen, zijn vijandige houding varen. Hofland en Spoor bleken
het goed samen te kunnen vinden: zij hadden een gelijkgerichte intellec-
tuele belangstelling en eenzelfde gevoel voor humor.

De afspraak was dat Spoor zich zou inwerken als adjunct en binnen
een jaar, op een door Hofland te bepalen moment, hoofdredacteur zou
worden. Aangezien het tussen hen klikte, stelde Hofland al eind 1968 aan
Stijkel voor om Spoor per 1 januari medehoofdredacteur te maken. Maar
volgens Stijkel kon Spoor pas per 15 maart benoemd worden, aangezien
de commissarissen, die hem moesten benoemen, pas dan weer vergader-
den. Om de pil te vergulden stelde Stijkel Spoor voor elkaar vast bij de
voornaam te noemen. ‘Ik heet Eildert; zei hij, terwijl hij zijn hand naar
Spoor uitstak.’* Toen de kunstredactie verhuisde, kon Spoor de kamer
overnemen die schuin tegenover de officiéle kamer van de hoofdredac-
teur lag.

288



Fusiekrant

Tijdens zijn tweede ontmoeting met Pluygers, in het huis van Lachman,
had Spoor van Pluygers de indruk gekregen dat een fusie de volgende
stap zou zijn in de integratie tussen de NRc en het Handelsblad. De beide
kranten werkten, zoals bij de oprichting van de NDU overeengekomen
was, immers op beperkte schaal al samen. Lachman was bijvoorbeeld
een van de gemeenschappelijke correspondenten. Een fusie kwam Spoor
dan ook volkomen logisch voor. Bovendien besefte Spoor dat alleen door
de krachten te bundelen een krant gemaakt zou kunnen worden die bo-
ven het gemiddelde peil van de Nederlandse journalistiek uit zou komen.

Vanuit de Verenigde Staten had Spoor gezien hoe de pers in Neder-
land met de televisie probeerde te concurreren door de lezers meer ver-
strooiing te bieden. Ook het Handelsblad onder Steketee had zich door
de televisie de maat laten opleggen: de krant moest levendiger zijn en
luchtiger ogen. Spoor had de indruk dat men in Nederland gebukt ging
onder een doemscenario: de televisie, die alle aandacht van het publiek
en de adverteerders naar zich toe trok, leek het einde in te luiden van de
krant. Maar in de Verenigde Staten, waar de televisie al eerder was door-
gebroken, had Spoor geconstateerd dat het nieuwe medium ook een sti-
mulans kon zijn voor het oude medium. De nieuwsrubrieken van de
televisie wekten de nieuwsgierigheid, die de krant vervolgens kon bevre-
digen met het soort brede en diepgaande informatie dat de televisie niet
kan leveren. Spoor was ervan overtuigd geraakt dat kranten geen amuse-
ment, maar achtergrondinformatie moesten bieden; het waren juist de
serieuze kranten, zoals The Washington Post en The New York Times,
die in Amerika het televisietijdperk overleefden. Toen Spoor terugkeer-
de uit Washington, was hij de concurrenten in Nederland een stap voor.
Hem stond duidelijk voor ogen wat de formule voor de fusiekrant moest
zijn: een kwaliteitskrant, die de lezer informeerde in plaats van hem te
vermaken.

Tot zijn verbazing merkte Spoor echter, toen hij bij het Handelsblad
was begonnen, dat niemand daar aan een fusie met de Nrc dacht. De di-
rectie en de redactie van het Handelsblad hadden maar één doel voor
ogen: het Handelsblad redden van de ondergang. Aangezien Spoor al-
gauw begreep dat niemand bij het Handelsblad voor een fusiekrant te
motiveren zou zijn, ging ook hij zijn energie op de vernieuwing van het
Handelsblad richten. Alle inspiratie die hij in Amerika had opgedaan,
stelde hij nu ten dienste van het Handelsblad.

289



6.4

Het Thompson-rapport

ocemeen * Heineken grootste pilsexporteur  Thuis diepvriezen

N delsb]ad =" Euromast omhoog  Pond in 12 jaar derde minder ~waard

Dinsdag 24 februari 1970 1436 jaargang - Nr. 46273 Tweede katern

4 : : Universiteit in
leineken profiteerde o : === de branding
/an warme zomer e S oot s

Onmdge o ptte vun

oen naar et i
lag ongoveer 107 hoger dan
“export soeg met 117,
. (o 130 min. tien vege:
coma o g Ao

2
Y5
1

HRT

1!%%“55!
E§3:3 SREE 3R2FF
i

=i Commissie maakt ernst confereren, recipiaran,
feneeis met economische en gomakkelik parkereni

s 2 = monetaire harmonisatie
S

i
|

8
i
£,

¥
j
i
i
52 Eii;li
i

1
i

it
il
i
!
L
i

T
I
2
4

R
e
Heineken's

Belegging en Beheer

i
'i
Hi

.”
i
5

s e

de Boelelaan 2- b de RAI

i
i

iff!
i
Eérgi

el 020- 429855

3
a5
it
18

et i S econotities

it
i
1

et et o o

il
ih

ke Ra
lezen thuis houdt voor de meeste Neder
huisvrouwen niet meer in dan het zelf
van ijs in het k van e _‘
ruik van een eigen diepvrieskist thuis, waarin fre
Zelf groenten of viees invriest, blii fot nu toe 3 o S e e B
fijk_beperkt tot het plateland en de
steden, waar het de plaats heeit ingeno-
vioegere inmak

4 van de eon voorraadiset.
SR Ao

i

ger govonele, growe n teut

£
iy

Hi

P wordh st

]

L1
HE

it
s‘;E%E‘E
b
it
ix‘%ggg Z; X

. Gicpericwis
S g

e U or
ning vin vARGAAS o Fi. VA G prreaaAo .

Een advies uit het Thompson-rapport dat opgevolgd werd: een speciaal katern voor het
economische nieuws.



Vlak voor de aanstelling van Stijkel als directeur bij het Handelsblad was
het rapport van de commissie-Blokker verschenen. Uit de initiatieven
die de nieuwe directeur ontplooide, bleek dat hij dit rapport goed bestu-
deerd had. Precies zoals Blokker dat aanbevolen had in zijn rapport, zou
Stijkel kiezen voor een verjongingsmanoeuvre in één klap. Maar eerst
schakelde hij een extern bureau in dat het Handelsblad moest doorlich-
ten. Onderzoekers van het toonaangevende reclame- en adviesbureau
J. Walter Thompson (ywT) voerden gedurende enkele maanden gesprek-
ken op de redactie en met de directie, verdiepten zich in de oplageontwik-
keling, abonneewerving, lezerswensen en de organisatie van de krant. In
april 1969 kwam ywT met een lijvig rapport waarin een analyse werd ge-
volgd door 61 aanbevelingen.3

De belangrijkste aanbevelingen van jwT voor het Algemeen Handels-
blad golden de doelgroep. Volgens het rapport moest het Handelsblad,
dat zijn abonnees overwegend onder oudere, welgestelde en conservatie-
ve mannen vond, zich ook gaan richten op jongeren, vrouwen en op
mensen die zich losmaakten van de kerk. Vooral bij de katholieke bevol-
kingsgroep zag men ‘grote mogelijkheden’ In het rapport werd erop ge-
wezen dat het proces van secularisering in het bijzonder bij de Neder-
landse katholieken plaatsvond.”> Als doelgroep waren ontkerkelijkte
katholieken interessant, omdat katholieken, meer nog dan protestanten,
hun eigen dagbladen lazen; het Handelsblad telde al veel lezers van her-
vormden huize.

Katholieken waren voor het Handelsblad nieuw als doelgroep, maar
vrouwen en jongeren waren dat niet. Zij werden al sinds de jaren vijftig
als zodanig door het Handelsblad beschouwd. Keer op keer werd in het
jaarverslag en in hoofdredactionele memoranda gesteld dat het Handels-
blad ook de jeugd en de vrouw moest bereiken. Het redactionele beleid
was daar echter nooit werkelijk op afgestemd. De hoofdredactie was er
steeds van uitgegaan dat als het Handelsblad maar levendig genoeg zou
zijn, het vrouwen en jongeren vanzelf zou aanspreken. ywr stelde echter
vast dat het Handelsblad wezenlijk moest veranderen om de beoogde
doelgroepen te bereiken. Volgens het rapport moest het Handelsblad
kritischer durven zijn. Mensen uit de beoogde doelgroep vonden name-
lijk dat het Handelsblad te behoudend was en zich te veel op de vlakte
hield,** terwijl volgens ywt de lezer niet alleen informatie maar ook
standpunten in zijn krant wilde lezen.’*> Het Handelsblad moest een

291



krant worden die lezers hielp ‘hun opinies t.a.v. hun leven in de huidige
maatschappij te vormen’3¢

Duivels dilemma

Het Thompson-rapport definieerde de nieuwe doelgroep van het Han-
delsblad als mensen ‘die zich niet fundamenteel tegen de huidige maat-
schappij richten, maar wel “gevestigde” opinies en autoriteit kritisch be-
kijker’’ 3 Op dat punt stonden de lezers uit de nieuwe doelgroep veelal
lijnrecht tegenover degenen die van oudsher abonnee op het Handels-
blad waren. Vonden mensen uit de beoogde doelgroep dat het Handels-
blad te weinig uitgesproken en te behoudend was, in het rapport werd
ook vastgesteld dat ‘de huidige lezerskring’ juist tevreden was met de
krant zoals die was.?® De tegenstelling tussen de abonnees en de doel-
groep werd in conclusie 4 van het rapport pregnant verwoord: ‘De eigen-
schappen van het Algemeen Handelsblad, die een groot deel van de
abonnees tevreden stemmen, staan een band met nieuwe abonnees in de
weg. De zwakte van het Thompson-rapport was dat, ondanks deze vast-
stelling, geen rekening werd gehouden met het gevaar de oude abonnees
te verliezen als de krant in de door ywTt aangewezen richting zou veran-
deren; laat staan dat het rapport een manier wees hoe dit gevaar bezwo-
ren moest worden. En toch moest het iedere oppervlakkige beschouwer
duidelijk zijn dat het Handelsblad opgescheept zat met een duivels di-
lemma: de groep trouwe abonnees, die atkalfde maar nog steeds de rug-
gengraat van de krant vormde, dreigde verloren te gaan in het streven
jonge, meer progressieve lezers en lezeressen te behagen. De sprong naar
de nieuwe abonnees zou, zoals Hofland dat later uitdrukte, een ‘salto
mortale’ zijn.*

Anderhalf miljoen

Met de aanbevelingen van het Thompson-rapport was volgens de bijge-
leverde begroting een investering van 1,5 miljoen gulden gemoeid. Ten
eerste zouden de papierkosten sterk toenemen omdat de omvang van de
krant volgens ywT in 1970 met een kwart moest zijn toegenomen. Zo
moest de financieel-economische rubriek naar voorbeeld van The Times
uitgebreid worden tot een speciaal katern van vier paginas, moest de
vrouwenpagina voortaan dagelijks verschijnen en moest het aantal foto’s
bijna verdubbeld worden. Boven op de hogere papierkosten kwamen
nog de kosten voor de noodzakelijke uitbreiding van de redactie. yw re-

292



kende in zijn rapport voor dat er ongeveer acht extra redacteuren nodig
waren om vorm te geven aan de aanbevolen nieuwe en vergrote rubrie-
ken. Verder waren de aanbevelingen op gebied van reclame en abon-
neewerving zeer kostbaar.

In het commentaar op het Thompson-rapport van de kant van het
Handelsblad, dat waarschijnlijk van de hand van Stijkel was, werd als eer-
ste punt naar voren gebracht dat het rapport financiéle mogelijkheden
die niet aanwezig zijn’ veronderstelde.* De vraag is hoe het kwam dat er
van tevoren geen duidelijkheid bestond over het financiéle kader waar-
binnen ywT zijn aanbevelingen moest doen. Waarschijnlijk was Stijkel op
het moment dat hij de adviesopdracht gaf nog niet doordrongen van de
onwil van de Rotterdamse directie om in de verliesgevende Amsterdam-
se krant te investeren. In het jaar dat ywT zijn aanbevelingen deed, zou
het Handelsblad het grootste verlies uit zijn geschiedenis maken. De
noodzaak van bezuinigingen stond voorop.

Aspiraties Stijkel

Hoewel Stijkel dus niet over de fondsen kon beschikken die nodig waren
voor de vergaande aanbevelingen die ywT deed, bleef hij vast van plan het
initiatief in het concern naar het Handelsblad toe te trekken. Ook met
meer bescheiden middelen dacht Stijkel het Handelsblad aan de winnen-
de hand te kunnen brengen. Van Pluygers had hij geen hoge dunk; die
vond hij een primitieve figuur. Gezien het feit dat hij als oud-staatssecre-
taris gewend was zich in de hoogste kringen te bewegen, had hij er alle
vertrouwen in dat hij de Raad van Commissarissen op zijn hand zou krij-
gen.#!

Stijkel was een lange man met een mager gezicht en een brede lach. Hij
was vlot in de omgang, maar hield zijn kaarten tegen de borst. Hij was in-
telligent en ambitieus. +* Stijkel zag de krant als spreekbuis van zijn poli-
tieke wereld. Hij schreef er zelf in onder het pseudoniem Chardon -
Frans voor ‘distel’ en ‘stekel’** Bij de NrcC trok hoofdredacteur Heldring
daar de wenkbrauwen over op, maar Stijkel kon bij het Handelsblad te-
ruggrijpen op een traditie van vermenging van directionele en hoofdre-
dactionele verantwoordelijkheden. Hoewel Heldring het nooit geaccep-
teerd zou hebben als de Rotterdamse directeur Pluygers een opiniestuk
in de Nrc had willen plaatsen, was hij ondertussen wel enigszins jaloers
op de steun die de hoofdredactie van het Handelsblad kreeg van de Am-
sterdamse directie.** Er was veel contact tussen de directie en de hoofd-
redactie van het Handelsblad. Onderdirecteur Abbing dook wel eens de

293



kroeg in met Hofland en de zijnen. Ook Stijkel stelde zich bepaald ami-
caal op. Abbing herinnert zich dat Stijkel hem en de hoofdredactie thuis
uitnodigde om de nieuwe inrichting van zijn werkkamer te bezichtigen,
wat een hilarische situatie opleverde, want Stijkel kwam klem te zitten
tussen zijn nieuwe stoel en zijn nieuwe bureau. Volgens Abbing, die niet
alleen zijn plaatsvervanger maar ook een vriend van hem was, hielden zij
met moeite hun gezicht in de plooi. Stijkel was niet de man om op zon
moment hartelijk uit te lachen; dat zou hij als gezichtsverlies ervaren
hebben. Op initiatief van Stijkel gingen directie en hoofdredactie van het
Handelsblad twee keer gezamenlijk een weekend ‘naar de hei’ Het doel
van deze groepsessies in Hotel de Malle Jan te Vierhouten en Hotel den
Treek te Leusden was een hecht team te smeden dat een sterk front in de
NDU kon vormen.*

294



6.5

De vroege editie

Ficuwe Amsterdbamsche Gourant

¥ AT,GEMEEN HANDELSBLA

1120 JARGANG — No. 438

MAAGDENHUIS NOG BEZET |
Burgemeester: ,Zonder geweld”{ ;

Vanavond gesprek van
studenten en senaat?

Positie De Block
uiterst wankel

weer in

nese raketten

350 Papoea’s

4, ALGEMEEN HANDFLSBLAD
dehelderckrant

%{_ SCHEIDINGSWANDEN

voor uw bedrijf en kantoor

W/ |nlt:rwzmd nv. HD‘.I

De eerste vroege editie van het Handelsblad, maandag 19 mei 1969.

Mootdredactouren: M. 3, A. HOVLAND . spook. MAAND)



Het eerste grote plan van Stijkel in het kader van een herlancering van
het Handelsblad was de invoering van een vroege editie voor de losse
verkoop. Zon vroege editie, of middageditie, werd ook in het Thomp-
son-rapport aanbevolen, maar Stijkel dacht er al langer over na. De losse
verkoop van kranten steeg, met name bij ochtendbladen, maar ook bjj
avondbladen. Van het Handelsblad was de losse verkoop echter nog heel
bescheiden: in het laatste kwartaal van 1967 werden er per dag gemid-
deld zon 2600 exemplaren los verkocht. Andere Amsterdamse kranten
deden het in dezelfde periode veel beter: van Het Parool gingen ongeveer
9100 exemplaren los van de hand, van de Volkskrant 16.000 en van De
Telegraaf 70.000.4¢ Het probleem met het Handelsblad was dat het pas
tussen drie en vier uur in de middag verscheen, en dat was voor de losse
verkoop aan de late kant. Stijkel ging er daarom van uit dat als het Han-
delsblad met een vroege editie zou uitkomen, de straatverkoop sterk zou
toenemen, terwijl daarnaast de kiosken in verder van Amsterdam gele-
gen gebieden meer losse nummers zouden verkopen.+ In het Thomp-
son-rapport werd voorgerekend dat de losse verkoop met een vroege
editie in 1970 toegenomen zou zijn tot 6500. Stijkel had hooggespannen
verwachtingen van een vroege editie: de omhooggestuwde oplage zou,
naar hij veronderstelde, een positief signaal afgeven dat de neerwaartse
spiraal zou keren.

In het Thompson-rapport werd geadviseerd om zo spoedig mogelijk
de geplande vroege editie uit te brengen. In reactie hierop schreef Stijkel
in april 1969: ‘Hieraan wordt al enige tijd gewerkt’* Tenminste, dat
dacht de directeur. Hij had zijn plan voor een vroege editie met Hofland
besproken. Hofland vond het een goed idee,* wat nog niet wilde zeggen
dat hij de redactie er ook op had voorbereid.>® ‘Opeens was het zover,
herinnert Van der Zee zich.>* Na herhaaldelijke verzoeken van Stijkel
waarop hij niet gereageerd had, zag Hofland zich tijdens een directiever-
gadering plotseling genoodzaakt op korte termijn een ingangsdatum te
noemen.>* Spoor was niet bij de vergadering aanwezig, omdat hij met va-
kantie was. De redactie werd inderhaast ingelicht over de vroege editie,
die enkele dagen later al van de pers moest rollen. De gevolgen voor de
redactie en de technische diensten waren ingrijpend: vrijwel iedereen
moest twee tot drie uur eerder beginnen. Nieuws moest nu ’s nachts wor-
den doorgegeven, alles moest ‘voor half zeven ’s morgens kant en klaar
op de verdeeltafel ter zetterij’ liggen.>* Protest brak uit: wat was dit voor

296



een autoritaire manier van doen om de redactie totaal onvoorbereid een
nieuw productieschema op te dringen? Het kwam erop neer dat er opeens
twee kranten gemaakt moesten worden. Dat vond men roofbouw op een
toch al door bezuinigingen uitgemergelde redactie. Woltz en Van der
Zee herinneren zich een protestvergadering op zaterdagochtend in Hotel
Polen, waar Hofland niet bij was en waar in feite over zijn lot werd be-
schikt. Hij wachtte het af in café Scheltema.’* Weigerde de redactie haar
medewerking, dan zou Hofland ontslag nemen. Sommige redacteuren
vonden dat Hofland naar Stijkels pijpen danste en riepen dat de boel plat
moest. Enkelen namen het voor Hofland op. Van der Zee, die was ge-
souftleerd door Hofland, betoogde dat een staking Pluygers een uitgele-
zen kans zou bieden om orde op zaken te stellen, Hofland af te zetten en
wellicht zelfs het Handelsblad op te doeken. Dat wilden de meeste redac-
teuren niet op hun geweten hebben. Morrend ging men akkoord.ss

Na de vergadering ging Van der Zee bijna op de vuist met de filmre-
dacteur, L. W. (Ivan) Sitniakowsky, de opvolger van Blokker. Van der Zee
herinnert zich hoe hij de adrenaline door zijn aderen voelde schieten
toen hij in het gebouw van Cuypers de trap af liep en op de overloop Sit-
niakowsky tegenkwam, die hem uitmaakte voor knecht van de directie.
Getergd greep Van der Zee hem vast, drukte hem bij het borstbeeld van
Charles Boissevain tegen de muur en balde zijn vuist. Het was dat een an-
dere redacteur zijn arm tegenhield, anders had hij uitgehaald.>* De emo-
ties liepen hoog op nu de toekomst van de krant op het spel stond.

Boereneditie

‘Het lijkt wel of ik bij een andere krant werk, verzuchtte Spoor na zijn te-
rugkeer van vakantie.”” Hofland had in alle haast geen mogelijkheid en
noodzaak gezien om zijn medehoofdredacteur te bereiken voor over-
leg.3® Spoor voelde zich gepasseerd; Stijkel was razend dat zijn plan door
Hofland zo slecht voorbereid bleek.

Omdat Spoor zich niet aan het plan gebonden had, kon hij zijn ge-
wicht er nog tegen in de schaal leggen. Spoor was tegen een vroege editie.
Van de Nrc kende hij de boereneditie, die naar de dorpen in Zeeland
ging, en daar had hij slechte herinneringen aan. Net als de bedoeling was
met de vroege editie van het Handelsblad zakte de boereneditie om 12.00
uur; de gewone om 15.00 uur. In de praktijk werd de krant daardoor een
geactualiseerde, opgekalefaterde versie van de boereneditie. Journalis-
tiek gezien vond Spoor zo'n vroege editie dus een ramp. Hij zocht Stijkel
thuis in Marlot op en maakte zijn bedenkingen kenbaar. Spoor hield de

297



directeur voor dat als het er dan toch van moest komen, uitbreiding van
de redactie noodzakelijk was en er meer tijd nodig was om de redactie
erop voor te bereiden. Hij bedong twee weken uitstel en kreeg er naar ei-
gen zeggen vier extra arbeidskrachten bij.** Volgens Spoor legde de re-
dactie zich toen pas bij de vroege editie neer.

Maandag 19 mei was het zover: de vroege editie kwam van de pers. Ge-
opend werd met nieuws uit eigen stad rond de bezetting van het Maag-
denhuis door studenten die meer inspraak verlangden - in de vroege editie
viel het accent op plaatselijk en nationaal nieuws. De vroege editie werd
op straat verkocht door meisjes in strakke, witte T-shirts waarop in hel-
derrode letters het logo van de krant stond afgedrukt. De T-shirts waren
een sensatie: een modern soort kledingstuk, strak om het vrouwenli-
chaam, met de naam van de oude krant dwars over de borsten. Iets der-
gelijks kende men toen alleen nog uit de film: in de Nouvelle Vague-film
A bout de souffle (1960) verkocht hoofdrolspeelster Jean Seberg in een-
zelfde soort T-shirt de Herald Tribune in de straten van Parijs.**

Ondanks de spannende T-shirts vielen de verkoopcijfers tegen. In de
commissarissenvergadering van augustus 1969 sprak Stijkel hoopvol van
een omhooggebogen trend, maar de oplage zakte in het najaar van 1969
weer in.*> Misschien zag de krantenlezer dat het hier om een al te haastig
opgezette operatie ging. Ondertussen was het voor de redactie elke dag
weer een hels karwei om na de vroege editie, waarin het accent op plaat-
selijk nieuws lag, de krant tussen twaalf en twee uur weer om te bouwen
tot een landelijk avondblad. Volgens de toenmalige chef buitenland Sam-
piemon werd er roofbouw gepleegd op de redactie.> Aangezien het ver-
wachte verkoopsucces uitbleef, terwijl de verspreiding van de vroege edi-
tie veel geld kostte en het extra werk voor de redactie een zware last
vormde, werd de vroege editie al na enkele maanden stopgezet. De eerste
grote actie van Stijkel was op een mislukking uitgelopen.

Brandbrief

Voor de nieuwsdienst had de tijdelijke overschakeling op de vroege edi-
tie verstrekkende gevolgen. Het nieuwe zakschema dat gemaakt was om
de krant drie uur eerder te drukken, liet geen enkele rol voor de nieuws-
dienst: er was in de vroege morgen geen tijdstip ingeroosterd waarop de
nieuwsdienst zijn voorstellen kon doen. Later op de dag kwam het daar
niet meer van, omdat de redactie dan met haar aandacht bij de kopij voor
de volgende editie was.

298



De dag na de invoering van de vroege editie schreef chef nieuwsdienst
Van der Zee een brandbrief aan de hoofdredactie over het desastreuze ef-
fect van de vroege editie op de nieuwsdienst. Van der Zee stelde bitter
vast ‘dat wat in anderhalf jaar moeizaam is opgebouwd, in enkele dagen
weer de grond wordt ingestampt’. ¢ Aangezien er voor de nieuwsdienst
in het nieuwe zakschema geen taak meer bestond en Van der Zee ervoor
paste om voor ‘Jan Lul’ te spelen, dreigde hij zijn werk te staken. Hij stel-
de de hoofdredactie een ultimatum. Hij zou zich terugtrekken, tenzij de
hoofdredactie garandeerde op korte termijn de verslaggeverij te reorga-
niseren. Van der Zee wilde dat de verslaggeverij losgekoppeld zou wor-
den van de redactie binnenland en onder hem zou komen te vallen - dit
was hem en verslaggever William Rothuizen tijdens een bespreking met
Spoor in restaurant de Poort van Cleve ook toegezegd. Maar vanwege het
verzet bij de redactie binnenland was het duidelijk dat zonder kordaat
optreden van de hoofdredactie niets van deze beloofde herstructurering
terecht zou komen. Voor Rothuizen, een talentvolle verslaggever die
sinds 1964 bij het Handelsblad werkte, was deze herstructurering een
breekpunt geweest — inmiddels had hij zijn ontslag al aangevraagd.®

Volgens Van der Zee sloot de hoofdredactie haar ogen voor de moei-
lijkheden die zich op de redactie binnenland voordeden. In een ander,
ongedateerd memo uit dezelfde periode somde Van der Zee zijn frustra-
ties ten aanzien van de redactie binnenland op: de armoede aan ideeén
- ‘waarom is het nodig dat op de ochtendvergadering twee binnenlandfi-
guren zwijgend aanwezig zijn?’ -, het onvermogen om belangrijk nieuws
te onderkennen, waardoor het Handelsblad scoops misliep en het ont-
breken van een stimulerende leiding. Het frustreerde Van der Zee dat
chef binnenland Boer, zijn plaatsvervanger Hans van Esveld en binnen-
landredacteur Leo Rhijnsburger, ‘redacteuren, die in alle opzichten ach-
ter liggen op de verslaggeverij, wel elke dag beoordeelden hoe de binnen-
landpagina eruit kwam te zien.® ‘Persoonlijk mededogen dat tot nog toe
bij allerlei reorganisaties een remmend effect heeft gehad, moet geen rol
meer spelen; hield hij de hoofdredactie voor.” Het was deze doortasten-
de mentaliteit die Van der Zee tot in de provincie de naam bezorgde van
‘een veldheer die met harde hand regeert’®® Van der Zee won het pleit. De
verslaggeverij werd gesplitst: de meest ervaren en getalenteerde verslag-
gevers kwamen onder hem te ressorteren en gingen zich enkel nog met
reportages en interviews bezighouden; de resterende verslaggevers ble-
ven inzetbaar voor het kleinere werk op de redactie binnenland. Boven-
dien kreeg de nieuwsdienst een spilfunctie op de redactie: alle opdrachten
aan redacteuren moesten voortaan via de nieuwsdienst worden gegeven,

299



zelfs als zij van de hoofdredactie of het Supplement afkomstig waren.
Chef binnenland Boer hield drie redacteuren voor zijn redactie over; de
gewone verslaggevers hoefden hem alleen ’s ochtends assistentie te verle-
nen.*

300






Stijkel was teleurgesteld dat zijn plan voor een vroege editie zo slecht
voorbereid was door Hofland.”> Het maakte dat hij met andere ogen keek
naar de hoofdredacteur die hem door Pluygers opgedrongen was. Het ef-
fectieve optreden van Spoor na diens terugkomst van vakantie had in-
druk op hem gemaakt. Aan Spoor had Stijkel een hoofdredacteur die
zich aan afspraken hield, goed kon onderhandelen en strategisch ope-
reerde. Meer dan Hofland was Spoor een manager. Spoor herinnert zich
dat het echec van de middageditie een einde maakte aan de een-tweetjes
van Stijkel met Hofland waarbij hij buitengesloten werd. Van toen af aan
lunchte Stijkel ook met Spoor.”

Het was dan ook geen toeval dat het volgende belangrijke initiatief in
de vernieuwing van het Handelsblad van Spoor kwam. Geinspireerd
door het Thompson-rapport schreef hij namens de hoofdredactie een
vertrouwelijk stuk, dat de inzet werd van een buitengewone bijeenkomst
van de hoofdredactie met alle chefs in Hotel De Nederlanden te Vreeland
op woensdag 25 juni 1969. Spoor had expres een externe locatie uitge-
zocht voor de bijeenkomst om deze meer gewicht te geven. Desondanks
was de vergadering misschien niet zo vruchtbaar als Spoor gehoopt had,
omdat Hofland deze tot ieders verbazing na korte tijd verliet vanwege
een dringende afspraak. Later bleek dat hij zijn verloren regenjas bij Stij-
kel was gaan declareren.” De betekenis van het door Spoor geschreven
stuk was er niet minder om. Het bevatte een schets voor de vernieuwing
van het Handelsblad. De hoofdpunten van het stuk waren: een apart ka-
tern economie, een vaste, dagelijkse kunstpagina en een verbeterde opi-
niepagina.”? Verder beschreef het stuk de manier waarop de redactie ge-
reorganiseerd zou worden. Zoals vermeld, kreeg Van der Zee zijn zin: de
nieuwsdienst kreeg een spilfunctie op de redactie en de zeggenschap
over de verslaggeverij. Bovendien werd, zoals de commissie-Blokker
twee jaar eerder al had voorgesteld, een chef-redacteur aangesteld: Van
Baarsel ging per 1 augustus als zodanig het werk van de verschillende
deelredacties codrdineren.

Van de belegger naar de manager

Net als in het Thompson-rapport was in het stuk van Spoor het voorstel
opgenomen de financiéle paginas van de krant om te vormen tot een da-
gelijks tweede katern met een eigen voorpagina naar voorbeeld van The

302



Times. Zoals Blokker dat in zijn rapport twee jaar eerder ook al had aan-
gegeven moest de financieel-technische rubriek van het Handelsblad
verbreed worden tot berichtgeving over economie in de ruimste zin. De
rubriek binnenland moest kolommen inleveren voor het tweede katern,
maar er zou ook ruimte gevonden worden door een drastische besnoeiing
van de berichtgeving over jaarverslagen en aandeelhoudersvergaderin-
gen. Het perspectief van de belegger moest volgens Spoor worden ver-
vangen voor dat van de jonge manager. In november 1969 werd een
eindredacteur voor het tweede katern aangesteld, economisch historicus
dr. R. (Rob) van Kamp. Het katern had een eigen voorpagina, compleet
met de kop ‘Algemeen Handelsblad’” en het Lux et Libertas-vignet. Een
naam had men er nog niet voor weten te verzinnen, vandaar dat het
voorlopig eenvoudigweg “Tweede Katern’ heette.” Het bevatte artikelen
die voorheen nooit op de financieel-economische pagina’s te lezen waren
geweest, zoals een reportage over het deeltijdwerken van getrouwde
vrouwen bij Albert Heijn in Oegstgeest of een artikel over de toename
van tweede woningen in Nederland.”s Ook gingen buitenlandse corres-
pondenten artikelen schrijven voor dit deel van de krant. ‘De Westduitse
vakbond zoekt contact met de DDR], was op 5 januari 1970 de kop boven
een artikel van de correspondent uit Bonn. Eindelijk was er sprake van
de verbreding van de financieel-economische rubriek waarnaar Steketee
tien jaar eerder al had gestreefd en die voor Blokker het voornaamste
doel van zijn hervormingspoging was geweest. Maar het voorbeeld van
The Times werd met het Tweede Katern bij lange na niet geévenaard. Om
technische redenen lukte het niet om het katern uitneembaar te maken.”s
Het bestond bovendien uit weinig meer dan de eigen voorpagina, de an-
dere paginas werden nog voornamelijk in beslag genomen door de
koerslijsten. Nieuwsbrengende reportages waren nog een uitzondering.
Al met al ging het vooral om oude wijn in nieuwe zakken.”” Voor het
Tweede Katern gold wat ook voor de rest van de vernieuwing van het
Handelsblad het geval was: de krant bewoog zich wel in de goede rich-
ting, maar de in het Vreeland-rapport gestelde doelen bleven voorlopig
nog vergezichten.

Chantagementaliteit

Evenals zijn voorganger Steketee had Hofland vodr de aanstelling van
Spoor als zijn collega-hoofdredacteur geen vrouwelijke redacteuren aan-
genomen. Dit personeelsbeleid was ten tijde van Steketee al enigszins ge-
dateerd geweest, maar na het baanbrekende artikel van Joke Smit in De

303



Gids van november 1967, ‘Het onbehagen bij de vrouw’, stond emancipa-
tie definitief op de maatschappelijke agenda. Smit sneed in haar artikel
juist ook het thema van discriminatie op de arbeidsmarkt aan. De toe-
lichting die Hofland in januari 1969 gaf op het ontbreken van vrouwelij-
ke verslaggevers bij het Handelsblad in De Journalist deed dan ook veel
stof opwaaien. In dit interview met Ria van Haaster legde Hofland uit dat
de redactie van het Handelsblad onder zijn leiding in principe openstond
voor vrouwen. Het probleem was, aldus Hofland tegen de vrouwelijke
journalist, dat geschikte vrouwen niet te vinden waren.

Ze hebben toch allemaal die chantage-mentaliteit, ze buiten hun vrouw-
positie uit: Sorry, ik heb geen zin, ik heb hoofdpijn, dat onderwerp ligt me
niet - is 't niet zo? Mannen doen dat 60k wel, maar dan ligt het anders, met
een man hoef je minder geduld te hebben. [...] Van een hoofdredacteur
vraagt het meer afstand, inzicht en verdraagzaamheid om met een vrouw
te werken dan met een man. Ze willen toch allemaal zo eenmaal per maand
eens over hun bol worden geaaid, en als je daar het talent niet voor hebt ko-
men er snel problemen. [...] Er zijn in Nederland geen vrouwen die het
kunnen. Renate Rubinstein, ja, daar heb ik aan gedacht. Maar de rest is het
type van het breipatroon-geleuter, of een Mary McCarthy.”®

Het interview, dat tegen de gewoonte door de redactie van De Journalist
voor de publicatie aan Hofland was voorgelegd, ontlokte veel reacties, die
in de navolgende nummers werden gepubliceerd. De briefschrijvers we-
zen op de vele deskundige vrouwen die al op verschillende plekken in de
journalistiek werkzaam waren, of waren geweest — bijvoorbeeld bij het
Handelsblad in de jaren dertig, tijdens het hoofdredacteurschap van Von
Balluseck.”

Hoe stellig Hofland zich ook had uitgelaten in De Journalist, heel seri-
eus kan hij het niet bedoeld hebben. Spoor, die drie maanden later offici-
eel tot zijn collega-hoofdredacteur benoemd werd, vond het vanzelfspre-
kend om vrouwelijke journalisten aan te nemen en herinnert zich niet
daar ooit strijd over te hebben hoeven voeren met Hofland. Sterker nog:
de eerste vrouw die door hen beiden aangenomen werd, kwam via Hof-
land binnen. Het was Lisette Lewin. Een gedreven journaliste, die een
jaar bij de Volkskrant had gezeten, aanvankelijk op de redactie buiten-
land en daarna op de stadsredactie. Zij had er hard gewerkt en ook arti-
kelen over kunst geschreven. Haar jaarcontract bij de Volkskrant werd in
de nazomer van 1969 evenwel niet verlengd, wat zij achteraf wijt aan het
generatieconflict dat daar in de jaren zestig speelde. Het boterde niet tus-

304



sen haar en de oude garde, die haar ook kwalijk leek te nemen dat zij met
haar mannelijke collega’s de kroeg in dook. Het was ook in de kroeg dat
zij aan haar nieuwe baan kwam. Toen zij had gehoord dat zij de Volks-
krant moest verlaten, ging zij haar verdriet verdrinken in café Hoppe.
Hier kwam zij aan de praat met Hofland. Kon zij om negen uur met scho-
ne nagels op de krant zijn, was zijn vraag. Dan moest zij alleen nog even
met collega Spoor gaan praten. Spoor vroeg of zij hem niet te dik gewor-
den vond. Een vraag die zij ontkennend kon beantwoorden, aangezien
zij hem nooit eerder had gezien. Aangenomen!®

Lewin was niet het soort vrouw waarmee Hofland geduld hoefde te
hebben. Zij was wat Hofland noemde ‘iemand die met de handicap van
vrouw-zijn zich uitstekend handhaaft in een mannen-maatschappij’®
Lewin had hetzelfde gevoel voor ironie als Hofland; hij was dan ook in-
genomen met haar speelse manier van schrijven. Lewin wilde zich bewij-
zen en conformeerde zich daarbij aan de mannelijke mores op de redac-
tie. Zo keek zij wel uit om ooit haar tranen te laten zien. Huilen deed zij
thuis, of hoogstens op de wc.*

Lewin werd in oktober 1969 aangenomen als verslaggeefster op de
stadsredactie, die net opgericht was en waarvoor alleen nog een chef aan-
genomen was. Dat was de van De Telegraaf afkomstige J.J. Metz. De
hardwerkende Lewin was een goede aanvulling voor Jaap Metz, een ou-
dere, kleurrijke man, die niet meer zo productief was. Zoals wel vaker ge-
beurde, had Hofland hem in de kroeg een baan beloofd.®* Toen Metz in
de zomer van 1969 net was aangenomen, liep adjunct-redacteur Woltz
binnen bij Hofland en hoorde geblaf van onder het bureau van de hoofd-
redacteur. ‘Dit is de nieuwe chef stad, zei Hofland tegen Woltz, terwijl
Jaap Metz onder het bureau vandaan kroop.* Als Lewin zich verslapen
had, belde Metz haar uit bed en riep dan zo hard dat de hele redactie het
kon horen: “Trek je slipje en je bh-tje maar aan en kom gauw naar de
krant’ Tegen dat soort grapjes was zij wel bestand. Suggesties tijdens een
vergadering of zij even koffie wilde gaan halen, beantwoordde zij met een
diplomatieke ontwijking: ‘Nee, koffiedrinken doen we straks wel’% Le-
win kreeg typisch vrouwelijke onderwerpen toegeschoven, zoals mode
en koken, ook al had zij daar geen enkele affiniteit mee. En toen de Dolle
Mina’s zich in december 1969 begonnen te roeren, sprak het ook vanzelf
dat Lewin op deze dames af gestuurd werd.

305



Heksenketel

Een onderzoek naar de berichtgeving over Dolle Mina in het Handels-
blad maakt duidelijk dat vrouwenemancipatie in deze krant een blinde
vlek bleef.*® Dolle Mina, een feministische groepering die met ludieke
acties aandacht vroeg voor de achterstandspositie van de vrouw, viel een
heel andere behandeling ten deel dan Provo vier jaar eerder. Was er ten
aanzien van Provo gedeeltelijk sprake geweest van een nieuw soort diep-
gravende en duidende journalistiek, de Dolle Mina’s werden lacherig af-
gedaan. Ondertussen ging het wel om een beweging die in enkele maan-
den uitgroeide van een groepje van twintig initiatiefnemers tot een
aanhang van ongeveer achtduizend mensen, met afdelingen over het
hele land.*”

De eerste actie van Dolle Mina was de bezetting van kasteel Nijenrode
op vrijdag 23 januari 1970, een protest tegen het feit dat alleen mannen
werden toegelaten op deze businessschool — Hofland had er gezeten.
Diezelfde avond verbrandden de Mina’s in Amsterdam een korset bij het
standbeeld van hun voorbeeld Wilhelmina Drucker, feministe van het
eerste uur. De daaropvolgende maandag stond er op de stadspagina van
het Handelsblad een klein artikel onder de kop ‘Loslopende mannen
prooi voor Dolle Mina, dat tamelijk badinerend van toon was. ‘Van onze
verslaggeefster’ stond erboven; aan de lichtvoetige stijl kon men Lisette
Lewin herkennen. Drie dagen later bekritiseerde freelancemedewerkster
Ethel Portnoy dit artikel in haar column op de vrouwenpagina. ‘Het lijkt
wel televisie: een plaatje, en een nonchalant commentaar waarin alleen
het anekdotische van die korsetverbranderij wordt belicht en geen woord
over wat die dames precies wilden. Onderdrukking van informatie is niet
een van de geringste onderdelen van onderdrukking, aldus Portnoy, die
geérgerd vervolgde: ‘geen woord b.v. dat wordt geciteerd uit de pamflet-
ten of manifesten die bij deze actie toch vermoedelijk wel verspreid zul-
len zijn, geen voorstandster die aan het woord wordt gelaten. Maar wel
een uitroepteken in het onderschrift van een begeleidende foto, dat er zo-
waar (!) mannen (!) deelnamen aan een actie voor gratis (!) créches (1).58

Wat Portnoy schreef over het artikel van 26 januari gold voor de be-
richtgeving over Dolle Mina in haar algemeenheid. Deze was anekdo-
tisch: er werd verslag gedaan van de gekke acties, maar er was nauwelijks
aandacht voor de beweegredenen van Dolle Mina. Van de pamfletten die
de Mina’s uitdeelden werd melding gemaakt, maar de inhoud ervan werd
niet besproken. Op een enkel citaat na kwamen de Dolle Mina’ zelf ook
niet aan het woord in de krant. Er verscheen geen enkel hoofdartikel over

306



de beweging, noch verschenen er opiniestukken over de eisen die Dolle
Mina stelde, zoals gelijke betaling voor gelijk werk. De kans om het Han-
delsblad te profileren als opinievormer, juist ook ten opzichte van de be-
geerde vrouwelijke doelgroep, zoals in het Thompson-rapport met zo
veel klem was aangeraden, liet men hier lopen.

Het Handelsblad vormde overigens geen uitzondering met zijn opper-
vlakkige berichtgeving. Dagblad Trouw schreef over de journalistieke re-
actie op Dolle Mina: ‘Vanuit een superieure zelfverzekerdheid hebben
vrijwel alle [...] mannen er geamuseerd van kennis genomen’® Vanuit
dezelfde superieure zelfverzekerdheid was de verslaggeving in het Han-
delsblad waarschijnlijk aan de enige vrouwelijke verslaggever overgela-
ten. Voor het resultaat maakte dat weinig verschil: Lewin nam de bewe-
ging niet serieuzer dan haar mannelijke collega’s. Zij bezag de luidruchtig
actievoerende Dolle Mina’s met plaatsvervangende schaamte: van zelfbe-
klag hield zij niet en ‘het gekrakeel’ van de vrouwen vond zij nogal gé-
nant.* Van het doelstellingencongres van Dolle Mina, dat in het week-
end van 4 en 5 april in Arnhem werd gehouden, maakte Lewin een vrij
uitgebreide reportage, die onder haar eigen naam verscheen in de maan-
dagkrant. Zij beschreef hierin de strijd die tijdens dit congres woedde
tussen de Mina’s die een programma voor de beweging wilden vaststellen
en degenen die een zodanig dirigisme niet accepteerden. Volgens Lewin
was het congres een ‘heksenketel, waarbij tegenstanders van een bindend
programma ‘honend spreekkoren aanhieven. ‘Mina’s raakten in handge-
meen en slingerden elkaar scheldwoorden naar het hoofd. Toen het geru-
zie afgelopen was, verbaasde Lewin zich over het ‘dodelijk-serieus discus-
siéren’ dat erop volgde. Zij concludeerde dat er ‘op het congres weinig
plaats [was] voor de bevrijdende lach’** Lewin ontving geregeld boze brie-
ven van Mina’s die vonden dat zij de vrouwenzaak verraadde.*

307



6.7

De tandem Hofland-Spoor

¢ me. A, STEKETEE en 1. J. A HOVLAND. VRIUDAG 2 FEBRUARI 1958

VOORT I ¢ } Samemoerking tussen

Staat en Philips
Landelijk net
2 voor meting
ROTE santallen nieuwe Vietcong-strijders zijn vannacht in

7 sy vt 3
o Lk g ] p , luchtveront-

remxgmg

Computer vererkt

Tk % Pueblowaffaire voor |
bestandscommissie

Ver. Staten
aanvaarden

m
i

|

i bn| voorstel van
e
iz Noord-Korea

e plis.

&1
:%Egg H

ik

il

ive®

i S Hué ruine

e wene: Centrum van  en de Spelen

o
L

T o f o

it
{ giié
|

i

1tk
-§§i}
1

i

e s
ird RIS | oenvoort
AR

%iii’;;g

(i
o S aaos | Epia

ik

Voorpagina van het Algemeen Handelsblad op vrijdag 2 februari. Ten aanzien van de Vietnam-
oorlog verschilden hoofdredacteuren Hofland en Spoor van mening.



Een redacteur die in het tijdperk van Steketee de hoofdredacteur wilde
spreken, moest een afspraak maken met de secretaresse. Met het hoofd-
redacteurschap van Hofland werden de verhoudingen op de redactie veel
minder hiérarchisch. Hofland liet zich door alle redacteuren tutoyeren.
Hij liep op de redactie rond, sprak redacteuren aan en kwam met lof of
kritiek op hun artikelen. Hij kon zomaar ergens naast een redacteur een
stuk gaan zitten tikken en als hij achter zijn eigen bureau zat, hield hij de
deur van zijn kamer open. Ook voor Spoor gold dat hij makkelijk bena-
derbaar was en dat redacteuren hem inspirerend vonden.

Anders dan in het tijdperk-Steketee was ook dat er nu een hoofdre-
dactie was die wist waar het heen moest met de krant. Wat dat betreft
vulden de ideeén van Hofland en Spoor elkaar aan. Hofland wilde een
nieuwskrant maken en Spoor een serieuze krant die de achtergronden
van het nieuws belichtte. Ze rouleerden per week als voorzitter van de
ochtendvergadering. Wanneer Spoor de krant maakte, lag het accent op
het buitenland; bij Hofland op het binnenland. Ook in praktische zin
vulden Hofland en Spoor elkaar aan. Spoor bracht structuur in de orga-
nisatie en had een meer strategische benadering van problemen. Met
Spoor naast zich was het niet zo'n punt als Hofland een afspraak vergat of
een stuk kwijt was. Spoor gafkader aan de creativiteit van Hofland. Spoor
was een intellectueel en een goed stilist; Hofland was een kunstenaar
wiens brille de conventies ontsteeg.

Liberaal of onafhankelijk?

Hoewel Hofland en Spoor over het algemeen gelijksoortige of tenminste
aanvullende journalistieke ideeén hadden, verschilde hun houding ten
aanzien van de politiek. Hofland beklemtoonde toen hij hoofdredacteur
werd dat het Handelsblad een liberale krant bleef. In maart 1968 stelde
hij: ‘Het Handelsblad is een liberale krant en moet een liberale krant blij-
ven.% Spoor wilde juist een onathankelijke krant maken en afstand be-
waren tot elke partij, inclusief de vvp. Hofland wilde bij alle veranderin-
gen in journalistieke stijl de krant niet ook nog eens van zijn politieke,
liberale oorsprong vervreemden.** Hij besefte terdege dat de ruggengraat
van het Handelsblad gevormd werd door een grote groep trouwe abon-
nees, die conservatief van aard waren en overwegend vvD stemden. Als
hoofdredacteur probeerde Hofland deze mensen, die te hoop liepen te-

309



gen nieuwerwetse verschijnselen die zij ook in hun lijfblad gereflecteerd
zagen, binnenboord te houden. Omwille van het voortbestaan van de
krant deelde Hofland soms wat hij ‘een rechtse knal’ noemde uit.* Mr. E
Kuitenbrouwer, een jurist die in 1969 door Spoor bij het Handelsblad
werd aangenomen, herinnert zich nog goed de reactie van Hofland op
zijn eerste grote artikel, dat over klassenjustitie ging: “Zo schrijf je onze
abonnees uit Aerdenhout wel weg!”® Frank Kuitenbrouwer was afkom-
stig van het criminologische instituut van de Universiteit Utrecht en
schreef als juridisch medewerker voor de gpp. Tijdens zijn middelbare-
schooltijd had hij al voor het Utrechts Nieuwsblad geschreven. Spoor
wilde hem graag aannemen, maar Hofland vond hem te links. Om niet
geheel op eigen houtje te opereren had Spoor adjunct-hoofdredacteur
Visser, die weldra door Woltz zou worden opgevolgd, enkele artikelen
van Kuitenbrouwer te lezen gegeven, waarop diens reactie was geweest:
‘Deze man is veel te goed voor ons’*’

Dat Hofland het Handelsblad als een liberale krant zag, bleek ook uit het
feit dat hij al vrij snel nadat hij hoofdredacteur was geworden twee voor-
aanstaande vvpers een column in de krant bezorgde. Het ging om Henk
Vonhoft en om Haya van Someren-Downer, beiden lid van de Tweede
Kamer voor de vvp. Boze tongen beweerden daarop dat hij iets binnen
de vvp wilde bereiken.”® Inderdaad heeft Hofland geprobeerd om voor
de vvp in de Tweede Kamer te komen. Hij bevestigde dat in een inter-
view met Ischa Meijer in de Haagse Post.* In dit gesprek gaf Hofland aan
D’66 ‘een beetje onzin’ te vinden. De politieke oogmerken van D’66 vond
hij ‘heel eerbaar, maar D’66 werd ‘geregeerd door instant emotions, zei
hij, ‘als ze maar een brok in hun keel voelen denken ze dat’t een ideologie
is. Bij de vvp voelde Hofland zich meer thuis; die partij was ‘cynischer,
volwassener, meer sociaal-politiek geaard, ze hebben meer werkelijk-
heidszin’

Ondanks de afkeer die Hofland van D’66 voelde en zijn affiniteit met de
vvD concentreerde de bezorgdheid aan de top van de NpU over de linkse
tendensen bij de twee avondbladen van het concern zich met name op
zijn persoon.'®® Het was dat directeur Stijkel, oud-bewindspersoon voor
de vvp, hem naar voren had geschoven, anders was Hofland nooit be-
noemd tot hoofdredacteur. Met Stijkels steun was dat gelukt, maar wel
was daarbij de eis gesteld dat Hofland een hoofdredacteur naast zich zou
krijgen in wie Pluygers vertrouwen had. Dat was Spoor geworden. Spoor
zelf vond het niet voor de hand liggen als tegenwicht te gelden voor de te

310



progressief geachte Hofland. Spoor had vanuit Washington zeer kritisch
over het Amerikaanse Vietnam-beleid geschreven, terwijl Hofland, net
als de Nederlandse regering en het overgrote deel van de Nederlandse
pers, de Atlantische bondgenoot steeds had gesteund.’** Spoor stond met
name één hoofdartikel uit het Handelsblad nog scherp voor de geest. Dat
was verschenen op 6 februari 1968, ten tijde van het Tet-offensief. Hot-
land was toen net hoofdredacteur geworden en Spoor zat nog als corres-
pondent voor de Gpp in Washington. Het door Hofland geschreven
hoofdartikel begon met het opwerpen van de vraag of de Amerikanen
‘terecht en legitiem’ in Vietnam waren, om deze vervolgens bevestigend
te beantwoorden. De Amerikanen waren volgens het Handelsblad niet
uit ‘imperialistische’ motieven in Vietnam, maar om de demarcatielijn te
verdedigen waarachter niet-communistische landen zich in vrijheid
konden ontwikkelen. Net zoals zij dat in de jaren veertig en vijftig in
Europa hadden gedaan. “Van de vredeswil van de Verenigde Staten zijn
wij overtuigd’ Het hoofdartikel eindigde met de vaststelling dat de - toen
al - omstreden bombardementen op Noord-Vietnam een ‘legitiem strijd-
middel’ vormden.*** Spoor herinnert zich dat hij dit hoofdartikel onder
ogen kreeg en geschokt was. ‘Dit stond lijnrecht tegenover hoe ik
dacht** Toen Spoor het jaar daarop medehoofdredacteur naast Hofland
werd, kreeg hij de kans zijn eigen, kritische visie op het Amerikaanse
Vietnam-beleid in het Handelsblad te ventileren. Op 4 december 1969
schreef hij in zijn column op de opiniepagina onder de titel ‘My Lai en de
hypocrisie’ dat de verontwaardiging in Washington over My Lai, het
dorpje waarvan de inwoners waren afgeslacht door Amerikaanse solda-
ten, hypocriet was. Voor dit bloedbad hield Spoor de autoriteiten verant-
woordelijk, die zelf het ‘kader van geweld’ hadden geschapen. ‘My Lai
verwijst naar de politici, die de bronnen zijn van de Vietnamstrategie en
het Vietnambeleid. Bij hen ligt de verantwoordelijkheid voor het patroon
van geweld dat over Vietnam en zijn burgers werd uitgestort, een pa-
troon waarvan overigens de rechtvaardiging zowel als de doelmatigheid
nog altijd open vragen zijn’

Hofland was lang niet zo links als waar hij door de Rotterdamse directie
en de commissarissen van de NDU voor gehouden werd. Hij had moeite
met de veroordeling van de bevrijders van 1945 wegens de Vietnam-oor-
log. Hij koesterde een diep wantrouwen jegens het communisme - Van
der Zee herinnert zich bijvoorbeeld dat Hofland weigerde veel ruimte in
de krant beschikbaar te stellen voor een interview met een schurk als de
DDR-staatsman Walter Ulbricht.”** En in het conflict tussen de Arabieren

311



en de Israéli’s koos Hofland, zoals hij zelf aangaf, ‘onherroepelijk de kant
van Israél [...] omdat de Israéli’s [...] een superieure vorm van maat-
schappelijke organisatie vertegenwoordigen’**> Ook bleef hij in zijn we-
reldbeschouwing altijd enigszins op afstand. Hij hield niet van het linkse
zienerschap. De milieuproblematiek nam hij bijvoorbeeld nooit zo seri-
eus als wetenschapsredacteur Sietz Leeflang. Tijdens het indertijd door
Hans van Mierlo georganiseerde rondetafeldebat, waaraan Hofland als
adjunct-hoofdredacteur had deelgenomen, had hij niet zoals Constand-
se de kant van provo’s gekozen, maar begrip voor de harde reactie van het
gezag getoond.

Het was dan ook tamelijk onzinnig dat Pluygers desondanks Hofland
een ‘provo noemde.**® Waarschijnlijk was Pluygers slecht op de hoogte
van Hoflands politieke standpunten. In Rotterdam nam men aanstoot
aan de verhalen die men hoorde over de hoofdredactie van het Handels-
blad, over het drankgebruik en de vrije seks.*” Daarbij kwam dat Hof-
land niets van het type belegen hoofdredacteur had. Hij kon impulsief
zijn, had ‘een geweldige, aanstekelijke zin in het leven en een onmatige
energie’ en ‘het talent om het leven vrolijker, absurder en interessanter te
maken, zoals zijn vriend en adjunct Woltz hem beschreef.**® Hofland
hield van dure autos en gaf graag plankgas. Van der Zee herinnert zich
dat Hofland eens werd aangehouden op de gracht door een agent, die
hem om zijn rijbewijs vroeg. Uit het rijbewijs dat Hofland overhandigde,
bleek het fotootje te zijn geknipt, waarvoor in de plaats Hofland een car-
toon van zichzelf had getekend.'* Het waren dit soort vrolijke voorval-
len die Pluygers geen pas vond geven voor een hoofdredacteur. Pluygers
verfoeide vooral het drankgebruik op de redactie van het Handelsblad,
waar hij overigens een overdreven voorstelling van had. Hij dacht dat de
kratten bier onder de bureaus stonden.'** In feite werd er alleen drank ge-
schonken op de vrijdagmiddagvergaderingen en tijdens recepties. Maar
alle vooroordelen van de hardwerkende Rotterdammer jegens Amster-
dam, waar ongeschoren jongelingen met lange haren parasiteerden op de
samenleving, projecteerde Pluygers op de ‘provo’ Hofland. Het was pre-
cies het omgekeerde van de misvatting die ten aanzien van Steketee had
bestaan: werd de vormelijkheid van de vorige hoofdredacteur uitgelegd
als conservatisme, de losse levensstijl van Hofland werd opgevat als pro-
gressiviteit. Een creatieve bohemien als Hofland moest wel vooruitstre-
vend zijn.

312






In het najaar van 1969 kwam het tot de finale in de strijd om het voortbe-
staan van het Handelsblad. Met een radicaal nieuw uiterlijk en een recla-
mecampagne werd getracht het tij te keren. Stijkel had het initiatief geno-
men voor een hypermoderne lay-out. Het Thompson-rapport had een
‘conform de eisen van de doelgroep, duidelijke, logisch ingedeelde lay-
out’ aanbevolen.”* Het Handelsblad was al van zeven op acht kolommen
overgegaan, wat een meer dynamisch beeld opleverde.

Stijkel was een liethebber van moderne vormgeving - zijn werkkamer
thuis had hij met een chroomstalen tafel en stoelen van Gispen ingericht.
Hij vond hierin aansluiting bij adjunct-hoofdredacteur Woltz. Deze was
in 1968 op uitnodiging van Hofland teruggekeerd naar het Handelsblad
als chef ‘features’ en per september 1969 toegetreden tot de hoofdredac-
tie. In de reclamewereld had Woltz ervaring opgedaan met het bereiken
van doelgroepen via vormgeving. Het Supplement, waarover Woltz als
chef features de leiding had, was vooruitstrevend in vormgeving en typo-
grafie. Het werd door Woltz in dat opzicht getypeerd als de capsule van
het ruimteschip de krant. Stijkel en Woltz wilden een Handelsblad dat
fris en helder oogde: ‘weg met de wolligheid, de kartelrandjes en de sier-
letters, was het devies."> De opdracht voor de ‘restyling’ van het Han-
delsblad ging naar Total Design, het bureau van de baanbrekende gra-
fisch ontwerper Wim Crouwel, die ook verantwoordelijk was voor de
affiches, catalogi en tentoonstellingen van het Stedelijk Museum en in
1967 het radicale New Alphabet had ontworpen, dat alleen uit horizon-
tale en verticale lijnen bestond.

De basislay-out die Total Design voor het Handelsblad ontwierp, was
zoals van dit bureau verwacht mocht worden, revolutionair: artikelen
werden opgemaakt in strakke blokken, die werden geaccentueerd met
een dikke zwarte horizontale lijn, terwijl de lijnen tussen de kolommen
kwamen te vervallen. Alinea’s sprongen niet meer in, wat het blokeffect
versterkte. Voor de koppen golden strenge regels; ze mochten niet langer
een ratjetoe aan letters zijn. Voortaan gebruikte men voor de koppen een
schreefloze letter, dat wil zeggen een letter zonder dwarsstreepjes aan de
uiteinden. Deze minimalistische letter was uiterst modern. Het geheel
was veel overzichtelijker en moest een heldere indruk op de lezer maken.
Niet alleen kreeg de krant een nieuw uiterlijk van Total Design, in lijn
met de filosofie van Crouwel kreeg het Handelsblad gelijktijdig een nieu-
we huisstijl. De sierletters verdwenen van het briefpapier en bovenaan
kwam een paarse en oranje streep.

314



Op 15 augustus 1969 was het zover: het Handelsblad-nieuwe stijl kwam
van de pers. Vanaf half augustus was de hele krant opgemaakt volgens de
filosofie van Total Design. Het was een verandering in één klap, zoals de
commissie-Blokker dat omwille van het ‘psychologische vernieuwings-
effect’ ook had aangeraden. De nieuwe opmaak sorteerde inderdaad een
psychologische effect: veel trouwe abonnees voelden zich in één klap ver-
vreemd van hun krant. De minimalistische kopletters vonden ze maar
kaal en de strakke blokken waarin de pagina’s waren opgemaakt ‘een vie-
ze, zwarte troep.'*3 Total Design bleek — wat de uitwerking op het abon-
neebestand betreft — een Total Disaster. De opzeggingen stroomden weer
met tientallen tegelijk binnen op de Nieuwezijds.**+

Witte vrouwen

‘Helder’ was een van de sleutelwoorden bij de nieuwe opmaak van het
Handelsblad. Helder was ook wat het hele wezen van de krant moest zijn.
Voor de wervingscampagne die in november en december 1969 gehou-
den werd als sluitstuk van de vernieuwing van het Handelsblad, bedacht
Hofland de reclameleus: ‘Het Algemeen Handelsblad, de Heldere Krant.
Met ‘heldere krant’ bedoelde Hofland een krant zonder ideologische ne-
vels, zonder politieke agenda, onathankelijk van links en rechts. Precies
dus datgene wat hij een jaar eerder ‘de krant van het midden’ had ge-
noemd. De redacteuren stond dit concept minder helder voor ogen. Zij
waren niet gelukkig met de reclameleus, die sterke associaties met een
wasmiddel opriep.’*s Maar niet alleen de leus, ook de timing van de re-
clamecampagne riep onvrede op: terwijl de directie nu dus veel geld uit-
gaf aan reclame, was de redactie op papierrantsoen gezet en was de zet-
capaciteit onvoldoende. Kuitenbrouwer, die in 1969 bij het Handelsblad
kwam werken, herinnert zich nog dat hij gealarmeerd was door de abnor-
male hoeveelheid loden zetsel die dagelijks terug in de bak werd gestort
omdat er geen plaats in de krant voor was.*** Ook kampte men op de re-
dactie met onderbezetting. Sommigen schaamden zich voor de grote
woorden waarmee het Handelsblad werd aangeprezen, terwijl de redactie
door het te krappe budget die kwaliteit moeilijk kon waarmaken.'”” Bo-
vendien was de vernieuwing in veel opzichten nog onvolmaakt.

‘De Heldere Krant’ werd van 17 november tot 13 december gratis uitge-
deeld op pleisterplekken in Amsterdam door 24 jonge vrouwen.*** Zij
droegen opvallende witte kleding, ontworpen door de jonge couturier
Frans Molenaar, die al furore in de modewereld had gemaakt. ‘Helder

315



wit’ was hierbij het devies. Molenaar maakte witte capes, afgezet met bie-
zen van paars en oranje, in overeenstemming met de nieuwe huisstijl van
het Handelsblad. De dames droegen hoge witte hoeden, witte hand-
schoenen en hadden hoge witte leren laarzen aan. Hadden de meeste re-
dacteuren de T-shirts van de jonge verkoopsters van de vroege editie wel
spannend gevonden, menigeen van hen geneerde zich voor de uitdos-
sing van Molenaar. Pathetisch vonden Van der Zee en Sampiemon deze
‘witte vrouwen’

M.L. Tiesinga-Autsema, de secretaresse van Stijkel, die ook in een
cape van Molenaar met de Heldere Krant de straat op ging, herinnert
zich hoe men op het Handelsblad tijdens de wervingsactie met ingehou-
den adem de verkoopcijfers volgde - en hoe groot de teleurstelling van
haar baas was toen ook deze wervingscampagne geen keerpunt bleek te
zijn. Stijkel wist dat hiermee het doek voor het Handelsblad was gevallen.
Het Rotterdamse geduld was op.

Mislukking

Hoewel het ‘nieuwe’ Handelsblad lof oogstte in de journalistieke wereld,
bleef het succes uit. De reddingsoperatie leverde geen groei, maar een
verlies van abonnees op. Nieuwe abonnees meldden zich wel aan - dat
merkte men bijvoorbeeld op de abonnementenadministratie van Het Pa-
rool, waar het aantal in te schrijven nieuwe abonnees stagneerde,"'* maar
de uittocht van oude abonnees deed die aanwas meer dan teniet. Was het
verlies aan abonnees in de laatste drie jaar van het hoofdredacteurschap
van Steketee nog tot ongeveer duizend beperkt gebleven, in de drie jaar
dat Hofland de leiding had, verloor het Handelsblad een veelvoud daar-
van: van de 63.300 abonnees die de krant per april 1965 had, waren er vijf
jaar later nog maar 55.664 over.'* Vooral vanaf de tweede helft van 1969,
toen Hofland samen met Spoor de scepter zwaaide, holde het aantal
abonnees achteruit.’** De reddingsoperatie, met de in Vreeland voorbe-
reide inhoudelijke vernieuwing, de lay-out van Total Design en de cam-
pagne ‘de Heldere Krant, was een salto mortale geworden.

Net als de abonnees vertrokken de redacteuren in nog hoger tempo
dan tevoren. Sietz Leeflang, de redacteur wetenschappen, vertrok in
1969 naar het Natlab van Philips; Maarten van Traa, een goede redacteur
buitenland, ging in 1970 naar Columbia University; zelfs zijn chef Sam-
piemon dreigde op een gegeven moment naar de GPD te gaan, waar hij
een leidinggevende positie kon krijgen. Van der Zee ging in het najaar
van 1969 voor het Handelsblad en de NrRc naar Bonn. Dankzij steun van

316



Spoor, die zelf begin jaren zestig correspondent voor de Gpp in Bonn was
geweest, had hij deze post gekregen. Ook al bleef Van der Zee bij het
Handelsblad, zijn vertrek uit Amsterdam voelde alsof hij Hofland in de
steek liet.">

Ook minder getalenteerde redacteuren zochten een veilig heenko-
men, zoals de door Van der Zee verguisde binnenlandredacteur Leo
Rhijnsburger, die voorlichter bij de vvp werd. De plaatsen van de ver-
trokken redacteuren werden ingenomen door nieuwe, meest jonge re-
dacteuren. Het was opvallend dat Hofland en Spoor voor het zieltogende
Handelsblad nog zo veel talent wisten aan te trekken. In 1969 werden
naast Lisette Lewin nog andere talentvolle jonge journalisten aangeno-
men: Frits Groeneveld, John Miiller, Martin Schouten, Frank Kuiten-
brouwer, Jaap van Heerden, Philip van Tijn, Hans Vrugt en Max van
Rooij. De redactie was daardoor een meer homogeen geheel geworden;
slechts een enkeling kon nog als tegenstrever van de journalistieke ver-
nieuwing worden beschouwd.

317






Al was de beloning in de vorm van nieuwe abonnees uitgebleven, toch
was er onder het korte hoofdredacteurschap van Hofland, en het nog
kortere van Spoor, wel heel wat bereikt. Veel van de nieuwe, journalistie-
ke ideeén die aan de oppervlakte waren gekomen tijdens het hoofdredac-
teurschap van Steketee, maar toen door gebrek aan een duidelijke visie
en een dwingende hand niet gerealiseerd waren, werden onder leiding
van Hofland en Spoor alsnog verwerkelijkt. Daarbij moet worden aange-
tekend dat wat Hofland tot stand had gebracht véo6r de komst van Spoor
niet zoveel meer was dan een kleine deelverzameling van punten uit het
rapport van de commissie-Blokker: de nadruk op (eigen) nieuws, de
nieuwsdienst in embryonale vorm en de opmaak in acht kolommen. Na
het echec met de vroege editie kreeg Spoor meer ruimte als hoofdredac-
teur en nam hij het voortouw bij de verdere vernieuwing van het Han-
delsblad. De vernieuwing van het Handelsblad aan het einde van de jaren
zestig, die tot nu toe vooral op het conto van Hofland is geschreven,
droeg dus evenzeer de signatuur van Jan Blokker en André Spoor.

De vraag die resteert is waarom die vernieuwing het Handelsblad niet
heeft kunnen redden. Het antwoord op die vraag moet in eerste instantie
gezocht worden bij de mensen die van oudsher op het Handelsblad wa-
ren geabonneerd. Zij waren oud en conservatief en tevreden met de
krant zoals die was. Verandering was in hun ogen al snel een verslechte-
ring. Tegelijkertijd vond het vernieuwde Handelsblad nog onvoldoende
weerklank bij de nieuwe doelgroepen. De vernieuwing was ook nog on-
voldoende om de grote sprong te maken naar jongeren, vrouwen en ont-
kerkelijkte katholieken. Van de aanbevelingen uit het ywr-rapport werd
maar een fractie verwezenlijkt. Een aanbeveling die wel werd opgevolgd,
was de verandering van de lay-out. Juist deze rigoureus aangepakte ver-
nieuwing was voor de trouwe abonnees vervreemdend. Zij herkenden
hun lijtblad niet meer.

Beslissend was ook dat de reddingsoperatie nauwelijks gesteund werd
in Rotterdam. Binnen de NpDU-directie was de vernieuwing van het Han-
delsblad een particulier project van Stijkel en zijn machtsbasis was te be-
perkt om er voldoende fondsen voor te krijgen. De wervingscampagne
bleef daardoor beperkt en de redactionele desiderata konden maar heel
gedeeltelijk worden gehonoreerd. Het is niet uitgesloten dat het Handels-
blad, ware het meer geld en tijd gegund, de sprong naar nieuwe abonnees
wel had kunnen maken. Tijd had ook in het voordeel gewerkt van het

319



Handelsblad, omdat de oudere generaties zich uiteindelijk aan de nieuwe
waarden aanpasten. Anders gezegd: de onverdraagzame abonnee werd
verdraagzamer.

320



