Cover Page

The handle http://hdl.handle.net/1887/20494 holds various files of this Leiden University
dissertation.

Author: Hoeven, Regina van der
Title: Het succes van een kwaliteitskrant : de ontstaansgeschiedenis van NRC Handelsblad
Issue Date: 2012-11-01


https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1
http://hdl.handle.net/1887/20494
https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1�

5
Aanval op het Handelsblad

5.1 Bezuinigingsoperatie bij het Handelsblad
5.2 De commissie-Blokker
5.3 De nieuwe directeur

5.4 Unitel

5.5 Het ontslag van Steketee en Blokkers vertrek



B




Toen Nrc-directeur Pluygers de buit eenmaal binnen had, bleek zijn be-
lofte van huwelijkse trouw weinig waard. Formeel was het Handelsblad
dan wel niet overgenomen door de NRc, maar in de praktijk kwam het
daar wel op neer. Op de redactie van de Nrc werd het zo ook ronduit ge-
zegd: “Wij hebben het Handelsblad overgenomen’* De commissarissen
van het Handelsblad, die zo gestreden hadden voor ‘gelijke eerbiedwaar-
digheid’ en daar de fusie bijna op hadden laten afketsen, kwamen bedro-
gen uit. Het opvallende was dat dit hen nauwelijks deerde. Zij bleken al-
gauw goed met de commissarissen van de Nrc te kunnen opschieten. Het
betrof twee colleges van gelijkgestemde heren, die elkaar vonden in een
gezamenlijke missie de linkse tendensen in hun kranten tegen te gaan.
De oude bloedgroepen Handelsblad en Nrc speelden na de totstandko-
ming van de NDU binnen de Raad van Commissarissen nagenoeg geen
rol. Dit betekende dat de leiding van het Handelsblad, directeur Drost en
hoofdredacteur Steketee, min of meer alleen kwam te staan tegenover
Pluygers, die de wereld vanuit het Rotterdamse zakenleven bekeek en
weinig op had met het Handelsblad.

Pluygers liet zich graag gelden. Hij liet geen gelegenheid voorbijgaan
om duidelijk te maken wie er in de NpDU de baas was. Chauvinistisch als
hij was, koos hij voor het logo van de Npu, dat op de tekentafels in Rot-
terdam ontworpen werd, de kleur van Rotterdam: groen.> Een teken aan
de wand vlak na de fusie was ook de benoeming van de Rotterdammer
A.AM. van Roosmalen tot onderdirecteur van de NpU zonder dat hier-
over overleg was gepleegd met de Amsterdamse directie. Na protest uit
Amsterdam werd de benoeming overigens teruggedraaid.

De Amsterdamse directeur, Nico Drost, die gewend was aan de colle-
giale sfeer in de Amsterdamse dagbladwereld, vond Pluygers geen pretti-
ge man om mee samen te werken; hij vond hem bazig. Pluygers op zijn
beurt vond Drost weinig daadkrachtig.* Pluygers was een echte onderne-
mer. Drost was tot zijn aantreden bij het Handelsblad secretaris bij ver-
schillende brancheverenigingen in de uitgeverswereld geweest. Hem
kenmerkte als directeur dezelfde afwachtende houding die de directie
van het Handelsblad decennialang getekend had en die scherp contras-
teerde met het traditioneel offensieve beleid van de Nrc-directie, een tra-
ditie die door Pluygers met verve voortgezet werd.

In tegenstelling tot Drost beheerste Pluygers, die een grafische oplei-
ding had genoten, niet alleen de commerciéle, maar ook de technische

251



kant van het uitgeversvak. Als directeur reisde Pluygers veelvuldig naar
de Verenigde Staten om op de hoogte te blijven van de nieuwste techni-
sche ontwikkelingen. Thuis in Rotterdam bemoeide hij zich persoonlijk
met de gang van zaken in het souterrain. Hij hield van de drukpersen als-
of het zijn kinderen waren. Vol afgrijzen constateerde hij bij zijn kennis-
making met het Amsterdamse bedrijf dan ook hoe versleten en verwaar-
loosd de rotatiepersen er waren. Hij zocht onmiddellijk een goede,
Amerikaanse tweedehands pers voor het Handelsblad uit.’ Bij de NrRC was
men gewend gebruikte persen te kopen: zo kreeg men goed materiaal
voor weinig geld. Deze zuinige Rotterdamse mentaliteit miste Pluygers bij
het Amsterdamse bedrijf. De eerste keer dat Pluygers in het gebouw van
het Handelsblad was geweest, had hij bij terugkomst in Rotterdam kritiek
over de naar zijn smaak al te luxueuze directieckamer’ waarover Drost be-
schikte, terwijl deze ‘geen haast had gemaakt met de voortdurende mo-
dernisering van het machinepark van het bedrijf’® Hoe beter Pluygers
bekend raakte met de Amsterdamse bedrijfsvoering, hoe meer voorbeel-
den hij vond van geldverkwisting. Zo gaf het Handelsblad in 1964 maar
liefst 63.000 gulden uit aan de bedrijfskantine, terwijl die post bij de Nrc,
waar meer mensen werkten, slechts 11.000 gulden bedroeg. Het verschil
in loonkosten tussen beide bedrijven was eveneens opvallend: werkne-
mers van het Handelsblad verdienden gemiddeld zo'n 10 procent meer
dan hun collega’s bij de NrC.” Deze zogenaamde loonfranje was overigens
een normaal verschijnsel in Amsterdam, waar stakingen en stakingsdrei-
ging de lonen van het typografische personeel opdreven.

In de zomer van 1965 werd er in de commissarissenvergadering stil-
gestaan bij de frappante kostenverschillen tussen de Nrc en het Handels-
blad op technisch, administratief en redactioneel gebied. Pluygers uitte
zijn ergernis over de geringe rentabiliteit van het Handelsblad. Met zulke
mooie drukorders als Elsevier en Trouw moest het Handelsblad volgens
Pluygers een brutowinst van 1,25 miljoen gulden kunnen realiseren; in
plaats daarvan dreigde het in de rode cijfers terecht te komen. Het Han-
delsblad wist met een veel grotere omzet dan Nrc-dochter Het Vader-
land nauwelijks meer winst te behalen.® ‘Er zal op iedere cent gelet moe-
ten worden en in dit opzicht wil spreker een duidelijk waarschuwend
woord laten horen, zo werd Drost ten overstaan van de commissarissen
door Pluygers de les gelezen.®

252



Uitverkoop aan Rotterdam

Toen de resultaten van het Handelsblad in de eerste maanden van 1966
verder verslechterden, waarschuwde Pluygers dat het Handelsblad ‘geen
blok aan het been’ mocht worden.*® Reorganisatie was geboden om het
Amsterdamse bedrijf een rendabel onderdeel van de NpU te maken.
Pluygers nam het voortouw. In de zomer van 1966 lanceerde hij een plan
voor de vestiging van een nieuw, efficiént technisch bedrijf voor het Han-
delsblad in het havengebied. Deze nieuwe vestiging aan de Piet Heinkade
zou met 35 tot 45 minder mensen in dienst dezelfde orders kunnen ver-
werken en daarvoor slechts één pers nodig hebben.** Drost, die formeel
nog steeds de leiding in Amsterdam had, was niet betrokken geweest bij
de totstandkoming van het plan en kwam ook bij de discussie ervan in de
Raad van Commissarissen niet aan bod. Hoofdredacteur Steketee was
evenmin in het plan gekend, terwijl de scheiding van redactie en tech-
nisch bedrijf negatieve gevolgen voor de krant zou hebben. Ondanks de
bezwaren van Steketee ging de Raad van Commissarissen er 10 augustus
1966 mee akkoord. Het Piet Heinkade-plan zou echter nooit uitgevoerd
worden, omdat zich een belangrijke ontwikkeling voordeed: per 1 februari
1967 werden de beursgegevens al om 13.00 uur aan de pers doorgegeven.
Deze zogenaamde beursvervroeging betekende dat er meer tijd kwam
voor de productie van de krant. Op korte termijn werd daardoor bezui-
niging binnen het oude gebouw van het Handelsblad mogelijk. Op de
langere termijn maakte de beursvervroeging de weg vrij voor technische
concentratie in Rotterdam, want er was nu tijd genoeg om het Handels-
blad in Rotterdam te drukken en toch nog op tijd in Amsterdam te be-
zorgen.

Pluygers speelde onmiddellijk op de nieuwe ontwikkeling in. Als al-
ternatief voor het Piet Heinkade-plan stelde hij in de commissarissenver-
gadering van 1 maart 1967 voor de productie van het Handelsblad, de
NRC en Trouw te concentreren in Rotterdam. Al werd de zetterij van het
Handelsblad in de nieuwe plannen van Pluygers voorlopig gehandhaafd,
uiteindelijk zou deze concentratie in Rotterdam voor het Handelsblad de
volledige ontmanteling van het technische bedrijf betekenen. De garan-
tie die Pluygers nog geen drie jaar eerder aan Drost had gegeven ‘dat
nimmer tot opheffing van het Amsterdamse bedrijf of het Algemeen
Handelsblad mag worden overgegaan’ bleek van generlei waarde. Enkele
oudgedienden van het Handelsblad protesteerden. Commissaris Van
Lennep zei ‘dat het niet de bedoeling kan zijn om het Handelsblad dood
te maken’ Hij waarschuwde voor het psychologische effect dat uit zou

253



gaan van deze ‘uitverkoop aan Rotterdam’ Ook hoofdredacteur Steketee
was daar beducht voor; volgens hem zou bij technische concentratie in
Rotterdam het Handelsblad in de ogen van velen degraderen tot een se-
cundair blad. Maar president-commissaris Feith vond het onzinnig om
er een principezaak van te maken. Waar de Npu technisch tot een meer
efficiénte productie kon komen, zag deze Rotterdammer slechts voorde-
len. En als president had hij het laatste woord. Op 12 augustus 1968 zou
de zoon van Pluygers de eerste paal slaan van de nieuwbouw van de NpuU
aan de Westblaak. Het leverde zijn vader een nieuwe bijnaam op: de Na-
poleon van de Westblaak.

Superieur

Een in juni 1965 door commissarissen voorgesteld onderzoek naar het
verschil in kosten tussen Amsterdam en Rotterdam was aanvankelijk
door Pluygers tegengehouden met de opmerking dat er geen efficiency-
bureau aan te pas hoefde te komen om de voor zichzelf sprekende feilen
in de Amsterdamse bedrijfsvoering te constateren.’* Maar een jaar later
leek Pluygers een extern onderzoek toch nuttig.> Waarschijnlijk besefte
hij dat het objectief en onomstotelijk vaststellen van de reusachtige kos-
tenverschillen tussen beide bedrijven Drost de kop zou kosten. Het rap-
port van accountant Limperg, Dijker, Nijst & Co, dat in juni 1967 ver-
scheen, was vernietigend: op grond van de vergelijkende cijfers uit het
rapport kon geconcludeerd worden dat de loonkosten van het Handels-
blad zes ton te hoog waren en dat 34 man personeel overtollig waren.
Drost was gedwongen ontslag te nemen en zou formeel per 1 oktober dat
jaar vertrekken, maar hij stond per direct op non-actief.*

Rond dezelfde tijd kondigde Baas, de Rotterdamse mededirecteur van
Pluygers, zijn ontslag aan. Officieel vertrok de financié€le man van de Nrc
uit gezondheidsoverwegingen.’> Na de oprichting van de Npu had hij al
maandenlang overspannen thuisgezeten. De risico’s die de groei van het
bedrijf met zich meebracht, baarden hem zorgen. Ook de moeizame ver-
houding in de directie eiste zijn tol. Baas kon de samenwerking met durf-
al Pluygers, of eerder het gebrek daaraan, niet meer opbrengen.® Toen
Drost en Baas de NpU-directie hadden verlaten, consolideerde Pluygers
zijn positie: voortaan heette hij voorzitter van de directie.

Na het vertrek van Drost voerde hij de noodzakelijke reorganisatie
van het Handelsblad-bedrijf succesvol door. Deze bezuinigingsoperatie,
die zeven ton opleverde en 34 mensen hun baan kostte, verliep zonder
stakingen. Pluygers wist bij de werknemers begrip voor de maatregelen

254



te wekken, omdat hij, zoals Steketee het uitdrukte, ‘de taal van het typo-
grafische personeel’ sprak.”” In de commissarissenvergadering van 11
oktober 1967 kon Pluygers de eer opstrijken voor de reorganisatie. Steke-
tee erkende ‘dat de heer Pluygers knap werk heeft gedaan, maar betreur-
de het dat Pluygers de situatie voorafgaand aan de reorganisatie als ‘door
en door ziek’ kenschetste. Steketee wees erop dat het de externe ontwik-
keling van de beursvervroeging was geweest die de reorganisatie moge-
lijk had gemaakt. Hij hoorde de loftuitingen aan het adres van Pluygers
dan ook ‘met gemengde gevoelens aan’*®

Meer dan Drost stelde Steketee zich teweer tegen Pluygers. Dit had al
veel conflicten opgeleverd tussen de Rotterdamse directeur en de Am-
sterdamse hoofdredacteur, waarbij Pluygers vaak een opvallend harde
toon aansloeg. In de zomer van 1965 botsten Pluygers en Steketee over
de besparing die bereikt moest worden bij de buitenlandse correspon-
denten van de twee kranten. Pluygers verweet Steketee ten onrechte dat
hij zijn medewerking hieraan weigerde. Steketee meende dat de maatre-
gelen slechts de helft van het te bezuinigen bedrag van 80.000 gulden
zouden opleveren.’® Toen Steketee voorgesteld had het meningsverschil
aan de commissarissen voor te leggen, was Pluygers daar niet voor ge-
weest. Steketee was dan ook onaangenaam getroffen toen hij merkte dat
Pluygers de kwestie toch had aangekaart in een commissarissenvergade-
ring waar hij niet bij had kunnen zijn.>

Intussen was er op 3 augustus 1965 op de voorpagina van het Han-
delsblad een bericht verschenen over besprekingen die tussen Elseviers
Weekblad en de Haagse Post gevoerd waren over een mogelijke fusie. Bij
Elsevier was men uiterst verbolgen dat hierin stond dat Elseviers Week-
blad ten gevolge van een dalende oplage op zoek was naar een andere for-
mule. Hiertoe zou men bij G.B.]. Hiltermann van de Haagse Post hebben
aangeklopt met een aantrekkelijk aanbod, waarvoor deze echter bedankt
zou hebben. De volgende dag al stuurden directie en commissarissen van
Bonaventura, de dochteronderneming van Elsevier waar Elseviers
Weekblad uitgegeven werd, een brief waarin stond dat het artikel ‘de ge-
hele verhouding tussen onze vennootschappen radicaal heeft veran-
derd’>* Tot het verbreken van de zakelijke relatie wilde men nog niet
overgaan zonder Pluygers gesproken te hebben, die met vakantie was. El-
seviers Weekblad was altijd door het Handelsblad gedrukt, maar na de
fusie ten dele overgegaan naar de Nrc-persen, omdat die in staat waren
het technisch betere product te leveren dat Elsevier wenste. Na zijn te-
rugkeer van vakantie wist Pluygers de gemoederen bij Bonaventura weer
te kalmeren — maar hij liet de gelegenheid niet voorbijgaan Steketee in te

255



peperen dat de order na de fusie slechts behouden was voor het concern
dankzij de superieure kwaliteit van het drukwerk uit Rotterdam.**

Niet alleen in technisch opzicht was het Rotterdamse product volgens
Pluygers superieur, redactioneel gezien gold zijns inziens hetzelfde. Toen
in de zomer van 1966 bleek dat het aantal abonnementen op het Han-
delsblad het eerste halfjaar nog sterker was gedaald dan in dezelfde peri-
ode van het voorafgaande jaar,* was dat voor Pluygers reden het redac-
tionele beleid van het Handelsblad te hekelen: ‘In Rotterdam vinden wij
sinds jaren dat het Algemeen Handelsblad een te populaire kant is opge-
gaan.>* Abonneeverlies was in de visie van Pluygers daarvan het logische
gevolg. Het Handelsblad zou er volgens hem goed aan doen een voor-
beeld te nemen aan de Nrc, die steeds afstand gehouden had van de po-
pulaire pers. Steketee repliceerde dat de ‘minder strakke lijn’ die in 1958
onder zijn verantwoordelijkheid was ingezet juist een kentering teweeg
had gebracht: in tegenstelling tot de jaren ervoor was het aantal abonnees
van het Handelsblad gestegen ‘en wel in precies gelijke mate als de N.r.C’
Wat Steketee niet wist, en dus niet tot zijn verdediging kon aanvoeren,
was dat het Handelsblad met zijn meer toegankelijke karakter toentertijd
aan Nrc-hoofdredacteur Stempels ten voorbeeld was gehouden door de
commissarissen van die krant.>> Bovendien had de krimp van het abon-
nementenbestand bij het Handelsblad meer te maken met de politieke
koers van de krant en met de ouderdom van de abonnees dan met redac-
tionele kwaliteit. Dat de formule van de NRc geen navolging verdiende,
zou algauw duidelijk worden, want vanaf 1967 liep ook het aantal abon-
nees van de NRC terug.>

256






De conflicten in de top van het bedrijf bleven voor de redactie van het
Handelsblad niet verborgen. De eigen directeur werd de laan uit ge-
stuurd en het technische bedrijf werd onder leiding van de Rotterdamse
directeur ingrijpend gereorganiseerd. Daarbij beperkte Pluygers begin
1967 de redactionele ruimte van het Handelsblad: het aantal pagina’s
mocht niet toenemen ten opzichte van 1966.”” Ondertussen verloor het
Handelsblad terrein aan andere kranten: het abonneebestand was sinds
het begin van de jaren zestig nauwelijks nog gegroeid en begon na 1965
duidelijk in te krimpen, terwijl de omvang van de dagbladmarkt juist
toenam. Het abonneeverlies en het ingrijpen van de Rotterdamse direc-
tie gaven voedsel aan allerlei geruchten. In de Volkskrant werd het voort-
bestaan van het Handelsblad in twijfel getrokken.*® Ook volgens het Rot-
terdamsch Nieuwsblad zou het geen verrassing zijn, als de exploitatie
van het Handelsblad stopgezet zou worden.” De onzekerheid over het
lot van het Handelsblad hing als een zwaard van Damocles boven het
hoofd van de redacteuren.

Crisisbesef

Begin maart 1967 waarschuwde Steketee tijdens een commissarissenver-
gadering voor verdere aantasting van het Handelsblad. Hij wees erop ‘dat
nu al eens gevraagd wordt of men moet blijven of elders zijn kans moet
nemen’.3° Hier drukte Steketee zich nog voorzichtig uit. Veel jonge redac-
teuren keken heimelijk of openlijk uit naar een andere baan. Ouderen
bezaten hun ziel in lijdzaamheid, in de hoop dat het hun tijd zou duren.**
Het waren natuurlijk juist de talentvolle redacteuren die elders een kans
kregen aangeboden. Pim Stoel ging als sportverslaggever naar de Haag-
sche Courant en Bob Groen werd in 1967 correspondent in Parijs voor
de Volkskrant.3* Verslaggever John Jansen van Galen, die pas sinds 1965
bij het Handelsblad werkte, stapte begin 1968 over naar de Haagse Post.
Wout Woltz vertrok in 1966 naar een reclamebureau. Ook de hoofdre-
dacteur zelf begon naar een andere werkkring uit te zien. Door de aanva-
ringen met Pluygers en het gedwongen vertrek van zijn vriend Drost had
Steketee gaandeweg het plezier in zijn werk verloren. Toen Drost begin
oktober 1967 weg was, maakte Steketee aan commissaris Van den Bergh
kenbaar het Handelsblad ook te willen verlaten. Omdat Pluygers het niet
gunstig vond als de hoofdredacteur zo snel na de directeur vertrok, had

258



Steketee beloofd in elk geval tot januari 1968 aan te blijven. Was het dus
zijn eigen wens om te vertrekken, het bleek niet zo makkelijk een aan-
trekkelijk alternatief te vinden.>* Met de komst van de nieuwe directeur
van het Handelsblad, E.G. Stijkel, kwam zijn positie alsnog onder druk te
staan.

Vlak voor het aantreden van de nieuwe directeur kwam vanuit het
crisisbesef op de redactie een laatste, formidabele poging om de kansen
voor het Handelsblad te keren. Het was Blokker die het initiatief nam.
Op de jaarlijkse redactievergadering van 1966, die 4 oktober gehouden
werd, had hij een betoog gehouden dat het Handelsblad, en met name
de beursredactie, onvoldoende nieuwsgericht was. Hij had ter plaatse
voorgesteld om tot een systematische vernieuwing van de krant te ko-
men. Daartoe was het volgens Blokker ten eerste noodzakelijk om vaker
dan jaarlijks te vergaderen. Zijn voorstel om ‘periodieke redactiebespre-
kingen gewijd aan de inhoud van het Handelsblad’ te houden werd na-
derhand gesanctioneerd door Steketee in een brief aan alle leden van de
redactie.’* Vervolgens werd, eveneens met goedkeuring van Steketee,
onder leiding van Blokker een commissie ingesteld, die aanbevelingen
zou gaan doen voor interne hervormingen. De leden van deze zoge-
naamde commissie-Blokker werden tijdens een plenaire redactieverga-
dering eind mei 1967 gekozen door middel van een voordrachtenstem-
ming. Het ging, naast Blokker, om de redacteuren J.J.E. van Baarsel, R.F.
Kross, S.A. Leeflang, K.L. Poll, W.L.B.]. Rothuizen, ].W.M. van Spaan-
donk en W. Woltz. Hoe serieus de bedoelingen waren, valt op te maken
uit het feit dat de chef opmaak, Van Baarsel, zitting had in de commissie;
hij moest de geplande veranderingen vormgeven.

Na drie maanden bracht de commissie haar rapport uit, dat door
Blokker zelf was geschreven. Het rapport bevatte zowel een scherpe ana-
lyse van de kritieke situatie waarin het Handelsblad verkeerde als ver-
gaande voorstellen hoe hieraan het hoofd moest worden geboden. Inte-
gratie van de redactie, die als los zand aan elkaar hing, werd als de meest
dringende noodzaak gezien. Door het ontbreken van centrale regie ope-
reerden de deelredacties in isolement; het rapport sprak van ‘rubrieks-
isolement’ en ‘rubrieksegoisme’. Als gevolg hiervan werd de krant al naar
gelang de toevallige, individuele hobby’s van de redacteuren samenge-
steld. Fundamentele hervormingen die aan de willekeur en versnippe-
ring een eind moesten maken waren de instelling van een chef-redacteur,
het centraliseren van mankracht in een algemene verslaggeverij en het
aanstellen van een ‘horizontale man, die als ‘centrale nieuwsbron ten gerie-
ve van alle redactie-afdelingen optreedt’’s Het ging hier om een nieuws-

259



dienst in afgezwakte vorm. Ongetwijfeld hadden Blokker en de andere
vernieuwers op de redactie liever in het rapport opgenomen dat er een
volwaardige nieuwsdienst zou worden opgericht, maar dat kregen zij er
bij Boer, de chef binnenland, niet door. De kracht van het rapport was dat
het om een werkbaar compromis ging, waar de hele redactie zich achter
kon scharen en dat dus ook echt uitgevoerd kon worden.

Opereerden de deelredacties te veel in isolement, in het verlengde
daarvan werd in het rapport geconstateerd dat de rubrieken te specialis-
tisch waren en niet interessant voor een algemeen publiek. Zo moest de
kunstredactie niet alleen recensies schrijven, maar ook met actuele re-
portages en interviews de economische en sociale kanten van het kunst-
bedrijf belichten. Wedstrijdverslagen van de sportredactie waren ‘be-
schouwingen voor de in-crowd, terwijl volgens het rapport juist de
‘algemeen-menselijke kanten van het sportgebeuren’ aandacht behoef-
den.

Hoewel de commissie-Blokker aanbevelingen deed over de hele
breedte van de redactie, was de beursredactie het voornaamste doelwit
van verandering. Met haar lange koerslijsten legde deze redactie in tijden
van nijpend ruimtegebrek — het aantal redactionele pagina’s was door de
Rotterdamse directie immers bevroren - beslag op een groot aantal pa-
gina’s, terwijl ‘het eenzijdige beurs-hobbyisme tot gevolg had dat het
Handelsblad slechts incidenteel berichtte over economische en sociaal-
economische onderwerpen. Voor deze redactie stond Blokker het voor-
beeld van de Volkskrant voor ogen, die als voormalige vakbondskrant
sterk was in sociaal-economisch nieuws.

Een ander manco waar het rapport op wees, was het feit dat het Han-
delsblad ‘totaal in gebreke op het gebied van de populaire muziek’ bleef.
Er moest aandacht komen voor de Beatles, de Stones en Procol Harum.
De jeugdpagina in het Supplement ‘Eigenwijs’ moest oubollige rubrieken
als ‘In de Gloed van de Globe’ inkorten ten behoeve van pop, beat en
‘loves i’ Niet alleen wat de cultuur betreft droeg het rapport de sporen
van de democratiseringbeweging. Ook binnen de eigen organisatie werd
inspraak geéist. Er moest vaker vergaderd worden, en tijdens vergade-
ringen moest ‘de dagelijkse gang van zaken op en in de krant ook werke-
lijk critisch en open’ besproken worden.

De toenemende oriéntatie op het lezerspubliek, die ook elders in de
dagbladwereld viel waar te nemen, bleek uit voorstellen de lezers van
dienst te zijn met verduidelijkende kaarten bij het buitenlandse nieuws,
historische resumés bij actuele crises, een voorkeursagenda voor cultuur
en een verbeterde brievenrubriek, waarin contact met de lezers kon wor-

260



den gelegd. De commiissie stelde vast dat de redactie te weinig wist van
haar eigen lezers. Steekhoudend en systematisch onderzoek naar de iden-
titeit van de lezers was tot dan toe uit financiéle overwegingen door de di-
rectie en hoofdredactie nagelaten. In het rapport werd deze kostbare wens
op vijf plaatsen genoemd.

Presenteerblaadije

De commissie-Blokker was klaar voor een radicale breuk met het verle-
den. De ‘verjongingsmanoeuvre’ moest ‘in één klap’ worden uitgevoerd
om het ‘psychologische effect’ ervan te versterken. De commissie pleitte
zelfs voor een naamsverandering vanwege ‘afstotende associaties als
handel, beurs en kapitaal’ Zij wilde afstand nemen van het imago dat
‘saai, slaperig, oud-bakken’ was. Het was de bedoeling van de commissie
het vernieuwde Handelsblad al op 1 december 1967 met een reclame-
campagne te lanceren.

Afgezien van deze reclamecampagne en het lezersonderzoek vergden
de hervormingen die de commissie voorstelde geen extra investeringen.
Het rapport was een goed onderbouwd, bevlogen stuk, dat bruikbare
voorstellen deed - tot en met de herindeling van pagina’s toe. Alles werd
op een presenteerblaadje aangeboden. Maar de hoofdredacteur die hier
in alle ernst en oprechtheid werd aangesproken, was al vleugellam, en het
rapport, dat met zijn instemming geschreven was door een van zijn dier-
baarste redacteuren, was precies wat de nieuwe directeur, die een maand
later aantrad, nodig had om zich van hem te ontdoen. Juist doordat Ste-
ketee zelf geen zitting in de commissie had, konden zinsneden als ‘de si-
tuatie waarin het Handelsblad verkeert [is] zonder overdrijving critiek
en ‘de illusie [...] van een centraal gedirigeerde krant’ gemakkelijk op
zijn functioneren betrokken worden. Paradoxaal genoeg stond Blokker
daarmee aan de basis van de onttroning van de man die hij zo respecteer-
de en wiens gedwongen vertrek een van de redenen was dat hij weldra
zelf ook het Handelsblad zou verlaten.

261






Stijkel volgde Drost per 1 oktober op als directeur van het Handelsblad.
Hij was staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat geweest voor de vvp
in het kabinet-De Quay. Pluygers en de commissarissen van de NDU za-
gen zijn politieke achtergrond als een waarborg tegen het verder ontspo-
ren van het Handelsblad in linkse richting. Tot zijn eigen spijt had Stijkels
politieke carriere na zijn staatssecretariaat geen vervolg gekend. Stijkel
was francofiel en had thuis een papegaai die “Vive de Gaulle’ zei. Hij had
zich ongeliefd gemaakt met zijn steun aan het plan-Fouchet, dat in Ne-
derland louter tegenstanders kende en door Luns succesvol werd getor-
pedeerd. 37 Daardoor was hij niet meer welkom geweest in het kabinet-
Marijnen en was hij personeelsdirecteur bij Bruynzeel geworden. Met
een succesvolle herlancering van het Handelsblad hoopte Stijkel zijn pu-
blieke comeback te maken.**

Voor de bedrijfsvoering van het Handelsblad interesseerde Stijkel zich
niet; daar trok hij via een headhunter de iets jongere drs. K.E. (Karel) Ab-
bing voor aan, een doortastende, vrolijke man, met wie hij een levenslan-
ge vriendschap zou sluiten. Zelf concentreerde hij zich op de krant; hij
wilde het Handelsblad opnieuw tot bloei brengen. In de creatieve ad-
junct-hoofdredacteur Hofland zag Stijkel de hoofdredacteur met wie zijn
ambitieuze plannen te verwezenlijken waren. Steketee vertegenwoordig-
de volgens Stijkel de oude krant - hij moest plaatsmaken voor een mo-
derne hoofdredacteur.

Onkruid

Om Steketee te ontslaan had Stijkel de goedkeuring nodig van de com-
missarissen van het bedrijf. Dezen waren niet geneigd Steketee in be-
scherming te nemen. In hun ogen had Steketee te veel ruimte gegeven
aan nieuwe maatschappelijke verschijnselen waartegen zij zich juist in
toenemende mate schrap waren gaan zetten. Om dezelfde reden was
Pluygers niet geneigd voor Steketee in de bres te springen. Zelf zou Pluy-
gers, voortkomend uit de NrRc-traditie van strikt gescheiden verantwoor-
delijkheden voor directie en hoofdredactie, zich niet gauw aan een
hoofdredacteur vergrijpen. Maar Stijkel was nu degene die in Amster-
dam de beslissingen nam.

De ironie wilde dat Pluygers en de commissarissen met hun steun
voor het ontslag van Steketee een meer Amsterdamse figuur in het zadel

263



hielpen dan hun lief was. Pluygers wantrouwde de ‘provo’ Hofland.* Ook
de commissarissen brachten bezwaren tegen Stijkels kandidaat naar vo-
ren.* Maar Stijkel hield hun voor dat de nieuwe hoofdredacteur ‘it het
Amsterdamse milieu” afkomstig moest zijn. ‘In de redactie van het Alge-
meen Handelsblad is veel talent, doch ook veel onkruid dat moet worden
uitgewied. Dit moet gebeuren door een hoofdredacteur uit eigen kring.
De heer Hofland wordt op de redactie zeker gerespecteerd’+ Als com-
promis werd besloten dat Hofland een medehoofdredacteur naast zich
zou krijgen, iemand in wie Pluygers wel vertrouwen stelde.

Ook al kon van Hofland - Rotterdammer van geboorte — gezegd wor-
den dat hij uit het eigen, Amsterdamse milieu atkomstig was, toch was de
keuze van Stijkel om samen met hem het Handelsblad te moderniseren
niet erg logisch. Tenslotte was Hofland al sinds 1962 adjunct-hoofdre-
dacteur en was hij als zodanig medeverantwoordelijk voor het beleid dat
slechts in een beperkte mate tot vernieuwing had geleid. Bovendien had
Hofland zich als adjunct speciaal beziggehouden met de modernisering
van de krant.

Giftig

Voor het ontslag van Steketee werden twee gelegenheidsargumenten in
stelling gebracht: aangevoerd werd dat hij geen journalist was en dat hij
onvoldoende leiding gaf. Wat het eerste argument betreft: bij zijn benoe-
ming door ten dele dezelfde commissarissen was dit in het geheel geen
beletsel geweest. Ook zijn voorganger, Planten, was niet uit de journalis-
tiek afkomstig. Wat het tweede argument betreft meldde president-com-
missaris Feith in de commissarissenvergadering ‘dat de leiding van de re-
dactie van het Algemeen Handelsblad niet in vaste hand is en dat er
gebrek aan discipline heerst’+* De president-commissaris baseerde zich
hierbij naar eigen zeggen op Blokker. In diens rapport werd inderdaad bij
herhaling gewezen op het ontbreken van centrale regie. Stijkel vulde aan
‘dat de positie van de heer Steketee bij de redactie als gezagsdrager gemi-
tigeerd is. De bijdragen van de heer Steketee in de modernisering van de
krant zijn nihil. Als mens wordt hij gerespecteerd, doch als hoofdredac-
teur en als journalist is het respect niet groot’+ Hier mengde Stijkel te-
rechte en onterechte kritiek tot een giftig mengsel. Steketee kon inder-
daad verweten worden dat hij de organisatie van de krant nauwelijks
geprofessionaliseerd had. Dat hij dat niet had gedaan, had alles te maken
met de sterke kanten van zijn hoofdredacteurschap: hij liet redacteuren
vrij, terwijl hij achter hen stond als dat nodig was. Met deze houding had

264



hij wel degelijk groot respect verdiend bij de redactie. Vergeleken met
Stempels, zijn collega van de NRrc, die de modernisering van die krant ac-
tief tegenhield, functioneerde Steketee adequaat. En terwijl de disfuncti-
onerende Stempels nog steeds met alle egards werd behandeld, werd Ste-
ketee zonder pardon aan de kant gezet. Afgesproken werd tijdens de
vergadering van 27 november 1967 dat Stijkel en Pluygers samen met de
prominente commissaris Van den Bergh de hoofdredacteur ervan zou-
den overtuigen dat hij maar het best ‘vrijwillig’ ontslag kon nemen.* Al-
dus geschiedde.

265



5-4
Unitel

De visie van tekenaar Opland (Rob Wout) van Stijkel op Unitel: een krantendrol.



In dezelfde vergadering waarin de commissarissen akkoord gingen met
het ontslag van Steketee en de aanstelling van Hofland als hoofdredac-
teur, fiatteerden zij de oprichting van Unitel, een dochteronderneming
met De Telegraaf. Overtuigd van de noodzaak tot schaalvergroting in de
dagbladpers had men vanuit de top van De Telegraaf contact gezocht met
de npu. De directies van beide concerns waren het snel eens geworden
over de voordelen van vergaande samenwerking op technisch en com-
mercieel gebied. De bedoeling was tot fusie van beide dagbladbedrijven
te komen, maar door weerstand van een van de eigenaren van De Tele-
graaf was besloten tot een tussenfase waarin de nog zelfstandige uitgeve-
rijen opdrachten aan een gezamenlijke servicemaatschappij zouden ver-
strekken. Opvallend was dat de onderhandelingen tussen de NpDU en De
Telegraaf veel vlotter verliepen dan die vijf jaar eerder tussen de N.v.’s
NRC en Algemeen Handelsblad. Zoals NpDU-commissaris Fockema An-
dreae het uitdrukte: we hebben hier te maken met ‘echte krantenjongens
die precies weten waarover zij het hebben. In hun gedachtegang zal men
groot moeten zijn of sterven’+

Krachtsverhouding Npu - Telegraaf (1967)

NDU: 88 miljoen omzet; 2300 mensen in dienst; 430.000 abonnementen.
Beursgenoteerd.

Telegraaf: 52 miljoen omzet; 1300 mensen in dienst; 500.000 abonnemen-
ten. Zes eigenaren.

Achteraf voelden de directie en commissarissen van de NpU zich geze-
gend met de constructie van een servicemaatschappij.** Het akkoord met
De Telegraaf stuitte in deze vorm namelijk al op veel grotere weerstand
dan zij hadden vermoed. Er was bij de directie wel enig besef van de ge-
voeligheden rond samenwerking met De Telegraaf. Niet alleen was die
krant - zoals de meeste andere dagbladen die tot 1945 waren blijven ver-
schijnen - fout’ geweest in de oorlog, haar foute imago was in de eerste
naoorlogse jaren sterk aangezet door de onenigheid met de oud-verzets-
bladen Het Parool en Trouw, die zij vlak na de oorlog gastvrijheid had

267



moeten verlenen. Daarnaast bestond er van oudsher een dedain jegens
de sensationele journalistiek die De Telegraaf altijd met veel succes had
bedreven. Bij deze vrij algemene weerzin tegen de zogenaamde zelfkant
van de journalistiek voegde zich in de jaren zestig nog de weerzin van de
opkomende progressieve krachten tegen het conservatisme en het felle
anticommunisme van De Telegraaf.

Vanwege deze gevoeligheden beklemtoonde men in het persbericht
dat dinsdag 28 november 1967 uitgegeven werd dat het uitsluitend om
technische en commerciéle samenwerking ging. ‘Samenwerking op re-
dactioneel gebied wordt uitdrukkelijk uitgesloten’ stond er in het com-
muniqué. Na de eerste negatieve reacties op het persbericht werd daar
van NDU-zijde aan toegevoegd dat het ‘nadrukkelijk geen fusie’ betrof -
dat dit wel het oogmerk voor de toekomst was, werd wijselijk verzwegen.

De oprichting van Unitel kreeg veel publiciteit. In een tijd waarin ve-
len zich zorgen maakten over de concentratietendens op de dagblad-
markt en de bedreiging die deze vormde voor de pluriformiteit van de
pers, raakte de samenwerking een gevoelige snaar. Het ging hier tenslotte
om samenwerking van de twee grootste bedrijven van de dagbladsector.
Dagblad Trouw vond het ‘voor de voorlichting van ons volk een wat be-
klemmende gedachte dat een derde deel van de Nederlandse krantenle-
zers straks een dagblad zal ontvangen dat technisch en commercieel
door één vennootschap wordt geleid’¥” De negatieve reacties kwamen
niet alleen voort uit bezorgdheid over de onathankelijkheid van de door
de beide concerns uitgegeven dagbladen, bron van de commotie was ook
de algemene aversie tegen De Telegraaf. Dit sentiment werd het duide-
lijkst verwoord in de socialistische Friese Koerier: ‘De slechtste en puur
schandaligste krant, uitsluitend en alleen gemaakt om het gewin, is De
Telegraaf. Alles wat edel is in de NrRC en Algemeen Handelsblad wordt
door dat andere blad per dag verloochend. De combinatie van die twee is
dan ook onbegrijpelijk’#

Satan

Op de redacties van de twee ‘edele’ kranten voelde men zich besmeurd
door het verbond met De Telegraaf. Nrc-redacteuren achtten de ‘ordi-
naire’ en ‘populistische’ Telegraaf ver beneden hun waardigheid en wa-
ren geschokt ermee te worden vereenzelvigd.* Toch was er volgens NRc-
hoofdredacteur Stempels wel begrip voor de economische noodzaak van
samenwerking. Hij was door de Rotterdamse directie al van de samen-
werking met De Telegraaf op de hoogte gesteld voordat de plannen defi-

268



nitief waren.>° In dat gesprek had Stempels duidelijk gemaakt dat hij te-
gen technische samenwerking met De Telegraaf geen bezwaar had, maar
dat hij zich met een fusie niet zou kunnen verenigen.

Bij het Handelsblad was alleen adjunct-hoofdredacteur Hofland door
Stijkel van tevoren over Unitel ingelicht. Steketee, wie op dat moment
nog geen ontslag was aangezegd, werd voor een voldongen feit gesteld.
Bij de jonge garde van het Handelsblad kwam de oprichting van Unitel
het hardst aan. De Telegraaf stond symbool voor alles waartegen pro-
gressief Nederland zich afzette. Toen Stijkel de op zijn kamer bijeenge-
roepen redactie die bewuste dinsdagochtend 28 november over de sa-
menwerking met De Telegraaf inlichtte, dacht filmredacteur Blokker
meteen: ‘Nu moet ik onmiddellijk zeggen: “Jongens, de groeten!”s* Maar
hij hield zijn mond. Het bleef beklemmend stil in de directeurskamer.

Blokker was ervan overtuigd dat het fout zou aflopen met Unitel. ‘Dit
eindigt met een redactionele fusie; dacht hij.>* Dat was voor Blokker,
meer nog dan voor andere redacteuren, een schrikbeeld. Blokker was tij-
dens de rel rond ‘Beeldreligie’ in De Telegraaf aan de schandpaal gena-
geld - zijn naam en die van de andere programmamakers van Zo is het...
waren op de voorpagina opgesomd met een begeleidend commentaar
dat de lezers aanmoedigde tot negatieve reacties. Ook was Blokker door
De Telegraaf voor ‘super-provo’ uitgemaakt en ‘wekenlang het mikpunt
geweest van De Telegraaf’ nadat hij in Zo is het... naar aanleiding van de
450.000de abonnee voor De Telegraaf had gezegd: “Tsjonge, tsjonge wat
een klootjesvolk’>* Naar eigen zeggen was hij door zijn ervaringen met
Zo is het... ‘meegepolariseerd’ in de tegenstelling tussen links en rechts,
tussen goed en fout. De samenwerking met De Telegraaf bracht hem dan
ook in een gewetensconflict: Unitel riep een ‘dit kan ik mijn kinderen
niet uitleggen’-gevoel bij hem op. Tegelijkertijd voelde Blokker zich thuis
bij het Handelsblad, waar hij grote vrijheid genoot. Hij worstelde met de
vraag of hij zijn baan moest opzeggen.>*

In die donkere dagen voor Kerstmis schreef Blokker om zijn hart te
luchten een kerstverhaal voor het kerstnummer van het Algemeen Han-
delsblad, dat apart verscheen bij de krant van 11 december. Hierin voer-
de hij de hoofdpersoon Aloysius H. op, die een pact met de duivel sloot
omdat zijn eigen aanhang steeds kleiner werd. Als voorwaarde stelde
deze A.H. dat Satan zich niet met hem zou bemoeien. A.H. wilde zich na-
melijk inzetten voor het goede doel: hij wilde de hongerige kinderen in
Afrika helpen. De Boze beloofde dat hij zijn gang kon gaan. A.H. dacht
dat zijn wil om goed te doen de duivel positief zou beinvloeden, maar het
omgekeerde bleek natuurlijk het geval. De kinderen in Afrika stierven,

269



terwijl Satan lachte. En A.H. lachte na een aanvankelijke aarzeling met
hem mee, totdat hun bulderend gelach het beieren van de kerstklokken
overstemde...

De publieke aankondiging van Unitel was aanleiding tot een tumultueu-
ze bijeenkomst van De Amsterdamse Pers, de vereniging van hoofdste-
delijke journalisten. De Amsterdamse journalisten hadden weinig ver-
trouwen in de verzekeringen dat samenwerking tot technische en
commerciéle doeleinden beperkt zou blijven. Voorzitter Han Lammers,
Amsterdams redacteur voor het Algemeen Dagblad, verklaarde: “Wij
moeten erg oppassen dat deze technische samenwerking niet gaat ont-
aarden in verwevenheid op redactioneel gebied. Het is heel goed moge-
lijk dat de verschillende krantenredacties onder druk van commerciéle
belangen zich minder vrij zullen voelen’ss Lammers sprak hier uit erva-
ring, want het was al eens voorgekomen dat een redacteur van het ap bij
een optreden voor radio of televisie als voorwaarde kreeg opgelegd zich
van negatief commentaar ten aanzien van het eigen blad en andere door
het concern uitgegeven of gedrukte bladen te onthouden.>® En ook in het
geval van Unitel leek het erop dat de directie druk op de redactie van het
AD uitoefende. Dat was in elk geval wat Gruijters, de chef buitenland van
het Handelsblad, in Scheltema hoorde van Manuel van Loggem, toneel-
criticus van het ap. Volgens Van Loggem had de Npu-directie de aAD-re-
dactie te verstaan gegeven dat het nu afgelopen moest zijn met aanvallen
op de andere populaire ochtendkrant, De Telegraaf.’” Gruijters was
uiterst gevoelig voor dit soort geruchten, aangezien hij eerder al gemerkt
had hoe de vvp via de commissarissen van het concern greep op de krant
probeerde te krijgen ten aanzien van de verslaggeving over D’66. Voor
hem was hiermee de maat vol. Gruijters besloot het Handelsblad te ver-
laten. Hij had er zeven jaar gewerkt, maar stond de laatste anderhalf jaar
al met één been buiten de deur. Als prominent lid van D’66 was de weg
omhoog bij de krant voor hem ook afgesneden. Unitel was het laatste zet-
je dat hij nodig had om de krant waar hij met hart en ziel had gewerkt
vaarwel te zeggen.

Vroeg in de ochtend van donderdag 30 november belde Gruijters ge-
emotioneerd zijn naaste medewerker en vriend Jan Sampiemon om hem
te vertellen dat hij ontslag nam. Toen Sampiemon die ochtend op de
krant kwam, had Gruijters zijn spullen al opgehaald - niemand had af-
scheid van hem kunnen nemen.’® Er volgde ook geen officieel afscheid:
zijn vertrek was te pijnlijk voor een feestje. Zo kwam er een abrupt einde
aan wat hij achteraf als de zeven leukste jaren van zijn loopbaan zou zien.

270



Aan de rechterflank van de vvp werd opgelucht ademgehaald nu, na Van
Mierlo, ook dit boegbeeld van D’66 de liberale krant had verlaten.

Bitter

Ging het voor Gruijters om de redactionele onathankelijkheid en voor
Blokker zelfs om een gewetenszaak, niet alleen bij hen speelden de ge-
voelens rond Unitel hoog op. Verslaggever Sytze van der Zee kreeg ruzie
met zijn broer, die vanwege Unitel zijn abonnement op de Nrc had opge-
zegd. Verslaggever Jansen van Galen, die niet lang na de bekendmaking
van Unitel om andere redenen overstapte naar de Haagse Post, oogstte
veel lof om zijn vermeende principiéle houding.*® Redacteuren als Van
der Zee vonden het niet eerlijk dat opzeggers de redacties geen gelegen-
heid gaven te bewijzen dat hun krant onathankelijk zou blijven. ‘Laat het
ons bewijzen was ook de houding van bijna-hoofdredacteur Hofland,
waarmee hij belangrijke redacteuren als Blokker binnenboord probeer-
de te houden. Hij vond het slecht voor de krant dat zij bij voorbaat hun
conclusies trokken. Hofland ergerde zich aan de negatieve publiciteit
rond Unitel. Collega-journalisten liepen volgens hem al te gretig vooruit
op een gang van zaken die nog helemaal geen gegeven was.® Zo werden
in de rubriek ‘Pers’ in Vrij Nederland de eerste voorbeelden van (vrijwil-
lige) censuur gesignaleerd, terwijl Het Vrije Volk hardnekkig aan ‘de Te-
legraaf-fusie’ bleef refereren.® In een bijdrage voor een ‘teach-in’ over
persconcentratie sprak Hofland van ‘de stroom leugens en verdachtma-
kingen die bij de “Volkische Beobachter” zeker tot salarisverhoging had-
den geleid; wat hij achteraf zelf ook wat kras vond.®* De affaire stemde
hem bitter. De negatieve beeldvorming in de media berokkende de krant
schade: abonnees kwamen allicht eerder op het idee om hun abonne-
ment op te zeggen. Tijdens zijn avonddienst zag Van der Zee met lede
ogen de grote houten kist met post binnenkomen waarin de opzegbrie-
ven voorgesorteerd waren: dikke stapels met een elastiekje eromheen,
soms honderden tegelijk.®* Ook ontving de krant veel brieven waarin
abonnees aankondigden ‘bij het eerste symptoom van Telegraaf-invloed’
hun abonnement te zullen beéindigen.® Het laatste gold ook voor de
NRC, die evenwel veel minder abonnees kwijtraakte. Unitel kostte het
Handelsblad uiteindelijk ongeveer duizend abonnees.% De opzeggingen
kwamen voor het Handelsblad op een kwetsbaar moment, gezien de mi-
serabele exploitatiecijfers en de bijbehorende twijfels over het voortbe-
staan van de krant.

271



Veeg teken

Hadden de opzeggers het bij het foute eind? Was de reactie van Gruijters
en Blokker inderdaad overtrokken, zoals Hofland meende? Aangezien
de kranten van de NpU geen beinvloeding zouden ondervinden van De
Telegraaf — Unitel werd per 1 januari 1972 alweer ontbonden - lijkt de
geschiedenis de opzeggers en de ontslagnemers ongelijk te geven. Toch
was er meer grond voor hun haast instinctmatige wantrouwen dan ieder-
een die niet aan de onderhandelingstafel had gezeten kon bevroeden.
Ten eerste was het streven van de directie in tegenstelling tot de publieke
verklaringen wel degelijk te fuseren met De Telegraaf. Ook na de heftige
publieke reacties op de aankondiging van Unitel liet de directie de fusie-
plannen niet varen; in maart 1970 waren de directies van beide bedrijven
nog vast van plan te fuseren.*® Ten tweede weigerde de NpDU-directie de
verzekering uit het persbericht dat redactionele samenwerking uitgeslo-
ten was over te nemen in de statuten van Unitel, zoals de hoofdredacteu-
ren Stempels en Hofland vroegen in een brief waarin zij wezen op de dis-
crepantie die er wat dit betreft tussen persbericht en doelartikel bestond.
Pluygers wilde de mogelijkheid openhouden om bijvoorbeeld samen
met De Telegraaf een nieuwsbureau op te zetten.

Maar de belangrijkste aanwijzingen dat het wantrouwen niet mis-
plaatst was, zijn te vinden in de notulen van de vergadering waarin de
commissarissen van de NpU hun fiat aan Unitel gaven. Zo lichtte onder-
handelaar Van den Bergh zijn collega-commissarissen toe dat de samen-
werking voor De Telegraaf een politiek oogmerk had: het samengaan van
de behoudende pers.®” De minst behoudende commissarissen vroegen
zich af in hoeverre er sprake was van bedreiging van de ongebondenheid
en de pluriformiteit van de uitgegeven dagbladen. Hun zorg gold het feit
dat de Telegraaf-commissarissen als eigenaren een grote rol speelden in
de dagelijkse leiding van het bedrijf en redactioneel beleid voorschreven.
Dat deze mentaliteit door de fusie met de NpU wel zou veranderen, zoals
de onderhandelaars Pluygers, Feith en Van den Bergh hen geruststelden,
was een onzekere aanname. En ook al verzekerden voorzitter Feith en di-
recteur Stijkel dat de signatuur van de kranten niet zou veranderen, het
was een veeg teken dat de commissarissen Van der Hoeven en Van Del-
den niet door de anderen werden tegengesproken toen zij vooruitliepen
op een zekere uniformering van de politieke standpunten van de ver-
schillende kranten ten gevolge van de samenwerking met De Telegraaf.

272




55

Het ontslag van Steketee en Blokkers vertrek

Steketee op reportage met twee van zijn favoriete redacteuren. Rottum, 1959. Van links naar
rechts: Bob Bouma, Jan Blokker en Steketee.




Op de donderdagochtend van 7 december 1970, negen dagen nadat Stij-
kel de redactie op de hoogte had gebracht van de aanstaande oprichting
van Unitel, werd iedereen opnieuw in zijn kamer bijeengeroepen. Dit-
maal deelde Stijkel de redactie het vertrek van de hoofdredacteur mee;
Hofland zou Steketee opvolgen en per 1 januari vast tot medehoofdre-
dacteur benoemd worden. Redacteuren herinneren zich een gevoel van
verslagenheid. ‘Je zag iedereen denken: was het nog mogelijk uit de diepe
malaise te komen en was Henk wel de aangewezene om dat te bewerk-
stelligen?” aldus Van der Zee. Hoewel daar dus twijfels over bestonden,
was een aantal jongere redacteuren blij ‘dat eindelijk een echte journalist
het voor het zeggen zou krijgen’®®

Die avond stond er een sober berichtje in de krant: ‘Mr. C.A. Steketee
verlaat Algemeen Handelsblad? Het persbericht was ter redactie braaf
overgeschreven: in het krantenbericht stond vermeld dat zijn vertrek ge-
heel losstond van de aangekondigde oprichting van Unitel. Omdat direc-
tie en commissarissen bang waren dat Steketee zijn gram zou halen door
zijn vertrek in verband te brengen met Unitel, hadden zij dat in het com-
muniqué uitdrukkelijk laten opnemen.® Maar Steketee was veel te fat-
soenlijk om hun op een dergelijke manier een hak te zetten. Het enige
wat hij voor zichzelf bewerkstelligde, was dat hij pas per 1 juli 1968 zou
vertrekken. Dan zou hij precies tien jaar hoofdredacteur zijn - in zijn ei-
gen visie een natuurlijk moment om ontslag te nemen. Hij werd direc-
teur van het Afrika-Instituut® en eindigde zijn loopbaan als algemeen
secretaris bij de avro. Hij was er de man niet naar om in wrok om te zien;
zijn leven lang bleef hij met dankbaarheid en plezier terugdenken aan de
tien jaar dat hij hoofdredacteur van het Handelsblad was geweest.

Bewaarder van de Journalistieke Ethos

Nadat zijn vertrek aangekondigd was, ontving Steketee een brief van
Blokker, die er naar aanleiding van Unitel al hard over had nagedacht zijn
ontslag in te dienen. Tk geloof dat ik ook zonder uw besluit wel tot de de-
finitieve conclusie zou zijn gekomen dat mijn loyaliteit met het Handels-
blad vroeger of later het onderspit zou hebben gedolven tegen mijn emo-
tionele afkeer van enigerlei binding met De Telegraaf; schreef Blokker de
hoofdredacteur. Maar nu Steketee wegging, had hij geen bedenktijd
meer nodig. Steketees aanwezigheid had in de visie van Blokker nog een

274



garantie kunnen zijn dat het ondanks de samenwerking met De Telegraaf
niet fout zou gaan met het Handelsblad. Als geen ander besefte hij hoe
Steketee de onathankelijkheid van de krant altijd tegenover de buitenwe-
reld had beschermd. Blokker schreef ‘dat het Handelsblad in u niet zo-
maar een hoofdredacteur, maar een wezenlijk stuk integriteit verliest dat
m.i. onvervangbaar zal blijken. [...] ik ben me uw aanwezigheid aan de
“top” van de krant altijd als een sterkte bewust geweest, en ik herinner me
met dankbaarheid die momenten - de moeilijkste vaak in onze relatie -
waar die sterkte zich ook als zodanig manifesteerde”* In een interview
met het weekblad De Nieuwe Linie naar aanleiding van zijn vertrek bij
het Handelsblad zei Blokker over Steketee: hij is een integere hoofdredac-
teur geweest, ‘een Bewaarder van de Journalistieke Ethos. Zonder hem,
legde Blokker uit, was niet langer gewaarborgd dat de krant verschoond
zou blijven van commerciéle invloeden.” Het ontslag van Steketee was er
dus mede de oorzaak van dat de grote voortrekker van de vernieuwing de
krant verliet. Alleen dat enkele feit is al een belangrijke relativering van
de kritiek die Steketee ten deel was gevallen.

Van de 75-jarige schrijver en dichter Victor van Vriesland ontving het
Handelsblad na de aankondiging van het vertrek van Steketee een opzeg-
gingsbrief. Zijn vertrouwen in de krant, waarvan hij ‘een lang leven lang
een getrouw lezer’ was ‘en sinds onheugelijke jaren abonnee, was, schreef
hij, ‘onder meer gegrond op mijn grote waardering voor de wijze, waarop
de heer Steketee het blad leidde’ Hofland kon in de ogen van de gezag-
hebbende literator Steketee ‘in geen enkel opzicht [...] vervangen; bo-
vendien acht ik het een zeer bedenkelijk teken dat over het heengaan van
de heer Steketee geen nadere mededelingen zijn gedaan’”?

De redacteuren van het Handelsblad ondergingen het ontslag van hun
hoofdredacteur als aanval op hun krant, een aanval op ‘het oude, eerza-
me Handelsblad’7# Dat de aanval uit de eigen gelederen kwam, ontging
de redactie echter. Redacteuren zagen de Rotterdamse directeur, Pluy-
gers, als de kwade genius, een sentiment dat de nieuwe directeur en nieu-
we hoofdredacteur voedden door openlijk kwaad over Pluygers te spre-
ken.”s

Aangezien Stijkel zich - tot verrassing van Pluygers — binnen de NpU-
directie ontpopte als een sterke voorvechter van het Handelsblad, was de
toekomst van de Amsterdamse krant voorlopig veiliggesteld. Op een van
de laatste dagen van het jaar schreef Stijkel een brief aan alle medewer-
kers van het Handelsblad, waarin hij stilstond bij ‘een bewogen jaar’ met
de wisseling in directie en hoofdredactie, de reorganisatie van het tech-

275



nische bedrijf, storingen in de Hoe-pers, de oprichting van Unitel en ge-
ruchten over opheffing van de krant.”® Stijkel sprak in de brief zijn ver-
trouwen uit in het nieuwe jaar: met de inzet van iedereen zou het lukken
om ‘het abonnementenbestand op te voeren, het technische bedrijf effi-
ciént te laten werken, en aldus, economisch gesproken, weer grond on-
der de voeten te krijgen’ Stijkels ambitieuze plannen voor een vernieuw-
de krant luidden een nieuw hoofdstuk in. Het zou voor het Handelsblad
het laatste hoofdstuk blijken te zijn.

276



